Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

W obecnym roku szkolnym klasa 2a zrealizowała pięć projektów eTwinning, w tym dwa międzynarodowe w języku zrozumiałym dla wszystkich partnerów, czyli w języku angielskim. Drugoklasiści wszystkie projekty zakończyli sukcesem. Zdobyli w tym roku szkolnym Europejską Odznakę Jakości i pięć Krajowych Odznak Jakości. W pierwszym dniu wakacji Krajowe Biuro eTwinning w Polsce nagrodziło uczniów i wychowawczynię klasy p. Elżbietę Dras za wspaniałą kilkumiesięczną współpracę z partnerami z Turcji, Cypru i Polski w projekcie „Bee Happy”. Cieszymy się, że kolejny raz nasza szkoła znalazła się na liście nagrodzonych w kraju https://etwinning.pl/odznaki-jakosci/ i w województwie lubelskim https://etwinning.pl/wojewodztwo-lubelskie/. Projekt dostarczył dzieciom wielu wrażeń i dodatkowych informacji o pszczołach i ich życiu. Poprzez naukę i zabawę stali się wolontariuszami tworzącymi społeczną kampanię na rzecz ochrony pszczół. Projekty eTwinning tworzą sami nauczyciele, którzy wypracowują autorskie materiały, a podjęte działania dokumentują na platformie eTwinning i wszystko poddawane jest ewaluacji. Współpraca ze szkołami europejskimi przyczynia się do zaspokajania naturalnej ciekawości świata, odkrywania swoich zainteresowań i kształtuje umiejętność pracy w zespole, nie tylko uczniów, ale także grona pedagogicznego. Gratulujemy kreatywności, innowacyjności, pracowitości i wytrwałości oraz życzymy powodzenia w realizacji kolejnych wyzwań.

odznaki

 

Progi naszej szkoły 17 czerwca odwiedzili przedstawiciele Straży Ochrony Kolei, aby spotkać się z uczniami klas pierwszych. Przeprowadzone przez strażników zajęcia dotyczyły głównie bezpiecznego zachowania w czasie podróży pociągiem, ale również poznania zasad przejeżdżania i przechodzenia przez przejazdy kolejowe. Pierwszoklasiści dowiedzieli się jak zostać „Ambasadorami Bezpieczeństwa” i przyczyniać się do tego, by na przejazdach kolejowych nie dochodziło do wypadków. Uczniowie mogli również obejrzeć i „przymierzyć” sprzęt i akcesoria, którymi posługują się strażnicy w czasie swojej służby. Zajęcia zakończyły się spotkaniem z psem i jego przewodnikiem. Pies, który służy w Straży Ochrony Kolei w Chełmie, uratował na służbie ludzkie życie i jest prawdziwym bohaterem. Zajęcia bardzo spodobały się dzieciom. W klasach odbyło się krótkie podsumowanie zdobytych wiadomości, a uczniowie otrzymali nagrody od SOK. Spotkanie zorganizowała p. J. Rozwód dzięki uprzejmości i zaangażowaniu pana Przemysława Spyrki rodzica ucznia z kl. 1a. Bardzo dziękujemy za wspaniałą lekcję wiedzy o bezpieczeństwie na kolei.


16 czerwca 2021 r. w naszej szkole odbyła się siódma edycja „Z Pasją na TY” przygotowana przez Samorząd Uczniowski.
Zgodnie z tą ideą promujemy i rozwijamy różne zainteresowania naszych wychowanków.
Tegoroczna edycja „Z Pasją na TY” była wyjątkowa. Forma pokazu pozwoliła wszystkim zgromadzonym na zapoznanie się z ogromną różnorodnością uczniowskich talentów. Uczniowie uzdolnieni artystycznie, wokaliści, instrumentaliści, tancerze, zaprezentowali utwory znanych artystów polskich i zagranicznych. Dzieci przedstawiły swoje pasje w następujących kategoriach: taniec, śpiew, pokaz sztuk walki karate i boksu, ekspozycja prac plastycznych, gra na instrumentach - ukulele, akordeon i keyboard.
Występy wzbudziły wielki aplauz wśród publiczności – uczniów, rodziców i nauczycieli.
Prezentacje talentów stanowią dowód na to, iż nasza szkoła to miejsce niezwykłe, pełne pasji, w którym rozwijają się wyjątkowi młodzi ludzie.

img 7300a

W piękne, piątkowe popołudnie 18 czerwca uczniowie i rodzice klasy 2a spotkali się na wyjazdowej imprezie integracyjnej w plenerze. Drugoklasistom i ich rodzeństwu towarzyszyły gry oraz zabawy ruchowe na świeżym powietrzu, w tym wspólne zabawy z rodzicami. Kilka godzin razem na łonie przyrody z niespodziankami, z animatorem, poczęstunkiem, mnóstwem atrakcji, w dobrych humorach i w przemiłej atmosferze upłynęło bardzo szybko. Cieszymy się wspaniale spędzonym wspólnie czasem z aktywnym udziałem naszych rodzin.


1 czerwca 2021 r. w słoneczne wtorkowe przedpołudnie uczniowie kl. 7 e z wychowawcą – p. Marzeną Chrabąszcz oraz nauczycielem - p. Arkadiuszem Borowcem wyruszyli na rajd rowerowy. Celem rajdu była popularyzacja turystyki rowerowej oraz integracja zespołu klasowego. Miłośnicy jazdy na rowerze wyjechali z dziedzińca szkolnego w trasę rajdu, która liczyła ok. 10 km i przebiegała ścieżką rowerową nad Zalew w Żółtańcach. Na miejscu odbył się klasowy piknik, którego najlepszym momentem było zamawianie pizzy. W oczekiwaniu na dowóz zamówionych przekąsek nie zabrakło dobrej zabawy rekreacyjno – sportowej oraz spacerów nad brzegiem zalewu. Był to wspólnie spędzony czas w miłej i życzliwej atmosferze.

img 2466

W obecnym roku szkolnym klasa IA brała udział w międzynarodowym projekcie edukacyjnym – „CZYTAM Z KLASĄ edycja II - lekturki spod chmurki”, realizowanym jako innowacja pedagogiczna. W czerwcu uczniowie pod opieką wychowawczyni p. J. Rozwód ukończyli realizację Modułu III i jednocześnie całego projektu. W trakcie ostatniego modułu przeczytali kolejną lekturę. Tym razem była to książka pt. „Dzieci Pana Astronoma” W. Chotomskiej. Uczniowie poznali wiele tajemnic kosmosu, planet i gwiazdozbiorów. Doskonalili również technikę czytania. Przeżyli przygodę z chmurką Tosią w krainie Słońca. Nauczyli się wspaniale dbać o naszą planetę i opiekować roślinami. Potrafią świetnie segregować śmieci i wiedzą co to są odnawialne źródła energii. W czasie realizacji tego projektu klasa reprezentowała naszą szkołę w ogólnopolskim konkursie artystyczno -  czytelniczym “Wiosna z Księgarnią Tuliszków”. Wszystkie te działania przyczyniły się do tego, że pierwszoklasiści chętnie czytają książki i tworzą wspaniałą grupę przyjaciół. Wszyscy uczestnicy projektu otrzymali pamiątkowe dyplomy, a klasa otrzymała CERTYFIKAT ukończenia projektu.Uczniowie otrzymali również podziękowania i gratulacje od pani dyrektor Beaty Tomaszczuk. Gratulujemy wytrwałości w pracy i życzymy nowych, ciekawych wyzwań.


7 czerwca uczniowie kl. 2a i 2b wraz z opiekunami wybrali się na wycieczkę edukacyjną na Roztocze i do pasieki „Ulik". Po przyjeździe do Zwierzyńca poszli na spacer nad stawy, wśród których stoi barokowy kościół na wodzie. Przeszli ścieżką dydaktyczną na „Bukową Górę” i stawy „Echo” z ostoją konika polskiego w Roztoczańskim Parku Narodowym. Na rynku w Szczebrzeszynie zrobili pamiątkowe zdjęcie ze słynnym „Świerszczem”. Po obiedzie pojechali do pasieki „Ulik” w miejscowości Mokrelipie. Na miejscu czekało na nich wiele atrakcji. Zobaczyli tam miododajne rośliny w otoczeniu zabytkowych i nowoczesnych uli. Zwiedzili skansen pszczelarski i izbę muzealną. Poznali historię starodawnego pszczelarstwa, ujrzeli wiejską chatę, przybory dawnego gospodarstwa rolnego oraz szkolną salę z wyposażeniem z lat 70. XX wieku. Oglądali eksponaty i sprzęty służące pszczelarzom dawniej oraz dziś. Weszli do domku inhalacyjnego i wdychali aromat prosto z wnętrza ula. Oszklony ul edukacyjny umożliwił dzieciom oglądanie pracy pracowitych pszczółek z bliska. Drugoklasiści poznali kilka ciekawostek z ich życia. Po zajęciach każdy mógł zakupić pamiątkę z wosku lub miodu. Najsłodszą częścią programu było otrzymanie upominku, małego słoiczka zdrowego i pysznego miodu. Był to aktywny dzień na łonie przyrody.


Z okazji Dnia dziecka uczniowie klasy IV C wraz z opiekunami wybrali się na wycieczkę do stajni KUCYKI PYSI w Horodyszczu. Dzieci poznały zwyczaje koni i zobaczyły sprzęt jeździecki. Miały okazję do skorzystania z krótkiej przejażdżki na kucyku oraz jazdy na koniu w siodle. Kulminacyjnym punktem wycieczki była jazda bryczką w terenie. Ponadto powodzeniem cieszyły się zabawy na dmuchańcach i skoki na trampolinie.
Dzieci pod czujnym okiem instruktorów uczestniczyły w nietypowej lekcji wychowania fizycznego - zawodach sportowych, których finałem było wspólne robienie baniek mydlanych. To było dla dzieci nowe doświadczenie i ciekawy sposób na spożytkowanie pokładów energii. Chwila odpoczynku była okazją do degustacji pieczonej kiełbasy i deseru - waty cukrowej. Wszyscy bawili się doskonale. To była wspaniała wycieczka!

193892384 2560034407635432 7245365472864267131 n

Z „Uniwersytetem Dzieci” nasza klasa 3b pod opieką pani Iwony Buczek współpracuje już od trzech lat. W tym roku realizowaliśmy zadania w ramach projektu „Matematyka. Co się liczy w sporcie?”. Na kolejnych ośmiu wykładach i warsztatach dowiadywaliśmy się jak radzić sobie z emocjami oraz w jaki sposób wykorzystujemy matematykę w życiu codziennym. Okazało się, że korzystamy z wiedzy zdobytej w szkole znacznie częściej niż się nam wydaje. Obliczaliśmy powierzchnie dużych obiektów sportowych, organizowaliśmy przygotowania do maratonu i zawodów sportowych. W rzeczywistości wirtualnej spotykaliśmy się ze sportowcami, trenerami, projektantami. Tworzyliśmy biznes plany naszych własnych firm związanych ze sportem. Sprawdzaliśmy ile kalorii potrzebuje nasz organizm do właściwego funkcjonowania, gdzie je spalamy, z jakich produktów je pozyskiwać. Uczyliśmy się zasad zdrowego stylu życia.
Matematyka jest wszędzie wokół nas, dlatego lubimy liczyć!

informacja o zakończeniu programu

projekt wwf polska w naszej klasie 3b 1                              projekt wwf polska w naszej klasie 3b 2

W tym roku szkolnym braliśmy udział w projekcie World Wide Fund for Nature - Światowego Funduszu na rzecz Przyrody - WWF Polska. Wyjaśnialiśmy mechanizmy globalnego ocieplenia i jego długofalowe skutki dla naszej planety i ludzi. Dowiedzieliśmy się czym różni się pogoda od klimatu. Poznaliśmy sposób życia i dostosowania się do warunków środowiskowych niedźwiedzia polarnego. Przygotowaliśmy prace plastyczne związane z niedźwiedziami. Poznaliśmy zwierzęta Arktyki. Wykonaliśmy lapbooki na ten temat. Dowiedzieliśmy się jak nasze zachowanie w Chełmie wpływa na życie zwierząt w np.: w Bałtyku. Wzięliśmy udział w akcji „Godzina dla Bałtyku”. Dowiedzieliśmy się jak my możemy uczyć się odpowiedzialności za czystość naszego najbliższego otoczenia. Podjęliśmy wyzwanie dotyczące naszego środowiska. Polega ono na tym, że podczas każdej wycieczki w środowisko naturalne – do parku, na łąkę, do lasu, zabieramy ze sobą worek na śmieci i sprzątamy porzucony plastik i inne nieczystości. Jeśli śmieci jest w jakimś miejscu zbyt dużo powiadamiamy o takim nielegalnym śmietniku dorosłych i prosimy o interwencję np.: Straży Miejskiej, Urzędu Gminy, Nadleśnictwa. Jak zgłosić problem dotyczący ochrony przyrody, nie tylko jeśli chodzi o zaśmiecanie środowiska, można przeczytać w poradniku - CO ROBIĆ

na stronie Co robić?! | WWF Polska.

Na stronie znajduje się wiele cennych wskazówek oraz gotowe wzory pism do właściwych instytucji.

Klasy Ia i IIc pod opieką swoich wychowawczyń, p. Jolanty Rozwód i Joanny Wichy, odwiedziły "Stajnię Kucyki Pysi". Dzieci poznały pracę hodowcy koni i dowiedziały się jak dbać o zwierzęta gospodarskie. Wielką radość dzieciom sprawiły przejazd bryczką i jazda na kucykach. Zabawom nie było końca na dmuchanej zjeżdżalni oraz trampolinie. Dopełnieniem atrakcji była kiełbaska z ogniska i wata cukrowa. Dzieci wróciły do domów szczęśliwe, a wrażenia z wycieczki pozostaną na długo w ich pamięci.

received 313352763617766

1 czerwca – tak jak wskazuje kartka w kalendarzu – w Szkole Podstawowej nr 8 w Chełmie odbył się Ósemkowy Sportowy Dzień Dziecka. Ten dzień jest bardzo lubiany w szkole przez wszystkie dzieci, gdyż nie ma wtedy tradycyjnych lekcji w ławkach, a jest zabawa na świeżym powietrzu i wspólne świętowanie.
Imprezę rozpoczęła prowadzona przez nauczycieli wychowania fizycznego rozgrzewka w rytm muzyki, po której uczniowie przystąpili do indywidualnych konkurencji sportowych. Przygotowano 10 stacji z różnymi zadaniami. Trzej najlepsi zawodnicy w każdej konkurencji zostali uhonorowani nagrodami rzeczowymi ufundowanymi przez PWSZ w Chełmie.
Przed sportowymi grami zespołowymi dzieci miały okazję nauczyć się pląsu „Mały John”, podczas którego świetnie się bawiły.
W tym wyjątkowym dniu nie zabrakło też innych atrakcji. Dzieci mogły rozwiązywać sportowe łamigłówki w języku angielskim, rozwijać logiczne myślenie w konkursach matematycznych i zagrać w gry planszowe.
Po długim okresie nauki zdalnej ruch jak najbardziej był wszystkim potrzebny. Dzień minął w miłej i serdecznej atmosferze.

image28

Jak co roku w maju, szczególną uwagę zwracamy na książki. W czasie całego roku szkolnego bardzo często sięgamy po literaturę, zdobywamy „Wieże czytelnicze”, omawiamy wiele lektur i to nie tylko tych obowiązkowych, uczestniczymy w konkursach czytelniczych. Jednak w tym roku święto książki uczciliśmy w wyjątkowy sposób.
W klasach trzecich tym razem odbyło się „Wielkie Klasowe Czytanie”. Uczniowie zachęcali swoich kolegów do czytania ulubionych pozycji literatury dziecięcej.
„Magiczne drzewo”, „Opowieści z Narnii”, „Szary domek”, bajki i baśnie, a nawet fantastyka, królowały w recenzjach i reklamach. Wymienialiśmy się uwagami, dyskutowaliśmy na temat treści przyniesionych książek. Zachęcaliśmy się do odwiedzania księgarń i bibliotek. Koleżanka z 3 C - Weronika Woźniak przygotowała ciekawą prezentację (film) na temat ulubionej książki. Wzięła udział w konkursie ,,To ciekawe, polecam'' organizowanym przez bibliotekę szkolną. Klasy 3a i 3b czytały w piknikowej atmosferze, co możecie zobaczyć na zdjęciach z wydarzenia.

slajd1

Uczniowie klasy 1b i 2a wzięli udział w nasadzaniu drzew miododajnych na terenie szkoły. 31 maja z inicjatywy Pani Dyrektor Beaty Tomaszczuk posadzili sadzonki sosny. Wcześniej zostały posadzone także lipy. Zachowanie bioróżnorodności poprzez nasadzenia drzew miododajnych zapewni przede wszystkim pozyskanie nektaru owadom zapylającym, zdecydowanie poprawiając ekosystem lokalny. Drzewa zapewniają nam tlen, oczyszczają powietrze, wpływają korzystnie na klimat i samopoczucie nas wszystkich. Bardzo się cieszymy, że nasz teren przyszkolny zyskał kolejne „fabryki tlenu” i miejsca przyjazne dla zapylaczy. Tworząc kolejne miejsce użyteczne dla owadów, włączyliśmy się w akcję „Lubelskie – wspólnie dla pszczół”. To szeroko zakrojona kampania edukacyjno-informacyjna, którą w 2020 r. zainicjował Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego. Akcja nastawiona jest na aktywizację mieszkańców regionu do wspólnych działań na rzecz poprawy warunków życia pszczół.

img 20210531 082533

Dziś trudno wyobrazić sobie życie bez Internetu. To wspaniałe narzędzie – źródło wiedzy, inspiracji, miejsce spotkań, wymiany poglądów, sposób na poznawanie świata. Tak jak każdy medal, ma jednak dwie strony. Internet oprócz wielu dobrodziejstw niesie ze sobą zagrożenia, które należy poznać, by nauczyć się właściwie na nie reagować i skutecznie im zapobiegać. Agresja, hejt czy mowa nienawiści to zjawiska, z którymi dzieci i młodzież coraz częściej spotykają się w sieci. Ponad połowa młodych internautów przyznaje, że była świadkiem różnych form agresji elektronicznej w mediach społecznościowych i innych miejscach w Internecie. Wielu uczniów doświadczyło też cyberprzemocy. Jak uczyć dzieci i młodzież podejmować mądre decyzje w sieci i rozmawiać z nimi o bezpiecznych zachowaniach online?
W bieżącym roku szkolnym nauczyciele informatyki przystąpili wraz z uczniami klas VII i VIII do ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Przystań w sieci”. Założeniem projektu jest wsparcie szkoły w podnoszeniu kompetencji cyfrowych nauczycieli i uczniów, którzy chcą czuć się bezpiecznie w sieci i nauczyć się, jak radzić sobie z cyberzagrożeniami. Projekt objęty jest honorowym patronatem Prezesa Rady Ministrów Mateusza Morawieckiego.
Nauka o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu nie musi być nudna. Na specjalnie zaprojektowanej platformie e-learningowej zostały udostępnione kursy, które w przystępny i atrakcyjny sposób pozwoliły uczniom zgłębić tajniki najważniejszych kwestii związanych ze świadomym korzystaniem z Internetu. Tematyka modułowa kursów została ułożona tak, aby łatwo odnaleźć i zapoznać się z interesującymi ich zagadnieniami:

  1. Prywatność w cyfrowym świecie.
  2. Cyberprzemoc w szkole – jak reagować i zapobiegać?
  3. Cyberzagrożenia. Nie wpadnij w sieć przestępcy!
  4. Szkodliwe i niebezpieczne treści.
  5. Cyfrowe ślady i reputacja online.
  6. Fałszywe informacje. Fake news, dezinformacja w sieci. Internet wie wszystko, ale czasem kłamie.

Uczniowie klas VII i VIII ukończyli już projekt, zdobyli certyfikaty. Uzyskali niezbędne kompetencje i umiejętności. Wiedzą, czym jest cyberprzemoc, jak się przed nią bronić i gdzie szukać pomocy, gdy padną jej ofiarą. Nauczyli się dbać o swoją reputację online i chronić dane udostępniane w Internecie. Poznali sposoby działania internetowych przestępców i dowiedzieli się, jak bronić się przed cyberatakami. Odróżnią też fake newsy od rzetelnych informacji oraz szkodliwe i nielegalne treści w sieci. Wiedza ta otworzy młodzież na rozmowy o cyberzagrożeniach, nie tylko w klasie, ale również w przestrzeni domowej. Projekt realizowały panie: A. Kowalewska i M. Chrabąszcz.

1

 

… uczniowie naszej szkoły również, dlatego bardzo chętnie wykonują prace, których głównymi bohaterami są koty, psy lub chomiki.
Urocze pupile można podziwiać na zdjęciach i filmikach, które wykonali uczniowie klas czwartych, piątej i szóstych na lekcjach matematyki i techniki, pod kierunkiem p. Marzeny Chrabąszcz.
Poniższą prezentację przygotowała uczennica klasy VIII b, Julia Świstowska.


20 maja uczniowie klasy 2a świętowali Światowy Dzień Pszczół. Wcześniej udekorowali swoją salę, przygotowali wystawy swoich prac o pszczołach, a w tym dniu prezentowali się w strojach pszczółek. Zorganizowali degustację różnych miodów. Zadbali o miejsca przyjazne dla pszczół i z pomocą dorosłych zawiesili hotele dla zapylaczy. Podleli rośliny posiane i posadzone w szkolnym ogródku. Drugoklasiści pod kierunkiem wychowawczyni p. Elżbiety Dras przez trzy miesiące uczyli się o pszczołach w ramach projektu eTwinning „Bee happy”, wspierają pszczoły i zwracają się do wszystkich, aby pomogli poprawić warunki przetrwania owadów zapylających, a tym samym przetrwania nas ludzi. Pojedyncze działanie nie zrobi wielkich zmian w przyrodzie, ale liczy się każdy, kto zapewnia pszczołom łatwiejszy byt.


Uczniowie klasy 2a z wychowawczynią p. Elżbietą Dras wspierają pożyteczne owady. Każdego dnia dbają o szkolne ogródki roślin miododajnych. Podlewają swoje sadzonki i zasiane nasiona. Czekając na wzrost roślin obserwują pracę pszczół, które są wokół szkoły. Podziwiali pszczoły w akcji na kwitnących drzewach, krzewach, mniszkach lekarskich i innych roślinach. W projekcie eTwinning „Bee happy” mówili o kwitnących trawnikach, przygotowali poidełka, zbudowali domki dla owadów. Pszczoły w tym roku mają bardzo ciężko - chłodna i długa wiosna, opóźnione kwitnienie roślin, opryski stosowane przez rolników o każdej porze dnia - wszystko to sprawia, że szczególnie musimy dbać o pszczoły. Wszystkim przyjaciołom pszczół serdecznie dziękujemy w imieniu „dziewczyn” z pasieki.

podlewamy1

21 maja uczniowie klasy 2a z wychowawczynią p. Elżbietą Dras spotkali się online z niektórymi partnerami międzynarodowego projektu eTwinning „Bee happy”. W spotkaniu uczestniczyły dzieci z klas partnerskich z Polski (SP nr 6 w Gnieźnie, SP w Rusi) i z trzech szkół partnerskich w Turcji (Szkoła Podstawowa Mustafa Ayşe Altun, Döşemealtı; Szkoła Podstawowa Koçarlı Yeniköy, Koçarlı; Szkoła Podstawowa Akkapı, Seyhan). Cieszymy się, że mogliśmy się spotkać, zobaczyć, powitać w różnych językach, poznać imiona partnerów, obejrzeć prezentację, utrwalić wygląd flag państwowych, ugruntować słownictwo związane z pszczołami (w języku angielskim) i przy okazji omówić różnice czasowe. Bardzo ciekawe było wspólne rysowanie na tablicy w czasie rzeczywistym. To świetne doświadczenie dla dzieci (przygotowania, spotkanie). Praca w projektach eTwinning to także spotkania online nauczycieli, gdyż działania opierają się na współpracy partnerów, wspólnym tworzeniu, w wyniku którego powstają wspólne materiały.

16.04

 

Uczniowie klasy 2a pod opieką wychowawczyni p. Elżbiety Dras uczynili teren przy naszej szkole miejscem przyjaznym dla pszczół. Wykonali różne prace ogrodnicze, zasiali kwiaty dla zapylaczy w szkolnym ogródku, przynieśli sadzonki i z pomocą rodziców oraz pracowników szkoły założyli klomb roślin miododajnych. Przygotowali także hotele dla owadów zapylających i wkrótce zawieszą je przy szkolnym ogródku. To kolejne działania drugoklasistów w międzynarodowym projekcie eTwinning „Bee happy”.


 

W ramach konkursu PHO3NIX ACITVE SCHOOL na największą liczbę kroków Szkoła Podstawowa nr 8 wyróżniła troje uczniów, którzy zebrali największą liczbę kroków:
I miejsce Maja Głąb - 331719 kroków
II miejsce Bartłomiej Łopucki - 293945 kroków
III miejsce Zofia Łopuszyńska - 290433 kroki
Serdecznie gratulujemy zwycięzcom!!!
Koordynatorem konkursu była pani Kaja Kiermacz.
Uczniowie otrzymali od pani dyrektor szkoły pamiątkowe dyplomy i nagrody.

IMG 20210521 063339

Wiosna to wyjątkowa pora roku. Lubią ją bardzo dzieci, ale również ogrodnicy. Uczniowie kl.1a pod opieką p. J.Rozwód, postanowili przez jakiś czas wcielić się w rolę ogrodników. W czasie zajęć uczniowie dowiedzieli się czego rośliny potrzebują do rozwoju i jak się nimi opiekować. Następnie z zapałem wzięli się do pracy. Każdy mógł wybrać swoją ulubioną roślinkę, którą posieje lub posadzi, wybór był bardzo duży. Przez kilka tygodni mali ogrodnicy wspaniale opiekowali się swoimi hodowlami i jednocześnie prowadzili obserwację roślin w dzienniczkach obserwacji. Część dzieci skorzystała z propozycji dzienniczka zaproponowanego przez nauczycielkę, ale powstały również wspaniałe dzienniczki obserwacji własnego projektu. Okazało się, że praca ogrodnika jest bardzo wymagająca i czasochłonna. Jednak wszyscy poradzili sobie z tym zadaniem doskonale, a najlepszym dowodem na to są rośliny, które wyhodowali nasi ogrodnicy. Nagrodą za tak wytrwałą pracę, była możliwość posadzenia roślinek we własnych ogródkach, balkonach lub wykorzystanie ich do posiłków. Pracę uczniów możemy obejrzeć w poniższej prezentacji.


Jedną z korzyści edukacji zdalnej jest pojawienie się nowych, oddolnych inicjatyw nauczycieli. Należy do nich ogólnopolski projekt „Zaproś mnie na swoją lekcję", który polega na tym, że jedni nauczyciele zapraszają na swoje lekcje innych nauczycieli. Nauczyciele z całej Polski, ludzie z pasją i nietypowymi hobby, zapraszają się wzajemnie na lekcje online. To sposób, który pozwala urozmaicić tradycyjne zajęcia i zainteresować uczniów różnymi tematami. Do tajemniczego świata pracowitych pszczółek uczniów klasy 2a zabrała Pani Marlena Kowalska z Katolickiej Szkoły Podstawowej im. Św. Jana Bosko w Piotrkowie Trybunalskim. Uczniowie z wychowawczynią p. Elżbietą Dras serdecznie dziękują p. Marlenie za wspaniałe zajęcia o pszczołach, pasjonującą opowieść o ich życiu i pracy pszczelarza. To ważny temat, który drugoklasiści zgłębiają w międzynarodowym projekcie eTwinning „Bee happy”. Tutaj maleńki wycinek z zajęć.

W kwietniu 16 uczniów naszej szkoły zmierzyło się z wielkim wyzwaniem albowiem włączyli się do Ogólnopolskiego Konkursu Języka Angielskiego „FOX” 1- intelektualnej zabawy językowej. Uczestnicy rozwiązali test złożony z zadań wielokrotnego wyboru, wiedzy językowej i kulturoznawczej. Konkurs odbywa się w 5 kategoriach wiekowych, nasi uczniowie wzięli udział w grupie wiekowej kl. V-VI SP – BUNNIES 2
oraz kl. VII-VIII SP - DUCKS 3 .
Konkurs obejmował także zadania z obowiązkowej lekturki, niezwykły „challenge” dla uczestników, w tym roku były to dla Bunnies – „Ali Baba” i „The Mysterious Island” dla Ducks. Na wyniki musimy poczekać do czerwca ale bez względu na rezultaty, niezwykle się cieszymy, że podjęliśmy się tej próby.
Z wyrazami szacunku dla uczestników, koordynatorki konkursu: Ewa Praduń i Magdalena Zosiuk.

plakat

 

Uczniowie klasy 2a wykonali interaktywne zadania przyrodnicze i matematyczne z pszczołami. Nadszedł maj i malowali majową, kwitnącą łąkę z pszczółkami. Podjęte działania to część prawdziwej przygody edukacyjnej w projekcie eTwinning „Bee happy” (opiekun projektu – p. Elżbieta Dras).

Minister Edukacji i Nauki, Wojewoda Lubelski i Lubelski Kurator Oświaty zapraszają do udziału w Międzynarodowym Biegu Solidarności "Lubelski Lipiec 1980".
Wydarzenie jest zorganizowane z inicjatywy Regionu Środkowo-Wschodniego NSZZ „Solidarność” dla upamiętnienia bohaterów robotniczych strajków na Lubelszczyźnie.
Bieg odbędzie się 5 czerwca 2021 r.
Na stronie internetowej www.solidarnosc.org.pl/lublin można dokonać elektronicznego zgłoszenia.

W załączeniu list Ministra Edukacji i Nauki, Wojewody Lubelskiego i Lubelskiego Kuratora Oświaty zapraszający do udziału w Międzynarodowym Biegu Solidarności "Lubelski Lipiec 1980". Nauki, Wojewody Lubelskiego i Lubelskiego Kuratora Oświaty zapraszający do udziału w Międzynarodowym Biegu Solidarności "Lubelski Lipiec 1980".

Klub Młodego Odkrywcy w klasie IIIc nie boi się wyzwań. Członkowie Klubu wymyślili i wykonali pod opieką opiekuna, p. Joanny Wichy, własny podwodny świat.
Malując farbami po streczowej folii mogli puścić wodze fantazji. I tak powstało wspólne dzieło!

IMG 20210517 121209

Klasa Va 7 maja 2021 r. wzięła udział w międzynarodowej, wirtualnej lekcji dziedzictwa dla szkoły polskiej, białoruskiej i ukraińskiej "How are you doing?" ("Jak się masz?"). W czasie zajęć partnerska szkoła z Ukrainy i uczniowie Ósemki przedstawili siebie nawzajem oraz pokazali swoje szkoły w formie prezentacji w języku angielskim. Wychowankowie obu placówek wzięli udział w otwartej dyskusji i wymianie różnych pomysłów. Zaproponowano formy dalszej współpracy i sposoby komunikacji. Po zajęciach zaproszono naszych uczniów do wzięcia udziału w konkursie pod hasłem "Youth Voices of PBU" w ramach Dnia Współpracy Europejskiej - Transgraniczny Konkurs Edukacyjny dla szkół. Dzieci z klasy Va bardzo chętnie i z entuzjazmem podjęły wyzwanie i zmierzyły się z trzema zadaniami: wykonali wpis na bloga, nagrali film oraz napisali słowa i muzykę do piosenki w stylu rap. Teraz z niecierpliwością czekamy na wyniki. Opiekunami projektu są: p. Magdalena Zosiuk i p. Ewa Praduń.

Ukraina 001

W tym roku mija 77 lat od likwidacji obozu jenieckiego Stalag 319 w Chełmie – jednego z najbardziej okrutnych obozów jenieckich na terenie dzisiejszej Polski. O tej ważnej rocznicy nie zapomnieli uczniowie klas I-III, którzy wspólnie z wychowawczyniami zapalili znicze przy pomniku pamięci ofiar obozu znajdującym się przy naszej szkole. Panie nauczycielki przybliżyły najmłodszym uczniom historię tego miejsca. Dzieci minutą ciszy uczciły pamięć poległych żołnierzy wielu narodowości. Lekcja była świadectwem pamięci o naszej historii. Uczyła dzieci patriotyzmu i tożsamości narodowej.

1621189067767310

Uczniowie klas 1-4 po raz pierwszy od roku, chociaż w reżimie sanitarnym, mogli wziąć udział w interaktywnym spotkaniu, które przygotował Katolicki Teatr Edukacji z Krakowa pt. „Alicja". W trakcie seansu dzieci przeniosły się do krainy czarów. Królik Baloniarz rozbawiał i rozśmieszał dzieci. Akrobatka, zadziwiła nas pokazem na szarfie. Kapelusznik wykonał pokaz pirotechniczny i bawił się z nimi w chowanego. Królowa Kier, zadała dzieciom zagadki, a w nagrodę za ich rozwiązanie one dostały prezenty. Gąsienica przeniosła dzieci w świat baniek mydlanych. Nie zabrakło wspólnej zabawy, do której zapraszał nas narrator kot. Efektu dopełniały otrzymane od Alicji okulary 3D, dzięki którym bajkowy świat zachwycił wszystkich swą niezwykłą barwą.

1621192297747797

W maju bieżącego roku uczniowie klas ósmych i ich rodzice wzięli udział w spotkaniach online związanych ze zbliżającymi się egzaminami ósmoklasisty oraz wyborem szkoły ponadpodstawowej.
Dla ósmoklasistów 4 maja odbyły się warsztaty online „Stres szkolny, stres egzaminacyjny” prowadzone przez panią psycholog dr Beatę Kostrubiec-Wojtachnio z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 1 w Chełmie.
Następnie 10 maja odbyło się spotkanie online, w którym uczestniczyli uczniowie klas ósmych oraz ich rodzice, Dyrektor Szkoły, pani Beata Tomaszczuk, pani psycholog dr Beata Kostrubiec-Wojtachnio, wychowawcy klas, panie: Agata Wojtasiuk, Marlena Wojciechowska-Przysucha, Magdalena Zosiuk, doradca zawodowy, pani Ewa Karpiuk-Koleniec, pedagodzy szkolni, panie: Elżbieta Dąbrowska i Wioletta Mazur. W trakcie spotkania pani dyrektor zapoznała rodziców z organizacją ogólnopolskiego egzaminu ósmoklasisty. Pani psycholog zaprezentowała informacje na temat „Jak wybrać szkołę ponadpodstawową, aby zachować dobrą samoocenę”. Doradca zawodowy omówił kwestie związane z rekrutacją do szkół ponadpodstawowych w naszym regionie. Na zakończenie spotkania pedagodzy szkolni przedstawili, głównie rodzicom, najważniejsze wskazówki, dotyczące wspierania dzieci w wyborze szkoły ponadpodstawowej i dalszej ścieżki edukacyjnej, mając na uwadze perspektywiczny wybór zawodu.

W załączeniu znajduje się relacja z działań realizowanych w klasach ósmych, spotkanie z rodzicami oraz warsztaty o stresie.
https://view.genial.ly/609236434039590d2f0ac06f/vertical-infographic-rekrutacja-w-kilku-krokach
https://view.genial.ly/60923670e6fcdf0d281fc36c/vertical-infographic-timeline-rekrutacja-2021
https://view.genial.ly/6092aaed039f0e0d33c697ee/presentation-jak-rodzice-moga-wspierac-dziecko-przy-wyborze-zawodu

Jednym z zadań międzynarodowego projektu eTwinning „Bee happy” było stworzenie pomysłów do kodowania dla partnerów. Uczniowie klasy 2a opracowali swoje propozycje i wykonali różne zadania przesłane przez partnerów. Zmierzyli się z łamigłówkami z zakresu programowania. Robot Photon otrzymał rolę pszczelarza, który zbierał miód z poszczególnych uli. Była to ciekawa zabawa i nauka.

Photon beekeeper

Uczniowie klasy 2a pod kierunkiem wychowawczyni p. Elżbiety Dras stworzyli animacje o pszczołach w programie Scratch i skomponowali muzykę. Przygotowali kilka scen (Pszczoły w ogrodzie; Pszczółki na łące; Wlot do ula; Wizja świata bez pszczół; Prośba pszczół) i wspólnie z partnerami projektu eTwinning „Bee happy” powstał film animowany z przesłaniem.


Uczniowie klasy 2a pod opieką wychowawczyni p. Elżbiety Dras sukcesem zakończyli międzynarodowy projekt eTwinning „Zakodowani na zabawę (Encoded for fun)". Ich kilkumiesięczna praca została nagrodzona Krajową Odznaką Jakości. W tym trudnym czasie było to duże wyzwanie. To kolejne wyróżnienie dla tej klasy za projekty eTwinning. Brawo! Więcej informacji tutajtutaj.

KOJ PUPIL Zakodowani

1

Każdego roku 8 maja obchodzimy Światowy Dzień Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca. Dzień ten nie został wybrany przypadkowo. Jest to rocznica urodzin (8 maja 1828 r. Genewa) Henry Dunanta, założyciela organizacji.
Wszędzie tam, gdzie jest kryzys, są wolontariusze Czerwonego Krzyża lub Czerwonego Półksiężyca. Są oni gotowi wspierać poszkodowanych i pomagać im w szybszym powrocie do zdrowia czy w zwykłych czynnościach dnia codziennego. Ich zaangażowanie nigdy nie słabnie, a ich współczucie nie ma granic.
W roku 2020 jedna na dwanaście osób na świecie otrzymała wsparcie od Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca. Wolontariusze i pracownicy Czerwonego Krzyża wspierają codziennie ponad 160 milionów potrzebujących na całym świecie, poprzez moc humanitaryzmu ratują ludzkie życie oraz łagodzą cierpienie. Czerwony Krzyż i Czerwony Półksiężyc nigdy nie zostawia nikogo bez pomocy. Nieważne, czy ktoś ucierpiał w wyniku klęski naturalnej, wywołanej przez działania człowieka, czy w trakcie konfliktu zbrojonego.
Członkowie Polskiego Czerwonego Krzyża i wolontariusze w chwili obecnej, gdy cały świat walczy z pandemią koronawirusa, codziennie pomagają seniorom, osobom samotnym, osobom przebywających w izolacji i na kwarantannie.
Wolontariusze to bez wątpienia siła Polskiego Czerwonego Krzyża.

2

W Światowy Dzień Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca oddajemy hołd tym milionom wolontariuszy, członkom i działaczom, którzy codziennie pracują na całym świecie, aby zapobiegać ludzkiemu cierpieniu a gdy ono wystąpi łagodzić je. Ludzie Ci pracują na pierwszej linii każdego kryzysu, często w trudnych warunkach, narażając nawet własne bezpieczeństwo. Zasługują na naszą głęboką wdzięczność, którą pragniemy wyrazić właśnie w tym szczególnym dniu.

 

Nasza szkoła przystąpiła do konkursu Ekophone. Polega on na zebraniu starych, używanych, niepotrzebnych telefonów komórkowych, bez baterii, w zamian za atrakcyjne nagrody i kupony pieniężne. Telefony po ewentualnej naprawie i usunięciu wszelkich danych mogą trafić np. do krajów rozwijających się w Afryce i Azji, gdzie będą mogły jeszcze przez lata służyć innym dzieciom.
Koordynatorem akcji w szkole jest p. Kamil Kaszak oraz p. Joanna Wicha. Termin zbiórki - do 28 maja b.r.

Zacznijmy porządkowanie i sprzątanie świata od własnego biurka i otoczenia!
DZIĘKUJEMY ZA EKOLOGICZNĄ POSTAWĘ I OCZEKUJEMY WASZEGO WSPARCIA!
PAMIĘTAJ BĄDŹ EKO!

ekophone plakat

Uczniom klasy 2a bardzo spodobałosię przygotowywanie przysmaków z miodem. Mając świadomość, że miód jest zdrowy, weszli w role kucharzy i przy wsparciu rodziców urządzili słodką, rodzinną ucztę FILM 1, FILM 2. Było to kolejne wyzwanie podjęte w ramach realizowanego przez drugoklasistów projektu eTwinning „Bee happy”, którego opiekunem jest p. Elżbieta Dras.


Kwiecień to bardzo ważny miesiąc w kalendarzu każdego ekologa. Uczniowie klasy 1A wraz z wychowawczynią p. J. Rozwód wiele czasu przeznaczyli na omówienie i poznanie problemów, z jakimi boryka się nasza planeta Ziemia. Przygotowali również „receptę” z radami dla ludzi, aby wiedzieli jak jej pomóc i ratować przed zniszczeniem. Rady przenieśli na plakaty, które w bardzo symboliczny sposób zachęcają nas wszystkich do pomocy naszej planecie. Jeśli tylko zjednoczymy działania, wysiłki najmłodszych Ekologów nie przejdą bez echa. Zachęcamy wszystkich do działania na rzecz ochrony Ziemi.


 

akcja St. WERWA

 

Na całym świecie od lat 22 kwietnia celebrujemy Dzień Ziemi. Obchody sąokazją do promowania ekologicznych postaw, ale też uświadamiania problemów, które się wiążą ze zmianą klimatu. Uczniowie klasy VI A oraz harcerze 12 DH 8 WIR postanowili włączyć się do działań na rzecz naszej planety. Zadbali o najbliższe środowisko sprzątając najbliższe otoczenie terenów zielonych.
Harcerki Julka S., Aleksandra Ł. i Kornelia R. z klasy VII B w niedzielę 18 kwietnia wraz z dh. Moniką i dh. Pawłem w ramach akcji Hufca Chełm i Stowarzyszenia WerWA wzięli udział w miejskiej akcji „Czysta rzeka” i posprzątali teren przy Zalewie w Żółtańcach.
Indywidualnie zaangażowały się uczennice klasy VI A Amelka Kogut wraz z siostrą Leną z klasy III C oraz Kinga Zacharczuk. 
Zadbały o najbliższe otoczenie porządkując teren, gdzie mieszkają, czyli okolice ul. Feliksa Nowowiejskiego i al. 3-go Maja za blokiem nr 14.
Denys Sidnichenko z klasy VI A porządkował teren koło biblioteki.
Gratulujemy ekologicznej postawy! Bierzmy przykład z koleżanek i dbajmy o naszą Ziemię cały rok!

harcerz 12 DH 8WIR

Klasa IIc pod opieką wychowawczyni, p. Joanny Wichy, wzięła udział w obchodach Międzynarodowego Dnia Wody zorganizowanych przez Polską Akcję Humanitarną. Uczniowie podczas realizacji projektu ekologicznego rozmawiali o tym, jak ważna jest woda i jakie ma znaczenie dla życia na Ziemi. Poznali też metody oszczędzania wody, które teraz mogą wykorzystać w życiu codziennym.

dyplom

Konstytucja 3 Maja

Z okazji zbliżającej się 230. rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja, najważniejszego aktu prawnego w historii Rzeczypospolitej, pierwszego tego typu w Europie i drugiego na świecie (po konstytucji Stanów Zjednoczonych z 1787 roku), Szkoła Podstawowa nr 8 w Chełmie proponuje szereg działań w zakresie edukacji związanych z tym doniosłym jubileuszem. Z tej okazji zapraszamy wszystkich do obejrzenia krótkiego filmu oraz strony internetowej autorstwa p. Marzeny Boćwińskiej.
https://sites.google.com/sp8chelm.pl/konstytucja-3-maja/start



ZAPRASZAMY do włączenia się do akcji #mojaflaga organizowanej z okazji Dnia Flagi Rzeczypospolitej Polskiej 2 maja.
ZACHĘCAMY do sfotografowania swojej flagi i podzielenia się zdjęciem w mediach społecznościowych z oznaczeniem #mojaflaga.
OCZEKUJEMY na zdjęcia również pod adresem mailowym Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Więcej informacji: https://niepodlegla.gov.pl/aktualnosci/2-maja-wywies-flage/



Uczniowie na lekcjach historii pod kierunkiem p. Agnieszki Szczepanik uczcili 230. rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Zajęcia, które rozpoczęły się od odśpiewania hymnu państwowego, przybliżyły dzieciom i młodzieży okoliczności zatwierdzenia na Sejmie Wielkim, pierwszej w Europie i drugiej na świecie ustawy zasadniczej, warunkującej ustrój polityczny państwa, uprawnienia władz oraz obowiązki i prawa mieszkańców.
Nasi uczniowie oprócz twórców i postanowień Ustawy rządowej z 3 maja 1791 roku, uchwalonej w czasie nieobecności dużej grupy posłów sprzeciwiających się reformom w Rzeczypospolitej Obojga Narodów, poznali następstwa sesji majowej: konfederację targowicką, konflikt polsko-rosyjski oraz drugi rozbiór Polski.


Realizacja projektu edukacyjnego z historii pt. Narodziny „Solidarności” stała się dla uczniów klasy VIII b pretekstem, aby pospacerować po naszym urokliwym mieście oraz zwiedzić wystawę w plenerze, zorganizowaną na placu Edwarda Łuczkowskiego „Tu rodziła się Solidarność”. Uczniowie poszukując informacji o genezie organizacji opozycyjnej, obejrzeli ekspozytory przygotowane przez Instytut Pamięci Narodowej. Szczególną uwagę zwrócili na wkład chełmian w tworzenie ruchu społecznego, którego legalizację poprzedziły strajki na Lubelszczyźnie w 1980 roku.
Opiekunem projektu, który zachęcił młodzież do pogłębiania wiedzy historycznej jest pani Agnieszka Szczepanik.

Narodziny Solidarności

 

Podczas lekcji zdalnych wychowania fizycznego uczniowie klas - VIB, VIA i VIIE mieli za zadanie zaplanować trasę i posprzątać ją z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa. Uczniowie bardzo zaangażowali się w zadanie, dzięki czemu wiele zaśmieconych miejsc wnaszym mieście odzyskało wspaniały wygląd.
Lekcje online zorganizowane przez p. Kaję Kiermacz miały na celu zachęcić do aktywności fizycznej na świeżym powietrzu oraz motywować uczniów do zadbania o czystość otoczenia.

collage

 

Prezentacja prac plastycznych uczniów kl. 1a Szkoły Podstawowej nr 8 w Chełmie przygotowanej w ramach Ogólnopolskiego Konkursu Artystyczno - Czytelniczego zorganizowanego przez Księgarnię Tuliszków. Motywem przewodnim konkursu był wiersz Doroty Gellner pt. “Wiosenny czarodziej’’.
Wiersz recytuje Maja Kuśniewska, uczennica klasy 1a, a prace konkursowe różnymi technikami plastycznymi wykonali wszyscy uczniowie tej klasy.
Opiekunem projektu była pani Jolanta Rozwód.


Uczniowie klasy 2a realizując międzynarodowy projekt eTwinning „Bee happy” zostali pszczelimi hotelarzami. Zbudowali domki i przygotowali poidełka dla dzikich zapylaczy FILM. Stworzyli warunki mieszkaniowe do wylęgu i gniazdowania różnych gatunków owadów zapylających. Pszczółki, szczególnie wiosną, kiedy wychowują młode, bardzo potrzebują wody. Opiekunem anglojęzycznego projektu jest wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras.

W czasie zdalnego nauczania i uczenia się uczniowie klasy 2a kreatywne korzystali z klocków Korbo i układali sudoku. Zadaniem dzieci było wypełnienie planszy zębatkami w czterech kolorach tak, by żadnym wierszu i kolumnie kolor się nie powtórzył. Uczniowie doskonalili także technikę układania tangramów przygotowanych przez wychowawczynię klasy p. Elżbietę Dras. Celem zabawy było ułożenie przedstawionych sylwetek zwierząt z części tangramu w taki sposób, aby wykorzystać wszystkie elementy, które muszą do siebie przylegać, ale nie mogą na siebie nachodzić. Dzięki takim łamigłówkom kształtujemy logiczne myślenie, rozwijamy wyobraźnię, poszukujemy nowych, nieszablonowych rozwiązań.

1

Klasa 2a świętowała Dzień Ziemi podczas lekcji online dla uczniów ze szkół partnerskich z Polski, Turcji i Cypru, podczas której utrwalono słownictwo związane z życiem pszczół. Lekcję poprowadzili uczniowie z klasy 4C Szkoły Podstawowej w Rusi z panią Kingą FILM. Ta niecodzienna lekcja była dobrą zabawą podczas nauki języka angielskiego i jedną z bardzo wielu aktywności drugoklasistów w ramach anglojęzycznego projektu eTwinning „Bee happy”, którego opiekunem jest p. Elżbieta Dras.


Z okazji 1055. rocznicy chrztu Polski uczniowie Ósemki upamiętnili na lekcjach historii kluczowe wydarzenie z udziałem władcy państwa polskiego Mieszka I, datowane na rok 966. Siódmoklasiści wykorzystując mapę online, słuchowisko, grę oraz materiał filmowy mogli zastanowić się nad złożonymi motywami, którymi kierował się pierwszy historycznie poświadczony władca Polski uczestnicząc w ceremonii. Uczniowie w oparciu o analizę SWOT zwrócili szczególną uwagę na ogromne następstwa chrztu: podniesienie rangi księcia na arenie międzynarodowej, zacieśnienie więzi ze światem Zachodu, rozwój kultury na ziemiach polskich: piśmiennictwa, sztuki, architektury oraz działania duchownych i Kościoła katolickiego wzmacniające młody organizm państwowy. Uczniowie pracując metodą projektu stworzyli historyjki w wersji elektronicznej na temat początków krzewienia chrześcijaństwa w naszym kraju.
Nauczycielem, który zachęcił uczniów do upamiętnienia rocznicy wydarzenia historycznego jest p. Agnieszka Szczepanik.

1

 

Z okazji Dnia Ziemi uczniowie klasy 2a podjęli szereg różnych aktywności związanych z tym ważnym dniem. Podopieczni p. Elżbiety Dras prawidłowo segregują śmieci, dbają o środowisko, stworzyli kodeks ekologiczny, napisali podziękowania dla Ziemi, oddali hołd naszej planecie i jednemu z najmniejszych, ale najważniejszych zwierząt. Z tej okazji i w ramach projektu eTwinning „Bee happy” powstało wiele plakatów pod hasłem „Ratujmy pszczoły". Niektóre zostały wykonane w programach graficznych. Efekty pracy drugoklasistów można oglądać na załączonych zdjęciach i TUTAJ.
Pszczoły potrzebują naszej pomocy! Nie będzie ich, nie będzie nas...

Światowy Dzień Ziemi obchodzony jest od 1970 r. W dniu Dnia Ziemi - 22 kwietnia - odbywa się wiele akcji promujących dbanie o środowisko, m.in. sprzątanie świata czy dzień bez samochodu. W tym roku Światowy Dzień Ziemi 2021 jest trochę inny z powodu pandemii COVID-19 i odbywa się pod hasłem "Przywróć naszą Ziemię". Choć o planetę powinniśmy troszczyć się przez cały rok, to właśnie w kwietniu mamy ku temu więcej okazji. Nie zapomnieli o nim uczniowie klasy 2b, 3a i 3b, którzy pod kierunkiem p. Wioletty Lewczuk, p. Iwony Molin i p. Marianny Niemczuk przygotowali prace plastyczne. Dzieci oglądały prezentację przygotowaną przez MPGK w Chełmie, filmy o naszej planecie i grożącym jej niebezpieczeństwom, a w pokoju zagadek rozwiązywały wiele ciekawych zadań. Zdobyli miano Przyjaciół Ziemi. Co ważne, do zabaw ekologicznych zaprosili też swoje rodzeństwo. Pamiętajmy, że Ziemia to wspólne dobro łączące ludzi na całym świecie!!! Dbajmy o Naszą Zieloną Planetę!!!

1619111558455766

14 kwietnia 966 r. odbył się chrzest władcy piastowskiego Mieszka I. Było to przełomowe wydarzenie w dziejach państwa i narodu polskiego, które jest uznawane za symboliczny początek polskiej państwowości. Chrzest miał także zasadnicze znaczenie polityczne, kulturowe i tożsamościowe. Przyjęcie chrztu przez Państwo Polskie w obrządku łacińskim, wprowadziło rodzące się wówczas Państwo Polskie w krąg krajów Europy Zachodniej.
Podczas lekcji historii w klasie VI a i VI c został zaprezentowany film o początkach Państwa Polskiego oraz Chrzcie Polski. Uczniowie rozwiązali także quizz dotyczący tematu, uzupełniali diagram, wykonali mapy myśli, debatowali, dlaczego to wydarzenie jest tak ważne dla historii Polski.

Slajd1

Tangram to chińska łamigłówka (układanka), znana od około 3000 lat. Składa się z siedmiu elementów w postaci figur geometrycznych, powstałych przez rozcięcie kwadratu. Celem jest odtworzenie położenia wszystkich siedmiu elementów tangramu w przedstawionym obrazku na podstawie jedynie kształtu jego konturów, a także wymyślanie własnych wzorów. Uczniowie klasy IA poznali zasady układania tangramu na lekcji matematyki, prowadzonej przez p. J. Rozwód. Nie było to łatwe wyzwanie, ale nikt się nie poddał. Po mniejszej lub większej ilości prób okazało się, że łamigłówka dostarcza wielu emocji i jest nie tylko formą nauki, ale również wspaniałą zabawą. Powstały oryginalne i bardzo pomysłowe układanki. Niektóre z wykorzystaniem specjalnych aplikacji inne w wersji papierowej. Wszystkie jednak rozwijają kreatywność, spostrzegawczość, koordynację przestrzenną i wyobraźnię. Zachęcamy wszystkich do spróbowania zabawy z tangramem.


Zakończył się konkurs PHO3NIX ACTIVE SCHOOL. Dziękujemy wszystkim uczniom za każdy wykonany krok! Dzięki aktywnemu udziałowi naszych uczniów Ósemka zajęła w konkursie 22 miejsce na ponad 400 szkół z całej Polski!
Jesteśmy dumni z 5 529 000 kroków wykonanych w ciągu 9 konkursowych dni.

Oto lista najbardziej aktywnych uczniów w szkole i bilans wykonanych kroków:
1)Maja Głąb 6d - 331719, 2)Bartek Łopucki 6b - 293945, 3)Zosia Łopuszyńska 6c - 290433, 4)Paulina Dziaduszyńska 7b - 240037, 5)Dominik Berg 6b - 231406, 6)Aneta Oleszczyńska 6c – 226757, 7)Emilia Stelmaszuk 6c - 209501, 8)Kinga Zacharczuk 6a - 201071, 9)Dawid Zarychta 6b - 196735, 10)Zofia Kozorys 6c - 191849, 11)Julia Rak 8c - 163168, 12)Kamila Łydzińska 7b - 135588, 13)Oliwier Krupa kl. 4c -125418, 14)Wiktoria Kamieniecka 6c -124319, 15)Mateusz Tulikowski 6a – 122967, 16)Olgierd Sędłak 7b - 121244, 17)Miłosz Wiśniewski 4c – 110468, 18)Jan Radzicki 4c – 108483, 19)Laura Kosarska 6b – 98825, 20)Jakub Kowal 6b - 97501, 21)Aleksander Raszczepkin 6b – 96849, 22)Emilia Lachowska 6b - 94965, 23)Szymon Polak 8b – 87496, 24)Maja Niemiec 6e - 83887, 25)Magda Oszust 6b - 83087, 26)Jakub Stadnik 7d – 80025, 27)Mateusz Górnicki 4a - 76232, 28)Karolina Oleszczyńska 8c – 76075, 29)Julia Guz 6d - 74861, 30)Krzysztaof Sajuk 6a – 73373, 31)Jagoda Fic 4c – 68690, 32)Gabrysia Doroszuk 7b – 67478, 33)Martyna Kociubińska 8b – 67107, 34)Klaudia Aponiak 8c - 64571, 35)Wiktoria Nowosad 6d - 62546, 36)Mikołaj Kurpiel 6c - 59468, 37)Szymon Gołębiowski 8b – 58141, 38)Angela Węglińska 6d – 58070, 39)Dominika Wicha 6e – 53700, 40)Zuzanna Stępniewska 8b – 51396, 41)Karolina Ciszak 8b – 51224, 42)Aleksandra Kurdziel 7e – 51096, 43)Nikola Lachowska 4b - 48567, 44)Maciej Raćkowicz 7d – 48421, 45)Dagmara Herda 7d -47408, 46)Aleksandra Grzesiuk 8c – 46501, 47)Zuzanna Szczodrowska 2c - 45251, 48)Hanna Krzywicka 7d - 44140, 49)Dorian Nowak 6b – 43969, 50)Aleksandra Wronka 8b - 42973.

Koordynator konkursu – p. Kaja Kiermacz wykonała 141 509 kroków.
Gratulujemy wszystkim uczestnikom konkursu!
Życzymy dalszych długich spacerów i pięknych wyników.

konkurs na kroki  podsumowanie

Uczniom klasy 2a bardzo przypadło do gustu wirtualne projektowanie i budowanie z wykorzystaniem trójwymiarowych klocków konstrukcyjnych. Propozycja wychowawczyni p. Elżbiety Dras rozwinęła u dzieci kreatywność i umiejętność rozwiązywania problemów.

Klasa 2b p. Wioletty Lewczuk zakończyła cykl zajęć o ptakach. Uczniowie wykonywali wiosenne lapbooki z informacjami o poznanych zwyczajach ptaków. Wyszukiwali i poznawali przysłowia o ptakach. Na zakończenie cyklu przygotowali prace plastyczne o swoim wyobrażeniu „Ptaka Cudaka”.


Uczniowie klasy 2a realizując projekt eTwinning „Bee happy” wykonali ćwiczenia interaktywne w postaci pokoju zagadek. Escape room cechowała ciekawa fabuła dotycząca pszczół, zagadki, gry, rywalizacja, tajemnica, misja, logiczne myślenie, wykorzystanie poznanych wiadomości, działanie i dzięki temu lekcja zamieniła się w przygodę przepełnioną emocjami oraz zabawą. Dopiero rozwiązanie wszystkich zadań doprowadziło drugoklasistów do sukcesu i nagrody. Escape room to rozrywka, która dostarczyła podopiecznym p. Elżbiety Dras wielu emocji i pozwoliła utrwalić poznaną wiedzę.

Kolaż zdjęć przedstawiających dzieci podczas interaktywnych ćwiczeń w formie pokoju zagadek. Zdjęcia urozmaicone grafiką z bajki "Pszczółka Maja".

Klasa 2b rozpoczęła podróże po Polsce. Pierwsze spotkanie poświęcone było ważnemu wydarzeniu w historii naszego kraju - 1054 rocznicy przyjęcia chrztu przez Mieszka I. Uczniowie obejrzeli krótki film i prezentację przygotowaną przez p. Wiolettę Lewczuk.
Odbywając wirtualną podróż do Ostrowa Lednickiego i Gniezna - pierwszej stolicy naszego kraju, uczniowie dowiedzieli się, gdzie książę mieszkał. Potem przypomnieli sobie symbole Polski i wykonali kotylion, który będzie oznaką majowych świąt.

Chrzest Polski.pdf

Zbiór zrzutów ekranu ukazujących uczniów w trakcie lekcji zdalnej oglądających prezentację multimedialną " Historia Polski".

 

Uczniowie klasy II c pod opieką wychowawczyni p. Joanny Wichy upamiętnili na lekcjach rocznicę Chrztu Polski. Dzieci z zainteresowaniem obejrzały film o losach księcia Mieszka I i początkach chrześcijaństwa w naszym kraju. Zapamiętały też 966 rok, w ktorym Mieszko I przyjął chrzest. Na podsumowanie pracy uczniów powstała galeria prac plastycznych.

Rysunki dzieci przedstawiające przyjęcie chrztu przez księcia Mieszka I jako symbol chrztu narodu polskiego.

Klasa IIc zaprojektowała i stworzyła podczas nauki zdalnej kapelusze dla Pani Wrony - bohaterki lektury "Kapelusz Pani Wrony".
Podczas lekcji odbył się wirtualny pokaz mody i prezentacja prac dzieci. Dzieci z ochotą wykonały prace przedstawiające największą dumę naszej bohaterki.
Powstały wspaniałe projekty! Zajęcia przygotowała i przeprowadziła p. Joanna Wicha.

5

Uczniowie klasy IIc (wychowawczyni p. Joanna Wicha) nie próżnują podczas zdalnej nauki. Wykonują wiele ciekawych zadań i nigdy się nie nudzą.
Realizując temat dotyczący wiosennych powrotów ptaków dzieci wykonały ptasie gniazda według własnych pomysłów.
Nowe domki dla ptaków wyszły wspaniale, mamy nadzieję, że znajdą ptasich lokatorów.

Gniazdo (10 kwi 2021 15 24 05)

PHO3NIX ACTIVE SCHOOL to akcja sportowa, która ma na celu zachęcić do aktywności dzieci z całej Polski oraz zaangażować w inicjatywy sportowe.
NASZA SZKOŁA BIERZE UDZIAŁ W KONKURSIE NA NAJWIĘKSZĄ LICZBĘ KROKÓW!
ZACHĘCAMY ÓSEMKOWICZÓW DO UDZIAŁU W AKCJI!!!
Podczas tygodnia sportowych wyzwań - od 6 do 14 kwietnia 2021 r. uczniowie będą zbierać kroki w dedykowanej dla nich aplikacji mobilnej Pho3nix Kids.
Życzymy udanych spacerów i pięknych wyników!!!

BANER DLA SZKÓŁ

 

Omawianie lektur, mimo nauki zdalnej może pobudzić kreatywność uczniów. Uczniowie klas szóstych, z inicjatywy nauczyciela języka polskiego p. Monika Szlagowskiej, mogli prezentując wybranego bohatera omawianej zdalnie lektury obowiązkowej „zaszaleć”.
Wykorzystując wyobraźnię i informacje o bohaterze z książki uczniowie przebrali się w wyjątkowe stroje i ucharakteryzowani przed kamerkami lub z wykorzystaniem swoich zdjęć dokonywali prezentacji postaci. Nie zabrakło Bilbo Bagginsów, Gandalfów, Barda, czy Thranduilna. Takie zajęcia na długo zastają w pamięci, a stworzone kreacje będą wyjątkową pamiątką w albumie rodzinnym. Na uwagę zasługuje też technika wykonywania zdjęć, np. sepia, czy obróbka fotografii w programach komputerowych.

Doria 6b

W związku z przypadającym na 14 kwietnia Świętem Chrztu Polski uczniowie klasy 2a upamiętnili na zajęciach ten dzień. To dzień narodzin Państwa Polskiego z racji przyjęcia chrztu przez Mieszka I. Drugoklasiści poznali historię początku naszego państwa na podstawie obejrzanych filmów. Czytali i omówili komiks oraz ustalili kolejność wydarzeń historycznych. Uzupełniali karty pracy, wyjaśniali nowe słowa i wyrażenia (np. dynastia Piastów, państwo pogańskie, margrabia, chrystianizacja), kolorowali kolorowankę, zapisali najważniejsze informacje o Mieszku I, a na koniec sprawdzili poznaną wiedzę. Była to ciekawa lekcja historii i wychowania patriotycznego przeprowadzona przez wychowawczynię klasy p. Elżbietę Dras.

1

Uczniowie klasy 1A, wychowawczyni p. J. Rozwód, zastanawiali się niedawno „Jak to jest mieć dwie prawe ręce?” Okazało się, że jest to możliwe i wcale nie takie trudne do zrobienia. Początkowo jednak nie wszyscy uczniowie byli tego pewni. Kiedy rozpoczęli pracę i sami spróbowali swoich sił, uznali że czasami wystarczy trochę sznurka, guzików, nakrętek i kilku innych z pozoru niepotrzebnych rzeczy, aby powstały wspaniałe prace godne kreatywnych artystów. Możemy je teraz podziwiać w naszej galerii. Jak widać, każdy może mieć dwie prawe ręce, trzeba tylko chcieć.


Uczniowie klasy 2a realizując międzynarodowy projekt eTwinning „Bee happy” regularnie podejmują różne działania związane z pszczołami. Łączą naukę z zabawą. Ostatnio obejrzeli bajkę, układali interaktywne puzzle, kodowali, rozwiązywali różne łamigłówki, wykreślanki i inne zadania zaproponowane przez partnerów. Z własnej inicjatywy tworzyli pszczoły w aplikacji Blockstar Planet. Jeszcze przed zdalnym nauczaniem prezentowali swoje umiejętności w Minecraft, który łączy siły z WWF i wprowadził do swojego ekosystemu bardzo ważne stworzenia, a są nimi oczywiście nieocenione pszczoły. Drugoklasiści wraz z tymi niezwykle pożytecznymi owadami przenieśli się do wirtualnej pszczelej krainy, w której zagościły także m.in. ule, gniazda, plastry miodu, butelki z miodem KLIK. Dzięki Minecraftowi dzieci przyswoiły wartości edukacyjne w ciekawy sposób i pamiętają, że jak nie będzie pszczół, nie będzie też nas. Opiekunem anglojęzycznego projektu eTwinning jest p. Elżbieta Dras.


W jaki sposób powstaje papier? Dlaczego jest taki potrzebny? Jak należy go oszczędzać? I jak można go wykorzystać? Jakie cuda z niego zrobić? Odpowiedzi na te pytania szukali i poznawali uczniowie kl.1A zainspirowani przez wychowawczynię p. J. Rozwód. W czasach gdy papier jest powszechnie dostępny i niestety często źle wykorzystany, najmłodsi uczniowie naszej szkoły postanowili wykorzystać każdy kawałek papieru i nauczyć się sztuki jego składania – origami, to technika pochodzącej z Chin, a rozwinięta w Japonii. Udowodnili tym samym, że papier można wspaniale wykorzystać do nauki i zabawy. Ta sztuka tak się spodobała uczniom, że powstało wiele wspaniałych prac, a także filmik w którym Amelka, pokazuje swoim koleżankom i kolegom jak wykonać łódeczkę techniką origami. Do tej zabawy włączyli się również Rodzice dzieci, a efekty wspólnej pracy można podziwiać w naszej galerii zdjęć.


Przez trzy zimowe miesiące uczniowie klasy 1A pod opieka wychowawczyni p. J. Rozwód realizowali drugi moduł innowacji pedagogicznej w ramach Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego „Czytam z klasą – lekturki spod chmurki”. Tym razem na podstawie lektury „Zaczarowana zagroda” poznali niezwykłe życie i zwyczaje pingwinów Adeli. Ponieważ projekt ma również na celu rozwijanie świadomości ekologicznej, uczniowie wykonali szereg zadań z tej dziedziny. Szczególnie zainteresowały młodych badaczy zagadnienia dotyczące globalnego ocieplenia. Za swoją pracę i zaangażowanie w ochronę środowiska klasa otrzymała od organizatorów potwierdzenie realizacji Modułu II projektu. Pierwszoklasistom gratulujemy wytrwałości w pracy i życzymy kolejnych ciekawych wyzwań w Module III kończącym projekt.

Dyplom moduł II kl.1a

Uczniowie klasy 2b (wychowawczyni p. Wioletta Lewczuk) przez cały tydzień poznawali życie ptaków. Podczas zajęć śledzili trasy ich wędrówek oraz miejsca, w których zamieszkują w Polsce. Podziwiali także ptasie trele. Obserwowali online gniazdo bocianie. Dowiedzieli się czym zajmuje się ornitolog. Sami także bawili się w obserwatorów ptaków. Dzięki tym zajęciom dowiedzieli się, że ptaki sąwspaniałymi budowniczymi gniazd, a najlepszy architekt to remiz. Uczniowie zafascynowani ptakami próbowali także budować gniazda.


Podczas zajęć pozalekcyjnych uczniowie klasy 2b (wychowawca p. Wioletta Lewczuk) dowiedzieli się jak zbudowany jest wszechświat. Poznali jedną z galaktyk spiralnych - Drogę Mleczną. Wiedzą już jak zbudowany jest Układ Słoneczny i dzięki odkryciom wielkiego Polaka - Mikołaja Kopernika, że to Słońce jest gwiazdą, dzięki której na Ziemi istnieje życie. Poznali też zjawisko ruchu obrotowego i obiegowego, wiedzą dlaczego jest dzień i noc oraz pory roku. Zdobyli medal zdobywcy kosmosu. Przed nimi jeszcze wiele interesujących przygód.
A to ich wizja kosmosu!


Uczniowie klasy 2a zakończyli pracę nad lapbookami o pszczołach. Każdy samodzielnie przez kilka dni tworzył swój lapbook i poznawał kolejne ciekawostki o tych niezwykle użytecznych owadach. Powstały bardzo interesujące i piękne prace. Pszczoły zagościły w domach dzieci. Podczas zdalnych zajęć dodatkowych drugoklasiści nauczyli się współtworzyć prezentacje w czasie rzeczywistym. Współpracowali w chmurze i razem utworzyli album KLIK. Wychowawczyni p. Elżbieta Dras umieściła pracę dzieci na TwinSpace realizowanego przez klasę międzynarodowego projektu eTwinning „Bee happy” KLIK.

Zosia

Uczniowie klasy 2a zafascynowani pracą skrzydlatych architektów, którzy z wielką precyzją wiją swoje gniazdka, postanowili zmierzyć się z tym zadaniem i samodzielnie „uwić” gniazdka. Zainspirowani przez wychowawczynię p. Elżbietę Dras stali się twórcami ptasich gniazd. Prezentujemy niektóre z nich. W swojej pracy wykorzystywali surowce naturalne i korzystali z innych, dostępnych materiałów.

Ptasie gniazda autorstwa Elżbieta Dras

Bardzo smacznie i miło wspominamy smaki świątecznych potraw. Na wielkanocnym stole ważnym elementem są jajka przygotowywane na wiele sposobów. Zadaniem szóstoklasistów w ramach lekcji techniki było stworzenie własnego FOOD ART nawiązującego do Świąt Wielkanocnych oraz wiosennej pory roku.
Tematyka i zastosowanie produktów - dowolne. Zobaczcie jakie ciekawe pomysły mieli uczniowie.
Zdjęcia pokazują efekt pracy zdalnej uczniów klas szóstych.
Relację przygotowała p. Marzena Chrabąszcz.

Fotoram.io(10)

22 marca obchodzony jest Światowy Dzień Wody. Uczniowie naszej szkoły celebrowali ten dzień podczas Szkolnego Tygodnia Wody pod hasłem „Zróbmy szum wokół wody”, w ramach działań organizowanych przez Polską Akcję Humanitarną. Zależało nam na tym, aby szerzyć świadomość o tym, że:

  • dostęp do czystej wody to prawo człowieka,
  • na świecie nie wszyscy mają dostęp do bezpiecznej wody pitnej,
  • warto wdrożyć nawyki mające na celu dbałość o dobro, jakim jest woda,
  • oszczędzanie wody to za mało.

Podnosiliśmy świadomość globalnych wyzwań wodnych na lekcjach przyrody, geografii, chemii, fizyki, informatyki w klasach 4, 5, 6, 7 i 8. Tematyka i forma zajęć zdalnych bardzo spodobały się uczestnikom, którzy aktywnie i z dużym zaangażowaniem wykonywali zadania, dyskutowali, angażowali do wspólnych przedsięwzięć rodzeństwo i rodziców. Zajęcia poszerzyły wiedzę uczniów na temat wody, ale przede wszystkim uświadomiły, jak wielką wagę należy przywiązywać do oszczędzania jej zasobów. Powstały fantastyczne prace promujące dbałość o środowisko i zasoby wody.
Szereg działań podjętych w naszej szkole z okazji Światowego Dnia Wody uświadomiło, że woda jest największym skarbem i każdy z nas powinien ją chronić, szanować i we właściwy sposób wykorzystywać, by nie nastał nigdy taki dzień, w którym nie popłynie ona z naszego kranu. Przecież jeśli jej zabraknie, zabraknie i nas …

Jak oszczędzam wodę!!!.pdf
Moje eko-nawyki.Jak oszczędzam wodę?.pdf
Moje sposoby na oszczędzanie wody.pdf
Jak oszczędzam wodę.pdf
Moje eko-nawyki. Jak oszczędzam wodę?.pdf
Eko-nawyki czyli jak oszczędzam wodę.pdf
Bez wody na ziemi nie będzie życia.pdf
Woda moje eko-nawyki.pdf
Jak oszczędzać wodę?.pdf
Pij wodę - bez nie nie ma życia.pdf


Uczniowie kl.1a w czasie przygotowań do świąt poznawali tradycje i zwyczaje związane z obchodzeniem świąt wielkanocnych. Ponieważ jesteśmy w trakcie nauczania zdalnego, uczniowie odbyli wirtualną wizytę po Muzeum Etnograficznym. Poznali wiele ciekawych metod wykonywania ozdób wielkanocnych, ale również poznali symboliczne znaczenie tych ozdób i wiele ludowych tradycji. Zainspirowani wycieczką wykonali samodzielnie lub z pomocą rodziców piękne ozdoby świąteczne, które umiliły świąteczny czas spędzony w gronie rodzinnym. Prace uczniów można podziwiać w dołączonej prezentacji.

wychowawczyni kl.1a - Jolanta Rozwód


Światowy Dzień Zdrowia obchodzony jest 7 kwietnia – w rocznicę powstania Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). Hasło przewodnie:

Budowanie sprawiedliwszego i zdrowszego świata dla wszystkich

1

Motyw przewodni związany jest z obecną sytuacją epidemiologiczną i działaniami związanymi z zapobieganiem rozprzestrzenianiu się wirusa SARS-Co V-2. Sytuacja epidemiologiczna, podkreśla istotne znaczenie służby zdrowia, dostępu do leczenia a przede wszystkim podkreślenie roli personelu medycznego w czasie pandemii.
W obecnej sytuacji słowa Arthura Schopenhaura ,,Choć zdrowie nie jest na pewno wszystkim, to bez zdrowia wszystko jest niczym” nabierają szczególnego znaczenia. W tym okresie powinniśmy dbać zarówno o swoje zdrowie fizyczne, jak i psychiczne.
Obecna sytuacja epidemiczna oraz związane z tym zmiany w funkcjonowaniu społecznym mogą znacząco wpływać na nasze samopoczucie, wywołując niepokój oraz lęk. W tym okresie powinniśmy dbać zarówno o swoje zdrowie fizyczne, jak i niezwykle ważne zdrowie psychiczne:
1. Nie pozwól, by nadmiar informacji pogorszył Twój nastrój.
2. Dbaj o podtrzymywanie kontaktów społecznych w bezpieczny sposób.
3. Codziennie przez co najmniej 30 min. uprawiaj bezpieczną dla Ciebie i innych aktywność fizyczną.
4. Dbaj o swoje zdrowie fizyczne - odżywiaj się prawidłowo, zadbaj o odpowiednio długi sen.
5. Jeśli przebywasz w domu, zaplanuj jak spędzić czas izolacji.
6. Postaraj się utrzymywać stały plan dnia.
7. Dbaj o bezpieczeństwo w sytuacji kiedy musisz wyjść z domu.
8. Unikaj radzenia sobie ze stresem za pomocą alkoholu i innych używek.
9. Zastanów się, czy komuś z Twoich bliskich lub sąsiadów nie jest potrzebna pomoc.
10. Chorzy i te osoby, które czekają na wyniki badań, czy odbywają kwarantannę wymagają szczególnej troski i opieki.

2

Jak podkreśliła to epidemia COVID-19, niektórzy ludzie są w stanie żyć zdrowiej i mają lepszy dostęp do usług zdrowotnych niż inni - całkowicie ze względu na warunki, w których się rodzą, rosną, żyją, pracują i starzeją się. Na całym świecie niektóre grupy walczą o związanie końca z końcem przy niewielkich dochodach dziennych, mają gorsze warunki mieszkaniowe i wykształcenie, mniejsze możliwości zatrudnienia, doświadczają większej nierówności płci oraz mają ograniczony dostęp do bezpiecznego środowiska, czystej wody i powietrza, bezpieczeństwa żywnościowego i usług zdrowotnych lub nie mają go wcale. Prowadzi to do niepotrzebnego cierpienia, możliwej do uniknięcia choroby i przedwczesnej śmierci. I szkodzi naszym społeczeństwom i gospodarkom.
W tegorocznym Światowym Dniu Zdrowia wzywa się do podjęcia działań w celu wyeliminowania nierówności zdrowotnych w ramach całorocznej globalnej kampanii mającej na celu łączenie ludzi w celu budowania sprawiedliwszego i zdrowszego świata. Kampania podkreśla konstytucyjną zasadę WHO, zgodnie z którą „cieszenie się najwyższym osiągalnym standardem zdrowia jest jednym z podstawowych praw każdego człowieka, bez względu na rasę, religię, przekonania polityczne, warunki ekonomiczne czy społeczne”.

Wielkanoc to jedne z najstarszych i najważniejszych świąt, głęboko osadzonych w kulturze polskiej. Są to święta, z którymi związane są różne zwyczaje i tradycje. Niektóre są wciąż żywo kultywowane, a część coraz bardziej zanika. W dalszym ciągu święcimy pokarmy, dzielimy się jajkiem, malujemy pisanki, zanosimy palemki do kościołów i oblewamy się wodą w Lany Poniedziałek. Do świąt przygotowujemy się nie tylko w domu, ale również w szkole. Uczniowie klas szóstych na lekcjach techniki mieli zajęcia, dzięki którym przypomnieli sobie tradycje i zwyczaje świąteczne oraz przygotowali różnorodne ozdoby. Uczyli się również techniki składania serwet, którymi ozdobią stoły wielkanocne. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć.

Fotoram.io(5)

Biblioteka Pedagogiczna w Chełmie i Stowarzyszenie Tak Niewiele już po raz kolejny organizowało zbiórkę pod hasłem „Pokoloruj Świat Seniora” dla podopiecznych Stowarzyszenia Tak Niewiele oraz do Domu Pomocy Społecznej w Nowinach.
I tym razem nasi uczniowie nie zawiedli, chętnie włączyli się do tej akcji. Wykonali piękne kartki z życzeniami dla Babci i Dziadka oraz przynieśli: krzyżówki, gazety z krzyżówkami, łamigłówki, wykreślanki, kolorowanki, bloki rysunkowe białe i kolorowe, bloki techniczne, zeszyty A4 i A5, bibułę, wycinanki, kredki, farby, plastelinę, mazaki, ołówki, zakreślacze, klej, temperówki, gumki i inne materiały plastyczne.
W tegorocznej akcji szkolnej udział wzięli uczniowie, ich Rodzice i wychowawcy klas:
klasa I a – wychowawca p. Iwona Molin
klasa I b – wychowawca p. Iwona Buczek
klasa I c – wychowawca p. Marianna Niemczuk
klasa II c w zastępstwie wychowawcy p. Joanna Wicha
klasa V b – wychowawca p. Aneta Kowalewska
klasa VII c – wychowawca Ewa Słomczyńska
„Świetliczaki” – wychowawcy p. Agnieszka Skubisz, p. Wioletta Mazur p. Joanna Wicha.
Uczniowie klas: IV a, V e, V d, VI a, VI c pod kierunkiem p. Ewy Słomczyńskiej oraz nauczyciele bibliotekarze: p. Elżbieta Kaczyńska i p. Alicja Wojcieszuk.
Wszystkie zabrane kartki i artykuły papiernicze zostały przekazane 18 stycznia 2019 r. do Biblioteki Pedagogicznej w Chełmie.
Mamy nadzieję, że choć troszeczkę pomogliśmy Seniorom pomalować ich świat w kolory tęczy, aby w codziennej, zapomnianej przez najbliższych rzeczywistości znów na ich twarzach zagościł uśmiech!

Dziękujemy Uczniom, Rodzicom i Wychowawcom za zaangażowanie.

Kolaż zdjęć z podsumowania akcji „Pokoloruj Świat Seniora”. Ujęcia fotograficzne przedstawiają kartki z życzeniami dla starszych osób, zebrane krzyżówki i artykuły papiernicze.

Uczniowie klasy 2a podczas zajęć dodatkowych bawią się i uczą się programowania w Scratchu. Zdalnie wykonywali animowane kartki na Święta Wielkanocne. Prezentujemy niektóre z nich.


Uczniowie klasy VII b zakończyli realizację ogólnopolskiego projektu "Lekcje z emocjami. Jak dbać o swój nastrój?" przygotowanego przez Fundację Uniwersytet Dzieci, objętego patronatem honorowym przez Ministra Edukacji Narodowej.
Dzięki „Lekcjom z emocjami” zostały zrealizowane cele edukacyjne, zawarte w nowej podstawie programowej dla drugiego etapu edukacyjnego, m.in. wprowadzenie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu czy szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia. Zajęcia służyły kształtowaniu postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość. Stanowiły doskonałą zachętę do samorozwoju i poprawy relacji w grupie rówieśniczej. I najważniejsze: dały możliwość ukierunkowania na poznawanie siebie i świata oraz zdobywanie wiedzy w sposób kreatywny. Nauka przez działanie i zabawę jest skuteczną metodą edukacyjną i wychowawczą.
Metody i formy pracy na zajęciach z wychowawcą dostosowane były do wieku i możliwości uczestników zajęć, w tym lekcji online. Zostały opracowane przez fachowców w dziedzinie psychologii dziecięcej Fundacji Uniwersytet Dzieci.
Uczniowie klasy VII b nabyli umiejętności rozpoznawania własnych emocji, nazywania ich i radzenia sobie z nimi. To z pewnością da im większą pewność siebie, a jednocześnie motywację do działania, co w rezultacie przyniesie wymierne korzyści w dorosłym życiu.
Udział w projekcie stanowił równocześnie promocję szkoły w środowisku lokalnym i ogólnopolskim. Projekt koordynowała i zajęcia z uczniami prowadziła wychowawczyni kl. VII b p. Aneta Kowalewska.

2Klasa 7 b

Uczniowie klasy 2b (wychowawczyni p. Wioletta Lewczuk) przez cały tydzień uczyli się jak dbać o swoje zdrowie. Poznali produkty spożywcze i zawarte w nich składniki pokarmowe, zasady zdrowego odżywiania na podstawie piramidy żywieniowej i wirtualnego spotkania z dietetykiem. Opracowywali menu drugiego śniadania. Przygotowali przepisy i według nich wykonali swoje sałatki i surówki. Wskazywali pozytywne skutki dobrego odżywiania się. Aby lepiej utrwalić wiedzę wykonali prace plastyczne, kolaże i rysunki. Codziennie też pamiętają o ruchu i zabawach na świeżym powietrzu. Przed przejściem na zajęcia zdalne przygotowali w klasie zielony ogródek. Niestety i w tym roku nie udało im się posmakować swoich plonów, dlatego wykorzystywali zdrowe produkty ze swoich domowych zapasów.

Zrealizowaliśmy program profilaktyki przygotowany z inicjatywy Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Zdrowia „Loguj się z głową”. Został on opracowany przez Fundację Poza Schematami. Jego celem jest dostarczenie wiedzy, a także kształtowanie postaw, które sprzyjają bezpiecznemu korzystaniu z Internetu i mediów elektronicznych oraz chronią dzieci i młodzież przed e-uzależnieniami.

Korzystając z zasobów tego programu w naszej szkole odbyły się zajęcia z informatyki w klasach 6 oraz zajęcia z wychowawcą w kl. 7 b.

Na informatyce uczniowie klas 6 przyglądali się takim zagadnieniom, jak nadużywanie mediów cyfrowych i cyberprzemoc, radzenie sobie z emocjami, radzenie sobie ze stresem. Poznali również sposoby na budowanie adekwatnej samooceny. Proponowane, w ramach poruszanej tematyki, zadania mogą stać się pomocne w realizowaniu działań mających na celu zapobieganie przemocy rówieśniczej zarówno online, jaki offline.

Z kolei uczniowie klasy 7b przyjrzeli się własnym wzorcom korzystania z nowych technologii, dowiedzieli się, jakie sygnały mogą wskazywać na problemowe używanie Internetu i gier komputerowych. Zdobyli również wiedzę na temat efektywnego zarządzania własnym czasem
i równoważeniu aktywności online i offline.

Obserwując naszych uczniów jesteśmy zaniepokojeni tym, że nauka zdalna i długie, czasami niekontrolowane przebywanie przed ekranem komputera działa na nich niekorzystnie. Dlatego przystąpiliśmy do realizacji zadań wchodzących w skład tego projektu, wierząc, że uczniowie w czasie realizacji projektu zrozumieją, że nie wszystko co oferuje im wirtualny świat jest korzystne dla ich zdrowia. Program „Loguj się z głową” jest elementem systemu rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego, a realizowany w naszej szkole stanowić będzie sprawdzony model oddziaływań szeroko pojętej profilaktyki, szczególnie w czasie nauki zdalnej.

Program zrealizowała p. Aneta Kowalewska – nauczyciel informatyki i wychowawca kl. VII b oraz p. Elżbieta Kaczyńska – nauczyciel bibliotekarz.


Uczniowie klasy VII c realizujący pod kierunkiem nauczyciela historii innowację pedagogiczną „Edukacyjne peregrynacje przez epoki historyczne”, wykonali projekt edukacyjny, którego celem było upamiętnienie losów i czynów członków podziemia niepodległościowego działającego w latach 1944–1956. Siódmoklasiści projektowali pierwszą stronę gazety informującej o wydarzeniach historycznych związanych z Żołnierzami Niezłomnymi, ich życiem rodzinnym, obywatelskim oraz walką z reżimem totalitarnym. Poszerzając wiedzę historyczną uczniowie klasy udali się do Chełmskiej Biblioteki Publicznej im. Marii Pauliny Orsetti w Chełmie w celu obejrzenia wystawy „Żołnierze Wyklęci. Podziemie niepodległościowe 1944-1963”.
Autorką innowacji historycznej, która zainicjowała działania uczniów w projekcie jest pani Agnieszka Szczepanik.

„Żołnierze Niezłomni   Zapomniani Bohaterowie”

 

Uczniowie klasy VIII c na lekcjach historii odkrywali „ślady przeszłości", które mogły wraz z upływem lat ulec zatarciu w świadomości społecznej. Ósmoklasiści zrealizowali projekt edukacyjny pt. „Historie Żołnierzy Wyklętych z Lubelszczyzny”, który pozwolił im zapoznać się z wydarzeniami lokalnymi oraz biogramami osób walczących z narzuconym Polakom reżimem komunistycznym.
Zachęceni przez opiekuna projektu uczniowie skorzystali z oferty Chełmskiej Biblioteki Publicznej im. Marii Pauliny Orsetti, która zaprezentowała wystawę „Żołnierze Wyklęci. Podziemie niepodległościowe 1944-1963”, przygotowaną przez Biuro Edukacji Narodowej.
Opiekunem projektu, który zainspirował uczniów do zachowania pamięci o bohaterach z Lubelszczyzny jest pani Agnieszka Szczepanik.

„Historie Żołnierzy Wyklętych z Lubelszczyzny”

 

Z okazji nadejścia wiosny w klasach I-III został zorganizowany konkurs plastyczny pt. „Kapelusz Pani Wiosny”. Zadaniem chętnych uczniów było przygotowanie kapelusza dla Pani Wiosny w formie przestrzennej z wykorzystaniem motywów pszczół, uli, kwiatów. Wiosna budzi i kocha pszczoły, a Ósemka jest przyjazna pszczołom. Konkurs stanowi część kampanii społecznej, prowadzonej przez uczniów klasy 2a na rzecz ochrony owadów zapylających, prowadzonej w ramach międzynarodowego projektu eTwinning „Bee happy”. Konkurs jest także reakcją naszej szkoły na kampanię edukacyjno-informacyjną „Lubelskie – wspólnie dla pszczół”. W konkursie wzięło udział 41 uczniów, którzy stworzyli przepiękne, niepowtarzalne, kolorowe, wiosenne nakrycia głowy oddające charakter tej pory roku. Barwne kapelusze były bogate w soczystą zieleń, kolorowe kwiaty, ptaki i owady. Komisja konkursowa w składzie: p. Marianna Niemczuk i p. Elżbieta Dras miały ogromny problem z wyłonieniem zwycięzców, dlatego też każdy uczestnik został nagrodzony. W tych fantastycznych nakryciach głowy uczniowie powitali wiosnę LINK. Została zorganizowana wystawa prac, które ozdabiają szkolny korytarz i choć za oknem jeszcze tego nie widać, w naszej szkole rozgościła się już wiosna LINK. Przechodząc korytarzem wszystkie kapelusze zachwycają! Dziękujemy i gratulujemy kreatywności oraz zaangażowania naszym małym projektantom! Życzymy wielu wiosennych inspiracji i zachowania przyjacielskiej postawy wobec pszczół.
Kapelusze wykonali:
Amelia Basaj, Filip Błaszczuk, Amelia Turzyniecka, Pola Nawojczyk, Maja Kuśniewska, Zuzanna Hamulczuk, Mateusz Seniuk – kl. Ia (p. Jolanta Rozwód)
Ola Nowakowska, Maja Bil, Mateusz Manowiec, Inga Tracichleb, Juliusz Kołodziej - kl. Ib (p. Alicja Wojcieszuk)
Julia Łuć, Filip Tapałaj, Hubert Czapski, Zofia Blicharz, Oskar Rymar, Julia Horyłek, Zuzanna Kobak, Nina Manaj – kl. IIa (p. Elżbieta Dras)
Zuzanna Mazurek, Ksawery Grodzki, Mateusz Sapiaszko, Lilianna Mierzwa, Franciszek Błaszczuk, Szymon Tarnowski, Wiktoria Stelmasiewicz, Natalia Krzewska, Marcel Kłos, Alessandra Blefari – kl. IIb (p. Wioletta Lewczuk)
Wojciech Kania, Natalia Sobczuk – kl. IIc (p. Joanna Wicha)
Bartek Karwat, Martyna Wolanin, Sebastian Oliszkiewicz, Oskar Nowak, Mikołaj Kołodziej, Krzysztof Raszczepkin, Łukasz Czelej – kl. IIIb (p. Iwona Buczek)
Pola Kowalska, Dawid Reszota – kl. IIIc (p. Marianna Niemczuk)


Uczniowie klasy 2a mieli okazję zobaczyć ramki pszczele oraz założyć kombinezon pszczelarski. Wysłuchali baśni o pewnej odważnej pszczole, czytanej przez starszych kolegów z projektu eTwinning „Bee happy". Każda grupa z różnych szkół w Polsce i z zagranicy musi zilustrować jedno wydarzenie tej baśni. Drugoklasistom przypadła scena, jak dzielna pszczółka rozmawia ze swoją królową. Ochoczo zabrali się do pracy, a następnie wybrali jedną ilustrację, którą wychowawczyni klasy umieściła we wspólnej projektowej książce. Podopieczni p. Elżbiety Dras bardzo zainteresowali się życiem pszczół i chętnie realizują kolejne zdania.

Kolaż prac dzieci na temat życia pszczoły.

Uczniowie klasy 2a realizując projekt eTwinning „Bee happy” poznali budowę kwiatu. Wiedzą, jak pszczoła zapyla kwiaty. Wykonali przestrzenne modele kwiatów. Znają sprytne sposoby roślin na wabienie do siebie owadów i wykorzystywanie ich do zapylania odwdzięczając się pokarmem. Dzięki temu my ludzie oraz zwierzęta mamy co jeść, a rośliny mogą się rozmnażać za pomocą nasion. Wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras umieściła naszą szkołę na mapie projektu LINK, co umożliwia poznanie miejsc, z których pochodzą partnerzy. Projekt jest międzynarodowy, więc drugoklasiści krótko przedstawili grupę w języku angielskim LINK. Przed nimi kolejne intersujące i kreatywne zajęcia o pszczołach.

Prezentacja kwiatów z papieru wykonanych przez uczniów klasy 2a.

Uczeń klasy VIII a Karol Muniak został laureatem etapu wojewódzkiego historycznego konkursu przedmiotowego organizowanego przez Lubelskiego Kuratora Oświaty.
Podczas zmagań konkursowych Karol wykazał się rozległą wiedzą historyczną oraz wiedzą z historii sztuki. Tytuł laureata jest nagrodą za jego pracowitość, wytrwałość, pasję, zaangażowanie i współpracę z nauczycielem uczącym.
Karol przygotowywał się do konkursu pod kierunkiem nauczyciela historii - p. Agnieszki Szczepanik.
Serdecznie gratulujemy i życzymy wielu sukcesów!

Uczeń stojący na tle ściany z pucharami.

 

Uczniowie klasy 2a realizując międzynarodowy projekt eTwinning „Bee happy” pszczoły poznali, pokochali i wykonali kolejne prace plastyczne o tych owadach. W marcu wykonali plastry miodu, projektowali miodowe przestrzenie, łąki pełne kwiatów i pszczół. Sala drugoklasistów stopniowo staje się w pszczelą krainą, a przyroda to dla dzieci ciekawa przygoda.

Wystawa prac uczniów. Pszczoły wykonane przez dzieci różnymi technikami.

Realizowany w drugim semestrze projekt eTwinning „Bee happy” to dla uczniów klasy 2a wielka przygoda z małą pszczołą. Ostatnio dzieci poznały pracę, podstawowe narzędzia pracy i strój pszczelarza. Miały okazję obejrzeć z bliska i założyć pszczelarski kapelusz z siatką. Powstała galeria klasowych pszczelarzy. Drugoklasiści dowiedzieli się, jak powstaje miód i wykonali notatki graficzne z krótkimi tekstami w języku angielskim. Jedna z prac została umieszczona przez opiekuna projektu p. Elżbietę Dras we wspólnej, projektowej Wielkiej Księdze Pszczół. Zajęcia o pszczołach wzbudzają zamiłowanie i szacunek do tych niezwykłych owadów, o których dzieci chcą wiedzieć jeszcze więcej.

Uczniowie klasy 2a w kapeluszu pszczelarza.

Uczniowie kl. 2a realizując projekt eTwinning „Bee happy” skorzystali z genaratora kodów i utworzyli zakodowane rysunki z pszczołami – naszymi bohaterkami. FILM