Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Zajęcia w szkole wcale nie muszą być nudne. Przekonali się o tym uczniowie klasy 1a na kolejnych zajęciach z kodowania i programowania. Wprawdzie temat iście zabawowy, ale dużo się nauczyliśmy. Jak się okazuje praca z robotem nie jest taka prosta. Trzeba trzymać się określonych zasad, umieć odpowiednio zastosować podane komendy, aby nasz robot Ozobot Evo zrobił zadanie tak, jak tego chcemy. Ćwiczymy precyzję ruchów, poznajemy komendy, ale i rozwijamy też umiejętność pracy w grupie oraz rozwijamy wiedzę zdobytą na lekcjach. Tym razem uczyliśmy się komendy „Tornado” i „Rotacja” i sprawdzaliśmy, jak robot zachowuje się przy tych komendach. Największą frajdą okazały się puzzle, dzięki którym tworzyliśmy własne trasy dla robota.

zab 01

Uczniowie klasy 3a zainspirowani przez wychowawczynię p. Elżbietę Dras postanowili w niekonwencjonalny sposób włączyć się w obchody 100. rocznicy odzyskania przez Polskę Niepodległości. Zorganizowali klasowy piknik patriotyczny - przygotowali śniadanie w barwach narodowych.

swietujemy 100 lecie odzyskania niepodległosci

W październiku w naszej szkole rozpoczęły się zajęcia w ramach warsztatów Akademii Młodego Naukowa. W comiesięcznych spotkaniach biorą udział uczniowie wszystkich klas I-III naszej szkoły. Zajęcia prowadzą wykładowcy z Uniwersytetu Dziecięcego przy Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Podczas spotkań uczniowie poznają podstawowe pojęcia chemiczne, fizyczne i przyrodnicze, poznają otaczający świat, rozwijają myślenie analityczne i umiejętność dedukcji, wyrabiają sprawności manualne niezbędne w nauce pisania i dalszej edukacji oraz wyrabiają nawyki poprawnego i bezpiecznego zachowania w laboratorium. Zajęcia prowadzone są w formie warsztatów, podczas których dzieci samodzielnie wykonują doświadczenia. Uczestnicy warsztatów - tak jak studenci dorosłych uniwersytetów - dostają indeksy i zbierają zaliczenia, a na zakończenie roku otrzymają dyplomy. Rok akademicki w Ósemce otworzyły warsztaty chemiczno- kosmetologiczne „Uroda Kleopatry”. Dostarczyły one małym „studentom” wielu ciekawych wrażeń, a każdy uczestnik wyszedł z zajęć z własnoręcznie wykonanym slime. Inicjatorem i koordynatorem warsztatów Akademii Młodego Naukowca jest p. Jolanta Rozwód.

FB IMG 1540069722298

20181022 122330

W związku ze stuleciem odzyskania przez Polskę niepodległości uczniowie kl. 3a ukazali piękno naszej miejscowości i najbliższej okolicy. Wykonali po kilkanaście zdjęć Chełma, polskiej jesieni, ulubionych zwierząt lub wykorzystali fotki zapisane w pamięci smartfonu lub tabletu. Podczas zajęć tabletowych pracowali z edytorem wideo umożliwiającym przygotowanie wideoklipu ze zdjęć, uzupełnionego o ścieżkę dźwiękową i dodatkowe efekty. Po uruchomieniu aplikacji Quik dzieci dodały zdjęcia, tytuł filmiku i wybrały szablon najbardziej pasujący do ich pokazu. Praca z programem do montażu wideo bardzo skupiła uwagę podopiecznych p. Elżbiety Dras i powstały efektowne wideoklipy, np.:
Bartłomiej „Przewodnik po Chełmie” http://bitly.pl/9JhvW
Wiktor „Chełm i złocista jesień” http://bitly.pl/k7zfh
Maciek „Przewodnik po Chełmie” http://bitly.pl/zi9Q8
Bartosz „Przewodnik po Chełmie" http://bitly.pl/4EYWY
Emilka „Przewodnik po Chełmie” http://bitly.pl/npNbT
Emilia „Mój pies” http://bitly.pl/zTSgy
Dominka „Czworonogi” http://bitly.pl/rdxpt
Tomek „Wycieczka po wiosce indiańskiej” http://bitly.pl/CS3Dl


Z radością informujemy, że Krajowe Biuro eTwinning w Polsce przyznało p. Elżbiecie Dras oraz uczniom klasy 3a Krajową Odznakę Jakości za projekt „Dot Day, czyli Kropka 2018”. We wrześniu trzecioklasiści pierwszy raz zetknęli się z eTwinningiem. Pod opieką wychowawczyni zrealizowali pierwszy projekt i odnieśli sukces. To był pracowity okres, tydzień wspaniałych działań uczniowskich. Warto było pracować, wysiłki zostały nagrodzone. Krajowa Odznaka Jakości jest przyznawana za wybitne projekty, jest świadectwem krajowego i europejskiego standardu. To konkretna forma uznania dla nauczycieli za wysoki poziom zrealizowanych zadań. Uczniowie mogą otrzymać Uczniowską Odznakę Jakości po tym, jak ich nauczyciel otrzyma Krajową Odznakę Jakości. Dla uczniów jest to wspaniała motywacja do dalszej pracy, a dla szkoły prestiż, publiczne potwierdzenie zaangażowania na rzecz jakości i otwartości we współpracy europejskiej. Zrealizowany projekt został poddany ocenie pod kątem następujących kryteriów merytorycznych: innowacyjność pedagogiczna i kreatywność; integracja z programem nauczania; komunikacja i wymiana informacji pomiędzy szkołami partnerskimi; współpraca pomiędzy szkołami partnerskimi; wykorzystanie technologii; rezultaty, wpływ i dokumentacja. Bardzo się cieszymy, że wysiłki zostały docenione.

GRATULUJEMY p. Elżbiecie Dras i uczniom klasy 3 a.

klasa

Uczniowie klasy II b (wychowawca p. J. Rozwód) lubią poznawać otaczający świat, szczególnie kiedy mogą to robić za pomocą różnorodnych umiejętności i zmysłów. Taką możliwość mieli uczestnicząc w zajęciach „Majsterkowo” zorganizowanych w Castorama Chełm. W czasie zajęć uczniowie mieli możliwość własnoręcznie wkręcać śrubki, kleić, wciskać i ozdabiać wykonywane osobiście stojaczki na kubeczki. Efekt końcowy zachwycił nie tylko wykonawców, ale również nauczycieli i gospodarzy naszych zajęć, jak również rodziców dzieci. Bardzo dziękujemy Castorama Chełm za ciekawe zajęcia i upominki jakie dostali wszyscy uczniowie.

20181017 105116

Uczniowie kl. II a, kl. II b i kl.II c wzięli udział w wirtualnej podróży przygotowanej w MDK w Chełmie przez pierwszą w Europie Mobilną Galerię Rzeczywistości Wirtualnej Virtual Quest z Lublina. Uczniowie mieli możliwość obejrzenia jednej z trzech prezentacji: „Świat podwodny”, „Kosmos”, „Dinozaury”. Wybór był bardzo trudny. Każdy z filmów kusił ogromem niespodzianek i emocji. Uczniowie przeżywali każdy moment i sami nie mogli uwierzyć w to, że nagle znaleźli się głęboko pod wodą lub w odległych galaktykach kosmosu.
Z niecierpliwością czekamy na kolejne wirtualne spotkania.
Wychowawcy klas: p. B. Dziewulska, p. Jolanta Rozwód, p. Ewa Drzewiecka.

FB IMG 1540123723203

W październiku uczniowie kl. 3a zrealizowali kolejne zadanie pn. „Poprzez Niepodległą” z projektu eTwinning. Wspólnie z partnerami ze szkół w Polsce głosowali i wybrali logo projektu. Zrobili zdjęcia i zebrali informacje o ciekawych miejscach naszego miasta. Opracowali wirtualny przewodnik po Chełmie, w postaci filmu: http://bitly.pl/lmCOA W ten sposób członkowie projektu tworzą na padlecie przewodnik po miejscowościach w Polsce: http://bitly.pl/KH2AE Opiekun projektu - wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras ze zdjęć wykonanych przez uczniów zrobiła książeczki elektroniczne: http://bitly.pl/vqnsj, http://bitly.pl/1N1e6, http://bitly.pl/q6dwl
Jednocześnie trzecioklasiści promowali bezpieczne wykorzystywanie zasobów internetowych oraz współtworzyli poradnik „Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci” (tak jak każdy z partnerów projektowych opracowali jeden slajd wspólnej prezentacji). W następnych miesiącach kolejne projektowe wyzwania, zwłaszcza że partnerzy to starsza grupa wiekowa (od 12 do 15 lat).

W październiku uczniowie kl.IIa z wychowawczynią panią B. Dziewulska i kl. IIb z wychowawczynią panią J. Rozwód wraz z paniami – Wiolettą Mazur i Agnieszką Skubisz wyruszyli na niesamowitą wycieczkę do Bałtowa. Uczniowie doskonale wiedzieli, że spotkają się tam z dinozaurami i poznają historię powstania Ziemi, ale niesamowitym przeżyciem dla wszystkich uczestników był udział w wyjątkowej lekcji historii poświęconej 100 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Dzieci dowiedziały się przez jak trudne okresy historyczne przeszła nasza Ojczyzna i jak cenna jest dla wszystkich Polaków wolność. Po tak ciekawej lekcji odwiedziliśmy jeszcze oceanarium i odbyliśmy podróż po całej Polsce w miniaturze, a z okien amerykańskiego school busa obejrzeliśmy dużo ciekawych zwierząt żyjących w bałtowski zwierzyńcu. Wycieczka była bardzo udana, tym bardziej że towarzyszyła nam piękna jesienna pogoda.

20181004 132729

Uczniowie klasy IIb (wychowawca p. Jolanta Rozwód) mają wiele pomysłów na wykorzystanie darów jesieni. Jednym z nich były jarzębinowe mandale, które zostały wykonane z wielką cierpliwością i pomysłowością, a na klasowej tablicy powstała piękna wystawa jarzębinowych mandali. Przyniesiona do klasy jarzębina dostarczyła dzieciom jeszcze jedną niesamowitą niespodziankę i zachęciła do „badań naukowych”. Okazało się, że wraz z jarzębiną do klasy przybyły biedronki, które tak zaciekawiły młodych naukowców, że zajęcia plastyczne przekształciły się niebawem w zajęcia przyrodnicze. Uczniowie już wiedzą ile nóg, skrzydełek i kropek mają biedronki. Myślimy nawet, że nasze biedroneczki zostaną w naszej klasie do wiosny, a wtedy sprawdzimy czy przybyło im kropek.

20180926 111418

Dnia 17.10.2018 r. uczniowie Ósemki wzięli udział w akcji bicia rekordu Guinness World Records w jednoczesnej resuscytacji krążeniowo-oddechowej prowadzonej przez jak największą liczbę osób! Akcję po raz czwarty zorganizowała Fundacja WOŚP w ramach realizacji Programu Edukacyjnego „Ratujemy i Uczymy Ratować". Data nie jest przypadkowa, bowiem obchodziliśmy Europejski Dzień Przywracania Czynności Serca.
Ratownik medyczny p. Kamil Kociubiński ze Stacji Ratownictwa Medycznego w Chełmie SP-ZOZ przeprowadził dla uczniów instruktaż udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. W akcji wzięło udział 280 uczestników z klas I-VII szkoły podstawowej.
Poznanie zasad pierwszej pomocy to nie wszystko - na podjęcie działań ratujących życie przez świadków zdarzenia ogromny wpływ ma również ich postawa, pewność co do swoich umiejętności, a także obawy, które często im towarzyszą. Program Ratujemy i uczymy Ratować polega na wprowadzeniu zajęć z podstawowych czynności ratujących życie powszechnie już w pierwszych klasach szkoły podstawowej. Dzieci oswajają się z tak ważnymi zagadnieniami, kształtowane są właściwe nawyki przez co pierwsza pomoc staje się czymś naturalnym.

12 października klasy wybrały się na wycieczkę do parku trampolin w Lublinie. Dzieci pod czujnym okiem instruktorów uczestniczyły w niecodziennej lekcji wychowania fizycznego na trampolinach. Skakanie na trampolinach to ciekawe urozmaicenie lekcji wychowania fizycznego oraz rozrywka na najwyższym poziomie. Podczas zajęć w wyjątkowy sposób rozwijana jest koordynacja i ogólna sprawność ruchowa. To było nowe doświadczenie dla dzieci, które w ciekawy sposób mogły spożytkować swoje duże pokłady energii. Każdy mógł wybić się na trampolinie, bez problemu włożyć piłkę do kosza i poczuć się przy tym jak zawodnik NBA. Największym powodzeniem cieszył się basen z gąbkami, w którym po wykonaniu zaplanowanej ewolucji można było bezpiecznie wylądować. Skakanie na trampolinach nie nadwyręża stawów oraz chroni przed wadami postawy. Godzinne zajęcia pod okiem instruktora na długo pozostaną w pamięci. Świetną zabawę w połączeniu z aktywnością fizyczną będą mile wspominać.

IMG 20181012 121531

Jesień to piękna i kolorowa pora roku obfitująca w wiele smacznych i zdrowych darów sadów i ogrodów. Uczniowie kl. IIb postanowili wykorzystać je do zrobienia kukiełek do klasowego przedstawienia pt. „Na straganie”. Mali artyści wykazali się ogromną kreatywnością w czasie pracy nad kukiełkami, a potem nad przygotowaniem przedstawienia. Radości i zabawie nie było końca. Uczniowie wraz wychowawczynią p. Jolantą Rozwód już pracują nad kolejnymi projektami związanymi z realizacją programu autorskiego „Teatromania”.

20181002 101109

15 października 2018 roku uczniowie klasy III a gimnazjum wraz z nauczycielem historii p. Agnieszką Szczepanik uczestniczyli w uroczystej sesji popularnonaukowej pt. „Wkład mieszkańców ziemi chełmskiej w odzyskanie niepodległości przez Polskę w 1918 roku”. Spotkanie zainicjowane z okazji 100 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości odbyło się w sali widowiskowej Chełmskiej Biblioteki Publicznej im. Marii Pauliny Orsetti w Chełmie. Gospodarzami spotkania byli: Zarząd Wojewódzki Związku Weteranów i Rezerwistów Wojska Polskiego w Lublinie z siedzibą w Chełmie, Chełmska Biblioteka Publiczna im. Marii Pauliny Orsetti w Chełmie, Towarzystwo Wiedzy Obronnej – Oddział Chełmski, Stowarzyszenie Rocznik Chełmski oraz Wyższa Szkoła Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie. Uczniowie naszej placówki podczas sesji poznali różne drogi ziemi chełmskiej do niepodległości. Poszerzyli wiedzę na temat genezy zrywu niepodległościowego, usunięcia zaborców z naszej małej Ojczyzny w oparciu o wspomnienia Wiktora Ambroziewicza oraz innych działaczy niepodległościowych. Gimnazjaliści zapoznali się z sylwetką i dokonaniami generała Gustawa Orlicz-Dreszera - działacza niepodległościowego, darzonego wielkim uznaniem przez Józefa Piłsudskiego. Dowiedzieli się również w jaki sposób formowały się granice Polski niepodległej. Na zakończenie spotkania uczczono minutą ciszy bohaterów walk o niepodległość Polski.

DSC00643

Historia - świadek czasu, światło prawdy, życie pamięci, nauczycielka życia, zwiastunka przyszłości. Cyceron

17 października br. uczniowie kl. VII b z wych. p. Ewa Skórzewską-Popek odwiedzili miejsce straceń przy al. Armii Krajowej – Targowicę.
Siódmoklasiści uporządkowali historyczne miejsce, zapalili znicz, złożyli kwiaty. W ciszy i zadumie oddali pamięć tym, których z nami już nie ma.
Ósemka praktycznie przygotowuje uczniów do czynnego udziału w życiu społecznym. Powiązania szkoły z życiem środowiska i całego kraju, czerpanie wzorów postępowania z dawniej historii i kultury narodu - to podstawowe warunki realizacji zadań naszej placówki.

IMG 20181017 141312

Uczniowie kl. 3a podczas zajęć tabletowych grali w „Duble” z piktogramami, którym odpowiadają czynności. Na znak wszyscy gracze odsłaniali pierwszą z kart na swoim stosie. Kto pierwszy odnalazł i nazwał wspólny symbol dla swojej karty i karty na środku, kładł swoją kartę na środek. Następnie na urządzeniu mobilnym kręcił tematycznym kołem przygotowanym przez wychowawczynię p. Elżbietę Dras i dodawał formę osobową czasowników. Potem uczniowie zapisywali je w zeszycie i tworzyli zdania.

Każdy uczeń klasy 3a wybrał jedną roślinę uprawną, określił jej grupę, w aplikacji Pic Collage wyszukał zdjęcia i napisał, co mamy dzięki jej uprawom. W ten sposób podczas zajęć tabletowych (w ramach innowacji pedagogicznej „Tabletowe piątki”) dzieci utrwaliły podział roślin uprawnych na włókniste, oleiste, zbożowe i okopowe, a wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras z prac swoich podopiecznych przygotowała elektroniczny album pt. „Co rośnie na polu i co z tego mamy”.

Book titled 'Co rośnie na polu i co z tego mamy'

Drugi miesiąc jesteśmy w pierwszej klasie.
To krótko, ale wiele już się wydarzyło.
Byliśmy na wycieczce w lesie, w parku. Spotkaliśmy się z policjantem i uczyliśmy się właściwych zachowań na drodze. Oglądaliśmy występy grupy tanecznej „Ballo” z MDK-u i przedstawienie o „Jasiu i Małgosi”. Razem z rodzicami wzięliśmy udział w konkursie czytelniczym „Słodziaki” organizowanym przez panie z naszej biblioteki szkolnej. Uczestniczyliśmy w akcji „Sprzątanie Świata”. Dbamy o nasze zdrowie, a zaczęliśmy od przygotowania koktajlu owocowego i surówek warzywno-owocowych. Świętowaliśmy Dzień Chłopaka.
Znamy już naszą szkołę i wiemy, że tu nie ma czasu na nudę.
Teraz, wspólnie z kolegami z Ia i Ic przygotowujemy się do „Pasowania na Ucznia”, na które czekamy z niecierpliwością.
Jak to było? Obejrzyjcie fotorelacje z wydarzeń w klasie Ib (wychowawca p. Iwona Buczek).

20180918 102619

To kolejne zajęcia klasy 1A z zakresu kodowania i programowania, na których wykonaliśmy zadanie z ogólnopolskiego programu edukacyjnego UCZYMY DZIECI PROGRAMOWAĆ. Na zajęciach ćwiczyliśmy kompetencje kluczowe. Tym razem temat był jesienny. Rozmawialiśmy o znanych nam darach jesieni oraz przypomnieliśmy sobie nazwy warzyw i owoców, które następnie dzieliliśmy na sylaby, liczyliśmy w nich głoski i litery, wyodrębnialiśmy głoski w nagłosie i wygłosie oraz wyszukiwaliśmy w podanych wyrazach samogłoski i spółgłoski. Następnie podane warzywa i owoce dzieliliśmy na zbiory i tworzyliśmy skrypty uwzględniające określone warunki. Poznaliśmy także robota, z którym będziemy wykonywać niektóre zadania oraz sekwencje barw, na które reaguje. Na zakończenie poszczególne zespoły miały pokolorować trasę dla naszego Ozobota w kształcie kosza na jesienne dary i zakodować go w taki sposób, żeby robot przejeżdżał po niej zgodnie ze wskazanym warunkiem. To było mega wyzwanie, bo uczyliśmy się kodowania wykorzystując odpowiednią sekwencję barw. Fajnie się bawiliśmy, a przy okazji wiele się też nauczyliśmy 😊

dj 01

10 października 2018 roku w budynku Chełmskiej Biblioteki Publicznej im. Marii Pauliny Orsetti odbyła się oficjalna próba bicia rekordu Guinnessa w ilości osób czytających jeden po drugim. Lektura, którą wybrano do tego celu to: „Szatan z Siódmej klasy” – popularna powieść dla młodzieży autorstwa Kornela Makuszyńskiego. 
Na wejściu odbywała się rejestracja oraz były rozstawione specjalne liczniki elektroniczne, dodatkowo każdy uczestnik otrzymywał naklejkę z numerem oraz fragment tekstu, który miał czytać. Ważne było, by przerwy w czytaniu nie przekraczały 10 sekund. Nasi uczniowie i nauczyciele spisali się doskonale, pięknie i płynnie przeczytali jeden po drugim otrzymany fragment „Szatana z Siódmej klasy”. Z naszej szkoły czytało 260 osób. Łączenie 3 358 osób, co stanowi nowy rekord. Póki co jest to rekord nieoficjalny. Teraz nastąpi przesłanie pełnej dokumentacji wraz z filmem do biura rekordów, stamtąd materiały zostaną przesłane do Londynu, gdzie nastąpi ich weryfikacja. Gdy materiały przejdą cały proces pozytywnie dopiero wtedy Chełmska Biblioteka Publiczna otrzyma certyfikat. Obecny rekord Guinnessa należy do Biblioteki Marwadi Education Foundation w Indiach gdzie czytało 3 071 czytelników.
Celem rekordowego przedsięwzięcia była promocja czytelnictwa skierowana do odbiorców w różnym wieku, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży szkolnej.

20181010 103913

Lektura pt. „O psie, który jeździł koleją” R. Pisarskiego zainspirowała uczniów kl. 3a do przedstawienia swoich pupilków. Dzieci wykonały zdjęcie swojemu zwierzątku, a kto go nie ma, to narysował i też zrobił zdjęcie. Podczas zajęć tabletowych podopieczni p. Elżbiety Dras tworzyli napisy w aplikacji „Tekst na zdjęciu”. Wychowawczyni klasy przygotowała uczniom planszę, do której przypięli zdjęcie swojego pupilka. Wszystkie są piękne!

25 września 2018 r. uczniowie klas IV c i IV d wzięli udział w spotkaniach z dziedzictwem kulturowym Lubelszczyzny w Muzeum Wsi Lubelskiej. Zajęcia edukacyjne, przygotowane przez pracowników skansenu i twórców ludowych, miały charakter warsztatów. Uczniowie obserwowali, ale także czynnie uczestniczyli w różnych zajęciach rzemieślniczych, gospodarskich oraz obrzędowych, jakie odbywały się codziennie lub okresowo w dawnej zagrodzie wiejskiej. Zapoznali się również bliżej z tradycyjnymi technologiami wytwarzania, narzędziami pracy oraz warunkami w jakich odbywała się praca we wsiach dawnej Lubelszczyny.
Wędrując ścieżką ginących zawodów i umiejętności uczniowie klasy IV d poznali pracę łubiarza, tkaczki, rzeźbiarza ludowego i szkutnika; zobaczyli również jaki system miar obowiązywał przy kupnie, sprzedaży. Uczniowie klasy IV c na ścieżce przemysłu ludowego poznali czynności i dawne miejsca pracy kowala, garncarza, olejarza i rymarza. Dowiedzieli się też co znaczyło „przędzenie na przęślicy” i z czym wiązało się obsługiwanie warsztatu tkackiego.
Ta lekcja żywej historii była ciekawym doświadczeniem dla czwartoklasistów.
Wyjazd do skansenu zorganizowały wychowawczynie klas - p. Marzena Stadnik i p. Iwona Synowiec.

1

4 października 2018 roku w Chełmskim Domu Kultury odbyła się uroczysta premiera filmu dokumentalnego Grażyny Stankiewicz pt. „Dyrekcja – opowieść o historii niezwykłego osiedla uważanego za ewenement w skali światowej oraz historii mieszkających tu ludzi, których losy są odzwierciedleniem współczesnej historii Polski. W fabularyzowanego scenach zagrali nasi uczniowie oraz p. Marzena Boćwińska.

plakat filmu

Uczniowie klasy VIII a i VII c wraz z nauczycielami historii p. Agnieszką Szczepanik i p. Marzeną Stadnik uczestniczyli w miejskich obchodach poświęconych Marszałkowi Józefowi Piłsudskiemu. Uroczystości stały się dla uczniów naszej placówki pretekstem, by pielęgnować pamięć o polskim patriocie, który odwiedził Chełm kilkakrotnie. Obchody rozpoczęła Msza święta w Bazylice Narodzenia Najświętszej Maryi Panny celebrowana w intencji bohaterów walczących o niepodległą Polskę. Kluczowym punktem uroczystości było złożenie kwiatów w Mauzoleum Poległych za Ojczyznę i Naród oraz przemarsz ulicami miasta do Gmachu dawnej siedziby Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych przy placu Niepodległości 1. Tutaj nastąpiło uroczyste odsłonięcie i poświęcenie tablicy pamięci Marszałka Józefa Piłsudskiego - Naczelnika odrodzonego państwa polskiego, pierwszego Marszałka Polski Niepodległej, Honorowego Obywatela Miasta Chełma. Na zakończenie uroczystości w sali konferencyjnej Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego w Lublinie Delegatury w Chełmie odbyła się promocja albumu IPN poświęcona Generałowi Gustawowi Orlicz-Dreszerowi. Wydarzeniu towarzyszyła wystawa Instytutu Pamięci Narodowej „Ojcowie Niepodległości”.

DSC 0563 6.10.18

Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia to projekt edukacyjny, który odbywa się w ostatni piątek września. Akcja ma na celu zachęcić wszystkich do przypomnienia sobie i utrwalenia tabliczki mnożenia. W tym roku 28 września uczestniczyliśmy już w VIII Światowym Dniu Tabliczki Mnożenia. Dzień ten zachęcił dzieci, aby w niecodzienny sposób przypomnieć sobie tabliczkę mnożenia. Uczniowie tworzyli plakaty, przypominali tabliczkę mnożenia podczas gier, zabaw.
Na holu głównym w naszej szkole pojawiła się gazetka tematyczna wykonana przez uczniów kl. VII b oraz plakaty z tabliczką mnożenia, które wykonali uczniowie klas: IV b, IV c, IV e, VII b. Przez cały tydzień poprzedzający akcję, uczniowie powtarzali tabliczkę mnożenia, przepytywali się, by w tym dniu jak najlepiej wypaść na egzaminie i zdobyć tytuł Eksperta Tabliczki Mnożenia. Uczniowie klasy VII b na terenie szkoły prowadzili patrole egzaminacyjne sprawdzające znajomość tabliczki mnożenia. Każdy kto prawidłowo odpowiedział na wylosowane pytania otrzymywał Tytuł Eksperta. Komu się nie udało za pierwszym razem, mógł poprawić wynik na następnej przerwie.
Akcja przebiegała pod hasłem „Młodsi sprawdzają, czy starsi tabliczkę mnożenia znają”, nauczyciele również przyłączyli się do zdawania egzaminów, co wywołało sporo pozytywnych emocji wśród uczniów.
Zachęceni uczniowie przeprowadzili również egzaminy z działań na mnożenie wśród swoich rodziców - zabawa bardzo im się podobała. 
Do akcji włączyła się również świetlica szkolna.
Koordynatorem przedsięwzięcia była p. Monika Lenart.

received 267313413916355

Szkoła Podstawowa nr 8 im. B. Z. Wirskiego w Chełmie aspiruje do miana szkół czytających. Placówka promuje czytelnictwo, zachęca do częstszego sięgania po książki oraz uświadamiania, jak są one ważne w życiu każdego człowieka.
8 października bieżącego roku spotkaliśmy się już po raz szósty w ramach ogólnopolskiej akcji Narodowe Czytanie. Do udziału w corocznej akcji zaprosiliśmy gości: p. Krystynę Sawę – przewodniczącą seniorów Uniwersytetu Trzeciego Wieku przy PWSZ w Chełmie, p. Katarzynę Krzywińską - przedstawiciela Rady Rodziców szkoły, nauczycieli oraz uczniów ÓSEMKI.
Na tle pięknej scenografii oddającej koloryt epoki uczniowie usłyszeli w wykonaniu zaproszonych gości fragmenty ,,Przedwiośnia” S. Żeromskiego oraz wybrane utwory z ,,Antologii literatury patriotycznej”. 
Nasza szkoła we wrześniu bieżącego roku podjęła różnorodne działania promujące czytelnictwo. W klasach piątych, szóstych i siódmych ogłoszono konkurs na plakat ,,Moda na czytanie”. Uczniowie klasy VII b przygotowali jednodniówkę o Stefanie Żeromskim oraz przeprowadzili badanie ankietowe na temat ,,Jakie książki czytali nasi nauczyciele w dzieciństwie? Spośród licznych tytułów przeważają trzy pozycje: Dzieci z Bullerbyn, Baśnie Andersena oraz Ania z Zielonego Wzgórza. Piątoklasiści z oddziału b wykonali gazetkę o autorze Przedwiośnia. W październiku klasy trzecie gimnazjum wezmą udział w drużynowym konkursie o pisarzu i działaczu społecznym.
Organizatorem przedsięwzięcia był zespół promocji szkoły.

IMG 1418

Uczniowie kl. 3a inspirowani przez wychowawczynię p. Elżbietą Dras realizują przez pięć miesięcy projekt eTwinning „Poprzez Niepodległą”. Celem projektu jest m.in: zdobycie wiedzy na temat niepodległości Polski, przypomnienie faktów historycznie związanych z drogą Polaków do niepodległości, kształtowanie postawy patriotycznej, uwrażliwienie na piękno naszego kraju, przyrost wiedzy i umiejętności z zakresu korzystania z zasobów dostępnych w internecie, dzielenie się wiedzą za pośrednictwem nowoczesnych technologii TIK, wzrost kompetencji informacyjno - komunikacyjnych uczniów i nauczycieli. We wrześniu zamieściliśmy naszą szkołę na mapie uczestników projektu, we wspólnym dokumencie googl podaliśmy adres naszej placówki (bazę adresów partnerskich szkół wykorzystamy do wysyłania kartek), przedstawiliśmy naszą szkołę, uczestniczyliśmy w powitalnej wideokonferencji, opracowaliśmy logo projektu.
CERTYFIKAT https://live.etwinning.net/files/desktop/pdf/certificate/project/etw_certificate_174244_pl.pdf
PADLET https://padlet.com/mazbo/5of18tqn4w0j

1

2 października uczniowie klasy 3 b inspirowani przez wychowawcę p. Berenikę Zdunek wykonali bardzo ważne pocztówki. Ich odbiorcami będą uczestnicy Powstania Warszawskiego, których poświęcenie i oddanie w walce o wolność ojczyzny zasługuje na najwyższe uznanie. Oprócz życzeń "100 lat w zdrowiu .." znalazły się również podziękowania "Dziękuję Ci, że mogę chodzić do szkoły i do parku bez obawy o własne życie". Mamy nadzieję, że kartki sprawią Bohaterom Powstania wiele radości i będą dowodem, że nigdy NIE ZAPOMNIMY ich poświęcenia i narażania życia za wolną Polskę.

IMG 20181002 123345

Uczniowie kl.3a z wychowawczynią p. Elżbietą Dras wzięli udział w projekcie edukacyjnym „BohaterON–włącz historię!” mającym na celu upamiętnienie i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego. Nazwa akcji stanowi połączenie dwóch słów – polskiego „bohater” oraz angielskiego „ON”, czyli „włączyć”. Angielskie „ON” dosłownie włącza historię bohatera – film albo prezentację, na komputerze, w telewizji bądź na tablecie. Trzecioklasiści wysłali elektroniczne i tradycyjne kartki z podziękowaniami dla Powstańców, zaangażowali rodziców w akcję, poznali najważniejsze fakty dotyczące Powstania Warszawskiego, omówili lekturę „Asiunia” Joanny Papuzińskiej i obejrzeli filmiki, np.: https://youtu.be/BdnpkBOGLlM, https://youtu.be/cHY1xXTkz9A.

2 października uczniowie klas IIIa i III b (wych. p. Elżbieta Dras i p. Berenika Zdunek) z okazji Dnia Chłopaka uczestniczyli w warsztatach kulinarnych w jednej z chełmskich restauracji. Dzieci miały możliwość samodzielnego skomponowania swojej ulubionej pizzy (wyrabiania ciasta, doboru składników), zapoznania się z pracą kucharza, a także przypomnienia sobie zasad savoir-vivre'u. Niecodzienne zajęcia oprócz pysznych efektów pracy stały się okazją do wielu cennych spostrzeżeń: "Bardziej opłaca się kupić litrowy napój" , "Tę pizzę trzeba podzielić na 12 kawałków, bo jest nas trzech", "Jak się pizzę zrobi samemu, to ona wtedy smakuje najlepiej".

W setną rocznicę odzyskania Niepodległości nasza szkoła uczestniczy w ogólnopolskim projekcie historycznym "BohaterON w Twojej szkole". Kampania ma na celu upamiętnienie i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego poprzez wysłanie im symbolicznych kartek. Inicjatorami i koordynatorami przedsięwziecia są p. Barbara Semeniuk, p.Marzena Stadnik i p. Agnieszka Szczepanik.

unnamed

www.bohateronwtwojejszkole.pl
https://web.facebook.com/BohaterON/
https://web.facebook.com/events/243044723046817/

17 września uczniowie klasy 5 c wraz z wychowawcą p. Agnieszką Szczepanik odwiedzili Państwową Wyższą Szkołę Zawodową w Chełmie. Dzieci wzięły udział w realizacji dwóch projektów edukacyjnych, których celem było popularyzowanie nauki. Podczas XV edycji Lubelskiego Festiwalu Nauki uczniowie aktywnie uczestniczyli w realizacji projektów Katedry Slawistyki: „Tот человек большой, кто выполняет дело с душой – sławni Rosjanie” oraz „Co wiemy o naszych Sąsiadach? Poznajmy Prawosławie!”.
Celem pierwszego projektu było zapoznanie z osiągnięciami sławnych Rosjan. Uczniowie obejrzeli prezentację multimedialną z dziedziny historii, literatury, muzyki, języka rosyjskiego. Następnie odbyły się warsztaty w formie różnego rodzaju gier i zabaw aktywizujących. Zademonstrowano, w jaki sposób można uczyć się i zapamiętywać poprzez zabawę. Projekt zakończył quiz wiedzy z nagrodami. Pretekstem do realizacji drugiego projektu było wzbudzenie zaciekawienia - co dzieje się za bramą cerkwi ... Zapoznano uczestników z tradycjami i kulturą prawosławną.Uczniowie pogłębili swoją wiedzę nt. sąsiadów zza wschodniej granicy.

DSC 4300

Dnia 27.09.2018 r. odbyły się Miejskie Igrzyska Młodzieży Szkolnej w sztafetowych biegach przełajowych. Drużyna dziewcząt w składzie: Laura Kosarska, Zuzanna Sawicka, Karolina Ciszak, Maja Niemiec, Kinga Zacharczuk, Natalia Prus, Natalia Wyrostek, Amelia Kogut oraz chłopców: Dominik Prokopiuk, Piotr Dąbrowski, Karol Słotwiński, Filip Kuźmiński, Gabriel Wiśniewski, Michał Szaja, Łukasz Kołaczkowski, Dawid CharczukOliwier Radzikowski po zaciętej walce zajęli drugie miejsce, i awansowali do etapu rejonowego, który zostanie rozegrany 3 października 2018 r.
Trenerem zespołu dziewcząt jest Emilia Wełna, zaś chłopców Dariusz Walenciuk.

1

We wrześniu, w ramach innowacji pedagogicznej „Tabletowe piątki”, uczniowie kl. 3a na wielu zajęciach pracowali z tabletami. W tym okresie realizowali projekt eTwinning, z partnerami z Polski „Dot Day, czyli Kropka 2018” i wykonywali różne ćwiczenia interaktywne, w tym autorstwa wychowawczyni klasy p. Elżbiety Dras.

20 września 2018r. uczniowie kl. IIIa i kl. IIIb uczestniczyli w projektach naukowych XV Lubelskiego Festiwalu Nauki pod hasłem „Człowiek inspiracją nauki”. Podopieczni p. Elżbiety Dras i p. Bereniki Zdunek zapoznali się z działaniem i zastosowaniem kamery termowizyjnej oraz dowiedzieli się jak steruje się ruchami robota. Po zakończeniu pokazów zwiedzili Centrum Studiów Inżynierskich oraz zobaczyli ciekawe maszyny i urządzenia. Festiwalowe projekty popularyzują naukę przez zabawę i praktyczne doświadczenia, a takie oblicze nauki zachęca do działań zmieniających świat na lepszy.

O kilku „wyjątkowych dziełach” powstałych w ramach projektu eTwinning, podjętych wspólnie z partnerami z Polski przez p. Elżbietę Dras, napisano na blogu Dnia Kropki https://kropka-dot.blogspot.com/2018/09/moc-kropki.html
W trzech na cztery podane przykłady była zaangażowana klasa 3a z wychowawczynią. W czwartym przykładzie działaliśmy w oparciu o wspólnie wypracowane pomysły, tworzyliśmy prezentację, jesteśmy na zdjęciach i na Twin Space projektu.

pisza o nas

Klasa IA rozpoczęła przygodę z kodowaniem i programowaniem. Uczniowie biorą udział w ogólnopolskim programie edukacyjnym „Uczymy dzieci programować”. Udało nam się wykonać pierwsze zadanie z programu. Pierwszaki najpierw uczestniczyły w zabawach integracyjnych, poznały zainteresowania, ulubiony kolor, ulubione zabawki czy książki swoich kolegów i koleżanek z klasy. Zapoznały się także z matą edukacyjną i zasadami pracy z nią. Następnie uczniowie wykonali zadanie offline’owe, tworząc na macie kody – drogę przy pomocy strzałek kierunkowych. Dzieci na zajęciach rozwijały miękkie kompetencje, takie jak: umiejętność pracy zespołowej, logiczne, algorytmiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów.
Zajęcia prowadzi pani Wiola Mazur.

logotyp program uczymy dzieci programowac

21 września 2018 nasza szkoła po raz kolejny wzięła udział w akcji „Sprzątanie Świata – Polska 2018” pod hasłem „AKCJA – SEGREGACJA”. Głównym celem akcji było rozbudzenie odpowiedzialności za środowisko naturalne i świadomości ekologicznej. Akcja miała również na celu pokazanie uczniom, że rozwiązaniem problemu „śmieciowego” jest nie tylko coroczna zbiórka, lecz głównie zmiana nawyków w codziennym życiu, unikanie tworzenia odpadów i racjonalne gospodarowanie nimi.
Uczniowie zostali zaopatrzeni w worki i plastikowe rękawice. Klasy I-III sprzątały teren szkoły, w tym boiska i plac zabaw. Starsze klasy zajęły się pobliskimi osiedlami przy ulicach Połaniecka, Wolności i 3-go Maja.
Dzięki pięknej, słonecznej pogodzie akcja przebiegła bardzo szybko i sprawnie, a efekty pracy były zadowalające. Worki ze śmieciami złożono w wyznaczonych miejscach.
Koordynatorem przedsięwzięcia była p. Marlena Wojciechowska-Przysucha, opiekun SU.

2018.09.21 sprzatanie swiata 2018

Uczniowie z klasy 3a wspólnie z wychowawczynią p. Elżbietą Dras uczestniczyli w projekcie eTwinning „Dot Day, czyli Kropka 2018". Głównym celem projektu było pokazanie, że każdy człowiek potrafi być kreatywny, a zwykła kropka może sprawić, iż odkryje w sobie niezwykłe pokłady twórczej inwencji. W trakcie Tygodnia Kreatywności uczniowie nawiązywali znajomości oraz współpracę z rówieśnikami partnerskich szkół. Dzięki udziałowi w projekcie brali udział w interesujących wydarzeniach i ciekawych zajęciach edukacyjnych. Zdobytą wiedzę i doświadczenia na pewno wykorzystają w przyszłości. Efektem ogólnopolskiej współpracy stu szkół są opracowane przez nauczycieli materiały udostępnione na platformie Twin Space projektu eTwinning (100 lat wolności - 100 nauczycieli - 100 pomysłów płynących z kreatywności). Poniżej certyfikat projektu i kilka przykładów podjętych działań.

CERTYFIKAT PROJEKTU: https://live.etwinning.net/files/desktop/pdf/certificate/project/etw_certificate_173433_pl.pdf
KRONIKA DOT DAY 2018: https://www.storyjumper.com/book/index/58220755/5b800561942e1
KROPKOWE DZIAŁANIA: https://padlet.com/PaniKowalska/KROPKA2018, https://padlet.com/jestesmyb/voio4xcdx00n
FILM: https://youtu.be/hCDnwCWJa3M
ŻYCZENIA, PODZIĘKOWANIA DLA VASHTI OD UCZNIÓW KL. 3A:
https://youtu.be/qmVKpeBSSNM, http://tinyurl.com/y7qqguq8,
https://voicespice.com/Player.aspx?c=p&h=72F4E9FC&j=9B1F3
https://voicespice.com/Player.aspx?c=p&h=BB2F2534&j=9B205
https://vocaroo.com/i/s0GJ03uPyCo6
GNIEZNO + CHEŁM: Kropa w kropkę takie same pary
https://www.bookwidgets.com/play/t:2NrFasBYwsKjmV2rvlod3ft2rcTpuesOiuS3GM86vJZLRTRUR0I=
CHEŁM + GORLICE: Instrukcja powstała na potrzeby gry partnerskiej
https://www.storyjumper.com/book/index/58853065/5ba15cf5f32c4
Układamy wspólnie utworzone puzzle:
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=35e781e41b84
WROCŁAW + GNIEZNO + CHEŁM + BIAŁYSTOK + RUNOWO - książeczka z pracami uczniów:
https://www.storyjumper.com/book/index/58762755/5b9ba43c178f8
CHEŁM + WROCŁAW: Układamy memory z prac uczniów.
https://learningapps.org/5520906
CHEŁM + WROCŁAW: Quiz o "Kropce"
https://learningapps.org/display?v=pwxvi2qs518

certyfikat

 

Uczniowie kl. 3a obchodzili Międzynarodowy Dzień Kropki. Jest to święto kreatywności, odwagi, wiary w swoje możliwości i zabawy. Wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras zorganizowała wiele radosnych działań niosących przesłanie - jesteśmy kreatywni, pozwólmy uczniom działać kreatywnie nie tylko 15 września z okazji Międzynarodowego Dnia Kropki. Za rok zainicjujemy Dzień Kropki w całej „Ósemce”. Poniżej certyfikat dla klasy i książeczka tworzona przez społeczność zakropkowanych nauczycieli.

Book titled 'Dzień Kropki2018'

Wrześniowe rześkie poranki to wspaniały czas by poćwiczyć zasady ortograficzne poza murami szkoły. Klasa III b wraz z wychowawczynią Bereniką Zdunek postanowiła wybrać się na spacer, który zyskał miano ORTOSPACERU. Zasada była prosta - dzieci w parach miały zrobić jak najwięcej zdjęć przedmiotom w pisowni których występuje "ó". Za każde "bezbłędne" zdjęcie dzieci otrzymywały 2 punkty, za uchwycenie rzeczy z podwójnym "ó" można było uzyskać nawet 5 punktów. Trzeba było być również bardzo ostrożnym, bo za zdjęcie w którym zamiast "ó" pojawiło się "u" zespół tracił aż 3 punkty. Zrobione przez dzieci zdjęcia posłużą do wykonania ORTOFISZEK. Czy uda Wam się odgadnąć jakie wyrazy z "ó" ukryły się na zdjęciach?

3

Początek roku szkolnego to dobry czas, by przypomnieć sobie zasady, jakimi należy kierować się nie tylko w szkole, ale i poza nią. Uczniowie klasy 3 b z wychowawczynią p. Bereniką Zdunek postanowili stworzyć multimedialną prezentację, która przypominać będzie (w razie potrzeby) najważniejsze (według dzieci) szkolne zasady zachowania się. Zachęcamy do obejrzenia.

Z przyjemnością informujemy, że nasza szkoła jest współinicjatorem międzynarodowego projektu eTwinningowego - „Kodowanie ze Scottie Go!”. Naszymi partnerami w tym przedsięwzięciu będą szkoły z Serbii, Włoch, Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii oraz Kłodzka.
Program eTwinning pozwala uczniom i nauczycielom wykorzystywać Internet do współpracy ponad granicami – współdziałać, wymieniać się informacjami i materiałami do nauki. eTwinning poszerza zakres pedagogicznych możliwości oferowanych uczniom i nauczycielom, motywuje do nauki i otwarcia na Europę. Program zgromadził już niemal 400 tysięcy nauczycieli ze 160 tysięcy szkół, którzy łącznie pracują przy ponad 50 tysiącach różnorodnych projektów rocznie. (źródło: https://etwinning.pl/
Scottie Go! to innowacyjna gra do nauki programowania. Jest połączeniem kartonowych klocków za pomocą, których gracze układają komendy programistyczne, oraz aplikacji, która wyznacza zadania, skanuje ułożone rozwiązania i przekształca je w ruch i zachowanie Scottiego oraz poznanych w grze innych bohaterów. Jej głównymi celami jest doskonalenie umiejętności analitycznego i logicznego myślenia, rozwijanie intuicji algorytmicznej, nauka rozwiązywania skomplikowanych problemów i pracy w grupie oraz wspieranie rozwoju kompetencji w zakresie nauczania programowania na etapie szkoły podstawowej. (źródło: https://scottiego.com
Osobami odpowiedzialnymi za te działania są p. Wioletta Mazur i p. Piotr Mazur, którzy już wkrótce zaczną się z nami dzielić pierwszymi doniesieniami z realizacji projektu.

certyfikat

Z przyjemnością informujemy, że otrzymaliśmy podziękowanie od redakcji miesięcznika „Biblioteka w szkole” za udział w ogólnopolskim czytaniu w ramach akcji „Jak nie czytam, jak czytam”.

dyplom

Koniec roku szkolnego to czas podsumowań całorocznej pracy. Społeczność szkolna za mijający rok szkolny podziękowała Panu Bogu w naszym kościele parafialnym podczas mszy świętej odprawionej 21 czerwca. Mszę św. koncelebrował i homilię wygłosił ks. Andrzej Boryc. Wszyscy modlili się w intencji uczniów, rodziców, nauczycieli i pracowników niepedagogicznych Ósemki. Oprawę liturgiczną pod kierunkiem p. Beaty Reps przygotowali uczniowie z klasy III c szkoły podstawowej i klasy II a gimnazjum.
Przed nami wakacje …, a później nowy rok szkolny, który również rozpoczniemy z Bogiem.

1

Bezdomnych psów i kotów w potrzebie jest mnóstwo, a wielu z nas - ludzi dobrej woli często zastanawia się, w jaki sposób można im pomóc. Otóż najwspanialszą formą pomocy jest adopcja, jeśli jednak z jakichś powodów nie możemy adoptować zwierzęcia, to w inny sposób starajmy się pomóc bezdomnym zwierzętom i choć trochę poprawić ich los. Uczniowie z klasy II a gimnazjum razem z wychowawczynią p. Anną Gieletą i p. Beatą Reps - opiekunem Szkolnego Koła Przyjaciół Zwierząt od kilku lat przynoszą karmę i różne akcesoria dla zwierząt i odwiedzają podopiecznych Chełmskiego Schroniska dla Zwierząt. Pod koniec roku szkolnego udali się z kolejną wizytą do czworonożnych przyjaciół i obiecali, że razem z dorosłymi opiekunami przyjadą do nich w czasie wakacji po to, aby wyprowadzać je na spacery. Dla takich zwierząt, które przebywają głównie w klatce to naprawdę miła i potrzebna pomoc. Zachęcamy inne osoby, aby przyłączyły się do nas.
To niewiele - a tak wiele.
https://www.schronisko.chelm24.pl/aktualnosci/podziekowania/item/192-dziekujemy

c6db11a71571f6269d8aa754fc40212f l

W ostatnich dniach przed zakończeniem roku szkolnego dużo rozmawialiśmy o podróżach dużych i małych, o nadejściu ukochanego lata, a przede wszystkim o zachowaniu bezpieczeństwa podczas zabaw i spotkań, wyjazdów wakacyjnych. Wszyscy poczuliśmy zbliżający się ku nam tak długo wyczekiwany letni wypoczynek. Piękne, słoneczne dni o tym nam przypominały. Dzieci dużo czasu spędzały na świeżym powietrzu, korzystając z urządzeń na placu zabaw, jak również organizując gry i zabawy ruchowe z piłką na pięknym szkolnym boisku sportowym. W pochmurne dni korzystaliśmy z naszego zasobu gier planszowych, a królował Wygibajtus, czyli polska wersja Twistera, która idealnie łączy gimnastykę ze świetną zabawą. Utrzymanie równowagi stając na rękach i stopach na coraz to innych kolorowych polach maty, nie jest takie proste w bliskim towarzystwie innych graczy! Gracze przesuwają kończyny na wybrane kolorowe pola (oczywiście pole nie może być zajęte przez konkurenta). Wygrywa ten, kto jest w stanie ustać najdłużej na planszy. Podczas zajęć plastycznych wspólnie wykonaliśmy hasło „Niech żyją wakacje...” a piękne, kolorowe łódki powstały metoda origami. Najbardziej aktywne dzieci otrzymały dyplom „Super Świetliczaka” Gratulujemy!!!
Myśląc o odpoczynku i czasie wolnym przypomnieliśmy sobie jednak również najważniejsze zasady bezpieczeństwa, które zostały zapisane na naszych wakacyjnych łódeczkach. I tak oto zakończyliśmy kolejny rok szkolny. Do zobaczenia niebawem i udanych, słonecznych wakacji kochane Świetliczaki. Wracajcie do nas szczęśliwie we wrześniu!

wp 20180620 012

Dopiero 20 czerwca dotarły do szkoły dyplomy i nagrody książkowe dla laureatów ogólnopolskich konkursów przedmiotowych LEON sesja wiosenna. Testy nie były łatwe, dodatkową trudność stanowił wielokrotny wybór odpowiedzi, jednak tytuł laureata uzyskało 10 uczniów naszej szkoły.
MATEMATYKA
Klasa II
Michał Jankowski miejsce 3, nagroda książkowa - kl. IIa (p. Elżbieta Dras)
Maciej Seniuk miejsce 8 - kl. IIa (p. Elżbieta Dras)
Klasa III
Natalia Prus miejsce 6 - kl. IIIc (p. Iwona Molin)
Grzegorz Rokicki miejsce 9 - kl. IIIb (p. Iwona Buczek)
Olek Raszczepkin miejsce 9 - kl. IIIb (p. Iwona Buczek)
Emilia Lachowska miejsce 9 - kl. IIIb (p. Iwona Buczek)
Laura Kosarska miejsce 10 - kl. IIIb (p. Iwona Buczek)
ZINTEGROWANE SPRAWNOŚCI
Klasa II
Michał Jankowski miejsce 3, nagroda książkowa - kl. IIa (p. Elżbieta Dras)
Klasa III
Emilia Lachowska miejsce 3, nagroda książkowa - kl. IIIb (p. Iwona Buczek)
Dawid Zarychta miejsce 8 - kl. IIIb (p. Iwona Buczek)
Gratulujemy sukcesów!

18 czerwca 2018 r. uczniowie klas IV przystąpili do egzaminu praktycznego na kartę rowerową. W tym roku szkolnym egzamin składał się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Test z wiedzy o ruchu drogowym uczniowie zdawali w maju. Egzamin praktyczny odbył się na terenie Miasteczka Ruchu Drogowego przy Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Chełmie. Uczniowie musieli wykazać się techniką sprawnej jazdy na rowerze obejmującą: jazdę po łukach, wykonywanie manewrów drogowych, płynne ruszanie z miejsca, jazdę wytyczonym pasem bez podpierania się nogami, hamowanie i zatrzymywanie pojazdu w określonym miejscu. Nad bezpiecznym i sprawnym przeprowadzeniem egzaminu czuwali nauczyciele techniki przygotowujący uczniów do tego sprawdzianu: p. Marzena Chrabąszcz i p. Aneta Kowalewska oraz p. Radosław Leonowicz i p. Elżbieta Dąbrowska.
Egzamin na kartę rowerową zaliczyło kilkudziesięciu uczniów. Od tej chwili to pełnoprawni uczestnicy ruchu drogowego oraz szczęśliwi posiadacze - pierwszego w życiu „prawa jazdy”.
Gratulujemy!

WP 20180618 09 54 07 Pro LI

Uczniowie kl. III a szkoły podstawowej na zajęciach w ramach realizacji innowacji "Z książką w świat wartości i uczuć" dowiedzieli się co to jest złość, poznali konstruktywne sposoby wyrażania złości i radzenia sobie z tym uczuciem. Uczyli się także jak złość opanować. Uczestniczyli w zabawie "Czarodziejska różdżka", której celem było wyzwalanie pozytywnych uczuć względem siebie.
Zajęcia bardzo się uczniom podobały, brali w nich aktywny udział, chętnie się wypowiadali i uczestniczyli w ćwiczeniach ukazujących sposoby wyrażania złości. Z zainteresowaniem wysłuchali wiersza "Gdzie mieszka złość".

IMG 0335

29 maja w naszej szkole odbył się Dzień Kultury Brytyjskiej. Uczniowie klas IVd, Va, Vc, VIa, VIIb i IIc gimnazjum przygotowali przedstawienie o Wielkiej Brytanii. Widzowie mogli dowiedzieć się o najważniejszych miejscach w Anglii, Szkocji, Walii i Irlandii Północnej, tradycjach brytyjskich, zaśpiewać z The Beatles a także wysłuchać słynnej mowy Hamleta „To be or nor to be” w wersji anglojęzycznej. Na miłośników literatury czekał również Sherlock Holmes, a na amatorów sportu słynna drużyna piłki nożnej. Aby poczuć klimat panujący na wyspach zabraliśmy was do angielskiego domu i przedstawiliśmy królową Elżbietę II. Można było poznać patronów i symbole poszczególnych krajów wchodzących w skład Wielkiej Brytanii, a także zobaczyć ich flagi. Spotkanie umiliły babeczki, ciastka i gorąca angielska herbata. Dodatkowo klasy VIc, IIb i IIIa przygotowały prezentację multimedialną o Wielkiej Brytanii. Zapraszamy za rok! Dzień Kultury Brytyjskiej przygotowali: Anna Gieleta, Magdalena Zosiuk, Ewa Praduń, Barbara Kister i Piotr Mazur.

P5303531

Po raz czwarty wolontariusze Szkolnego Koła Caritas przygotowali uroczystość podsumowującą kolejny rok pracy charytatywnej w naszej placówce. Wybrano „Ósemkowe Anioły”. Wyróżnieni zostali nie tylko uczniowie, ale również zespoły klasowe podejmujące działania na rzecz innych. 
Należy podkreślić i docenić rolę wychowawców, którzy inspirują dzieci i młodzież do angażowania się w kolejne akcje.

Dzięki takiej postawie możliwa była realizacja wielu działań. A oto kilka z nich:
Akcja „Ósemkowy znicz pamięci”
Akcja „Lubelszczyzna dla Syrii”
Akcja „Wspieram, bo warto - pomoc podopiecznym schroniska dla zwierząt” Akcja „Rodacy - Bohaterom - Boże Narodzenie 2017”
Akcja „Paczka dla kolegi”
Przedsięwzięcie „Kartka świąteczna” dla podopiecznego Stowarzyszenia PIRAMIDA ROZWOJU z Olsztyna.
Akcja „Ósemkowy dar dla Hospicjum Domowego w Chełmie” Akcja „Pluszowy Miś dla chorego kolegi”
Akcja „Wielkanocna Paczka dla Bohatera”
Akcja edukacyjno-społeczna „Życzenia uśmiechu”
Akcja „Ósemkowy dar serca dla hospicjum - Podopiecznych Lubelskiego Hospicjum dla Dzieci im. Małego Księcia”.
Akcja „Daj włos” – po raz pierwszy w naszej placówce Plebiscyt „ON jest OK, ONA jest OK - elekcja życzliwości”.

Uroczystość była okazją do podziękowania tym wszystkim, którzy niosą iskierkę nadziei i radości dla innych.
„Ósemkowe Anioły” – kategoria uczniowie:
1. Dominika Wicha kl. III a sp
2. Maja Niemiec kl. III a sp
3. Oliwia Kozłowska kl. III c gimnazjum
4. Gabriela Pawełczak kl. V a
5. Zofia Kusy kl. VII c
6. Martyna Fic kl. II a gimnazjum

Klasy, które wzięły udział we wszystkich akcjach charytatywnych organizowanych przez Szkolne Koło Caritas:
Ósemkowy Anioł 2017/2018 - laureat
1. Laureat Kl. III e – wychowawca p. Joanna Wicha
2. Laureat Kl. IV b – wychowawca p. Aneta Kowalewska
3. Laureat Kl. VI b – wychowawca p. Ewa Skórzewska-Popek

Zespoły, które wzięły udział w przynajmniej 2 naszych przedsięwzięciach.
Ósemkowy Anioł 2017/2018 SZKOŁA PODSTAWOWA kl. I-III:
1) „Świetliczaki” – opiekun p. Wioletta Mazur
2) I b – wychowawca pani Jolanta Rozwód
3) I c – wychowawca pani Ewa Drzewiecka
4) II a – wychowawca pani Elżbieta Dras
5) III a – wychowawca pani Marianna Niemczuk
6) III b – wychowawca pani Iwona Buczek
7) III c – wychowawca pani Iwona Molin
8) III d – wychowawca pani Anna Radlińska

SZKOŁA PODSTAWOWA kl. IV-VII:
1) IV c  wychowawca pani Agnieszka Szczepanik
2) IV d  wychowawca pani Teresa Gruszka
3) IV e  wychowawca pani Marzena Chrabąszcz
4) V a  wychowawca pani Magdalena Zosiuk
5) V b  wychowawca pani Agata Wojtasiuk
6) VII c  wychowawca pani Maria Delekta

GIMNAZJUM:
1) kl. II a - wychowawca pani Anna Gieleta
2) kl. III c - wychowawca pani Iwona Synowiec

Uroczystość uświetnił montaż słowno-muzyczny przygotowany przez p. Anetę Kowalewską, p. Joannę Wichę i p. Agnieszkę Jaszczuk. Dekoracje przygotowały p. Marzena Chrabąszcz i p. Aneta Kowalewska. Inicjatorkami spotkania były panie – opiekunki SK Caritas: p. Aneta Kowalewska i p. Joanna Wicha. Wyróżnieni otrzymali dyplomy i statuetki. Gratulujemy nagrodzonym uczniom oraz klasom i ich opiekunom.
Dziękujemy! Wolontariusze i opiekunowie SK Caritas

IMG 0895

W związku z Rokiem Praw Dziecka uczniowie klas III poznali swoje prawa, rozmawiali o ważnych problemach. Wiedzą już, że mają m. in. prawo do życia w godnych warunkach, do nauki, zabawy, szczęścia.
Na zajęciach z wychowawcą p. Marianną Niemczuk uczniowie kl. III a tworzyli wspólnie mapę mentalną – Pociąg wartości. Uczniowie oglądali też prezentację multimedialną i zdjęcia przedstawiające wybrane działania organizacji UNICEF. Poznali strukturę tej organizacji, jej założenia i formy pomocy. Wiedzą, że ta organizacja przestrzega praw dzieci na całym świecie i otrzymała za swoją działalność Pokojową Nagrodę Nobla. Uczestniczyli w rozmowie kierowanej na temat międzynarodowej organizacji na rzecz dzieci znajdujących się w trudnej sytuacji i projektowali plakat informujący o działalności UNICEF.
W klasie III b – wychowawca p. Iwona Buczek - w ramach działań realizowanych w ROKU PRAW Dziecka przeprowadzono zajęcia w oparciu o materiały otrzymane z UNICEF na temat: Mam Prawa. Szczegółowe działania to:
1. Uczniowie zapoznali się z Prawami Dziecka opisanymi w Konwencji Praw Dziecka.
2. Przeprowadzono dyskusję na temat respektowania Praw Dziecka w naszym kraju, rodzinie i klasie, oceniając również swoje zachowanie pod kątem respektowania praw kolegów w klasie inspirowani treścią opowiadań „Dominik odpowiada na listy”.
3. Zmodyfikowano nasz klasowy KODEKS ZACHOWANIA dopisując do niego punkt: „ Ja mam prawo, Ty masz prawo, My mamy prawa-Działamy tak, aby nie ograniczać praw innych ludzi”.
4. Poznano działania UNICEF związane z ochroną i respektowaniem praw dzieci na świecie.
5. Otrzymane materiały - „ Konwencja dla dzieci” oraz „ Twoje prawa - Dominik odpowiada na listy” - przesłano drogą elektroniczną rodzicom klasy, aby mogli zapoznać się z nimi wspólnie z dzieckiem.
6. Wspólnie czytano książkę pani Martyny Wojciechowskiej pod tytułem „Dzieciaki Świata”, poznając sytuacje naszych rówieśników w innych krajach.
7. Dla wszystkich dzieci na Świecie, które są w trudnej sytuacji, ponieważ ich prawa nie są przestrzegane – namalowano tęcze, które zilustrują nasz apel do dorosłych o propagowanie idei - Ja mam prawa, Ty masz prawa – My mamy prawa.
Gratulujemy!
Uczniowie klasy III d z wychowawcą p. Anna Radlińską realizowali cykl zajęć dotyczących zagadnień związanych z prawami i obowiązkami dzieci. Uczniowie dowiedzieli się o działaniach międzynarodowej organizacji UNICEF, która pomaga dzieciom znajdującym się w trudnej sytuacji. Poznali polskich Ambasadorów Dobrej Woli, którzy wykorzystują swój talent i sławę, by walczyć o prawa najmłodszych.
Obejrzeli film o Konwencji praw dziecka i dowiedzieli się że wszystkie dzieci niezależnie od koloru skóry czy miejsca zamieszkania mają prawo do zdrowia, edukacji, równości, ochrony przed przemocą.
Dzieci układały prośby o przestrzeganie ważnych wartości i zapisywali je na kolorowych listkach, a następnie zdobili nimi Drzewko pokoju. Wykonali plakaty pt. „Znam swoje prawa – znam swoje obowiązki.”

To już kolejne szkolne działania związane z Rokiem Praw Dziecka!

20180529 092053

W dniach 6-7 czerwca 2018 r. uczniowie klasy 4a, 5a i 6a pod opieką p. Terysy Gruszki, p. Magdaleny Zosiuk, p. Kai Kiermacz i p. Alicji Puczyńskiej byli uczestnikami wycieczki do Krakowa, Wieliczki i Energylandii.
W Krakowie przywitał nas smok wawelski ziejący ogniem.

1

W drugiej połowie maja uczniowie kl. 2a rozpoczęli pracę w aplikacji Scratch Junior. To język programowania adresowany dla młodszych dzieci, który drugoklasiści poznali w ramach realizacji programu „Technologie z klasą” i innowacji pedagogicznej „Tabletowe piątki”. Najpierw ustalono kodeks kodera i odczytano piąty list od robota Kodeusza, a potem dzieci poznały przedstawione przez wychowawczynię p. Elżbietę Dras podstawowe funkcjonalności programu. Drugoklasiści testowali klocki i funkcjonalności oraz tworzyli własne, zaprogramowane animacje ze zmieniającym się tłem i dodawanym dźwiękiem. Nagrywali komentarze głosowe dla swoich „duszków", programowali w języku ScratchJr. W czasie swojego pierwszego kontaktu z programem najwięcej radości sprawiło dzieciom tworzenie interaktywnego przewodnika po szkole. Program podbił serca uczniów i opanowali oni umiejętność tworzenia historii w ScratchJr. W końcowym etapie zajęć dzieci zapoznały się z treścią szóstego list od robota i zapisały trzecią literę kodu na karcie pokładowej. Na następnych zajęciach będą kontynuować przygodę z programowaniem w środowisku ScratchJr i zmierzać się z kolejnym wyzwaniem – tworzeniem własnych gier.

W bieżącym roku szkolnym nasza szkoła przystąpiła do ogólnopolskiego projektu o Cybernautach, który był finansowany ze środków Ministra Edukacji Narodowej. Honorowy Patronat nad tym przedsięwzięciem objęli: Ministerstwo Cyfryzacji, Rzecznik Praw Dziecka oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji.
W ramach III edycji konkursu nasza szkoła zorganizowała dodatkowe działania, mające na celu promocję postawy bezpiecznego korzystania z sieci i nowych technologii, angażując przy tym całą społeczność szkolną.

Szczegółowa prezentacja zadań:

  1. Uczniowie kl. II gimnazjum w roku szkolnym 2016/2017 zrealizowali obowiązkowy projekt gimnazjalny pt. „Ósemkowe dzieci sieci” - czy są bezpieczne w Internecie?” Główne cele tego projektu to: zwiększenie świadomości uczniów i ich rodziców na temat zagrożeń internetowych, promowanie bezpiecznego serfowania po sieci.
  2. Obecnie realizują projekt „Ósemkowe dzieci sieci” - co robią w Internecie?
  3. O cyberbezpieczeństwie można wypowiedzieć się artystycznie i twórczo. Grafiki komputerowe zwracają uwagę na właściwe zachowania w cyberprzestrzeni.
    MYŚLOGRAFIA
    NETYKIETA Konkurs szkolny na grafikę komputerową
    ROBOTY
    NIE TAKI WIRUS STRASZNY… Konkurs szkolny na grafikę komputerową
    MEMY Konkurs szkolny na grafikę komputerową
  4. Uczniowie, oprócz wiedzy zdobytej podczas zajęć komputerowych, informatyki czy zajęć rozwijających zainteresowania komputerowe w pracowni informatycznej czy Centrum Multimedialnym, poszerzają swoje wiadomości i umiejętności na platformie e-learningowej i zdobywają dyplomy w kursach on-line organizowanych przez np. Fundację Dajemy Dzieciom Siłę. Komiksy ze strony Cybernautów są atrakcyjną formą doskonalenia się i uczniowie chętnie do nich zaglądają – w każdej grupie wiekowej.
    Link:
    Z takiej formy doskonalenia się korzystają również rodzice naszych uczniów, jak i nauczyciele.
    Rodzice zdobywają wiedzę ze strony internetowej Cybernautów, rozwiązują quiz http://cybernauci.edu.pl/materialy-edukacyjne/rodzice/.
  5. Na zajęciach rozwijających zainteresowania uczniowie rozmawiali o zagrożeniach wynikających z braku programu antywirusowego w komputerze czy smartfonie. Wykazując się kreatywnością, przedstawiali swoje wizje wirusa komputerowego.
  6. Tradycyjne formy prezentowania wiedzy to plakaty.
  7. Promocję bezpiecznego korzystania z sieci i nowych technologii podkreślają Ósemkowi Cyberstrażnicy Sali Informatycznej 24 c. Wykonali je uczniowie kl. III gimnazjum na zajęciach technicznych. Wykorzystali przy tym części z komputerów, telewizorów, odbiorników radiowych, agd, itp. CYBER - UPCYCLING!
  8. Wydanie szkolnej gazetki okolicznościowej „Ósemkowe CYBER-RADY”.
  9. "NIE - BEZPIECZNY INTERNET" – spotkanie z pedagogiem.
  10. Debata szkolna „Ósemkowi surferzy, czyli młodzi o bezpieczeństwie w Internecie”.
  11. Przedstawienie teatralne „W królestwie bezpiecznego internetu”.
  12. Program „Technologie z klasą”.
  13. ŚWIETLIKI TO MĄDRE DZIECI, UCZĄ SIĘ, JAK BYĆ BEZPIECZNYM W SIECI” - zajęcia edukacyjne w świetlicy szkolnej.
  14. Przygotowanie:
    - zakładki na stronie internetowej szkoły na temat realizacji konkursu,
    - umieszczanie informacji na portalu społecznościowym fb.
  15. Baza materiałów dla rodziców/opiekunów, nauczycieli, uczniów.
  16. Warsztaty „Hejt i mowa nienawiści”.

Zdaniem koordynatora przedsięwzięcia p. Anety Kowalewskiej - nauczyciela informatyki - projekt „Cybernauci” to w dzisiejszych czasach konieczność. Bezpieczeństwo w sieci jest priorytetowym zagadnieniem nie tylko omawianym na informatyce. Rozwój IT, łatwy i szybki dostęp do Internetu - w szkole, domu, własnym telefonie zmusza dorosłych, dzieci i młodzież do bezpiecznych zachowań. Musimy chronić swoje dane, wizerunek, kontakty, prywatność. Poprzez różnorodne, ciekawe warsztaty trenerzy integrują też całe społeczności szkolne.

I jeszcze jeden plus – to inicjatywa bezpłatna.
https://cybernauci.edu.pl/szkoly-o-nas/
https://cybernauci.edu.pl/o-projekcie/

Zaangażowanie rodziców w inicjatywę:

  • rodzice wspierali uczniów i nauczycieli odpowiedzialnych za poszczególne działania w przygotowywaniu poszczególnych inicjatyw,
  • przygotowywali rekwizyty,
  • brali czynny udział w zajęciach otwartych,
  • kończyli kursy on-line.
  • Z myślą o rodzicach powstała na stronie internetowej szkoły zakładka: „Ósemkowe Cyber-rady”

Oto laureaci ogólnopolskiego konkursu „Cybernauci”:
Szkoła Podstawowa nr 8 im. 4 Kujawskiego Pułku Artylerii Lekkiej w Inowrocławiu,
Szkoła Podstawowa im. Wincentego Hipolita Gawareckiego w Małej Wsi,
Szkoła Podstawowa nr 8 w Chełmie.

Przy wyborze laureatów Komisja nie uwzględniała poziomu edukacyjnego szkoły. Podczas oceny Jury brało pod uwagę: oryginalność inicjatywy, zaangażowanie różnych grup społeczności szkolnej oraz jakość i estetykę zgłoszonej relacji.

Otrzymaliśmy nagrodę:
projektor multimedialny, aparat fotograficzny, tablet, 3 sztuki, karta pamięci, 3 sztuki.
Dziękujemy wszystkim, którzy zaangażowali się w realizację tego projektu. Zapraszamy do wspólnych działań za rok.

Szkoła Podstawowa w Chełmie III miejsce

 

Aneta Kowalewska

 

Koniec roku jest zawsze okresem podsumowań, a na urządzeniach mobilnych można przeprowadzić szybką ankietę. 14 czerwca kod QR zaprowadził uczniów kl. 2a na stronę AnswerGarden. Jest to proste, bardzo ciekawe i skuteczne narzędzie wykorzystywane do zbierania opinii w danej grupie. Może być także używane do szybkiej pracy na lekcji np. podczas burzy mózgów, do sprawdzenia poziomu wiedzy uczniów na zadany temat, szybkiego uzyskiwania odpowiedzi, gromadzenia słownictwa na określony temat, do odświeżenia wiedzy zdobytej przed lekcją, sprawdzenia poziomu zrozumienia tematu lekcji podczas zajęć, do pracy domowej, podsumowania projektu. Ankieta stworzona na stronie AnswerGarden pozwala na szybkie przeprowadzenie sondy na dowolny temat, więc wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras realizująca innowację pedagogiczną „Tabletowe piątki” tym sposobem uzyskała krótką informację zwrotną od swoich uczniów. Zapytała, jakie zajęcia w szkole lubią najbardziej. Krótkie pytanie – szybka, zwięzła odpowiedź i już wszystko wiadomo. Oto wyniki:

odp. uczniów bez cyfr 
AnswerGarden angażuje uczniów dzięki możliwości zobaczenia na ekranie odpowiedzi kolegów. Dostarcza także dobrego narzędzia wizualizacji, ponieważ kiedy te same słowa są typowane w odpowiedziach, stają się one większe w chmurze. Kiedy kursorem myszy najedziemy na daną odpowiedź, pokazywana jest liczba osób, które odpowiedziały tak samo. Strona AnswerGarden pozwala na natychmiastowe zarządzanie odpowiedziami i mogą one stanowić doskonały pretekst do rozmowy. Wystarczy na przykład, aby nauczyciel poprosił uczniów o uzasadnienie zgłoszenia właśnie takiej a nie innej odpowiedzi. Ćwiczenie to można przeprowadzić zarówno w parach, jak i w grupach, czy podczas dyskusji klasowej.

Uczniowie klasy Ib w roku szkolnym 2017/18 realizowali na zajęciach dodatkowych program autorski „Teatromania” pod opieką wychowawczyni p. Jolanty Rozwód. Rozwijali swoje umiejętności i kompetencje w zakresie językowym i artystycznym. Uczyli się współpracy w grupie i przekroczyli progi magicznej Krainy Teatru. Na cotygodniowych zajęciach przygotowywali się także do występów na scenie. Do wspólnej pracy włączyli się również rodzice uczniów, przygotowując wspaniałe stroje do przedstawienia oraz makijaże sceniczne. Po tygodniach wytężonej pracy 8 czerwca mali aktorzy zaprezentowali rodzicom i zaproszonym gościom przedstawienie pt. „W świecie wierszy Jana Brzechwy”. Brawom i owacjom nie było końca, a nasi milusińscy zostali nagrodzeni nie tylko oklaskami, ale również słodkimi upominkami. Już czekamy na kolejne występy artystyczne Teatromaniaków.

20180607 162531

Nasi mali aktorzy ze świetlicy po poprzednich występach i brawach od widowni, postanowili wykonać jeszcze jedno przedstawienie. Tym razem dla swoich kolegów i koleżanek ze szkoły. Wcześniej zaprezentowali dla nich inscenizację o wiośnie. Natomiast 8 czerwca było o „Trzech małych świnkach”. Przedstawienie nie trwało długo, ale było zabawne i z pouczającym morałem. A ponieważ zbliżają się wakacje warto przypomnieć sobie ważną na ten czas zasadę, żeby nie otwierać drzwi nieznajomym. „Bo tak jak w bajce zdarzyć się może, że przyjdzie wilk o pewnej porze, gdy się pomylisz, że kogoś znasz, otwierasz drzwi i problem masz…”

ts 03

7 czerwca obchodziliśmy w naszej świetlicy Święto Rodziny. Na uroczystość przybyły kochane mamy i tatusiowie oraz pani wicedyrektor Małgorzata Sawicka. Świetliczaki pięknie się przygotowały, co poprzedzone było wieloma dniami wypełnionymi próbami i ćwiczeniami. Było przedstawienie, wzruszające wiersze i piosenki. Następnie rodzice otrzymali piękne, wykonane w świetlicy róże z życzeniami od swoich dzieci. Na zakończenie wszyscy zostali zaproszeni na słodki poczęstunek przygotowany przez wychowawców świetlicy. Było miło i słodko, ale też i wzruszająco, aż łzy się w oku kręciły😊

sr 07

13 czerwca nasze kochane dzieci ze świetlicy wybrały się z paniami do parku niedaleko szkoły. Pani Wiola i pani Ewa miały dla nich miłą niespodziankę. Zorganizowały piknik, podczas którego zaproponowały zabawy na świeżym powietrzu, jak: „Kucany berek”, „Gra w kolory”, „Wiewiórki do dziupli” i inne. Była również muzyka, przy której dzieci chętnie się bawiły i pląsały. A jak na pikniku bywa po zabawie był też słodki poczęstunek na kocu dla każdego. Wyjście bardzo się dzieciom podobało i wszyscy marzyli, aby ten piknikowy dzień się nie skończył.

p 04

29 maja 2018 r. w Bibliotece Pedagogicznej w Chełmie odbył się finał podsumowujący działania w bibliotecznym edukacyjnym programie "TIK?Tak!2 Tak, czytam!". Celem programu była promocja czytelnictwa i rozbudzanie zainteresowań czytelniczych przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii. W tegorocznej edycji wzięło udział 90 uczniów ze szkół: SP nr 5 w Chełmie, SP nr 8 w Chełmie, ZS w Stołpiu (2 zespoły), ZS w Okszowie (2 zespoły), ZS w Siennicy Różanej (6 zespołów), SP w Rejowcu, SP w Żółtańcach, SP w Stawie (3 zespoły), SP w Strupinie Dużym. Łącznie 18 zespołów pod opieką 17 nauczycieli.
Nasz zespół Mądre Mole w składzie: Aleksandra Dziaduszyńska, Kacper Demecki, Katarzyna Jarzębkiewicz, Julita Kiryk, Milena Morawska pod opieką p. Elżbiety Kaczyńskiej zdobył II miejsce 75 pkt. (I - Debeściaki SP w Stawie – 76 pkt.; III - Mądre Sowy SP w Stołpiu 69 pkt.).
Więcej informacji na: https://tiktak2bpchelm.blogspot.com/2018/05/fina.html

IMG 2740

11 czerwca br. uczniowie klasy 1a wraz z wychowawcą p. Bożeną Dziewulską zaprosili do szkoły rodziców na Dzień Rodziny. Dzieci przygotowały wiersze, piosenki i humorystyczne scenki z życia widziane właśnie oczami dzieci. Były życzenia, buziaki i własnoręcznie przygotowane prezenty dla mamy i taty. Rodzice doceniali starania dzieci gromkimi brawami i podziękowali za chwile wzruszeń słodkościami.

IMG 1460

W bieżącym roku szkolnym uczniowie klasy 1a (wychowawca p. Bożena Dziewulska)  i klasy 1b (wychowawca p. Jolanta Rozwód) uczestniczyli w ogólnopolskim programie „Technologie z klasą”, objętym honorowym patronatem MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ. Organizatorem programu jest Fundacja Uniwersytet Dzieci. Uczniowie poznali kodeks kodera i zagrożenia w sieci. Współpracowali ze sobą, wymieniali się pomysłami i doświadczeniami rozwiązując różne problemy, wykorzystując oczywiście nowoczesne technologie i języki programowania. Realizowane scenariusze zostały przygotowane na bazie materiałów „Najmłodsi programują!” Fundacji Orange. Każda z klas otrzymała interaktywny zestaw analogowy do nauki programowania. Wciągająca fabuła gry zachęciła dzieci do zdobywania umiejętności programowania.

4

2

4 czerwca 2018 roku w świetlicy szkolnej odbyło się spotkanie z panią Magdaleną Gardzińską z Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej pod hasłem „Dbamy o środowisko – segregujemy śmieci”. Na zajęciach uczniowie dowiedzieli się jak zachować czystości wokół nas, w domu, w szkole. Mieli okazję utrwalić sobie takie pojęcia jak: ekologia, surowce wtórne, utylizacja śmieci, recykling. Rozmawialiśmy także o segregowaniu śmieci i dowiedzieliśmy się jaki jest czas rozkładu materiałów organicznych, odpadów plastikowych i papierowych. Uczniowie najbardziej zainteresowani byli pokazem materiałów edukacyjnych. Bardzo aktywnie włączali się do pogadanki. Dziękujemy za pouczające i miłe spotkanie.

s 02

4. czerwca w naszej szkole odbyły się warsztaty plastyczne, podczas których uczniowie klas I-VII mogli zaprezentować swoje zdolności artystyczne. Celem warsztatów było stworzenie prac związanych z obchodami Roku Praw Dziecka. Powstałe prace zostaną wykorzystane do stworzenia albumu, który zostanie zaprezentowany podczas obchodów Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka – 20 listopada br. W zajęciach konkursowych wzięły udział nasi utalentowani plastycznie uczniowie, a ich dzieła są naprawdę godne uwagi. Nad konkursem czuwali pani Ewa Słomczyńska i Wiola Mazur.

k 05

Kolorowanki to coraz bardziej doceniana i popularna forma relaksu. Kolorowanie działa uspokajająco i wyciszająco, ułatwia koncentrację, rozwija koordynację wzrokowo – ruchową, wdraża do wytrwałości i konsekwencji w działaniu. Pomaga oderwać się od codzienności i spędzić trochę czasu na zabawie. To sprawia, że kolorowanki świetnie sprawdzają się zarówno dla dzieci jak i dorosłych, którzy z miłą chęcią zasiadają do zabaw w ubarwianie obrazków. Uczniowie kl. 2a podczas przedostatnich zajęć (w bieżącym roku szklonym) w ramach innowacji pedagogicznej „Tabletowe piątki” poznali aplikację Coloring for adults przeznaczoną dla starszych użytkowników urządzeń mobilnych, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby korzystali z niej też najmłodsi. W menu znajdują się zestawy plansz, które zostały podzielone na kategorie tematyczne np.: zwierzęta, kobiety, rośliny, Azja, mandale. Spośród ponad 300 kolorowanek każdy znajdzie coś ciekawego dla siebie, a opcja ołówka pozwala dorysowywać kształty. Kreatywne ilustracje stanowią wyzwanie dla miłośników kolorowania. Bardzo duża ilość szczegółów do pokolorowania wymaga skupienia i wyjątkowej dokładności. To trening staranności. Kolorowanki rozwijają kreatywność, dają upust wyobraźni, bo w każdym z nas jest artysta. Aplikacja zawiera wiele palet kolorów dobranych w różnych tonacjach barw np. z odcieniami pór roku. Wybrany obraz można dokończyć lub modyfikować w dowolnym momencie, można także tworzyć kilka wersji jednego obrazu. Galeria własnych prac pozwala dzielić je ze znajomymi. Możliwość powiększania ekranu dzięki opcji zoom umożliwiła drugoklasistom szczegółowe kolorowanie, przyspieszyła pracę i piękne obrazy zostały dokończone oraz wysłane mailem do wychowawczyni p. Elżbiety Dras. Mobilne kolorowanki dostarczyły dzieciom przyjemności, były sposobem na odpoczynek oraz wciągającą i twórczą zabawę.


1 czerwca - tak jak wskazuje kartka w kalendarzu - w Szkole Podstawowej nr 8 w Chełmie odbył się po raz kolejny festyn z okazji Dnia Dziecka. Obchodzono go w tym roku pod hasłem „Dziecka prawa ważna sprawa”. Ten dzień jest bardzo lubiany w szkole przez wszystkie dzieci, gdyż nie ma wtedy tradycyjnych lekcji w ławkach, a jest zabawa na świeżym powietrzu i wspólne świętowanie. 
Imprezę rozpoczęło przedstawienie teatralne przygotowane przez uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum pt.: „Król Maciuś Pierwszy w krainie praw dziecka”. Następnie dzieci miały okazję nauczyć się popularnego ostatnimi czasy integracyjnego tańca nawiązującego do muzyki celtyckiej, zwanego belgijką. Prostota wykonania spowodowała, że nawet ci, którzy nie umieją tańczyć, odnaleźli się w nim i świetnie bawili. Chętni mogli również sprawdzić swoją wiedzę w konkursie o obowiązkach i prawach dziecka. 
Podczas festynu nie zabrakło i innych atrakcji. Ogromnym zainteresowaniem cieszyły się dmuchane zjeżdżalnie, place zabaw do skakania, ścianka wspinaczkowa czy też symulator „Byk”. Nauczyciele wychowania fizycznego przeprowadzili różnorodne gry i zabawy sportowe. Dzieci miały okazję spróbować własnych sił w szachach i warcabach, rozwiązywać rebusy matematyczne i sudoku, zagrać w gry planszowe. Ogromną frajdę, zwłaszcza tym najmłodszym, sprawiły rysunki na twarzach. Humory jeszcze bardziej poprawiła degustacja miodu, ciastek, jogurtów i serków, a ochłody dodały lody. 
Dzień minął w miłej i serdecznej atmosferze.

dd2018 113 20180601