Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Uczniowie klasy 2a realizując międzynarodowy projekt eTwinning „Bee happy” pszczoły poznali, pokochali i wykonali kolejne prace plastyczne o tych owadach. W marcu wykonali plastry miodu, projektowali miodowe przestrzenie, łąki pełne kwiatów i pszczół. Sala drugoklasistów stopniowo staje się w pszczelą krainą, a przyroda to dla dzieci ciekawa przygoda.

Wystawa prac uczniów. Pszczoły wykonane przez dzieci różnymi technikami.

Realizowany w drugim semestrze projekt eTwinning „Bee happy” to dla uczniów klasy 2a wielka przygoda z małą pszczołą. Ostatnio dzieci poznały pracę, podstawowe narzędzia pracy i strój pszczelarza. Miały okazję obejrzeć z bliska i założyć pszczelarski kapelusz z siatką. Powstała galeria klasowych pszczelarzy. Drugoklasiści dowiedzieli się, jak powstaje miód i wykonali notatki graficzne z krótkimi tekstami w języku angielskim. Jedna z prac została umieszczona przez opiekuna projektu p. Elżbietę Dras we wspólnej, projektowej Wielkiej Księdze Pszczół. Zajęcia o pszczołach wzbudzają zamiłowanie i szacunek do tych niezwykłych owadów, o których dzieci chcą wiedzieć jeszcze więcej.

Uczniowie klasy 2a w kapeluszu pszczelarza.

Uczniowie kl. 2a realizując projekt eTwinning „Bee happy” skorzystali z genaratora kodów i utworzyli zakodowane rysunki z pszczołami – naszymi bohaterkami. FILM

W poniedziałek 8 marca uczniowie klas I-III radośnie obchodzili wyjątkowe święto – Dzień Kobiet.
Z tej okazji chłopcy przygotowali laurki i życzenia dla wszystkich pracujących w szkole pań i koleżanek. Ten dzień był szczególny dla wszystkich wesoły i miły. Teraz czekamy na nadejście upragnionej wiosny. Na pewno przyniesie nam wiele miłych niespodzianek!

Chłopcy wręczający upominki koleżankom i paniom pracującym w szkole.

„Powiedz mi, a zapomnę, pokaż – a zapamiętam, pozwól mi działać – a zrozumiem!” Konfucjusz.

Uczniowie klasy 2b (wychowawca p. Wioletta Lewczuk) lubią robić eksperymenty i doświadczenia. Poprzez te działania stają się kreatywni, poszerzają wiedzę, rozwijają umiejętność myślenia przyczynowo-skutkowego, a przy okazji uczą się planowania własnych działań, samodzielnego myślenia i wyciągania wniosków. Tym razem sprawdzali rozpuszczalność substancji oraz dowiedzieli się, że mama potrafi przygotować w kuchni nie tylko wspaniałe potrawy. Czasem robi też magiczne sztuczki: cukier znika w herbacie, ciasto rośnie, na nitce pojawiają się kryształki, a płyny układają się w kolorowe warstwy. Czy to czary! Nie to nauka dzięki, której dzieci poznają świat i prawa nim rządzące.
Wiosna zbliża się wielkimi krokami. Aby wzmocnić swoje zdrowie uczniowie posadzili cebulkę. Cieszą się, że wkrótce na ich kanapkach zagości szczypiorek. Przygotowują też świąteczną niespodziankę na wielkanocny stół – doniczki z owsem. Owies już kiełkuje!
Czy roślina pije wodę? Aby to sprawdzić przygotowali doświadczenie. Teraz obserwują roślinki, które umieścili w naczynkach z dodatkiem wody i różnokolorowych barwników. Zobaczymy co się stanie? Codziennie sprawdzamy.

Uczniowie przygotowujący klasowy ogródek. Sadzenie roślin.

Podczas zdalnych lekcji wychowania fizycznego uczniowie klas - VIa, VIb, VIc i VIIe mieli za zadanie przygotować prezentację multimedialną na temat „Mój ulubiony sportowiec”. Uczniowie bardzo zaangażowali się w projekty, dzięki którym poznali sylwetki wybitnych ludzi świata sportu, ich drogę do sukcesu i największe osiągnięcia w uprawianych dyscyplinach.
Lekcje online zorganizowane przez p. Kaję Kiermacz mają na celu rozwijać zainteresowania sportem oraz zachęcić do aktywnego spędzania czasu wolnego.

ZZdjęcie ukazuje kolaż składający się ze skanów, który przedstawia prezentacje uczniów na temat znanego sportowca. Wyeksponowano m.in. postacie Adama Małysza, Kamila Stocha, Mariusza Wlazłego ...

Uczniowie klasy 2a bawią się i pracują jak pszczółki. Na zajęciach wychowania fizycznego nie zabrakło zabaw związanych z pszczołami i kwiatami. Podopieczni p. Elżbiety Dras systematycznie wzbogacają swoją wiedzę o tych wyjątkowych owadach w oparciu o ciekawe filmy i różne materiały. Wystukiwali rytm lotu trzmiela KLIK, nauczyli się śpiewać dwie zwrotki piosenki o pszczołach w języku angielskim KLIK, gdyż projekt eTwinning „Bee happy”, który realizują jest międzynarodowy. Partnerzy komunikują się w języku angielskim. Pracowici są także opiekunowie projektu, którzy przygotowują dla dzieci różne ciekawe i autorskie zadania, w tym interaktywne, np. Mnożenie z pszczółkami, Pszczółkowa matematyka , Połącz w pary, Memory. Uczniowie poznają jeszcze wiele tajemnic fascynującego życia pszczół i podejmą kolejne wyzwania.

Uczniowie klasy IIIc mieli okazję wziąć udział w lekcji koleżeńskiej przygotowanej przez p. Mariannę Niemczuk i p. Joannę Wichę. Lekcja dotyczyła nauki kodowania i programowania z użyciem robota Ozobota. Dzieci chętnie poznawały zasady programowania trasy dla sympatycznego robocika, nauczyły się symboliki kodów, a także bezpiecznego użytkowania nowoczesnych technologii robotycznych.

Uczniowie programujący drogę dla robota Ozobota.

8 marca tradycyjnie obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Kobiet. Z tej okazji chłopcy z klasy IIc przygotowali niespodziankę dla swoich koleżanek. Nie obyło się bez kwiatów, upominków, a przede wszystkim szczerych i życzliwych życzeń. Drogie dziewczęta żyjcie nam sto lat!

Grupa dziewcząt z kwiatami i upominkami z okazji Dnia Kobiet.

„Coraz dłuższe dni nastają, sroga zima odjechała.
A do życia powolutku budzi się przyroda cała.”  Tadeusz Boy-Żeleński

21 marca organizatorem Pierwszego Dnia Wiosny w szkole był Samorząd Uczniowski. Imprezę rozpoczął apel szkolny, podczas którego przewodniczący SU - Jakub Rak wydarzenie to oficjalnie otworzył. W tym dniu uczniowie wcielili się w rolę nauczycieli i prowadzili wybrane zajęcia lekcyjne. Ze szczególnym aplauzem został przyjęty konkurs pt. „Pani Wiosna”, w którym reprezentanci klas zaprezentowali swoje pomysły na stroje wiosenne. Zwycięzcy otrzymali słodkie nagrody! Uczniowie wzięli udział w licznych konkurencjach grupowych i indywidualnych. Zorganizowano pokaz biżuterii wykonanej z produktów ekologicznych, odbyły się konkursy ph. „Szkolni Milionerzy”, „Jaka to melodia?” i zabawy w rytm muzyki, rozwiązywano zagadki i zgadywanki. Uczniowie mieli możliwość ponadto uczestniczyć w nietypowych zajęciach przygotowanych przez grono nauczycielskie. Wśród wachlarza gier i zabaw uczniowie układali kostkę Rubika, sprawdzali w grach planszowych swoje umiejętności z języka angielskiego, zgłębiali łamigłówki matematyczne, wykonywali doświadczenia chemiczne, brali udział w warsztatach plastycznych, wokalnych i tanecznych, uczestniczyli w projekcjach filmów, a także rozgrywkach szachowych. Ten wyjątkowy dzień w szkole upłynął w bardzo miłej i serdecznej atmosferze, sprawił ogromną frajdę nie tylko uczniom, ale również nauczycielom. Samorząd Uczniowski oraz całe grono pedagogiczne wykazało się dużymi umiejętnościami organizatorskimi oraz nie lada kreatywnością, przygotowując całe wydarzenie.
Nad całością przedsięwzięcia czuwali opiekunowie SU: p. Barbara Kister, p. Ewa Praduń, p. Marlena Wojciechowska-Przysucha.

W sali gimnastycznej ustawieni w szeregu uczniowie w przebraniach z ozdobami wiosennymi (m.in. kwiatki, barwne korale wykonane z papieru).

Dnia 29go listopada w naszej szkole zgodnie z tradycją odbyła się dyskoteka szkolna z okazji andrzejek. W trakcie zabawy uczniowie mieli szansę wraz z Julką Mazur uczennicą klasy II A gimnazjum poznać proste kroki taneczne, które później mogli wykorzystać na parkiecie. Obowiązkowym elementem wieczoru były również wróżby i lanie wosku, w których uczniowie chętnie brali udział. Atrakcją wieczoru było również malowanie twarzy.
Cała szkoła bawiła się wyśmienicie! Miejmy nadzieję, że wszystkie wróżby się spełnią. Zapraszamy za rok.

1

W dniu 14 grudnia 2018 r. Samorząd Uczniowski zorganizował Turniej Szachowy z okazji 100-lecia Odzyskania Niepodległości. Do rozgrywek zgłosiło się 12 miłośników szachów z naszej szkoły. Nad prawidłowym przebiegiem turnieju czuwał p. Przemysław Rogalski oraz p. Monika Lenart. Rozegrano 5 rund.
Zwycięzcą turnieju został Maciej Raćkowicz (klasa Vd), II miejsce zajęła Lea Sekrecka (klasa VIa) oraz III miejsce zdobył Kacper Suszczyk (klasa Vd).
Wszystkim uczestnikom turnieju życzymy sukcesów w kolejnych rozgrywkach. Dziękujemy za grę fair-play i atmosferę świetnej zabawy! Zachęcamy do zgłębiania tajników gry w szachy. Szachy to wspaniała gra, która sprzyja wszechstronnemu rozwojowi, uczy logicznego myślenia, przewidywania, sportowego współzawodnictwa, refleksu i cierpliwości.

Grupa uczniów podczas rozgrywek szachowych.

Samorząd Uczniowski był organizatorem konkursu recytatorskiego pt. ”Ukochana Niepodległość” z okazji obchodów 100-lecia Odzyskania Niepodległości przez Polskę.
Celem konkursu było pielęgnowanie postaw patriotycznych, upowszechnianie kultury języka wśród uczniów, popularyzowanie piękna i wartości narodowej kultury, rozbudzanie zainteresowania poezją patriotyczną oraz rozwijanie recytatorskich i aktorskich uzdolnień uczniów. Konkurs prowadzili: Aleksandra Zienkiewicz i Jakub Ostrowski z klasy VIIc.
W konkursie wzięło udział 12 uczniów z klas V i VI. Każdy uczestnik zaprezentował jeden utwór o tematyce patriotycznej autorstwa znanych polskich poetów.
Komisja konkursowa w składzie: p. Agata Wojtasiuk, p. Monika Szlagowska i p. Marlena Wojciechowska-Przysucha przyznała następujące miejsca:
I miejsce - Julia Michalska (klasa Vd), II miejsce - Martyna Kociubińska (klasa VIb), III miejsce - Olga Wójcicka (klasy Vd).
Wyróżnienia otrzymali: Aleksandra Łopuszyńska (klasa Vb) i Kacper Nadworski (klasa Vc).
Gratulujemy!

Uczestnicy konkursu recytatorskiego „Ukochana Niepodległość” z  klas V-VI  wraz z organizatorkami przedsięwzięcia na tle dekoracji w biało – czerwonych barwach

Każdy uczeń klasy 2a chociaż raz w życiu spotkał pszczołę, ale im więcej wie o naszych małych przyjaciołach, tym bardziej może im pomóc w codziennej, ciężkiej pracy. Dzięki zajęciom w ramach międzynarodowego projektu eTwinning „Bee happy” uczniowie nie tylko poszerzą swoją wiedzę o znaczeniu pszczół dla środowiska, ale także ukształtują właściwe postawy wobec tych owadów. Poznali przesłanie królowej pszczół do dzieci i będą dbać o te bardzo pożyteczne zwierzęta. Wykorzystując burzę mózgów utworzyli mapę myśli, w której zawarli pytania, czego chcą dowiedzieć się o pszczołach. Pytań było bardzo dużo, nie zmieściły się na tablicy, gdyż życie pszczół bardzo interesuje drugoklasistów. Powstała też mapa myśli online utworzona przez wychowawczynię klasy p. Elżbietę Dras. Uczniowie wiedzą, jak wygląda pszczoła oraz potrafią odróżnić ją od osy. Obejrzeli film, różne materiały edukacyjne i poznali etapy rozwoju pszczoły. Aby utrwalić wiadomości przygotowali z plasteliny prace plastyczne. Na zajęciach programowania tworzyli animacje pt. „Pszczoły na łące", a to dopiero początek ich podróży do świata pszczół.

Uczniowie klasy II a uczestniczący w lekcji " Odróżniam pszczołę od osy". Dzieci wykonują zadania na tablicy interaktywnej.

napis czytanie ma moc

Uczniowie 2b biorą udział w programie „Czytanie ma moc”. Klasa Druga to „Warsztaty wyobraźni”, które pokazują siłę ludzkiej kreatywności i uczą dzieci myśleć oraz działać poza schematami.
Co odróżnia dzieło literackie od dzieła filmowego czy dokumentu dźwiękowego? Czym jest adaptacja literacka? Jak ćwiczyć dykcję, czym jest artykulacja głosowa i jak wykorzystać swoje umiejętności komunikacyjne? Tego dowiedzieli się w listopadzie. Stworzyli audiobooki na podstawie książki Magiczne drzewo – Czerwone krzesło Andrzeja Maleszki.
Słowa bywają nieposłuszne. Trudno ich upilnować – czasem mają szemraną przeszłość, przekraczają granice, a nawet zmieniają znaczenie! Michał Rusinek, niestrudzony tropiciel tajemnic naszego języka, pokazał dzieciom świat słów zapożyczonych. Odkrywali sekrety wyrazów, których używamy codziennie, a o których tak mało wiemy! Poszukiwali korzeni wyrazów i tworzyli ich drzewa genealogiczne. Na wyprawę detektywistyczną z Michałem Rusinkiem i jego „Wihajstrem czyli przewodnikiem po słowach zapożyczonych” wyruszyli w grudniu.
Pik i Robi z tajnej organizacji – Ministerstwa Komiksu! Kreska po kresce, dymek po dymku w styczniu nauczyli nas zasad tworzenia komiksu.
Przed nimi jeszcze wiele ciekawych wyzwań na które czekają z niecierpliwością.

Plakat przedstawiający "Warsztat wyobraźni" dla klasy II.

Które dziecko nie marzy o tym, aby mieć szczeniaczka? Spektakl Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego w Radomiu, który obejrzeli uczniowie klasy 2b nawiązywał do tego dziecięcego marzenia. Opowiadał o psim dzieciństwie i dorastaniu. Jego bohaterka, urocza foksterierka Daszeńka, z pasją gania za własnym ogonem, jest smakoszem mleka, uwielbia bajki na dobranoc, rozrabia i psoci, ma przy tym nieprzebrane pokłady wdzięku, zadaje morze pytań i nieustannie dziwi się wszystkiemu. Przedstawienie, które mówiło o uczeniu się świata, pokazało również dzieciom, że wraz z nim uczymy się odpowiedzialności, szczególnie za posiadane zwierzątka. To była pięknie opowiedziana historia, pełna dobrego humoru, efektownej oprawy muzycznej i naprawdę dobrej zabawy.

Uczniowie oglądający spektakl z wykorzystaniem tablicy multimedialnej.

Klub Wojskowy w Chełmie zorganizował walentynkowy konkurs plastyczny „Najpiękniejsze Walentynki”, który ogłosił na Facebooku. Konkurs był podzielony na cztery kategorie wiekowe i był przeznaczony dla wszystkich chętnych artystów-amatorów. Prace mogły być wykonane w dowolnej technice plastycznej.
Konkurs cieszył się dużą popularnością wśród mieszkańców Chełma. Rozstrzygnięcie nastąpiło 12 lutego 2021 r.
Zdobywczynią pierwsze miejsce w swojej kategorii wiekowej, została uczennica klasy III a – Kinga Buczma. Otrzymała pamiątkowy dyplom i nagrodę rzeczową.
Kindze, życzymy dalszych artystycznych sukcesów.

Uczennica klasy IIIa z dyplomem laureata konkursu " Najpiękniejsze walentynki".

W dniu 6 marca b.r. w Kumowej Dolinie w Chełmie odbyła się trzecia edycja biegów przełajowych Lubelszczyzny "Hardcorowa Kumowa".
Wśród 177 uczestników biegu na dystansie 10 km znalazło się trzech nauczycieli naszej Ósemki: p. Kaja Kiermacz, p. Arkadiusz Borowiec, p. Piotr Sadura.
Wszyscy ukończyli bieg i uzyskali satysfakcjonujące lokaty.
W tych trudnych czasach, kiedy nauka odbywa się zdalnie, to dobry przykład aktywnego spędzania wolnego czasu.
Mamy nadzieję, że uczniowie wezmą przykład z nauczycieli i również zadbają o swoją kondycję fizyczną! Powodzenia!

Dwa zdjęcia nauczycieli, którzy reprezentowali kadrę nauczycielską podczas biegu “Hardkorowa Kumowa” Na pierwszym kobieta wskazuje na swój numer startowy oraz zdobyty medal. Na drugim – dwaj mężczyźni dumnie prezentują medale.

 

10 marca przypada 77. rocznica egzekucji mieszkańców Chełma na Targowicy w czasie II wojny światowej.
Harcerze DH „8WIR” oraz zuchy z GZ "Białe Niedźwiadki" upamiętnili tę rocznicę złożeniem wieńca i uczcili pamięć poległych minutą ciszy.

Z radością i pełnym zaangażowaniem uczniowie klasy 2a realizują projekt „Bee happy”.
Wspólnie z partnerami wykreowali logo projektu, o którym powstał ARTYKUŁ- KLIK. Wykonując ćwiczenia interaktywne poznali budowę pszczół. Znają części ciała pszczół w języku polskim i w języku angielskim. Kolejne ćwiczenie interaktywne wzbogaciło słownictwo dzieci. Nauczyli się przysłów związanych z pszczołami. Utworzyli nowe animacje, które znalazły się we wspólnym projektowym studio Scratch KLIK. Pracowali zespołowo i wykonali pracę plastyczną KLIK przedstawiającą ul, pszczoły i kwiaty, gdyż pszczoła plus kwiat to piękny świat. Przed drugoklasistami jeszcze wiele ciekawych zadań przygotowywanych przez opiekunów projektu.

Uczeń klasy VIII a Karol Muniak zajął pierwsze miejsce ex aequo w II etapie rejonowym historycznego konkursu przedmiotowego organizowanego przez Lubelskiego Kuratora Oświaty.
W rywalizacji wzięło udział 465 uczniów z województwa lubelskiego. Uczeń naszej Szkoły zakwalifikował się do etapu wojewódzkiego konkursu.
Karol przygotowywał się do konkursu pod kierunkiem nauczyciela historii - p. Agnieszki Szczepanik.
Serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!

IMG 7117

 

Uczniowie klasy 2a bardzo chętnie podejmują wszelkie aktywności w ramach innowacji pedagogicznej i projektu eTwinning „Encoded for fun”, np.: programują roboty (Ozobot, Photon, Mind, Doc), wykazują się kreatywnością układając z puzzli różne zakodowane trasy dla Ozobotów KLIK. 3 marca ostatni raz spotkali się online z projektowymi klasami z Polski. Uczniowie przygotowali ilustracje z zasadami, jako zagadki dla partnerów na temat Dnia Bezpiecznego Internetu. Za współorganizację tegorocznych obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu otrzymaliśmy zaświadczenie. Spotkanie klas poprzedzone zostało spotkaniem nauczycieli tworzących ten bardzo ciekawy dla dzieci projekt.

Międzynarodowy projekt eTwinning „Bee Happy” jest po to, aby uzmysłowić uczniom, że świat bez pszczół nie będzie możliwy. Uczniowie klasy 2a bardzo chętnie realizują kolejne zadania projektowe. W różnych źródłach szukają odpowiedzi na nurtujące ich pytania dotyczące pszczół, zawarte w klasowej mapie myśli. Już znają odpowiedzi na niektóre pytania (np.: Czy wszystkie pszczoły mają żądło? Dlaczego żądlą? Czy mogą użądlić kilka razy? Czy królowa ma męża? Czy warto je denerwować? Co robią trutnie?). Podczas zajęć z programowania prowadzonych przez wychowawczynię p. Elżbietę Dras podjęli wyzwanie i utworzyli ANIMACJE O PSZCZOŁACH (programowanie wizualne Scratch) z własnym podkładem muzycznym.

W naszej szkole realizowana była VIII edycja programu profilaktycznego „Dziel się uśmiechem”, którego ambasadorka Magdalena Różczka zachęca uczniów do dbania o piękny i zdrowy uśmiech.
Oddział rejonowy Polskiego Czerwonego Krzyża jest koordynatorem programu edukacyjnego, którego celem jest budowanie świadomości prozdrowotnej wśród najmłodszych. Dzieci z klas I-III poznawały zasady prawidłowej higieny jamy ustnej, a także dowiedziały się jak zapobiegać próchnicy zębów, która dotyczy ponad 80% polskich dzieci. W ramach projektu uczniowie uczestniczyli w zajęciach pogłębiających wiedzę na temat zębów i ich funkcji, higieny jamy ustnej, zasad mycia zębów. Szczególną uwagę zwrócono na potrzebę dbania o zęby od najmłodszych lat. W przyswojeniu ważnych wiadomości i utrwalaniu prawidłowych nawyków pomogły dzieciom plansze, rebusy, karty pracy, prezentacja multimedialna, krzyżówka, pogadanka. Dzieci chętnie uczestniczyły w grach i zabawach przygotowanych dla nich w ramach programu.
Uczniowie otrzymali pakiety z przyborami do higieny jamy ustnej: szczoteczkę, pastę do zębów oraz bezcukrową gumę do żucia. W zestawie znalazły się również zeszyty edukacyjne o zdrowym odżywianiu oraz znaczeniu aktywnego stylu życia.
Szkolnym koordynatorem programu jest p. Anna Chochół.

20210218 081044

W kalendarzu niezwykłych świąt 18 lutego widnieje jako Dzień Kota. Uczniowie klasy IIc chętnie włączają się w tego typu święta. Z tej okazji na zajęciach z p. Joanną Wichą dzieci opowiadały o fascynujących kocich zwyczajach. Zakodowały koci obrazek na mini macie do kodowania, ale nie zabrakło też programowania kociej drogi dla Ozobota. Na zakończenie uczniowie wykonali własne koty z plasteliny!

IMG 20210218 083035

Uczniowie klasy IIc charakteryzują się ogromną ciekawością świata. Pod opieką swojej wychowawczyni, p. Joanny Wichy, postanowili zbadać genealogię swojej rodziny. Przez cały tydzień zbierali informacje dotyczące pochodzenia swoich najbliższych. Na podstawie rozmów z rodzicami i dziadkami powstały piękne drzewa genealogiczne.

IMG 20210216 081846

Na przełomie grudnia i stycznia odbył się jednoetapowy Wojewódzki Konkurs Poetycki "MOJE WESTERPLATTE, MÓJ STRUMIEŃ I ŹRÓDŁO dedykowany św. Janowi Pawłowi II w setną rocznicę urodzin, organizowany we współpracy z Lubelskim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Stowarzyszeniem Nauczycieli Polonistów Oddziału Lubelskiego, Fundacją Rozwoju KUL pod patronatem Prezydenta Miasta Lublin, Marszałka Województwa Lubelskiego oraz Lubelskiego Kuratora Oświaty.
Celem konkursu było upamiętnienie osoby św. Jana Pawła II, jego przyjaźni z młodzieżą oraz uwrażliwienie uczniów na nieprzemijające wartości: wiarę, piękno, dobro, relacje z drugim człowiekiem i światem.
Wyjątkowymi zdolnościami i kreatywnością poetycką wykazała się Martna Kociubińska (klasa VIII b), która w konkursie zajęła zaszczytne III miejsce (opiekun p. Agata Wojtasiuk).
Serdecznie gratulujemy uczennicy i życzymy wielu kolejnych sukcesów.

1

Poniżej publikujemy nagrodzony wiersz.

ŹRÓDŁO
Martyna Kociubińska

Źródło, czymże jesteś?
Niektórzy szukają źródła życia, inni źródła miłości.
Zadaję wciąż sobie pytanie: "Co jest źródłem świata?"
Słońce, wiatr, woda, a może trzeba szukać głębiej?
Gdy ludzie słyszą słowo źródło, widzą wodę, naturę,
niektórzy nawet wolność.
Człowiek jest istotą dociekliwą, chce wiedzieć wszystko
i pragnie zrozumieć co niepojęte,
chciałby znać początek i zakończenie.
Tylko po co?
Czy znając źródło wszystkiego, człowiek się nie zawiedzie?
Czy to, co znajdzie, nie rozczaruje go?
Człowiek nie lubi porażek,
uważa je za destruktywne, dąży do niedościgłego ideału.
Szukając źródła, napotkasz wiele przeszkód,
ale nie możesz się poddać.
To, czego szukasz, jest warte wszystkiego.
Każdego dnia życie uchyli ci rąbka tajemnicy,
aż w końcu odnajdziesz ŹRÓDŁO, swój początek.
Wszystko przeminie razem z tobą, a wtedy nadejdzie koniec
i zrozumiesz wszystko.

 

Jeśli z Ziemi zniknie pszczoła, człowiekowi pozostaną tylko cztery lata życia. Nie ma więcej pszczół, nie ma więcej zapylania, nie ma więcej roślin, nie ma więcej zwierząt, nie ma więcej ludzi… Te słowa, których autorstwo przypisuje się Albertowi Einsteinowi, są nadal aktualne. 10 lat. Tyle maksymalnie może przetrwać życie na Ziemi po wyginięciu ostatniej pszczoły. Te owady to obecnie najbardziej potrzebni mieszkańcy naszej planety. Bez nich nie ma roślin, owoców, warzyw, życia. Prawdziwy problem polega jednak na tym, że to życie pszczół coraz częściej jest zagrożone, a ich populacja na świecie zmniejsza się drastycznie z roku na rok. Udział w międzynarodowym projekcie eTwinning „Bee happy" ma pokazać uczniom kl. 2a jak niesamowite i wartościowe są te małe, niepozorne owady. Odbyły się dopiero pierwsze zajęcia projektowe, podczas których drugoklasiści poznali partnerów z Turcji, Cypru i Polski. Rysowali bohaterkę projektu – szczęśliwą pszczołę. Wybrali jedną pracę - pszczółkę, która umieszczona zostanie we wspólnym logo projektu, którego opiekunem jest wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras. Certyfikat

my i nasze pszczoły

Dzieci w dzisiejszych czasach posiadają różne interaktywne roboty zabawki, których sterowanie wymaga odpowiedniej koordynacji ruchowej i wydawania bardziej skomplikowanych poleceń. Uczniowie kl. 2a przynieśli do szkoły swoje zabawki, które np. spacerują, tańczą, wydają dźwięki, co sprawiło wszystkim wiele frajdy podczas przerw w nauce w tzw. bańkach szkolnych. To jeden z wielu sposobów na aktywną i ciekawą przerwę.


Gry planszowe, stolikowe uczą twórczego myślenia, rozwijają wyobraźnię, zmuszają do współdziałania, uczą planowania pracy. Służą do rozwijania u uczniów pewnych cech charakteru bardzo przydatnych w dalszych etapach nauki: wytrwałości, cierpliwości, dociekliwości. Realizują, więc przy okazji, istotne cele wychowawcze. To narzędzie edukacyjne wspomagające rozwój dzieci, dlatego uczniowie klasy 2a (wychowawca p. Elżbieta Dras) przynieśli do szkoły swoje ulubione gry edukacyjne, które bardzo zaangażowały wszystkich. Ta forma nauki jest najbardziej skuteczną i efektywną, dzięki temu, że sprawia dzieciom jednocześnie przyjemność.

b

Uczniowie klasy 2a utworzyli minikomiksy w programie komputerowym. Drugoklasiści już drugi rok realizują projekty eTwinning i innowację pedagogiczną, więc znają niebezpieczeństwa, jakie czyhają w sieci, podstawowe przepisy prawa autorskiego oraz zasady bezpiecznego korzystania z Internetu. Wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras zapoznała swoich podopiecznych z aplikacją do tworzenia komiksów. Uczniowie z dużym zaangażowaniem i skupieniem pracowali nad tworzeniem własnych komiksów na temat bezpieczeństwa w Internecie. Komiksy


9 lutego obchodziliśmy Dzień Bezpiecznego Internetu 2021 i z tej okazji uczniowie kl. 2a realizowali kolejne zadania zaplanowane w międzynarodowym projekcie eTwinning „Encoded for fun”. Utworzyli zbiór zasad, wykonali plakaty, głosowali na najciekawsze propozycje. Wybrane prace umieścili we wspólnej projektowej prezentacji. Wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras zarejestrowała inicjatywę z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu 2021. Znajdujemy się na liście inicjatyw Polskiego Centrum Programu Safer Internet pod numerem 20210790 LISTA INICJATYW DBI.

DBI2 1

Korzystanie z możliwości Internetu, poruszanie się w wirtualnej bankowości i sklepach, niesie ze sobą ułatwienia dnia codziennego oraz niebezpieczeństwo niewłaściwego wykorzystania naszych danych osobowych. 28 stycznia obchodziliśmy Dzień Ochrony Danych Osobowych. Uczniowie klas I-III włączyli się do obchodów poznając zasady właściwego i bezpiecznego korzystania z sieci. Były pogadanki, rozmowy, dyskusje w klasach i praktyczne zajęcia warsztatowe. Okazało się, że już wiele wiemy na ten temat. Potrzebujemy jeszcze nawyku korzystania z tej wiedzy. Dlatego przygotowywaliśmy plakaty i rysunki z zasadami bezpieczeństwa. Projektowaliśmy również łatwe do codziennego noszenia koszulki z hasłami DODO, maskotki, znaczki, zakładki, magnesiki - które moglibyśmy ustawić przy komputerze. Wszyscy korzystamy z programu Urzędu Ochrony Danych Osobowych „Twoje dane, Twoja sprawa”.
Dbamy o nasze sprawy wspólnie z MSU jego opiekunami p. Iwoną Buczek i p. Wiolettą Lewczuk.
Obejrzyjcie fotorelację z wydarzenia.

DSC 0644

Uczniowie klasy IIIa po długiej przerwie, w ramach zajęć informatycznych, znów mogli się uczyć programowania robota mBota, który został zakupiony przez rodziców dla klasy. Przede wszystkim przypomnieli sobie podstawowe funkcje jego działania. Sterowali nim za pomocą specjalnej aplikacji zainstalowanej na tablecie, obsługującej programistyczne środowiska graficzne oparte na językach Scratch i Blockly. Weryfikowali jak robot odwzorowuje zaprogramowaną przez nich trasę oraz sprawdzali działanie wyświetlacza LED Matrix, tworząc ciekawe animacje. To była nie tylko świetna lekcja z wykorzystaniem nowych technologii, ale i fajna zabawa.
Zajęcia prowadzą panie: Wioletta Mazur i Iwona Molin.

programowanie z mBotem

 

Uczniowie klas I–IV mieli okazję uczestniczyć w szkolnym konkursie profilaktycznym „W sieci? Zawsze bezpieczni!”. Przygotowany przez pedagoga szkolnego, panią Wiolettę Mazur, konkurs nawiązywał do tematyki cyberprzemocy, z którą coraz częściej się spotykamy. Najpierw uczniowie zapoznali się z materiałami dotyczącymi uzależnienia od Internetu i cyberprzemocy, następnie wykonali piękne prace, które zostały ocenione przez komisję konkursową:
I miejsce: Marek Szot (kl. IIIb)
II miejsce: Maja Ryszkiewicz (kl. IIb)
III miejsce: Łukasz Czelej (kl. IIIb)
Gratulujemy zwycięzcom, zachęcamy do udziału w kolejnych konkursach.

konkurs profilaktyczny

 

"Powiedział Bartek, że dziś tłusty czwartek.
A Bartkowa uwierzyła, pysznych pączków nasmażyła ..."
Klasa 2c pod opieką p. Joanny Wichy przygotowała się starannie do zachowania tradycji związanych z tłustym czwartkiem. Oprócz degustacji przepysznych pączków oglądaliśmy również film ukazujący genezę tłustoczwartkowego obyczaju. Zaprogramowaliśmy także pączkową trasę dla Ozobota oraz stworzyliśmy kubeczkowego pączka na macie do kodowania!

IMG 20210211 092911

Obfite opady śniegu, które pojawiły się ostatnio w regionie, to powód do radości przede wszystkim dla dzieci.
Podczas nauczania zdalnego nie było dużo okazji do spaceru po mieście lub okolicy...
Cieszmy się więc z pięknej, zimowej pogody i korzystajmy z uroków tej pory roku!
Uczniowie klasy 5a na autorskich fotkach przedstawili urokliwe zakątki naszego miasta w zimowej szacie, a na lekcji informatyki utworzyli prezentacje multimedialne. Efekty sami możecie podziwiać!
Warto przypomnieć, że w tym roku Miasto Chełm zwyciężyło w plebiscycie „Świeć się” na najlepszą iluminację w Polsce.
Zapraszamy na zimowy spacer po Chełmie…
Chełm – moja mała ojczyzna - prezentacja 1.pdf
Chełm – moja mała ojczyzna - prezentacja 2.pdf

Chełm, moja mała ojczyzna

 

W klasie 2a tanecznie. Uczniowie opracowali układy taneczne dla Ozobotów. Wykorzystali puzzle tak, aby roboty tańczyły synchronicznie. Niech żyje bal! Oto efekty ich działań na zajęciach dodatkowych pod kierunkiem wychowawczyni p. Elżbiety Dras w ramach innowacji pedagogicznej „Zakodowani na zabawę” i międzynarodowego projektu eTwinning „Encoded for fun”: taniec1, taniec 2, taniec 3.

1

 

Uczniowie klasy 2a rozwijali kreatywność zabawiając się w układanie potańcówki. Zestaw łamigłówek zaproponowanych przez wychowawczynię klasy pozostawił uczniom wiele swobody w tworzeniu własnych wersji rozwiązań. Każda łamigłówka polegała na utworzeniu tańca, w którym brali udział wybrani tancerze, wykonując przeróżne figury w różnych zespołowych konfiguracjach tanecznych. Tańce odbywały się do muzyki, którą również wybierali uczniowie. Utworzone na ostatnim etapie tańce drugoklasiści udostępniali innym uczniom i osobom, na ich mobilne urządzenia. W pracowni komputerowej tworzyli Programujemy tańce, a w sali lekcyjnej tańczyli zaprogramowane tańce Kreatywna potańcówka. Zajęcia łączące w sobie muzykę, taniec oraz informatykę to ciekawa propozycja p. Elżbiety Dras w ramach realizacji innowacji pedagogicznej „Zaprogramowani na przygodę” oraz międzynarodowego projektu eTwinning „Encoded for fun”.

Uczniowie klasy VI d, Grzegorz Łagowski, Paweł Włodarczyk i Martyna Szlązak, wzięli udział w konkursie pt. „Osobistości pogranicza’’. Celem konkursu było poszerzenie wiedzy na temat znanych postaci zamieszkujących tereny pogranicza Polski, Białorusi i Ukrainy.
Konkurs realizowany był w oparciu o Program Współpracy Transgranicznej Polska-Białoruś-Ukraina 2014 -2020. Skierowany był do młodzieży pochodzącej z regionów przygranicznych. 
Grzegorz Łagowski zdobył w konkursie wyróżnienie, a inni uczestnicy otrzymali nagrody.
Gratulacje dla uczniów i życzymy powodzenia w innych przedsięwzięciach!
Opiekun – p. Justyna Prystupa.

IMG 20210204 101110 (1)

Uczniowie klasy 1a pod opieką wychowawczyni p. Jolanty Rozwód z powodzeniem ukończyli pierwszy moduł realizowanego od września międzynarodowego projektu edukacyjnego „CZYTAM Z KLASĄ – lekturki spod chmurki” – MAŁA CHMURKA W KRAINIE DRZEW. Uczniowie wykonali wszystkie zadania przewidziane do realizacji w tym module, które były dostosowane do lektury „Kapelusz Pani Wrony”. Pierwszoklasiści z wielkim zapałem ulepili z plasteliny „Czytusia”, wykonali drzewo czytelnicze, uzupełnili „Lekturniki”, a co najważniejsze wykonali również szereg zadań ekologicznych. Jest to podstawowy element tego projektu. Uczniowie uczą się czytać i poznają niezwykły świat książek, ale również dowiadują się jak dbać o przyrodę i otaczający świat. W lutym rozpoczynamy realizację drugiego modułu projektu – MAŁA CHMURKA W KRAINIE ŚNIEGU. Już nie możemy się doczekać nowych zadań, a zimowa pogoda na pewno ułatwi nam ich wykonanie.

Dyplom Czytam z klasa Modul I

Miło nam zakomunikować, że w związku z zakończeniem kampanii EU Code Week 2020 nasza szkoła uzyskała kolejne dwa wyróżnienia: Certyfikat Doskonałości w Zakresie Kodowania oraz Certyfikat Super Organizatora. Wyróżnienia te otrzymują placówki, które spełniły dodatkowe warunki uczestnictwa wykazując szczególne zaangażowanie w Code Week. Uczniowie klasy 2a pod opieką wychowawczyni p. Elżbiety Dras pomyślnie ukończyli wyzwania Code Week 4 All podjęte w ramach realizacji międzynarodowego projektu eTwinning „Encoded for fun”. Otrzymali gratulacje i podziękowania za pomoc w rozwijaniu umiejętności korzystania z technologii cyfrowych w Europie. Tworzenie sojuszy między nauczycielami na arenie międzynarodowej ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia kodowania większej liczbie uczniów. Najbardziej aktywnym krajem UE w zeszłorocznym Code Week była Polska. Nasz kraj zajął pierwsze miejsce na podium, jeśli chodzi o zajęcia organizowane w przeliczeniu na mieszkańca, a my pomogliśmy zbliżyć się do tego celu.

certyfikaty

 

Z okazji 158 rocznicy wybuchu powstania styczniowego uczniowie klasy VII d zrealizowali projekt edukacyjny tworząc tematyczne książeczki, w których przedstawili genezę zrywu niepodległościowego, jego przebieg oraz dramatyczne konsekwencje. Siódmoklasiści szczególną uwagę zwrócili na losy dyktatorów powstania, gotowych poświecić życie dla wyzwolenia ziem polskich spod obcego jarzma. Realizacja projektu jest przedsięwzięciem, które ma na celu kultywowanie pamięci o walce niepodległościowej Ojczyzny.
Opiekunem projektu, który zachęcił młodzież do zadumy nad meandrami polskiej historii jest pani Agnieszka Szczepanik.

Powstanie styczniowe

 

W naszej szkole 20 stycznia b.r. odbyły się eliminacje I etapu do Wojewódzkiego Konkursu "Mam Talent u Czarniecczyków".
Uczestnicy prezentowali talenty wokalne i taneczne, dlatego jury nie miało łatwego zadania...
Do drugiego etapu została zakwalifikowana Zuzanna Krzywicka z klasy 7a, prezentująca układ taneczny do utworu "La Vida".
Serdecznie gratulujemy wszystkim wspaniałym wykonawcom!
Trzymamy kciuki za Zuzannę w dalszych zmaganiach konkursowych!

IMG 7113

 

Nasza szkoła wzięła udział w akcji Ministerstwa Edukacji Narodowej „Razem na Święta". Uczniowie, rodzice i nauczyciele organizowali zbiórki darów dla potrzebujących, przygotowywali kartki z życzeniami dla osób starszych i samotnych z najbliższej okolicy. 
Dziękujemy za zaangażowanie i serca otwarte na potrzeby innych!
W załączeniu podziękowanie Ministra Edukacji i Nauki oraz link do komunikatu na stronie MEiN.
https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/ponad-12-tys-zgloszen-w-akcji-razem-na-swieta--dziekujemy

dyplomrazemnaswieta2021

 

Uczniowie klasy 2a jeszcze przed przerwą świąteczną, podczas nauki zdalnej, przygotowali nagrania fragmentów piosenki „Dzwonki sań” („Jingle Bells”). Opiekunowie projektu eTwinning połączą nagrania w jedną całość i powstanie wspólna piosenka śpiewana w różnych wersjach, językach, w miejscowościach oraz krajach realizujących międzynarodowy projekt „Encoded for fun”. Oto propozycje przygotowane przez wychowawczynię klasy p. Elżbietę Dras nagrania.


Nasza szkoła już kolejny rok z rzędu pracuje w oparciu o projekty eTwinning, bo właśnie te metody od kilku lat uznawane są jako modelowe, godne naśladowania w nauczaniu w XXI wieku. Dodatkowo sprawiają uczniom wiele satysfakcji i radości. Wymiana doświadczeń i współpraca z zaangażowanymi nauczycielami w eTwinning pozwala na planowanie i prowadzenie zajęć według najwyżej ocenianych standardów europejskich. Program eTwinning zapewnia wszechstronny rozwój i zaangażowanie w proces nauczania każdego ucznia, a nauczycielom umożliwia stałą aktualizację wiedzy, zdobywanie informacji na temat nowoczesnych narzędzi i materiałów.
W tym roku szkolnym klasa 2a zrealizowała i realizuje kilka projektów eTwinning o różnej tematyce, w tym jeden międzynarodowy. Uczniowie uczą się między innymi kodować i programować. Podpatrują rówieśników z innych krajów. Nabywają nowe umiejętności, a wszystko to w projekcie Encoded for fun, którego opiekunem jest wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras. W grudniu został rozstrzygnięty konkurs na logo projektu. Miło nam, że najwięcej głosów zdobyła propozycja autorstwa naszej uczennicy Julii Łuć. To zwycięskie logo oficjalne reprezentuje projekt i widnieje na portalu eTwinning. W grudniu kl. 2a brała także udział w Godzinie Kodowania (Hour of Code). To jedna z największych inicjatyw edukacyjnych na świecie i w tym roku szkolnym przypadła na 7-13 grudnia. Powstało wspólne projektowe studio - Godzina Kodowania STUDIO. Wychowawczyni klasy umieściła tam animacje związane z Bożym Narodzeniem wykonane przez uczniów w Scratch. Jest to super współpraca, gdyż projekty można remiksować i komentować. W ramach projektu nauczyciele tworzą własne zadania dla uczniów, np.: jesienne kodowanie, Kodujemy, Świąteczne zadanie i kodowanie, Puzzle, Zrób bałwanka, które stanowią wspólną projektową bazę autorskich materiałów pedagogicznych.

logo 2

Ósemka dąży do jakości oraz jest otwarta na współpracę i pragniemy się pochwalić, że kolejny ogólnopolski projekt eTwinning klasy 2a został nagrodzony Krajową Odznaką Jakości. Nagrodzone projekty to nie zawody i konkursy z nagrodami, chociaż ogrom dodatkowej pracy, ale to kolejne podniesienie prestiżu szkoły w skali kraju i Europy. Szczególnie cieszy, że projekt „Kuchcikowo - smacznie, zdrowo, kolorowo" w znacznej części uczniowie realizowali zdalnie pod opieką wychowawczyni p. Elżbiety Dras. Na wniosek wychowawczyni projekt (po spełnieniu wymogów formalnych) został oceniony pod kątem następujących kryteriów: innowacyjność pedagogiczna i kreatywność, integracja z programem nauczania, komunikacja i wymiana informacji pomiędzy szkołami partnerskimi, współpraca pomiędzy szkołami partnerskimi, wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych, rezultaty i wpływ. Projekt wspierał całościowy rozwój dzieci, umożliwiał im odkrywanie własnych możliwości, sensu działania, gromadzenie doświadczeń, zaspokojenie naturalnych potrzeb rozwojowych, respektował podmiotowość ucznia w procesie budowania indywidualnej wiedzy, wymagał wielokierunkowej aktywności. Jesteśmy ogromnie dumni z kolejnego sukcesu i dziękujemy rodzicom za wsparcie przy realizacji tego projektu. Więcej informacji TUTAJTUTAJ.

Kuchcikowo

 

Nasza szkoła otrzymała kolejną prestiżową Krajową Odznakę Jakości za realizację projektu „Kierunek bezpieczeństwo", a działania z nim związane prowadzone były w ramach programu eTwinning zainicjowanego przez Komisję Europejską pod nadzorem Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji w Polsce. Wychowawczyni klasy 2a p. Elżbieta Dras aplikowała o Odznakę, gdyż praca w ramach projektu osiągnęła określony poziom. Projekt spełniał wszystkie wymagania i został poddany ocenie pod kątem pięciu kryteriów merytorycznych. Ogólnopolski projekt zakładał podniesienie świadomości uczniów w zakresie szeroko rozumianego bezpieczeństwa. Realizacja tematyki odbywała się w obrębie wszystkich obszarów edukacji poprzez rozmaite aktywności uczniów. W projekcie udział wzięło 28 klas 1-3 z całej Polski. Czym jest bezpieczeństwo? Kiedy czujemy się bezpieczni? Jak dbać o swoje bezpieczeństwo - nie tylko w czasie pandemii? Jak budować dobre i bezpieczne relacje w klasie? Na te i wiele innych pytań uczniowie wspólnie szukali odpowiedzi. Trzy miesiące owocnej pracy i współpracy pozwoliły uczniom klasy 2a odnieść sukces. Bardzo się cieszymy, że Krajowe Biuro eTwinning doceniło naszą pracę, a ważnym rezultatem projektu jest kolejny wzrost prestiżu szkoły na poziomie krajowym i międzynarodowym. Lista nagrodzonych w kraju znajduje się na polskim portalu eTwinning LINK i w województwie lubelskim LINK

Bezpieczeństwo

 

Nasza szkoła uczestniczyła w edukacyjnej kampanii „Lubelskie - wspólnie dla pszczół”, której inicjatorem i organizatorem był Zespół Szkół Rolniczych Centrum Kształcenia Zawodowego w Pszczelej Woli, a patronat sprawowali - Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego, Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie oraz Lubelski Kurator Oświaty.
SP 8 została laureatem pierwszego miejsca w konkursie wiedzy „Pszczoły znam i o nie dbam”. Drużynę z Ósemki reprezentowali uczniowie: Kinga Zacharczuk (kl. VI a), Jakub Kowal (kl. VI b), Michał Kaniewski (kl. VI b), a merytorycznymi opiekunami byli nauczyciele - p. Monika Szlagowska i p. Kaja Kiermacz.
Dyrektor SP nr 8 w Chełmie, p. Beata Tomaszczuk, gratulacje i nagrody od organizatorów odebrała 22 grudnia br. w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie. Konkursowe trofea (laptop i zestaw tablic edukacyjnych o tematyce pszczelej o łącznej wartości 3 tys. zł) przekazali fundatorzy - członek Zarządu Województwa Lubelskiego, p. Sebastian Trojak oraz prezes Zarządu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie (WFOŚiGW), p. Grzegorz Grzywaczewski. Reprezentantce zwycięskiej szkoły winszowali również p. Marek Dudek - wizytator w Kuratorium Oświaty w Lublinie oraz wicedyrektor Zespołu Szkół Rolniczych Centrum Kształcenia Zawodowego w Pszczelej Woli (ZSR CKZ) p. Magdalena Pielecka-Szafruga, która przywiozła słodkie, miodowe niespodzianki dla wszystkich laureatów konkursu.

https://www.lubelskie.pl/aktualnosci/nagrodzeni-za-prace-na-rzecz-pszczol/

unnamed

„Cicha noc, święta noc,
Pokój niesie ludziom wszem, a u żłóbka Matka Święta
Czuwa sama, uśmiechnięta nad Dzieciątka snem.’’

Boże Narodzenie to święta radości, miłości i pokoju. To czas przebaczenia, pojednania i ciepła rodzinnego. Zbawiciel przyszedł na świat. Hej kolęda, kolęda!
W naszej szkole pamiętaliśmy o Świętach Bożego Narodzenia. W ostatnim tygodniu przed feriami świątecznymi w klasach I-VIII przybliżyliśmy atmosferę tych niezwykłych dni. Pomimo tego, że zajęcia z uczniami odbywały się na odległość, to nie zabrakło w tym trudnym dla nas czasie pandemii ciepłych słów i życzeń. Na lekcjach muzyki śpiew pięknych kolęd wprowadził nas w świąteczny nastrój. Zajęcia z plastyki przybliżyły tradycje i zwyczaje świąteczne, a wykonane prace plastyczne były tego najlepszym dowodem. Lekcje religii ukazały istotę Świąt Narodzenia Pańskiego, a także znaczenie poszczególnych tradycji. Uświadomiły, że Święta Bożego Narodzenia to nie tylko pamiątka narodzin Jezusa w Betlejem, ale również wielka miłość Boga do ludzi. Pomogły przygotować się do wieczerzy wigilijnej i dobrego przeżywania świąt w swoich rodzinach. Atmosferę świąt dało się odczuć także podczas innych zajęć. Szczególnie lekcje z wychowawcami klas nabrały świątecznego charakteru i wprowadziły w niepowtarzalny urok tych niezwykłych dni. Stały się okazją do złożenia serdecznych życzeń oraz dostarczyły wielu wzruszeń.
Życzymy wszystkim, aby atmosfera Świąt Bożego Narodzenia trwała jak najdłużej, a każdy dzień Nowego 2021 Roku był jak najlepszy. Dzielmy się z innymi dobrym słowem i życzliwością na co dzień.

IMG 2624

Uczniowie klasy 2a wykonali kolejne zadania z interaktywnego kalendarza adwentowego w ramach realizacji międzynarodowego projektu eTwinning „Encoded for fun”. Wcześniej zdali krótką relację z pierwszych jedenastu dni. Gry, łamigłówki i rozrywki umysłowe na 24 dni grudnia o tematyce świąt Bożego Narodzenia doskonalą u dzieci głównie umiejętności kodowania. Każdego dnia podopieczni p. Elżbiety Dras wykonują zadania zawarte w kalendarzu, które są dla nich wyzwaniem (niektóre w języku angielskim) i niespodzianką oraz aktywnym spędzaniem czasu przedświątecznego w połączeniu z prawdziwie świątecznym oczekiwaniem. Zadania z kalendarza 12-24


W klasie 2a każdy uczeń kolędy i różne utwory świąteczne zna. Na różnych instrumentach dzieci grają i z radością na Boże Narodzenie czekają. Maleńki wycinek ich umiejętności zdobytych pod opieką wychowawczyni p. Elżbiety Dras: Świąteczne muzykowanie kl. 2a


„Dla serc szlachetnych najwyższą rozkoszą,
gdy drugim radość w niedoli przynoszą.”   Adam Asnyk

Akcje charytatywne uczą dostrzegać, że czasami bardzo blisko nas jest ktoś, kto ma takie same potrzeby jak my, ale niewielkie możliwości, aby je zrealizować. Działania na rzecz innych uczą empatii i wrażliwości, wzmacniają poczucie własnej wartości, integrują środowisko, a przede wszystkim potwierdzają, że wspólnie możemy zdziałać więcej.
W naszej szkole, mimo sytuacji związanej z pandemią, podjęto działania mające na celu pomoc pacjentom Chełmskiego Oddziału Psychiatrycznego SPWSS. Uczniowie wraz z rodzicami z zaangażowaniem włączyli się do zbiórki środków higieny osobistej, odzieży i trwałych produktów spożywczych.
Dary serca zostały przekazane na ręce ordynator oddziału szpitalnego, pani Sylwii Raszczepkin i pielęgniarki oddziałowej, pani Marioli Szponar.
W zbiórce darów szczególnie wyróżnili się uczniowie klasy II a (wych. p. Elżbieta Dras), klasy III a (wych. p. Iwona Molin), klasy III c (wych. p. Marianna Niemczuk), klasy VI c (wych. p. Maria Delekta), klasy VII b (wych. p. Aneta Kowalewska) oraz p. Arkadiusz Borowiec.
Akcję wsparło również indywidualnie wielu rodziców naszych uczniów.
„Każde życie jest piękne, kiedy myślimy przede wszystkim o innych.”
Organizatorzy przedsięwzięcia, p. Maria Delekta i p. Marzena Chrabąszcz, z całego serca dziękują uczniom, rodzicom i nauczycielom za udział w akcji.

1608572417656

Trudno wyobrazić sobie przedświąteczny okres bez pierników i różnych ciasteczek. Słodkie choinki, gwiazdeczki, renifery są jednoznaczną zapowiedzią zbliżania się tych wyjątkowych chwil. Dlatego też uczniowie klasy 2a przy wsparciu rodziców przygotowali ciasto, wałkowali je, wykrawali różne kształty za pomocą specjalnych foremek i piekli głównie pierniczki. Najwięcej radości było podczas lukrowania i ozdabiania. Zajęcia sprawiły dzieciom wielką radość i jednocześnie stały się okazją do kultywowania bożonarodzeniowych tradycji w atrakcyjny i praktyczny sposób. Opiekunem projektu eTwinning „Kuchcikowo – smacznie, zdrowo, kolorowo” jest wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras.

1

Celem inicjatywy pod patronatem MEN jest zachęcenie uczniów do niesienia pomocy innym oraz budowanie wspólnot i więzi międzypokoleniowych.
Ze względu na ograniczenia wynikające ze stanu epidemii tegoroczna edycja akcji „Razem na Święta” miała odmienny, ale bezpieczny i odpowiedzialny charakter. Nasi uczniowie klas VII i VIII podczas lekcji informatyki zrealizowali jedno z zadań akcji. Wykonali kartki z życzeniami świątecznymi w edytorach grafiki online i rozesłali je pocztą elektroniczną do rodziny, znajomych oraz podopiecznych Domów Pomocy Społecznej w Nowinach i Bończy, Hospicjum Domowego w Chełmie. Realizacja tego przedsięwzięcia przyczyniła się do budowania szkolnej wspólnoty oraz umacniania więzi między pokoleniami.
Postawa młodzieży Ósemki czyni Święta Bożego Narodzenia piękniejszymi i radośniejszymi, zwłaszcza dla ludzi potrzebujących wsparcia.
Opiekunem realizacji świątecznego projektu była p. Aneta Kowalewska.

1 dobry

„Człowiek jest tyle wart, ile warta jest dobroć jego serca, którą dzieli się z innymi.
Dlatego jedni nie są warci złamanego grosza, a drudzy są po prostu bezcenni."
Takie hasło przyświecało akcji, w którą włączyły się drużyny i gromady Hufca Chełm, w tym także nasi harcerze z 12 DH 8 WIR pod opieką przewodnik Moniki Szlagowskiej i druha Pawła Rachubika oraz zuchy z 10 GZ Białe Niedźwiadki pod opieką druhny Joanny Wichy i druhny Wioletty Mazur.
Opiekunowie z Domów Pomocy Społecznej w Chojnie, Kaniach i Nowinach zadbali o listy z marzeniami od pensjonariuszy. Prośby były skromne: kolorowa oranżada, słodycze, lalka, płyta z kolędami, 6 paczek cappuccino i inne drobiazgi. Jedna z bardziej wzruszających próśb dotyczyła urządzenia dla głuchoniemego pensjonariusza umożliwiającego mu kontakt ze światem.
Drużynowi na zbiórkach on-line przekazali informację harcerzom i zuchom, którzy podjęli wyzwanie, traktując to jak służbę. Niejednokrotnie z dużą pomocą i wsparciem rodziców postarali się spełnić wszystkie marzenia pensjonariuszy DPS. Na ręce Dyrektorów Domów Pomocy Społecznej w dniu 16 grudnia b.r. uroczyście zostały przekazane paczki dla seniorów wraz z kartkami z życzeniami świątecznymi od Mikołajów.
Dziękujemy naszym zuchom i harcerzom oraz ich rodzicom za tak piękny dar serca!

01

Święta Bożego Narodzenia to magiczny czas. Ozdabiamy pięknie domy, obdarowujemy prezentami swoich najbliższych.
Szkolną tradycją bożonarodzeniową jest wykonywanie świątecznych kartek. Mimo trudnego czasu dzieci w klasach I-III bardzo aktywnie wzięły udział w konkursie na najpiękniejszą świąteczną kartkę.
Komisja konkursowa w składzie: p. Marianna Niemczuk, p. Iwona Molin i p. Joanna Wicha wybrała autorów najpiękniejszych kart z życzeniami.
Laureatami konkursu zostali: Amelia Basaj (I a), Julia Łuć (II a), Gabrysia Łopuszyńska (II c), Paweł Sado (III a), Natalia Nowicka (III c).
Ponadto wyróżniono prace uczniów: Mateusz Seniuk (I a), Zuzanna Kobak (II a), Dawid Kister (II c), Ola Góralczyk (III a), Lena Kogut (III c).
Kartki świąteczne zostały przekazane na konkurs na kartkę bożonarodzeniową do Młodzieżowego Domu Kultury.
Wszystkim dzieciom serdecznie gratulujemy!

IMG 20201214 125653