Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci obchodzimy co roku 2 kwietnia. Dzień ten ma na celu rozpowszechnianie książek dla dzieci oraz promocję czytelnictwa wśród najmłodszych. Książki przeczytane po raz pierwszy w dzieciństwie zapadają głęboko w pamięć i zostają z nami przez całe dorosłe życie. Zachęcamy Rodziców do codziennego czytania dzieciom.
Z okazji tego święta proponujemy naszym czytelnikom zabawę z bajką. Zapraszamy do wysłuchania bajki oraz do udziału w konkursie na najpiękniejszy koszyczek. Koszyczki możecie wykonywać dowolną techniką, należy je przynieść do biblioteki po powrocie do nauki stacjonarnej. Udanej zabawy!



Wielkanoc to pełne tradycji i zwyczajów święto, bardzo rodzinny i radosny czas, na który czekają zarówno dzieci, jak i dorośli. Dni szybko mijają i święta tuż, tuż. Zatem w naszej bibliotece zaczęły królować książki o tematyce wielkanocnej i świąteczne ozdoby.
Z tej okazji została przeprowadzona akcja promująca czytanie pt. „Zaproś książkę na święta”. Uczniowie kl. I – III z dużą radością i zaciekawieniem uczestniczyli w akcji. Każdy wypożyczający książki miał okazję wylosować zdrapkę, która dawała możliwość wygrania niespodzianki w formie świątecznej ozdoby. Wszystkie nagrody zostały własnoręcznie przygotowane przez nauczycieli bibliotekarzy. Akcja cieszyła się dużym zainteresowaniem wśród uczniów. Wypożyczono 265 książek, a kl. III b pobiła rekord wypożyczeń w tym dniu.
Mamy nadzieję, że wypożyczone książki dostarczą wielu pozytywnych przeżyć w wielkanocnym czasie. Wszystkim czytelnikom naszej szkolnej biblioteki dziękujemy i życzymy udanych Świąt Wielkanocnych.

10

Dobry pisarz nie jest po prostu kowalem słów. Dobry pisarz to ktoś, kto potrafi dojrzeć
w świecie wartość i przenieść ją na stronice utworu.
Nigel Watts z książki „Jak napisać powieść”

3 marca obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Pisarzy. Został ustanowiony w 1984 roku przez PEN Club - Międzynarodowe Stowarzyszenie Pisarzy. PEN Club został założony w 1921 roku w Londynie przez angielską pisarkę i poetkę Catherine Amy Dawson Scott. Założycielem polskiego PEN Clubu był Stefan Żeromski, który sprawował funkcje pierwszego prezesa. Podczas II wojny światowej w okupowanej Polsce stowarzyszenie zostało zawieszone aż do 1947 roku.
Celem święta jest upowszechnianie literatury, obrona wolności słowa i rozwój społeczności pisarzy na świecie. Przy okazji święta organizowane są różne imprezy czytelnicze. Mimo 30-letniej tradycji to święto ludzi pióra nie jest jednak zbyt popularne w Polsce.
W tym dniu życzymy pisarzom i pisarkom wszystkiego najlepszego i dziękujemy, że tworzą coś tak pięknego jak książki.
Z tej okazji dla naszych młodszych czytelników w bibliotece przygotowano wystawę „Polscy pisarze – znani i lubiani”, która przybliżyła dzieciom sylwetki znanych autorów wierszy i opowiadań dla dzieci.
Dziękujemy p. Monice Szlagowskiej – nauczycielce j. polskiego, pod której kierunkiem uczniowie z kl. VIII a włączyli się w obchody tego święta. Ósmoklasiści mieli możliwość wykazać się swoim talentem pisarskim i przygotowali dekonstrukcje wiersza K. Wierzyńskiego „Zielono mam w głowie".
W tym dniu składamy najlepsze życzenia wszystkim pisarzom, a naszym młodym twórcom realizacji wszelkich kreatywnych pomysłów.

Utworzony za pomocą aplikacji Padlet

„Dynastia Miziołków” Joanny Olech to wspaniała pozycja z gatunku literatury dziecięcej, przedstawiająca perypetie wesołej rodziny Miziołków. Ten, kto już zetknął się z tą książką, doskonale wie, że należy przygotować sobie duży zapas chusteczek higienicznych, gdy rozpoczynamy czytanie tej śmiesznej historii.
Ostatnio został podsumowany projekt edukacyjny dotyczący zagadnień związanych z tą lekturą. Był on realizowany w kl. VI a i VI b pod kierunkiem nauczyciela j. polskiego p. Moniki Szlagowskiej, nauczycieli informatyki p. Anety Kowalewskiej i p. Pawła Kudyby oraz nauczycieli bibliotekarzy p. Elżbiety Kaczyńskiej i p. Lidii Sułek. W projekcie uczniowie mieli do wykonania m.in. karty bohaterów lektury. Serdecznie zapraszamy do obejrzenia galerii prac uczniów.
Mamy nadzieję, że dzięki projektowi „Dynastia Miziołków oczami uczniów” młodzi czytelnicy sięgną po inne tytuły tej pisarki, a uczniowie, którzy nie uczestniczyli w projekcie, chętnie tę książkę przeczytają. Zachęcamy do wypożyczania!


Z okazji Dnia Kobiet nasza biblioteka zorganizowała akcję „Książki i róże”. Na czytelników czekała wystawka książek z dziewczęcymi bohaterkami - „Z dziewczynami nie ma nudy!”.
I nic dziwnego, nie może być nudy tam, gdzie półki zamieszkuje rzesza fascynujących kobiecych bohaterek. Tego dnia na dziewczęta odwiedzające naszą bibliotekę czekała niespodzianka. Miłym zaskoczeniem była możliwość wyboru różyczek wykonanych ze starych książek wycofanych z księgozbioru biblioteki. Tym samym książki te zyskały drugie życie. Uczniowie również pamiętali o nas, dziękujemy im za piękne życzenia i laurki!

W szkolnej bibliotece na stoliku rozłożone są książki, a na nim stoi kosz z bukietem czerwono – złotych róż ręcznie wykonanych z suszonych liści. W tle znajdują się regały z książkami.

Book titled 'BIBLIOTEKAZAPRASZA'

Światowy Dzień Kota – to święto obchodzone corocznie 17 lutego, mające podkreślić znaczenie kotów w życiu człowieka, niesienie pomocy wolno żyjącym i bezdomnym zwierzętom, które miały kiedyś dom, ale go straciły, a także uwrażliwienie ludzi na często trudny koci los. W Polsce to święto obchodzono po raz pierwszy 19 lutego 2006 r. pod hasłem „Rasowce – dachowcom”. Z tej okazji nasza biblioteka zaprosiła dzieci do udziału w akcji "Wypożycz kota w worku".
Koty występujące w bajkach to bohaterowie wielu książek dla dzieci, znani i lubiani. Największą popularnością wśród naszych uczniów cieszą się serie ZAOPIEKUJ SIĘ MNĄ i KLUB KOCIAKÓW SŁODZIAKÓW. Ponadto rozpoznawalnymi kotami w literaturze dziecięcej były: Kot w butach, Kot Filemon i Bonifacy, Garfield, Klakier, Sylwester oraz Tom i Jerry.
Koci bohaterowie to temat przewodni wystawki, którą mogli obejrzeć najmłodsi uczniowie odwiedzający w tym dniu bibliotekę. Dzieci wypożyczały książki w „ciemno” losując je z przygotowanego worka. Niecodzienna zabawa była wielką niespodzianką i wywołała uśmiechy na twarzach. To była również okazja do przypomnienia znanych przysłów o kotach. Dzieci dowiedziały się co to znaczy: żyć jak pies z kotem, koty za płoty, spadać jak kot na cztery łapy, kupować kota w worku, bawić się jak kot z myszką, mieć kota na punkcie czegoś, odwracać kota ogonem.
Taka forma popularyzacji czytelnictwa spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem czytelników. Czekamy zatem na inne nietypowe święta, być może przygotujemy dla Was kolejne atrakcje!


W Walentynki przygotowujemy dla siebie miłe niespodzianki. 12 lutego 2021 r. biblioteka szkolna także przygotowała je dla czytelników.
W tym dniu wybrane książki zostały odświętnie opakowane w papier i można je było wypożyczyć (nie znając autora i tytułu). Każdy kto wypożyczył co najmniej trzy książki otrzymywał słodką niespodziankę. Nasza walentynkowa akcja czytelnicza okazała się dużym sukcesem, gdyż książki rozeszły się błyskawicznie. Trzeba było jeszcze dołożyć więcej egzemplarzy, gdyż liczba chętnych przerosła nasze oczekiwania.
Celem akcji była popularyzacja czytelnictwa oraz zachęcenie uczniów do zapoznania się z mniej popularną beletrystyką dziecięcą. To pierwsza akcja czytelnicza tego typu w naszej bibliotece.
Akcja budziła pozytywne zaskoczenie i wprowadziła element zabawy w nawyki czytelnicze.
Nasi czytelniczy również sprawili nam miłą niespodziankę, wręczając przepiękne kartki walentynkowe. Dziękujemy!

W szkolnej bibliotece na stoliku leżą książki, które są opakowane w biały papier z czerwonym sercem na środku. Obok nich stoją lizaki w kształcie serduszka. W tle znajdują się regały z książkami.

Z okazji powrotu uczniów z klas I-III do nauki stacjonarnej biblioteka szkolna zorganizowała akcję czytelniczą „Powrót do biblioteki”. Akcja pozwoliła przywitaćw bibliotece uczniów wracających do szkoły i zachęcić ich do aktywnego korzystania z bibliotecznych zasobów.
Uczniowie z dużym zaangażowaniem ponownie odwiedzali szkolną bibliotekę wypożyczając ulubione lektury. Największą popularnością cieszyły się serie „Zaopiekuj się mną”, „Klub Kociaków Słodziaków”, „Zosia z Ulicy Kociej”, Magiczne Drzewo”, a także „Nela Mała Reporterka”. Interesujące dla najmłodszych uczniów okazały się również książki popularnonaukowe z dziedziny sportu, motoryzacji i opieki nad zwierzętami.
Niespodzianką okazał się nowy wygląd biblioteki po remoncie. Młodzi czytelnicy reagowali spontanicznie pozytywnie oceniając zmianę.
Mamy nadzieję, że uczniowie nadal często będą sięgać po książki z naszej biblioteki. Zapraszamy serdecznie!

Przy wejściu do szkolnej biblioteki czterech uczniów ustawiło się w rzędzie, zachowując bezpieczną odległość i trzymając w rękach książki.

Biblioteka w dzisiejszej szkole to miejsce specyficzne. Uczniowie nie tylko wypożyczają tutaj książki. To również miejsce, gdzie uczniowie mogą rozwijać swoje zainteresowania i umiejętności.
Stały kontakt dziecka z biblioteką i książką zapewnia rozwój zainteresowań czytelniczych, umiejętność korzystania ze źródeł informacji, trwałe przeżycia estetyczne i emocjonalne. Książka wzbogaca wiedzę, rozwija intelekt, jest źródłem rozrywki i zabawy.
Chcemy zachęcić uczniów, aby korzystali z bogatej oferty biblioteki szkolnej nie tylko przygotowując się do zajęć i konkursów przedmiotowych, ale żeby rozwijali swoje wszechstronne zainteresowania.
Dzieci mogą spędzić czas wolny od zajęć bez stresu i pośpiechu. Tutaj nikt ich nie ocenia. Nauczyciele bibliotekarze służą pomocą zarówno w wyszukiwaniu potrzebnych pozycji czy materiałów jak podczas odrabiania prac domowych, ale są także partnerami do rozmów i dyskusji na ciekawe dla uczniów tematy. Biblioteka to także miejsce, w którym można po prostu odpocząć, wyciszyć się, odstresować i przygotować do kolejnych zajęć.
Zapraszamy do obejrzenia krótkiej relacji z życia biblioteki podczas Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych i nie tylko.
Odbywały się zajęcia czytelnicze dla najmłodszych uczniów z okazji Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania oraz Światowego Dnia Uśmiechu.
Przeprowadzono konkursy: Mistrz Pięknego Czytania dla uczniów kl. I – III, kl. IV – VI oraz kl. VII – VIII. Uczniowie klas pierwszych zostali uroczyście przyjęci do grona czytelników biblioteki szkolnej. Trwała akcja „Kwiatek za książkę”, dzięki której udało się pozyskać wiele cennych książek dla szkolnej biblioteki. W tym roku mieliśmy również możliwość uczestniczenia w I Międzynarodowej edycji V Ogólnopolskiej akcji bicia rekordu w liczbie osób czytających na przerwie pt. „Przerwa na czytanie”.
Liczymy na to, że uczeń, który odwiedzi bibliotekę korzystając z różnych form jej działalności, chętniej sięgnie po książkę.


Niezmiernie miło nam poinformować, że szkolna biblioteka po remoncie trwającym w grudniu i styczniu zyskała nowe oblicze.
Efekty robią wrażenie, a najwięcej zachwytów wzbudza nowa podłoga. Dzięki przeprowadzonej selekcji zbiorów i zmianie ustawienia regałów, zyskaliśmy więcej przestrzeni. Serdecznie zapraszamy!

W szkolnej bibliotece na środku stoi stół, przy nim trzy czarne krzesła. Przy ścianie znajduje się regał z książkami, a nad nim wisi godło Polski. Po prawej stronie jest okno i parapet, na którym stoją kwiatki.

10 grudnia w kl. I B (wych. Alicja Wojcieszuk) miała miejsce niecodzienna lekcja biblioteczna, wykorzystująca wywodzący się z Japonii teatrzyk kamishibai czyli teatr obrazkowy lub teatr ilustracji. Pani Lidia Sułek, nauczyciel bibliotekarz, zaprezentowała tą techniką "Bajkę o Wiśle". Wspólnie z Nurtem Rzeki oraz Białą i Czarną Wisełķą dzieci odbyły wędrówkę wzdłuż brzegów polskiej Królowej Rzek od źródeł do ujścia. Obejrzały wyraziste ilustracje fauny i flory rzeki oraz jej brzegów. Odwiedziły również bardziej i mniej znane miejsca nad Wisłą. 
Uczniowie z zainteresowaniem wysłuchali opowiadanej historii. O ich zaangażowaniu i zrozumieniu tekstu świadczyły poprawne odpowiedzi na pytania związane z opowieścią. "Bajka o Wiśle" była pretekstem do przypomnienia poznanych legend np. o Smoku Wawelskim czy o Warsie i Sawie. Spotkanie było też dobrą okazją do promocji czytania, zachętą do samodzielnego odkrywania otaczającego nas świata.


III Regionalny Konkurs Pięknego Czytania - edycja 2020 „W hołdzie Janowi Pawłowi II” - rozstrzygnięty!
Miło nam poinformować, że III Regionalny Konkurs Pięknego Czytania - edycja 2020 „W hołdzie Janowi Pawłowi II” został rozstrzygnięty!
Organizatorem Konkursu Pięknego Czytania była Biblioteka Pedagogiczna w Chełmie. Honorowy patronat sprawowali Marszałek Województwa Lubelskiego i Lubelski Kurator Oświaty. Adresatami konkursu byli uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych z terenu Chełma, powiatu chełmskiego, powiatu krasnostawskiego i powiatu włodawskiego.
Do konkursu przystąpiło 44 uczestników z 23 szkół. Oceny nadesłanych nagrań dokonały dwie niezależne komisje konkursowe.
Tytuł Mistrza Pięknego Czytania w kategorii klas 1-3 szkoły podstawowej 
przyznano Julii Łuć, uczennicy kl. II a (wychowawca p. Elżbieta Dras).
Tytuł Mistrza Pięknego Czytania w kategorii klas 4-6 szkoły podstawowej 
przyznano Kamili Poliwczak, uczennicy kl. VI c (nauczyciel j. polskiego p. Maria Delekta).
Tytuł Mistrza Pięknego Czytania w kategorii klas 7-8 szkoły podstawowej przyznano Zofii Stelmaszuk, uczennicy kl. VIII c (nauczyciel j. polskiego p. Agata Wojtasiuk).
Koordynatorkami konkursu były p. Elżbieta Kaczyńska i p. Lidia Sułek.
Mistrzowie Pięknego Czytania uhonorowani zostali dyplomami oraz nagrodami rzeczowymi ufundowanymi przez Marszałka Województwa Lubelskiego. 
Gratulujemy zwycięzcom! 
Więcej informacji z konkursu na:
https://piekneczytanie.blogspot.com/2020/11/wyniki-iii-regionalnego-konkursu.html

Zdjęcie ukazuje trzy dyplomy laureatek w konkursie o tytuł Mistrza Pięknego Czytania.

 

Uczniowie klasy VII B uczestniczyli w bibliotecznym projekcie „Książka – dobry sposób na przerwę”. Celem projektu była promocja literatury i czytelnictwa wśród uczniów. Realizacja projektu polegała na czytaniu w czasie przerw międzylekcyjnych podczas nauczania zdalnego. Siódmoklasiści z pasją sięgali po wybraną przez siebie literaturę. Udział w projekcie umożliwił uczniom poznanie tytułów książek wartych przeczytania i był okazją do propagowania czytelnictwa w swojej grupie rówieśniczej. Opiekunami projektu byli p. Aneta Kowalewska i nauczyciele bibliotekarze.
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji.


27 października nasza szkoła uczestniczyła w I Międzynarodowej edycji V Ogólnopolskiej akcji bicia rekordu w liczbie osób czytających na przerwie pt. „Przerwa na czytanie”, której organizatorem była Biblioteka Pedagogiczna Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego w Gorzowie Wielkopolskim. Akcja odbywała się w ramach kampanii społecznej "Cała Polska czyta dzieciom". Wydarzenie to zbiegło się z obchodzonym w październiku Międzynarodowym Miesiącem Bibliotek Szkolnych. Celem akcji była promocja czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, pokazanie, że czytanie jest ciekawe oraz zachęcenie uczniów do sięgania po książkę w każdej sytuacji i każdym miejscu. W naszej szkole w czytanie na przerwie włączyło się 194 uczniów i nauczycieli. Akcja rozpoczęła się projekcją filmu dotyczącego korzyści wynikających z czytania. Uczniowie czytali podczas przerw międzylekcyjnych zarówno w szkole, jak i w domu podczas nauki zdalnej. Trzeba przyznać, że były to przerwy niezwykłe, zupełnie odmienne od wszystkich dotychczasowych. Pełne skupienia i zaczytania. Uczniowie mieli możliwość przyniesienia ze sobą wybranej przez siebie książki. Dla tych, którzy zapomnieli egzemplarza ze swojej domowej biblioteczki, z pomocą przyszły zasoby szkolnej biblioteki.
Bardzo nam miło, że nasi uczniowie tak aktywnie włączyli się w akcję. Bardzo wszystkim dziękujemy. Podziękowania należą się również nauczycielom za czynny udział i dawanie dobrego przykładu swoim podopiecznym, jak również za życzliwość i miłą współpracę. Mamy nadzieję, że za rok znów się spotkamy podczas „Przerwy na czytanie” i będzie nas jeszcze więcej. Akcję w szkole koordynowali nauczyciele bibliotekarze i opiekunowie Samorządu Uczniowskiego.

Grafika akcji „Przerwa na czytanie”, I międzynarodowa edycja, V ogólnopolskiej akcji bicia rekordu w czytaniu na przerwie. Widnieją na niej dziewczynka i chłopiec, między którymi znajduje się biała rozłożona książka, a nad nią kula ziemska.

W październiku odbył się szkolny konkurs o tytuł Mistrza Pięknego Czytania dla klas 4 – 8. Organizatorem konkursu była biblioteka szkolna. Uczniowie czytali fragmenty swoich ulubionych książek. Uczestników oceniano w dwóch kategoriach wiekowych: klasy 4 - 6 oraz 7 – 8, brano pod uwagę płynność i bezbłędność czytania, wyrazistość i dykcję, interpretację oraz ogólny wyraz artystyczny czytanego tekstu. Wszyscy uczestnicy zaprezentowali wysoki poziom czytania. W konkursie zwyciężyli:

Kategoria klas IV – VI:
Kamila Poliwczak (kl. VI C) – laureat
Klaudia Dyć (kl. IV B) – wyróżnienie
Łukasz Ostrowski (kl. IV C) – wyróżnienie

Kategoria klas VII – VIII:
Zofia Stelmaszuk (kl. VIII C) – laureat
Martyna Kociubińska (kl. VIII B) – wyróżnienie
Patrycja Góralczyk (kl. VII B) – wyróżnienie

Obie laureatki będą reprezentować naszą szkołę w Regionalnym Konkursie Pięknego Czytania w Bibliotece Pedagogicznej w Chełmie. Zwycięzcom serdecznie gratulujemy!

W sali lekcyjnej w dwóch szeregach stoją laureaci szkolnego konkursu „Mistrz Pięknego Czytania” dla klas IV-VIII, prezentują oni uzyskane dyplomy oraz nagrody.

Najmłodsi uczniowie naszej szkoły zostali uroczyście przyjęci w poczet czytelników biblioteki szkolnej. Zajęcia dla poszczególnych klas przygotowali nauczyciele bibliotekarze Lidia Sułek i Elżbieta Kaczyńska. Dzieci poznały księgozbiór i zasady wypożyczania książek. Uczestnicząc w zabawie „Koło wiedzy” odgadywały zagadki, które sprawdziły ich znajomość bohaterów baśni i bajek. Wysłuchały „Prośby książki” i dowiedziały się jak należy o nią dbać. Obejrzały wystawkę oraz wypożyczyły swoje pierwsze lektury. Dzieci wykazały się dużym zaangażowaniem i wiedzą. Po wprowadzeniu w magiczny świat książek i biblioteki nowi czytelnicy złożyli uroczyste przyrzeczenie:
Każdy pierwszak obiecuje,
Po książki sięgać z radością,
Bo czytanie daje wiedzę,
I jest wielką przyjemnością. 
Chcemy czytać, dbać o książki,
Poznawać z nich świat i ludzi,
I nie nudzić się, bo z książką,
Dziecko nigdy się nie nudzi.
Przyrzekamy !
Potem wszyscy zostali pasowani na czytelników. Na pamiątkę tego wydarzenia, każde dziecko otrzymało zakładkę do książki. Zakładki zostały ręcznie wykonane przez prowadzące oraz uczniów starszych klas pod kierunkiem p. Anety Kowalewskiej i p. Marzeny Chrabąszcz. Mamy nadzieję, że każdy pierwszak będzie często odwiedzał bibliotekę.

W szkolnej świetlicy ustawieni w kole uczniowie, a między nimi pani bibliotekarka, która wprowadza dzieci w zaczarowany świat książek.

Święto to istnieje w kalendarzu już od 1990 roku i obchodzone jest w pierwszy piątek października. W tym roku święto to przypadło 2 października. Pomysłodawcą tego dnia był Harvey Ball, autor znanego na całym świecie symbolu żółtej uśmiechniętej buzi, tzw. „Smiles face”, stworzonej w 1963 roku. Symbol ten reprezentować ma to, co na co dzień chcielibyśmy widzieć jak najczęściej u innych ludzi – bezinteresowny, sympatyczny uśmiech i radość życia. Zbawienne działanie uśmiechu bada gelotologia. Śmiech sprawia, że dotleniamy organizm i pozytywnie wpływa też na nasze serce. Ale przede wszystkim śmiech rozładowuje stres (hamuje wydzielanie tzw. hormonów stresu, dzięki czemu łagodzi m.in. bóle głowy i mięśni) i poprawia nam nastrój. Ludzka twarz zdolna jest do wyrażania ok. 50 rodzajów uśmiechów. Dlatego Światowy Dzień Uśmiechu powinniśmy obchodzić obowiązkowo, a najlepiej świętowanie przedłużyć na cały rok. 
Niestety, to święto nie jest bardzo rozpowszechnione, dlatego postanowiliśmy ten fakt zmienić i poinformować naszych Świetliczaków o jego istnieniu. 
Dzieci doskonale się bawiły przy słuchaniu żartów z książek ze zbiorów biblioteki szkolnej: „Wielka księga żartów dziecięcych”, „Humor dla uczniów. 555 zagadek”, „Humor zeszytów szkolnych”. Było dużo śmiechu nawet kiedy trzeba było zjeść plasterek cytryny. Jak się okazuje powiedzenie „śmiech to zdrowie” to nie tylko metafora.
Dzieci wysłuchały 10 najśmieszniejszych śmiechów i okazało się, że śmiech jest zaraźliwy. Wszyscy uczestnicy zajęć otrzymali naklejki w postaci uśmiechniętych buziek.
Dzieci miały również możliwość wzięcia udziału w konkursie na hasło promujące ten dzień. Następnie wyrażały swoje odczucia w pracach plastycznych. Zajęcia przygotowali nauczyciele bibliotekarze i wychowawcy świetlicy.
Trzeba przyznać, że to był bardzo sympatyczny dzień :-)
A TERAZ CZAS NA UŚMIECH :-) 
- Czy wiesz synku, ile kosztuje mnie Twoja nauka?
- Wiem tato. Dlatego staram się uczyć jak najmniej.

Kolaż zdjęć, na którym znajdują się uczniowie w świetlicy szkolnej. Jedno z ujęć przedstawia dziewczynki siedzące w kręgu, dwa kolejne prezentują mimikę twarzy chłopców po zjedzeniu cytryny, a ostatnie to rysunek ukazujący uśmiechniętą buzię dziewczynki z czerwoną kokardą w białe kropki.

Co roku 29 września obchodzony jest Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania. Został on ustanowiony z inicjatywy Polskiej Izby Książki w 2001 roku. Jest to data urodzin Janiny Porazińskiej, autorki książek dla dzieci i młodzieży. Adresatami tego święta są głównie dzieci. Czytanie dzieciom na głos stymuluje ich rozwój, wzbogaca słownictwo i pobudza wyobraźnię. Z tej okazji odbyły się zajęcia dla dzieci uczęszczających do świetlicy. Zajęcia prowadziły p. Elżbieta Kaczyńska i p. Lidia Sułek - nauczyciele biblioteki. Najmłodsi uczniowie wysłuchali wierszy współczesnych dziecięcych poetów. Poznali również bajkę „Kruk i lis”. Aktywnie uczestniczyli w ćwiczeniach ruchowych i ortofonicznych. Mamy nadzieję, że dzięki temu nabrały większej ochoty do samodzielnego poszukiwania i przeżywania tekstów literackich. Być może dzięki temu będą częstymi gośćmi w szkolnej bibliotece.

 

Uczniowie klas V A, V B i VI B pod kierunkiem p. Moniki Szlagowskiej i p. Lidii Sułek realizowali projekt edukacyjny pt. „Polubiłem czytanie na kwarantannie”. Celem projektu była promocja książek i czytelnictwa. Uczniowie wypożyczyli wiele książek z biblioteki szkolnej, wszystkie zostały oczywiście przeczytane! Ponadto mieli możliwość podzielenia się informacjami o lekturach ze swoich domowych biblioteczek. Zapraszamy doobejrzenia filmów, będących podsumowaniem działań uczniów.

Dziękujemy, że tak licznie i chętnie bierzecie udział w organizowanych przez bibliotekę akcjach. Dzięki Wam zbiory biblioteki powiększyły się w ostatnim czasie o kilkadziesiąt książek, które na pewno znajdą swoich wiernych czytelników. Są wśród nich takie pozycje jak: "Nela i tajemnice świata", "Dziennik cwaniaczka", "Babcia Rabuś", książki z cyklu o Harrym Potterze, Star Wars, Jinny z Finmory, baśnie i bajki oraz wiele innych. Podarowaliście również sporo książek popularnonaukowych, np. o sztuce origami, przyrodniczych, edukacyjnych..Biblioteka serdecznie dziękuje!


„Książki są jak towarzystwo, które sobie człowiek dobiera” – Monteskiusz

Przypominamy, że wciąż trwa akcja „Pochwal się, co czytasz!”. Możecie w ten sposób polecić książkę znajomym, tworzyć modę na czytanie lub po prostu pochwalić się, że czytacie... Chwalcie się, że czytacie dla rozrywki i przyjemności, ale również dla nauki. Podzielcie się ciekawą lekturą książek, które ostatnio przeczytaliście lub czytacie teraz. Forma przekazu jest dowolna: zdjęcie, film, recenzja, krótkie omówienie, rysunek bohatera lub choćby tylko sam tytuł. Swoją pracę umieśćcie na tablicy poniżej. Pokażcie innym, że czytanie to powód do dumy! Akcja trwa do końca roku szkolnego. Zapraszamy do zabawy!

 

8 maja obchodzony jest Dzień Bibliotekarza i Bibliotek. Pierwszy raz bibliotekarze świętowali w 1985 roku, przy udziale Okręgowego Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich (SBP) we Wrocławiu. Warto zatem poznać ludzi pracujących w bibliotekach od starożytności po czasy współczesne. Zapraszam do obejrzenia filmu.


Z okazji Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich zapraszam do obejrzenia prezentacji, do czytania, oglądania i zabaw edukacyjnych, a także zachęcam do wzięcia udziału w akcji czytelniczej!


15 IV przypada 155. rocznica urodzin Olgi Boznańskiej, znakomitej malarki, portrecistki, przedstawicielki okresu modernizmu. To bez wątpienia jedna z najwybitniejszych polskich malarek okresu Młodej Polski, która żyła i tworzyła w Monachium i Paryżu. Największą sławę przyniosły jej portrety. Równie często na jej obrazach gościły wnętrza jej pracowni oraz widoki z okna. Za swoje artystyczne dokonania została nagrodzona m.in. orderem Legii Honorowej, Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski oraz Złotym Wawrzynem Akademickim Polskiej Akademii Literatury. "Jakże tu teraz malować, kiedy pani Boznańska robi takie cudne obrazy?" - miał pytać Stanisław Wyspiański, recenzując dzieła malarki. Artystka, nazywana jest "malarką ludzkich dusz", gdyż zawsze starała się odzwierciedlić nie tylko wygląd zewnętrzny, ale i wnętrze swojego modela. O życiu i twórczości tej sławnej malarki można poczytać tu:
https://niezlasztuka.net/o-sztuce/olga-boznanska-o-sobie-samej/
https://culture.pl/pl/tworca/olga-boznanska
https://mnk.pl/zbiory/olga-boznanska-malarka-ciszy
https://mnk.pl/wystawy/olga-boznanska
https://niezlasztuka.net/o-sztuce/olga-boznanska-obrazy-malowane-smutkiem/

 

W bibliotece często rozmawialiśmy o czytaniu. Zarówno w rozmowach indywidualnych jak i podczas zajęć pięknie mówiliście o wartości czytania. Wielu z Was bardzo lubi czytać. Na pewno zgodzicie się, że książki dają nam ogromnie dużo korzyści. O zaletach czytania przeczytacie tu: https://alicjamakota.pl/dlaczego-warto-czytac-ksiazki/. A teraz obejrzyjcie krótki filmik na ten temat i zastanówcie się, jaki jest Wasz stosunek do czytania książek: https://www.youtube.com/watch?v=SHVUlcUbsRA&feature=youtu.be

Lubicie czytać? Jeśli tak, to dlaczego? A jeśli nie, namawiam do polubienia. Naprawdę warto! Czytajcie jak najczęściej!

2 kwietnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci. Święto to zostało ustanowione na pamiątkę urodzin słynnego baśniopisarza Hansa Christiana Andersena w celu popularyzacji ciekawej literatury dla dzieci. Zachęcamy Was do świętowania razem w zaciszu domowym. Czytajcie na zdrowie!

W dniach 7 - 10 stycznia w szkolnej bibliotece została zorganizowana akcja „Ferie z książką”. Jej celem była promocja książek i czytelnictwa. Każdy uczeń, który w tych dniach wypożyczył co najmniej trzy książki, brał udział w losowaniu nagród. W akcji wzięło udział 148 osób z klas I - VIII. 30 stycznia odbyło się losowanie. Nagrody otrzymali: Zofia Blicharz I A, Natalia Krzewska I B, Laura Stolarczuk II C, Kacper Wyrostek II C, Daria Podlipna III A, Maja Oryszkiewicz - Polakowska III C , Oliwia Kania V C, Zuzanna Manaj V E, Oliwier Koziński VI C, Maja Nawojczyk VI D. Gratulujemy!

Kolaż składający się z trzech zdjęć. Na pierwszym ujęciu  stoją dzieci przy stoliku, na którym leży pudełko z losami. Widać również dłonie bibliotekarza rozkładającego jeden z losów. Pozostałe dwa zdjęcia przedstawiają ozdobione pudełko, do którego należy wrzucić propozycję tytułu książki na ferie.

Konkurs plastyczny został rozstrzygnięty! Wzięło w nim udział 163 uczniów z klas I – VIII. Dziękujemy wszystkim, którzy spróbowali swoich sił w konkursie. Poniżej lista laureatów oraz osób wyróżnionych, którym serdecznie gratulujemy!

LAUREACI:
Karolina Adamiec (I c), Paweł Kania (II a), Jagoda Fic (III c), Karolina Kowalczuk (V c), Maja Kusz (VI d), Martyna Kociubińska (VII b)

WYRÓŻNIENIA:
Gabriela Łopuszyńska (I c), Kaja Romanowska (I b), Nikola Charuk (II a), Kornelia Kujawa (III c), Luiza Kozak (VIa), Paweł Sadło (V c), Agata Sadło (VI c), Magdalena Stadnik (V c), Wiktoria Nowosad (V d), Kamila Łydzińska (VII a)

W październiku nasza biblioteka obchodziła swoje święto. Odbywały się zajęcia czytelnicze dla najmłodszych uczniów pt. „Popołudnia z książką”. Uczniowie uczestniczyli też w zajęciach plastycznych, podczas których zapoznawali się z techniką origami. Odbyły się konkursy: Szkolny Konkurs Pięknego Czytania dla uczniów kl. I – III, Szkolny Konkurs Pięknego Czytania dla uczniów kl. IV – VI i VII – VIII oraz „Mój ulubiony bohater literacki”. Uczniowie klas pierwszych zostali uroczyście przyjęci do grona czytelników biblioteki szkolnej. Trwała akcja „Kwiatek za książkę”, dzięki której udało się pozyskać wiele cennych książek dla szkolnej biblioteki. Kolejną atrakcją była akcja „Książka szuka domu”, która również cieszyła się dużym zainteresowaniem. Czytelnicy wybierali swoją ulubioną książkę w plebiscycie „Książka miesiąca”. Obchodom święta towarzyszyły wystawki: „Klub Przyjaciół Książki poleca” i „Co nowego w bibliotece?”. Uczniowie spędzający swój wolny czas w bibliotece mogli także uczestniczyć w różnorodnych bibliotecznych zabawach. W organizację zajęć i akcji zaangażowane były dziewczęta z kl. III C i V E należący do Klubu Przyjaciół Biblioteki.

PAŹDZIERNIK - MIĘDZYNARODOWY MIESIĄC BIBLIOTEK SZKOLNYCH by Slidely Photo Gallery

Przez cały październik w bibliotece szkolnej trwał plebiscyt na „Książkę Miesiąca”. Czytelnicy na dużym plakacie wpisywali swoje książkowe typy. Pomysłodawcą tej akcji były uczennice z Klubu Przyjaciół Książki, które przygotowały plakat i zachęcały uczniów do udziału. W kategorii książek dla dzieci I miejsce bezwzględnie zdobyła książka z serii „Zaopiekuj się mną” - „Niedźwiadek polarny” autorstwa Holly Webb. Na drugiej pozycji uplasowała się książka „Horror czyli skąd się biorą dzieci” Grzegorza Kasdepke. Dla starszych czytelników najbardziej atrakcyjnymi okazały się książki z cyklu o Harrym Potterze, często czytelnicy wymieniali również „Koszmarnego Karolka”. Na liście znalazły się również takie książki jak: „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek”, „Dziadek i niedźwiadek”, „Lew, czarownica i stara szafa”, „Nowe przygody Mikołajka”, „Zosia i jej ZOO”, „Bella i Sebastian”, „Księga kłamstw”, „Oskar i pani Róża” oraz wiele innych. Wszystkie książki są dostępne w naszej bibliotece. Zapraszamy!

Kolaż pięciu zdjęć, przedstawiający fragment księgozbioru biblioteki oraz uczniów, którzy na białej kartce wpisują tytuł swojej ulubionej książki.

W październiku, podczas Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych, w naszej bibliotece odbywały się zajęcia czytelnicze dla najmłodszych uczniów naszej szkoły z cyklu „Popołudnie z książką”. Spotkania te miały na celu wypełnienie wolnego czasu, rozwój zainteresowań czytelniczych, wyrobienie nawyku obcowania z książką, uwrażliwienie na piękno literatury oraz kształtowanie szacunku dla książek. Podczas spotkań odbywało się głośne czytanie bajek i fragmentów dłuższych utworów literackich dobranych do upodobań małych słuchaczy, aby dzieci mogły z przyjemnością spędzić czas oraz przeżyć prawdziwą książkową przygodę. W organizację zajęć włączyły się uczennice z Klubu Przyjaciół Książki, które z dużym zaangażowaniem prezentowały wybrane teksty. Dzieci wysłuchały „Bajki o złotym jajku” oraz baśni „Żabi król” z wykorzystaniem japońskiego teatru kamishibai. Na zajęciach odbyły się pogadanki na temat przeczytanych baśni. Ponadto dzieci wysłuchały fragmentów książek „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek” autorstwa Justyny Bednarek oraz „Pamiętnik Czarnego Noska” Janiny Porazińskiej. Nie zabrakło również bibliotecznych zabaw takich jak np. „Wielkie poszukiwania w bibliotece” (odnajdywanie książek). „Popołudnia z książką” były dla dzieci okazją do kontaktów z rówieśnikami, doskonalenia różnych umiejętności oraz poznania świata książek.

Kolaż przedstawia cztery zdjęcia wykonane w szkolnej bibliotece. Na pierwszym widać dwie dziewczynki, jedna siedzi przy ławce i czyta książkę, a obok niej stoi koleżanka. Drugie ujęcie ukazuje siedzące „po turecku” dzieci, które z uwagą czegoś słuchają. Na trzecim zdjęciu uczniowie z najmłodszych klas siedzą na dywanie i w skupieniu oglądają prezentację przygotowaną przez starsze koleżanki. Ostatnia fotografia przedstawia dziewczynki, które na regale z książkami szukają dla siebie ciekawej lektury.

Podczas zajęć warsztatowych w bibliotece szkolnej najmłodsi uczniowie naszej szkoły (dzieci z klas 1 – 3 uczęszczający do szkolnej świetlicy) zapoznali się z origami czyli japońską sztuką składania papieru. Dzięki origami dzieci rozwijają swoje zainteresowania, doskonalą sprawność manualną, pobudzają swoją wyobraźnię. Origami doskonali prawidłowe i dokładne wykonywanie czynności, wdraża do ładu i porządku, współpracy i wzajemnej pomocy, rozwija wytrwałość i cierpliwość. Ułatwia zapamiętywanie, stwarza możliwość odniesienia sukcesu, dowartościowuje dziecko, działa relaksująco i uspokajająco. Uczniowie tworzyli na początek proste formy, takie, z którymi samodzielnie mogli sobie poradzić. Pierwsza praca jaką wykonali, to lisek, niektórzy uczniowie tworzyli nawet cale lisie rodziny. Przy tej okazji czytaliśmy głośno fragmenty utworu Jana Brzechwy „Szelmostwa lisa Witalisa”. W role lektorów wcielili się trzecioklasiści. Na kolejnych zajęciach dzieci wykonały zakładki do książek z motywami zwierzęcymi, najpierw tworzyły słonia wedlug wzoru, potem wykorzystywały własne pomysły. Dzieci bawiły się świetnie, a własnoręcznie stworzone prace bardzo im się podobały. Zajęcia przeprowadziła p. Lidia Sułek, nauczyciel bibliotekarz.

Kolaż z trzech zdjęć przedstawiający uczniów, którzy wykonują kolorowe orgiami.

Najmłodsi uczniowie naszej szkoły, pierwszoklasiści, zostali uroczyście przyjęci w poczet czytelników biblioteki szkolnej. Zajęcia dla poszczególnych klas przygotowała p. Lidia Sułek - nauczyciel bibliotekarz oraz p. Wioletta Mazur - wychowawca świetlicy. W organizację uroczystych lekcji zaangażowały się również uczennice z kl. III C należące do Klubu Przyjaciół Książki, które prezentowały zagadki i wiersze oraz pomagały w wyborach książkowych. Dzieci odbyły spacer po bibliotece, poznały księgozbiór i zasady wypożyczania książek. Odgadywały zagadki, które sprawdziły ich znajomość bohaterów baśni i bajek. Wysłuchały wierszy „Skarga książki”, „Prośby książki” oraz „Czytelniczka”. Dowiedziały się jak należy dbać o książki, obejrzały wystawki oraz wypożyczyły swoją pierwszą lekturę. Uczestniczyły w zabawie, dzięki której mogły sprawdzić swoją znajomość alfabetu. Dzieci wykazały się dużym zaangażowaniem i wiedzą. Po wprowadzeniu w magiczny świat książek i biblioteki nowi czytelnicy złożyli uroczyste przyrzeczenie:
Każdy pierwszak obiecuje po książki sięgać z radością,
bo czytanie daje wiedzę i jest wielką przyjemnością.
Chcemy czytać, dbać o książki, poznawać z nich świat i ludzi,
I nie nudzić się, bo z książką dziecko nigdy się nie nudzi.
Przyrzekamy!
Wszyscy uczniowie klas pierwszych zostali pasowani na czytelników. Na pamiątkę tego wydarzenia każda klasa otrzymała pamiątkowy dyplom, a każdy czytelnik - zakładkę do książki i słodycz. Zakładki zostały ręcznie wykonane przez prowadzące oraz uczniów starszych klas pod kierunkiem p. Anety Kowalewskiej i p. Marzeny Chrabąszcz. Mamy nadzieję, że każdy pierwszak będzie często odwiedzał bibliotekę!

Pierwsze zdjęcie przedstawia uczniów klas pierwszych podczas uroczystego pasowania na czytelnika. Poniżej kolaż dwóch fotografii uczniów prezentujących dyplomy.

10 października w szkolnej bibliotece odbył się Konkurs Pięknego Czytania dla uczniów klas 4-8. Uczestnicy mieli za zadanie zaprezentować fragment książki wypożyczonej ze szkolnej biblioteki. Oceniano w dwóch kategoriach wiekowych: klasy 4-6 oraz 7-8, brano pod uwagę płynność i bezbłędność czytania, wyrazistość i dykcję, interpretację oraz ogólny wyraz artystyczny czytanego tekstu. 
Jury w składzie: p. Monika Lenart, p. Lidia Sułek i p. Agata Wojtasiuk jednogłośnie wybrało zwycięzców.
Kategoria klas IV-VI:
I miejsce - Kornelia Rachubik (kl. VI b)
II miejsce - Paulina Dziaduszyńska (kl. VI b)
III miejsce - Julia Banach (kl. VI b)
Kategoria klas VII-VIII:
I miejsce - Martyna Kociubińska (kl. VII b)
II miejsce - Anna Radzicka (kl. VII c)
III miejsce - Zofia Stelmaszuk (kl. VII c).
Kornelia i Martyna będą reprezentować naszą szkołę w Regionalnym Konkursie Pięknego Czytania w Bibliotece Pedagogicznej w Chełmie. Wszystkim uczestnikom dziękujemy, a laureatom gratulujemy zwycięstwa!

Uczestniczka Szkolnego Konkursu Pięknego Czytania podczas prezentacji wybranego przez siebie utworu.

11 października 2019 r. odbył się Szkolny Konkurs Pięknego Czytania dla klas I-III. Przystąpili do niego uczniowie wyłonieni w eliminacjach klasowych, którzy czytali fragmenty wybranych książek. Jury w składzie: p. Iwona Molin, p. Lidia Sułek i p. Marianna Niemczuk dokonało oceny uczestników mając na względzie technikę czytania oraz ogólny wyraz artystyczny czytanego tekstu. Wszyscy uczniowie wykazali się dużą umiejętnością pięknego czytania. Komisja konkursowa postanowiła przyznać tytuł laureata Mai Oryszkiewicz-Polakowskiej, uczennicy kl. III c, która będzie reprezentować naszą szkołę w Regionalnym Konkursie Pięknego Czytania organizowanym przez Bibliotekę Pedagogiczną w Chełmie. Wszystkim uczestnikom przyznano wyróżnienia i nagrody.
Serdecznie gratulujemy!

Laureaci Szkolnego Konkursu Pięknego Czytania dla klas I-III prezentujący dyplomy na tle okolicznościowej dekoracji.

W październiku biblioteki szkolne na całym świecie obchodzą swoje święto, w tym roku pod hasłem: „Wyobraź sobie…”
Oto co nasza biblioteka zaplanowała na ten miesiąc:

• „Popołudnie z książką” - cykl zajęć czytelniczych dla chętnych uczniów z klas 1 -3;
• Szkolny Konkurs Pięknego Czytania dla uczniów kl. I – III;
• Szkolny Konkurs Pięknego Czytania dla uczniów kl. IV – VI oraz VII – VIII;
• Akcja „Kwiatek za książkę”;
• Akcja „Książka szuka domu”;
• Szkolny konkurs plastyczny „Mój ulubiony bohater literacki”;
• „Zaczarowany świat książek” – uroczyste pasowanie uczniów klas pierwszych na czytelników biblioteki szkolnej;
• Warsztaty plastyczne dla chętnych uczniów ze świetlicy szkolnej;
• Plebiscyt „Książka miesiąca”;
• Wystawa „Klub Przyjaciół Książki poleca”;
• Wystawa „Co nowego w bibliotece?”;
• 29.10 – dzień niespodzianek.

Do biblioteki zapraszają uczniowie z Klubu Przyjaciół Książki – współorganizatorzy akcji i zajęć wraz z opiekunem p. Lidią Sułek.

MIĘDZYNARODOWY MIESIĄC BIBLIOTEK SZKOLNYCH

Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania został ustanowiony z inicjatywy Polskiej Izby Książki w 2001 roku. Co roku obchodzony jest 29 września. Jest to data urodzin Janiny Porazińskiej, autorki książek dla dzieci i młodzieży. Adresatami tego święta są głównie dzieci. Czytanie im na głos stymuluje ich rozwój, wzbogaca słownictwo i pobudza wyobraźnię. Z tej okazji odbyły się zajęcia dla dzieci uczęszczających do świetlicy. Najmłodsi uczniowie wysłuchali baśni braci Grimm „O wilku i siedmiu koźlątkach”. Prowadzące zajęcia panie Lidia Sułek – nauczyciel bibliotekarz i Joanna Grzesiak – wychowawca świetlicy wykorzystały do głośnego czytania kamishibai – japoński teatr ilustracji. Dzieci z zainteresowaniem wysłuchały baśni, z zaangażowaniem odpowiadały na pytania. Udało im się także odczytać i zrozumieć zawarty w tekście morał. Mamy nadzieję, że dzięki temu nabrały większej ochoty do samodzielnego poszukiwania i przeżywania tekstów literackich.

Kolaż trzech zdjęć z udziału dzieci w japońskim teatrzyku ilustracji baśni pt. „O wilku i siedmiu koźlątkach”. Jedno z ujęć przedstawia scenę z widowiska, a dwa pozostałe widownię.

W piątek 7 czerwca 2019 r. uczniowie i nauczyciele naszej szkoły przyłączyli się, już po raz czwarty, do ogólnopolskiej akcji masowego czytania „Jak nie czytam, jak czytam". W tym samym czasie uczniowie z całej Polski zebrali się w swoich szkołach lub poza nimi, aby wspólnie czytać swoje ulubione książki. „Jak nie czytam, jak czytam” jest bardzo popularną akcją czytelniczą w Polsce, podczas której uczniowie manifestują, że lubią czytać i czytają więcej, niż dorośli. Organizatorem głównym akcji jest redakcja miesięcznika „Biblioteka w Szkole”. Wszystkie działania miały na celu nie tylko bicie rekordu, ale przede wszystkim zachęcenie do czytania, bo jest to podstawowe narzędzie myślenia i zdobywania wiedzy.
W ubiegłym roku w naszej szkole wspólnie czytało 481 uczniów, począwszy od klas pierwszych szkoły podstawowej, aż po uczniów klas trzecich gimnazjum. W tym roku było nas 493, pobiliśmy więc rekord z ubiegłego roku.
Zebraliśmy się na sali gimnastycznej i tak jak to było w założeniach akcji przez dziesięć minut czytaliśmy książki. Wszyscy przynieśli swoją ulubioną lub aktualnie czytaną książkę, pochodzącą ze zbiorów domowych lub biblioteki szkolnej. Był to bajkowy dzień dla uczniów klas młodszych, dzieci przebrały się za swoich ulubionych bohaterów literackich. Następnie odbył się konkurs na najciekawszy strój, zwyciężcy otrzymali nagrody niespodzianki. Dzieci mogły spróbować swoich sił w literackiej zgaduj-zgaduli, chętnych było wielu, a uczniowie wykazali się dużą znajomością baśni i bajek.
Niespodzianką dla wszystkich uczniów była inscenizacja wierszy Juliana Tuwima „Rzepka” oraz „Lokomotywa” w wykonaniu nauczycieli.
Dziękujemy uczniom i ich nauczycielom, dzięki którym możliwy był udział w ogólnopolskiej akcji i ustanowienie kolejnego rekordu czytania w jednym momencie. Wypadło znakomicie!!!
To było prawdziwe święto książki w naszej szkole. W najbliższej przyszłości liczymy na Waszą aktywność czytelniczą, nie tylko w ramach obowiązku szkolnego, ale również na czytanie dla przyjemności, w którym decydującą rolę odegra Wasz własny wybór pozycji literackiej z półki.
Sprawozdanie z akcji zostało już wysłane do głównego organizatora.
Dziękujemy wszystkim za wspólną akcję! Koordynatorki akcji: Elżbieta Kaczyńska, Berenika Zdunek, Barbara Kister i SU.

Kolaż czterech zdjęć z udziału w ogólnopolskiej akcji „Jak nie czytam, jak czytam”. Pierwsza fotografia przedstawia osoby prowadzące czytelnicze spotkanie. Kolejne to ujęcia uczniów uczestniczących w wydarzeniu oraz inscenizacja wiersza „Rzepka” w wykonaniu nauczycieli.

Już po raz kolejny odbył się konkurs „Tę książkę warto przeczytać".

Otrzymaliśmy wiele prac. Za wszystkie dziękujemy!

Nagrody otrzymały:

Wiktoria Wysocka kl. VI b

Martyna Kociubińska kl. VI b

Zofia Stelmaszuk kl. VI c

Sylwia Kruk kl. VI c

Gratulujemy!

Konkurs zorganizowały p. Elżbieta Kaczyńska i p. Agata Wojtasiuk.

Kolaż przedstawiający prace konkursowe. Wykonane przez dzieci okładki ulubionych książek.

4 czerwca 2019 r. w Bibliotece Pedagogicznej w Chełmie odbyło się uroczyste podsumowanie III edycji programu „Tik? Tak!3 Czytanie – moje hobby”. Celem tego bibliotecznego programu edukacyjnego była promocja czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży oraz rozwijanie zainteresowań czytelniczych z wykorzystaniem TIK. Ósemkowy zespół Book Breakers w składzie: Nikola Bartosik (kl. VIIIa), Karolina Kołtuska (kl. VIIIc) , Karolina Wysocka (kl. VIIIc), Nikola Wójcik (kl. III B gim.) pod opieką p. Lidii Sułek zdobył 72 pkt. (na 80 możliwych) i zajął 2 lokatę.

 Dyplom dla zespołu „Book Breakers” za duże zaangażowanie i kreatywność w realizowaniu zdań w bibliotecznym programie edukacyjnym „TIK? Tak! 3 Czytanie – moje hobby”.

Uczennice realizując zaplanowane zadania programu uczyły się współpracy, poznawały nowe aplikacje, a przede wszystkim rozwinęły swoje czytelnicze pasje.
Pierwsze zadanie polegało na wykonaniu plakatu (infografiki) w aplikacji https://crello.com/ informującym o zaletach czytania.

Infografika informująca o zaletach czytania. Przedstawia postać siedzącą na stosie ułożonym z książek i czytającą jedną z nich. Na graficznej wizualizacji znajdują się również napisy, globus, zegar, samolot i dwa tablety.

Kolejnym zadaniem było stworzenie komiksu w programie https://www.storyboardthat.com/pl.
Trzecie zadanie ("Poza okładką") polegało na wykonaniu zdjęcia książki w taki sposób, żeby uzupełnić to, co zostało przedstawione na okładce . Następnie dziewczęta zapoznały się z treścią książki Andrzeja Maleszki “Magiczne Drzewo. Cień smoka”, a następnie wykonały:

  • quiz (test przygotowany w Quizziz),
  • uzupełniły brakujące wyrazy (zadanie z lukami w aplikacji Learning Apps),
  • zamieściły recenzję tej książki na wirtualnej tablicy Padlet.

Ostatnim zadaniem było stworzenie własnego filmu ze zdjęć promującego czytanie książek.

Więcej informacji oraz prace wszystkich uczestników na https://tiktak3bpchelm.blogspot.com

Bardzo nam miło, że biblioteczna akcja „Kwiatek za książkę”co roku spotyka się z tak dużym Waszym zaangażowaniem. Dziękujemy serdecznie za wszystkie dary, które odnajdziecie na bibliotecznych półkach. Pozyskane książki na pewno znajdą jeszcze wielu czytelników.

30 maja uczennice z Klubu Czytelnika z kl. V b pod opieką p. Elżbiety Kaczyńskiej, odwiedzili Bibliotekę Pedagogiczną w Chełmie i uczestniczyli w zajęciach „Zagadkowa biblioteka – escape room”.
Aby wyjść z Czytelni, należało odszukać i odczytać instrukcje, znaleźć odpowiedzi na różne pytania, rozwiązać zagadki a wszystko odbywało się z wykorzystaniem smartfonów, rzeczywistości rozszerzonej i kodów QR. Łącząc zabawę z nauką, udało się zaangażować uczestników w odkrywanie nieznanych faktów, informacji i zasobów internetu. Współpraca w grupie okazała się niezbędna do sprawnego rozwikłania wszystkich zagadek.
Przed przystąpieniem do pracy należało odczytać instrukcje ukryte pod kodami QR, zapisane niewidzialnym atramentem, który widoczny jest w odpowiednim świetle lub odczytać list w lustrzanym odbiciu. Wśród zadań było między innymi odszyfrowanie hasła zapisanego w tajemniczym kodzie, ułożenie układanki z figur geometrycznych, czy odnalezienie w wybranych książkach odpowiedzi na wiele pytań.
Najbardziej zabawne i zarazem najtrudniejsze okazało się odszukanie swojego selfie sobowtóra w muzeum przy użyciu aplikacji Google Arts & Culture. Wyniki tego zadania były bardzo zaskakujące.
Wykorzystując odpowiednie znaczniki (ukryte w czarnej skrzynce) i aplikację, uczniowie oglądali Wirtualną Wystawę Wynalazków Leonarda Da Vinci. Zaawansowana technologia wprowadziła w ruch obiekty przedstawiające urządzenia projektu wielkiego wynalazcy epoki Renesansu.
Uczennice wywiązały się z zadań doskonale.
Finałem spotkania w zagadkowej bibliotece była możliwość wykonania śmiesznych zdjęć w mini fotobudce.
Dziękujemy bardzo p. Marcie Kozieł za fascynujące zajęcia.

Kolaż pięciu zdjęć z lekcji bibliotecznej. Uczniowie rozwiązują zadania w zagadkowym escape room’ie.

Uczniowie klas pierwszych uczęszczający do świetlicy szkolnej w ramach zajęć dodatkowych brali udział w innowacji „Książka – wrota do kultury krajów Europy”, jednocześnie realizując projekt rozpowszechniający czytelnictwo wśród dzieci młodszych „Nasza Mała Biblioteka”, którego organizatorem jest wydawnictwo Ezop. Na ostatnich zajęciach dokonaliśmy podsumowania naszych działań i przypomnieliśmy sobie, czego się w ich czasie nauczyliśmy, sprawdziliśmy, czy pamiętamy jakie poznaliśmy kraje europejskie, ich kulturę oraz literaturę. Zajęcia bardzo się uczniom podobały, każda książka, którą omówiliśmy była inna i inspirowała nas do różnych aktywności. Świetliczaki aktywnie brały udział w zajęciach, rozwiązywały zadania w „Łamigłówkach Literackich” oraz wykonywały zadania konkursowe, które były nagradzane przez organizatorów projektu i doceniane przez Wydawnictwo. Na zakończenie uczniowie otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz symboliczne nagrody.
Zajęcia prowadziły p. Wioletta Mazur i p. Elżbieta Kaczyńska

Uczennice z klas młodszych biorące udział w podsumowaniu innowacji oraz projektu „Nasza Mała biblioteka”.

Już po raz trzeci nasza szkoła dołączyła do organizowanej przez Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku akcji Kwietniowi Antypiraci. Akcja od samego początku ma wymiar ogólnopolski, a związane z nią działania polegają na zorganizowaniu w Światowym Dniu Książki i Praw Autorskich (23 kwietnia) przedsięwzięć edukacyjnych związanych z wybranym tematem. W 2019 roku działania skupiono wokół budowania i ochrony wizerunku w social mediach. Zwracano uwagę uczniów, na ważną w społeczeństwie informacyjnym kwestię poszanowania własności intelektualnej oraz praw autorskich w aspektach dotyczących tak użytkowników, jak i twórców utworów. Tegoroczne hasło to: „Antypiraci dbają o wizerunek”. Wizerunek, czyli to jak nas widzą inni, jak jesteśmy postrzegani. Prawo do ochrony wizerunku dają nam przepisy prawa autorskiego oraz RODO.
Nasi ósemkowi antypiraci na lekcjach informatyki i zajęciach w bibliotece przypomnieli sobie najważniejsze zasady działania praw autorskich, obejrzeli prezentację, z której dowiedzieli się jaki może być wizerunek, kto lub co może mieć wizerunek, czy wizerunek jest ważny i co ma wpływ na wizerunek. Po poznaniu sposobów dbania o wizerunek w sieci stworzyli swój własny kodeks antypirata, który pomoże chronić swoją prywatność i w pozytywny sposób budować własny wizerunek w social mediach.
Celem lekcji było pokazanie, jak ważne jest świadome udostępnianie informacji o sobie, przestrzeganie podstawowych zasad bezpieczeństwa i niepodawanie danych osobowych (adresu, pełnego nazwiska) oraz takich informacji jak np. dochody rodziców czy posiadany majątek. Uświadomienie uczestnikom zajęć, że każdy wybór dotyczący udostępnienia informacji ma swoje konsekwencje.
Wszyscy przyznali, że zasada ograniczonego zaufania i szacunek dla innych użytkowników to podstawy bezpiecznego funkcjonowania w sieciach społecznościowych. Zapewnili, że będą przestrzegać zasad w nim zawartych i namawiać do tego innych.
Działania promujące dbałość w wyrabianiu pozytywnego wizerunku w internecie przeprowadziły p. Elżbieta Kaczyńska, p. Aneta Kowalewska i p. Przemysław Rogalski.

collage fotorkol

Co roku Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich organizuje, w dniach 8-15 maja, Ogólnopolski Tydzień Bibliotek-program promocji czytelnictwa i bibliotek. Ma on na celu podkreślanie roli czytania i bibliotek w poprawie jakości życia, edukacji oraz zwiększanie prestiżu zawodu bibliotekarza i zainteresowania książką szerokich kręgów społeczeństwa.
W tym roku szkolnym Klub Czytelnika w składzie: Maja Oryszkiewicz-Polakowska, Oliwia Michalczuk, Kaja Celińska, Jagoda Fic, Lena Popek z kl. II c pod opieką p. Elżbiety Kaczyńskiej realizował projekt edukacyjny #Biblioteka. 13 maja 2019 r. w bibliotece odbyło się podsumowanie projektu. W tym dniu uczniowie kl. II c wraz z wychowawcą p. Ewą Drzewiecką wzięli udział w wyjątkowej lekcji przygotowanej przez Klub Czytelnika. Zostały przedstawione ciekawe formy, mające na celu zaprezentowanie działań szkolnej biblioteki. Przygotowano:
Niespodziankowe wypożyczanie, kiermasz taniej książki, akcję Niespodzianka za książkę, opowiadanie na dywanie, literackie wróżby, zagadki ze znajomości bohaterów książek. Odbyło się również rozstrzygnięcie wcześniej ogłoszonego konkursu „Tę książkę warto przeczytać”.
Nagrody otrzymali: Maja Oryszkiewicz-Polakowska i Miłosz Wiśniewski. Wyróżnienia przyznano: Maciejowi Bronieckiemu, Łukaszowi Ostrowskiemu, Juli Gładysz, Zofii Sobczyk.
Tytuł „Pożeracza Książek” za częste wizyty w bibliotece i pasję do czytania otrzymała Maja Oryszkiewicz-Polakowska.
Celem projektu bibliotecznego było zwrócenie uwagi na rolę biblioteki w życiu szkoły, w nauce i rozwijaniu zainteresowań czytelniczych, ukazanie różnorodnych form pracy.
Zaprezentowania biblioteki jako miejsca, które poprzez swój klimat jest przyjazne każdemu człowiekowi pragnącemu wzbogacać swoją wiedzę, kulturę i osobowość.
W tych dniach Klub Czytelnika przygotował dla Małych i Dużych Czytelników niespodziankę w postaci losów, każdy, kto zdał się na gust swoich koleżanek i wypożyczył polecaną książkę, otrzymał drobny upominek. Była też i słodka zachęta do odwiedzania tego miejsca przez wszystkich czytelników.

collage fotor

Za wszystkie dary z góry serdecznie dziękujemy!

podaruj

Z okazji majowego Tygodnia Bibliotek rozpoczęła się akcja, w której książki szukają przytulnych domów i sympatycznych właścicieli. Książki eksponowane są w wypożyczalni. Można je zabierać bez uzgadniania z bibliotekarzem i zupełnie za darmo! Serdecznie zapraszamy.

akcja ksiazka szuka domu

W kwietniu w naszej szkole odbyło się III Ogólnopolskie Czytanie Jeżycjady Małgorzaty Musierowicz. Inicjatorem akcji było Wydawnictwo Akapit Press. W podziękowaniu za udział szkoła otrzymała od wydawnictwa dyplom, plakaty, zakładki oraz książkę pt. „Opium w rosole” z autografem autorki, która znalazła się w zbiorach biblioteki. Zachęcamy do przeczytania!

20190426 082949

W ramach realizowanej innowacji czytelniczej „Książka - wrota do kultury krajów Europy” na ostatnich zajęciach poznawaliśmy Estonię. Sprawdzaliśmy na mapie położenie tego państwa, dowiedzieliśmy się, jak wygląda flaga Estonii, jak nazywa się jej stolica, jakie są największe rzeki i czy ma dostęp do morza. Oglądaliśmy w internecie także zdjęcia najciekawszych zabytków, wyszukiwaliśmy jakie dania są charakterystyczne dla tego kraju oraz poznaliśmy niezwykły zwyczaj o tym, że Estończycy organizują zawody noszenia żon. Wysłuchaliśmy również estońskich pieśni. Następnie czytaliśmy książki „Biały jak śnieg i czarny jak węgiel” autorstwa Hili Rand.
Historia opowiada o tym, jak „dwa koty, Amadeusz i Ludwik, otrzymują odpowiedzialne zadanie – mają pilnować domu pod nieobecność właścicieli. Codziennie, gdy zegar wybija kolejne godziny, przed domem dzieją się ciekawe i ważne rzeczy.”
Naszym uczniom książka przypadła do gustu, po lekturze od razu zajęliśmy się rozwiązywaniem zadań w naszych „Łamigłówkach Literackich”. Na zakończenie otworzyliśmy przesyłkę z Wydawnictwa Ezop z nagrodami dla uczestników zajęć za nadesłane w marcu prace.
Zajęcia prowadziły: p. Elżbieta Kaczyńska, p. Wioletta Mazur i p. Ewa Słomczyńska.

i 01

Takie hasło przyświecało tegorocznym obchodom Międzynarodowego Dnia Książki dla Dzieci, które obchodzone jest każdego roku 2 kwietnia. Tego dnia w 1805 r. urodził się słynny duński baśniopisarz Hans Christian Andersen. Święto ma na celu rozpowszechnienie książek dla dzieci oraz wspieranie czytania przez najmłodszych. Co roku gospodarzem tego dnia jest inny kraj. Autorem tegorocznego listu i plakatu jest Kęstutis Kasparavičius, który jest litewskim ilustratorem i pisarzem. Z tej okazji w naszej bibliotece odbyły się spotkania czytelnicze, w których uczestniczyli uczniowie klas 1 – 3 uczęszczający do szkolnej świetlicy. Spotkania odbywały się w ramach innowacji pedagogicznej „Razem czytamy i bawimy się” realizowanej przez panie Lidię Sułek i Alicję Wojcieszuk. Na początku dzieci zostały zapoznane z historią tego święta. Odczytaliśmy również list Kęstutisa Kasparavičiusa – przesłanie na książkowe święto: „Ktoś kto lubi czytać – nieważne, czy dziecko, czy dorosły – jest o wiele bardziej interesujący, niż ten kogo nie obchodzą książki, kto spieszy się, żyje zgodnie z ruchem wskazówek zegara, kto nigdy nie ma czasu, aby przysiąść, kto nie zauważa tego, co go otacza. W Międzynarodowym Dniu Książki Dla Dzieci życzę Wam, abyście byli ciekawymi książkami dla Czytelników i ciekawymi Czytelnikami – dla książek!”. Dzień Książki dla Dzieci łączy się z Andersenem, dlatego na zajęciach nie mogło zabraknąć jego opowieści. Dzieci z uwagą wysłuchały dwóch baśni - „Słowik” oraz „Brzydkie kaczątko” popartych ilustrowanymi planszami japońskiego teatrzyku, które bardzo im się spodobały. Drugą opowieść czytali sami uczniowie. Pierwszy tekst ubarwił śpiew słowika. Dzieci obejrzały także fotografie tego niepozornego ptaszka. Następnie brały udział w quizie, który obejmował pytania dotyczące treści wysłuchanych baśni. Świetnie sobie z tym poradziły. Właściwie odebrały przesłania wynikające z tekstów. Nie zabrakło również ćwiczeń rozwijających technikę czytania oraz wyjaśniających znaczenie trudnych słów. Dzieci szukały w baśniach wydarzeń realnych i fantastycznych. Poznały sylwetkę H. Ch. Andersena i wiele ciekawostek z jego życia. Po obejrzeniu egzemplarzy książek tego pisarza próbowały zapamiętać jak najwięcej tytułów. Zadania przeplatane były zabawami ruchowymi przy muzyce i dramowymi. Ostatnim zadaniem było samodzielne tworzenie baśniowej opowieści przy użyciu rekwizytów. Zabawa przeplatana wiedzą zawsze jest ciekawie i twórczo odbierana przez dzieci. Ich zaangażowanie świadczy o tym, że taka forma spotkania po zajęciach lekcyjnych jest pożyteczna i umila czas wolny. Sympatycznym akcentem podsumowującym spotkanie były nagrody za aktywność dla wszystkich uczniów.

Andersen

Nasza szkoła, w tym roku szkolnym, po raz pierwszy włączyła się do III Ogólnopolskiego Czytania Jeżycjady Małgorzaty Musierowicz, zainicjowanego przez Wydawnictwo Akapit Press. Z tej okazji ogłoszono konkurs plastyczny „Moja ulubiona postać z Jeżycjady”. Miło nam poinformować, że komisja konkursowa nagrodziła prace:
Kamili Łydzińskiej kl. VI a
Sylwii Kruk kl. VI c
Jakuba Gębickiego kl. VI a
Anny Radzickiej kl. VI c
Gratulujemy!

20190329 081256

,,Żyj tak, żebyś w żadnej minucie nie musiała się wstydzić tego, co czynisz. Postępuj tak, jakby przez cały czas patrzył na ciebie ktoś, kto cię kocha, szanuje i jest z ciebie dumny”

Małgorzata Musierowicz – ,,Imieniny”

Wiele takich złotych myśli można znaleźć w książkach Małgorzaty Musierowicz, które mogą stać się sentencją, mottem, przewodnikiem w naszym codziennym życiu.
Z przyjemnością informujemy, że nasza szkoła włączyła się w III Ogólnopolskie Czytanie Jeżycjady Małgorzaty Musierowicz, zainicjowane przez Wydawnictwo Akapit Press. 25 marca odbyło się u nas spotkanie, na którym uczniowie dowiedzieli się skąd pochodzi nazwa Jeżycjada, a także zapoznali się z biografią autorki. Uczennice kl. V b Kornelia, Julia, Patrycja oraz Agata z kl. V a czytali swoim koleżankom i kolegom z klas czwartych, piątych i szóstych fragmenty książek należących do serii Jeżycjada. Obok czytania akcji towarzyszyły: wystawa książek w bibliotece, konkurs plastyczny „Moja ulubiona postać z Jeżycjady” oraz występ uczniów z kl. VII b Mileny, Aleksandry, Julity, Bartka i Kuby w Bibliotece Pedagogicznej w Chełmie z inscenizacją „Pomysłowy Mikołaj” na podstawie fragmentu z książki Kłamczucha.
Akcję przeprowadziły p. Elżbieta Kaczyńska i p. Ewa Skórzewska-Popek.
Książki Małgorzaty Musierowicz cieszą się niesłabnącą popularnością od kilkudziesięciu lat. Prawdą jest też, że można wracać do czytania ich w każdym wieku. Zachęcamy do wypożyczania!

collage fotor

W ramach innowacji pedagogicznej „Razem czytamy i bawimy się” prowadzonej przez panie Alicję Wojcieszuk i Lidię Sułek w naszej bibliotece odbyły się zajęcia dla grup dziewcząt i chłopców ze szkolnej świetlicy. Dzieci z uwagą wysłuchały baśni „Kot w butach” opowiedzianej za pomocą japońskiego teatrzyku Kamishibai. Następnie mogły sprawdzić swoją umiejętność słuchania ze zrozumieniem w konkursie. Odpowiadały na pytania ułożone na podstawie tekstu baśni. Ale to wcale nie było proste zadanie, gdyż odpowiedzi wymagały przytoczenia wielu szczegółów. Dzieci wykazały się dużym zaangażowaniem i wiedzą. Na najlepszych czekały nagrody.

pierwsze

21 marca to ważna data w bibliotecznym kalendarzu, na ten dzień przypada bowiem nie tylko rozpoczęcie kalendarzowej wiosny ale także Światowy Dzień Poezji. Nasza biblioteka postanowiła połączyć te dwa święta i przygotowała wystawę pt. „Wiosną poezja rozkwita”.
Wykorzystano m.in. wiersze:
• Cz. Janczarski – Wiosna
• D.Gellnerowa - Idzie wiosna
• E. Szelburg-Zarembina – Marzec siadł u płotu
• E. Szelburg-Zarembina – Ptaszki
• E. Szelburg-Zarembina – Wiosna idzie
• J. Brzechwa – Wiosenne porządki
• J. Sztaudyner - Wiosną
• K. Korewicka - Święto wiosny
• L. Ogińska - Pierwiosnek
• W. Broniewski – Gramy w zielone
• W. Broniewski – Pierwiosnek
• W. Chotomska – Chcemy słuchać słowika
• W. Chotomska – Krokusy
• W. Chotomska – Pierwiosnek
• W. Chotomska – Przebiśnieg
Książki z wiosennymi wierszami w naszych zbiorach:
• Antologia poezji dzieciecej. Wrocław 1991
• Forma B. Rok w wierszu i piosence. Płock 1998
• Huszcza J. Wierszyki i bajeczki. Łódź 1969
• Koszyk pełen wierszy. Warszawa 2000
• Kownacka M. Razem ze słonkiem. Wiosna. Warszawa 1995
• Lenkiewicz K.: Wybór wierszy okolicznościowych dla klas I-III. Warszawa 1999
• Pegazem przez rok szkolny. Warszawa 1982
• Trzaskowski Z. - Życzę Ci. Kielce 2003
• Zieliński W. - Rok. Rzeszów 1984

Zapraszamy do obejrzenia wystawy i korzystania ze zbiorów!

20190320 144936

19 marca bibliotekę szkolną odwiedziła grupa sześciolatków z Przedszkola Miejskiego nr 15. Po zajęciach w kl. I C oraz w świetlicy szkolnej przedszkolaki wraz z grupą dzieci ze świetlicy przyszły z wizytą do biblioteki. Spotkanie odbywało się w ramach innowacji pedagogicznej „Razem czytamy i bawimy się” realizowanej przez panie Lidię Sułek i Alicję Wojcieszuk. Przemili goście zwiedzili wypożyczalnię, a następnie wysłuchali baśni „Trzy świnki” przedstawionej w formie japońskiego teatrzyku Kamishibai. Opowieść wywołała żywe reakcje świadczące o dużym zainteresowaniu spektaklem. Dzieci obejrzały także wystawkę literatury dziecięcej mając możliwość obcowania z książką. Na zakończenie otrzymały w upominku ręcznie wykonane zakładki do książek.

1

Na zajęciach z innowacji pedagogicznej „Książka – wrota do kultury krajów Europy” odbyliśmy podróż do nowego kraju jakim jest Łotwa. Najpierw sprawdziliśmy w atlasie, gdzie znajduje się to państwo, z kim sąsiaduje, jakie rzeki przez nie przepływają. Poznaliśmy największe miasta i stolicę Łotwy, tamtejszy język i walutę. Dowiedzieliśmy się także, jakie dania tradycyjne przygotowuje się w tym kraju i co króluje na stołach łotewskich. Następnie zapoznaliśmy się z treścią nowej książki Martinsa Zutisa „Niedokonane odkrycie”, której „główny bohater Karol Darwiński – badacz przyrody – zauważa na swoim zaśnieżonym podwórku ślady nieznanego jednonożnego stworzenia. Czyżby to był skoczkowąż albo lunatykująca papuga? Podekscytowany Darwiński rusza tropem tajemniczego stwora i zaskoczony obserwuje, jak śladów stóp ciągle przybywa… i przybywa…” Nasi uczniowie towarzyszyli Karolowi w próbach rozwiązania tej zabawnej zagadki. Po lekturze rozwiązywaliśmy zadania w „Łamigłówkach Literackich”. Zajęcia w ramach innowacji prowadzą panie Wioletta Mazur, Elżbieta Kaczyńska i Ewa Słomczyńska.

no 01

W związku z obchodzonym 5 lutego 2019 r. Dniem Bezpiecznego Internetu ogłoszono konkurs dla uczniów „Bezpieczny Internet – wspólna sprawa”. Głównym celem konkursu było uświadomienie uczniom zagrożeń, na które są narażone w wirtualnym świecie oraz promocja bezpiecznego korzystania z cyberprzestrzeni. Zadanie konkursowe polegało na przedstawieniu tematu za pomocją hasła lub wiersza. 
Komisja konkursowa miała bardzo trudne zadanie, aby wyłonić laureatów.
Oto lista nagrodzonych uczniów:
I miejsce Natalia Nowicka kl. I c
II miejsce Paweł Włodarczyk kl. IV d
III miejsce Martyna Grzywna kl. I a
Wyróżnienia:
Dominik Borkowski kl. I c
Paweł Sado kl. I a
Julia Oliwiak kl. I a

Zwycięzcy otrzymali dyplomy i nagrody niespodzianki.
Gratulujemy!

20190228 134057

Od listopada 2018 r. biblioteka szkolna rozpoczęła cykliczną akcję dla uczniów naszej szkoły pt. „Dzisiaj wszyscy czytamy”. Celem akcji jest popularyzacja czytania wśród dzieci i młodzieży. Chcemy uświadomić uczniom, że poprzez czytanie książek rozwijamy swoją inteligencję i wyobraźnię, jesteśmy twórczy i łatwiej nam zaangażować się w życie naszego otoczenia. Ponadto książka jest sposobem na miłe spędzenie czasu, nie tylko uczy, ale również dostarcza rozrywki. Akcję do tej pory przeprowadzano głównie w klasach I- V szkoły podstawowej, ale przyłączyli się do niej także starsi uczniowie. Dzięki akcji znacząco wzrosła ilość wypożyczeń. Uczniowie mieli możliwość poznania księgozbioru biblioteki, rozwinięcia własnych zainteresowań, książka była również metodą pozwalającą na uspokojenie, wyciszenie emocji.

20181130 110418

Przez dwa miesiące (w grudniu i styczniu) uczniowie klas piątych walczyli o tytuł "Pożeracza książek". Zadanie polegało na wypożyczeniu z biblioteki szkolnej i przeczytaniu jak największej ilości książek. 
Miło nam poinformować, że tytuł otrzymała Nikola Żeleźnicka z klasy V b. Gratulujemy!

20190208 125018

Nasza biblioteka już po raz kolejny wzięła udział w obchodach Dnia Bezpiecznego Internetu w tym roku pod hasłem „Działajmy razem”. Przeprowadzono zajęcia edukacyjne mające na celu uwrażliwienie na: zachowanie bezpieczeństwa w sieci, podstawowe zasady bezpieczeństwa, umiejętność rozpoznania cyberprzemocy, problem obrażania w Internecie, mowa nienawiści, hejt.
Na zajęciach dodatkowych wykorzystano:
Grę planszową „Misja bezpieczny Internet”. Uczniowie wraz z Sieciakami wyruszyli w Misję o kryptonimie Bezpieczny Internet. Przemierzając SiecioPlanetę, musieli się wykazać wiedzą na temat bezpiecznego korzystania z Internetu. Po drodze czekało na nich wiele niebezpieczeństw – można m.in. było trafić do Sali Czystego Zła, w której czyhał Władca Ciemnej Strony Internetu, czy do Bełkociarni – siedziby Bełkota.
Film edukacyjny „Wirtualne uzależnienie” Uczniowie otrzymali odpowiedzi na pytania, jak umiejętnie korzystać z komputera, żeby zachować umiar i nie paść ofiarą uzależnienia od Internetu. Jak nie dopuścić do sytuacji, kiedy niezauważalnie tracimy kontrolę nad czasem spędzanym w sieci, a co za tym idzie kontakt z rzeczywistością.
Zeszyty ćwiczeń „Poznaj bezpieczny Internet” dzieci poznały dobre i złe Sieciaki, sieciakowe zasady bezpieczeństwa, przeszły internetowy labirynt, sprawdziły swoje wiadomości w siecioquizie, rozwiązywały rebusy, odnajdywały ukryte słowa związane z tematem, dowiedziały się do kogo, można się zwrócić i kto może pomóc rozwiązać każdy internetowy problem.
Kurs e-learning – Misja bezpieczny Internet. Młodsi uczniowie zostali wprowadzeni w tematykę bezpiecznego korzystania z internetu, uzupełnili wiedzę dotyczącą bezpieczeństwa online, poznali pięć zasad bezpiecznego korzystania z Internetu i wykorzystania ich w praktyce.
Owce w Sieci – filmiki, które podniosą wiedzę dzieci na temat zagrożeń internetowych, w tym: groomingu, dyskryminacji i rasizmu, wykorzystywania fotografii i nagrań wideo, cyberstalkingu, phishingu.
Ogłoszono konkurs dla uczniów „Bezpieczny Internet – wspólna sprawa”
Po skończonych zajęciach uczniowie zgodnie stwierdzili, że wszyscy powinniśmy angażować się w promowanie pozytywnych zastosowań Internetu, promocję tolerancji oraz tworzenia kultury zrozumienia. Zajęcia przeprowadziła p. Elżbieta Kaczyńska.

collage fotor

5 lutego 2019 r. przypada Dzień Bezpiecznego Internetu, ustanowiony przez Komisję Europejską w 2004 roku. Internet to przestrzeń, która niesie za sobą wiele korzyści, ale także niebezpieczeństw. Nasza biblioteka, jak co roku, włączyła się do tej akcji i zaprasza uczniów do udziału w konkursie:

bezpieczny internet wspolna sprawa

Czy wiecie, że 31 stycznia obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Przytulania? Nasze świetliczaki o tym się dowiedziały na zajęciach z innowacji czytelniczej „Książka – wrota do kultury krajów Europy”. W ramach zajęć poznaliśmy kolejną książkę polskiego autora Przemysława Wechterowicza „Proszę mnie przytulić”.

Czy wiecie, jaki jest najlepszy sposób na udany dzień?

Pewnego dnia Tata Niedźwiedź zdradził w sekrecie Niedźwiadkowi, że wystarczy się mocno do kogoś przytulić, a świat stanie się piękniejszy. I tak zaczęła się niezwykła przygoda ojca i syna. Wędrują razem przez las i przytulają każdego, kogo spotkają na swojej drodze – malutką Gąsienicę, wielką Anakondę, a nawet Myśliwego ze strzelbą w dłoni...

Pełna humoru a zarazem wzruszająca opowieść o tym, że jeden mały, ale płynący z głębi serca gest, może zmienić bardzo wiele w życiu każdego z nas. Nie wierzycie? Przekonajcie się sami czytając tę piękną opowieść.

Świetliczakom przypadła do gusta ta lektura. Wykonaliśmy kilka ciekawych zadań związanych z jej treścią w naszych „Łamigłówkach Literackich”. Rozmawialiśmy na temat sytuacji, kiedy się przytulamy, jak zwierzęta z opowieści reagowały na uściski. Numerowaliśmy ilustracje wg kolejności opisanych w książce wydarzeń. Była zabawa ruchowa, w której zwierzęta leśne zapadają w sen zimowy. Pojawiła się także przestawianka literowa, odszukiwanie różnić na obrazkach czy test sprawdzający naszą pamięć z treści lektury. To były udane zajęcia.

Spotkanie przygotowały panie: Wioletta Mazur, Elżbieta Kaczyńska i Ewa Słomczyńska.

pmp 01

Świetliczaki w ramach innowacji „Książka – wrota to kultury krajów Europy” wykonały dwie prace twórcze na podstawie omówionej książki „Jajko czy kura?” P. Wechterowicza. Pierwsze zadanie polegało na stworzeniu przyjaciół naszego głównego bohatera pana Kurczakowskiego. Najpierw wycięliśmy odpowiednie kształty z wytłaczanek po jajkach, następnie malowaliśmy je na żółto, a na koniec przyklejaliśmy z kolorowego papieru ogon, uszy, nogi, oczy i dziób i tak powstały nam piękne kurczaki, które „nie wyszły z jajka”. Drugim zadaniem było wykonanie pracy konkursowej. Uczniowie mieli najpierw narysować, a następnie napisać zagadkę o wybranym przez siebie zwierzątku. Powstały, jak zawsze, piękne prace. Nasze poprzednie prace konkursowe zostały już pozytywnie ocenione i świetliczaki otrzymają za nie nagrody od Wydawnictwa EZOP. Gratulujemy i mamy nadzieję, że i tym razem uda się zdobyć wyróżnienie.
Zajęcia prowadzą panie: Wioleta Mazur, Elżbieta Kaczyńska i Ewa Słomczyńska.

zoz 01

Z przyjemnością informujemy, że szkolny konkurs fotograficzny „Portret z książką w barwach jesieni” ogłoszony przez bibliotekę szkolną został rozstrzygnięty. Jury dokonało oceny dostarczonych zdjęć i przyznało następujące nagrody:
I miejsce – Maja Dyczko z kl. IV e
II miejsce – Luiza Kozak z kl. V a
wyróżnienie Jakub Stadnik z kl. V d
Głównym celem konkursu była popularyzacja czytania jako formy spędzania wolnego czasu oraz rozwijanie zainteresowań, uzdolnień i wrażliwości artystycznej oraz zaakcentowanie obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych.
Zwycięzcom konkursu gratulujemy!

portret

Klub Czytelnika włączył się w obchody Międzynarodowego Dnia Kubusia Puchatka, który przypada 18 stycznia i zorganizował spotkanie czytelnicze dla dzieci ze świetlicy. Członkinie klubu czytały fragmenty z książki A. A. Milne „Kubuś Puchatek” swoim młodszym kolegom, przygotowały dla nich „Quiz wiedzy o Stumilowym Lesie”, zagadki „Zgadnij, kto to powiedział?”. Odbyła się też nauka magicznego zaklęcia Kubusia Puchatka oraz zabawa integracyjna „Znaleziony ogon”. Dzieci obejrzały prezentację multimedialną, dzięki której przypomniały sobie dzieje Kubusia i jego przyjaciół. Poznały też Kubusiowe powiedzonka. Bawiły się przy muzyce „Śpiewaj z Puchatkiem”, kolorowały obrazki z postaciami z książki. Na zakończenie tego sympatycznego święta odbyła się prezentacja zebranych w bibliotece książek z przygodami Kubusia i jego przyjaciół oraz odszukanie wśród zgromadzonych w bibliotece pluszaków bohaterów książki A. A. Milne. Spotkanie zakończyło się zaproszeniem wszystkich uczestników na „małe co nieco”.

Biblioteka Pedagogiczna w Chełmie i Stowarzyszenie Tak Niewiele już po raz kolejny organizowało zbiórkę pod hasłem „Pokoloruj Świat Seniora” dla podopiecznych Stowarzyszenia Tak Niewiele oraz do Domu Pomocy Społecznej w Nowinach.
I tym razem nasi uczniowie nie zawiedli, chętnie włączyli się do tej akcji. Wykonali piękne kartki z życzeniami dla Babci i Dziadka oraz przynieśli: krzyżówki, gazety z krzyżówkami, łamigłówki, wykreślanki, kolorowanki, bloki rysunkowe białe i kolorowe, bloki techniczne, zeszyty A4 i A5, bibułę, wycinanki, kredki, farby, plastelinę, mazaki, ołówki, zakreślacze, klej, temperówki, gumki i inne materiały plastyczne.
W tegorocznej akcji szkolnej udział wzięli uczniowie, ich Rodzice i wychowawcy klas:
klasa I a – wychowawca p. Iwona Molin
klasa I b – wychowawca p. Iwona Buczek
klasa I c – wychowawca p. Marianna Niemczuk
klasa II c w zastępstwie wychowawcy p. Joanna Wicha
klasa V b – wychowawca p. Aneta Kowalewska
klasa VII c – wychowawca Ewa Słomczyńska
„Świetliczaki” – wychowawcy p. Agnieszka Skubisz, p. Wioletta Mazur p. Joanna Wicha.
Uczniowie klas: IV a, V e, V d, VI a, VI c pod kierunkiem p. Ewy Słomczyńskiej oraz nauczyciele bibliotekarze: p. Elżbieta Kaczyńska i p. Alicja Wojcieszuk.
Wszystkie zabrane kartki i artykuły papiernicze zostały przekazane 18 stycznia 2019 r. do Biblioteki Pedagogicznej w Chełmie.
Mamy nadzieję, że choć troszeczkę pomogliśmy Seniorom pomalować ich świat w kolory tęczy, aby w codziennej, zapomnianej przez najbliższych rzeczywistości znów na ich twarzach zagościł uśmiech!

Dziękujemy Uczniom, Rodzicom i Wychowawcom za zaangażowanie.

Collage Fotor

Klub Czytelnika realizujący program PoczytajMy pod opieką p. Elżbiety Kaczyńskiej i p. Anety Kowalewskiej, na styczniowym spotkaniu czytelniczym sięgnął po otrzymaną od Centrum Edukacji Obywatelskiej książkę pt. „Królewna Śnieżka u krasnoludków” G. Mistral. Sama baśń jest doskonale znana klubowiczom za sprawą braci Grimm. Jednak książka pt. "Królewna Śnieżka u krasnoludków" ma okrojoną wersję i na próżno tu szukać całej historii. Autorka ogranicza się jedynie do fragmentu baśni, a ściślej do sceny spotkania Śnieżki z krasnoludkami. Ta wierszowana historia od razu zachęciła do czytania z podziałem na role. I czytało się znakomicie! Po przeczytaniu całej książki członkinie klubu postanowiły wykonać postaci krasnoludków i królewny, a nawet zbudowano łóżeczka, które wykorzystały do inscenizacji bajki. Książka w takiej oprawie graficznej, z grubymi tekturowymi okładkami „eko” i ilustracjami dość specyficznymi bardzo się podobała i, zdaniem Klubu Czytelnika, warto po nią sięgnąć!

20190107 135643