Nasza szkoła w dniu 19 października 2021 r. obchodziła Święto Patrona Szkoły – Bolesława Zygmunta Wirskiego - nauczyciela wychowania fizycznego. To zaszczytne imię nadano Szkole Podstawowej nr 8 w Chełmie w 1982 r. Dzień Patrona to niezwykłe wydarzenie w życiu szkoły, w którym to w szczególny sposób przypominamy postać Bolesława Zygmunta Wirskiego. Rola patrona szkoły w kształtowaniu osobowości młodego pokolenia Ósemki jest niebywale ważna.
Nasz ceremoniał szkolny, zwyczaje związane z patronem szkoły oraz przyjęta koncepcja wychowania powoduje, że Ósemka ma swój „sportowy klimat”. Patron Naszej Szkoły był niezwykłą osobowością, przyjacielem i wychowawcą młodzieży. Tytanem pracy i wzorem dla wszystkich. Uśmiechnięty, pogodny i pełen optymizmu, zawsze był gotów nieść pomoc.
Chcąc oddać hołd oraz uczcić pamięć naszego Patrona, przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego w imieniu całej społeczności szkolnej, zorganizowali uroczysty apel, na którym wspominano fakty z życia Bolesława Zygmunta Wirskiego oraz złożono piękny bukiet kwiatów pod tablicą Patrona Szkoły na holu głównym. Na godzinach wychowawczych, w każdej klasie, uczniowie wspominali postać Patrona Szkoły oraz uczcili jego pamięć. Przedstawiciele szkolnej drużyny harcerskiej i Samorządu Uczniowskiego odwiedzili również grób Bolesława Zygmunta Wirskiego, na którym złożyli kwiaty i zapalili znicze.
Uczniowie klasy 3a pod opieką wychowawczyni p. Elżbiety Dras ukończyli kolejne wyzwania Code Week 4 All podjęte tym razem w ramach realizacji międzynarodowego projektu eTwinning „Nature in Art”. Korzystając z generatora zakodowywali jesienne obrazki i odkodowywali propozycje partnerów. Była to bardzo ciekawa współpraca i rozwijanie umiejętności korzystania z technologii cyfrowych w Europie.
21 i 22 października 2021 r. pięćdziesięciu pięciu uczniów naszej szkoły z klas I - III przystąpiło do Ogólnopolskich Konkursów Przedmiotowych „Leon”. Uczniowie edukacji wczesnoszkolnej licznie wzięli udział w sesji jesiennej konkursu z matematyki i z wiedzy zintegrowanej. Prace uczniów zostaną ocenione przez niezależną komisję powołaną przez organizatora konkursu. Każdy uczestnik biorący udział w Ogólnopolskim Konkursie „Leon” otrzyma dyplom uczestnictwa, a dla najlepszych zostały przewidziane nagrody książkowe oraz dyplomy laureata.
Trzymamy kciuki za naszych uczniów.
Uczniowie klas pierwszych rozpoczęli współpracę z Biblioteką Pedagogiczną w Chełmie, w ramach której działa Mobilnym Klubem Kodera pod opieką pani Magdaleny Machowicz i pani Joanny Sobańskiej. Na pierwszych zajęciach 22 października uczniowie gościli dwa roboty Dash i Dot. Przy ich pomocy poznali zasady programowania. Roboty poruszały się w różnych kierunkach, świeciły i wydawały dźwięki. Była to wspaniała zabawa rozbudzająca wyobraźnię i myślenie abstrakcyjne za pomocą nowoczesnych technologii. Świat robotów spodobał się uczniom i z niecierpliwością czekają na kolejne zajęcia.
Spotkanie przygotowały p. Iwona Molin, p. Berenika Zdunek, p. Marianna Niemczuk.
Uczniowie klasy 3a dobrze się bawili i praktycznie uczyli dzięki kreatywnemu wyzwaniu STEAM, które podjęli, realizując międzynarodowy projekt eTwinning „Happy kids with STEAM”. Poznali elementy naszego Układu Słonecznego, utrwalili nazwy planet, porównywali ich własności i dystans od Słońca. Następnie przedstawili Układ Słoneczny w formie płaskiej i przestrzennej. Zaczęli od kolorowanki, a potem wykonali mini makiety, modele i inne prace plastyczne utrwalające ich wiedzę dotyczącą Układu Słonecznego. Uczniowie wykazali się bardzo dużą pomysłowością, wysoką techniką wykonania i zróżnicowanym doborem materiałów. Powstały prace, w których wykorzystano m.in. styropian, kartony, pudełka, plastelinę, sznurki, patyczki, bibułę, folię aluminiową. To był prawdziwy proces projektowania, począwszy od burzy mózgów, poprzez różne propozycje, plany aż do realizacji własnych pomysłów. Opiekunem projektu jest wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras.
20 października br. uczniowie klasy IVa i IVc uczestniczyli w warsztatach artystycznych metodą decoupage — technika zdobnicza polegająca na przyklejaniu na odpowiednio spreparowaną powierzchnię wzoru wyciętego z papieru lub serwetki papierowej. Pani Katarzyna Akacka opowiedziała młodym artystom o tej metodzie, ponieważ od kilku lat zajmuje się rękodziełem.
Zajęcia warsztatowe pozwalają, poprzez zabawę rozwijać inwencję twórczą, wzbudzać ciekawość, poszerzać wiedzę i kreatywne myślenie.
Uczestnicy, biorący udział w innej lekcji plastyki czy techniki, wykazali się dużym zaangażowaniem, aktywnością i zapałem w przygotowaniu różnorodnych ozdób. Warsztaty sprawiły czwartoklasistom wiele radości.
Organizatorami twórczego spotkania były Panie: Ewa Słomczyńska, Ewa Skórzewska-Popek oraz Marzena Chrabąszcz.
Uczniowie klasy 3a każdego roku biorą udział w Code Week, czyli europejskim święcie programowania. Realizując w tym roku projekt eTwinning “Happy kids with STEAM”, wspólnie z kolegami z kilkunastu państw przystąpili do międzynarodowych zadań związanych z nauką programowania oraz uczą się, jak bezpiecznie wykorzystywać nowe technologie. Jednym z podjętych wspólnie wyzwań było animowanie swoich imion w programie Scratch. Trzecioklasiści dodali wybraną muzykę w tle i ich imiona tańczyły, a to tylko część ich CodeWeek’owych działań pod kierunkiem wychowawczyni p. Elżbiety Dras.
W październiku klasa 2a kolejny raz rozpoczęła realizację Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego „Czytam z Klasą – lekturki spod chmurki”. Tym razem skupimy się nie tylko na rozwijaniu umiejętności czytelniczych i promowaniu czytelnictwa w najbliższym otoczeniu, ale będziemy także poznawali różne zawody. Projekt składa się z trzech modułów. W każdym z nich omawiamy i poznajemy bohaterów innej lektury. Drugoklasiści wraz z wychowawczynią p. Jolantą Rozwód z wielkim zapałem rozpoczęli realizację Modułu I. Przeczytali lekturę pt. „O psie, który jeździł koleją”, która wzbudziła wiele emocji. Uzupełniają systematycznie „Lekturniki” i planują kolejne modułowe zadania. Niebawem podzielimy się kolejnymi wrażeniami z pracy projektowej.
Tegoroczny październik obdarza nas wspaniałą pogodą i cudownymi jesiennymi kolorami w parkach, lasach, ogrodach. Uczniów klasy 2a zachwyciły jesienne barwy otaczającej nas przyrody. Zainspirowani przez wychowawczynię p. J. Rozwód postanowili przenieść je na kartony. Do swoich prac wykorzystali także zebrany w czasie spaceru materiał przyrodniczy. I w ten sposób powstała jesienna galeria wspaniałych prac drugoklasistów.
Uczniowie klas drugich 11.10.21 r. pod opieka wychowawczyń p. J. Rozwód, A. Wojcieszuk, E. Drzewieckiej oraz p. J. Wichy i L. Sułek wyruszyli na wycieczkę do królewskiego Sandomierza i Nowej Dęby, aby zdobywać wiedzę i umiejętności w praktyce. W czasie pierwszego przystanku poznali historię i legendy związane z Sandomierzem. Mali turyści podziwiali ciekawe zabytki i z wielkim zainteresowaniem słuchali pana przewodnika. Kolejny przystanek wyprawy drugoklasistów miał miejsce w Nowej Dębie, gdzie znajduje się Manufaktura i bardzo różnorodna wystawa bombek choinkowych. Z zachwytem obejrzeliśmy okazy świątecznych ozdób, a następnie poznaliśmy proces ich powstawania. Każdy uczestnik wycieczki mógł również samodzielnie ozdobić swoją bombkę w czasie warsztatów artystycznych. Kolorowe i błyszczące pamiątki uczniowie zakupili w firmowym sklepie manufaktury, ale wybór był bardzo trudny. Wykonane samodzielnie i zakupione bombki staną się wkrótce wspaniałą ozdobą świątecznych choinek i jeszcze przez długi czas będą przypominały o tej ciekawej wyprawie. Uczniowie byli zachwyceni wspólnym wyjazdem, nauką i zabawą w terenie. Emocjom i radości przeżytych doświadczeń towarzyszyła wspaniała, słoneczna, jesienna pogoda. Wkrótce wyruszymy na kolejne wyprawy, wszystkim je polecamy.
„Nauczyciele są jak kwiaty: roztaczają swoje piękno po całym świecie. Swoim zamiłowaniem do poznawania świata zarażają swoich uczniów, którzy później niosą ową ciekawość, gdziekolwiek przychodzi im żyć. Nauczyciele, ze swoimi słowami mądrości, budzą tego ducha w nas wszystkich i prowadzą nas po ścieżkach życia”.
[Denna Beisser]
Uczniowie klasy 3b p. Wioletty Lewczuk zrealizowali zadanie 7 „Paleta barw” z Modułu I – W KRAINIE MUZ. Podczas wycieczki obserwowali najbliższe otoczenie i wykonali farbami prace plastyczne „Jesienny pejzaż”.
10 października obchodziliśmy Światowy Dzień Drzewa i z tej okazji uczniowie klasy 3a poznali różne gatunki drzew występujące w krajach partnerów projektu eTwinning “Nature in Art”. Oglądali prezentację przygotowaną przez nauczycieli. Niektórzy trzecioklasiści, podróżując po Europie, na własne oczy widzieli np. platany, drzewa oliwne i pomarańczowe. Każda klasa w projekcie prezentowała jedno drzewo. Podczas spaceru w szkolnym ogrodzie i w pobliskim parku podopieczni p. Elżbiety Dras rozpoznawali różne gatunki drzew, a do prezentacji wybrali dąb. Oprócz zdjęć i opisów we wspólnej prezentacji wychowawczyni klasy umieściła rysunki “naszego drzewa” oraz innych poznanych drzew. Wykorzystując prace dzieci sadzony jest wirtualny las dla kolegów z Turcji. Wiemy, jak ucierpiały tego lata ich lasy, jesteśmy w stałym kontakcie dzięki projektowi eTwinning. Z kolorowych papierów wykonaliśmy także drzewa w jesiennej szacie. W październiku wypełniliśmy również ankiety i głosowaliśmy na najciekawszy plakat oraz logo projektu. Przed nami jeszcze wiele atrakcji w projekcie.
Uczniowie klasy 3a w ramach projektu eTwinning “Tajemnice zamku Królowej Matematyki” zakończyli prace w zamkowej piwnicy i przenieśli się do królewskiej kuchni. Czekały tam na nich bardzo ciekawe zadania matematyczne o stole, garnku i produktach. Wspaniale sobie z nimi poradzili. Uczniowie p. Elżbiety Dras byli bardzo ciekawi, co znajduje się w skarbcu, więc rozszyfrowali kod do królewskiego sejfu i wykonali zadanie związane z liczeniem pieniędzy.W zamkowym skarbcu grali we wspaniałą grę "Skarbnik", która dostarczyła mnóstwo emocji i ekscytacji. Nawet nie chcieli przerwy i nie zauważyli, że grali dwie godziny lekcyjne. Zabawa była świetna! Ile liczenia, zamieniania pieniędzy, interakcji, dyskusji, różnych strategii inwestowania i poniesione konsekwencje (film - KLIK). Taką matematykę dzieci bardzo lubią.
Uczniowie klasy 3a rozpoczęli działania w międzynarodowym projekcie eTwinning “Happy kids with STEAM”. Podejmując nowe wyzwanie poznali cele projektu, wypełnili ankietę wstępną, zaprezentowali symbole STEAM oraz zostali zapoznani z pierwszym zadaniem projektowym. Wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras opracowała logo i plakat projektu. 10 października odbyło się spotkanie nauczycieli z kilkunastu państw i dyskusja na czacie.
Trzecioklasiści znają znaczenie pojęcia STEAM i z sukcesem zrealizowali już projekt.eTwinning (“Little seekers”) oparty na tej metodologii. To interdyscyplinarne podejście do uczenia się. Jest połączeniem takich dziedzin jak nauka, technologia, inżynieria, sztuka i matematyka.
Uczniowie klasy 3a wykonali jesienne mandale. Najpierw układali je w parku, jednak wiatr utrudniał działanie. Po powrocie do szkoły z radością tworzyli obrazy przy użyciu materiału przyrodniczego np. patyków, liści, szyszek, żołędzi, kasztanów, kamyków, jarzębiny itp. Opiekunowie międzynarodowego projektu eTwinning “Nature in Art” opracowali dla uczniów interaktywną propozycję i powstały mandale na tablicy interaktywnej. Jesienne mandale to dla podopiecznych p. Elżbiety Dras radość tworzenia. Trzecioklasiści chętnie pracowali także z mandalami w formie kolorowanki. Mandale ułatwiły koncentrację, wdrożyły dzieci do wytrwałości i konsekwencji w działaniu. To świetna okazja do rozwoju aktywności twórczej, kreatywności i samoekspresji dziecka. Metoda ta przynosi wiele korzyści dla rozwoju fizycznego i intelektualnego nie tylko dzieci.
W ramach międzynarodowego projektu eTwinning “Nature in Art” uczniowie klasy 3a wraz z wychowawczynią p. Elżbietą Dras celebrowali Europejski Dzień Języków, który ma za zadanie zwrócić uwagę na to, jak ważna jest nauka języków obcych nie tylko w szkole, ale i przez całe życie.Wydarzenie to podkreśla także znaczenie wszystkich języków, jakimi porozumiewamy się w Europie. Opiekunowie projektu (prezentacja partnerów - KLIK) spotkali się online 13 oraz 27 września (spotkanie - KLIK) i zaplanowali działania projektowe. 28 września odbyła się pierwsza tura spotkań online uczniów. Do projektu dołączyli kolejni partnerzy europejscy i 27 klas spotykało się w mniejszych grupach, aby ułatwić komunikację. Partnerzy wspólnie świętowali językowe bogactwa Europy. Uczniowie krótko powitali się i przedstawiali w swoim języku oraz w języku angielskim. Wspólnie zaśpiewali i pobawili się przy piosence “A ram sam sam” (filmik - KLIK). Po spotkaniu poznali nowe słowa w języku angielskim dotyczące sztuki. Sprawdzili słownictwo artystyczne grając w grę interaktywną typu labirynt opracowaną przez opiekunów.
Kontakt uczniów z rówieśnikami z innych krajów, dzielenie się poglądami i wiedzą między nauczycielami z różnych szkół, to tylko niektóre z licznych zalet projektów eTwinning opracowywanych przez samych nauczycieli.
Uczniowie klasy 1c wzięli udział w nasadzaniu drzew na terenie naszej szkoły. 4 października br. z inicjatywy Pani Dyrektor Beaty Tomaszczuk posadzili sadzonki sosny i świerka. Nasadzenia drzew zdecydowanie poprawią ekosystem lokalny naszego osiedla. Drzewa zapewniają nam tlen, oczyszczają powietrze, wpływają korzystnie na klimat i samopoczucie nas wszystkich.
Bardzo się cieszymy, że nasz teren przyszkolny zyskał kolejną wytwórnię tlenu.
„W naszej szkole jak w rodzinie
Właśnie z tego szkoła słynie
Razem zawsze radę damy
I tak wspólnie zaśpiewamy
Ręka w ręka, ramie w ramie
Nie jesteśmy tutaj sami..”
Zgodnie z tradycją 23 września 2021 roku pożegnaliśmy astronomiczne lato i powitaliśmy jesień. Już od rana szkołę ubarwiły wspaniałe kolory jesieni, bowiem ubrania dzieci z poszczególnych klas mieniły się jesiennymi kolorami: pomarańczowymi, żółtymi, czerwonymi, brązowymi i zielonymi. Tego dnia w rodzinnej atmosferze uczniowie wspólnie ze swoimi kolegami, paniami uczącymi w klasach 1 – 3 i wychowawczyniami, bawili się na sali gimnastycznej. W czasie wspólnych tańców była okazja bliższego poznania się, miłego spędzenia czasu i aktywności ruchowej. Tak, jak na prawdziwą rodzinę przystało!
Dziękujemy Paniom Berenice i Joannie za wcielenie się w rolę animatorek naszej wesołej zabawy. Teraz, gdy przyjdą jesienne szarugi, wiemy, że możemy cieszyć się złotą polską jesienią i ciepłem jesiennych promyków słońca, umiemy także miło spędzić czas.
Uczniowie klasy 3b pod opieką pani Wioletty Lewczuk biorą udział w Międzynarodowym Projekcie Edukacyjnym „Z kulturą mi do twarzy”. Zrealizowali już zadanie 4 „Perły regionu” z MODUŁU II – TU JEST MOJE MIEJSCE. Wzięli udział w wycieczce po Starym Mieście. Zwiedzili Zabytkową Kopalnię Kredy, czyli unikatowy na skalę światową labirynt podziemnych korytarzy wykutych w skale kredowej, której złoża zalegają pod powierzchnią naszego miasta. Korytarze ciągną się pod całym Starym Miastem na kilku kondygnacjach i stanowią obecnie największą atrakcję miasta i regionu.
Uczniowie klasy IIIc pod opieką swojej wychowawczyni p. Joanny Wichy chętnie włączają się w działania i projekty ogólnopolskie. Ostatnio dołączyliśmy do projektu „Filtruj z Britką”, który ma na celu uświadomienie dzieciom, jak ważne jest niskie zużycie plastiku, który szkodzi nie tylko nam, ale też zwierzętom, takim jak między innymi bałtyckie foki. Dzieci dowiedziały się, że nie warto kupować wody w plastikowych butelkach, ale lepiej ją filtrować. Drugi interesujący program to „Wirtualne Podróże”, który stworzyła twórczyni naszego ulubionego kanału na YouTube „Nauka w plecaku”. Dzięki temu projektowi dowiemy się, gdzie warto podróżować i co warto zobaczyć, nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. Jesteśmy gotowi do wielu nowych wyzwań!
Dzień Chłopaka w klasie 3c uczczono w sposób szczególny. Dziewczynki wraz z wychowawczynią p. Joanną Wichą już od dawna przygotowywały niespodzianki dla swoich kolegów. Mali Panowie zostali obdarowani specjalnymi upominkami. Każdy z nich dostał specjalnie przygotowany uroczy kubeczek ze swoim imieniem. Nie obyło się także bez słodkości i specjalnych odznak i dyplomów. Odśpiewano także gromkie „Sto lat”. Dzień należał do bardzo udanych.
10 Gromada Zuchowa „Białe Niedźwiadki” pod opieką swoich druhen Joanny Wichy i Wioletty Mazur gościła w Nadbużańskim Oddziale Straży Granicznej. Zuchy poznały historię formacji granicznych, w tym bohaterskiej służby Korpusy Ochrony Pogranicza. „Niedźwiadki” z ogromnym zainteresowaniem słuchały opowieści o obrońcach polskich rubieży. Dzieci zwiedziły także jedną z najnowocześniejszych w Polsce strzelnic treningowych, gdzie zademonstrowano ich pokaz ciekawych efektów specjalnych. Dziękujemy serdecznie NOSG za miłe przyjęcie.
Nauczyciele klas I-III wiedzą, że czytanie na głos stymuluje rozwój dzieci, wzbogaca słownictwo, ćwiczy pamięć, poprawia koncentrację, uczy samodzielnego myślenia i pobudza wyobraźnię. Promowanie tej aktywności wśród dzieci i młodzieży jest nadrzędnym celem edukacji. Od lat uczniowie biorą udział w różnych programach i zajęciach związanych z tą umiejętnością. W tym roku biorą udział w programie „Czytanie ma moc” i „Czytam z klasą. Lekturki spod chmurki”. W środę 29 września spotkali się z okazji XX edycja Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania. To ogłoszone przez Polską Izbę Książki święto ustanowiono w rocznicę urodzin autorki książek dla dzieci i młodzieży Janiny Porazińskiej. Uczniowie klasy trzeciej postanowili poznać jednego z bohaterów książki sympatycznego pluszowego misia z „Pamiętnika Czarnego Noska”.
Wyjątkową atmosferę spotkania z misiem stworzyły uczniom nauczycielki seniorki z naszej szkoły Panie Regina Kowalewska i Bogumiła Zwolak oraz Pani Dyrektor Beata Tomaszczuk. Była to też okazja do przypomnienia postaci i wierszy Janiny Porazińskiej oraz obejrzenia wystawki jej książek. Panie zachęcały też wszystkich uczniów, aby codziennie 10 – 15 minut przeznaczyli na głośne, wspólne czytanie, bo bezpośredni kontakt dziecka z książką ma ogromne znaczenie i miejmy nadzieję, że spotkania takie zaowocują w przyszłości, bo jak mówi przysłowie, „czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci”.
Organizatorkami przedsięwzięcia były panie Elżbieta Kaczyńska, Wioletta Lewczuk i Lidia Sułek.
Szkoła Podstawowa nr 8 im. B. Z. Wirskiego w Chełmie aspiruje do miana szkół czytających. Placówka promuje czytelnictwo, zachęca do częstszego sięgania po książki oraz uświadamiania, jak są one ważne w życiu każdego człowieka.
28 września bieżącego roku spotkaliśmy się już po raz dziesiąty w ramach ogólnopolskiej akcji Narodowe Czytanie. Do udziału w corocznej akcji zaprosiliśmy gości: P. Anetę Szostak - Dyrektor Departamentu Edukacji i Sportu Urzędu Miasta Chełm, P. Elizę Orzeszko - Wizytator Kuratorium Oświaty w Lublinie Delegatura w Chełmie, P. Bożenę Stasiak - Dyrektor Centrum Integracji Społecznej w Chełmie, P. Ewę Celińską z Powiatowego Urzędu Pracy, P. Ewę Czyż – komisarz Komendy Miejskiej Policji Chełm, P. Renatę Południuk z Miejskiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej w Chełmie, P. Mateusza Kliszcza - Nadleśniczego Nadleśnictwa Chełm, P. Stanisława Kołtuna - Dowódcę Państwowej Straży Pożarnej w Chełmie. Ponadto akt I zaprezentowały nam również: P. Beata Tomaszczuk - Dyrektor naszej szkoły, P. Ewa Karpiuk-Koleniec - Wicedyrektor, P. Maria Delekta - nauczycielka języka polskiego oraz uczniowie klasy VIII d - Julia Adamczuk i Kacper Chadaj.
Na tle pięknej scenografii oddającej koloryt epoki uczniowie usłyszeli w wykonaniu zaproszonych gości fragmenty ,,Moralności pani Dulskiej”.
Organizatorem przedsięwzięcia był zespół promocji szkoły.
W dniach 23-24.09.2021 r. uczniowie klas 7a, 8b, 7e i 8e uczestniczyli w wycieczce do Czarnolasu i Radomia. Wyjazd okazał się nietuzinkową przygodą edukacyjną, kulturową i integracyjną. Młodzież poznała miejsca związane z największym polskim poetą doby renesansu - Janem Kochanowskim oraz w Teatrze Powszechnym w Radomiu, imienia ojca literatury polskiej, obejrzała farsę „Ryzykowna forsa”. Ponadto uczestnicy wycieczki mieli możliwość odkrycia arkanów miejsca pracy aktora teatralnego i zwiedzili „od kuchni” budynek teatru: 4 sceny, kulisy, garderoby i pracownie teatru, po których oprowadzała i ciekawie opowiadała p. Anna Pietruszka.
Dzięki uprzejmości p. dyrektor Joanny Stachurskiej - Ruszkowskiej nastolatkowie poznali kulisy pracy dziennikarskiej, triki związane z zarządzaniem czasu w radiu oraz obejrzeli studio nagraniowe regionalnego Radia Radom.
Podczas wycieczki uczniowie mogli również poznać dziedzictwo kulturowe i historyczne naszego kraju, zwiedzili m.in. Muzeum Wsi Radomskiej, Muzeum Rzemiosła oraz obejrzeli na Placu Niepodległości wystawę związaną z działalnością NSZZ „Solidarność” w Polsce oraz rozruchami w Radomiu - czerwiec 1976.
Ciekawość poznania nowego miasta, jakim jest Radom, sprawiła, że uczniowie chętnie wzięli udział w grze terenowej udostępnionej przez PTTK Radom. Zadania wymagały czytania mapy, orientacji w terenie oraz spostrzegawczości i wiedzy z zakresu geografii, biologii i sztuki. Wszystkie zespoły zadania wykonały wzorcowo, za co otrzymały pamiątkowe nagrody rzeczowe.
Organizatorem i kierownikiem wycieczki była p. Monika Szlagowska, a opiekunami - p. Agata Wojtasiuk, p. Paweł Rachubik.
17 września - w 82. rocznicę agresji radzieckiej na Polskę - w naszej szkole odbył się uroczysty apel poświęcony temu tragicznemu dla historii Polski i Polaków wydarzeniu. Spotkanie było okazją do przypomnienia sobie najważniejszych faktów związanych z agresją ZSRR na Polskę oraz do uczczenia pamięci naszych rodaków, którzy w wyniku sowieckiego ataku na nasz kraj stracili życie bądź zostali wywiezieni w głąb Związku Radzieckiego.
Nasza szkoła przystąpiła do akcji edukacyjnej „Lekcja o Funduszach Europejskich VI” organizowanej przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Ten bezpłatny projekt skierowany jest do uczniów i nauczycieli ze szkół podstawowych klas 6-8 z pięciu województw Polski Wschodniej.
Jego cel to przybliżanie wiedzy o Funduszach Europejskich.
Tegoroczna „Lekcja o Funduszach Europejskich VI” jest poświęcona rozwojowi lokalnemu. Uczniowie biorący udział w zajęciach dowiedzą się, dlaczego ich miejscowości powinny rozwijać się w sposób zrównoważony oraz z poszanowaniem środowiska naturalnego. Poznają możliwości zaangażowania mieszkańców w rozwój lokalny oraz źródła finansowania zmian w swoich miejscowościach. Omówiona zostanie także rola Funduszy Europejskich w procesie rozwoju lokalnego.
Nasza szkoła otrzymała bezpłatny pakiet materiałów dydaktycznych: gotowy scenariusz lekcji, edukacyjne gry planszowe „PROJEKT: MIASTO!”, film animowany oraz broszury i gadżety dla wszystkich uczniów uczestniczących w zajęciach.
Dodatkowo nauczyciele wraz z uczniami po przeprowadzeniu zajęć będą mogli wziąć udział w konkursie „PROJEKT: SZKOŁA!” i zgłosić swój pomysł na nowe inwestycje w najbliższym otoczeniu. Autorzy najlepszych prac otrzymają wartościowe nagrody wspierające nauczanie w szkołach.
Do udziału w akcji zostało zakwalifikowanych 500 klas z pięciu województw Polski Wschodniej.
Więcej informacji o projekcie na: www.polskawschodnia.gov.pl/lekcja.
Uczniowie klasy III c pod opieką swojej wychowawczyni p. Joanny Wichy wzięli udział w „Międzynarodowej Akcji Jabłuszko Migamy”. Wydarzenie miało na celu ukazanie dzieciom, iż pomiędzy nimi dorastają też osoby, które nie słyszą, ale jednak porozumiewają się z nami za pomocą języka migowego. Klasa III c, aby wziąć udział w wydarzeniu, musiała nauczyć się podstaw polskiego języka miganego. Było to bardzo ciekawe doświadczenie, które wzbogaciło wiedzę i umiejętności dzieci. Akcja „Jabłuszko Migamy” powstała z inicjatywy Międzynarodowego Programu „Kraina Muzyki”, w którym klasa III c bierze udział.
Nauczyciele naszej szkoły uczestniczyli w cyklu szkoleń, podczas których dowiedzieli się, jak zmienić sposób prowadzenia swoich lekcji, by bardziej angażowały uczniów, rozwijały w nich umiejętność krytycznego i twórczego myślenia, uczyły pracy w zespole. Lekcji, które stawiają ucznia na pierwszym miejscu, pozwalając mu na zdobywanie wiedzy drogą własnych doświadczeń i poszukiwań, z pomocą ogólnodostępnych narzędzi cyfrowych, programów i aplikacji.
Są takie lekcje, które chciałby przeprowadzić każdy nauczyciel, a młodzież z radością w nich uczestniczy. Uczniowie klas siódmych i ósmych brali udział w cyklu lekcji języka polskiego, podczas których mieli możliwość samodzielnego myślenia, poszukiwania nowych rozwiązań, wykorzystania zdobytych doświadczeń. Uczyli się skutecznej komunikacji, kreatywności, mieli możliwość prezentacji własnych zainteresowań, pasji i celów życiowych. Odnajdywali w sobie wartości budujące ich indywidualną tożsamość, szukali sposobów na budowanie więzi z innymi ludźmi oraz kształtowali kompetencje opierające się na współpracy, asertywności i prawości. I to, co najważniejsze: zdobyli umiejętność oceny i identyfikacji swoich mocnych stron, a także wiarę we własne możliwości.
Pudełko tożsamości autorstwa edukacja zdalna
Matematyka jest ważna. Używamy jej w prawdziwym życiu i dlatego 41 nauczycieli z 10 państw, tworząc projekt eTwinning ,,No Problem”, wspólnie dąży do tego, aby uczniowie nie bali się lekcji matematyki i polubili je. 17 września 2021. odbyło się pierwsze spotkanie opiekunów projektu. Wychowawczyni klasy 3a przygotowała wstęp do projektu, plakat i logo, a podopieczni p. Elżbiety Dras zrealizowali już pierwsze zadania projektowe. Przygotowali się do spotkania z partnerami i wspólnej gry Boom w języku angielskim. Zilustrowali wyznaczony numer 17 i napis BOOM (w języku angielskim i tureckim) oraz wybrali najciekawsze propozycje do wspólnego filmiku. Zagrali w grę (tym razem tylko w zakresie 25) utrwalając wielokrotności liczby 5. Nikt nie odpadł z gry. Gra bardzo podobała się dzieciom i są gotowi do międzynarodowej rozgrywki.
Na początku września klasa Vc wraz z opiekunami wybrała się na wycieczkę, podczas której odwiedziliśmy gospodarstwo agroturystyczne w Tarzymiechach, gdzie hodowane są alpaki.
Podczas pobytu gospodarz hodowli przedstawił nam stado oraz opowiadał o usposobieniu, zwyczajach i upodobaniach tych niezwykłych zwierząt, które cieszyły się ogromną sympatią. Dzieci dowiedziały się, jak należy dbać o nie, na czym polega przycinanie oraz przędzenie wełny na kołowrotku. Alpaki są oswojone z ludźmi, pozwalają się pogłaskać, dlatego też największą frajdę sprawiało bezpośrednie karmienie zwierząt z miseczek.
Mieliśmy możliwość poznać bliżej te zwierzęta. Alpaki są przyjazne i łagodne, co sprawia, iż obcowanie z nimi ma właściwości uspokajające i odprężające.
Na koniec naszego pobytu w Alpakarium była chwila czasu wolnego na zakup lokalnych wyrobów z gospodarstwa. Dzieci podziwiały wyroby z włóczki przędzonej ręcznie na domowym kołowrotku. Wełna z alpaki jest hipoalergiczna, bardzo ciepła i lekka, a przy tym mocna i odporna na zniszczenia. Ze względu na swoje walory uznawana jest za towar luksusowy na równi z kaszmirem i angorą.
To była super wycieczka!
„Sprzątanie świata – Polska” to wspólna lekcja poszanowania środowiska, której w tym roku przyświeca hasło: “Myślę, więc nie śmiecę”. Jej celem jest edukacja odpadowa oraz inicjowanie działań, dzięki którym zmniejszy się nasz negatywny wpływ na środowisko. Do akcji przystąpili najmłodsi uczniowie z klas 1-3. Włączają się oni w działania ekologiczne, nie tylko podczas finału 17 września, ale wspólnie z wychowawczyniami segregują też w klasach surowce wtórne. Zbierając plastikowe nakrętki, pomagają potrzebującym. W ubiegłym roku szkolnym w akcji „Nakręcamy szkoły” zdobyli 4 miejsce w naszym mieście.
14 września br. klasa 1b wraz z wychowawczynią Bereniką Zdunek miała przyjemność odwiedzić Chełmskie Podziemia Kredowe. Dzieci poznały historię swojego miasta i okoliczności powstania samych podziemi. Ponadto pierwszaki spotkały pewnego jegomościa, który jak sam o sobie mówi, jest "duchem bardzo przyjaznym, choć nazbyt starym, by znikać".
13 września bieżącego roku odbyło się spotkanie partnerów projektu ,,Nature in art”. Podczas webinaru zaplanowano działania uwzględniające Międzynarodowy Dzień Kropki. Uczniowie klasy 3a po raz trzeci świętowali Dot Day. Pracowali ze znaną i lubianą im aplikacją Quiver. Podopieczni p. Elżbiety Dras ożywiali wykonane prace plastyczne pt. ,,Szczęśliwa Ziemia”. Trzecioklasiści wiedzą, że nie należy śmiecić w naturze, gdyż niszcząc ją, niszczymy siebie.
W klasie 3a przygoda z postacią Vincenta Van Gogha trwa. Trzecioklasiści poznali najważniejsze dzieła tego wielkiego malarza. Wiedzą, co jest oryginałem, a co podróbką i znajdują różnice pomiędzy dwoma zdjęciami. Inspirowani ,,Słonecznikami” Wincentego van Gogha wykonali prace plastyczne różnymi technikami. Pomalowali dwie części dzieła tego holenderskiego malarza i dzięki współpracy partnerów powstaną cztery wspólne obrazy. Te bardzo ciekawe działania edukacyjne przełamują szkolną rutynę i niezwykle interesują oraz angażują uczniów. Opiekunem międzynarodowego projektu eTwinning ,,Nature in art” jest wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras.
Uczniowie klasy 3a z przyjemnością wykonali kolejne zadania zaproponowane przez opiekunów projektu eTwinning ,,Tajemnice zamku Królowej Matematyki”. Skończyli projektowanie dywanów dla królowej. Pracowali z mapą. Policzyli, ile szkół bierze udział w projekcie. Wiedzą, skąd są partnerzy, do kogo mają najdalej, a do kogo najbliżej. Weszli do zamku i w oparciu o zadania interaktywne zrobili porządki w piwnicy, policzyli oraz pogrupowali warzywa. Następnie sala lekcyjna trzecioklasistów stała się zamkową piwnicą, w której zagościły najróżniejsze warzywne zapasy. Dzieci segregowały warzywa w różny sposób: kolorami, rodzajem, pod względem kształtu, wielkości. Mierzyły długość, obwód, ważyły, liczyły, przeliczały, o ile więcej/mniej jest sztuk w zbiorach, o ile jakieś warzywo jest cięższe/lżejsze, o ile dłuższe czy krótsze. Wybierały najlżejsze i najcięższe ze wszystkich. Warzywem gigantem okazała się dynia. Dzieci pracowały w grupach i samodzielnie. Przy okazji utrwaliły budowę roślin oraz warunki potrzebne im do życia i wzrostu. Pod opieką wychowawczyni p. Elżbiety Dras uzupełniły księgę inwentarzową. Świetnie się przy tym bawiły, a i zadań matematycznych było co niemiara.
10. września br. w Chełmskiej Bibliotece Publicznej im. Marii Pauliny Orsetti odbyło się literackie spotkanie w ramach Narodowego Czytania pod patronatem Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej. W tym roku fragmenty dramatu ,,Moralność pani Dulskiej” Gabrieli Zapolskiej czytali zaproszeni goście: chełmscy parlamentarzyści, przedstawiciele administracji publicznej oraz samorządowej, duchowieństwa, jednostek oświatowych i kulturalnych.
Jest nam niezmiernie miło, że wybrane kwestie szkolnej lektury czytała także nasza Pani Dyrektor - Beata Tomaszczuk oraz uczniowie klasy VIIId, którzy reprezentowali chełmską społeczność szkół podstawowych.
9 września bieżącego roku uczniowie kl. 3a odwiedzili Warszawę. Trzecioklasiści udali się do Muzeum Świata Iluzji. Tu doświadczyli niemożliwego, poznali sekrety iluzji i zrobili magiczne zdjęcia. Następnie spacerowali po Starym Mieście. Zobaczyli m.in. Plac Zamkowy z kolumną Zygmunta, ul. Krakowskie Przedmieście, Zamek Królewski, Rynek Starego Miasta z pomnikiem Syrenki, mury obronne. Dużo wrażeń było także w Centrum Nauki Kopernik – w świecie samodzielnego eksperymentowania.
Opiekunami tej wspaniałej wycieczki byli: p. Elżbieta Dras, p. Mariusz Koniuszewski i p. Piotr Sadura.
Sztuka wywołuje uczucia, sprawia przyjemność i czyni człowieka lepszym. Projekt ,,Nature in Art” łączy dwa tematy: przyrodę i sztukę. Na przestrzeni dziejów artyści byli pod wpływem natury. To właśnie ona była źródłem inspiracji. Założeniem projektu jest poznanie twórców dzieł, których tematem przewodnim jest natura (Gustav Klimt, Piet Mondrian, Wassily Kandinsky, Salvador Dali, Vincent Van Gogh, Claude Monet).
Uczniowie klasy 3a stworzą własne, niepowtarzalne prace inspirowane twórczością tych artystów. Trzecioklasiści podjęli już działania projektowe. Pracowali z mapą i dowiedzieli się, z jakich krajów pochodzą partnerzy. Poznali Vincenta van Gogha, jego dzieła i różne techniki plastyczne umożliwiające stworzenie prac inspirowanych „Słonecznikami” tego słynnego malarza. Opiekun projektu P. Elżbieta Dras przygotowała m.in. plakat, logo i wstęp do projektu, a to dopiero początek rocznej pracy.
Uczniowie klasy 3a wraz z nastaniem nowego roku szkolnego rozpoczęli projekt matematyczny eTwinning, w formie gamifikacji ,,Tajemnice zamku Królowej Matematyki”. To projekt, którego głównym założeniem jest zainteresowanie “królową nauk” oraz podniesienie kompetencji matematycznych poprzez zabawę. Zadania wplecione są w baśniową fabułę. Trzecioklasiści rozpoczęli prace projektowe od wysłuchania przesłania Królowej Matematyki i po przeanalizowaniu mapy ruszyli na matematyczną wyprawę. Rozszyfrowali kod ze wskazówką jak dojść do zamku, a w drodze wykonali pierwsze zadanie - odkodowali rysunek i utrwalili kierunki geograficzne. Kiedy odkryli zagadkę, niektórym tak się spodobało, że puścili wodze fantazji i np. dorysowywali okna w zamku, kolorowali go. Na mapie wyprawy natrafili na zadanie wspólne dla wszystkich klas i sprawdzili, jakie wzory można ułożyć z podanych kafelków. Najpiękniejszy dywanik będzie prezentem dla Królowej Matematyki. Projekt niezwykle zaciekawił uczniów, toteż nie mogli oprzeć się pokusie i weszli do zamku. Niezwykle interesują się tym, co kryje się w poszczególnych pomieszczeniach i chętnie odkrywają tajemnice zamku Królowej Matematyki.
W obecnym roku szkolnym klasa 2a zrealizowała pięć projektów eTwinning, w tym dwa międzynarodowe w języku zrozumiałym dla wszystkich partnerów, czyli w języku angielskim. Drugoklasiści wszystkie projekty zakończyli sukcesem. Zdobyli w tym roku szkolnym Europejską Odznakę Jakości i pięć Krajowych Odznak Jakości. W pierwszym dniu wakacji Krajowe Biuro eTwinning w Polsce nagrodziło uczniów i wychowawczynię klasy p. Elżbietę Dras za wspaniałą kilkumiesięczną współpracę z partnerami z Turcji, Cypru i Polski w projekcie „Bee Happy”. Cieszymy się, że kolejny raz nasza szkoła znalazła się na liście nagrodzonych w kraju https://etwinning.pl/odznaki-jakosci/ i w województwie lubelskim https://etwinning.pl/wojewodztwo-lubelskie/. Projekt dostarczył dzieciom wielu wrażeń i dodatkowych informacji o pszczołach i ich życiu. Poprzez naukę i zabawę stali się wolontariuszami tworzącymi społeczną kampanię na rzecz ochrony pszczół. Projekty eTwinning tworzą sami nauczyciele, którzy wypracowują autorskie materiały, a podjęte działania dokumentują na platformie eTwinning i wszystko poddawane jest ewaluacji. Współpraca ze szkołami europejskimi przyczynia się do zaspokajania naturalnej ciekawości świata, odkrywania swoich zainteresowań i kształtuje umiejętność pracy w zespole, nie tylko uczniów, ale także grona pedagogicznego. Gratulujemy kreatywności, innowacyjności, pracowitości i wytrwałości oraz życzymy powodzenia w realizacji kolejnych wyzwań.
Progi naszej szkoły 17 czerwca odwiedzili przedstawiciele Straży Ochrony Kolei, aby spotkać się z uczniami klas pierwszych. Przeprowadzone przez strażników zajęcia dotyczyły głównie bezpiecznego zachowania w czasie podróży pociągiem, ale również poznania zasad przejeżdżania i przechodzenia przez przejazdy kolejowe. Pierwszoklasiści dowiedzieli się jak zostać „Ambasadorami Bezpieczeństwa” i przyczyniać się do tego, by na przejazdach kolejowych nie dochodziło do wypadków. Uczniowie mogli również obejrzeć i „przymierzyć” sprzęt i akcesoria, którymi posługują się strażnicy w czasie swojej służby. Zajęcia zakończyły się spotkaniem z psem i jego przewodnikiem. Pies, który służy w Straży Ochrony Kolei w Chełmie, uratował na służbie ludzkie życie i jest prawdziwym bohaterem. Zajęcia bardzo spodobały się dzieciom. W klasach odbyło się krótkie podsumowanie zdobytych wiadomości, a uczniowie otrzymali nagrody od SOK. Spotkanie zorganizowała p. J. Rozwód dzięki uprzejmości i zaangażowaniu pana Przemysława Spyrki rodzica ucznia z kl. 1a. Bardzo dziękujemy za wspaniałą lekcję wiedzy o bezpieczeństwie na kolei.
Tak trzeba wychowywać ucznia, by nie tylko jemu było dobrze,
ale i innym z nim. Ks. Stanisław Konarski
Uroczyste zakończenie roku to dla każdego ucznia chwila niezwykle radosna, niosąca za sobą trud miesięcy nauki, a przede wszystkim rozpoczynająca okres wakacyjnej zabawy, rozrywki i beztroski.
W Szkole Podstawowej nr 8 im. Bolesława Zygmunta Wirskiego uroczystość zakończenia roku szkolnego została zorganizowana w kilku turach. Uświetniła ją obecność rodziców uczniów oraz zaproszeni goście: Pani Dorota Cieślik – zastępca Prezydenta Miasta Chełm, Pan Dariusz Grabczuk – zastępca przewodniczącego Rady Miasta Chełm, Pani Eliza Orzeszko – wizytator Kuratorium Oświaty w Lublinie Delegatura w Chełmie, Pan Marek Skubiszewski – przewodniczący Rady Rodziców i Pani Marzena Pawełczak – zastępca przewodniczącego Rady Rodziców. Goście wygłosili okazjonalne przemówienia, w których gratulowali uczniom wyników w nauce oraz złożyli życzenia słonecznych, beztroskich wakacji.
Podczas uroczystości uczniowie odśpiewali hymn państwowy, miało miejsce również uroczyste przekazanie sztandaru przez uczniów klas VIII – uczniom klas VII, a także ślubowanie absolwentów. Pani dyrektor Beata Tomaszczuk w swoim wystąpieniu podziękowała uczniom i nauczycielom za ciężką pracę w tym trudnym roku. Gratulowała wysokich wyników i osiągnięć oraz wytrwałości, szczególnie podczas nauczania zdalnego. Pani Dyrektor wręczyła prymusom świadectwa z wyróżnieniem i nagrody książkowe, natomiast ich rodzicom listy gratulacyjne.
Za reprezentowanie szkoły podziękowania otrzymali także uczniowie klas VIII, którzy wchodzili w skład Pocztu Sztandarowego Szkoły Podstawowej nr 8 w Chełmie.
Podczas uroczystości nagrodzeni zostali laureaci konkursów przedmiotowych i artystycznych. Wśród gromkich braw wyróżniono statuetkami i wiktoriami najlepszych sportowców naszej szkoły. Szczególne podziękowania złożono także wolontariuszom Szkolnego Koła Caritas oraz uczniom zaangażowanym w działalność Samorządu Uczniowskiego.
Na zakończenie akademii odbyła się część artystyczna.
Naszym absolwentom życzymy wielu sukcesów w dalszej karierze szkolnej, wiary w swoje możliwości i realizacji marzeń!
Wszystkim uczniom życzymy bezpiecznych i udanych wakacji oraz powrotu do szkoły we wrześniu.
Koniec roku szkolnego to czas podsumowań całorocznej pracy. Społeczność szkolna za mijający rok szkolny podziękowała Panu Bogu w naszym kościele parafialnym podczas mszy świętej odprawionej 23 czerwca 2021 r. Mszę św. koncelebrował ks. Marcin Jasiński, a homilię wygłosił ks. Piotr Stasieczek. Wszyscy modlili się w intencji uczniów, rodziców, nauczycieli i pracowników administracji i obsługi Ósemki. Oprawę liturgiczną pod kierunkiem p. Beaty Reps i p. Marii Sas-Mireckiej przygotowali uczniowie klas trzecich.
Przed nami wakacje …, a później nowy rok szkolny, który również rozpoczniemy z Bogiem.
16 czerwca 2021 r. w naszej szkole odbyła się siódma edycja „Z Pasją na TY” przygotowana przez Samorząd Uczniowski.
Zgodnie z tą ideą promujemy i rozwijamy różne zainteresowania naszych wychowanków.
Tegoroczna edycja „Z Pasją na TY” była wyjątkowa. Forma pokazu pozwoliła wszystkim zgromadzonym na zapoznanie się z ogromną różnorodnością uczniowskich talentów. Uczniowie uzdolnieni artystycznie, wokaliści, instrumentaliści, tancerze, zaprezentowali utwory znanych artystów polskich i zagranicznych. Dzieci przedstawiły swoje pasje w następujących kategoriach: taniec, śpiew, pokaz sztuk walki karate i boksu, ekspozycja prac plastycznych, gra na instrumentach - ukulele, akordeon i keyboard.
Występy wzbudziły wielki aplauz wśród publiczności – uczniów, rodziców i nauczycieli.
Prezentacje talentów stanowią dowód na to, iż nasza szkoła to miejsce niezwykłe, pełne pasji, w którym rozwijają się wyjątkowi młodzi ludzie.
W piękne, piątkowe popołudnie 18 czerwca uczniowie i rodzice klasy 2a spotkali się na wyjazdowej imprezie integracyjnej w plenerze. Drugoklasistom i ich rodzeństwu towarzyszyły gry oraz zabawy ruchowe na świeżym powietrzu, w tym wspólne zabawy z rodzicami. Kilka godzin razem na łonie przyrody z niespodziankami, z animatorem, poczęstunkiem, mnóstwem atrakcji, w dobrych humorach i w przemiłej atmosferze upłynęło bardzo szybko. Cieszymy się wspaniale spędzonym wspólnie czasem z aktywnym udziałem naszych rodzin.
1 czerwca 2021 r. w słoneczne wtorkowe przedpołudnie uczniowie kl. 7 e z wychowawcą – p. Marzeną Chrabąszcz oraz nauczycielem - p. Arkadiuszem Borowcem wyruszyli na rajd rowerowy. Celem rajdu była popularyzacja turystyki rowerowej oraz integracja zespołu klasowego. Miłośnicy jazdy na rowerze wyjechali z dziedzińca szkolnego w trasę rajdu, która liczyła ok. 10 km i przebiegała ścieżką rowerową nad Zalew w Żółtańcach. Na miejscu odbył się klasowy piknik, którego najlepszym momentem było zamawianie pizzy. W oczekiwaniu na dowóz zamówionych przekąsek nie zabrakło dobrej zabawy rekreacyjno – sportowej oraz spacerów nad brzegiem zalewu. Był to wspólnie spędzony czas w miłej i życzliwej atmosferze.
W obecnym roku szkolnym klasa IA brała udział w międzynarodowym projekcie edukacyjnym – „CZYTAM Z KLASĄ edycja II - lekturki spod chmurki”, realizowanym jako innowacja pedagogiczna. W czerwcu uczniowie pod opieką wychowawczyni p. J. Rozwód ukończyli realizację Modułu III i jednocześnie całego projektu. W trakcie ostatniego modułu przeczytali kolejną lekturę. Tym razem była to książka pt. „Dzieci Pana Astronoma” W. Chotomskiej. Uczniowie poznali wiele tajemnic kosmosu, planet i gwiazdozbiorów. Doskonalili również technikę czytania. Przeżyli przygodę z chmurką Tosią w krainie Słońca. Nauczyli się wspaniale dbać o naszą planetę i opiekować roślinami. Potrafią świetnie segregować śmieci i wiedzą co to są odnawialne źródła energii. W czasie realizacji tego projektu klasa reprezentowała naszą szkołę w ogólnopolskim konkursie artystyczno - czytelniczym “Wiosna z Księgarnią Tuliszków”. Wszystkie te działania przyczyniły się do tego, że pierwszoklasiści chętnie czytają książki i tworzą wspaniałą grupę przyjaciół. Wszyscy uczestnicy projektu otrzymali pamiątkowe dyplomy, a klasa otrzymała CERTYFIKAT ukończenia projektu.Uczniowie otrzymali również podziękowania i gratulacje od pani dyrektor Beaty Tomaszczuk. Gratulujemy wytrwałości w pracy i życzymy nowych, ciekawych wyzwań.
7 czerwca uczniowie kl. 2a i 2b wraz z opiekunami wybrali się na wycieczkę edukacyjną na Roztocze i do pasieki „Ulik". Po przyjeździe do Zwierzyńca poszli na spacer nad stawy, wśród których stoi barokowy kościół na wodzie. Przeszli ścieżką dydaktyczną na „Bukową Górę” i stawy „Echo” z ostoją konika polskiego w Roztoczańskim Parku Narodowym. Na rynku w Szczebrzeszynie zrobili pamiątkowe zdjęcie ze słynnym „Świerszczem”. Po obiedzie pojechali do pasieki „Ulik” w miejscowości Mokrelipie. Na miejscu czekało na nich wiele atrakcji. Zobaczyli tam miododajne rośliny w otoczeniu zabytkowych i nowoczesnych uli. Zwiedzili skansen pszczelarski i izbę muzealną. Poznali historię starodawnego pszczelarstwa, ujrzeli wiejską chatę, przybory dawnego gospodarstwa rolnego oraz szkolną salę z wyposażeniem z lat 70. XX wieku. Oglądali eksponaty i sprzęty służące pszczelarzom dawniej oraz dziś. Weszli do domku inhalacyjnego i wdychali aromat prosto z wnętrza ula. Oszklony ul edukacyjny umożliwił dzieciom oglądanie pracy pracowitych pszczółek z bliska. Drugoklasiści poznali kilka ciekawostek z ich życia. Po zajęciach każdy mógł zakupić pamiątkę z wosku lub miodu. Najsłodszą częścią programu było otrzymanie upominku, małego słoiczka zdrowego i pysznego miodu. Był to aktywny dzień na łonie przyrody.
Z okazji Dnia dziecka uczniowie klasy IV C wraz z opiekunami wybrali się na wycieczkę do stajni KUCYKI PYSI w Horodyszczu. Dzieci poznały zwyczaje koni i zobaczyły sprzęt jeździecki. Miały okazję do skorzystania z krótkiej przejażdżki na kucyku oraz jazdy na koniu w siodle. Kulminacyjnym punktem wycieczki była jazda bryczką w terenie. Ponadto powodzeniem cieszyły się zabawy na dmuchańcach i skoki na trampolinie.
Dzieci pod czujnym okiem instruktorów uczestniczyły w nietypowej lekcji wychowania fizycznego - zawodach sportowych, których finałem było wspólne robienie baniek mydlanych. To było dla dzieci nowe doświadczenie i ciekawy sposób na spożytkowanie pokładów energii. Chwila odpoczynku była okazją do degustacji pieczonej kiełbasy i deseru - waty cukrowej. Wszyscy bawili się doskonale. To była wspaniała wycieczka!
Z „Uniwersytetem Dzieci” nasza klasa 3b pod opieką pani Iwony Buczek współpracuje już od trzech lat. W tym roku realizowaliśmy zadania w ramach projektu „Matematyka. Co się liczy w sporcie?”. Na kolejnych ośmiu wykładach i warsztatach dowiadywaliśmy się jak radzić sobie z emocjami oraz w jaki sposób wykorzystujemy matematykę w życiu codziennym. Okazało się, że korzystamy z wiedzy zdobytej w szkole znacznie częściej niż się nam wydaje. Obliczaliśmy powierzchnie dużych obiektów sportowych, organizowaliśmy przygotowania do maratonu i zawodów sportowych. W rzeczywistości wirtualnej spotykaliśmy się ze sportowcami, trenerami, projektantami. Tworzyliśmy biznes plany naszych własnych firm związanych ze sportem. Sprawdzaliśmy ile kalorii potrzebuje nasz organizm do właściwego funkcjonowania, gdzie je spalamy, z jakich produktów je pozyskiwać. Uczyliśmy się zasad zdrowego stylu życia.
Matematyka jest wszędzie wokół nas, dlatego lubimy liczyć!
W tym roku szkolnym braliśmy udział w projekcie World Wide Fund for Nature - Światowego Funduszu na rzecz Przyrody - WWF Polska. Wyjaśnialiśmy mechanizmy globalnego ocieplenia i jego długofalowe skutki dla naszej planety i ludzi. Dowiedzieliśmy się czym różni się pogoda od klimatu. Poznaliśmy sposób życia i dostosowania się do warunków środowiskowych niedźwiedzia polarnego. Przygotowaliśmy prace plastyczne związane z niedźwiedziami. Poznaliśmy zwierzęta Arktyki. Wykonaliśmy lapbooki na ten temat. Dowiedzieliśmy się jak nasze zachowanie w Chełmie wpływa na życie zwierząt w np.: w Bałtyku. Wzięliśmy udział w akcji „Godzina dla Bałtyku”. Dowiedzieliśmy się jak my możemy uczyć się odpowiedzialności za czystość naszego najbliższego otoczenia. Podjęliśmy wyzwanie dotyczące naszego środowiska. Polega ono na tym, że podczas każdej wycieczki w środowisko naturalne – do parku, na łąkę, do lasu, zabieramy ze sobą worek na śmieci i sprzątamy porzucony plastik i inne nieczystości. Jeśli śmieci jest w jakimś miejscu zbyt dużo powiadamiamy o takim nielegalnym śmietniku dorosłych i prosimy o interwencję np.: Straży Miejskiej, Urzędu Gminy, Nadleśnictwa. Jak zgłosić problem dotyczący ochrony przyrody, nie tylko jeśli chodzi o zaśmiecanie środowiska, można przeczytać w poradniku - CO ROBIĆ
na stronie Co robić?! | WWF Polska.
Na stronie znajduje się wiele cennych wskazówek oraz gotowe wzory pism do właściwych instytucji.
Klasy Ia i IIc pod opieką swoich wychowawczyń, p. Jolanty Rozwód i Joanny Wichy, odwiedziły "Stajnię Kucyki Pysi". Dzieci poznały pracę hodowcy koni i dowiedziały się jak dbać o zwierzęta gospodarskie. Wielką radość dzieciom sprawiły przejazd bryczką i jazda na kucykach. Zabawom nie było końca na dmuchanej zjeżdżalni oraz trampolinie. Dopełnieniem atrakcji była kiełbaska z ogniska i wata cukrowa. Dzieci wróciły do domów szczęśliwe, a wrażenia z wycieczki pozostaną na długo w ich pamięci.
1 czerwca – tak jak wskazuje kartka w kalendarzu – w Szkole Podstawowej nr 8 w Chełmie odbył się Ósemkowy Sportowy Dzień Dziecka. Ten dzień jest bardzo lubiany w szkole przez wszystkie dzieci, gdyż nie ma wtedy tradycyjnych lekcji w ławkach, a jest zabawa na świeżym powietrzu i wspólne świętowanie.
Imprezę rozpoczęła prowadzona przez nauczycieli wychowania fizycznego rozgrzewka w rytm muzyki, po której uczniowie przystąpili do indywidualnych konkurencji sportowych. Przygotowano 10 stacji z różnymi zadaniami. Trzej najlepsi zawodnicy w każdej konkurencji zostali uhonorowani nagrodami rzeczowymi ufundowanymi przez PWSZ w Chełmie.
Przed sportowymi grami zespołowymi dzieci miały okazję nauczyć się pląsu „Mały John”, podczas którego świetnie się bawiły.
W tym wyjątkowym dniu nie zabrakło też innych atrakcji. Dzieci mogły rozwiązywać sportowe łamigłówki w języku angielskim, rozwijać logiczne myślenie w konkursach matematycznych i zagrać w gry planszowe.
Po długim okresie nauki zdalnej ruch jak najbardziej był wszystkim potrzebny. Dzień minął w miłej i serdecznej atmosferze.
Jak co roku w maju, szczególną uwagę zwracamy na książki. W czasie całego roku szkolnego bardzo często sięgamy po literaturę, zdobywamy „Wieże czytelnicze”, omawiamy wiele lektur i to nie tylko tych obowiązkowych, uczestniczymy w konkursach czytelniczych. Jednak w tym roku święto książki uczciliśmy w wyjątkowy sposób.
W klasach trzecich tym razem odbyło się „Wielkie Klasowe Czytanie”. Uczniowie zachęcali swoich kolegów do czytania ulubionych pozycji literatury dziecięcej.
„Magiczne drzewo”, „Opowieści z Narnii”, „Szary domek”, bajki i baśnie, a nawet fantastyka, królowały w recenzjach i reklamach. Wymienialiśmy się uwagami, dyskutowaliśmy na temat treści przyniesionych książek. Zachęcaliśmy się do odwiedzania księgarń i bibliotek. Koleżanka z 3 C - Weronika Woźniak przygotowała ciekawą prezentację (film) na temat ulubionej książki. Wzięła udział w konkursie ,,To ciekawe, polecam'' organizowanym przez bibliotekę szkolną. Klasy 3a i 3b czytały w piknikowej atmosferze, co możecie zobaczyć na zdjęciach z wydarzenia.
Uczniowie klasy 1b i 2a wzięli udział w nasadzaniu drzew miododajnych na terenie szkoły. 31 maja z inicjatywy Pani Dyrektor Beaty Tomaszczuk posadzili sadzonki sosny. Wcześniej zostały posadzone także lipy. Zachowanie bioróżnorodności poprzez nasadzenia drzew miododajnych zapewni przede wszystkim pozyskanie nektaru owadom zapylającym, zdecydowanie poprawiając ekosystem lokalny. Drzewa zapewniają nam tlen, oczyszczają powietrze, wpływają korzystnie na klimat i samopoczucie nas wszystkich. Bardzo się cieszymy, że nasz teren przyszkolny zyskał kolejne „fabryki tlenu” i miejsca przyjazne dla zapylaczy. Tworząc kolejne miejsce użyteczne dla owadów, włączyliśmy się w akcję „Lubelskie – wspólnie dla pszczół”. To szeroko zakrojona kampania edukacyjno-informacyjna, którą w 2020 r. zainicjował Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego. Akcja nastawiona jest na aktywizację mieszkańców regionu do wspólnych działań na rzecz poprawy warunków życia pszczół.
Dziś trudno wyobrazić sobie życie bez Internetu. To wspaniałe narzędzie – źródło wiedzy, inspiracji, miejsce spotkań, wymiany poglądów, sposób na poznawanie świata. Tak jak każdy medal, ma jednak dwie strony. Internet oprócz wielu dobrodziejstw niesie ze sobą zagrożenia, które należy poznać, by nauczyć się właściwie na nie reagować i skutecznie im zapobiegać. Agresja, hejt czy mowa nienawiści to zjawiska, z którymi dzieci i młodzież coraz częściej spotykają się w sieci. Ponad połowa młodych internautów przyznaje, że była świadkiem różnych form agresji elektronicznej w mediach społecznościowych i innych miejscach w Internecie. Wielu uczniów doświadczyło też cyberprzemocy. Jak uczyć dzieci i młodzież podejmować mądre decyzje w sieci i rozmawiać z nimi o bezpiecznych zachowaniach online?
W bieżącym roku szkolnym nauczyciele informatyki przystąpili wraz z uczniami klas VII i VIII do ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Przystań w sieci”. Założeniem projektu jest wsparcie szkoły w podnoszeniu kompetencji cyfrowych nauczycieli i uczniów, którzy chcą czuć się bezpiecznie w sieci i nauczyć się, jak radzić sobie z cyberzagrożeniami. Projekt objęty jest honorowym patronatem Prezesa Rady Ministrów Mateusza Morawieckiego.
Nauka o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu nie musi być nudna. Na specjalnie zaprojektowanej platformie e-learningowej zostały udostępnione kursy, które w przystępny i atrakcyjny sposób pozwoliły uczniom zgłębić tajniki najważniejszych kwestii związanych ze świadomym korzystaniem z Internetu. Tematyka modułowa kursów została ułożona tak, aby łatwo odnaleźć i zapoznać się z interesującymi ich zagadnieniami:
- Prywatność w cyfrowym świecie.
- Cyberprzemoc w szkole – jak reagować i zapobiegać?
- Cyberzagrożenia. Nie wpadnij w sieć przestępcy!
- Szkodliwe i niebezpieczne treści.
- Cyfrowe ślady i reputacja online.
- Fałszywe informacje. Fake news, dezinformacja w sieci. Internet wie wszystko, ale czasem kłamie.
Uczniowie klas VII i VIII ukończyli już projekt, zdobyli certyfikaty. Uzyskali niezbędne kompetencje i umiejętności. Wiedzą, czym jest cyberprzemoc, jak się przed nią bronić i gdzie szukać pomocy, gdy padną jej ofiarą. Nauczyli się dbać o swoją reputację online i chronić dane udostępniane w Internecie. Poznali sposoby działania internetowych przestępców i dowiedzieli się, jak bronić się przed cyberatakami. Odróżnią też fake newsy od rzetelnych informacji oraz szkodliwe i nielegalne treści w sieci. Wiedza ta otworzy młodzież na rozmowy o cyberzagrożeniach, nie tylko w klasie, ale również w przestrzeni domowej. Projekt realizowały panie: A. Kowalewska i M. Chrabąszcz.
… uczniowie naszej szkoły również, dlatego bardzo chętnie wykonują prace, których głównymi bohaterami są koty, psy lub chomiki.
Urocze pupile można podziwiać na zdjęciach i filmikach, które wykonali uczniowie klas czwartych, piątej i szóstych na lekcjach matematyki i techniki, pod kierunkiem p. Marzeny Chrabąszcz.
Poniższą prezentację przygotowała uczennica klasy VIII b, Julia Świstowska.
20 maja uczniowie klasy 2a świętowali Światowy Dzień Pszczół. Wcześniej udekorowali swoją salę, przygotowali wystawy swoich prac o pszczołach, a w tym dniu prezentowali się w strojach pszczółek. Zorganizowali degustację różnych miodów. Zadbali o miejsca przyjazne dla pszczół i z pomocą dorosłych zawiesili hotele dla zapylaczy. Podleli rośliny posiane i posadzone w szkolnym ogródku. Drugoklasiści pod kierunkiem wychowawczyni p. Elżbiety Dras przez trzy miesiące uczyli się o pszczołach w ramach projektu eTwinning „Bee happy”, wspierają pszczoły i zwracają się do wszystkich, aby pomogli poprawić warunki przetrwania owadów zapylających, a tym samym przetrwania nas ludzi. Pojedyncze działanie nie zrobi wielkich zmian w przyrodzie, ale liczy się każdy, kto zapewnia pszczołom łatwiejszy byt.
Uczniowie klasy 2a z wychowawczynią p. Elżbietą Dras wspierają pożyteczne owady. Każdego dnia dbają o szkolne ogródki roślin miododajnych. Podlewają swoje sadzonki i zasiane nasiona. Czekając na wzrost roślin obserwują pracę pszczół, które są wokół szkoły. Podziwiali pszczoły w akcji na kwitnących drzewach, krzewach, mniszkach lekarskich i innych roślinach. W projekcie eTwinning „Bee happy” mówili o kwitnących trawnikach, przygotowali poidełka, zbudowali domki dla owadów. Pszczoły w tym roku mają bardzo ciężko - chłodna i długa wiosna, opóźnione kwitnienie roślin, opryski stosowane przez rolników o każdej porze dnia - wszystko to sprawia, że szczególnie musimy dbać o pszczoły. Wszystkim przyjaciołom pszczół serdecznie dziękujemy w imieniu „dziewczyn” z pasieki.
21 maja uczniowie klasy 2a z wychowawczynią p. Elżbietą Dras spotkali się online z niektórymi partnerami międzynarodowego projektu eTwinning „Bee happy”. W spotkaniu uczestniczyły dzieci z klas partnerskich z Polski (SP nr 6 w Gnieźnie, SP w Rusi) i z trzech szkół partnerskich w Turcji (Szkoła Podstawowa Mustafa Ayşe Altun, Döşemealtı; Szkoła Podstawowa Koçarlı Yeniköy, Koçarlı; Szkoła Podstawowa Akkapı, Seyhan). Cieszymy się, że mogliśmy się spotkać, zobaczyć, powitać w różnych językach, poznać imiona partnerów, obejrzeć prezentację, utrwalić wygląd flag państwowych, ugruntować słownictwo związane z pszczołami (w języku angielskim) i przy okazji omówić różnice czasowe. Bardzo ciekawe było wspólne rysowanie na tablicy w czasie rzeczywistym. To świetne doświadczenie dla dzieci (przygotowania, spotkanie). Praca w projektach eTwinning to także spotkania online nauczycieli, gdyż działania opierają się na współpracy partnerów, wspólnym tworzeniu, w wyniku którego powstają wspólne materiały.
Uczniowie klasy 2a pod opieką wychowawczyni p. Elżbiety Dras uczynili teren przy naszej szkole miejscem przyjaznym dla pszczół. Wykonali różne prace ogrodnicze, zasiali kwiaty dla zapylaczy w szkolnym ogródku, przynieśli sadzonki i z pomocą rodziców oraz pracowników szkoły założyli klomb roślin miododajnych. Przygotowali także hotele dla owadów zapylających i wkrótce zawieszą je przy szkolnym ogródku. To kolejne działania drugoklasistów w międzynarodowym projekcie eTwinning „Bee happy”.
W ramach konkursu PHO3NIX ACITVE SCHOOL na największą liczbę kroków Szkoła Podstawowa nr 8 wyróżniła troje uczniów, którzy zebrali największą liczbę kroków:
I miejsce Maja Głąb - 331719 kroków
II miejsce Bartłomiej Łopucki - 293945 kroków
III miejsce Zofia Łopuszyńska - 290433 kroki
Serdecznie gratulujemy zwycięzcom!!!
Koordynatorem konkursu była pani Kaja Kiermacz.
Uczniowie otrzymali od pani dyrektor szkoły pamiątkowe dyplomy i nagrody.
Wiosna to wyjątkowa pora roku. Lubią ją bardzo dzieci, ale również ogrodnicy. Uczniowie kl.1a pod opieką p. J.Rozwód, postanowili przez jakiś czas wcielić się w rolę ogrodników. W czasie zajęć uczniowie dowiedzieli się czego rośliny potrzebują do rozwoju i jak się nimi opiekować. Następnie z zapałem wzięli się do pracy. Każdy mógł wybrać swoją ulubioną roślinkę, którą posieje lub posadzi, wybór był bardzo duży. Przez kilka tygodni mali ogrodnicy wspaniale opiekowali się swoimi hodowlami i jednocześnie prowadzili obserwację roślin w dzienniczkach obserwacji. Część dzieci skorzystała z propozycji dzienniczka zaproponowanego przez nauczycielkę, ale powstały również wspaniałe dzienniczki obserwacji własnego projektu. Okazało się, że praca ogrodnika jest bardzo wymagająca i czasochłonna. Jednak wszyscy poradzili sobie z tym zadaniem doskonale, a najlepszym dowodem na to są rośliny, które wyhodowali nasi ogrodnicy. Nagrodą za tak wytrwałą pracę, była możliwość posadzenia roślinek we własnych ogródkach, balkonach lub wykorzystanie ich do posiłków. Pracę uczniów możemy obejrzeć w poniższej prezentacji.
Jedną z korzyści edukacji zdalnej jest pojawienie się nowych, oddolnych inicjatyw nauczycieli. Należy do nich ogólnopolski projekt „Zaproś mnie na swoją lekcję", który polega na tym, że jedni nauczyciele zapraszają na swoje lekcje innych nauczycieli. Nauczyciele z całej Polski, ludzie z pasją i nietypowymi hobby, zapraszają się wzajemnie na lekcje online. To sposób, który pozwala urozmaicić tradycyjne zajęcia i zainteresować uczniów różnymi tematami. Do tajemniczego świata pracowitych pszczółek uczniów klasy 2a zabrała Pani Marlena Kowalska z Katolickiej Szkoły Podstawowej im. Św. Jana Bosko w Piotrkowie Trybunalskim. Uczniowie z wychowawczynią p. Elżbietą Dras serdecznie dziękują p. Marlenie za wspaniałe zajęcia o pszczołach, pasjonującą opowieść o ich życiu i pracy pszczelarza. To ważny temat, który drugoklasiści zgłębiają w międzynarodowym projekcie eTwinning „Bee happy”. Tutaj maleńki wycinek z zajęć.
W kwietniu 16 uczniów naszej szkoły zmierzyło się z wielkim wyzwaniem albowiem włączyli się do Ogólnopolskiego Konkursu Języka Angielskiego „FOX” - intelektualnej zabawy językowej. Uczestnicy rozwiązali test złożony z zadań wielokrotnego wyboru, wiedzy językowej i kulturoznawczej. Konkurs odbywa się w 5 kategoriach wiekowych, nasi uczniowie wzięli udział w grupie wiekowej kl. V-VI SP – BUNNIES
oraz kl. VII-VIII SP - DUCKS .
Konkurs obejmował także zadania z obowiązkowej lekturki, niezwykły „challenge” dla uczestników, w tym roku były to dla Bunnies – „Ali Baba” i „The Mysterious Island” dla Ducks. Na wyniki musimy poczekać do czerwca ale bez względu na rezultaty, niezwykle się cieszymy, że podjęliśmy się tej próby.
Z wyrazami szacunku dla uczestników, koordynatorki konkursu: Ewa Praduń i Magdalena Zosiuk.
Uczniowie klasy 2a wykonali interaktywne zadania przyrodnicze i matematyczne z pszczołami. Nadszedł maj i malowali majową, kwitnącą łąkę z pszczółkami. Podjęte działania to część prawdziwej przygody edukacyjnej w projekcie eTwinning „Bee happy” (opiekun projektu – p. Elżbieta Dras).
Minister Edukacji i Nauki, Wojewoda Lubelski i Lubelski Kurator Oświaty zapraszają do udziału w Międzynarodowym Biegu Solidarności "Lubelski Lipiec 1980".
Wydarzenie jest zorganizowane z inicjatywy Regionu Środkowo-Wschodniego NSZZ „Solidarność” dla upamiętnienia bohaterów robotniczych strajków na Lubelszczyźnie.
Bieg odbędzie się 5 czerwca 2021 r.
Na stronie internetowej www.solidarnosc.org.pl/lublin można dokonać elektronicznego zgłoszenia.
Klub Młodego Odkrywcy w klasie IIIc nie boi się wyzwań. Członkowie Klubu wymyślili i wykonali pod opieką opiekuna, p. Joanny Wichy, własny podwodny świat.
Malując farbami po streczowej folii mogli puścić wodze fantazji. I tak powstało wspólne dzieło!
Klasa Va 7 maja 2021 r. wzięła udział w międzynarodowej, wirtualnej lekcji dziedzictwa dla szkoły polskiej, białoruskiej i ukraińskiej "How are you doing?" ("Jak się masz?"). W czasie zajęć partnerska szkoła z Ukrainy i uczniowie Ósemki przedstawili siebie nawzajem oraz pokazali swoje szkoły w formie prezentacji w języku angielskim. Wychowankowie obu placówek wzięli udział w otwartej dyskusji i wymianie różnych pomysłów. Zaproponowano formy dalszej współpracy i sposoby komunikacji. Po zajęciach zaproszono naszych uczniów do wzięcia udziału w konkursie pod hasłem "Youth Voices of PBU" w ramach Dnia Współpracy Europejskiej - Transgraniczny Konkurs Edukacyjny dla szkół. Dzieci z klasy Va bardzo chętnie i z entuzjazmem podjęły wyzwanie i zmierzyły się z trzema zadaniami: wykonali wpis na bloga, nagrali film oraz napisali słowa i muzykę do piosenki w stylu rap. Teraz z niecierpliwością czekamy na wyniki. Opiekunami projektu są: p. Magdalena Zosiuk i p. Ewa Praduń.
W tym roku mija 77 lat od likwidacji obozu jenieckiego Stalag 319 w Chełmie – jednego z najbardziej okrutnych obozów jenieckich na terenie dzisiejszej Polski. O tej ważnej rocznicy nie zapomnieli uczniowie klas I-III, którzy wspólnie z wychowawczyniami zapalili znicze przy pomniku pamięci ofiar obozu znajdującym się przy naszej szkole. Panie nauczycielki przybliżyły najmłodszym uczniom historię tego miejsca. Dzieci minutą ciszy uczciły pamięć poległych żołnierzy wielu narodowości. Lekcja była świadectwem pamięci o naszej historii. Uczyła dzieci patriotyzmu i tożsamości narodowej.
Uczniowie klas 1-4 po raz pierwszy od roku, chociaż w reżimie sanitarnym, mogli wziąć udział w interaktywnym spotkaniu, które przygotował Katolicki Teatr Edukacji z Krakowa pt. „Alicja". W trakcie seansu dzieci przeniosły się do krainy czarów. Królik Baloniarz rozbawiał i rozśmieszał dzieci. Akrobatka, zadziwiła nas pokazem na szarfie. Kapelusznik wykonał pokaz pirotechniczny i bawił się z nimi w chowanego. Królowa Kier, zadała dzieciom zagadki, a w nagrodę za ich rozwiązanie one dostały prezenty. Gąsienica przeniosła dzieci w świat baniek mydlanych. Nie zabrakło wspólnej zabawy, do której zapraszał nas narrator kot. Efektu dopełniały otrzymane od Alicji okulary 3D, dzięki którym bajkowy świat zachwycił wszystkich swą niezwykłą barwą.
W maju bieżącego roku uczniowie klas ósmych i ich rodzice wzięli udział w spotkaniach online związanych ze zbliżającymi się egzaminami ósmoklasisty oraz wyborem szkoły ponadpodstawowej.
Dla ósmoklasistów 4 maja odbyły się warsztaty online „Stres szkolny, stres egzaminacyjny” prowadzone przez panią psycholog dr Beatę Kostrubiec-Wojtachnio z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 1 w Chełmie.
Następnie 10 maja odbyło się spotkanie online, w którym uczestniczyli uczniowie klas ósmych oraz ich rodzice, Dyrektor Szkoły, pani Beata Tomaszczuk, pani psycholog dr Beata Kostrubiec-Wojtachnio, wychowawcy klas, panie: Agata Wojtasiuk, Marlena Wojciechowska-Przysucha, Magdalena Zosiuk, doradca zawodowy, pani Ewa Karpiuk-Koleniec, pedagodzy szkolni, panie: Elżbieta Dąbrowska i Wioletta Mazur. W trakcie spotkania pani dyrektor zapoznała rodziców z organizacją ogólnopolskiego egzaminu ósmoklasisty. Pani psycholog zaprezentowała informacje na temat „Jak wybrać szkołę ponadpodstawową, aby zachować dobrą samoocenę”. Doradca zawodowy omówił kwestie związane z rekrutacją do szkół ponadpodstawowych w naszym regionie. Na zakończenie spotkania pedagodzy szkolni przedstawili, głównie rodzicom, najważniejsze wskazówki, dotyczące wspierania dzieci w wyborze szkoły ponadpodstawowej i dalszej ścieżki edukacyjnej, mając na uwadze perspektywiczny wybór zawodu.
W załączeniu znajduje się relacja z działań realizowanych w klasach ósmych, spotkanie z rodzicami oraz warsztaty o stresie.
https://view.genial.ly/609236434039590d2f0ac06f/vertical-infographic-rekrutacja-w-kilku-krokach
https://view.genial.ly/60923670e6fcdf0d281fc36c/vertical-infographic-timeline-rekrutacja-2021
https://view.genial.ly/6092aaed039f0e0d33c697ee/presentation-jak-rodzice-moga-wspierac-dziecko-przy-wyborze-zawodu
Jednym z zadań międzynarodowego projektu eTwinning „Bee happy” było stworzenie pomysłów do kodowania dla partnerów. Uczniowie klasy 2a opracowali swoje propozycje i wykonali różne zadania przesłane przez partnerów. Zmierzyli się z łamigłówkami z zakresu programowania. Robot Photon otrzymał rolę pszczelarza, który zbierał miód z poszczególnych uli. Była to ciekawa zabawa i nauka.
Uczniowie klasy 2a pod kierunkiem wychowawczyni p. Elżbiety Dras stworzyli animacje o pszczołach w programie Scratch i skomponowali muzykę. Przygotowali kilka scen (Pszczoły w ogrodzie; Pszczółki na łące; Wlot do ula; Wizja świata bez pszczół; Prośba pszczół) i wspólnie z partnerami projektu eTwinning „Bee happy” powstał film animowany z przesłaniem.
Uczniowie klasy 2a pod opieką wychowawczyni p. Elżbiety Dras sukcesem zakończyli międzynarodowy projekt eTwinning „Zakodowani na zabawę (Encoded for fun)". Ich kilkumiesięczna praca została nagrodzona Krajową Odznaką Jakości. W tym trudnym czasie było to duże wyzwanie. To kolejne wyróżnienie dla tej klasy za projekty eTwinning. Brawo! Więcej informacji tutaj i tutaj.
Każdego roku 8 maja obchodzimy Światowy Dzień Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca. Dzień ten nie został wybrany przypadkowo. Jest to rocznica urodzin (8 maja 1828 r. Genewa) Henry Dunanta, założyciela organizacji.
Wszędzie tam, gdzie jest kryzys, są wolontariusze Czerwonego Krzyża lub Czerwonego Półksiężyca. Są oni gotowi wspierać poszkodowanych i pomagać im w szybszym powrocie do zdrowia czy w zwykłych czynnościach dnia codziennego. Ich zaangażowanie nigdy nie słabnie, a ich współczucie nie ma granic.
W roku 2020 jedna na dwanaście osób na świecie otrzymała wsparcie od Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca. Wolontariusze i pracownicy Czerwonego Krzyża wspierają codziennie ponad 160 milionów potrzebujących na całym świecie, poprzez moc humanitaryzmu ratują ludzkie życie oraz łagodzą cierpienie. Czerwony Krzyż i Czerwony Półksiężyc nigdy nie zostawia nikogo bez pomocy. Nieważne, czy ktoś ucierpiał w wyniku klęski naturalnej, wywołanej przez działania człowieka, czy w trakcie konfliktu zbrojonego.
Członkowie Polskiego Czerwonego Krzyża i wolontariusze w chwili obecnej, gdy cały świat walczy z pandemią koronawirusa, codziennie pomagają seniorom, osobom samotnym, osobom przebywających w izolacji i na kwarantannie.
Wolontariusze to bez wątpienia siła Polskiego Czerwonego Krzyża.
W Światowy Dzień Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca oddajemy hołd tym milionom wolontariuszy, członkom i działaczom, którzy codziennie pracują na całym świecie, aby zapobiegać ludzkiemu cierpieniu a gdy ono wystąpi łagodzić je. Ludzie Ci pracują na pierwszej linii każdego kryzysu, często w trudnych warunkach, narażając nawet własne bezpieczeństwo. Zasługują na naszą głęboką wdzięczność, którą pragniemy wyrazić właśnie w tym szczególnym dniu.
Kwiecień to bardzo ważny miesiąc w kalendarzu każdego ekologa. Uczniowie klasy 1A wraz z wychowawczynią p. J. Rozwód wiele czasu przeznaczyli na omówienie i poznanie problemów, z jakimi boryka się nasza planeta Ziemia. Przygotowali również „receptę” z radami dla ludzi, aby wiedzieli jak jej pomóc i ratować przed zniszczeniem. Rady przenieśli na plakaty, które w bardzo symboliczny sposób zachęcają nas wszystkich do pomocy naszej planecie. Jeśli tylko zjednoczymy działania, wysiłki najmłodszych Ekologów nie przejdą bez echa. Zachęcamy wszystkich do działania na rzecz ochrony Ziemi.
Uczniom klasy 2a bardzo spodobałosię przygotowywanie przysmaków z miodem. Mając świadomość, że miód jest zdrowy, weszli w role kucharzy i przy wsparciu rodziców urządzili słodką, rodzinną ucztę FILM 1, FILM 2. Było to kolejne wyzwanie podjęte w ramach realizowanego przez drugoklasistów projektu eTwinning „Bee happy”, którego opiekunem jest p. Elżbieta Dras.
Z okazji zbliżającej się 230. rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja, najważniejszego aktu prawnego w historii Rzeczypospolitej, pierwszego tego typu w Europie i drugiego na świecie (po konstytucji Stanów Zjednoczonych z 1787 roku), Szkoła Podstawowa nr 8 w Chełmie proponuje szereg działań w zakresie edukacji związanych z tym doniosłym jubileuszem. Z tej okazji zapraszamy wszystkich do obejrzenia krótkiego filmu oraz strony internetowej autorstwa p. Marzeny Boćwińskiej.
https://sites.google.com/sp8chelm.pl/konstytucja-3-maja/start
ZAPRASZAMY do włączenia się do akcji #mojaflaga organizowanej z okazji Dnia Flagi Rzeczypospolitej Polskiej 2 maja.
ZACHĘCAMY do sfotografowania swojej flagi i podzielenia się zdjęciem w mediach społecznościowych z oznaczeniem #mojaflaga.
OCZEKUJEMY na zdjęcia również pod adresem mailowym Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Więcej informacji: https://niepodlegla.gov.pl/aktualnosci/2-maja-wywies-flage/
Na całym świecie od lat 22 kwietnia celebrujemy Dzień Ziemi. Obchody sąokazją do promowania ekologicznych postaw, ale też uświadamiania problemów, które się wiążą ze zmianą klimatu. Uczniowie klasy VI A oraz harcerze 12 DH 8 WIR postanowili włączyć się do działań na rzecz naszej planety. Zadbali o najbliższe środowisko sprzątając najbliższe otoczenie terenów zielonych.
Harcerki Julka S., Aleksandra Ł. i Kornelia R. z klasy VII B w niedzielę 18 kwietnia wraz z dh. Moniką i dh. Pawłem w ramach akcji Hufca Chełm i Stowarzyszenia WerWA wzięli udział w miejskiej akcji „Czysta rzeka” i posprzątali teren przy Zalewie w Żółtańcach.
Indywidualnie zaangażowały się uczennice klasy VI A Amelka Kogut wraz z siostrą Leną z klasy III C oraz Kinga Zacharczuk.
Zadbały o najbliższe otoczenie porządkując teren, gdzie mieszkają, czyli okolice ul. Feliksa Nowowiejskiego i al. 3-go Maja za blokiem nr 14.
Denys Sidnichenko z klasy VI A porządkował teren koło biblioteki.
Gratulujemy ekologicznej postawy! Bierzmy przykład z koleżanek i dbajmy o naszą Ziemię cały rok!
Nasza szkoła przystąpiła do konkursu Ekophone. Polega on na zebraniu starych, używanych, niepotrzebnych telefonów komórkowych, bez baterii, w zamian za atrakcyjne nagrody i kupony pieniężne. Telefony po ewentualnej naprawie i usunięciu wszelkich danych mogą trafić np. do krajów rozwijających się w Afryce i Azji, gdzie będą mogły jeszcze przez lata służyć innym dzieciom.
Koordynatorem akcji w szkole jest p. Kamil Kaszak oraz p. Joanna Wicha. Termin zbiórki - do 28 maja b.r.
Zacznijmy porządkowanie i sprzątanie świata od własnego biurka i otoczenia!
DZIĘKUJEMY ZA EKOLOGICZNĄ POSTAWĘ I OCZEKUJEMY WASZEGO WSPARCIA!
PAMIĘTAJ BĄDŹ EKO!
Uczniowie na lekcjach historii pod kierunkiem p. Agnieszki Szczepanik uczcili 230. rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Zajęcia, które rozpoczęły się od odśpiewania hymnu państwowego, przybliżyły dzieciom i młodzieży okoliczności zatwierdzenia na Sejmie Wielkim, pierwszej w Europie i drugiej na świecie ustawy zasadniczej, warunkującej ustrój polityczny państwa, uprawnienia władz oraz obowiązki i prawa mieszkańców.
Nasi uczniowie oprócz twórców i postanowień Ustawy rządowej z 3 maja 1791 roku, uchwalonej w czasie nieobecności dużej grupy posłów sprzeciwiających się reformom w Rzeczypospolitej Obojga Narodów, poznali następstwa sesji majowej: konfederację targowicką, konflikt polsko-rosyjski oraz drugi rozbiór Polski.
Klasa IIc pod opieką wychowawczyni, p. Joanny Wichy, wzięła udział w obchodach Międzynarodowego Dnia Wody zorganizowanych przez Polską Akcję Humanitarną. Uczniowie podczas realizacji projektu ekologicznego rozmawiali o tym, jak ważna jest woda i jakie ma znaczenie dla życia na Ziemi. Poznali też metody oszczędzania wody, które teraz mogą wykorzystać w życiu codziennym.
Realizacja projektu edukacyjnego z historii pt. Narodziny „Solidarności” stała się dla uczniów klasy VIII b pretekstem, aby pospacerować po naszym urokliwym mieście oraz zwiedzić wystawę w plenerze, zorganizowaną na placu Edwarda Łuczkowskiego „Tu rodziła się Solidarność”. Uczniowie poszukując informacji o genezie organizacji opozycyjnej, obejrzeli ekspozytory przygotowane przez Instytut Pamięci Narodowej. Szczególną uwagę zwrócili na wkład chełmian w tworzenie ruchu społecznego, którego legalizację poprzedziły strajki na Lubelszczyźnie w 1980 roku.
Opiekunem projektu, który zachęcił młodzież do pogłębiania wiedzy historycznej jest pani Agnieszka Szczepanik.
Podczas lekcji zdalnych wychowania fizycznego uczniowie klas - VIB, VIA i VIIE mieli za zadanie zaplanować trasę i posprzątać ją z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa. Uczniowie bardzo zaangażowali się w zadanie, dzięki czemu wiele zaśmieconych miejsc wnaszym mieście odzyskało wspaniały wygląd.
Lekcje online zorganizowane przez p. Kaję Kiermacz miały na celu zachęcić do aktywności fizycznej na świeżym powietrzu oraz motywować uczniów do zadbania o czystość otoczenia.
Prezentacja prac plastycznych uczniów kl. 1a Szkoły Podstawowej nr 8 w Chełmie przygotowanej w ramach Ogólnopolskiego Konkursu Artystyczno - Czytelniczego zorganizowanego przez Księgarnię Tuliszków. Motywem przewodnim konkursu był wiersz Doroty Gellner pt. “Wiosenny czarodziej’’.
Wiersz recytuje Maja Kuśniewska, uczennica klasy 1a, a prace konkursowe różnymi technikami plastycznymi wykonali wszyscy uczniowie tej klasy.
Opiekunem projektu była pani Jolanta Rozwód.
Uczniowie klasy 2a realizując międzynarodowy projekt eTwinning „Bee happy” zostali pszczelimi hotelarzami. Zbudowali domki i przygotowali poidełka dla dzikich zapylaczy FILM. Stworzyli warunki mieszkaniowe do wylęgu i gniazdowania różnych gatunków owadów zapylających. Pszczółki, szczególnie wiosną, kiedy wychowują młode, bardzo potrzebują wody. Opiekunem anglojęzycznego projektu jest wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras.