Uczysz się czy grasz? No właśnie. Jak gra i zabawa, to na pewno nauki z tego nie będzie - tak myśli wciąż wiele osób. Ci, którzy rozumieją jak funkcjonuje mózg, wiedzą też, że nic tak nie wpływa na zapamiętywanie jak… granie (online i offline). Powtórka z danego materiału nie musi już kojarzyć się z nudnym odpytywaniem, kartkówką czy testem. Dzięki aplikacjom można szybko i w bardzo interesujący sposób przepytać uczniów ze znajomości materiału, nie używając papieru. Istnieje wiele narzędzi wspierających interakcję podczas prowadzenia lekcji i każde z nich oferuje nieco inne funkcje. Wychowawczyni klasy 2a (p. Elżbieta Dras) wykorzystuje do zabawy urządzenia mobilne i włącza w proces lekcyjny min. aplikację Quizizz, przez co rozbudza ciekawość poznawczą uczniów, którzy z wypiekami na twarzach domagają się jak najczęstszego odpytywania z poznanych treści edukacyjnych. Prosta obsługa, ciekawy interfejs, awatary, motywujące grafiki sprawiają, że quizy wywołują pozytywne reakcje i mnóstwo emocji. Zabawa jest przednia, entuzjazm i energia rozsadzają grupę. Uczniowie z pełnym zaangażowaniem uczestniczą w grach, chcą więcej i proszą o kolejną dawkę edukacyjnych doznań. Aplikacja nie wymaga wyświetlania pytań na ekranie rzutnika, a możliwość dodawania memów jako reakcji na odpowiedzi zwiększa atrakcyjność doświadczania przez uczniów. Poza wspieraniem grywalizacji pomaga to w tworzeniu atmosfery rozrywkowej podczas sprawdzania wiedzy. Uczniowie skupiają się na swoim ekranie, czytają ze zrozumieniem i nie ma sensu zaglądanie do sąsiada obok, bo pytania są pomieszane - nie ma ściągania. Po zakończonym quizie uczestnik widzi na urządzeniu zestawienie wszystkich swoich odpowiedzi oraz procentową dokładność wykonania quizu. Ciekawy sposób, żeby się sprawdzić. Nauczyciel tworzy wciągający sprawdzian, który sam się sprawdza, a w czasie rzeczywistym śledzi postępy uczniów. Wyniki są od razu i wiadomo, co było łatwe, trudne, co powtórzyć, utrwalić. Procentowe podsumowanie wyników umożliwia robienie testów na ocenę. 16 kwietnia uczniowie kl. 2a złapali bakcyla i trzy razy podczas lekcji wykonali ten sam quiz ze znajomości lektury „Calineczka”, wciąż poprawiając wyniki. Możliwość poprawy była bardzo motywująca. Każdy uczeń w swoim tempie czytał i zaznaczał odpowiedzi. Nie było zmagań z czasem.11 maja drugoklasiści pisali kartkówki w Quizizzie dotyczące mnożenia i dzielenia w zakresie 30 oraz znajomości lektury „Kubuś Puchatek”, a stosowane nicki to reakcja wychowawczyni klasy na zmiany w RODO. Klasowy turniej udał się wspaniale, bo każdy od razu widział wyniki, szczegółowe raporty i można było wypisywać dyplomy klasowym mistrzom. W innych dniach (w tym wolnych od zajęć dydaktycznych) niemal wszyscy wykonali zadnia domowe dla chętnych - rozwiązywali quizy z języka polskiego i z matematyki. Możliwość zadawania prac domowych w określonym terminie ważności oraz wysyłanie raportów e-mailem do rodziców to wspaniałe opcje. Quizizz jest jedną z tych aplikacji, które maksymalnie aktywizują uczniów, wzmacniają motywację wewnętrzną i naturalną chęć uczenia się. Zaangażowanie uczniów w szkole i poza nią - rewelacyjne! To indywidualizacja pracy i kolejny sposób, aby nauka wiązała się z pozytywnymi emocjami. Warto stosować go na rożnych etapach edukacyjnych planując klasowy turniej wiedzy, lekcję powtórzeniową, podsumowanie zajęć lub ewaluację lekcji. Nawet znudzony maturzysta jest w stanie zabawić się wiedzą.