Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Uczniowie klasy IIb rozmawiali o jesiennych nastrojach… Słuchali „muzyki wiatru” wykonywanej na fletni pana, oglądali obrazy malarzy impresjonistów, wypowiadali się na temat techniki malowania, kolorystyki oraz uczuć, jakie te obrazy wywołują. Po wysłuchaniu wiersza Joanny Kulmowej „Czerń” dzieci wykonały rysunki w odcieniach szarości i czerni. Używając tylko ołówka stworzyły niezwykłe, nastrojowe ilustracje. Zresztą oceńcie sami!

1

Twórczo w klasie II b.pdf

 

Każdy dzień zdalnego nauczania to nie tylko sumienna praca dzieci, ale również ciekawa zabawa. Uczniowie klasy 1b z dużym zaangażowaniem poznawali życie dinozaurów. Okazało się, że dzieci mają dużą wiedzę na ich temat, a nawet posiadają kolekcje tych prehistorycznych gadów.
Ciekawym podsumowaniem zajęć było obejrzenie filmu o dinozaurach i własnoręczne wykonanie sylwetek tych fascynujących stworzeń. Zwierzęta zamieszkały z uczniami, dostały ciekawe imiona i od dziś kibicują pierwszakom w zdalnym nauczaniu!

Dinozaury 1

 Uczniowie klasy 2c często uczą się poprzez zabawę. Taka nauka na długo pozostaje później w pamięci dzieci. Kreatywni uczniowie pod opieką wychowawczyni, p. Joanny Wichy, prezentując elementy listopadowej pogody nagrali własne prognozy pogody. Dzieci bardzo poważnie podeszły do tego zadania przygotowując z pomocą rodziców rekwizyty i stylizacje. Powstały programy zupełnie jak w telewizji, a nawet lepiej! Oceńcie sami.

Uczniowie klasy 2a znają rudego kota Scratcha oraz jego młodszego brata - Scratcha Juniora, który zachęca dzieci do wspólnej zabawy w kodowanie. Podczas kształcenia na odległość poznali nowe możliwości drzemiące w tym języku i tworzyli proste animacje. Układali z kolorowych bloczków kody i świetnie się bawili. Rysowanie nowych duszków, nagrywanie swojego głosu i wprawianie bohaterów w ruch to ich ulubione zajęcia. Drugoklasiści wspaniale współpracują zdalnie, komunikują się, prezentują swoje prace i pomagają sobie podczas zajęć online. Zainspirowani przez wychowawczynię p. Elżbietę Dras skupili się głównie na wykonaniu animacji pt. „Kasztanki” – kolejnego zadania w ramach międzynarodowego projektu eTwinning „Encoded for fun”.


10 Gromada Zuchowa "Białe Niedźwiadki" z sukcesem uczestniczyła w Powiatowym Przeglądzie Piosenki Turystycznej organizowanym przez PTTK w Chełmie przy współpracy z Młodzieżowym Domem Kultury i Urzędem Miasta Chełm.
Zuchy wykonały dwie piosenki harcerskie o tematyce turystycznej: "Hej w góry, góry" i "Krajka".
Zuchy do festiwalu przygotowały drużynowe - druhna Wioletta Mazur i druhna Joanna Wicha.
Jesteśmy ogromnie dumni z sukcesu naszej GZ "Białe Niedźwiadki".
GRATULUJEMY małym artystom !!!
B - R - A - W - O !!! Brawo! Brawo! Brawo!

Nauka online autorstwa Elżbieta Dras

Uczniowie klasy 1a w czasie nauczania zdalnego pilnie się uczą i pracują, ale rozwijają także swoje zainteresowania i poznają niezwykły świat nauki. Na ostatnich zajęciach woda była głównym tematem badań i dociekań naukowych młodych odkrywców. Jak ważna jest woda dla funkcjonowania życia na Ziemi? Ile jest wody na naszej planecie, a ile w organizmie człowieka? Jak oszczędzać wodę? Jakie zwierzęta i rośliny żyją w wodzie i blisko niej?
Dzieci postanowiły zbadać wodę i sprawdzić jakie ma właściwości. Wspólnie z wychowawczynią p. Jolantą Rozwód i pod czujnym okiem rodziców, przeprowadzili bardzo ciekawe eksperymenty z użyciem wody. Wiedzą już co się rozpuszcza w wodzie, a co nie, co to jest lód i para wodna, dlaczego jedne przedmioty pływają, a inne toną ...
Na te pytania znają już odpowiedzi mali naukowcy z kasy 1a. A oto kilka zdjęć i filmików prezentujących pracę pierwszoklasistów.

praca domowa.pdf

Prezentacja1.pptx

Uczniowie klasy IIc pod opieką swojej wychowawczyni, p. Joanny Wichy, podczas nauki zdalnej wcale się nie nudzą. Omawiając lekturę Justyny Bednarek "Niesamowite przygody 10 skarpetek" uczniowie wykonali przepiękne prace - portrety ulubionych bohaterów książki. Największą przyjemność sprawiło jednak uczniom stworzenie własnych skarpetkowych przyjaciół - pacynek. Zdjęcia wszystkich prac zostały wysłane do autorki książki - mamy nadzieję, że będą inspiracją do powstania nowych przygód przesympatycznych skarpetek.

1

Narodowe Święto Niepodległości skłania do refleksji i przypomina o skomplikowanych losach Polaków, którzy musieli walczyć o odzyskanie swojej państwowości. Upadek państwa polskiego w 1795 roku doprowadził do 123-letniego okresu zaborów i niewoli, zakończonego 11 listopada 1918 roku. Uczniowie naszej szkoły zachowując pamięć o rodakach walczących o niepodległą Polskę, 10 listopada br. wzięli udział w szkolnym konkursie historycznym. Do rywalizacji przystąpiło 25 uczniów klas VI-VIII, którzy wykazali się dużą wiedzą nt. drogi Polaków do niepodległości oraz głównych twórcach procesu powrotu ojczyzny na mapę Europy po latach rozbiorów.
Zadania konkursowe najlepiej rozwiązał Kamil Siatka zajmując I miejsce (VIII c). Drugą lokatę zdobyła Aleksandra Grzesiuk (VIII c). Trzecie miejsce uzyskali ex aequo Karol Muniak (VIII a) oraz Kamil Błaszczyk (VIII b).
Laureatom serdecznie gratulujemy!
Konkurs zorganizowała pani Agnieszka Szczepanik.

Znamy Ojców Niepodległości

 

Uczniowie kl. VII b wspólnie z wychowawcą p. Anetą Kowalewską zrealizowali projekt kampanii społeczno-edukacyjnej #BarwyWspólne. To inicjatywa skupiona wokół symboli narodowych i kulturowych. Jej celem jest rozwijanie uczuć i postaw patriotycznych rozumianych jako codzienne, drobne gesty oraz szacunek symboli narodowych. Program rekomendowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowe Centrum Kultury w Warszawie oraz Program Wieloletni Niepodległa na lata 2017-2022.
W czasie zajęć utworzyli „Ósemkowy przepis na patriotyzm”:
Michelle: szacunek do barw i symboli narodowych
Karolina: szacunek do drugiego człowieka, uważność na drugiego człowieka i jego potrzeby
Ola: poznawanie życiorysów i dokonań ważnych dla Polski postaci, nie tylko bohaterów walki o wolność, ale także ludzi kultury i nauki, w tym – patrona szkoły
Paulina: uczestnictwo w obchodach świąt i rocznic ważnych dla kraju
Julia S.: nauka, by móc w przyszłości oferować swoje umiejętności innym członkom społeczeństwa
Olgierd: angażowanie się w działalność społeczną i charytatywną
Kornelia: troska o zabytki kultury i miejsca pamięci
Radek: mówienie ojczystym językiem, troska o język ojczysty, posługiwanie się poprawną polszczyzną
Nikola: troska o środowisko naturalne i dziedzictwo przyrodnicze swojego kraju
Mateusz: kibicowanie polskim sportowcom
Sebastian: uczciwość, płacenie podatków w kraju i kupowanie polskich produktów
Patrycja: poznawanie polskiej historii, pogłębianie wiedzy na jej temat
Marcel: poznawanie polskiej kultury, również regionalnej
Maciej: kultywowanie tradycji
Kacper: codzienna życzliwość wobec innych
Gabriela: przestrzeganie prawa
Wiktoria: uczestnictwo w wyborach i inna działalność obywatelska
Julka B.: dbanie o dobre imię swojego narodu i kraju zarówno wewnątrz, jak i poza granicami Polski.
Uczniowie kl. VII b wiedzą, iż wspólne dobro, kultura i tożsamość to trwała i otwarta postawa patriotyczna. Rodzice i wychowawca klasy przekazują pozytywne wzorce zachowań, możliwe do naśladowania w codziennym życiu.

Kotylion Jula 7b

W ramach projektu eTwinning „Kuchcikowo – smacznie, zdrowo, kolorowo” uczniowie klasy 2a wykonali kolejne zadanie - robili w domach zdrowe soki warzywno – owocowe. Dzieci nie tylko lubią je przyrządzać pod okiem rodziców, ale przede wszystkim piją z apetytem. Prezentujemy fotograficzne i filmowe relacje z domowej produkcji pysznych soków w wykonaniu Ninki, Huberta, Filipa, Zuzi i Mai. 
Sok jabłkowy Filipa
Maja robi sok z arbuza
Sok warzywno - owocowy Zuzi
Wśród propozycji znalazł się wyśmienity sok sporządzony bez użycia prądu. Opiekunem projektu jest wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras.

Uczniowie klasy VII b celebrowali 102. Rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę. W ramach obchodów młodzież zrealizowała projekt edukacyjny z historii, który polegał na stworzeniu komiksów w wersji elektronicznej. Podczas pracy w projekcie uczniowie poznali dorobek i osiągnięcia Polaków walczących o niepodległość, wykazali się kreatywnością i innowacyjnością prezentując drogę, jaką musieli przebyć nasi rodacy walcząc o państwowość.
Opiekunem projektu, który zainspirował uczniów do kultywowania wartości, w tym patriotyzmu i szacunku dla tradycji jest p. Agnieszka Szczepanik.

walka o odzyskanie polskiej panstwowosci highres 7b

 

11 listopada 1918 r., po latach starań i zmagań wielu patriotów, Polska powróciła na mapę Europy jako suwerenne państwo. Aby uczcić 102. Rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę, uczniowie klasy VIII c pod kierunkiem nauczyciela historii p.  Agnieszki Szczepanik, zrealizowali projekt edukacyjny pt. „Bohaterowie naszej wolności”. Ósmoklasiści stworzyli lapbooki, w których zaprezentowali sylwetki osób walczących o niepodległość, uwiecznili postacie dokonujące swą codzienną pracą czynów niezwykłych, odkryć w różnych dziedzinach lub zachwyciły swoim talentem. Nasi uczniowie docenili Polaków, którzy poprzez swoją działalność przyczynili się do odbudowy i rozkwitu państwa polskiego w różnych sferach oraz do promowania pozytywnego wizerunku Polski i Polaków na świecie.

Bohaterowie naszej wolności

 

11 listopada pamietamy Naród, który traci pamięć przestaje być Narodem – staje się jedynie zbiorem ludzi, czasowo zajmujących dane terytorium. - Józef Piłsudski.

11 listopada pamietamy

 11 listopada pamietamy 11 Listopada - PAMIĘTAMY!

11 listopada pamietamy Niech żyje wolna i niepodległa Polska! 11 listopada pamietamy
Bądźmy dumni! Zbliża się Narodowe Święto Niepodległości 11 listopada pamietamy
Podobnie, jak w całej Polsce, także i w naszym mieście, nie będzie w tym roku oficjalnych uroczyści związanych z Narodowym Świętem Niepodległości.
Niemniej, pamiętaliśmy…
Z zachowaniem wszelkich norm bezpieczeństwa, 10 listopada br. delegacja uczniów kl. VII e z wychowawczynią, p. Marzeną Chrabąszcz, odwiedziła Targowicę - miejsce związane z dramatycznymi wydarzeniami II wojny światowej. Siódmoklasiści uporządkowali historyczne miejsce, zapalili znicze i złożyli kwiaty. W ciszy i zadumie oddali hołd szczególnej czci i pamięci ofiarom represji niemieckich na terenie Chełma.
Ósemka przygotowuje uczniów do czynnego udziału w życiu społecznym. Powiązania szkoły z życiem środowiska i całego kraju, czerpanie wzorów postępowania z dawniej historii i kultury narodu - to podstawowe warunki realizacji zadań szkoły oraz kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych.

124560053 398551247842617 6727298554958199872 n

„Być zwyciężonym i nie ulec to zwycięstwo, zwyciężyć i spocząć na laurach to klęska.” Józef Piłsudski

Tegoroczne obchody Narodowego Święta Niepodległości są zupełnie inne, bo to obchody w czasach pandemii Covid 19. Mimo to uczniowie kl.1a poznają historię Polski i wspólnie z wychowawczynią p. Jolantą Rozwód i rodzicami, a nawet całymi rodzinami 10 listopada rozpoczęli świętowanie tego wyjątkowego dnia, by uczcić Niepodległość. Z tej okazji wykonali własnoręcznie biało-czerwone kotyliony, wzięli udziału w kolejnej edycji akcji MEN „Szkoła do hymnu” i odśpiewali „Mazurka Dąbrowskiego” o godz. 11:11. Było to dla młodszych i tych trochę starszych Polaków niezwykłe przeżycie.

kotylion (10 lis 2020 12 30 44)

„Ten, kto nie szanuje i nie ceni swej przeszłości, nie jest godzien szacunku teraźniejszości ani ma prawo do przyszłości.”  Józef Piłsudski

11 listopada 1918 r., po latach wysiłków i zmagań wielu patriotów, Polska powróciła na mapę Europy jako suwerenne państwo. Walka o niepodległość silnie wpisywała się w codzienność tych, którzy ciężko pracowali, uczyli się, dbali o rozwój gospodarki i życia społecznego, częstokroć będąc z tego powodu szykowanymi, aresztowanymi i prześladowanymi. Starania o niepodległość naznaczone są również trudem i pracą Polaków na emigracji, którzy tak wytrwale kultywowali polskość, rozwijając z myślą o niej myśl polityczną czy polską kulturę.
Polska powstała w chwili klęski zaborców w I wojnie światowej. 11 listopada dekretem Rady Regencyjnej Józef Piłsudski otrzymał naczelne dowództwo nad wojskiem. Trzy dni później gremium to rozwiązało się, przekazując Naczelnikowi pełnię władzy nad odbudowującym się państwem.
11 listopada przypada Święto Niepodległości, ustanowione na mocy ustawy z dnia 23 kwietnia 1937 r. Zostało zniesione po II wojnie światowej - w 1945 r. - a następnie przywrócone ustawą z dnia 15 lutego 1989 r.
102. rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę ze względu na pandemię nie mogliśmy świętować wszyscy razem w murach szkoły, ale upamiętniliśmy ten dzień, dekorując okna barwami narodowymi. Pięknie wyglądała placówka! Po raz kolejny włączyliśmy się w akcję MEN „Szkoła do hymnu”. 10 listopada o godzinie 11.11 uczniowie wraz z nauczycielami odśpiewali „Mazurek Dąbrowskiego” w formie on-line, za pomocą komunikatorów. W ramach tygodnia z Niepodległą nauczyciele przeprowadzili z młodzieżą szkolną wiele ciekawych zajęć związanych tematycznie ze świętem.

IMG 7024

Klasa 2b rozpoczęła przygotowania do Narodowego Święta Niepodległości. Na zajęciach informatycznych uczniowie odkodowywali obraz i tworzyli dla Ozobota trasę przebiegającą wzdłuż granic Polski. Wędrując z robotem poznawali kraje sąsiadujące, wyszukiwali w Internecie flagi i kolorowali je. Poznali także symbole polskich miast: Warszawy, Torunia, Poznania, Wrocławia, Krakowa i Lublina. Przed dziećmi na kolejnych zajęciach jeszcze wiele ciekawostek do poznania i odkrycia.

P1200469

Uczniowie klasy 2a realizują kilka projektów eTwinning. Ostatnio wykonali kolejne zadanie w projekcie „Kuchcikowo – smacznie, zdrowo, kolorowo” - opracowali książkę kucharską z ulubionymi przepisami z ziemniaków. W ramach projektu „Encoded for fun” projektowali logo projektu i w drodze głosowania wybrali dwie najciekawsze propozycje, które wezmą udział w konkursie na logo tego międzynarodowego projektu. 28 października spotkali się on-line z partnerami projektu „Kierunek bezpieczeństwo” – z klasą 3a z SP nr 34 w Krakowie. Ślicznie dziękujemy za spotkanie, wspólną zabawę, zagadki o bezpieczeństwie i mnóstwo emocji. Nauczanie, zarówno zdalne, jak i stacjonarne, warto oprzeć na ciekawych projektach. Działania projektowe uatrakcyjniają lekcje i dzieci je lubią. Przejście na tryb zdalnego nauczania z pewnością łatwiejsze było (i jest) dla uczniów klasy 2a, którzy od pierwszej klasy uczestniczyli w projektach eTwinning i korzystali z wielu aplikacji i platform umożliwiających współpracę online. Dla tej klasy praca za pośrednictwem Internetu nie jest niczym nowym. Opiekunem projektów jest wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras.

Book titled 'Potrawy z ziemniaków'Read this book made on StoryJumper

Uczniowie klasy 2a drugi rok realizują innowację pedagogiczną „Zaprogramowani na przygodę” i bardzo lubią informatykę oraz zajęcia z programowania. Programują offline i online. Znają sporo aplikacji, programów i przed rozpoczęciem nauki zdalnej przyszedł czas na naukę podstawowych możliwości języka Scratch. Drugoklasiści poznali kategorie bloczków, nauczyli się wstawiać duszki i tło do projektu, sposób w jaki wprawić duszka w ruch i jak można nim sterować. Poznali właściwości duszków - możliwość zmiany nazwy duszka, kostiumów, obrotu, tworzenia, kopiowania. Podczas pierwszych zajęć uczniowie samodzielnie sprawdzali różne funkcjonalności Scratcha. Efekty ich pracy były wyśmienite. Następne zajęcia to kolejne stopnie wtajemniczenia w ramach międzynarodowego projektu eTwinning „Encoded for fun” pod kierunkiem wychowawczyni p. Elżbiety Dras.

1

Programowanie i Lego idą w parze od dawna. Uczniowie klasy 2a bardzo lubią LEGO, więc wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras, przed przejściem na nauczanie zdalne, zaproponowała swoim podopiecznym grę stworzoną przez LEGO i udostępnioną na stronie firmy za darmo. Gra Bits and Bricks to ciekawa propozycja on-line do nauki programowania. Dzieci chętnie ją poznały, już grają w domach i uczą się kodować pokonując nowe, trudniejsze poziomy. To kolejna aktywność drugoklasistów w ramach projektu eTwinning „Encoded for fun”.

Bits

 

Uczniowie klasy 2a z wychowawczynią p. Elżbietą Dras przez dwa dni przygotowali się do nauki z domu. Dzieci bardzo przeżywały, że znów będą musiały się rozstać. Miały wiele pytań, dużo niepokoju i niepewności o to, co teraz będzie. Rozmawialiśmy, rozmawialiśmy i rozmawialiśmy. Czujemy się jedną drużyną i wiemy, że mamy wsparcie w sobie nawzajem. Przed przejściem na naukę zdalną uczniowie bawili się fantastyczną interaktywną zabawką, która poprzez zabawę zmusza dzieci do myślenia. Bawi, uczy, rozwija wyobraźnię i wymaga koncentracji. Zaciekawia i gwarantuje dobrą zabawę. Magic Jinn zadawał pytania, na które dzieci udzielały odpowiedzi, a przy tym uśmiech nie schodził im z buzi (Jinn rozmawia w zabawny i bardzo przyjemny sposób). Dzieci uczyły się przez to logicznego myślenia, aby ich odpowiedzi naprowadziły Jinna na prawidłową odpowiedź. Stwierdziły, że to robot, który potrafi czytać w myślach. Kiedy robocik odpowiadał, jego oczy zaczynały świecić, co tworzyło magiczną atmosferę https://youtu.be/O0T4lkkBaa4. Dzieci lubią swoją klasę i szkołę. Poradzą sobie z nauką zdalną, ale rozstawali się z żalem, niektórzy nawet ze łzami w oczach.


"Człowiek jest wielki nie przez to, co posiada, lecz przez to, kim jest;
nie przez to, co ma, lecz przez to, czym dzieli się z innymi." Jan Paweł II

W związku z jubileuszowym XX Dniem Papieskim Totus Tuus w naszej szkole odbyły się lekcje poświęcone życiu i działalności Ojca św. Jana Pawła II. Wspominaliśmy Karola Wojtyłę jako Wielkiego Świętego, jak i zwykłego człowieka oraz odwoływaliśmy się do nieprzemijających wartości i idei tkwiących w Jego życiu i pontyfikacie.
Pamięć o Wielkim Polaku żyje w naszych sercach.
Wernisaż prac plastycznych z wizerunkiem Papieża jest efektem szkolnego konkursu plastycznego.

1604582884681

Od zawsze wiadomo, że uczniowie klas I-III to "mali ludzie" o wielkich sercach. Dlatego też bardzo chętnie i aktywnie wzięli udział w zbiórce karmy dla chełmskiego schroniska dla zwierząt organizowanej przez szkolne koło Caritas. Dzieci przyniosły przysmaki dla psów i kotów, które szczególnie przed zimą potrzebują naszej pomocy. W akcji wzięły udział klasy: IA, IB, IIA, IIB, IIC, IIIA, IIIC. Zbiórkę w klasach I-III koordynowała p. Joanna Wicha.

IMG 20201105 110859

 

Dzień Wszystkich Świętych i Dzień Zaduszny to czas głębokiej refleksji oraz zadumy nad przemijaniem życia ... W ostatnich dniach uczniowie klasy 2b (wychowawca p. Wioletta Lewczuk) zapalili symboliczny znicz przed pomnikiem upamiętniającym żołnierzy - jeńców STALAGU 319, którzy oddali życie walcząc z niemieckim okupantem. Światełko miłości i wdzięczności zapalone w sercach uczniów jest świadectwem pamięci i tożsamości narodowej młodych pokoleń Polaków.

P1200492

 

„Kolorowa jesień już chodzi po lesie
Kasztankową grę dzisiaj zagra wiatr
Wietrzyk gwiżdże cza-czę w jesiennym bukiecie
A dzieci śpiewają cza-cza-cza.”

 

O tym, że jesień to niezwykła pora roku przekonali się uczniowie 2b. Wraz z wychowawczynią p. Wiolettą Lewczuk powitali ją w barwach czerwieni i pomarańczy. Udali się do parku, gdzie podziwiali i zbierali dary jesieni. Przy okazji poznali nowe informacje na temat środowiska naturalnego, rozpoznawali drzewa i krzewy po korze, liściach i owocach. Wykonywali wspaniałe prace plastyczno-techniczne: jesienne mandale z jarzębiny, ziemniaczane stworki i kompozycje z liści i darów parku i lasu. rozpoznawali warzywa i owoce. Rozmawiali o jesiennych pracach w polu oraz o życiu jesiennego lasu. Przygotowali piękne czytanie jesiennych tekstów z podziałem na role. Wspólnie śpiewali piosenki. Na zakończenie podsumowując zdobytą wiedzę wykonali jesiennego lapbooka. W ten sposób zatrzymali choć na chwilę magię złotej, polskiej jesieni …

DSC 0514

Pamiętając o listopadowym Święcie Zmarłych uczniowie klasy III a i III c pod opieką p. Iwony Molin i p. Marianny Niemczuk zapalili znicze przy pomniku Stalag 319. Dzieci minutą ciszy oddały hołd poległym żołnierzom wielu narodowości. Była to szczególna lekcja historii i patriotyzmu.

20201030 102710

Wykorzystując gry edukacyjne związane z nauką programowania motywujemy dzieci do ćwiczeń rozwijających logiczne myślenie. Uczymy je planowania, cierpliwości oraz uodparniamy na drobne niepowodzenia, uświadamiając im, że popełnianie błędów jest rzeczą naturalną. Uczniowie klasy 2a znają już kilka takich gier, gdyż kolejny rok realizują innowację pedagogiczną „Zaprogramowani na przygodę”. Realizując projekt eTwinning „Encoded for fun” poznali nowe gry (Run Marco, Krab, Gdzie idzie bot?, Zaprogramuj bota) i bardzo je polubili. To propozycje dla małych dzieci, świetny sposób na rozpoczęcie nauki kodowania. Szczególnie polecamy wszystkim (nawet dorosłym) programowanie blokowe z grą Run Marco, w którą niektórzy grają także w domach i osiągają kolejne, coraz trudniejsze poziomy. W trakcie tej niesamowitej gry przygodowej dzieci nawet nie zauważają, kiedy uczą się kodowania. Opiekunem projektu jest wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras.

Run Marco

„Nie umiera ten, kto trwa w sercach i pamięci naszej.” /.../

W październikowe dni, pamiętając o listopadowym Święcie Zmarłych odwiedzamy cmentarze i chcemy, aby pamięć o zmarłych zawsze trwała ... Tego dnia istnieje tradycja zapalania świeczek i zniczy na grobach będących symbolem pamięci. Grupa uczniów z kl. VII b wspólnie z wychowawcą, p. Anetą Kowalewską, odwiedziła miejski cmentarz przy ulicy Lwowskiej i zapaliła znicze na grobie Bolesława Zygmunta Wirskiego oraz na grobach żołnierzy poległych za wolność ojczyzny.

4

Dzień 1 listopada to czas zadumy i wspominania tych, których już nie ma wśród nas ... Klasa IIc pod opieką wychowawczyni, p. Joanny Wichy, uczciła pamięć żołnierzy więzionych na terenie Stalagu 319. Dzieci zapaliły symboliczne znicze pod pomnikiem upamiętniającym żołnierzy pomordowanych podczas wojny.

img 20201029 110104

 

Uczniowie klasy 2a uczcili pamięć tych, którzy walczyli o naszą wolność i poświęcali swoje życie, abyśmy mogli żyć w pokoju. Pod opieką wychowawczyni p. Elżbiety Dras zapalili znicze przy pomniku Stalag 319, który znajduje się na placu przy naszej szkole. Dzieci minutą ciszy uczciły pamięć poległych jeńców wojennych różnych narodowości.

zyja w naszej pamieci

Z przyjemnością informujemy, że nasza szkoła otrzymała Europejską Odznakę Jakości za wspaniałą, roczną pracę w projekcie eTwinning „Little seekers". Oznacza to, że praca nauczyciela, uczniów iszkoły została oceniona jako reprezentująca najwyższy europejski poziom. Naszymi partnerami w tym bardzo pracowitym przedsięwzięciu były szkoły z Polski, Turcji, Rumunii, Grecji i Malty. Ogromnie cieszymy się z tego niezwykłego osiągnięcia i serdecznie gratulujemy wspaniałego sukcesu uczniom klasy 2a oraz opiekunowi projektu p. Elżbiecie Dras.
Szkoły wyróżnione Europejską Odznaką Jakości: https://bit.ly/2Tx4n7R
265 polskich nauczycieli nagrodzonych EQL: https://bit.ly/35Ik0yV

eql

 

Uczniowie klasy 2a kończą realizację projektu eTwinning „Kierunek bezpieczeństwo”. Ostatnio ich aktywność skupiona była głównie na zagrożeniach oraz zasadach bezpiecznego poruszania się po drogach i ulicach. Ćwiczyli rozpoznawanie znaków drogowych z użyciem gier edukacyjnych na tablicy interaktywnej. Układali sudoku, puzzle ze znakami drogowymi, rozpoznawali autorskie znaki partnerów dotyczące zasad bezpieczeństwa w szkole i w Internecie oraz animowali jeden ze znaków drogowych https://youtu.be/flAwDnYyMmY. Na zajęciach edukacji informatycznej rysowali bezpieczne przejścia przez ulicę z wykorzystaniem programu Paint. Wykonali prace plastyczne o bezpieczeństwie w drodze do szkoły i ze szkoły do domu oraz dokonali ewaluacji projektu. Wszystkie podjęte działania bardzo przypadły dzieciom do gustu i wysoko oceniły projekt, którego opiekunem jest wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras.

19 października uczniowie klasy Ib mieli okazję programować z robotem Ozobot Evo. W pierwszej kolejności dzieci zapoznały się ze znaczeniem wybranych sekwencji kolorystycznych oraz z najważniejszymi zasadami rysowania tras, takimi jak: odpowiednia grubość linii, nasycenie barwą, czarny fragment trasy przed i po kodzie. Następnie uczniowie stworzyli w grupach małe trasy z puzzli zawierających kody odpowiedzialne za poszczególne polecenia, które robot musi wykonać. Musieli się tu wykazać nie tylko kreatywnością, ale także logicznym myśleniem, żeby robot mógł bez przeszkód pokonać wyznaczoną przez nich drogę. Uczniowie tworzyli także na kartce własne trasy dla robota, wpisując w nie wybrane kody. Niektórzy woleli skorzystać z gotowych karty pracy z trasą dla robota, w którą musieli tylko wpisać odpowiednie kody z uwzględnieniem pewnych warunków. Zajęcia były nie tylko ciekawą lekcją, ale i dobrą zabawą. Lekcję programowania poprowadziła pani Wioletta Mazur przy współpracy z wychowawcą klasy, panią Alicją Wojcieszuk.

robot 1b 03

Z okazji Dnia Patrona, 20 października br. w szkole zorganizowano konkurs poetycki skierowany do uczniów klas IV-V oraz dla uczniów klas VI-VIII konkurs wiedzy na temat życia i działalności B. Z. Wirskiego.

W konkursie poetyckim polegającym na recytacji napisanego przez siebie wiersza o Patronie laureatami zostali:
I miejsce - Zofia Sobczyk (klasa IV c)
II miejsce - Michał Jankowski (klasa V a)
III miejsce - Miłosz Wiśniewski (klasa IV c).

Zwycięzcami konkursu wiedzy o Patronie zostali:
I miejsce - Emilia Lachowska (klasa VI b)
II miejsce - Amelia Kogut (klasy VI a)
III miejsce - Dominika Wicha (klasa VI e), Wiktoria Kamieniecka (klasa VI c), Michał Kaniewski (klasa VI b), Jakub Kowal (klasa VI b).

Gratulujemy wszystkim uczestnikom konkursów wiedzy i twórczej wyobraźni!
Wyróżnionym uczniom nagrody i dyplomy wręczyła dyrektor szkoły, p. Beata Tomaszczuk.
Organizatorem konkursów była p. Justyna Prystupa.

Oto wiersze laureatów konkursu poetyckiego:
Zofia Sobczyk „Nasza Szkoła”
Michał Jankowski „Kto go zna?”
Miłosz Wiśniewski „Wiersz o Patronie Szkoły”

img 20201020 110247056

Korzystając z pięknej, jesiennej pogody 22 października b.r. klasa III a i klasa III b wyruszyły w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania dotyczące zagadek przyrodniczych. Zadaniem uczniów była obserwacja świata przyrody w parku szkolnym, połączona z wypełnianiem kart pracy. Uczniowie za pomocą lupy obserwowali mrówki i inne napotkane owady. Na podstawie zdjęć wyszukiwali także różne rodzaje drzew i krzewów. W trawie, w ściółce, na korze drzew przyglądali się drobnym organizmom. W rozwiązywaniu zadań pomagały informacje zdobyte na zajęciach i wskazówki nauczycielek, p. Iwony Molin i p. Marianny Niemczuk.
Podziwianie pięknej przyrody dostarczyło uczestnikom warsztatów przyrodniczych mnóstwo pozytywnej energii. Dzieci stwierdziły, że wiedza zdobywana w praktyce jest samą przyjemnością!

20201022 100734

obrazek

SP nr 8 w Wojewódzkim Konkursie Ekologicznym „Pszczoły znam i o nie dbam” reprezentowali uczniowie: Kinga Zacharczuk (kl. VI a), Jakub Kowal (kl. VI b), Michał Kaniewski (kl. VI b). Laureaci zdobyli w konkursie I miejsce, wykazując się ogromną wiedzą na temat pszczelarstwa i znaczenia pszczoły miodnej dla środowiska naturalnego oraz znajomością roślin miododajnych i znaczeniem produktów pszczelich dla zdrowia człowieka.
Szkoła otrzyma nagrodę ufundowaną przez Marszałka Województwa Lubelskiego w wysokości 3 tys. zł. Do sukcesu przyczyniła się praca uczniów pod kierunkiem p. Moniki Szlagowskiej oraz wycieczka edukacyjna do pasieki Państwa Kozińskich w Krynicy k/Dubienki.
Konkurencja była ogromna, gdyż w konkursie rywalizowało ponad 50 szkół i prawie 600 uczniów z całego województwa lubelskiego. W finale online walczyło 122 uczestników, uczniów klas IV-VI. Organizatorem konkursu był Zespół Szkół Rolniczych Centrum Kształcenia Zawodowego w Pszczelej Woli, Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego, Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie oraz Kuratorium Oświaty w Lublinie. Realizacja konkursu odbyła się w ramach kampanii „Lubelskie - wspólnie dla pszczół”.

20201023 093328

 

Nasza szkoła w dniu 20 października 2020 r. obchodzi Dzień Patrona Szkoły - Bolesława Zygmunta Wirskiego. Ta niecodzienna uroczystość budzi w nas szczególne uczucia, skłania do głębszych refleksji i przemyśleń dotyczących edukacji, przeszłości i korzeni narodowych.
Patron Naszej Szkoły był niezwykłą osobowością, nauczycielem, przyjacielem i wychowawcą młodzieży. Uśmiechnięty, pogodny i pełen optymizmu, zawsze gotów nieść pomoc innym.
By uczcić pamięć Patrona, Pani dyrektor Beata Tomaszczuk w obecności gospodarzy klas, wygłosiła krótkie przemówienie, a następnie przedstawiciele SU złożyli biało-czerwone kwiaty pod tablicą pamiątkową poświęconą B. Z. Wirskiemu.
Harcerze z Drużyny Harcerskiej „8 WIR” oraz Samorząd Uczniowski odwiedzili również grób Bolesława Zygmunta Wirskiego, na którym złożyli kwiaty i zapalili znicze.
Patronowi szkoły były poświęcone również zajęcia z wychowawcą.

4

Pani dyrektor Beata Tomaszczuk uroczyście wręczyła uczniom klas I wyprawki czytelnicze przygotowane przez Instytut Książki w ramach kampanii „Mała książka - wielki człowiek”, której strategicznym celem jest rozwój czytelnictwa wśród dzieci. Projekt realizowany jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Dobrze dobrane książki rozwijają umysł i kształtują kompetencje językowe, zakorzeniają w kulturze i rozbudzają wyobraźnię.
Jednym z największych wyzwań jakie stoi przed dziećmi u progu szkolnej edukacji, jest nauka czytania, która dzięki Wyprawce Czytelniczej może stać się prawdziwą przyjemnością oraz rozbudzić dziecięcą wyobraźnię, wrażliwość na drugiego człowieka i nigdy niekończącą się pasję do czytania, zdobywania wiedzy i stałego poszerzania swoich horyzontów.
Kampania skierowana jest do dzieci i ich opiekunów. Zaprasza ona do samodzielnego czytania książek, jak i z udziałem najbliższych.
Uczniowie klas I zaproszenie przyjęli i obiecali je realizować.

książką połączeni 1

Zapraszamy do obejrzenia krótkiej relacji.

Od września uczniowie klasy 2a realizują projekt eTwinning „Kierunek bezpieczeństwo” i mają świadomość, że relacje w klasie to podstawa. Żeby były dobre, trzeba ustalić zasady i stworzyć regulamin klasowy. Kodeks klasowy jest niezbędny, aby każdy w klasie czuł się bezpiecznie i komfortowo. Drugoklasiści wspólnie go stworzyli. Nie było to trudne zadanie, ponieważ wszyscy pamiętali o ustaleniach z poprzedniego roku. Doszły też nowe punkty mówiące o zachowaniu w czasie pandemii. Uznali również, że kolejność nie ma znaczenia, bo wszystkie punkty są ważne. Każdy zapisał jedną zasadę, zilustrował ją w formie autorskiego, klasowego znaku na wzór drogowego i tak powstał kodeks klasowy, pod którym wszyscy się podpisali. Uczniowie codziennie o nim pamiętają i przestrzegają go. W pierwszych dniach września omówili także regulamin pracowni komputerowej i zasady bezpiecznego korzystania z komputera. Pod tym regulaminem również się podpisali i przestrzegają ustaleń. Aby bezpiecznie bawić się, pierwsze zajęcia na placu zabaw rozpoczęli od odczytania i omówienia obowiązującego tam regulaminu. Odpowiedzialnie dotrzymują umów, co sprawia, że mogą czuć się bezpiecznie.

regulamin

Przy okazji rozmawiania o emocjach i budowaniu relacji w klasie uczniowie klasy 2a zastanawiali się nad tym, co może wpływać na nasz dobry humor i tak powstały stworki na dobre humorki, które przygotowaliśmy dla partnerów projektu eTwinning „Kierunek bezpieczeństwo”. Stworki są łakome na radość, współpracę, przestrzeganie zasad. Im więcej tych smakołyków, tym lepiej. Wysłaliśmy je z życzeniami do Świetliczaków z SP nr 6 w Gnieźnie i do kl. 3a SP nr 34 w Krakowie. Wysyłaliśmy tyle stworków, ile dzieci jest w partnerskich grupach. My również otrzymaliśmy od nich wesołe stworki z życzeniami, za które ślicznie dziękujemy. Sprawiły nam dużo radości. Teraz chandra i zły humor nam niestraszne. Opiekunem projektu jest wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras.

stworki z kropek

12 października klasa 3a przystąpiła do Europejskiego Tygodnia Kodowania „Code Week”, realizując przy tym scenariusze zajęć zaproponowane przez firmę EduSense w ramach ogólnopolskiego projektu Cała Polska Programuje. Uczniowie po długiej przerwie spowodowanej nauczaniem zdalnym musieli najpierw przypomnieć sobie zasady tworzenia kodów programistycznych oraz tras dla robota Ozobot Evo. Wszystkim jednak wyuczone w zeszłym roku szkolnym umiejętności powróciły w mig i mogli przystąpić do zadania i zaprogramować zdrowie. Omówiliśmy przy tej okazji tematykę zdrowego odżywiania. Jak zwykle zajęcia z programowania z wykorzystaniem robota cieszyły się ogromnym zainteresowaniem uczniów. Nie tylko się świetnie bawili, ale też sporo nauczyli. Zajęcia przeprowadziła pani Wioletta Mazur przy współpracy wychowawcy klasy pani Iwony Molin.

3a code 01

Lightbot to edukacyjna gra do nauki koncepcji programowania. Uczniowie klasy 2a już ją znają – pracowali wspólnie na tablicy interaktywnej pod kierunkiem wychowawczyni p. Elżbiety Dras. Tym razem grali samodzielnie lub w parach na urządzeniach mobilnych. Dzieci szybko osiągały kolejne poziomy, szły do przodu jak burza. Grają także w domu i „zarażają” programowaniem swoich rodziców. Zachęcanie osób w każdym wieku do rozpoczęcia przygody z programowaniem, poszerzanie i promowanie kompetencji z zakresu programowania to misja trwającego europejskiego święta Code Week.

1

Code Week trwa, więc uczniowie klasy 2a podejmują kolejne aktywności związane z tym europejskim świętem. Hitem okazała się łamigłówka, zabawa logiczna o parkingu zaproponowana przez wychowawczynię klasy p. Elżbietę Dras. Dziecięca fascynacja nowymi technologiami sprzyja rozwijaniu myślenia logicznego i abstrakcyjnego oraz uczy etapowego rozwiązywania problemów. Drugoklasiści mogą już pochwalić się certyfikatem za udział w wyzwaniu „Cała Polska Programuje”.

certfikat cała polska programuje

Code Week trwa i uczniowie klasy 2a wykorzystują różne sposoby kodowania. Ostatnio pracowali na urządzeniach mobilnych. W aplikacji Scratch Junior tworzyli od podstaw własnego CodeWeek’owego bohatera. Wprowadzali swoje zdjęcia i nadawali duszkom własną twarz. Sama radość! Udało się także wykonać prostą animację. Drugoklasiści pod kierunkiem wychowawczyni p. Elżbiety Dras drugi rok realizują innowację pedagogiczną „Zaprogramowani na przygodę” i bardzo lubą różne gry, zabawy z algorytmiki, które zachęcają ich do podejmowania wysiłku umysłowego oraz są dla nich bardzo interesującym doświadczeniem.

10 Gromada Zuchowa pod opieką swoich drużynowych: dh Wioletty Mazur i dh Joanny Wichy przez cały tydzień zbierała kasztany dla chorego na SMA malutkiego Ksawerego. Zuchy bardzo poważnie podeszły do tego zadania i nazbierały dużo tych darów jesieni. Dzieci z Gromady wiedzą, że pomaganie innym daje dużo radości i satysfakcji z wykonanego dobrego uczynku.

part 1602760619101

10 Gromada Zuchowa "Białe Niedźwiadki" zdobywa obecnie sprawność indywidualną Robin Hood". Zuchy poznały legendę tego dzielnego bohatera i dowiedziały się, że Robin Hood był wielkim przyjacielem przyrody. Dzieci założyły zielniki, w których skrzętnie zbierają przeróżne rośliny i je opisują. Zuchy wiedzą też, że Robin był wyśmienitym łucznikiem, dlatego na ostatniej zbiórce doskonaliły umiejętność strzelania z łuku do tarczy. Dużo radości sprawiło też Zuszkom projektowanie strojów dla Robin i jego ukochanej Marion. Gromadę Zuchową prowadzą druhny: Joanna Wicha i Wioletta Mazur.

part 1602760578021

Uczniowie klasy IIC uwielbiają przeprowadzać innowacyjne eksperymenty. Już drugi rok dzielnie działają w Klubie Młodego Odkrywcy pod patronatem Centrum Nauki Kopernik i PWSZ w Chełmie. Dzieci ciągle są głodne nowych doświadczeń, dlatego też do tworzenia eksperymentów podchodzą bardzo poważnie. Na ostatnim spotkaniu tworzyły balonowe szaszłyki co wymaga nie lada precyzji i cierpliwości. Jeśli ktoś nie wierzy, że uda się nabić nadmuchany balon na patyczek szaszłykowy to niech wie, że dla IIc nie ma rzeczy niemożliwych! Spotkania KMO odbywają się pod opieką p. Joanny Wichy.

img 20201015 120830

Uczniowie klasy 2a realizując projekt eTwinning „Kierunek bezpieczeństwo” zadbali o relacje w klasie. Pozytywne relacje w grupie są bardzo ważne, więc uczyli się nazywać i rozpoznawać emocje. Świat naszych emocji jest ciekawy i bardzo różnorodny. Rozmawiali kiedy je czują, w jakich sytuacjach i jak sobie z nimi radzić. Wykorzystali w tym celu różne ćwiczenia interaktywne przygotowane przez partnerów i wychowawczynię klasy p. Elżbietę Dras, np.: https://bit.ly/37sQnnQ. Skupili się także na roli przewodniczącego klasy, cechach dobrego przewodniczącego, pomysłach na klasę, plakatach, programach kandydatów, czyli zorganizowali wybory do samorządu klasowego. Drugoklasiści świetnie się przygotowali, mieli różnorodne i bardzo interesujące pomysły. Powstał supersamorząd, który sukcesywnie realizuje swoje własne propozycje. We współpracy partnerskich szkół został utworzony spot reklamowy o tym co robić, aby czuć się bezpiecznie w szkole i w klasie. To przesłanie od dzieci dla dzieci https://youtu.be/5FtIPneOGHs.

Klasa IIc pod opieką swojej wychowawczyni p. Joanny Wichy zrealizowała 10 wydarzeń w ramach Code Week i ogólnopolskiego projektu "Cała Polska Programuje". W czasie tych pracowitych dni zrealizowaliśmy wiele ciekawych zadań: tworzyliśmy muzyczne kody, zakodowane gry planszowe, tańczyliśmy wg kodowej instrukcji, szukaliśmy zakodowanych błędów. Pracowaliśmy z użyciem maty do kodowania, wirtualnej maty, krążków i kolorowych kubeczków. Dzięki temu klasa stała się jeszcze bardziej zintegrowana, a uczniowie cieszyli się, że mogli razem z innymi klasami w całej Polsce ustanowić nowy rekord w ilości zgłoszonych wyzwań.

img 20201019 164047

13 października 2020 r. odbył się szkolny konkurs „Mistrz Pięknego Czytania” dla klas I-III. Przystąpili do niego uczniowie wyłonieni w eliminacjach klasowych, którzy czytali fragmenty wcześniej wybranych przez siebie książek. Jury w składzie p. Elżbieta Kaczyńska, p. Jolanta Rozwód i p. Lidia Sułek dokonało oceny uczestników. Wszyscy uczniowie wykazali się dużą umiejętnością pięknego czytania. Komisja konkursowa postanowiła przyznać tytuł laureata Julii Łuć, uczennicy kl. II A, która będzie reprezentować naszą szkołę w III Regionalnym Konkursie Pięknego Czytania organizowanym przez Bibliotekę Pedagogiczną w Chełmie. Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali nagrody rzeczowe. Serdecznie gratulujemy!

a

12 października uczniowie klasy 1b uczestniczyli w zajęciach prowadzonych przez pedagoga szkolnego, panią Wiolettę Mazur. Spotkanie miało na celu wzajemne poznanie się, rozwijanie otwartości u uczniów i ich ośmielenie. Ponadto dzieci uczyły się uważnego słuchania. 
Na początku każdy z uczniów otrzymał szablon gąsienicy, na której w poszczególnych jej elementach miał zaprezentować np. swój ulubiony kolor, ulubione zwierzątko oraz sposób spędzania czasu wolnego. Następnie uczniowie przedstawiali swoje prace na forum klasy i opowiadali o swoich zainteresowaniach. Kolejną zabawą było „Wszyscy, którzy...”, zgodnie z którą uczniowie o podobnych upodobaniach, zainteresowaniach zamieniali się ze sobą miejscami. Dzięki tej zabawie dzieci zauważyły, jak wiele cech wspólnych mają ze sobą, co ich łączy. Na koniec, w ramach podsumowania, uczniowie wzięli udział w zabawie „Pajęczyna”, która bardzo im się podobała. Ta zabawa wymagała nie tylko znajomości imion kolegów i koleżanek z klasy, lecz również sprytu.
Przeprowadzone zajęcia wzmocniły integrację zespołu klasowego i pokazały, że dobrze jest poznać się nawzajem, dzięki czemu będzie można lepiej współpracować w przyszłości.

integracja 01

Szkoła już w pierwszych dniach nauki okazała się miejscem, w którym nawet debiutanci - pierwszoklasiści poczuli się świetnie. Potwierdzają to opinie rodziców - nierzadko absolwentów SP 8.

spotkajmy się w 8   napis 1 (1)

Opinie rodziców dzieci z klasy I "b" o Szkole Podstawowej nr 8 w Chełmie

Mama Adrianny

Rozpoczynając naukę w szkole podstawowej byłyśmy obie pełne obaw, o to czy córka odnajdzie się w grupie, czy zostanie zaakceptowana z uwagi na swoją chorobę autoimmunologiczną. Okazało się, że zupełnie niepotrzebnie. Kadra nauczycielska, jak i grupa rówieśnicza ciepło i z dużą empatią przyjęła moją córkę w swoje szeregi. Ada chętnie uczestniczy w zajęciach i jest zadowolona z wyboru szkoły.

Opinie rodziców uczniów klasy I b

Moje dziecko w szkole - spotkanie z pedagogiem szkolnym

spotkajmy się w 8   1

Ślubowanie uczniów klas pierwszych to ważny dzień dla całej społeczności szkolnej.
W trudnych okolicznościach, ale bardzo uroczyście i w odświętnych nastrojach Pierwszoklasiści naszej szkoły w dniu 13 października złożyli ślubowanie i zostali pasowani na uczniów Szkoły Podstawowej nr 8 w Chełmie. Najmłodsi uczniowie zaprezentowali czego już się nauczyli i dowiedli, że zasługują na miano Uczniów. Ich wspaniała postawa i ogromna chęć do nauki wszystkim zaimponowały. Jesteśmy dumni, że do grona uczniów naszej szkoły dołączyli kolejni, którzy swą pracą i zaangażowaniem będą godnie nas reprezentować.
W uroczystości wzięła udział Dyrekcja szkoły, wychowawcy klas pierwszych, nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej. Nie zabrakło również szkolnego Pocztu Sztandarowego, przy którym zostało złożone ślubowanie, a poprzez dotknięcie symbolicznym ołówkiem aktu pasowania dokonała dyrektor szkoły - p. Beata Tomaszczuk oraz wicedyrektor p. Beata Kawalec. Wszystkim, którzy uczestniczyli w organizacji tego szkolnego wydarzenia bardzo dziękujemy. Uczniom klas pierwszych życzymy wytrwałości, jak najlepszych wyników w nauce i wzorowego zachowania. Mamy nadzieję, że oprócz zdobywania wiedzy i umiejętności odnajdą w naszej szkole życzliwość, zrozumienie i nowe przyjaźnie.

IMG 20201013 WA0055

W klasie 2a, realizującej projekt eTwinning „Kuchcikowo – smacznie, zdrowo, kolorowo”, owoce i warzywa stały się inspiracją do twórczych działań. Uczniowie wykonali kukiełki https://youtu.be/cY2l5D-SPP4 i scenki improwizowane na temat zdrowego odżywiania, wartości odżywczych warzyw i owoców https://youtu.be/OzYhtVTFSlM. Zajęcia dostarczyły dużo pozytywnych wrażeń od wizualnych, poprzez smakowe i emocjonalne – sama radość i uśmiech! A przed nimi kolejne atrakcje. Opiekunem projektu jest wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras.


Code Week, czyli europejskie święto programowania klasa 2a zaczęła świętować już dwa tygodnie temu biorąc udział w wyzwaniu „Cała Polska programuje”. Wyzwanie to jednak nie wszystko. Przez kolejne dwa tygodnie również kodują realizując ogólnopolski program „Uczymy dzieci programować”. Między innymi z okazji Code Week uczniowie rozpoczęli kolejny projekt eTwinning "Encoded for fun" https://bit.ly/3k2Iqcw. Wspólnie z kolegami z Polski, Włoch i Turcji przystąpili do międzynarodowych zadań związanych z nauką programowania oraz uczą się, jak bezpiecznie wykorzystywać nowe technologie. Ostatnie ich aktywności pod opieką wychowawczyni klasy p. Elżbiety Dras to: Układanie kolorowego sudoku z cyfr utworzonego na wirtualnej macie; Zabawa „Wędrujący miś” na wirtualnej macie do kodowania; Lightbot – kodowanie tras dla robota w wirtualnej przestrzeni (wspólne przejście kilku poziomów); Wirtualne puzzle, symulator Ozobota i zakodowana trasa dla wirtualnego robota (robot przejechał od pierwszego do ostatniego balonika); Zabawy z symetrią. Drugoklasiści już mają czym się pochwalić – zdobyli kilkanaście certyfikatów, a to jeszcze nie koniec CodeWeek’owych działań.

2a certyfikat

Uczniowie klasy 2a rozmawiali na temat właściwego odżywiania, wartościach odżywczych warzyw i owoców. Przynoszą do szkoły zdrowe śniadania, chętnie je spożywają i wspaniale się rozwijają. Dzieci ozdobiły jabłko, ożywiły je i przemówiło ono aż sześcioma głosami dziewczynek https://youtu.be/rVvFb8GFymE. W ten sposób zachęcają wszystkich do częstego jedzenia tego owocu. Drugoklasiści z przyniesionych do szkoły warzyw i owoców układali litery. W ciekawy sposób utrwalili alfabet, co sprawiło im dużo radości. Wykonali szaszłyki warzywno – owocowe i urządzili szaszłykową ucztę https://youtu.be/Qu2j8-Mbkkk. Na zajęciach informatycznych rysowali owoce i warzywa z wykorzystaniem Painta. Takie zajęcia dzieci bardzo lubią. To kolejna część aktywności w ramach realizowanego projektu eTwinning „Kuchcikowo – smacznie, zdrowo, kolorowo”. Opiekunem projektu jest wychowawczyni klasy p. Elzbieta Dras

8 października uczniowie klasy 2a, wraz z pięcioma innymi klasami z Polski, uczestniczyli w spotkaniu online z prokuratorem p. Maciejem Jaskulskim z Prokuratury Regionalnej w Rzeszowie. Spotkanie zorganizowano w ramach realizowanego przez klasę projektu eTwinning „Kierunek bezpieczeństwo” i dotyczyło ono bardzo ważnego zagadnienia - bezpieczeństwa dzieci w sieci. Ślicznie dziękujemy za spotkanie, jakże potrzebne.

Spotkanie klas z prokuratorem

 

Światowy Dzień Drzewa obchodzony jest corocznie 10 października. Klasa IA wraz z wychowawczynią panią Jolantą Rozwód przyłączyła się do tego świętowania, wykonując piękne jesienne liście. Na nich został umieszczony tytuł lektury omawianej w związku z realizacją międzynarodowego projektu Czytam z Klasą – lekturki spod chmurki. Klasa jest w trakcie wykonywania zadań Modułu I – „Mała chmurka w krainie drzew”. Uczniowie pięknie ozdobili swoje „Lekturniki”, podpisali je i uzupełnili. Wspólnie czytają lekturę „Kapelusz Pani Wrony”. Z pięknie ozdobionych jesiennych liści powstało „żywe” klasowe DRZEWO CZYTELNICZE. Ważnym aspektem projektu jest dbanie o otaczające środowisko. Pierwszoklasiści wiedzą już jak ważne są drzewa i dlaczego musimy się o nie troszczyć. Wspólnie możemy więcej – czytamy i uczymy się chronić środowisko. To jest świetna zabawa i nauka.

20201009 091807

Uczniowie klasy 2a wykonali ostatnie zadania w ramach wyzwania „Cała Polska Programuje”. Realizując zadanie 8., dotyczące bezpieczeństwa w sieci, dzieci rysowały sieci komputerowe (przecinające się linie) i na końcu każdej linii (jakaś osoba w sieci) wstawiały kod dla Ozobota „zawróć na końcu linii”. Obserwowały, jak poruszał się robot, do kogo zajechał na początku, kogo odwiedził w dalszej kolejności https://youtu.be/RjoyS3544Yk. To była wspaniała okazja, by ponownie uzmysłowić sobie, że w sieci nie wszystko jest takie, jak wygląda na pierwszy rzut oka. Zadanie 9. to pętle, czyli szukaliśmy powtórzeń w życiu. W zadaniu 10. debugowaliśmy. To niezwykle ciekawe i życiowe zadanie. Wyszukiwaliśmy błędy w kodach i naprawialiśmy je.
Wyzwanie realizowane było w ramach ogólnopolskiego programu Uczymy Dzieci Programować. Wydarzenie objęło całą Polskę i odbywało się przez 10 dni, od 28 września do 9 października 2020 r. Klasa 2a pod kierunkiem wychowawczyni p. Elżbiety Dras włączyła się do ogólnopolskiej akcji, aby świadomie, merytoryczne i metodyczne wprowadzać elementy programowania i robotyki do zajęć dydaktycznych. To była ciekawa przygoda, intensywne 2 tygodnie, ale nasze kodowanie nie kończy się.

Co oznacza jedna pomarańczowa sznurówka? Powinni ją nosić wszyscy uczniowie.
Ósemka przeciwko hejtowi w sieci.

Uczniowie naszej szkoły dołączyli do ogólnopolskiej kampanii społecznej Fundacji Orange. Akcja #jestnaswiecej pokazuje, że kulturalni internauci stanowią większość i że warto uczyć młodych reagowania na hejt, by powstrzymać to zjawisko. Jej symbolem jest jedna pomarańczowa sznurówka wpleciona w but w geście sprzeciwu wobec hejtu oraz w solidarności z ofiarami negatywnych zjawisk w internecie. 
Wyniki badań wskazują, iż co trzeci nastolatek spotyka się w sieci z nienawistnymi lub poniżającymi treściami kierowanymi do innych internautów (EU Kids Online 2018), w tym aż 50% osób w wieku 15-16.
Czy hejt to tylko obraźliwa wiadomość? 
Najczęściej tak, ale przybiera też formę grafiki, filmu, a nawet utworu muzycznego. Nie musi być wulgarna, aby wyśmiewać czy upokarzać inną osobę. Zjawisko to dotyczy wszystkich, ale to najmłodszym najtrudniej jest poradzić sobie z atakiem. W obliczu niepokojących sytuacji w internecie młodzież często wycofuje się z komunikacji. Zignorowanie kwestii (56,7%) i zamknięcie okna w przeglądarce lub aplikacji (61,8%) to powszechne reakcje. Jak podkreślają organizatorzy kampanii #jestnaswiecej, hejterzy i trolle są w mniejszości. Do wysyłania poniżającej treści przyznało się 5,9% badanej młodzieży w wieku 11-17 lat, a ci, którzy celowo szukali nienawistnych komentarzy, to tylko 8,7%. Działania ich są powodowane chęcią wyrażenia opinii, zdenerwowaniem, w reakcji na obrażanie innych (Global Dignity, 2016).
Nasi uczniowie wiedzą, czym jest hejt i jak na niego reagować. Przeciwstawiają mu się razem! Nie boją się stanąć w obronie tych, którzy są atakowani w sieci. 
Ambasadorami ogólnopolskiej akcji są muzycy Tomson i Baron z zespołu Afromental. Partnerem kampanii jest Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę oraz Ministerstwo Cyfryzacji.
Więcej informacji znajduje się na stronie https://jestnaswiecej.pl/
Akcję zorganizowała p. Aneta Kowalewska.

2

Uczniowie klasy II c pod opieką wychowawczyni p. Joanny Wichy już drugi tydzień biorą udział w projekcie Cała Polska Programuje. Dzieci z entuzjazmem wykonują każdego dnia zadania konkursowe. Dzięki temu doskonalą swoje umiejętności jako koderzy, a także nabywają nową wiedzę w tej dziedzinie. Zakodowały już m.in. gry planszowe, gesty i symbole, kody muzyczne, a także swoje marzenia. Wykonywanie zadań przynosi wiele radości. Przed nami ostatnie dni konkursu.

IMG 20201002 110650

Miło nam poinformować, że uczniowie klasy 2a zostali nagrodzeni za realizację projektu eTwinning „Łącz kropki!”. Krajowe Biuro eTwinning rozpatrzyło wniosek napisany przez wychowawcę i przyznało klasie Krajową Odznakę Jakości. To dla nas ogromne wyróżnienie https://etwinning.pl/wojewodztwo-lubelskie/, https://etwinning.pl/odznaki-jakosci/. Bardzo się cieszymy i gratulujemy uczniom oraz wychowawczyni klasy p. Elżbiecie Dras.

KOJ2020 Kropka

 

W klasie 2a dzień 6. w ramach wyzwania „Cała Polska Programuje” to zakodowane gry planszowe, które okazały się bardzo ekscytujące. Uczniowie grali w grupach, w większym i mniejszym formacie - przy stolikach i na macie z krążkami. Różne planszówki uwielbiają i chętnie w nie grają, a podane propozycje wg własnych pomysłów zmieniali, czyli sami reguły gry ustalali (jak im najlepiej odpowiadały, każda grupa inaczej): https://youtu.be/0ShmktddoHM. Dzień 7. to gesty, symbole, bloczki – programy na różne sposoby utworzone. W kodowaniu komendy można wydawać na różne sposoby, jednym z nich są symbole graficzne. Dzieci wykonały zakodowane tańce według własnych kodów: https://youtu.be/SQd0b_-fH6U. Drugoklasiści pod kierunkiem wychowawczyni p. Elżbiety Dras realizują innowację pedagogiczną „Zaprogramowani na przygodę” już drugi rok, więc wiedzą, że programować można na różne sposoby i z niecierpliwością czekają na kolejne zadnia.



„Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, 
jaką sobie ludzkość wymyśliła.”         Wisława Szymborska

29 września 2020 r. uczniowie klas VII i VIII, dyrekcja szkoły, nauczyciele i przewodniczący Rady Rodziców pan Marek Skubiszewski po raz dziewiąty włączyli się aktywnie do ogólnopolskiej akcji Narodowe Czytanie, tradycyjnie objętej patronatem Pary Prezydenckiej. W tym roku czytaliśmy dramat Juliusza Słowackiego „Balladyna”. Twórczość wieszcza narodowego epoki romantyzmu została również przedstawiona w formie prezentacji multimedialnej.
Szkolne Narodowe Czytanie było okazją do propagowania czytelnictwa oraz uwrażliwiania na piękno języka polskiego. Ponadto stanowiło doskonałą promocję jednego z najważniejszych utworów polskiej literatury romantycznej, który powstał w ważnym momencie dziejowym naszej historii, gdy Polacy za wszelką cenę pragnęli zrzucić pęta zaborcze i odzyskać utraconą po III rozbiorze Polski tożsamość narodową. Nietuzinkowa, osadzona w baśniowej scenerii opowieść o dwóch siostrach – Alinie i Balladynie – stała się bardzo popularna i wywarła inspirujący wpływ na muzykę, malarstwo i rzeźbę, a przede wszystkim przyczyniła się do powstania licznych inscenizacji scenicznych.
Wspólna lektura klasyki polskiej literatury sprawiła nam wiele czytelniczej satysfakcji, bo czyż „istnieje lepszy statek do dalekich podróży, niż dobra książka”?
Organizatorem spotkania był zespół ds. promocji szkoły i zespół nauczycieli przedmiotów humanistycznych.

2

Uczniowie klasy IV c wraz z wychowawcą, p. Anną Chochół, uczestniczyli 29 września br. w warsztatach profilaktycznych „Negatywne emocje - jak sobie z nimi radzić”, prowadzonych przez instruktorów Młodzieżowego Domu Kultury w Chełmie.
Zajęcia pomogły dzieciom przyjrzeć się emocjom własnym oraz innych. Były okazją do przeżywania, ale i rozmowy o odczuciach, które pojawiają się w różnych sytuacjach. Uczestnicy warsztatów przekonali się, że emocje można wyrażać w różny sposoby. To był dzień pełen emocji: rozwiązywanie szyfrów, zabawy z chustą Klanzy, bitwa na papierowe kule, przygotowanie mapy myśli, robienie gniotków i wykonywanie wielu ciekawych zadań!

120627053 3283293785098206 6045743145083374030 o

kuchcikowo smacznie zdrowo kolorowo 1kuchcikowo smacznie zdrowo kolorowo 2

 

 

 

 

 

 

 

 

Klasa 2a rozpoczęła realizację trzeciego w tym roku projektu eTwinning „KUCHCIKOWO - smacznie, zdrowo, kolorowo”, który zakłada podniesienie świadomości w zakresie zdrowego odżywiania. Realizacja projektu będzie odbywała się w obrębie wszystkich obszarów edukacji poprzez rozmaite aktywności uczniów. Drugoklasiści pod kierunkiem wychowawczyni p. Elżbiety Dras poznali nowe narzędzie TIK i w ciekawy sposób utrwalali alfabet, układali litery, sylaby, wyrazy z ilustracji owoców i warzyw. Dbając o bezpieczeństwo i higienę pracy rozwijali wyobraźnię i aktywność twórczą. Powstały warzywno – owocowe cudeńka talerzykowe: https://youtu.be/c2FuHh017jc. Przed nimi jeszcze wiele ciekawych działań we współpracy partnerskich szkół. Certyfikat: https://bit.ly/2SuQ577

Ozoboty to edukacyjne roboty, które bardzo lubią kolory, więc uczniowie klasy 2a w ramach wyzwania Cała Polska Programuje stworzyli kolorową, wspólną trasę marzeń dla robotów https://youtu.be/1W6RU7Xe6T8. Zaprojektowali i umiejscowili na trasie znak drogowy: Droga tylko dla Ozobotów. Kolejne zrealizowane zadanie to aktywność offline z wykorzystaniem kubeczków. Dzieci uwielbiają wszelkie aktywności kubeczkowe. Tym razem po jednym kubeczku z jednej wieży na drugą przekładali, aż powstało pięć jednokolorowych wież w każdej grupie. Połowa zadań konkursowych zrealizowana z radością pod kierunkiem wychowawczyni klasy p. Elżbiety Dras.

Uczniowie kl. 2a zrealizowali kolejne zadania w ramach wyzwania Cała Polska Programuje. Pod kierunkiem wychowawczyni p. Elżbiety Dras stworzyli zaprogramowany zespół muzyczny. Zamiast nut wykorzystane zostały symbole graficzne, a zamiast instrumentów - kubeczki. Drugoklasiści zaprogramowali swoje kody muzyczne i grali na kubeczkach. Trenowali w ławkach i na podłodze. Nie jest to taka prosta sprawa, ale udało się https://youtu.be/O85mUnkMYgw. Wynalazki Leonarda da Vinci uczniowie poznali przy pomocy puzzli AR i aplikacji Puzzle AR. Następnie przemienili się w wielkich wizjonerów, projektantów oraz wykonawców swojego projektu. Z kartonów, naklejek, kreatywnych drucików, butelek i innych materiałów plastycznych wykonali samodzielnie, w parach lub w większych grupach swoje ciekawe projekty, szukając kompromisów i optymalnych rozwiązań. Uczniowie kl. 2a już drugi rok realizują innowację pedagogiczną „Zaprogramowani na przygodę” i takie zajęcia bardzo lubią.

Uczniowie klas czwartych Szkoły Podstawowej nr 8 w ramach Programu Powszechnej Nauki Pływania „Umiem pływać" uczestniczyli w zajęciach pływania w Miejskim Parku Wodnym w Chełmie. Zajęcia koordynowane przez Chełmskie Towarzystwo Krzewienia Kultury Fizycznej mają na celu upowszechnienie nauki pływania wśród uczniów, promowanie zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej. Dzieci nabyły podstawowe umiejętności pływackie pod okiem trenerów, p. Anny Chochół, p. Mariusza Koniuszewskiego i p. Piotra Sadury oraz opiekuna grupy p. Jolanty Rozwód.

120316560 637782153550698 7733277156717425174 n

W dniu 25 września br. uczniowie klasy VI a i VI b uczestniczyli w wycieczce edukacyjnej do gospodarstwa pasiecznego Państwa Kozińskich w Krynicy k/Krasnegostawu.
Organizatorem wycieczki był Nadbużański Związek Pszczelarzy w Chełmie. Młodzież miała okazję zobaczyć pasiekę i poznać zwyczaje pszczół, a także podpatrzeć pracę pszczelarzy i sposoby pozyskiwania miodu. Ponadto uczestnicy dowiedzieli się, jak ważne są pszczoły dla życia człowieka i świata roślin. Miłym podsumowaniem wyjazdu była degustacja miodu i otrzymanie upominków.
Dziękujemy organizatorowi za wspaniałą lekcję o pszczołach!
Opiekunami uczestników wycieczki byli: p. Kaja Kiermacz, p. Monika Szlagowska, p. Dariusz Waleńciuk i p. Kamil Kaszak.

2

W klasie III b, zachęcani przez naszą Panią Iwonę Buczek, często podejmujemy różne wyzwania ekologiczne. Jak wszyscy koledzy z klas I-III uczestniczyliśmy w akcji „Sprzątania Świata”, w klasie zbieramy nakrętki, baterie. Jednak chcieliśmy zrobić dla środowiska coś więcej! Coś, co pozwoli nam stale chronić naszą Ziemię i przyrodę. Postanowiliśmy po raz kolejny wykorzystać raz już użyte przedmioty i materiały. Każdy sam wybierał materiały do projektu i projektował swoją pracę. W szkole na zajęciach wykonaliśmy nowe przedmioty: ozdoby, zabawki, przedmioty codziennego użytku z materiałów, które kiedyś wyrzucilibyśmy do kosza. Prace wyszły świetnie, aż się nie chce wierzyć, że mogły wylądować po prostu w koszu. Zachęcamy Was do podejmowania takich akcji nie tylko podczas zajęć szkolnych. Obejrzyjcie nasze projekty.
Uczniowie klasy III b

20200924 081951

Ziemię mamy tylko jedną, dlatego staramy się dbać o czystość naszego środowiska, aby kolejne pokolenia mogły podziwiać jej piękno. Dlatego tak jak co roku - wzięliśmy udział w akcji „Sprzątania Świata”.
18 września 2020 r. uczniowie klas I-III pod opieką pań wychowawczyń, opiekunów Małego Samorządu i Samorządu Uczniowskiego włączyli się w akcję miejską porządkując teren wokół naszej szkoły i w jej najbliższej okolicy.
Staraliśmy się bardzo! I udało się! Segregując śmieci zgodnie z dostarczonymi workami, dbając o zachowanie zasad bezpieczeństwa i higieny, uporządkowaliśmy nasz plac zabaw oraz boisko i przyległe do szkoły tereny Parku XXX-lecia.
Zdążyliśmy przygotować Ziemię na przyjście kalendarzowej jesieni. I powitaliśmy ją kolorowo akcją MSU już 23 września.

Opiekunowie MSU: p. Iwona Buczek, p. Wioletta Lewczuk

20200918 111436

Klasa 2a bierze udział w wyzwaniu „Cała Polska Programuje” realizowanym w ramach Code Week z Uczymy Dzieci Programować. Uczniowie pracowali w trzech grupach i zrealizowali pierwsze zadanie „Zaprogramuj zdrowie”. Stworzyli kody, w których kolejnymi komendami były aktywności pozytywnie wpływające na zdrowie. „Zaprogramowali” nasz organizm na zdrowie, porównywali swoje programy i zastanawiali się, który z nich najlepiej „zaprogramuje zdrowy dzień”. Przed nimi kolejne zadania, więc najbliższe dni to będzie wyjątkowo pozytywnie zaprogramowany czas.

1

Uczniowie klasy IIc pod opieką wychowawczyni p. Joanny Wichy biorą udział w konkursie "Cała Polska Programuje" zorganizowanym przez EduSense w ramach światowej akcji Code Week. Akcja ma na celu promowanie kodowania i programowania wśród dzieci. Drugoklasiści w ramach projektu będą realizować 10 wydarzeń, dwa zadania już zostały wykonane: uczniowie zaprogramowali zdrowie i stworzyli własną zakodowaną orkiestrę. Przed dziećmi jeszcze wiele wyzwań i radość poznawania nowych aktywności. Liczymy na ciekawe nagrody wygrane przez naszą klasę w konkursie!

IMG 20200928 083313

Uczniowie klasy I a wraz z wychowawczynią p. Jolantą Rozwód od 23 września br. przystąpili do realizacji innowacji pedagogicznej w formie międzynarodowego projektu edukacyjnego „Czytam z Klasą - lekturki spod chmurki”. Jest to druga edycja przedsięwzięcia wspierającego rozwój czytelnictwa wśród uczniów klas I-III w Polsce i w szkołach polonijnych. Poprzez czytanie lektur uczniowie włączą się w aktywną działalność edukacyjną. W czasie zajęć poruszana będzie ważna tematyka ekologiczna, która wzmocni więź uczniów ze środowiskiem przyrodniczym, a także rozwinie w dzieciach poczucie troski i odpowiedzialności za bliższe i dalsze otoczenie. Projekt podzielony jest na trzy moduły związane z porami roku. W roku szkolnym 2020/2021 postacią przewodnią w projekcie jest chmurka Tosia, która ukaże dzieciom nurtujące ją problemy, związane z zanieczyszczeniem środowiska oraz zachęci do rozwiązania bardzo ważnych problemów natury ekologicznej. Uczniowie klasy I a do pierwszego modułu wybrali lekturę „Kapelusz Pani Wrony”. Wykonali także swoje chmurki, plastelinowe „Czytusie” i piękne jesienne kompozycje. Otrzymali również „Lekturniki”. Lekturę będą czytali wspólnie podczas zajęć. W ten sposób uczniowie rozbudzą swoją wyobraźnię literacką i rozwiną aktywność czytelniczą. Takie zajęcia sprawiają, że lektury kojarzą się z czymś ciekawym i wcale nie są nudne.

20200925 082649

Uczniowie klasy 2a wraz z opiekunem projektu p. Elżbietą Dras zakończyli projekt eTwinning „Łącz kropki”. Oto nasze kolejne aktywności w projekcie: Kropkowa kolekcja ubrań i wspólna prezentacja o zaprojektowanych ubraniach w kropki https://bit.ly/2RYxkJf; Kropka na talerzu, czyli smaczne i zdrowe kropki warzywno-owocowe oraz wspólna książeczka „Warzywno – owocowe talerzyki kropkowe” https://bit.ly/3mLh8t7; Szkoła w kropce – wspólnie z partnerami https://bit.ly/3kFO04k; Kartki do kropkowego kalendarza klasowego; Stemplowane, łączenie kropek – abstrakcja; Kropkowy alfabet i plastelinowe obrazy pełne kropek; Kropkowe stworki; Nauka z kropką – gry interaktywne; Ewaluacja projektu. Ślicznie dziękujemy partnerom za wspaniałą współpracę. Kropka kolejny rok pokazała, jaką ma moc. Pamiętajmy o przesłaniu, jakie niesie historia Vashti przez cały rok.

dzieła projektantów 2

10 Gromada Zuchowa "Białe Niedźwiadki" z entuzjazmem rozpoczęła nowy rok szkolny. Dzięki pięknej pogodzie dwie pierwsze zbiórki udało się zorganizować na świeżym powietrzu. Zuchy wraz z druhnami rozpoczęły starania o zdobycie sprawności "Robin Hood". Żeby zdobyć odznakę należy wiedzieć w jaki sposób dbać o przyrodę i aktywnie działać na rzecz środowiska naturalnego. Zuchy nigdy się nie nudzą, na zbiórkach śpiewają piosenki harcerskie, pląsają, słuchają gawęd, rozszyfrowują tajemne kody. Szczególną radość sprawia im majsterka oraz tworzenie wspólnych prac plastycznych. Gromadę zuchową prowadzą: druhna Wioletta Mazur i druhna Joanna Wicha.

SAVE 20200923 161947

Dla uczniów kl. 2a to już drugi Dzień Kropki. W tym roku także wspólnie świętują ten dzień z partnerami projektu eTwinnig „Łącz kropki!”. Drugoklasiści historię Vashti znają, ale chętnie i w tym roku film o niej oglądali. Rozmawiali o swoich talentach, pasjach, zainteresowaniach, marzeniach, które umieścili w kropkach. Powstała wspólna książka o talentach partnerów projektu: https://bit.ly/32K2IBq. Czytali wiersz "W Kropkowicach", wykonali rysunek do wybranych wersów i są współautorami książeczki o tej niezwykłej krainie https://bit.ly/32MHSBu. Malowali kropki na ekranie. Kodowali i odkodowywali różne zadania z kropką w roli głównej. Uczestniczyli w spotkaniu klas online i wspólnej zabawie w zagadki z kropką. Wspaniałe dni kreatywności, radości i dobrej zabawy jeszcze trwają. Wkrótce kolejna relacja z działań projektowych pod opieką wychowawczyni klasy. Certyfikat: https://bit.ly/32NBQQW

zagadki

Od kilku lat 15 września obchodzi się International Dot Day, czyli Międzynarodowy Dzień Kropki. Jest to święto kreatywności, odwagi i zabawy. Uczniowie, nauczyciele, pracownicy instytucji kultury na całym świecie, organizują tego dnia wiele działań, które pomagają dzieciom odkryć talenty, poznać ich mocne strony i je zaprezentować.
Mnóstwo kolorowych krop, kropek, kropeczek zagościło w salach i na szkolnych korytarzach klas I-III. Każdy tego dnia mógł ubrać rzeczy w kropki lub przynieść jakiś przedmiot w kropki. Można także było kropki wydrukować lub wykonać z papieru i nakleić na ubranie. Najmłodsi uczniowie od samego rana cieszyli się tym dniem! W niektórych z klas odbyła się pogadanka na temat książki The Dot, którą napisał Peter Reynolds (opowiada ona o kropce, która zmieniła świat małej Vashti i dziewczynka uwierzyła w siebie). Kropka była też inspiracją do prac twórczych nie tylko plastycznych. Uczniowie wspólnie bawili się przy muzyce, tańczyli, odczytywali tajemnicze napisy za pomocą alfabetu Braila, sami ukrywali informacje za pomocą kropek, wykonywali kropkowane prace plastyczne, ozdabiali kropki.
W tym dniu nie chodziło tylko o kropki, a o KREATYWNE DZIAŁANIA. To był wspaniały i niezapomniany dzień!

DSC 0463

Uczniowie klas I-III wzięli udział w konkursie i zarazem akcji charytatywnej NAKRĘCAMY SZKOŁY zorganizowanym przez MPGK Chełm przy współpracy z Urzędem Miasta Chełm oraz Stowarzyszeniem Towarzystwo Przyjaciół Chełma.
Celem zbiórki była edukacja w zakresie recyklingu, propagowanie zachowań proekologicznych i wprowadzenie nawyku selektywnego zbierania odpadów oraz uwrażliwienie na potrzebę wsparcia i pomocy potrzebującym.
Uczniom przyświecało hasło tegorocznej akcji Sprzątanie Świata „Plastik? Rezygnuję. Redukuję. Segreguję”. Mino krótkiego czasu trwania akcji (od 10 do 17.09.2020 r.) udało się najmłodszym uczniom zebrać 7 worków nakrętek. Akcję koordynowała p. Wioletta Lewczuk przy współpracy wychowawczyń klas I-III.

20200917 101052

15 września obchodzimy każdego roku "Dzień kropki". Z tej okazji uczniowie klasy IIc poznali historię Vashtii - dziewczynki, która dzięki temu, że namalowała zwyczajną kropkę, odkryła jak wielki ma talent i jak dużo jest warta jako osoba. Dzieci, idąc za przykładem Vashtii, stworzyły własne dzieła sztuki - pięknie udekorowane kropki oraz wystawę swoich prac. Na zakończenie zajęć uczniowie dostali pamiątkowe dyplomy za aktywny udział w "Dniu kropki". Zajęcia przygotowała p. Joanna Wicha.

IMG 20200915 083220

W klasie 2a przygoda z projektem eTwinning trwa. Uczniowie pracowali z mapą Google Earth. Zaglądali do partnerskich szkół (np. widzieli motylki w oknach świetlicy w SP 6 w Gnieźnie). Spacerowali ulicami miejscowości, w których mieszkają nasi partnerzy. Oglądali też inne ciekawe miejsca na Ziemi, swoje domy, bloki. Emocje ogromne, wycieczki wspaniałe! Rysowali naszą szkołę, w której czują się bezpiecznie https://bit.ly/2Zlj41l i rozpoczęli realizację zadań związanych z ruchem drogowym. Rozwiązywali ćwiczenia interaktywne, np. porządkowali obrazki ilustrujące prawidłowe przechodzenie przez ulicę. Był interaktywny quiz z zagadkami przygotowany przez wychowawczynię https://bit.ly/3jUknfs. Uczniowie grali w 3 grupach, z niespodziankami i dużymi emocjami. Dzieci poznały wiele znaków drogowych, grupowały je, segregowały, dużo się nauczyły i świetnie sobie radziły. Drugoklasiści podczas spaceru utrwalili zasady ruchu drogowego, przechodzenie przez ulicę i rozpoznawanie znaków drogowych. Przed nimi jeszcze wiele interesujących zadań w projekcie „Kierunek bezpieczeństwo”, którego opiekunem jest wychowawczyni klasy.

bezpieczna szkoła

Klasa 2a rozpoczęła realizuję projektu eTwinning „Kierunek bezpieczeństwo”, który zakłada podniesienie świadomości uczniów w zakresie bezpieczeństwa w drodze do szkoły, ze szkoły do domu oraz w szkole. Drugoklasiści zaczęli działania od obejrzenia filmu wprowadzającego https://bit.ly/3hZ63la i rozmawiali o tym, jak można pomóc bohaterom opowieści. Poznali miejscowości, w których mieszkają projektowi partnerzy. Bardzo podobała się im podróż po Polsce z animowaną mapą: https://bit.ly/2Z5mZze. Układając zdania z rozsypanek sylabowych i wyrazowych utrwalili zasady higieny i bezpieczeństwa w klasie oraz szkole. Oglądając film o bezpieczeństwie w szkole w czasie pandemii https://bit.ly/2F9INCo omówili zasady pandemiczne. To dopiero początek projektowej przygody. Certyfikat: https://bit.ly/2F7RY6i

film na wprowadzenie

Nasza szkoła dołączyła do programu “Szkoła z Gigantami”organizowanego przez szkołę @Giganci Programowania. Projekt został objęty honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Cyfryzacji.
Wszystkich naszych uczniów zapraszamy do zapisów na darmowe warsztaty z programowania. Młodsi uczniowie (9 - 12 lat) mogą wziąć udział w zajęciach z podstaw programowania w Scratch oraz tworzeniu aplikacji w App Inventorze. 
Starsi uczniowie natomiast będą mieli okazję do rozpoczęcia przygody z programowaniem w języku Python.
Warsztaty są całkowicie bezpłatne i podzielone są na 2 grupy wiekowe (9-12 lat oraz 13-18 lat), dla których program został specjalnie dopasowany. Warsztaty będą prowadzone w formie webinaru. Każde spotkanie trwa 2 godziny lekcyjne (1,5 h).

Zapisów można dokonywać poprzez link:
https://giganciprogramowaniaformularz.edu.pl/app/SzkolaZGigantami

Serdecznie zapraszamy również Rodziców naszych uczniów do udziału w bezpłatnym webinarze “Bezpieczny Internet Online”. Będą to darmowe warsztaty adresowane specjalnie do rodziców. Podczas warsztatów nasi trenerzy edukują m.in. o tym, czym jest dark web oraz jak bronić się przed atakami hakerskimi. Webinar odbędzie się 21.05.2020 r.

Zachęcamy do rejestracji poprzez stronę:
https://giganciprogramowaniaformularz.edu.pl/app/BezpiecznyInternet

 Giganci

 

dzien dziecka

 Kiedy się śmieje dziecko, śmieje się cały świat.

                                                    (Janusz Korczak)

 

Drogie Dzieci,
z  okazji Waszego Święta życzymy Wam uśmiechu, radości, wielu serdecznych przyjaciół oraz sukcesów w szkole. Niech każdy dzień będzie dla Was wspaniałą przygodą i nauką. Rozwijajcie swoje pasje i talenty. Bądźcie otwarte na to, co piękne i dobre. Życzymy Wam, aby Wasze dzieciństwo trwało jak najdłużej i aby spełniły się Wasze najskrytsze marzenia.

Społeczność szkolna Ósemki

Życzenia Prezydenta Miasta Chełm z okazji Dnia Dziecka



Ptaki wokół nas

Ani pandemia, ani związane z nią ograniczenia nie powstrzymują naszych uczniów od rozwijania swoich przyrodniczych pasji i zainteresowań.
Przykładem tego są szóstoklasiści, którzy, w ramach zdalnych lekcji biologii, zrealizowali projekt “Ptaki wokół nas”. Zachowując zasady bezpieczeństwa (przez okno, z balkonu, podczas spaceru z rodzicem) wybrali się na fotograficzne łowy ptaków występujących w naszej najbliższej okolicy. Następnie, wykorzystując dostępne źródła, określili, jaki to rodzaj i gatunek.
Efekty ich pracy, wymagającej dużej cierpliwości oraz zaangażowania, możecie obejrzeć w poniższej prezentacji. Przekonajcie się sami, jak wiele gatunków ptaków występuje wokół nas. 1

Na terenie naszej szkoły znajduje się pomnik poświęcony ofiarom obozu jenieckiego Stalag 319.
W 76. rocznicę jego likwidacji pamięć poległych uczcili Przedstawiciele Urzędu Miasta Chełm, Konsulatu Ukrainy w Chełmie, Stowarzyszenia Rocznik Chełmski, Chełmskiej Jednostki Wojskowej, Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie oraz Szkoły Podstawowej nr 8 w Chełmie.

1