Międzypokoleniowa wymiana doświadczeń w Ósemce
W naszej placówce realizujemy wiele projektów, innowacji i programów.
W bieżącym roku szkolnym przystąpiliśmy do cyfrowego projektu „Szkoła międzypokoleniowa”.
Inicjatywa ta realizowana jest wspólnie przez Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Edukacji Narodowej, minister ds. polityki senioralnej Marzenę Okłę-Drewnowicz i Państwowy Instytut Badawczy NASK i skierowana jest do osób powyżej 60. roku życia
Projekt ten otwiera szkoły na zajęcia z udziałem seniorów oraz stwarza warunki do integracji międzypokoleniowej i walką z samotnością czy wykluczeniem społecznym wśród osób starszych.
Najważniejsze cele tej inicjatywy to:
- Zaangażowanie uczniów i nauczycieli w szkolenia seniorów z zakresu kompetencji cyfrowych oraz bezpieczeństwa w sieci: stworzenie warunków do integracji międzypokoleniowej.
- Rozwój kompetencji cyfrowych seniorów: umożliwienie seniorom zdobycia umiejętności cyfrowych, które pomogą im lepiej funkcjonować w społeczeństwie.
- Promowanie interdyscyplinarnej współpracy w szkole: wspieranie współpracy między różnymi grupami wiekowymi w celu realizacji projektów edukacyjnych o charakterze międzypokoleniowym.
- Promowanie pozytywnych postaw wśród uczniów: rozwijanie wśród uczniów postaw takich jak wrażliwość, empatia i zaangażowanie społeczne poprzez współpracę z seniorami.
Zagadnienia programu zostały ułożone w trzech modułach:
MODUŁ I. WPROWADZENIE
- Zajęcia 1. Pierwsze kroki z technologią.
- Zajęcia 2. Podstawy bezpieczeństwa w internecie.
MODUŁ II. PRZYJEMNE Z POŻYTECZNYM
- Zajęcia 3. Rozrywka w sieci.
- Zajęcia 4. Internet jako codzienne wsparcie.
MODUŁ III. ZAGROŻENIA W SIECI
- Zajęcia 5. Phishing i metoda „na wnuczka”.
- Zajęcia 6. Oszustwa w internecie.
Wiemy, iż dzięki programowi „Szkoła Międzypokoleniowa” zbliżymy ósemkowe pokolenia: uczniów, babć i dziadków. Przygotujemy miejsce, gdzie doświadczenie spotka się z młodością. Wspólna nauka wpłynie na lepsze zrozumienie i więzi.
Nasi najbliżsi seniorzy zyskają wsparcie w świecie technologii, a uczniowie będą mieli szansę stać się mentorami i lepiej poznać potrzeby starszych.
Ósemka stanie się miejscem lokalnej integracji.
Kilka zdań o realizacji projektu
W grudniu 2024 r. odbyło się szkolenie koordynatorów projektu.
W naszej szkole została nim pani Aneta Kowalewska, a udział wzięli uczniowie z kl. VII i VIII oraz seniorzy (babcie uczniów biorących udział w tym przedsięwzięciu).
Od stycznia 2025 r. rozpoczęliśmy realizację zadań: odbyły się warsztaty dla uczniów i seniorów.
Nasi uczniowie pomagali seniorom w poszerzeniu wiedzy cyfrowej, w nabywaniu umiejętności poruszania w świecie nowych technologii oraz w codziennym radzeniu sobie z wyzwaniami cyfrowymi. Ósemkowi seniorzy to mentorzy od empatii, odpowiedzialności, budowania więzi, wrażliwości, komunikacji.
Uczniowie – mentorzy:
- Zuzanna Abramik z klasy 7 c
- Zofia Adamska z klasy 7 a
- Jonatan Klajnert z klasy 8 b
- Jagoda Fic z klasy 8 c
- Oliwier Krupa z klasy 8 c
- Łukasz Ostrowski z klasy 8 c
- David Shutovskyi z klasy 8 c
Szkolni liderzy projektu przekazali seniorom swoją wiedzę i doświadczenie z zakresu obsługi sprzętu komputerowego, korzystania z internetu, cyberbezpieczeństwa. FOMO, różnych oszustw z użyciem nowoczesnych technologii oraz podstawowych umiejętności cyfrowych.
Wspólnie zwiedzali świat, eksplorowali przestrzeń wirtualną swoich wnuków, dzięki technologii VR.
Na koniec warsztatów seniorzy wypełnili ankiety podsumowujące projekt. Uwagi i spostrzeżenie wzbogacą przyszłe edycje tego programu.
Wszyscy uczestnicy otrzymali pamiątkowe certyfikaty ukończenia tego projektu.
Gratulujemy wszystkim podmiotom zaangażowanym w ten wyjątkowy projekt, uczniom, seniorom i nauczycielom! Jesteśmy niezmiernie dumni z zaangażowania naszych uczniów oraz ich wkładu w budowanie ósemkowych więzi międzypokoleniowych.
Życzymy wyłącznie bezpiecznych doświadczeń w świecie realnym i wirtualnym!
I nie będzie to nasza ostatnia inicjatywa, która łączy pokolenia.