Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Klasa 3a zakończyła realizację projektu eTwinning „Jajko z niespodzianką”. Była to fantastyczna przygoda. Pięknie dziękujemy partnerom za wspaniałą współpracę.

W naszej klasie I b zawsze z niecierpliwością oczekujemy świąt, przygotowujemy świąteczne prezenty, stroimy klasę w świąteczne dekoracje. Często pomagają nam w tym nasi rodzice. Tym razem poznając tradycje i zwyczaje wielkanocne przygotowaliśmy kolorową pisankę.
Zajęcia nie były takie zwyczajne, bo prowadziła je razem z nasza panią Iwonką Buczek mama naszego kolegi z klasy, pani Marta Belniak. Pani Marta przygotowała dla nas wiele kolorowych materiałów, cierpliwie pokazywała i tłumaczyła jak wykonać pisankę. Nie było to łatwe zadanie, ale zrobiliśmy wiele pięknych prac, które na pewno będą ozdobą wielkanocnego stołu.
Były to w naszej klasie pierwsze zajęcia z rodzicem w roli nauczyciela, ale nie ostatnie. Mama Bartka pochwaliła nas i obiecała, że jeszcze kiedyś nas odwiedzi.
Nasz kolega Oskar obiecał, że poprosi tatę, by nauczył nas alfabetu Morse'a ...

20190404 111036

Czy dbamy o otaczający nas świat i przyrodę? Czy my, pierwszoklasiści z „Ósemki” możemy zrobić coś dla naszej Planety? Dyskutowaliśmy o tym na zajęciach, ale również wzięliśmy się do pracy. Uczestniczyliśmy w akcji „Zbiórka elektrośmieci”, uczyliśmy się segregować odpady, dowiedzieliśmy się, które ulegają szybkiemu rozkładowi, a które są bardzo szkodliwe dla środowiska. Wzięliśmy również udział w akcji „Czysty Chełm”. Posprzątaliśmy miejsce, które bardzo często odwiedzamy - szkolny plac zabaw. Napisaliśmy ogłoszenie do tych, którzy bawią się w tym miejscu, o zachowanie porządku i wrzucanie śmieci do kosza.
W piątek wszyscy uczniowie klas pierwszych uczestniczyli w podsumowaniu działań ekologicznych w ramach akcji „Czysty Chełm” na spotkaniu z przedstawicielami MPGK w Chełmie i miłym gościem jakim był pan „Śmietnik”. Rozmawialiśmy o konieczności segregowania odpadów, powtórnym wykorzystaniu niektórych odpadów i sposobach ograniczania ich ilości. Wymienialiśmy się naszymi pomysłami na ochronę przyrody z pierwszakami z innych szkół. W nagrodę za aktywne działanie dla środowiska obejrzeliśmy film i zrobiliśmy sobie zdjęcie z maskotką MPGK - panem Śmietnikiem. Nie kończymy naszej przygody z ekologią. Będziemy szukać sposobów na ochronę planety, a zaczniemy od siebie, od segregowania śmieci w naszych klasach.

20190405 105434

Dzień urodzin wielkiego baśniopisarza Hansa Chrystiana Andersena w roku 1967 został ustanowiony Międzynarodowym Dniem Książki dla Dzieci. Z tej okazji 2 kwietnia 2019 r. w Chełmskiej Bibliotece Publicznej odbyło się spotkanie uczniów klas pierwszych i klasy II c z Panią Wiolettą Piasecką, autorką książek dla dzieci. Pani Wioletta jest autorką ponad 40 baśni i bajek dla dzieci, dwóch biografii Hansa Christiana Andersena i Faustyny Morzyckiej, czterech sztuk teatralnych, wielu słuchowisk radiowych. Okazało się, że interesuje się nie tylko bajkami i baśniami, ale również piłką nożną i pisze książki o piłkarzach. Podczas spotkania bawiliśmy się również wesoło, uczestnicząc w quizach, konkursach, rozwiązywaliśmy zagadki, odegraliśmy również pluszakowy kabarecik z wykorzystaniem wiersza pani Wioletty. Autorka przywiozła swoje książki, więc po spotkaniu mieliśmy możliwość ich nabycia, krótkiej rozmowy z pisarką i oczywiście uzyskania dedykacji. Czytanie jednak jest SUPRER!

20190402 082730

Jednym z końcowych zadań zrealizowanych przez uczniów klasy 3a z klasowego kalendarza wielkanocnego było obejrzenie prezentacji o budowie jaj i zwierzętach jajorodnych. W wyniku plastycznej aktywności dzieci pojawiły się w ich sali ptaki z jajkami w gniazdach https://www.youtube.com/watch?v=09YR_OsOPd4. Inspirowani przez wychowawczynię i dzięki uprzejmości szkolnego informatyka p. Przemka Rogalskiego trzecioklasiści stawiali pierwsze kroki w środowisku Scratch. Tak jak starsi projektowi koledzy utworzyli kartki, życzenia i animacje wielkanocne dla partnerów. W ciągu jednej godziny lekcyjnej powstały ciekawe projekty, np.: https://scratch.mit.edu/projects/299484105/, https://scratch.mit.edu/projects/299484129/, https://scratch.mit.edu/projects/299484122/, https://scratch.mit.edu/projects/299484127/, https://scratch.mit.edu/projects/299484106/, https://scratch.mit.edu/projects/299484094/, https://scratch.mit.edu/projects/299484087/, https://scratch.mit.edu/projects/299484113/. Jak na pierwszy raz uczniowie poradzili sobie wspaniale. Pomogły doświadczenia związane np. z programowaniem w Scratchu Juniorze i Ozoblockly. Wychowawczyni klasy umieściła oryginalne projekty uczniowskie dotyczące tematyki świąt we wspólnym studio Scratch utworzonym z myślą o starszych partnerach z klas IV-VI. Studio to widoczny efekt współpracy, komunikacji uczniów i wspólnej nauki, gdyż partnerzy zostawiają sobie komentarze i tworzą remiksy. Podopieczni p. Elżbiety Dras programowali także trasy dla Ozobota tak, aby pozbierał jak najwięcej pisanek. Nauczyli się grać na fletach piosenkę pt. „Kurki trzy”. Korzystając z tabletów i smartfonów sprawnie wypełnili ankietę ewaluacyjną projektu eTwinning „Jajko z niespodzianką”. Spośród różnych aktywności w trakcie projektu wybrali te, które najbardziej im się podobały. To były pracowite i pełne niespodzianek dni.

1 kwietnia br. pięcioosobowe drużyny gimnazjalnych klas III a i III c naszej szkoły brały udział w grze terenowej Czapla Express zorganizowanej przez I Liceum Ogólnokształcące w Chełmie. Zadaniem uczestników było przejście całej trasy, rozwiązanie zadań i łamigłówek z wielu dziedzin wiedzy (np. chemii, fizyki, biologii czy języka polskiego) oraz zebranie figurek czapli umieszczonych w różnych punktach trasy. Drużyna klasy III a w składzie: Jakub Sawicki, Mikołaj Okoń, Maciej Różycki, Krzysztof Głąb i Adam Danieluk okazała się bezkonkurencyjna i zdobyła dla nas puchar przechodni - statuetkę Złotej Czapli Czarniecczyków. Rywalizacja była bardzo zacięta, bo wszystkie drużyny były świetnie przygotowane, a o wygranej zdecydowała szybkość naszych zawodników. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku powtórzymy ten sukces i Czapla zostanie u nas na dłużej. Drużynami klas gimnazjalnych opiekowały się p. Ewa Praduń i p. Anna Gieleta.

20190401 124458

W ostatnim tygodniu marca uczniowie klasy 3a zrealizowali kolejne zadania w ramach projektu eTwinning „Jajko z niespodzianką”. Nauczyli się projektowej piosenki, oglądali film pt. „Jak z jajka powstaje kura?" https://youtu.be/LsrRsxF0teE i wykonali eksperyment „Jak oddzielić żółtko od białka?” https://www.youtube.com/watch?v=zvHcpyAIlRw. Świetnie bawili się ozdabiając zające kolorowymi wzorkami. Utrwalili części mowy grając w grę gramatyczną z trzema kurkami i jajkami. Odkrywali, co kryje w sobie klasowy kalendarz wielkanocnych zadań i wykonali kolejne zadania matematyczne. Przetestowali zadanie przygotowane dla partnerów przez wychowawczynię klasy p. Elżbietę Dras https://learningapps.org/6799097. Ponadto dobrze bawili się w rytm muzyki i ponownie spotkali się z partnerami. Tym razem nawiązali kontakt z uczniami z miejscowości: Rostarzewo, Chełm (SP nr 4), Czarny Bór, Słupsk i Tarnobrzeg. Spotkaniu towarzyszyło dużo pozytywnych wrażeń.

W miesiącu marcu uczniowie klas pierwszych pod kierunkiem wychowawców: p. Iwony Molin, p. Iwony Buczek i p. Marianny Niemczuk uczestniczyli w Ogólnopolskim Programie Edukacji Stomatologicznej „Niesamowity świat higieny jamy ustnej”, przygotowanym przez Instytut Blend-a-med Oral-B. Celem programu jest kształtowanie pozytywnych nawyków dbania o higienę jamy ustnej od najmłodszych lat.
Podczas zajęć uczniowie dowiedzieli się jak właściwie dbać o zęby. Zrozumieli, że zdrowe zęby to nie tylko piękny uśmiech, ale zdrowie całego organizmu. W ramach projektu dzieci wykonywały doświadczenia, oglądały film edukacyjny, rozwiązywały zadania w arkuszach ćwiczeń, bawiły się przy muzyce, śpiewały piosenki oraz wykonywali w grupach plakaty na temat właściwej dbałości o zęby. Przed nimi jeszcze konkurs plastyczny „Niesamowity świat higieny jamy ustnej”, podczas którego można wykazać się zdobytą wiedzą i talentem artystycznym.
Swój udział w projekcie mają również rodzice uczniów, którzy otrzymali przewodnik „Pomóż dziecku odpowiednio dbać o zdrowe zęby i dziąsła”. Dzięki temu będą mogli profesjonalnie wspierać i zachęcać dzieci do dbałości o zęby.
W nagrodę za aktywną pracę, każdy uczeń otrzymał dyplom ukończenia projektu. Będzie mu przypominał, że zdrowymi zębami możemy cieszyć się przez całe życie, jeżeli będziemy o nie sumiennie dbali każdego dnia.

20190306 102944

28 marca br. Szkoła Podstawowa nr 8 w Chełmie już po raz szósty była organizatorem Miejskiego Międzyszkolnego Konkursu ,,Tajemnice mojego miasta” pod Patronatem Prezydenta Miasta Chełm, Radia Bon oraz Nowego Tygodnia Chełmskiego.
Turniej miał charakter drużynowy. Składał się z części teoretycznej i sportowej. Celem przedsięwzięcia było pogłębienie wiadomości o historii i współczesności naszego miasta, propagowanie różnych form aktywności ruchowej oraz integracja uczniów klas szóstych szkół podstawowych miasta Chełm.
Wyniki zmagań konkursowych przedstawiają się następująco:
I miejsce - SP nr 8
II miejsce - SP Nr 7
III miejsce - SP nr 4
IV miejsce - SP nr 11
V miejsce - SP Nr 1
Wszystkie drużyny otrzymały puchary, nagrody rzeczowe, dyplomy ufundowane przez Radę Rodziców Ósemki oraz zespół promocji szkoły.
Organizatorami przedsięwzięcia były p. Ewa Skórzewska-Popek, p. Iwona Synowiec, p. Aneta Kowalewska.

IMG 3831

Dzieci z klas I-III uczestniczyły w szkolnym etapie konkursu „Palmy i pisanki". Uczniowie klas: Ia, Ib, Ic oraz klasy IIIa wykonali przepiękne ozdoby wielkanocne, które wprowadziły wszystkich w klimat Świąt Wielkanocnych. Prace oceniane były w trzech kategoriach: pisanki, stroiki, palmy. Komisja konkursowa w składzie: p. Elżbieta Dras i p. Marianna Niemczuk dokonały oceny prac. 
Tytuł laureata otrzymali:
Tomasz Oleszczyński, Paweł Sado (kl. I a - p. Iwona Molin), 
Zofia Adamska (kl. I b - p. Iwona Buczek)
Łukasz Kędzierawski, Dominik Borkowski (kl. I c - p. Marianna Niemczuk)
Emilia Spyrka (kl. III a - p. Elżbieta Dras)
Zwycięzcom gratulujemy!

laureaci

21 marca wesoło, kolorowo i gwarnie powitaliśmy wiosnę. 
Na ten dzień czekaliśmy długo, przygotowaliśmy się solidnie. W naszych strojach królowała zieleń pierwszych liści, błękit wiosennego nieba i słoneczna żółć. Pięknymi dodatkami były kolorowe wiosenne kwiaty, kapelusze, a nawet bocianie skrzydła. Te przepiękne stroje zaprezentowaliśmy na pokazie mody. Każda klasa przygotowała także powitalny plakat.
Radośnie, z wiosennym zawołaniem, ogłosiliśmy koniec zimy i nadejście wiosny całej społeczności „Ósemki” przechodząc barwnym korowodem po naszej szkole. Były także konkursy o wiośnie, tradycyjnych zwyczajach wiosennych i oczywiście nagrody dla każdej klasy przygotowane przez opiekunów Małego Samorządu Uczniowskiego, p. Iwonę Buczek i p. Berenikę Zdunek.
- Czy wiosna już z nami zostanie? - z NIĄ nigdy nie wiadomo, ale w gronie kolegów i naszych Pań z „Małej ÓSEMKI” bawiliśmy się świetnie!

20190321 091121

21 marca 2019 r. uczniowie klasy V c wraz z wychowawcą p. Agnieszką Szczepanik odwiedzili Muzeum Ziemi Chełmskiej im. Wiktora Ambroziewicza. Z okazji jubileuszu 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości dzieci obejrzały wystawę Do Niepodległej. Chełm w latach 1913-1918. Ekspozycja okazała się źródłem wiedzy o przeszłości naszego miasta oraz dorobku minionych pokoleń, które walczyły o odzyskanie państwowości. Uczniowie naszej szkoły korzystając z pracy zespołu muzealników chełmskich, obejrzeli unikatowe fotografie, dokumenty, pocztówki oraz ogłoszenia władz okupacyjnych. Przydatne w poznawaniu przeszłości miasta okazały się relacje prasowe, wspomnienia mieszkańców Chełma, a także żołnierzy armii austriackiej, rosyjskiej oraz niemieckiej. Kalendarium wydarzeń z lat 1913-1918, ikonografia miasta, zilustrowane zabytki architektury świeckiej i sakralnej oraz społeczeństwo utrwalone na fotografiach z pierwszych dekad XX stulecia, pozwoliły zrozumieć na czym polegało życie codzienne mieszkańców miasta w przededniu odzyskania niepodległości. Podczas spotkania w muzeum uczniowie mogli wysłuchać historii miasta opowiedzianej przez chełmskiego regionalistę p. Zbigniewa Lubaszewskiego. Na zakończenie wizyty w placówce chroniącej zabytki, dociekliwi uczniowie zadawali pytania dotyczące niedźwiedziego grodu oraz pracowali w grupach rozwiązując zagadki historyczne.

dsc 5055

Rok szkolny 2018/19 Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło Rokiem dla Niepodległej. Konkurs „Szkoła Niepodległej” był jego elementem i trwał od 1 września 2017 do końca grudnia 2018 roku.

Szkoła Podstawowa nr 8, pragnąc uświetnić setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości, przystąpiła do programu - niebędącego inicjatywą akcyjną, ale wymagającego przemyślenia działań, determinacji i konsekwencji w wykonywaniu zadań.

Do konkursu zgłosiło się ponad 400 szkół, natomiast zaszczytne miano „Szkoły Niepodległej” nadane zostało 215 placówkom z całego kraju. 8 lutego 2019 roku w Sali Kolumnowej Sejmu RP w Warszawie odbyła się uroczysta Gala Konkursu, którą zaszczycili swą obecnością marszałkowie Sejmu i Senatu: panowie Marek Kuchciński i Stanisław Karczewski, a także Premier Mateusz Morawiecki oraz Szefowa Kancelarii Prezydenta RP Pani Halina Szymańska, którzy wygłosili okolicznościowe przemówienia.

Wśród nagrodzonych szkół znalazła się Szkoła Podstawowa nr 8 im. Bolesława Zygmunta Wirskiego. Jesteśmy w gronie dziesięciu placówek z województwa lubelskiego, które noszą zaszczytne miano „Szkoła Niepodległej”.

Aby zasłużyć na ten tytuł wykonaliśmy wiele ambitnych i autorskich zadań w ramach pięciu kategorii:
1. Szlak Trzech Świąt Niepodległości
   - Biało-czerwona w każdym oknie
   - Gra miejska „Kamienie milowe – drogi Chełma do niepodległości 1918-1920”
2. Szlak Współtwórców Niepodległości
   - Patroni ulic – odkrywanie postaci związanych z odzyskaniem niepodległości
   - Złóż życzenia Marszałkowi
3. Szlak Żołnierzy Niepodległości
   - Rajd rowerowy i pieszy „Szlakiem I Pułku Szwoleżerów Józefa Piłsudskiego
4. Szlak Dróg do Niepodległości
   - Historia jednego zdjęcia – „My już dla świata niewidzialni…”
5. Szlak Pierwszych Dni Wolności
   - Kartka z kalendarza – moja miejscowość 100 lat temu. Monografia „Okrąglaka” i osiedla „Dyrekcja”.

Obchody rocznicowe były doskonałą okazją do wzbogacenia działań wychowawczych szkoły, dały uczniom możliwość indywidualnego i zbiorowego doświadczenia przynależności do szeroko pojętej Wspólnoty oraz współuczestnictwa w wydarzeniach wzmacniających osobistą więź z Ojczyzną. Młodzież uczestniczyła w organizowanych przez szkołę licznych imprezach towarzyszących programowi „Szkoła Niepodległej”. Były to:

  • gazetka „Ósemka Szkołą Niepodległej”
  • sesja popularno-naukowa „Ten jest z Ojczyzny mojej…”
  • spektakl „Bohaterstwo, które wyszło z cienia”
  • biało-czerwona sztafeta „100 x 100 metrów dla Niepodległej”
  • rekord dla Niepodległej
  • posadzenie „Dębów Niepodległości”
  • pokaz mody patriotycznej
  • biało-czerwone śniadanie
  • lekcje „Jestem Polakiem i wiem”
  • zajęcia informatyczne „Patriotycznie w rozszerzonej rzeczywistości”, Przewodnik „Poprzez Niepodległą”
  • turniej szachowy
  • konkursy historyczne, plastyczne, recytatorskie, poetyckie i fotograficzne.

W realizację zadań byli zaangażowani uczniowie Ósemki oraz nauczyciele. Osobisty nadzór nad realizacją działań sprawowała Pani Dyrektor Beata Kawalec, a koordynatorką projektu była p. Marzena Boćwińska. Swój imponujący dorobek prezentowaliśmy w grudniu 2018 roku podczas miejskiego podsumowania „100-lecia Odzyskania Niepodległości w chełmskich szkołach”.

szn

Szkoła Podstawowa nr 8 ponownie znalazła się w gronie laureatów konkursu ogólnopolskiego. 
Tym razem Ósemka zdobyła zaszczytne miano „Szkoły Dialogu” za przygotowanie wyjątkowego projektu edukacyjnego, który w sposób autorski przywraca pamięć o wspólnej przeszłości polskich i żydowskich mieszkańców Chełma oraz pogranicznej wielokulturowości naszego miasta.
Spośród 40 szkół - finalistów z całej Polski eksperckie jury nominowało projekt w kategorii „Różnorodność działań” i tym samym przyznało SP nr 8 prestiżowe wyróżnienie.
Uroczystość, podczas której uhonorowano placówkę oraz uczniów klasy III c gimnazjum odbyła się 26 lutego 2019 r. w Warszawie w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej.
To nie pierwszy raz, gdy Ósemka została nagrodzona za realizację zadań wykraczających poza edukację formalną, a jej uczniowie za samodzielną i budzącą szacunek rekonstrukcję lokalnej historii i dziedzictwa. Wystarczy przypomnieć niedawne wręczenie w Sejmie RP godności „Szkoły Niepodległej” oraz w 2017 roku uzyskanie III miejsca w ogólnopolskim konkursie „Pamięć dla Przyszłości”.
Szkoła oraz opiekunka projektu, p. Marzena Boćwińska, otrzymały pamiątkowe dyplomy, uczniowie upominki, a p. dyrektor Beata Kawalec list gratulacyjny od Rzecznika Praw Obywatelskich.

szg

Uczniowie klasy 3a bardzo lubią zajęcia z kodowania i chętnie pracują z dyktandami graficznymi. Uwielbiają też wyzwania przy użyciu generatorów kodów. Realizując projekt eTwinning „Jajko z niespodzianką” kodowali na tablicy interaktywnej i na urządzeniach mobilnych. Inspirowani przez wychowawczynię klasy p. Elżbietę Dras zakodowali Wielkanoc. Sama radość!

1

Uczniowie klasy 3a w ramach projektu eTwinning „Jajko z niespodzianką” wykonali pisanki do dekoracji klasy i rozwiązywali zadania matematyczne przygotowane przez partnerów. Główki i rączki pracowały. Powstała galeria naszych prac. Kolejne zadania projektowe wykonane pod kierunkiem wychowawczyni p. Elżbiety Dras.

Powered by emaze

W związku z realizacją projektu eTwinning „Jajko z niespodzianką” uczniowie klasy 3a pod kierunkiem wychowawczyni p. Elżbiety Dras przeprowadzili kilka eksperymentów i dokładniej przyjrzeli się jajkom. Zanurzyliśmy jajka w zabarwionym occie i tworzyły się na nich bąbelki, a na powierzchni octu powstawał brzydki osad. Następnego dnia okazało się, że jajka zamieniły się w gumowe piłeczki. Mali badacze mogli te dziwne jajka lekko zgniatać w dłoniach i nawet trochę nimi podrzucać, prześwietlać je latarkami, oglądać pod światłem słonecznym. Do tematu podeszliśmy bardzo wnikliwie. Gdy zwiększyliśmy wysokość zrzutu, to jedno jajko rozbiło się i zauważyliśmy, że rzeczywiście nie ma skorupki tylko delikatną błonkę. Ocet wypłukał wapń i dlatego skorupka znikła. Przygotowaliśmy po dwa jaka surowe i gotowane. Sprawdziliśmy, które z nich są cięższe, czy są tej samej wielkości, czy wydają dźwięki przy potrząsaniu nimi, które kręcą się szybciej i dłużej. Tym razem ćwiczyliśmy bardzo praktyczną umiejętność odróżniania jajek surowych od gotowanych. Jajka ugotowane kręcą się szybko, ponieważ są zwarte w środku. Surowe kręcą się wolno, szybko się zatrzymują, gdyż mają płynne wnętrze. Z kolejnego eksperymentu dowiedzieliśmy się, że jajko w wodzie opada na dno, a po dosypaniu soli pływa przy powierzchni. Dlatego w Martwym Morzu jest łatwiej pływać na powierzchni wody. Zęby i jajka zawierają wapń, więc sprawdziliśmy, jak wyglądają jaja, które dzień wcześniej zanurzyliśmy w kawie, herbacie i coli. Przeraziliśmy się tym co zobaczyliśmy, gdyż na wszystkich skorupkach były plamy i przebarwienia. Przekonaliśmy się, jak spożywane płyny mogą wpływać na nasze zęby i postanowiliśmy myć je systematycznie. Uwielbiamy eksperymentować.

"JAJKO W OCCIE": https://www.youtube.com/watch?v=GXasQe1Jjck
„GUMOWE PIŁECZKI ZROBIONE Z JAJEK”: https://www.youtube.com/watch?v=XfbEdf7MMsg
„UGOTOWANE CZY SUROWE?”: https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=7svdj4AZPPg
„CO ŁĄCZY ZĘBY I JAJKA?”: https://www.youtube.com/watch?v=Z_rA7nglLDg
„OSADY NA SKORUPKACH JAJ”: https://youtu.be/-_KThVAd2Lc

prześwietlamy jajka

Uczniowie klasy 3a przygotowali dania z jaj na świąteczny stół. Mogą one stanowić jajeczne inspiracje na Wielkanoc. Zajęcia kulinarne były okazją do matematycznych obliczeń. Kulinarne przeboje z jajkami zaproponowała swoim podopiecznym wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras w ramach realizacji projektu eTwinning „Jajko z niespodzianką”.

 

Jedno z zadań projektu eTwinning „Jajko z niespodzianką” realizowanego przez uczniów klasy 3a polegało na przygotowaniu kartek wielkanocnych z życzeniami dla partnerów. Podopieczni p. Elżbiety Dras opracowali je na tabletach i smartfonach. Pracowali indywidualnie, w parach lub trójkach. Niektórzy wykonali nawet więcej niż jedną kartkę. Takie wyzwania to nie problem dla tabletowej klasy.


Uczniowie klasy 3a realizują nowy projekt eTwinning „Jajko z niespodzianką” i każdego dnia czekają na nich różne niespodzianki. Prezentacja wykonana przez wychowawczynię klasy p. Elżbietę Dras wyjaśnia założenia projektu. Oglądaliśmy fotografie i poznaliśmy klasy partnerskie. Szukaliśmy na mapie Polski miejscowości, z których pochodzą. Określaliśmy kierunki na mapie i odległości, kto mieszka najbliżej oraz najdalej od nas. Spotkaliśmy się on-line z parterami ze Słupska, Olsztyna i Bogatyni. Głosowaliśmy na logo projektu. Wszystkie zadania wykonywaliśmy z przyjemnością.

Jajko z niespodzianką on Biteable.

Uczniowie klasy Va na lekcjach języka polskiego (nauczyciel p. Ewa Skórzewska – Popek) poznawali mity greckie. Wskazywali cechy postaci mitologicznych, kształcili umiejętności wypowiadania się o utworze, wykorzystali poznaną wiedzę do zabawy w teatr. Piątoklasiści, wcielając się w rolę Ariadny, Demeter, Gai, Syzyfa, Aresa, Zeusa, Posejdona, Hadesa, …., opowiadali o życiu boginek i bogów. Bogacili swój zasób słownictwa, ładnie się wysławiali, używali greckich wyrażeń i zwrotów. Wykazali się pomysłowością, kreatywnością, zaangażowaniem w proces lekcyjny.

img 20190319 122019

19 marca br. uczniowie klasy I a gościli przedszkolaków z Miejskiego Przedszkola Nr 15. Sześciolatki miały okazję zobaczyć, jak wygląda sala lekcyjna klasy pierwszej i uczestniczyć w zajęciach plastycznych, których efektem była kartonowa sowa - symbol mądrości. Z dumą dzieci zasiadły do ławek i energicznie zabrały się do pracy, wykazując się dużą kreatywnością. Zaprezentowały również swoją dotychczasową wiedzę zdobytą w przedszkolu – znakomicie głoskowały nazwy wylosowanych z woreczka przedmiotów oraz pięknie odpowiadały na pytania zadawane przez nauczyciela, p. Iwonę Molin. 
Kolejną atrakcją były zajęcia w świetlicy, które przygotowała p. Wioletta Mazur. Tam dzieci miały możliwość poznać robota Ozobot Evo. Dowiedziały się, jak można w nieco inny niż tradycyjny sposób poznawać i opowiadać różne bajki. Przypomniały sobie bajkę o „Czerwony Kapturku”, w której w rolę głównej postaci wcielił się mały robot. Dzięki temu poznały działanie i reakcje robota na różne komendy, a to już tylko jeden krok do kodowania, którego uczą się pierwszaki. Dzięki specjalnej aplikacji, mogły też same poruszać robotem, zmieniać kolor jego świateł i dźwięk. Na zakończenie zobaczyły, w jaki sposób zwykły rysunek możemy zamienić w obraz 3D i „ożywić” narysowaną postać dzięki technice VR.
Ze świetlicy goście wyruszyli „pociągiem” z p. Alicją Wojcieszuk do szkolnej biblioteki. Tam przenieśli się w świat japońskiego teatru Kamishibai. Przedstawienie „Trzy świnki”, które oglądali z zapartym tchem zaprezentowała im p. Lidia Sułek. Podczas niego dużo radości sprawiały ćwiczenia ruchowe i logopedyczne. Dowiedzieli się również, jak wypożycza się książki w szkolnej bibliotece, a te najciekawsze mogli obejrzeć. Na zakończenie spotkania otrzymali prezenty - zakładki do książek. Będą im przypominały o dzisiejszym spotkaniu i o tym, że książki należy szanować.
Dzięki tej wizycie sześciolatki przekonały się, że w naszej szkole jest miło, bezpiecznie i ciekawie. Mamy nadzieję, że wielu z nich powróci do nas we wrześniu - już jako uczniowie pierwszej klasy.

20190319 095226

Uczniowie klasy 3a w ramach zajęć tabletowych przetestowali na urządzeniach mobilnych i na tablicy interaktywnej nową stronę baamboozle z opcją do indywidualnego treningu. Wykonywali obliczenia w wielkanocnym klimacie. Skorzystali też z możliwości ustalenia liczby grup biorących udział w grze. Wybrali opcję z niespodziankami typu: resetowanie punktów do 0, przerzucenie punktów na inną grupę. Wiele emocji! Interaktywny quiz matematyczny https://www.baamboozle.com/game/22040 przygotowała swoim podopiecznym wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras. Udostępniono go również uczestnikom realizowanego przez klasę projektu eTwinning „Jajko z niespodzianką”.

baamboozle

15 marca obchodzimy europejski „MATH GAME DAY”. Jest to akcja promująca naukę matematyki. Uczniowie z całej Europy rywalizują ze sobą w rozgrywkach matematycznych poprzez specjalną aplikację, rozwiązując między sobą zadania z takich działań jak: dodawanie, odejmowanie i mnożenie w różnych zakresach. Nasi uczniowie chętnie sprawdzili swoje umiejętności matematyczne ze swoimi kolegami ze świetlicy. Nie było to łatwe zadanie, gdyż trzeba było wykonać zadanie w określonym czasie. Ale chętnych do obliczeń matematycznych nie brakowało, a głowy parowały wręcz od wysiłku umysłowego. Będziemy ćwiczyć matematykę chętniej dzięki nowej aplikacji 😊

math game day

Na lekcji języka angielskiego poznajemy nie tylko słownictwo i gramatykę, lecz również tradycje różnych krajów. Stosujemy w procesie uczenia się technologie informacyjno-komunikacyjne. Tym razem poznaliśmy zwyczaje panujace w Japonii. Za pomocą skanera kodów QR uczniowie mogli obejrzeć film na swoich smartfonach i wykonać zadania na temat dziwnych potraw serwowanych w Japonii. Zajęcia prowadziła p. Magdalena Zosiuk.

img 20190308 082431

Na lekcjach języka angielskiego (nauczyciel p. Magdalena Zosiuk) wykorzystujemy różne metody nauki słownictwa. Jedną z nich jest lapbook. Lapbook jest czymś w rodzaju teczki tematycznej , w której możemy umieścić wiadomości, słownictwo dotyczące wybranego tematu. Teczka pełni funkcje interaktywnej przestrzeni na rysunki, wykresy, słówka, terminy czy zdjęcia. To wszystko umieszczane jest w kopertach, kieszonkach i na karteczkach o różnych kształtach. Lapbook to inaczej "książka na kolanach". Jest bardzo popularną metodą nauki w Stanach Zjednoczonych, szczególnie wykorzystywaną w pracy domowej. Uczniowie klasy Vd stworzyli lapbooki o zdrowiu. Ich prace są elementem międzynarodowego projektu eTwinning "Hands-on Activities for All".

img 20190313 120347

Z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet uczniowie klas szóstych naszej szkoły oraz uczniowie z krajów europejskich (m.in. z Litwy, Rumunii, Hiszpanii, Francji, Bośni i Hercegowiny, Chorwacji oraz Litwy) ponad miesiąc pracowali nad prezentacjami przedstawiającymi sylwetki słynnych kobiet, które odniosły sukces na różnych płaszczyznach. Każda szkoła mogła wybrać maksymalnie 3 wybitne postacie kobiet oraz opisać ich drogę do sukcesu i osiągnięcia, wykorzystując narzędzia, jak Biteable, Prezi, Vennage, Writecomics lub stworzyć prezentację w PowerPoint https://padlet.com/asli_asli_293/2q8c2hrvt0u8. W ramach projektu nauczyciele byli zobowiązani do pokazania swoim uczniom prezentacji stworzonych przez uczniów z innych krajów w celu szerzenia wiedzy na temat słynnych kobiet, które przyczyniły się do rozwoju kultury, nauki, sportu itp .Oprócz poznania ciekawych osobowości uczniowie mieli okazję doskonalić pisanie i czytanie w języku angielskim, a także doskonalić umiejętności TIK. Pomysłodawcą i inicjatorem projektu była nauczycielka języka angielskiego - p. Magdalena Zosiuk.

certificate.pdf

Magda Gessler International Women's Day.pptx

Maria Skłodowska-Curie.odp

Uczniowie klas pierwszych wraz z wychowawczyniami, p. I.Molin, p. I.Buczek i p. M.Niemczuk 14 marca 2019 r. w CHDK-u uczestniczyli w niezwykłej lekcji w kinie. Dzieci przekonały się, jak ważną rolę odgrywa muzyka w filmie, zobaczyły, jak nagrywa się muzykę do filmu, odkryły kim jest taper i zobaczyły jego pracę. Dowiedziały się, jak wyglądały filmy na początku istnienia kina. Poznały instrumenty i zwyczaje muzyczne z różnych zakątków świata oraz spróbowały swoich sił w piosence. 
Po części muzycznej dzieci obejrzały film pt. „Balerina”, w którym zachwycała piękna choreografia oraz wpadająca w ucho muzyka, a zabawni bohaterowie skutecznie zarażali swoimi pasjami i uczyli mądrych przyjaźni.

1

Uczniowie klasy 3a zrealizowali kolejne zadania projektowe. Trzecioklasiści trenowali umysł rozwiązując matematyczne łamigłówki z jajkami w roli głównej, przygotowane przez wychowawczynię p. Elżbietę Dras i innych nauczycieli z Polski. Wykonali zadanie „Wyturlaj zająca”. Wyturlali, narysowali i pokolorowali zające. Poznali Jajko Kolumba – nietypowy tangram. Kolorowali szablon Jaja Kolumba, następnie wycinali elementy i układali ciekawe wzory. Wszystkie zadania sprawiły uczniom wiele radości.

1552564343130

Uczniowie klasy 3a z wychowawczynią p. Elżbietą Dras realizując projekt eTwinning „Jajko z niespodzianką” wykonali kolejne zadania i zostali wprowadzeni w tematykę świąt wielkanocnych. Opracowali dwie propozycje logo projektu, testowali zadania, które sami zaproponowali i wykonali zadania przygotowane przez partnerów ze szkół w Polsce. W interesujący sposób utrwalili tabliczkę mnożenia, dokonywali obliczeń, układali interaktywne puzzle, rozwiązywali wielkanocne zadania tekstowe i rozpoznawali części mowy. To nauka przez zabawę i działanie. Relacja z realizacji kolejnych wyzwań już niebawem.

4

Uczniowie kl. 3a z wychowawczynią p. Elżbietą Dras obchodzili matematyczne święto, czyli Dzień Matematyki, który w tym roku przypadł na 12 marca. W życiu potrzebna jest matematyka, jest ona wszędzie i warto się jej uczyć. Może być przyjemna i dawać radość. Trzecioklasiści o tym wiedzą i bez problemu opisywali oraz badali różne zastosowania matematyki.

dzień matematyki

Uczniowie klasy I B lubią trudne zadania. Na zajęciach często szukamy, doświadczamy, odkrywamy. Realizując zadania ogólnopolskiego programu „Technologie z klasą” sprawdzaliśmy do czego człowiek wykorzystuje roboty i szukaliśmy odpowiedzi na pytanie „Co wspólnego ma linia produkcyjna samochodów z pieczeniem chleba?” Nie było to trudne. Znaleźliśmy wspólny mianownik - automatyzacja, dobre planowanie i współpraca. To wszystko wpływa na jakość, szybkość i ilość wytwarzanych produktów. W pieczeniu chleba wykorzystaliśmy pomysły zastosowane przy taśmie produkcyjnej samochodów. Chleb wg przepisu Naszej pani rósł jak na drożdżach. Pani Iwonka upiekła go w domu, a następnego dnia zjedliśmy pyszne, zdrowe ,własne pieczywo z dżemem wiśniowym lub wyhodowaną w klasie rzeżuchą. Pycha!!!!!!!!!!!!!!

20190307 114519

O tym dniu, Dniu Kobiet, nie mogliśmy zapomnieć. Wspólnie z p. Iwoną Buczek i p. Bereniką Zdunek przygotowaliśmy świąteczną niespodziankę dla naszych sympatycznych Koleżanek i miłych Pań. Koleżanki obdarowaliśmy słodkościami, a Panie kwiatkiem, który długo będzie przypominał ten dzień. Aby podkreślić wagę tego święta ubraliśmy się oczywiście elegancko - nieodzowny był cylinder i mucha. Wszystko w dowód naszej sympatii.
Drogie Panie i Koleżanki - czasami jesteśmy nieznośni, głośni i trochę rozrabiamy, ale cieszymy się, że Was mamy! I to cały rok.
Uczniowie i koledzy z klas I-III

20190308 101534

Uczniowie klasy VIIb pod kierunkiem nauczycielki jezyka angielskiego, p. Magdaleny Zosiuk, ukończyli pracę nad czwartym numerem TEENS TALK. Zapraszamy do lektury.

teens talk 4

Bardzo miło było ponownie gościć w progach Ósemki przyszłych uczniów naszej szkoły oraz ich rodziców i opiekunów. Tym razem dzieci odwiedziły krainę nauki, doświadczeń i dobrej zabawy. Mali naukowcy zobaczyli wybuch wulkanu, sprawdzili, co widać przez mikroskop, samodzielnie zrobili sztuczny śnieg i wykonali wiele innych zadań, podczas których poznawali otaczający świat i doskonale się bawili. Kolejny raz dzieci zatańczyły wspólny taniec i pokonały niezwykły tor przeszkód, aby zdobyć kolejne punkty. Dziękujemy za wspólną zabawę i zapraszamy na następne spotkanie już w kwietniu. Do zobaczenia.

img 3594

Realizując temat związany z Dniem Kobiet uczniowie kl. 3a wykonali interaktywne ćwiczenia: połącz w pary i wykreślanka - zawody, które wykonują kobiety.

kobiety

Dzięki rozszerzonej rzeczywistości możemy pokazać naszym uczniom takie rzeczy czy zjawiska, których w realnym świecie nie moglibyśmy zrobić. Korzystając z aplikacji AR 3D SCIENCE uczniowie kl. 3a „zajrzeli" w organizm ludzki i zobaczyli narządy wewnętrzne. To dopiero było przeżycie! Aplikacja jest niezwykle atrakcyjnym, stymulującym i ekscytującym interaktywnym narzędziem edukacyjnym wykorzystanym przez wychowawczynię klasy p. Elżbietę Dras. Możemy skorzystać z modułu AR lub 3D. W swoich zbiorach posiada także zasoby z chemii i fizyki. Ten nowy sposób nauki ożywia lekcje.

w1

Uczniowie klasy 1a na zajęciach dodatkowych poznają i testują nowe technologie. Tym razem na zajęcia zaprosiliśmy panie z Biblioteki Pedagogicznej, które pokazały nam roboty służące do nauki programowania. Na początek panie pokazały sterowaną gąsienicę Fisher-Price. Porusza się ona za pomocą elementów łączących się przez porty USB, na których znajdują się ikony odpowiedzialne za konkretne działanie, takie jak ruch do przodu, tyłu, skręty czy dźwięki. Dowiedzieliśmy się także, jak działa Dash i Dot, który jest bardziej zaawansowanym robotem. Dzięki licznym sensorom można go zaprogramować na wiele sposobów. Może on reagować na głos, odnajdować przedmioty, tańczyć i śpiewać. Robotem kieruje się za pomocą intuicyjnych, graficznych darmowych aplikacji, które obsługujemy z poziomu tabletu. Uczniowie mogli przetestować roboty w podstawowej aplikacji odpowiedzialnej m.in. za ruch, zmianę koloru, dźwięk. Świetnie się przy tym bawili. Na następnym spotkaniu panie nauczą nas programować te roboty w bardziej zaawansowanej aplikacji, w której pisze się program za pomocą bloczków. Spotkanie zorganizowały panie: Wioletta Mazur i Iwona Molin.

d 04

Uczniowie kl. 3a z wychowawczynią p. Elżbietą Dras przystąpili do matematycznego projektu eTwinning „Jajko z niespodzianką” dotyczącego tradycji obchodów świąt wielkanocnych. Nauczyciele przygotowują zadania matematyczne, powstaje zbiór pomysłów i zadań, a uczniowie podejmują różne działania w ramach przedmiotów szkolnych i doskonalą kompetencje matematyczne.
CERTYFIKAT:
https://live.etwinning.net/files/desktop/pdf/certificate/project/etw_certificate_187792_pl.pdf
MAPA SZKÓŁ UCZESTNICZĄCYCH W PROJEKCIE:
https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1HSSWG2t3LcfHfPdhJi1ryT8zozQd0TFI&ll=52.460598083944554%2C19.811888250000038&z=6
PREZENTACJA PARTNERÓW:
https://padlet.com/dorode/a9vdln3yqhb6
CHMURA Z IMIONAMI UCZNIÓW KLASY 3A:
https://wordart.com/b9gm8j8mqu73/word-art%205
AWATAR kl. 3a:
HTTP://TINYURL.COM/Y8F2WEJY
NASZE PIERWSZE ZADANIA MATEMATYCZNE DLA PARTNERÓW:
https://learningapps.org/6724820
https://learningapps.org/display?v=p3xxetqqk19
NASZE INTERAKTYWNE PUZZLE DLA PARTNERÓW:
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=249461a1a3d3&fbclid=IwAR1H569WhzkyXMqgxL5rtWAYkInZehjf2EWg_9KKCXwmWin92VZ_O0SWsdw

7 marca br. uczniowie klasy VII b z wychowawczynią p. Ewą Skórzewską-Popek odwiedzili Chełmską Bibliotekę Pedagogiczną. Obejrzeli ciekawe wystawy: Piękna Niepodległa oraz Razem podpisani – 1926 Wdzięczni Ameryce związani z Chełmem i Ziemią Chełmską. Wśród znanych postaci powiatu chełmskiego jest absolwent Państwowego Gimnazjum im. Stefana Czarnieckiego w Chełmie – p. Zygmunt Szymczakowski, pradziadek naszego kolegi.
Punktem kulminacyjnym wizyty była gra planszowa Niepodległa. To gra kooperacyjna, w której siódmoklasiści zmierzyli się z wyzwaniami stojącymi przed Polakami podczas I wojny światowej. Starali się doprowadzić do odzyskania niepodległości przez Polskę, podejmując się czynu zbrojnego, działań społecznych i zabiegów dyplomatycznych. Instrukcji do gry udzielała dr Katarzyna Zawadzka - pracownik Biura Edukacji Narodowej IPN w Lublinie.

img 20190307 102306

 tablica m wojciechowska 27.02.2019

Temat warsztatów w klasach 5-6: Dlaczego warto jeść owoce i warzywa?
Uczniowie poznawali działanie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach i w wodzie. Dowiedzieli się jakie choroby wywołuje niedobór witamin oraz poznali produkty w których występuje ich najwięcej.
Prowadzący: p. Marlena Wojciechowska- Przysucha

Na zajęciach zorganizowanych w ramach innowacji pedagogicznej uczniowie dowiedzieli się, czy "Meduza" wykonana z woreczka foliowego może pływać w butelce, czy też od razu zatonie ... Dzieci odkryły również co się stanie, kiedy połączy się kawę z olejem i doda odrobinę soli ... Zajęcia z elsperymentami prowadziła p. Agnieszka Skubisz.

52951165 355172645081851 6383472642069889024 n

W świetlicy szkolnej 27 lutego 2019 r. zorganizowano zajęcia sportowe. Uczestnicy zawodów mieli za zadanie wykonać skoki na skakance, przejść przez tunel, kozłować piłkę oraz przejść przez szarfę. Wszyscy zawodnicy świetnie sobie poradzili z tymi zadaniami. Uśmiech i pozytywna energia dopisywały dzieciom. Zajęcia prowadziły: p. Alicja Wojcieszuk, p. Agnieszka Skubisz, p. Wioletta Mazur.

52736390 857528747930028 2498083662323515392 n

Na zajęciach dodatkowych z programowania prowadzonych przez panią Wiolettę Mazur uczniowie podjęli temat różnych dyscyplin sportowych. Rozmawialiśmy o tym, jak ważny dla naszego zdrowia jest ruch i który jego rodzaj uczniowie preferują. Następnie za pomocą skanera kodów QR wykonaliśmy kolejne zadanie. W przygotowanych wcześniej kolorowych kodach QR kryła się zagadka odnośnie sportów, którą mogliśmy odczytać tylko po zeskanowaniu go w aplikacji. Uczniowie po zapoznaniu się z zagadką mieli ją dopasować do obrazka z nią związanego. Rozmawialiśmy o tym, gdzie można spotkać takie kody i co mogą oznaczać. Uczniom zadanie się bardzo podobało i na pewno jeszcze skorzystamy z tej aplikacji. Podczas zajęć kodowaliśmy także trasę dla robota Ozobot EVO, w taki sposób, żeby prowadziła obok wybranych przez nich dyscyplin i uwzględniała zmienne tempo poruszania się robota.

kqr 01

Śnieżna zima to coś co dzieciaki lubią najbardziej. I słusznie! Bo czy może być lepsza zabawa niż ta w czasie której zjeżdżają na sankach z górki, lepią bałwana, robią śnieżki lub „orzełka” na śniegu? Uczniowie klasy IIB wraz z wychowawczynią panią Jolantą Rozwód sprawdzili to na lekcji wychowania fizycznego. Czy było warto? Tak! Zdjęcia wykonane w czasie zajęć i radosne buziaki uczniów pokazują to dokładnie. Rozpoczynają się ferie zimowe, życzymy wszystkim dużo udanej i bezpiecznej zabawy, również na śniegu.

20190111 112525

Kolejny raz w tym roku szkolnym odbyły się w naszej szkole warsztaty Akademii Młodego Naukowca dla uczniów klas I – III w ramach zajęć realizowanych przez Uniwersytet Dziecięcy działający przy Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. Tym razem nasi dzielni naukowcy zamienili się w detektywów i zgłębiali wiedzę z zakresu kryminalistyki. Tropili przestępców, szukali śladów i badali znalezione próbki pod mikroskopem. I tym razem nauka i zabawa szły w parze, uczniowie zdobyli nową ciekawą wiedzę. Organizatorem i koordynatorem warsztatów odbywających się w naszej szkole jest pani Jolanta Rozwód. Następne zajęcia już wkrótce.

20190115 153051

Samorząd Uczniowski był organizatorem karnawałowej dyskoteki, podczas której odbyły się również zabawy i konkursy. Zabawę przy muzyce prowadziły dziewczyny z klasy VIb pod czujnym okiem p. Przemysława Rogalskiego. Nie zabrakło także słodkiego poczęstunku.
Przed nami zasłużone ferie zimowe.
Uczniom, nauczycielom oraz pracownikom szkoły życzymy przyjemnego i bezpiecznego odpoczynku!

Za każdym razem, gdy do naszej szkoły przychodzą przedszkolaki jest gwarno i radośnie. Nie inaczej było i tym razem, ponieważ nasi goście wzięli udział w zajęciach sportowych, którym towarzyszył głośny doping i emocje związane z rywalizacją najmłodszych sportowców. Przy wesołej muzyce i zabawie czas upłynął błyskawicznie, a dzieci żegnały się z nami uśmiechami. Dziękujemy wszystkim za przybycie i zapraszamy na kolejne zajęcia do naszej szkoły!

img 3150

W styczniu uczniowie klas I-III przygotowywali prace do szkolnego konkursu plastycznego „Mój wymarzony zawód”, ogłoszonego przez szkolnego doradcę zawodowego p. Jolantę Rozwód. Do konkursu zgłosiło prace czterdziestu uczniów, którzy wykazali się niezwykłą kreatywnością i wiedzą na temat zawodów. Komisja konkursowa miała bardzo trudne zadanie, aby wyłonić laureatów. Gratulujemy zwycięzcom! Oto lista nagrodzonych uczniów:

LAUREACI:
klasa Ia – Aleksandra Góralczyk – nauczyciel p. I. Molin
klasa Ib – Krzysztof Raszczepkin – nauczyciel p. I. Buczek
klasa Ic – Pola Kowalska – nauczyciel p. M. Niemczuk
klasa IIa – Katarzyna Chłopaś – nauczyciel p. B. Dziewulska
klasa IIb – Emilia Dembska – nauczyciel p. J. Rozwód
klasa IIc – Jagoda Fic – nauczyciel p. E. Drzewiecka
klasa IIIa – Emilia Spyrka – nauczyciel p. E. Dras
klasa IIIb – Szymon Świacki – nauczyciel p. B. Zdunek

WYRÓŻNIENIA:
klasa Ia – Zuzanna Grądek , Wiktoria Wintmiller – nauczyciel p. I. Molin
klasa Ib – Emil Omelko – nauczyciel p. I. Buczek
klasa Ic – Natalia Nowicka – nauczyciel p. M. Niemczuk
klasa IIa – Zuzanna Pająk – nauczyciel p. B. Dziewulska
klasa IIb – Blanka Pudło, Dawid Kilar – nauczyciel p. J. Rozwód
klasa IIc – Dominik Stawiarski, Maja Oryszkiewicz-Polakowska – nauczyciel p. E. Drzewiecka
klasa IIIa – Szczepan Matusiak – nauczyciel p. E. Dras[]

20190206 102033

Klasa 1a na zajęciach dodatkowych prowadzonych przez panią Wiolettę Mazur rozpoczęła już III edycję ogólnopolskiego programu edukacyjnego Uczymy Dzieci Programować. W ramach zajęć rozmawialiśmy na temat tego, czym jest internet, do czego służy i jak z niego mądrze korzystać. Odkodowywaliśmy na zajęciach obrazki przy pomocy podanych koordynatów. Tworzyliśmy następnie trasę dla robota Ozobot Evo, która prowadziła do narysowanych przez uczniów pozytywnych zachowań związanych z korzystania z internetu, omijając przy tym rysunki z zagrożeniami wynikającymi z korzystania z zasobów dostępnych w sieci. To było bardzo pouczające spotkanie, które – mamy nadzieję – zaowocuje w przyszłości.

1

 

7 lutego br. w naszej szkole odbył się międzyklasowy konkurs czytelniczy dla uczniów klas czwartych. Celem tego przedsięwzięcia była popularyzacja książek i czytelnictwa oraz wyrabianie nawyku czytania jako formy spędzania wolnego czasu.
W konkursie wzięli udział uczniowie kl. IV a, IV b, IV c, IV d.
Tytuł Mistrza pięknego czytania uzyskała Natalia Prus, uczennica kl. IVc, zaś Wicemistrzem został Kacper Michalski, również uczeń kl. IV c.
Organizatorem konkursu byli już po raz drugi uczniowie klasy VII b z wychowawczynią p. Ewą Skórzewską – Popek. 
W jury konkursowym zasiedli: p. Elżbieta Kaczyńska, p. Ewa Skórzewska – Popek, Milena Morawska, Aleksandra Dziaduszyńska, Michał Zając - uczniowie klasy VII b.
Gratulujemy wszystkim uczestnikom pięknego obcowania z książką oraz życzymy rozwijania zainteresowań czytelniczych.

img 20190207 103741

5 lutego obchodzony jest Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI). Tegoroczna edycja DBI przebiega pod hasłem „Dzień Bezpiecznego Internetu: Działajmy razem!”. Wszyscy powinniśmy angażować się w promowanie pozytywnych zastosowań poprzez internet, promocję tolerancji oraz tworzenie kultury zrozumienia. W klasie 3a odbyły się zajęcia edukacyjne na rzecz bezpieczeństwa młodych internautów. Wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras zebrała materiały z lekcji w formie interaktywnego plakatu. Kliknięcie na odpowiednie znaczniki przenosi do wykorzystanego zasobu i fotki z zajęć.

Uczniowie klasy 3a (nauczyciel p. Elżbieta Dras) wspólnie czytają w odcinkach nową lekturę G. Kasdepke „Bon czy ton. Savoir - vivre dla dzieci". Bohaterami są niesforne bliźniaki Kuba i Buba. Książka napisana jest w humorystyczny sposób i bardzo podoba się dzieciom. Przygody Buby i Kuby bawią i śmieszą, ale dzięki temu można się dużo nauczyć. Trzecioklasiści nie mogą oderwać się od tej wspaniałej lektury, która bawi i uczy. Ułożyli rymowanki z niektórymi poradami.

Powered by emaze

Nasza Szkoła przystąpiła do projektu „Być Jak Ignacy”, który jest wyjątkowym programem edukacyjnym stworzonym przez Fundację PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza, objętym honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej. Jego celem jest promowanie zdobywania wiedzy poprzez doświadczanie oraz popularyzacja polskich naukowców i wynalazców.
W projekcie biorą udział uczniowie z klas czwartych, piątych i szóstych, którzy pod okiem nauczycieli: p. Teresy Gruszki, p. Moniki Lenart, p. Marleny Wojciechowskiej-Przysucha oraz p. Małgorzaty Kosmali, odbywają niezwykłą podróż z wybitnymi, polskimi naukowcami. Pierwszym z nich jest Jan Szczepanik - wynalazca nazywany „polskim Edisonem”, autor kilkuset patentów i ponad 50 wynalazków. Drugi to Kazimierz Funk - wybitny badacz i twórca nauki o witaminach. Kolejnym jest, Marian Rejewski - kryptolog, który złamał kod Enigmy. Ostatni to Henryk Manguski - polski inżynier, który przyczynił się do powstania krótkofalówki. Młodzież nie tylko poznaje życiorysy oraz dokonania tych wybitnych postaci, ale również poprzez praktyczne działania rozwija swoje twórcze pasje.
Mamy nadzieję, że wśród naszych uczniów, zainteresowanych odkryciami polskich naukowców, znajdują się przyszli badacze nauki, wynalazcy oraz odkrywcy.

Uczniowie kl. 3a poznali generator tworzenia muzyki poważnej z obrazem. Najpierw odkrywali możliwości tego cyfrowego narzędzia, a potem wybierali instrumenty i bawili się w kompozytorów. Pomocne było także ćwiczenie interaktywne z portalu Scholaris. Wykorzystując tablety wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras zamieniła salę w studio nagrań. Uczniowie komponowali melodie, a po chwili prezentowali swoje krótkie utwory: https://youtu.be/mA-V9Ww5_h8, https://youtu.be/snSHtyO-X10, https://youtu.be/nD_mbQ_HhYw, https://youtu.be/jQNIh50gc2U.

Śnieżek piękny, lśniący, biały... do zabawy doskonały. 
Klasa III b uwielbia sanki, jeśli trzeba to ulepi śniegowe bałwanki,
tor do zjazdów, igloo z lodu - my się nie boimy chłodu!

Klasa III b z wychowawcą p. Bereniką Zdunek korzystając z fantastycznej, zimowej pogody postanowiła spędzić czas na wspólnej zabawie. Harcom i zabawom nie było końca. Gdyby tak zima trwała cały rok ...

img 20181217 105453

W Ósemce śpiew, tańce i zabawa,
wszyscy już wiemy, że karnawał to super sprawa.

W naszej szkole 24 stycznia odbył się - tak długo wyczekiwany przez uczniów klas I-III, bal karnawałowy. Tego czwartkowego popołudnia korytarz pawilonu zamienił się w magiczną krainę, w której nie zabrakło wróżek, rycerzy, księżniczek, batmanów, smoków i innych znanych postaci z bajek. Podczas krótkich przerw od karnawałowego szaleństwa dzieci korzystały z poczęstunku przygotowanego przez Rodziców. Dziękujemy dzieciom i rodzicom za fantastyczną zabawę. Kolejny taki bal już... za rok.

img 2734

Biblioteka Pedagogiczna w Chełmie i Stowarzyszenie Tak Niewiele już po raz kolejny organizowało zbiórkę pod hasłem „Pokoloruj Świat Seniora” dla podopiecznych Stowarzyszenia Tak Niewiele oraz do Domu Pomocy Społecznej w Nowinach.
I tym razem nasi uczniowie nie zawiedli, chętnie włączyli się do tej akcji. Wykonali piękne kartki z życzeniami dla Babci i Dziadka oraz przynieśli: krzyżówki, gazety z krzyżówkami, łamigłówki, wykreślanki, kolorowanki, bloki rysunkowe białe i kolorowe, bloki techniczne, zeszyty A4 i A5, bibułę, wycinanki, kredki, farby, plastelinę, mazaki, ołówki, zakreślacze, klej, temperówki, gumki i inne materiały plastyczne.
W tegorocznej akcji szkolnej udział wzięli uczniowie, ich Rodzice i wychowawcy klas:
klasa I a – wychowawca p. Iwona Molin
klasa I b – wychowawca p. Iwona Buczek
klasa I c – wychowawca p. Marianna Niemczuk
klasa II c w zastępstwie wychowawcy p. Joanna Wicha
klasa V b – wychowawca p. Aneta Kowalewska
klasa VII c – wychowawca Ewa Słomczyńska
„Świetliczaki” – wychowawcy p. Agnieszka Skubisz, p. Wioletta Mazur p. Joanna Wicha.
Uczniowie klas: IV a, V e, V d, VI a, VI c pod kierunkiem p. Ewy Słomczyńskiej oraz nauczyciele bibliotekarze: p. Elżbieta Kaczyńska i p. Alicja Wojcieszuk.
Wszystkie zabrane kartki i artykuły papiernicze zostały przekazane 18 stycznia 2019 r. do Biblioteki Pedagogicznej w Chełmie.
Mamy nadzieję, że choć troszeczkę pomogliśmy Seniorom pomalować ich świat w kolory tęczy, aby w codziennej, zapomnianej przez najbliższych rzeczywistości znów na ich twarzach zagościł uśmiech!

Dziękujemy Uczniom, Rodzicom i Wychowawcom za zaangażowanie.

Collage Fotor

„Każde dziecko duże małe, lubi bale w karnawale.
Można zmienić się w królewnę, w królewicza można też,
są cyganki, wróżki, żabki, jest i Batman, jest i jeż…”

W sobotnie przedpołudnie mury naszej szkoły wypełnił gwar i muzyka oraz niezwykli goście w kolorowych, karnawałowych przebraniach. Milusińscy z chełmskich przedszkoli i tym razem nas nie zawiedli. Było gwarno, wesoło, radośnie i kolorowo. Bajkowe postaci chętnie uczestniczyły w tańcach, zabawach i konkursach, które poprowadzili nauczyciele naszej szkoły przebrani za Minionka i klaunów Kazia, Gapcia i Pucia. Można było również wybrać sobie bajkowy makijaż lub zrobić pamiątkowe zdjęcie w foto-budce. Karnawałowe spotkanie było bardzo udane. Dziękujemy Wszystkim za przybycie i doskonałą zabawę.

10

Koordynatorem projektu ,,Lekkoatletyka dla każdego" w naszej placówce są nauczyciele wychowania fizycznego p. Emilia Wełna oraz p. Radosław Leonowicz. Projekt realizowany jest w klasach 1-3, a cel zajęć to zachęcanie najmłodszych uczniów do uprawiania tej dyscypliny sportu. Zajęcia prowadzone przez p. Emilię i p. Radosława polegają na motywowaniu uczniów do aktywności sportowej przy wykorzystaniu sprzętu sportowego przystosowanego do lekkiej atletyki.

IMG 20190122 080119

Uczniowie naszej szkoły wykonali kolejne zadanie w międzynarodowym projekcie "Hands-On Activities for All". Uczniom z różnych krajów zaprezentowali swoje prace wykonane na lekcjach języka angielskiego. Tym razem klasa Vd zaprojektowała ubiory na różne okazje, np.: przyjęcie urodzinowe, bal karnawałowy, wesele, strój sportowy i opisała je w języku angielskim. Realizatorem projektu jest nauczyciel języka angielskiego p. Magdalena Zosiuk.

etw certificate 184178 en 1

W piątek 25.01.2019 r. w SP 8 zostały zorganizowane warsztaty z przepisów oraz taktyki i techniki gry w UNIHOKEJA. Szkolenie prowadził p. Mirosław Dąbrowski, założyciel LUKS ,,Grześ" Hrubieszów, zaś inicjatorem tego przedsięwzięcia p. Radosław Leonowicz, nauczyciel wychowania fizycznego Ósemki. Szkolenie miało na celu popularyzację gry w UNIHOKEJA, dlatego do udziału zostali zaproszeni nauczyciele z chełmskich szkół.
Serdeczne podziękowania dla p. Mirosława Dąbrowskiego za przybycie i przybliżenie tej dyscypliny sportu.

IMG 20190125 180317

Uczniowie klasy VIIb biorą udział w edukacyjnym projekcie pod patronatem dzienników regionalnych, w którym mogą wcielić się w role redaktorów i publikować gazetę na platformie Junior Media. W trzecim numerze TEENS TALK opisali tradycje związane z obchodami Walentynek w Wielkiej Brytanii i zamieścili kilka wierszy lirycznych, którymi można obdarować swoje sympatie. Ponadto udzielili porad, jak opiekować się rybkami oraz przedstawili propozycje na modę zimową. Wszystkie teksty są w języku angielskim! Pozostałe numery można zobaczyć na stronie http://www.juniormedia.pl/redakcje/panel/teens-talk. Zapraszamy do lektury. Opiekunem projektu jest nauczyciel języka angielskiego, p. Magdalena Zosiuk

teens talk 3

Uczniowie z klasy 3a wspólnie z wychowawczynią p. Elżbietą Dras uczestniczyli w projekcie eTwinning „Poprzez Niepodległą". W trakcie realizacji projektu nawiązywali znajomości oraz współpracę z partnerskimi szkołami. Dzięki udziałowi w projekcie brali udział w interesujących zajęciach edukacyjnych, a zdobytą wiedzę i doświadczenia wykorzystają w przyszłości. Efektem ogólnopolskiej współpracy wielu szkół są opracowane przez nauczycieli materiały udostępnione na platformie Twin Space projektu eTwinning. Bardzo dziękujemy naszym partnerom za wspaniałą współpracę. To był wspaniały czas!

Uczniowie kl. 3a podczas zajęć tabletowych przekonali się, że gra inspirowana książką może być jednym z przyjemniejszych sposobów na zachęcenie do lektury. Przygody detektywa Pozytywki znają wszystkie polskie dzieci. Bohater książek Grzegorza Kaspedke stał się inspiracją do stworzenia aplikacji mobilnej „Detektyw Pozytywka Ulica Tajemnic”. Aplikacja roztacza przed dziećmi fascynujący świat zagadek, tajemnic i śledztw rodem z najlepszego kryminału. Gra polega na odnajdywaniu wskazanych przedmiotów i rozwija pamięć przestrzenną, spostrzegawczość, umiejętność koncentracji uwagi oraz umiejętności analityczne. Daje użytkownikom możliwość zbierania dowodów, analizowania ich w laboratorium oraz przesłuchiwania podejrzanych. Mocną stroną gry jest nie tylko jej walor edukacyjny, wymiar estetyczny i nawiązanie do popularnego wśród dzieci bohatera, ale też opcja „Family Friendly”, dzięki której w odpowiednim momencie rozgrywka zatrzymuje się i za pomocą wyświetlanego na ekranie komunikatu zachęca użytkownika do przerwania zabawy i podjęcia innych aktywności takich jak spacer czy plenerowe gry z rówieśnikami. Dzięki temu, dziecko uczy się zarządzać swoim czasem, odnajdując balans pomiędzy zabawą w rzeczywistości wirtualnej a tą z rówieśnikami i rodziną. Detektyw Pozytywka w interaktywnej odsłonie bardzo podobał się podopiecznym p. Elżbiety Dras. Można też sprawdzić jak G. Kasdpeke ocenia grę https://www.youtube.com/watch?v=pvrn28HkqSE, bo kto, jak kto, ale autor książek o przygodach Detektywa Pozytywki powinien być najsurowszym recenzentem aplikacji.

1

W szkole przystąpiliśmy do realizacji ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Być jak Ignacy”. Program stworzyła Fundacja PGNiG, natomiast honorowym patronatem objął Minister Edukacji Narodowej. Celem programu jest promowanie zdobywania wiedzy poprzez doświadczanie oraz popularyzacja polskich naukowców i wynalazców.
Podczas pierwszych zajęć koła "Pogromcy nauki" poznali ważniejsze wynalazki na przestrzeni dziejów oraz opracowali katalog cech, którymi odznacza się wynalazca. Zajęcia zorganizowała p. Marlena Wojciechowska-Przysucha.

slajd1

Uczniowie klasy 3a zakończyli pracę w II edycji ogólnopolskiego programu „Uczymy Dzieci Programować”. Wspólnie uczyli się jak wykorzystywać roboty i inne nowoczesne narzędzia w edukacji. Zadania, które wykonywali realizując program, wzbogaciły zajęcia, usystematyzowały wiedzę, zmusiły do myślenia i przyniosły wiele radości, zwłaszcza gdy po raz pierwszy pojawił się w klasie Ozobot – malutki robot. Bogatsi o nowe doświadczenia oraz wnioski wyciągnięte z II edycji programu wyruszamy w dalszą wspólną podróż do świata programowania i przystępujemy do następnej edycji. Program realizowany jest pod kierunkiem p. Elżbiety Dras.

dyplom udp udp edycja ii

Na dodatkowych zajęciach z programowania prowadzonych przez p. Wiolettę Mazur uczniowie klasy 1a testowali nową grę, którą otrzymaliśmy w nagrodę jako laureaci konkursu organizowanego przez Ministerstwo Cyfryzacji. „Cody Roby” to gra planszowa ucząca programowania bez użycia komputera. Nauka przebiega poprzez zabawę. Uczniowie prowadzili rozgrywki polegające na sterowaniu robotem, który porusza się po planszy. Robili to wydając mu odpowiednie polecenia. Na tym właśnie polega przecież programowanie – wydajemy odpowiednie instrukcje komputerowi w języku, który jest dla niego zrozumiały. W naszej grze poleceniami były strzałki nakazujące poruszanie się do przodu, skręcanie w lewo i skręcanie w prawo. Gra jest świetnym treningiem logicznego myślenia i wstępem do dalszej nauki programowania z wykorzystaniem komputera i dostępnych aplikacji. Uczniom gra się bardzo podobała.
Zajęcia urozmaiciliśmy również działaniami związanymi z obchodzonymi Dniami Babci i Dziadka. Tworzyliśmy portrety naszych kochanych dziadków z okazji ich święta. Stały się one trasą dla naszego robota. Ozobot chętnie poznał wszystkie babcie i dziadków i co nieco się o nich dowiedział. Bez nich smutny byłby świat 😊

cr 07

Uczniowie klasy 5e, na lekcjach języka polskiego prowadzonych przez p. Marzenę Boćwińską, biorą udział w "Klasowym Turnieju Czytelniczym". Podczas prezentacji młodzi czytelnicy przedstawiają przeczytane książki oraz zachęcają koleżanki i kolegów do ich lektury. Wszystkie pozycje pochodzą spoza kanonu lektur obowiązkowych. Pokazy, których częścią są rekwizyty, plakaty, inscenizacje, odbywają się raz w miesiącu.

turniej1