Dziś trudno wyobrazić sobie życie bez Internetu. To wspaniałe narzędzie – źródło wiedzy, inspiracji, miejsce spotkań, wymiany poglądów, sposób na poznawanie świata. Tak jak każdy medal, ma jednak dwie strony. Internet oprócz wielu dobrodziejstw niesie ze sobą zagrożenia, które należy poznać, by nauczyć się właściwie na nie reagować i skutecznie im zapobiegać. Agresja, hejt czy mowa nienawiści to zjawiska, z którymi dzieci i młodzież coraz częściej spotykają się w sieci. Ponad połowa młodych internautów przyznaje, że była świadkiem różnych form agresji elektronicznej w mediach społecznościowych i innych miejscach w Internecie. Wielu uczniów doświadczyło też cyberprzemocy. Jak uczyć dzieci i młodzież podejmować mądre decyzje w sieci i rozmawiać z nimi o bezpiecznych zachowaniach online?
W bieżącym roku szkolnym nauczyciele informatyki przystąpili wraz z uczniami klas VII i VIII do ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Przystań w sieci”. Założeniem projektu jest wsparcie szkoły w podnoszeniu kompetencji cyfrowych nauczycieli i uczniów, którzy chcą czuć się bezpiecznie w sieci i nauczyć się, jak radzić sobie z cyberzagrożeniami. Projekt objęty jest honorowym patronatem Prezesa Rady Ministrów Mateusza Morawieckiego.
Nauka o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu nie musi być nudna. Na specjalnie zaprojektowanej platformie e-learningowej zostały udostępnione kursy, które w przystępny i atrakcyjny sposób pozwoliły uczniom zgłębić tajniki najważniejszych kwestii związanych ze świadomym korzystaniem z Internetu. Tematyka modułowa kursów została ułożona tak, aby łatwo odnaleźć i zapoznać się z interesującymi ich zagadnieniami:
- Prywatność w cyfrowym świecie.
- Cyberprzemoc w szkole – jak reagować i zapobiegać?
- Cyberzagrożenia. Nie wpadnij w sieć przestępcy!
- Szkodliwe i niebezpieczne treści.
- Cyfrowe ślady i reputacja online.
- Fałszywe informacje. Fake news, dezinformacja w sieci. Internet wie wszystko, ale czasem kłamie.
Uczniowie klas VII i VIII ukończyli już projekt, zdobyli certyfikaty. Uzyskali niezbędne kompetencje i umiejętności. Wiedzą, czym jest cyberprzemoc, jak się przed nią bronić i gdzie szukać pomocy, gdy padną jej ofiarą. Nauczyli się dbać o swoją reputację online i chronić dane udostępniane w Internecie. Poznali sposoby działania internetowych przestępców i dowiedzieli się, jak bronić się przed cyberatakami. Odróżnią też fake newsy od rzetelnych informacji oraz szkodliwe i nielegalne treści w sieci. Wiedza ta otworzy młodzież na rozmowy o cyberzagrożeniach, nie tylko w klasie, ale również w przestrzeni domowej. Projekt realizowały panie: A. Kowalewska i M. Chrabąszcz.