Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

PEDAGODZY SZKOLNI

p. Elżbieta Jarosz

p. Elżbieta Dąbrowska

Sytuacja, w jakiej znalazło się nasze społeczeństwo i cały świat jest wymagająca, wiąże się z różnego rodzaju trudnościami, także w zakresie przeżywanych uczuć i emocji. Mamy nadzieję, że jesteście bezpieczni i zdrowi. Pamiętajcie też, że jest to sytuacja przejściowa i z czasem wszystko wróci do normy. Jeśli niepokoi Was własna kondycja psychiczna lub pojawiły inne problemy związane z przeżywaniem czasu niepewności i przymusowej izolacji, zachęcamy do skorzystania z naszej zdalnej pomocy.

p. Elżbieta Dąbrowska - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
p. Elżbieta Jarosz - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

W sytuacjach kryzysowych można liczyć także na wsparcie różnych instytucji, do których kontakt znajduje się w linku poniżej.
Instytucje i organizacje pozarządowe udzielające pomocy w ramach interwencji kryzysowej

Drodzy Uczniowie, Szanowni Rodzice!
Obecna trudna sytuacja może wywoływać uczucia strachu, lęku, niepewności. Jest to naturalna reakcja wszystkich na otaczającą nas rzeczywistość. Pamiętajmy jednak, że jest to stan przejściowy, który minie i wszystko wróci do normy.
Na ten moment musimy zmierzyć się z koniecznością zdalnego uczenia się. Zachęcamy do lektury artykułów zamieszczonych pod poniższymi linkami.

Apel do rodziców i uczniów

Jak się uczyć?

Jak radzić sobie z nauką w czasie pandemii?

Jak wspierać dzieci podczas epidemii koronawirusa?

Nauka przy komputerze. Jak łagodzić skutki długotrwałej pracy przy komputerze?

13 technik zapamiętywania

Negatywne emocje

 


Nadrzędnym zadaniem pedagoga szkolnego jest udzielanie pomocy uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji szkolnej lub rodzinnej, dbanie o właściwy rozwój dzieci i młodzieży i w tym celu podejmowanie działań wychowawczych, opiekuńczych, profilaktycznych, zaradczych. 

 

Zadania wychowawcze

kontrola obowiązku szkolnego uczniów, współpraca z nauczycielami, rodzicami, uczniami, instytucjami zewnętrznymi wspierającymi wychowanie dzieci i młodzieży, poznanie środowiska szkolnego i rodzinnego uczniów, rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń szkolnych dzieci i młodzieży, organizowanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom

Profilaktyka wychowawcza

diagnoza zagrożeń hamujących prawidłowy rozwój dzieci i młodzieży, podejmowanie działań zaradczych, prowadzenie zajęć z młodzieżą - realizacja wybranych programów profilaktycznych, organizowanie imprez dotyczących profilaktyki uzależnień, agresji, innych zagadnień wychowawczych

Indywidualna opieka pedagogiczna

 

pomoc uczniom w rozwiązywaniu konfliktów rówieśniczych (mediacje), pomoc w trudnościach szkolnych - rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń szkolnych, w razie konieczności kierowanie uczniów na specjalistyczne badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu profesjonalnej diagnozy przyczyn trudności szkolnych, przeciwdziałanie skrajnym formom niedostosowania społecznego młodzieży, terapia zachowań dysfunkcyjnych w stosunku do uczniów niedostosowanych społecznie, agresywnych, a także dla ofiar przemocy, obserwacje, konsultacje ze specjalistami w szczególnie trudnych przypadkach (psycholog, neurolog, terapeuta, psychiatra

 Wsparcie w uzyskaniu pomocy materialnej


współpraca z instytucjami zewnętrznymi (np. MOPR)
w celu udzielania pomocy uczniom, rodzicom, znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej (dożywianie w szkole, pomoc w zaopatrzeniu się w podręczniki szkolne, stypendia szkolne), wnioskowanie o kierowanie do sądu spraw uczniów z rodzin zaniedbanych środowiskowo

 

Uczniowie mogą się zgłaszać do pedagoga szkolnego, jeśli:

  • nie radzą sobie z nauką, potrzebują pomocy i porady z tym związanej;
  • zostaną naruszone ich prawa;
  • jest stosowana wobec nich przemoc;
  • potrzebują pomocy i porady w różnych sytuacjach;
  • chcą porozmawiać z kimś kompetentnym i życzliwym.

Rodzice uczniów mogą oczekiwać od pedagoga szkolnego:

  • pomocy w rozwiązaniu sytuacji problemowej dotyczącej ich dziecka;
  • wsparcia w sytuacji stwierdzenia trudności w nauce bądź potrzeby uzyskania diagnozy w przypadku niepowodzeń szkolnych dziecka;
  • rozpoznania przyczyn kłopotów w nauce, również poprzez kontakt z poradnią psychologiczno-pedagogiczną;
  • pomocy w przypadku problemów z zachowaniem dziecka.

Nauczyciele mogą zwrócić się do pedagoga w sytuacji:

  • potrzeby zdiagnozowania przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych uczniów;
  • uzyskania analizy opinii o uczniach wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną;
  • współpracy w zakresie diagnozowania środowiska rodzinnego ucznia, rozpoznawania potencjalnych możliwości bądź ograniczeń dziecka;
  • uzyskania wsparcia w podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego i programu profilaktyki;
  • potrzeby rozwiązywania problemów wychowawczych dotyczących uczniów;
  • podejmowania działań mediacyjnych i kryzysowych w szkole.