Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Świetlicę szkolną odwiedził niezwykły gość, pan Przemysław Zugaj - ratownik medyczny i funkcjonariusz Straży Granicznej. Pan Przemek przybliżył dzieciom specyfikę trudnych, ale bardzo ważnych zawodów, jakie reprezentuje. Świetliczaki miały okazję zobaczyć także sprzęt wykorzystywany do ratowania ludzkiego życia. Nauczyły się, jak ułożyć poszkodowaną osobę w pozycji bezpiecznej i jak przeprowadzić resuscytację oddechowo - krążeniową. Dzieci miały wiele pytań do gościa, na które chętnie i fachowo odpowiadał. 
Serdecznie dziękujemy za wizytę i naukę zasad udzielania pierwszej pomocy!
Inicjatorkami spotkania były: p. Joanna Wicha, p. Wioletta Mazur, p. Agnieszka Skubisz.

img 20190520 114617

W ramach innowacji pedagogicznej "Eksperymentuję, doświadczam, nowych wrażeń sobie dostarczam" Świetliczaki odkrywały najmniejsze skarby przyrody poprzez patrzenie przez lupę. Oglądaliśmy z bliska jak wygląda kora drzew, kwiaty oraz różne owady zamieszkałe w trawie. Zajęcia przeprowadziły p. Agnieszka Skubisz i p. Joanna Wicha.

20190509 132001

Podczas kolejnym zajęć prowadzonych w ramach innowacji pedagogicznej p. Agnieszka Skubisz i p. Joanna Wicha zaprezentowały dzieciom czym jest kleksografia. Świetliczaki eksperymentowały poprzez zabawy z tuszem i kartką papieru. Była to świetna rozrywka, a zarazem ćwiczenie logopedyczno - oddechowe. Dzieci na kartkach rozdmuchiwały tusz przez plastikowe słomki i tworzyły fantastyczne stwory. Wytwory dziecięcej wyobraźni uwieczniono w galerii prac.

img 20190508 132820

Uczniowie naszej szkoły, a w szczególności klasa 1a i świetlica szkolna, biorą udział w ogólnopolskim programie edukacyjnym Uczymy Dzieci Programować organizowanym przez EduSense. Realizujemy zadania z trzeciej już edycji programu, w którym pojawiają się dodatkowe wyzwania. Tym razem nasze zaangażowanie i wysiłki zostały nagrodzone nie tylko radością dzieci z udziału w ciekawych zajęciach, lecz także bardzo miłą niespodzianką. Za wykonane zadanie, jako jedna z nielicznych placówek w całym kraju, otrzymaliśmy drewniane puzzle do robota Ozobot. Cieszymy się bardzo. W nasze ręce trafił również pamiątkowy dyplom 😊 Zajęcia prowadzi p. Wioletta Mazur.

Dyplom UDP

W ramach realizowanej innowacji czytelniczej „Książka - wrota do kultury krajów Europy” na ostatnich zajęciach poznawaliśmy Estonię. Sprawdzaliśmy na mapie położenie tego państwa, dowiedzieliśmy się, jak wygląda flaga Estonii, jak nazywa się jej stolica, jakie są największe rzeki i czy ma dostęp do morza. Oglądaliśmy w internecie także zdjęcia najciekawszych zabytków, wyszukiwaliśmy jakie dania są charakterystyczne dla tego kraju oraz poznaliśmy niezwykły zwyczaj o tym, że Estończycy organizują zawody noszenia żon. Wysłuchaliśmy również estońskich pieśni. Następnie czytaliśmy książki „Biały jak śnieg i czarny jak węgiel” autorstwa Hili Rand.
Historia opowiada o tym, jak „dwa koty, Amadeusz i Ludwik, otrzymują odpowiedzialne zadanie – mają pilnować domu pod nieobecność właścicieli. Codziennie, gdy zegar wybija kolejne godziny, przed domem dzieją się ciekawe i ważne rzeczy.”
Naszym uczniom książka przypadła do gustu, po lekturze od razu zajęliśmy się rozwiązywaniem zadań w naszych „Łamigłówkach Literackich”. Na zakończenie otworzyliśmy przesyłkę z Wydawnictwa Ezop z nagrodami dla uczestników zajęć za nadesłane w marcu prace.
Zajęcia prowadziły: p. Elżbieta Kaczyńska, p. Wioletta Mazur i p. Ewa Słomczyńska.

i 01

W ramach innowacji pedagogicznej eksperymentowaliśmy z naszymi zmysłami węchu, smaku i dotyku. Uczniowie mieli za zadanie z zakrytymi oczami rozpoznać owoce, warzywa oraz przyprawy. To zadanie okazało się nie lada wyzwaniem dla dzieci. Tylko jednej uczennicy udało się odgadnąć wszystkie smakołyki. Na koniec eksperymentu wszyscy mogli posmakować niespodzianek na talerzach. Zajęcia przeprowadziły p. Agnieszka Skubisz i p. Joanna Wicha.

20190426 120930

W piątek 26 kwietnia br. w naszej świetlicy odbyło się spotkanie z pielęgniarką szkolną. Pani pielęgniarka omówiła zasady dbania o higienę osobistą i wpływ zdrowego odżywiania na nasze samopoczucie. Uczniowie dowiedzieli się, jakie choroby mogą wystąpić, jeśli nie dba się o higienę. Każdy miał możliwość zadawania pytań. Spotkanie zorganizowały p. Agnieszka Skubisz i p. Wioletta Mazur.

20190426 125931

W naszej świetlicy uczniowie przez ubiegły tydzień wykonywali różne zadania związane z nowymi technologiami, biorąc tym samym udział w konkursowym wyzwaniu organizowanym w ramach ogólnopolskiego programu edukacyjnego Uczymy Dzieci Programować. Projektowaliśmy funkcjonalne aplikacje, które może kiedyś pojawią się w naszych telefonach, projektowaliśmy własne telefony i tablety. Graliśmy w wiosenną grę planszową, w której wykorzystane były kody QR. Utrwalaliśmy słownictwo związane z wiosną i znane przysłowia dzięki wirtualnej macie. Dowiedzieliśmy się, jak fajne mogą być puzzle dzięki rozszerzonej rzeczywistości z aplikacją puzzleAR. Tworzyliśmy także piękne kolaże i plakaty, dzięki aplikacji Pic Collage. To był udany tydzień, a uczniowie dzięki niemu dowiedzieli się nowych inspirujących je rzeczy.

tt 03

Świetlica szkolna wzięła udział w akcji charytatywnej dla Kombatantów organizowanej przez Szkolne Koło Caritas. Nasze świetliczaki przygotowały kartki z życzeniami świątecznymi dla podkreślenia, że my również pamiętamy. Organizatorami zajęć były: p. Agnieszka Skubisz, p. Wioletta Mazur oraz p. Joanna Wicha.

20190325 104802

W ramach innowacji pedagogicznej o tematyce eksperymentowania w świetlicy szkolnej odbyły się warsztaty dotyczące hodowli roślin i opieki nad nimi. Naszym zadaniem była obserwacja i analiza zmian zachodzących w roślinach w różnych okresach ich rozwoju. Badaliśmy, ile centymetrów urosły rośliny i stwierdziliśmy, że najwyższa była fasola, a najwolniej rosną kiełki słonecznika. Wyznaczyliśmy dyżurnych odpowiedzialnych za pielęgnację roślin. Z niecierpliwością czekamy na degustację zdrowych potraw z wykorzystaniem wyhodowanych przez nas roślinek. Zajęcia prowadziły: p. Agnieszka Skubisz i p. Joanna Wicha.

20190328 090645

Podczas zajęć świetlicowych nie tylko się bawimy, ale również rozwijamy umiejętności matematyczne, logiczne myślenie i spostrzegawczość. Uczymy się współpracy w grupach. W turnieju matematycznym dzieci miały za zadanie wykazać się wiedzą, umiejętnością liczenia, koncentracją uwagi. Zadania konkursowe polegały na układaniu memory, przyporządkowywaniu elementów wg podanych warunków oraz układaniu puzzli. Poszerzaliśmy wiedzę przyrodniczą, rozpoznawaliśmy gatunki drzew, wskazywaliśmy zwierzęta i ich potomstwo. Świetliczaki świetnie sobie poradzili z zadaniami. Zajęcia przygotowała p. Agnieszka Skubisz oraz p. Wioletta Mazur.

20190322 134856

W naszej świetlicy w ramach innowacji pedagogicznej rozpoczęliśmy hodowlę roślin. Posadziliśmy fasolę, rzeżuchę, cebulę oraz ziarenka słonecznika.
W najbliższych dniach będziemy obserwować, jak rośliny rosną i co się z nimi dzieje. Ustaliliśmy listę świetliczaków odpowiedzialnych za dbanie o roślinki. Zajęcia zorganizowały p. Agnieszka Skubisz, p. Joanna Wicha oraz p. Wioletta Mazur.

20190321 125151

Z okazji Dnia Wiosny świetliczaki wzięły udział w podchodach. Dzieci wykonywały zadania ukryte w kopertach - były to zagadki wiosenne, ćwiczenia gimnastyczne, puzzle jak również śpiewanie piosenek. Na podsumowanie zajęć uczestnicy zostali udekorowani medalami wiosennymi. Zajęcia zorganizowały p. Wioletta Mazur, p. Agnieszka Skubisz, p. Joanna Wicha.

20190321 130800

Dzięki uprzejmości firmy BeCREO Technologies znaleźliśmy się w niewielkim gronie szkół, które mają możliwość sprawdzenia nowej wersji gry „Scottie Go! Labirynt”. Gra edukacyjna dopiero od niedawna jest na rynku, a świetliczaki - pod okiem p. Wioli Mazur - już mogły sprawdzić, jak wyglądają nowe przygody głównego bohatera gry uczącej podstaw programowania. Nasi uczniowie są zachwyceni :)

collage 2019 03 21 09 29 14

W świetlicy szkolnej odbyły się kolejne zajęcia w ramach innowacji "Eksperymentuję, doświadczam nowych wrażeń sobie dostarczam". Tym razem zajęcia przybrały formę relaksacyjną, ponieważ dotyczyły zrobienia masy plastycznej wg przepisu. Dzieci bardzo chętnie ustalały proporcje produktów potrzebnych do przygotowania ciasta. Najciekawszym fragmentem zajęć było lepienie figurek według własnych pomysłów. Zajęcia prowadziły autorki innowacji, p. Agnieszka Skubisz i p. Joanna Wicha.

20190314 132041

W świetlicy szkolnej p. Joanna Wicha i p. Agnieszka Skubisz prowadziły kolejne zajęcia z cyklu "Eksperymentuję, doświadczam, nowych wrażeń sobie dostarczam". Tym razem dzieci poznawały zasady działania elektryczności oraz samodzielnie budowały obwody elektryczne i programowały proste urządzenia, takie jak wiatraczek czy lampka. Na zakończenie zajęć świetliczaki miały okazję badać różne preparaty pod mikroskopem. Dzieci szczególnie zainteresowało skrzydło muchy...

img 20190306 130919

Świetlica szkolna przystąpiła do projektu "Dzień godności”pod hasłem "Empatia wychodzi na dobre". Przeprowadzone zajęcia uświadomiły dzieciom, że każdy z nas przeżywa różne emocje, pozytywne i negatywne. Dowiedzialy się, że trzeba się wykazywać zrozumieniem dla uczuć innych, a także pomagać sobie nawzajem w trudnych chwilach. Zajęcia przeprowadziły: p. Joanna Wicha, p. Wioletta Mazur, p. Agnieszka Skubisz.

img 20190208 123110

Na zajęciach z innowacji pedagogicznej „Książka – wrota do kultury krajów Europy” odbyliśmy podróż do nowego kraju jakim jest Łotwa. Najpierw sprawdziliśmy w atlasie, gdzie znajduje się to państwo, z kim sąsiaduje, jakie rzeki przez nie przepływają. Poznaliśmy największe miasta i stolicę Łotwy, tamtejszy język i walutę. Dowiedzieliśmy się także, jakie dania tradycyjne przygotowuje się w tym kraju i co króluje na stołach łotewskich. Następnie zapoznaliśmy się z treścią nowej książki Martinsa Zutisa „Niedokonane odkrycie”, której „główny bohater Karol Darwiński – badacz przyrody – zauważa na swoim zaśnieżonym podwórku ślady nieznanego jednonożnego stworzenia. Czyżby to był skoczkowąż albo lunatykująca papuga? Podekscytowany Darwiński rusza tropem tajemniczego stwora i zaskoczony obserwuje, jak śladów stóp ciągle przybywa… i przybywa…” Nasi uczniowie towarzyszyli Karolowi w próbach rozwiązania tej zabawnej zagadki. Po lekturze rozwiązywaliśmy zadania w „Łamigłówkach Literackich”. Zajęcia w ramach innowacji prowadzą panie Wioletta Mazur, Elżbieta Kaczyńska i Ewa Słomczyńska.

no 01

15 marca obchodzimy europejski „MATH GAME DAY”. Jest to akcja promująca naukę matematyki. Uczniowie z całej Europy rywalizują ze sobą w rozgrywkach matematycznych poprzez specjalną aplikację, rozwiązując między sobą zadania z takich działań jak: dodawanie, odejmowanie i mnożenie w różnych zakresach. Nasi uczniowie chętnie sprawdzili swoje umiejętności matematyczne ze swoimi kolegami ze świetlicy. Nie było to łatwe zadanie, gdyż trzeba było wykonać zadanie w określonym czasie. Ale chętnych do obliczeń matematycznych nie brakowało, a głowy parowały wręcz od wysiłku umysłowego. Będziemy ćwiczyć matematykę chętniej dzięki nowej aplikacji 😊

math game day

Świetliczaki 1 marca zorganizowały niespodziankę dla Pań ze szkolnej biblioteki. Obchodziliśmy tego dnia Międzynarodowe Święto Przytulania Bibliotekarzy. Świetliczaki zaprosiły Panie bibliotekarki, aby móc je uściskać ... Panie były pozytywnie zaskoczone, a uściskom nie było końca ...

4

Na zajęciach zorganizowanych w ramach innowacji pedagogicznej uczniowie dowiedzieli się, czy "Meduza" wykonana z woreczka foliowego może pływać w butelce, czy też od razu zatonie ... Dzieci odkryły również co się stanie, kiedy połączy się kawę z olejem i doda odrobinę soli ... Zajęcia z elsperymentami prowadziła p. Agnieszka Skubisz.

52951165 355172645081851 6383472642069889024 n

W świetlicy szkolnej 27 lutego 2019 r. zorganizowano zajęcia sportowe. Uczestnicy zawodów mieli za zadanie wykonać skoki na skakance, przejść przez tunel, kozłować piłkę oraz przejść przez szarfę. Wszyscy zawodnicy świetnie sobie poradzili z tymi zadaniami. Uśmiech i pozytywna energia dopisywały dzieciom. Zajęcia prowadziły: p. Alicja Wojcieszuk, p. Agnieszka Skubisz, p. Wioletta Mazur.

52736390 857528747930028 2498083662323515392 n

Na zajęciach dodatkowych z programowania prowadzonych przez panią Wiolettę Mazur uczniowie podjęli temat różnych dyscyplin sportowych. Rozmawialiśmy o tym, jak ważny dla naszego zdrowia jest ruch i który jego rodzaj uczniowie preferują. Następnie za pomocą skanera kodów QR wykonaliśmy kolejne zadanie. W przygotowanych wcześniej kolorowych kodach QR kryła się zagadka odnośnie sportów, którą mogliśmy odczytać tylko po zeskanowaniu go w aplikacji. Uczniowie po zapoznaniu się z zagadką mieli ją dopasować do obrazka z nią związanego. Rozmawialiśmy o tym, gdzie można spotkać takie kody i co mogą oznaczać. Uczniom zadanie się bardzo podobało i na pewno jeszcze skorzystamy z tej aplikacji. Podczas zajęć kodowaliśmy także trasę dla robota Ozobot EVO, w taki sposób, żeby prowadziła obok wybranych przez nich dyscyplin i uwzględniała zmienne tempo poruszania się robota.

kqr 01

Kolejne zajęcia w ramach innowacji "Eksperymentuje, doświadczam, nowych wrażeń sobie dostarczam" pokazały dzieciom jak w prosty sposób możemy zrobić ze skeetelsow tęczę. Udowodniły także, w jaki sposób płyn do mycia naczyń usuwa brud. Dzieci dowiedziały się również, że kukurydza nie służy tylko do produkcji popcornu. Na przykładzie nurka Kartezjusza Pani Agnieszka udowodniła im, że nie zawsze wszystko musi zatonąć. Zajęcia przeprowadzily p. Joanna Wicha i p. Agnieszka Skubisz.

img 20190206 131810

Przed feriami zimowymi w świetlicy szkolnej odbył się finał Turnieju Dobble. Każda z trzech finalistek miała za zadanie zagrać w tę przesympatyczną grę z wicedyrektor panią Małgorzatą Sawicką. Dziewczynki, a także p. Małgosia grały doskonale. I miejsce zajęła Zosia Sobczyk, II Weronika Rejman, a III Dominika Wicha. Turniej przygotowały: p. Agnieszka Skubisz, p. Joanna Wicha, p. Wioletta Mazur.

img 20190208 140216

Dnia 1 lutego 2019 r. w świetlicy szkolnej odbyła się uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka. Zaproszeni goście przybyli, aby zobaczyć występ swoich wnuków. Wśród śpiewów, wierszy, tańców czas upłynął bardzo miło. Talenty zaprezentowane przez dzieci wywołały wzruszenie wśród seniorów. Na zakończenie zaproszono gości na słodki poczęstunek oraz obdarowano własnoręcznie wykonanymi upominkami. Babcie i dziadkowie żyjcie nam sto lat! Uroczystość przygotowały: p. Wioletta Mazur, p. Agnieszka Skubisz, p. Joanna Wicha i p. Anna Radlińska.

img 3014

W miniony poniedziałek w naszej świetlicy odbyły się warsztaty robótek ręcznych. Były to wyjątkowe zajęcia, bo uczyły nas bardzo fajne panie – Elżbieta Kaczyńska oraz Elżbieta Adamczuk, która chętnie odwiedziła naszych Świetliczaków mimo, iż jest już na emeryturze. Uczniowie uwielbiają takie zajęcia, więc chętnie się uczyły nowej umiejętności. Jedne załapały w mig, o co chodzi w szydełkowaniu, innym zajęło to trochę dłużej, ale też się udało. Nauczyliśmy się robić słupki, a nieco zdolniejsi załapali także i półsłupki. Pani Ela Adamczuk zrobiła dla naszych uczestników zajęć piękne serduszka, które po własnoręcznym wykonaniu przez uczniów do nich sznureczków miały posłużyć jako zakładki do książek. Już nie możemy się doczekać kolejnych zajęć z robótek ręcznych, na które pani Ela obiecała wkrótce przybyć. Spotkanie zorganizowały panie Wiola Mazur, Agnieszka Skubisz i Joanna Wicha.

s 01

Klasa 1a na zajęciach dodatkowych prowadzonych przez panią Wiolettę Mazur rozpoczęła już III edycję ogólnopolskiego programu edukacyjnego Uczymy Dzieci Programować. W ramach zajęć rozmawialiśmy na temat tego, czym jest internet, do czego służy i jak z niego mądrze korzystać. Odkodowywaliśmy na zajęciach obrazki przy pomocy podanych koordynatów. Tworzyliśmy następnie trasę dla robota Ozobot Evo, która prowadziła do narysowanych przez uczniów pozytywnych zachowań związanych z korzystania z internetu, omijając przy tym rysunki z zagrożeniami wynikającymi z korzystania z zasobów dostępnych w sieci. To było bardzo pouczające spotkanie, które – mamy nadzieję – zaowocuje w przyszłości.

1

 

W świetlicy szkolnej dzieci przypomniały sobie bajkę o Kopciuszku. Następnie dobrały się w czteroosobowe drużyny, które w szkolnej bibliotece szukały ukrytego pantofelka Kopciuszka. Wygrała drużyna, która najszybciej odnalazła złoty pantofelek. Czas poszukiwania pantofelka wyniósł 10 sekund. Zwycięskie drużyny otrzymały nagrody. Zajęcia prowadzili wychowawcy świetlicy.

20190206 124712

5 lutego obchodzimy Dzień Bezpiecznego Internetu. Jest to akcja społeczna, której celem jest inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajomienie rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa online oraz promocja pozytywnego wykorzystywania internetu. Jej ideą jest podkreślanie siły współdziałania w dbaniu o cyfrowe bezpieczeństwo, zarówno na poziomie międzynarodowym, jak również lokalnym, łącząc zaangażowanie wielu instytucji, ale także rodziny, czyli najbliższego otoczenia dziecka.

W naszej świetlicy w miniony czwartek odbyły się zajęcia edukacyjne związane z tą inicjatywą. Zajęcia przeprowadziły panie z Biblioteki Pedagogicznej w Chełmie. Nasi uczniowie rozmawiali na temat internetowych komunikatorów, wyjaśniali pojęcia typu wirus, haker, hejt. Poznali zagrożenia wynikające z korzystanie z internetu. Obejrzeli bajki edukacyjne „Owce w sieci”. Na zajęciach wykonali także komputerowe łamigłówki, wymyślali krótkie historyjki do podanych obrazków, a na koniec kolorowali rysunki związane z bezpieczeństwem korzystania z sieci.

Spotkanie zorganizowały panie: Wioletta Mazur, Agnieszka Skubisz i Joanna Wicha.

bi 01

Czy wiecie, że 31 stycznia obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Przytulania? Nasze świetliczaki o tym się dowiedziały na zajęciach z innowacji czytelniczej „Książka – wrota do kultury krajów Europy”. W ramach zajęć poznaliśmy kolejną książkę polskiego autora Przemysława Wechterowicza „Proszę mnie przytulić”.

Czy wiecie, jaki jest najlepszy sposób na udany dzień?

Pewnego dnia Tata Niedźwiedź zdradził w sekrecie Niedźwiadkowi, że wystarczy się mocno do kogoś przytulić, a świat stanie się piękniejszy. I tak zaczęła się niezwykła przygoda ojca i syna. Wędrują razem przez las i przytulają każdego, kogo spotkają na swojej drodze – malutką Gąsienicę, wielką Anakondę, a nawet Myśliwego ze strzelbą w dłoni...

Pełna humoru a zarazem wzruszająca opowieść o tym, że jeden mały, ale płynący z głębi serca gest, może zmienić bardzo wiele w życiu każdego z nas. Nie wierzycie? Przekonajcie się sami czytając tę piękną opowieść.

Świetliczakom przypadła do gusta ta lektura. Wykonaliśmy kilka ciekawych zadań związanych z jej treścią w naszych „Łamigłówkach Literackich”. Rozmawialiśmy na temat sytuacji, kiedy się przytulamy, jak zwierzęta z opowieści reagowały na uściski. Numerowaliśmy ilustracje wg kolejności opisanych w książce wydarzeń. Była zabawa ruchowa, w której zwierzęta leśne zapadają w sen zimowy. Pojawiła się także przestawianka literowa, odszukiwanie różnić na obrazkach czy test sprawdzający naszą pamięć z treści lektury. To były udane zajęcia.

Spotkanie przygotowały panie: Wioletta Mazur, Elżbieta Kaczyńska i Ewa Słomczyńska.

pmp 01

Świetliczaki w ramach innowacji „Książka – wrota to kultury krajów Europy” wykonały dwie prace twórcze na podstawie omówionej książki „Jajko czy kura?” P. Wechterowicza. Pierwsze zadanie polegało na stworzeniu przyjaciół naszego głównego bohatera pana Kurczakowskiego. Najpierw wycięliśmy odpowiednie kształty z wytłaczanek po jajkach, następnie malowaliśmy je na żółto, a na koniec przyklejaliśmy z kolorowego papieru ogon, uszy, nogi, oczy i dziób i tak powstały nam piękne kurczaki, które „nie wyszły z jajka”. Drugim zadaniem było wykonanie pracy konkursowej. Uczniowie mieli najpierw narysować, a następnie napisać zagadkę o wybranym przez siebie zwierzątku. Powstały, jak zawsze, piękne prace. Nasze poprzednie prace konkursowe zostały już pozytywnie ocenione i świetliczaki otrzymają za nie nagrody od Wydawnictwa EZOP. Gratulujemy i mamy nadzieję, że i tym razem uda się zdobyć wyróżnienie.
Zajęcia prowadzą panie: Wioleta Mazur, Elżbieta Kaczyńska i Ewa Słomczyńska.

zoz 01

Dzisiejszego dnia na zajęciach z eksperymentowania własnoręcznie wyprodukowaliśmy sztuczny śnieg. Każde dziecko miało za zadanie z dwóch składników (pianki i sody) wyczarować śnieg. To było trudne zadanie, ponieważ nie każdemu eksperyment powiódł się... Drugą atrakcją zajęć był wybuchający wulkan, który sprawił wiele radości uczniom. Lawa wyciekająca z wulkanu wywołała wśród dzieci zaskoczenie i zdumienie. Zajęcia przygotowały p. Agnieszka Skubisz i p. Joanna Wicha, w ramach prowadzonej innowacji.

20190130 143655

Nasze kochane świetliczaki chętnie uczestniczą w zajęciach z programu MegaMisja. Wykonanie poszczególnych zadań okazuje się fascynującą przygodą. Wkraczamy w nowe obszary wiedzy, zdobywając różne umiejętności. Na kilku ostatnich zajęciach omawialiśmy język mediów. Poznaliśmy w tym czasie różne środki przekazu, wskazywaliśmy czym się różnią od siebie np. książka od audiobooka. Uczyliśmy się przekładać prostą treść na inną formę przekazu. Tworzyliśmy komiks do bajki „Calineczka”. Poznaliśmy formy komunikatów medialnych w programach informacyjnych i rozrywkowych. Odróżnialiśmy opinie od faktów. Wysłuchaliśmy też fragmentu audiobooka Marka Twaina „Przygody Tomka Sawyera”.
Zajęcia prowadzą panie: Wioletta Mazur i Joanna Wicha.

jm 01

W naszej świetlicy odbyły się kolejne zajęcia w ramach innowacji "Eksperymentuję, doświadczam - nowych wrażeń sobie dostarczam". Tym razem sprawdzaliśmy, co jest cięższe woda czy olej. Co się stanie, kiedy połączymy te dwie substancje? Dlaczego olej unosi się na wodzie? A co się stanie, kiedy dodamy do tego barwnik, albo tabletkę musującą? Aby tego się dowiedzieć wykonaliśmy eksperymenty: "Deszczowa chmura", "Kolorowy deszcze" oraz "Bąbelkowa lawa".

20190123 125025

Świetliczaki po raz kolejny wykazały się wielkimi serduszkami. Dzieci wykonały kartki urodzinowe z okazji 6 urodzin dla chorej dziewczynki o imieniu Marika. Dziewczynka marzy o tym, aby w ważnym dla niej dniu dostać życzenia od dzieci z całej Polski. Świetlica szkolna stara się brać aktywny udział w takich wydarzeniach. Marice życzymy przede wszystkim dużo zdrowia. Akcje zorganizowały wychowawczynie świetlicy: p. Joanna Wicha, p. Wioletta Mazur, p. Agnieszka Skubisz i p. Emilia Wełna.

IMG 20190111 150713

W naszej świetlicy odbyły się pierwsze zajęcia z innowacji pedagogicznej pt. "Eksperymentuję, doświadczam - nowych wrażeń sobie dostarczam". Na zajęciach mówiliśmy o właściwościach wody, stanach skupienia, napięciu powierzchniowym. Dzieci w prosty i przystępny sposób dowiedziały się wielu ciekawych rzeczy. Przeprowadziliśmy doświadczenia z zimą i gorącą wodą. Zmierzyliśmy, ile monet zmieści się w pojemniku całkowicie wypełnionym wodą. Zajęcia bardzo podobały się uczniom i chętnie asystowali przy eksperymentach. Zajęcia przygotowały: p. Joanna Wicha i p. Agnieszka Skubisz.

20190109 132725

Świetliczaki w ramach innowacji czytelniczej „Książka – wrota do kultury krajów Europy” wykonały kolejne prace konkursowe. Tym razem po przeczytaniu książki „Ugotuj mi bajkę” musieli wymyśleć swoje przepisy na udaną bajkę. Nie było to łatwe zadanie, bo jaka ta bajka miała być? Miała się kończyć dobrze, czy źle? Jakich składników użyć, aby była fajna? Może trochę grozy, może magii… Wszystko zależało od wyobraźni naszych uczniów, a tej im nie brakuje. No i się zaczęło gotowanie, garnek wrzał. Co im z tego powstało, czy bajki były ciekawe, kto stał się ich bohaterem – sami zobaczcie!

ub 01

Czas w świetlicy zawsze miło nam płynie, ale nie tylko poprzez relaks na piankowych klockach czy zabawę po lekcjach. Ciągle uczymy się nowych, pożytecznych rzeczy, uczestnicząc w różnorodnych zajęciach, jakie tu się odbywają. Na zajęciach z MegaMisji poznawaliśmy ostatnio różnice między zjawiskami pochodzącymi ze „świata fikcji” i „świata realnego”, wykonując przy tym określone zadania.
Jacy są nasi bohaterowie z bajek, gier czy filmów, a jacy jesteśmy my? Czy potrafimy robić te same rzeczy i mamy podobne umiejętności? Uczniowie porównywali właśnie świat fikcji ze światem rzeczywistym, odpowiadając m.in. na powyższe pytania, opisując siebie i swoich ulubionych bohaterów oraz tworząc nowe, nietuzinkowe postaci.
Pomogliśmy także naszym znajomym MegaMisyjnym bliźniakom rozwiązać kolejny problem. Nasze kompetencje z zakresu edukacji cyfrowej zwiększają się z każdym spotkaniem.

mega 01

Na zajęciach z innowacji czytelniczej „Książka – wrota do kultury krajów Europy” zapoznaliśmy się z książką polskiego autora Przemysława Wechterowicza „Jajko czy kura?” oraz rozwiązywaliśmy „Łamigłówki Literackie” do lektury.
Co było pierwsze: jajko czy kura? Oczywiście, że jajko, no przecież kura sama się nie wykluła. Zaraz. Ale skąd wzięło się jajko? Przecież ktoś je musiał znieść. Kura. Kura była pierwsza. Chwila. Kura pierwsza? Kury wylęgają się z jajek. Czyli jednak jajko. Tak. Nie. Żeby było jajko musi być kura. A żeby była kura musi być… jajko? Odpowiedzi na to filozoficzne pytanie szukali nasi uczniowie wraz z głównym bohaterem, czy im się udało. Jak myślicie?
Zajęcia prowadzą panie: Elżbieta Kaczyńska, Wioletta Mazur oraz Ewa Słomczyńska.

jajko czy kura 01

W grudniu Świetliczaki wzięły udział w konkursie " Najpiękniejsza ozdoba choinkowa" organizowanym przez Młodzieżowy Dom Kultury w Chełmie. Uczniowie wykonali dużo pięknych ekologicznych ozdób. Nasze prace można podziwiać na choince na placu przy Szopce. W tworzeniu prac pomagały p. Agnieszka Skubisz, p. Wioletta Mazur, p. Joanna Wicha, p. Alicja Wojcieszuk oraz p. Anna Radlińska.

20190103 131009

Nasza świetlica jest jak zawsze pięknie udekorowana przez prace naszych uczniów, które zdobią sale oraz korytarz. Dzięki temu robi się u nas magicznie. A do tego cały tydzień słuchaliśmy pięknych kolęd i pastorałek, co jeszcze bardziej wprawiło nas w świąteczny czas. Na zakończenie tego roku kalendarzowego nie mogło też zabraknąć tego, co sprawia naszym Świetliczakom nie lada frajdę, czyli zajęcia z robotem. Tym razem wykorzystaliśmy go, żeby przypomnieć sobie najważniejsze symbole Bożego Narodzenia. Tworzyliśmy przeróżne trasy, z wieloma kombinacjami kodów. To była świetna zabawa, a jednocześnie nauka – „zakodowaliśmy się” już na święta.
Życzymy wszystkim dzieciakom odpoczynku i zdrowych, wesołych świąt 😊

zś 01

W grudniu w naszej szkole odbył się konkurs plastyczny dla klas I–III szkoły podstawowej. Zadaniem uczniów było wykonanie kartek świątecznych wybraną przez siebie techniką plastyczną. Powstało bardzo dużo pięknych prac, dlatego komisja konkursowa miała nie lada wyzwanie. Po burzliwej naradzie uznała, że oprócz laureatów będą osoby wyróżnione.

I miejsce: Nikola Charuk (kl. Ia)

II miejsce: Tomasz Oleszczyński (kl. Ia)

III miejsce: Zuzanna Grądek (kl. Ia)

Wyróżnienia otrzymali: Emilia Bekasiewicz (kl. IIIa), Kinga Buczma (kl. Ia), Zuzanna Tokarska (kl. IIa), Oliwia Michalczuk (kl. IIc).

Organizatorami konkursu były nauczycielki świetlicy: Wioletta Mazur, Agnieszka Skubisz oraz Joanna Wicha.

bk 03

Za nami kolejne zajęcia z innowacji czytelniczej „Książka – wrota do kultury krajów Europy”, na których dzieci poznały naprawdę ciekawą, zaskakującą historię. Bohaterem książeczki jest króliczek Serduszko, który nie przepada za jedzeniem. Mama dwoi się i troi, żeby ugotować coś, co mu posmakuje - niestety bezskutecznie. Pewnego dnia pyta go w końcu, co ma mu ugotować, a nasz mały bohater odpowiada: Ugotuj mi bajkę! Autorką książki jest Majda Koren, a ilustracje wykonała Agata Dudek. Czy mamusi Serduszka uda się w końcu ugotować taką bajkę, żeby posmakowała niejadkowi? I czy codzienne bajki wpłyną na apetyt małego króliczka? Co to znaczy być kapryśnym? Jakie są składniki dobrej i złej bajki? O tym dyskutowaliśmy po wysłuchaniu całej historii. Były też poszukiwania znaczenia słowa kapryśny w słowniku języka polskiego, wyszukiwanie synonimów, kulinarne ciekawostki, rozsypanki i gotowanie własnej zupki. Dzieciom opowieść się bardzo podobała, zgodnie stwierdziły, że była zaskakująca, zabawna i naprawdę po jej lekturze sami mieli ochotę przekąsić jakąś „bajkę". Zajęcia z uczniami przeprowadziły: p. Wioletta Mazur, p. Elżbieta Kaczyńska, i p. Ewa Słomczyńska.

20181213 115754

Zakończyliśmy cykl spotkań z panią Małgorzatą Duchnicką, pracownikiem Chełmskiej Biblioteki Publicznej. Na ostatnich zajęciach uczniowie podczas zajęć w świetlicy poznawali roboty, które tworzy się z klocków Lego. Każdy ze świetliczaków mógł się dowiedzieć, jak funkcjonują roboty. Pani Małgosia wytłumaczyła uczniom, jak na co dzień każdy z nas korzysta z robotów elektronicznych, którymi np. są telefony czy komputery. Dzięki zajęciom dzieci wiele się nauczyły i dowiedziały. Organizatorkami spotkań były p. Wiola Mazur i p. Agnieszka Skubisz.

20181206 132607

Świetliczaki brały udział w kolejnej „Godzinie Kodowania”. Tym razem na zajęciach poznaliśmy aplikację do programowania „Bit by Bit”, która również bardzo się spodobała naszym dzieciom. Tworzyliśmy mikołajkową trasę dla Ozobota Evo, na której testowaliśmy kod „szukaj linii po prawej”, „szukaj linii po lewej”. Nie zabrakło też tworzenia tras z drewnianych puzzli dla robota, z których powstała piękna „Mikołajowa wioska”. W świetlicy świetnie się bawimy i odkrywamy nowe rzeczy 😊

tg 04

Nasze Świetliczaki dobrze wiedzą co oznacza data 6 grudnia – cały rok czekają na ten dzień, a później opowiadają nam, jakie prezenty otrzymali w tym dniu od św. Mikołaja. Każdy w tym dniu miał zadowoloną minkę. Na zajęciach świetlicowych przypomnieliśmy sobie tradycję obchodzenia tego święta i porozmawialiśmy też o tym, jak wygląda to święto w innych krajach, jaki tam Mikołaj odwiedza grzeczne dzieci. Świetliczaki otrzymały od wychowawców świetlicy z tej okazji słodki upominek z tej okazji, jednak najfajniejszą niespodzianką było pojawienie się wyjątkowego gościa – był to św. Mikołaj, w rolę którego wcielił się pan dyrektor Piotr Turewicz. Otrzymaliśmy duże pudło przeróżnych gier za co bardzo dziękujemy. Dzieci świetnie się przy nich bawią.

mś 02

„Godzina Kodowania” (The Hour of Code) organizowana w ramach Tygodnia Edukacji Informatycznej jest największą inicjatywą edukacyjną na świecie trwającą od 3 do 9 grudnia. Jej cel to zachęcenie do poznania programowania i rozpoczęcia jego nauki. Świetliczaki rozpoczęły już swoją przygodę z „Godziną Kodowania”, która u nas trwała zdecydowanie więcej niż 60 minut 😊 Na zajęciach uczniowie rozpoczęli od znanej im gry Scottie Go! Następnie programowali w nowej, bardzo wciągającej aplikacji Lightbot Hour. Wyzwania realizujemy w oparciu o ogólnopolski program „Uczymy Dzieci Programować”, a opiekunem działań Świetliczaków w sferze programowania i kodowania jest pani Wioletta Mazur.

gk 01

W piątek 23 listopada br. dzieci w świetlicy szkolnej obchodziły Święto Pluszowego Misia. Świetliczaki przyniosły swoje ulubione Przytulanki, z którymi miło spędziły popołudnie. Dzieci dowiedziały się, że historia pluszowego misia zaczyna się już w 1902 roku, kiedy to ówczesny prezydent Stanów Zjednoczonych, będąc na polowaniu, uratował młodego niedźwiadka. Ta historia została uwieczniona na rysunku i dała początek do wykonania kilku zabawek przedstawiających misia. Zabawki cieszyły się ogromnym zainteresowaniem najmłodszych. I tak od stu lat misie towarzyszą dzieciom na całym świecie, dodają im otuchy, pocieszają, są towarzyszami wielu dziecięcych zabaw.
Z okazji Święta Pluszowego Misia uczniowie słuchali też wierszy, uczyli się rymowanek, przy których świetnie się bawili. Odbyła się również degustacja miodu, która dostarczyła wiele radości, a przysmak niedźwiadków smakował wszystkim dzieciom.

20181123 122126

23 listopada br. w Bibliotece Pedagogicznej w Chełmie odbyło się podsumowanie konkursu ekologicznego "Drugie życie śmieci" organizowanego przez Młodzieżowy Dom Kultury. W kategorii klas I-III laureatką została Emilka Dembska, uczennica klasy II b. Dziewczynka wykonała rzeźbę "Ekologicznego konia". Do konkursu przygotowały ją p. Agnieszka Skubisz i p. Wioletta Mazur.

46887678 1984463838512862 2629204375305715712 n

22 listopada br. naszą świetlicę odwiedziła pani Małgorzata Duchnicka z Chełmskiej Biblioteki Publicznej. Pani Małgosia przeniosła świetliczaki w świat lektury o "Niesamowitych przygodach dziesięciu skarpetek". Świetliczaki mogły zobaczyć różne rodzaje skarpetek i wymyśleć do jednej wybranej swoją historię. Następnie uczniowie projektowali swoje wymarzone skarpetki oraz opowiadali o nich. Spotkanie zorganizowały p.Agnieszka Skubisz i p. Wioletta Mazur.

 20181122 130830

W naszej świetlicy na zajęciach z MegaMisji ćwiczymy różne kompetencje z edukacji medialnej, informacyjnej i cyfrowej. Dzięki programowi uczniowie zdobywają dużo cennych informacji, bawiąc się przy tym wspaniale. Na ostatnich dwóch spotkaniach dużo się działo. Uczniowie dowiedzieli się, że w mediach można znaleźć informacje prawdziwe i fałszywe, że źródła dzielą się na wiarygodne i niewiarygodne oraz z kim i w jaki sposób porozmawiać o wiarygodności tych źródeł. Później, tworząc zielnik Profesora Florka, nauczyliśmy się, jak porządkować i klasyfikować napływające do nas informacje. Wyszukiwaliśmy wspólne cechy porządkowanych obiektów, grupowaliśmy informacje w zbiory i nadawaliśmy im nazwy ułatwiające późniejsze wyszukiwanie, wyodrębnialiśmy podzbiory i dowiedzieliśmy się, jak można je oznaczyć. Był to niezwykle produktywnie spędzony czas.

mm 01

Świetliczaki po raz kolejny pokazały jak bardzo lubią pomagać innym. W tym roku ponownie wzięliśmy udział w akcji charytatywnej organizowanej przez Marzycielską Pocztę: marzycielskapoczta.pl, która jest objęta honorowym patronatem Minister Edukacji Narodowej. Jest to akcja, która polega na wysyłaniu tradycyjnych listów i kartek do chorych dzieci z całej Polski. Nasi uczniowie stali się wspaniałymi wolontariuszami.
Tym razem adresatką życzeń była 12-letnia Wiktoria. Uczniowie poznali historię dziewczynki z informacji wydrukowanych ze strony Marzycielskiej Poczty. Dowiedzieli się również, co dolega ich nieco starszej koleżance. Następnie z wielką ochotą przystąpili do tworzenia pięknych laurek, w których zamieścili nie tylko życzenia dla Wiktorii, ale również z radością opisali swoje zainteresowania, mając nadzieję, że tych kilka słów przyniesie adresatce nieco uśmiechu :)
Akcję zorganizowały p. Agnieszka Skubisz i p. Wioletta Mazur.

kw 01

Na zajęciach świetlicowych p. Wioletta Mazur zorganizowała lekcję historii w trochę inny sposób niż zwykle. Nowe technologie pomagają łatwiej zrozumieć trudne zadania. Dzięki robotowi Ozobot Evo świetliczaki uczyły się, jak wyglądały granice naszego kraju w różnych etapach jego istnienia - w roku 1918, 1945 oraz obecnie. Dzieci tworzyły zakodowaną trasę z historią w tle oraz innymi, narysowanymi przez siebie, elementami, które tworzą nasz piękny kraj.

gp 01

Dnia 31.10.2018 r. w świetlicy szkolnej odbyły się zajęcia plastyczne z udziałem Pani Beaty Mulsanowskiej - nauczycielki Zespołu Szkół Technicznych im. generała Z. Bohusza-Szyszko obecnie pracującej w bibliotece szkolnej. Pani Beata jest plastykiem samoukiem, wykonuje piękne prace plastyczne różnymi technikami. Zajęcia były pierwszymi z cyklu warsztatów innowacyjnych prowadzonych przez wychowawcę świetlicy p. Joannę Grzesiak. Uczniowie uczęszczający do świetlicy poznali francuską technikę decoupage wywodzącą się z XV wieku. Jest to sztuka ozdabiania różnych przedmiotów serwetkami. Ponieważ technika ta jest czasochłonna, wymaga aby zajęcia były kontynuowane. Następne zajęcia zaplanowane są w miesiącu listopadzie i na pewno dzieci chętnie wezmą w nich udział.

20181031 150405

W ramach innowacji pt. „Książka – wrota do kultury krajów Europy” odbyły się kolejne zajęcia z wykorzystaniem Łamigłówek Literackich, które w sposób ciekawy i niebanalny (rebusy, krzyżówki, ćwiczenia językowe i manualne) przypomniały dzieciom fabułę książki „Magiczny pierścień” P. Svetina oraz pomogły zaprzyjaźnić się z jej bohaterami. 
Na zajęciach uczniowie odwzorowywali ślady biegnących za pierścieniem. Rozwiązywali zadania matematyczne dotyczące bohaterów „Magicznego pierścienia”. Uczestniczyli w zabawie „Dzisiaj widziałam Ludmiłę Kraśnicką”. Mieli okazję stworzyć własny obraz wykorzystując farby do malowania twarzy. Na papierze palcami odciskali ślady biegnących za pierścieniem dostosowując się do tempa i sposobu czytania tekstu przez nauczyciela. Powstały bardzo kolorowe i ciekawe prace. Teraz przed nami zadanie konkursowe, tworzenie albumu z przyjaciółmi pani Ludmiły.
Zajęcia dla uczniów przeprowadziły p. Elżbieta Kaczyńska i p. Wioletta Mazur.

20181108 132425

We wtorek 6 listopada klasa 1A wspólnie z wychowawcą klasy, panią Iwoną Molin i panią Wiolettą Mazur wybrała się na zajęcia komputerowe do Chełmskiej Biblioteki Publicznej. Głównym celem wyprawy było poznanie jednego z programów służących do nauki programowania – aplikacji Scratch. Pani Ania, w pierwszej kolejności, wyjaśniła dzieciom całą istotę kodowania. Bowiem okazuje się, że nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak ważna jest nauka programowania, bez niej obecnie nie funkcjonowałyby takie rzeczy jak bankomat, samochód czy samoloty. Wszystko opiera się o nowe technologie i programy. Pani Ania na własnym przykładzie pokazała, jak wygląda programowanie. Dzieci dzięki dokładnie wydanym komendom mogły „zaprogramować” panią Anię i sprawić, aby wykonała pewne czynności, następnie przyszła kolej na nasze dzieci, które też zostały w pewnym sensie zaprogramowane do wykonania określonego zadania. Pani Ania zachęciła dzieci – zwłaszcza nasze dziewczynki – do nauki programowania, gdyż obecnie uważa się, że panie dobrze by sobie poradziły na stanowisku informatyka i są pożądane na rynku pracy ze względu na precyzję i cierpliwość. Po tym krótkim wstępie przeszliśmy do aplikacji Scratch. Dzieci zapoznały się z ikonami znajdującymi się w aplikacji, poznały zasady tworzenia animacji, bloczki odpowiedzialne za poszczególne działania. Dowiedziały się również jak zmieniać i dodawać postaci w grze, czy tło. Niektórzy nawet stworzyli prostą animację gry. Pani Ania pokazała nam również drukarkę 3D, która wykorzystywana jest w różnych dziedzinach. Mechanizm działania takich drukarek opiera się na wydruku przestrzennego modelu, który wcześniej jest tworzony w komputerze. W zależności od rodzaju użytego filamentu możemy drukować np. biżuterię, protezy, makiety, żywność i wiele innych. W miarę rozwoju technologii urządzenie znajduje coraz to nowe zastosowanie. Mogliśmy zobaczyć proces drukowania smoka, jak przebiega nakładanie poszczególnych warstw. Drukowanie takiego małego stworka zajęło 3 godziny, a efekt końcowy uczniowie mogli zabrać do swojej klasy na pamiątkę. W nagrodę za bardzo aktywny udział w zajęciach, nasi uczniowie dostali także na pamiątkę wydrukowanego kotka. Była to bardzo pouczająca, a jednocześnie rozrywkowa wycieczka.

1a CHBP 02

Za nami kolejne zajęcia z innowacji czytelniczej „Książka – wrota do kultury krajów Europy”. Uczniowie klasy pierwszej zapoznali się ze słoweńską książką „Magiczny Pierścień” Petera Svetiny.
Książka opowiada o Ludmile Kraśnickiej, słynnej śpiewaczce operowej, która kupuje na straganie magiczny pierścień, któremu powierza skryte życzenie. Ale, co za pech! Pierścień wyślizguje jej się z rąk, upada na ziemię i koziołkuje po ulicy. Ludmiła rzuca się w pogoń za zgubą. Do pościgu po chwili dołączają się: kataryniarz, entuzjaści opery, młoda para i kolejne osoby. Wkrótce jest ich już cała gromadka… Wszyscy biegną, by pomóc Ludmile. Czy odzyska ona pierścień i spełni swoje marzenie? Odpowiedź na to pytanie znaleźli nasi uczniowie.
Następnie odpowiedzieli na pytania związane z treścią lektury. Okazuje się, że wszyscy bardzo dobrze zapamiętali o czym była książka, zapamiętali dużo szczegółów. Następnie wykonali zadanie z „Łamigłówek Literackich”, w którym mieli dokończyć rysowanie ilustracji. Po pracy artystycznej przyszedł czas na zabawę w pisarza. Dzieci musiały wymyśleć krótką historię do namalowanej ilustracji. To było ciekawe wyzwanie, ale wszyscy świetnie sobie poradzili. Sami przeczytajcie. Zajęcia dla uczniów prowadzą panie: Wioletta Mazur, Elżbieta Kaczyńska oraz Ewa Słomczyńska.

„Pani Ludmiła wybrała się do fryzjera, który miał swój salon w starym zamku. Tam spotkała króla i małą księżniczkę. Zobaczyła koronę bardzo błyszczącą i piękną, która przypomniała jej o zaginionym pierścieniu. Usiadła na stylowej kanapie i czekała na zrobienie szalonej fryzury. Nagle w rękawie fryzjera coś błysnęło. Pani Ludmiła zastanowiła się, czy to nie jej pierścień. Fryzjer potrząsnął rękawem i... Pierścień potoczył się pod fotel, na którym siedział pan z wąsami. Pani Ludmiła ruszyła po błyszczący klejnot, niestety już go tam nie było. Pobiegła więc go szukać. Za nią szybko ruszyli: fryzjer, pan z wąsami, król i księżniczka. Poszukiwaniom nie było końca, wszyscy się przy tym dobrze bawili i się ze sobą zaprzyjaźnili. I tak skończyła się nasza historia”.

mp 01

W Baśniowym Tygodniu świetliczaki miały okazję obejrzeć teatrzyk japoński pt. "Trzy świnki".Historię tę bardzo ciekawie opowiedziała Pani Lidka Sułek, nauczyciel bibliotekarz naszej szkoły. Po przedstawieniu dzieci wykonały prace plastyczne, które znalazły się w świetlicowej galerii. Zajęcia przygotowały p. Agnieszka Skubisz i p. Joanna Wicha.

received 450245692467121

Nasza świetlica nawiązała współpracę z Chełmską Biblioteką Publiczną. Dzięki temu uczniowie naszej szkoły mają możliwość uczestniczenia w ciekawych zajęciach, prowadzonych przez Panią Małgorzatę Duchnicką. Pani Małgorzata prowadzi cykl spotkań z naszymi Świetliczakami. W czwartek odbyło się już drugie spotkanie, tym razem tematyka była baśniowa. Nasz wyjątkowy gość zapoznał nas najpierw z estońską baśnią ludową „Drwal o dobrym sercu”. Uczniowie po wysłuchaniu baśni odpowiedzieli na pytania dotyczące treści lektury, następnie mieli wykonać rysunek jednego z bohaterów baśni, czyli władcy lasu. Rysunki były przepiękne. Pani Małgosia przygotowała także zagadki, z którymi bardzo dobrze poradziły sobie nasze Świetliczaki. Przypominaliśmy sobie także różne gatunki drzew, które możemy spotkać w lesie i owoce jakie mają. Następnie sprawdziliśmy naszą wiedzę podczas wykreślanki z gatunkami drzew. Na zakończenie wysłuchaliśmy dla porównania baśni afrykańskiej. To był baśniowo spędzony czas.

baśń 01

Wszyscy dobrze wiemy, jak ważne jest czytanie książek. Obcowanie z literaturą pozytywnie oddziałuje na rozwój dziecka w bardzo wielu zakresach. Wzbogaca poznawczo, rozwija umiejętności językowe, wpływa pozytywnie na relacje interpersonalne, wzbogaca słownictwo, uczy ortografii, ale także kształtuje system wartości, stymuluje poznanie kultur innych krajów. Dlatego też uczniowie klas pierwszych mają możliwość uczestniczenia, w ramach zajęć świetlicowych, w innowacji pt.: „Książka – wrota do kultury krajów Europy”, które prowadzą panie Wioletta Mazur i Elżbieta Kaczyńska. Innowacja oparta jest o projekt edukacyjny wydawnictwa Ezop „Nasza Mała Biblioteka”. Uczniowie klas pierwszych zostaną zapoznani z 6 książkami autorów pochodzących z Polski, Estonii, Łotwy i Słowenii, poznają kulturę tych krajów, będą pracować metodą projektu, realizując zadania do poszczególnych książek. Każdy z uczestników otrzyma „Łamigłówki Literackie”.
Za nami pierwsze spotkanie. Kraj, od którego zaczęliśmy to Słowenia. Podczas zajęć była praca z atlasem. Odszukiwaliśmy kraj na mapie, sprawdzaliśmy, jakie rzeki tam występują, co jest stolicą Słowenii. Omówiliśmy flagę i herb państwa. Zapoznaliśmy się z językiem i walutą tego kraju. Porozmawialiśmy o najciekawszych miejscach i potrawach regionalnych. Nauczyliśmy się kilku słów po słoweńsku oraz wysłuchaliśmy znanej piosenki „Panie Janie” w tym języku. Nauczyliśmy się podstawowych kroków tańca słoweńskiego. A na zakończenie pokolorowaliśmy flagę Słowenii w pierwszym zadaniu z naszych „Łamigłówek Literackich”. Na następnych zajęciach zapoznamy się z książką Petera Svetina „Magiczny Pierścień”.

i 01

Uczniowie klas drugich, uczęszczający do świetlicy szkolnej, mają możliwość uczestniczenia w programie edukacyjnym MegaMisja, w którym zdobywamy kompetencje cyfrowe, medialne i informacyjne. Za nami kolejne zadanie. Po raz kolejny pomogliśmy naszym głównym bohaterom – Julce i Kubie. Zadanie było bardzo ważne, bowiem po tych zajęciach uczestnicy zdobyli umiejętność segregacji informacji. Dzieci zrozumiały, że informacji można szukać w wielu źródłach, które teraz dobrze znają oraz wiedzą, jak się nimi posługiwać. Potrafią też oceniać, w jaki sposób wyszukane informacje będą im przydatne. Niedługo kolejne zadanie, na które wszyscy czekają z niecierpliwością.

MM 01

To kolejne zajęcia w ramach międzynarodowego projektu eTwinning. Tym razem rozpoczęliśmy już naukę programowania ze „Scottie Go!”. Poznaliśmy zasadę pracy z grą edukacyjną i uczyliśmy się układania kodów programistycznych. Nasze zdolne Świetliczaki nawet nie zauważyły jak szybko minął im czas i zajęcia dobiegły końca. Udało nam się przejść pierwszy etap gry, a nawet zacząć kolejny. Poznaliśmy zasadę tworzenia bloczków kroków, poruszania się do przodu i do tyłu, podnoszenia przedmiotów i omijania przeszkód. Za każde zadanie przyznawane są gwiazdki. Im sprawniej gracze sobie poradzą, im lepszy kod uda im się stworzyć, tym więcej gwiazdek przyznaje gra. Nasze „Gwiazdeczki” – bo tak nazywa nasza się grupa biorąca udział w projekcie – stanęły na wysokości zadania i zdobyły maksymalną liczbę odznak. Wszyscy nie mogą się już doczekać kolejnego spotkania z sympatycznym kosmitą Scottiem.

EU 1 01

18 października świetlicę odwiedziła Pani Małgorzata Duchnicka z Chełmskiej Biblioteki Publicznej, która uczyła świetliczaków matematyki wykorzystując dary jesieni. Nauczyliśmy się przedstawiania figur geometrycznych za pomocą gumy do skakania. Kolejną atrakcją jaką przygotowała dla nas pani Małgorzata było czytanie opowiadania matematycznego. Świetliczaki wykazały się doskonałym liczeniem w pamięci. Na zakończenie spotkania uczniowie mieli za zadanie wyznaczenie drogi po labiryncie oraz policzenie zbiorów liści i kasztanów. Wszystkie zadania dzieci wykonały znakomicie.

20181018 130338

To już ostatni dzień naszego wyzwania w ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania. Czas na podsumowanie tego, co zrobiliśmy. Na zajęciach Świetliczaki wyraziły jak bardzo podobała im się inicjatywa, w której wzięliśmy udział. Każde dziecko miało za zadanie dokończyć zdanie „Code Week jest…”, ale nie tak jak zwykle robimy to na podsumowaniu zadań, ponieważ dokończenie zdania było jednocześnie trasą dla naszego robota. Wszyscy byli zgodni, że to świetna inicjatywa i na pewno w przyszłym roku weźmiemy w niej udział. Zajęcia były niesamowite i to też zasługa programu „Uczymy dzieci Programować”, który udostępnił nam wspaniałe scenariusze. Na zakończenie, dzięki wsparciu sponsora – firmy OPUS it z Chełma – mogliśmy nasze działania wzbogacić o specjalne puzzle do kodowania dla Ozobota. Zabawa nie miała końca. Dziękujemy 😊

CW 5 01 

Za nami już czwarte zadanie w Europejskim Tygodniu Kodowania. Dzięki edukacyjnemu programowi Uczymy dzieci Programować mamy materiały na fajne zajęcia, które są też niesamowitą inspiracją na dodatkowe zadania dla uczniów. Na dzisiejszych zajęciach tworzyliśmy mapę województwa lubelskiego, która była zakodowaną trasą dla naszego robota – Ozobota Evo. Dzieci według własnych pomysłów planowały, co ma się znaleźć na przygotowywanych przez nie mapach. Rysowane były zabytki, krajobrazy, charakterystyczne elementy danego regionu, rzeki. Zajęcia były wzbogacone o bonusowe zadanie, zgodnie z którym należało narysować trasę wiodącą od danej miejscowości, występującej w naszym województwie, do charakterystycznego dla tego miejsca zabytku oraz herbu. Zajęcia podobały się nie tylko naszym dzieciom. Okazało się, że również rodzice, przychodzący do świetlicy po swoje pociechy, z uwagą przyglądali się naszej zabawie. A może jednak pracy?

CW 4 01

Kolejny dzień, kolejne wyzwanie za nami. Tym razem zajęcia związane były z wyszukiwaniem informacji dotyczących województwa, w którym znajduje się nasza miejscowość, tak więc – w naszym przypadku – województwa lubelskiego. Szukaliśmy różnych informacji w internecie, m.in. jakie rzeki przez nie przepływają, jakie atrakcje turystyczne są warte odwiedzenia, jakich potraw regionalnych można spróbować, jakie są największe miasta czy które z nich jest stolicą województwa. Oglądaliśmy mapę z konturami województwa i znajdującymi się na niej miastami. Następnie samodzielnie odszyfrowywaliśmy zakodowane wiadomości, które dotyczyły atrakcji związanych z naszą miejscowością: Duch Bieluch, podziemia kredowe, biały niedźwiedź…
Uczniowie mieli też dodatkowe zadanie z kodowania w postaci dyktanda graficznego, w którym ukryły się literki z nazwą naszej miejscowości. Powstały napis został przyklejony na plakacie, do którego dołączyliśmy zdjęcia z zabytkami naszego Chełma. Następnie uczniowie narysowali trasę dla Ozobota w taki sposób, by mógł odwiedzić każde z zamieszczonych zdjęć. Brawo dzieciaki! Świetna robota! Sami zobaczcie, jak fajnie pracujemy 😊

CW 3 08

Kolejne zajęcia z Europejskiego Tygodnia Kodowania odbyły się w klasie 1A w ramach zajęć z kodowania i programowania. Temat zajęć brzmiał: szukamy algorytmów z Uczymy dzieci Programować. Na początek, grupa pracująca po raz pierwszy z robotem, musiała zapoznać się z ogólnymi zasadami poruszania się robotów po liniach (grubość linii, kolor, zasady wstawiania kodów, konieczność zachowania fragmentu czarnej trasy przed i po kodzie). Następnie dzieci otrzymały karty pracy z napisem CODE WEEK, która stanowiła trasę dla naszego Ozobota Evo. Niby prosta rzecz, bo trzeba było jedynie pokolorować trasę, ale liczy się precyzja, która wpływa na to czy robot odczyta nasze polecenia czy też nie. Dużo pracy przed nami, ale jak na pierwszy raz dzieciaki spisały się świetnie. Nasz robot zatańczył „taniec radości” na zakończenie zadania przy prawie każdej karcie pracy. Sukces!

CW 2 04

W naszej szkole rozpoczęliśmy właśnie Europejski Tydzień Kodowania. Przez kolejne 5 dni będziemy wykonywać zadania związane z programowaniem i kodowaniem. Pierwszy dzień już za nami. Na zajęciach poznaliśmy historię obchodzenia Code Week, wyszukiwaliśmy naszą szkołę i wydarzenia z kodowania na mapie Code Week. Sprawdzaliśmy też, które państwa biorą udział w wyzwaniach i kto ma największą liczbę działań – Polska jest na III miejscu, a w Chełmie zgłoszono 12 zadań, z czego 7 należy do naszej szkoły.
Obejrzeliśmy także taniec robotów „Ode to code” i sami próbowaliśmy tańczyć jak roboty. Potem tworzyliśmy trasy dla Ozobota Evo w kształcie robotów. Uczyliśmy się sekwencji barw, na jakie reaguje robot oraz zasad tworzenia kodów.
Zajęcia prowadzi pani Wioletta Mazur, która wraz ze Świetliczakami zdobyła już pierwszy certyfikat 😊

CW 1 01 certyfikat

Zajęcia z międzynarodowego projektu „Kodowanie ze Scottie Go!” ruszyły pełną parą. Zanim zaczniemy przygodę z kodowaniem musieliśmy poznać bliżej głównego bohatera naszych działań – poznać jego historię oraz planetę, na której żyje. Wspólnie z naszymi przyjaciółmi projektowymi z Serbii i Kłodzka ustaliliśmy plan pracy. Każda grupa miała za zadanie przygotować opis wybranej części planety Scottiego – nam w udziale przypadło wymyślenie, jak na planecie naszego bohatera wyglądają zwierzęta. Kreatywność naszych dzieciaków mogła się wyszaleć. Wszystkie opisy w języku angielskim trafiły na specjalną stronę, za pomocą której kontaktujemy się z pozostałymi uczestnikami. Dzięki temu mogliśmy się zabrać do twórczej pracy nad wyglądem całej planety, ponieważ pozostałe grupy przygotowały opisy krajobrazu, roślin oraz mieszkańców. W ten oto sposób, pierwszy etap projektu już za nami, a efekty naszej pracy możemy obejrzeć na przygotowanym z tej okazji filmiku.