Regulamin świetlicy Szkoły Podstawowej nr 8 im. B. Z. Wirskiego
w Chełmie
I Postanowienia ogólne:
1. Świetlica jest integralną częścią szkoły.
W swojej działalności realizuje cele i zadania szkoły ze szczególnym uwzględnieniem treści i działań wychowawczo – opiekuńczych przyjętych w planie pracy szkoły oraz zgodnych z Programem Wychowawczo – Profilaktycznym Szkoły oraz Statutem Szkoły.
2 Uczniowie mogą korzystać z opieki w świetlicy w godzinach: 6.30 – 8.00 i 11.00 – 16.30.
3. Wychowawcy w świetlicy szkolnej zapewniają dzieciom:
a) zorganizowaną i pełną opiekę wychowawczą,
b) pomoc w nauce
c) możliwość kształtowania nawyków kultury osobistej i poznania zasad współżycia w grupie
d) pomoc w rozwijaniu zainteresowań i zdolności
e) możliwość zaspokojenia podstawowych potrzeb, bezpieczeństwa oraz przynależności i akceptacji.
4. Do zadań wychowawcy świetlicy należy:
a) organizowanie bezpiecznego pobytu dziecka w świetlicy
b) organizowanie zajęć świetlicowych w sposób umożliwiający harmonijny rozwój psychofizyczny uczniów
c) upowszechnianie zasad współżycia społecznego i nauka konstruktywnych sposobów rozwiązywania konfliktów
d) kształtowanie nawyków higieny oraz dbałości o zachowanie zdrowia
e) rozwijanie samodzielności, odpowiedzialności i wzajemnego szacunku.
II Zasady przebywania w świetlicy:
- Rodzice/opiekunowie zapisują dziecko do świetlicy szkolnej wypełniając „Kartę zgłoszenia dziecka do świetlicy szkolnej”.
- Na podstawie zebranych kart Dyrektor Szkoły ustala listę uczniów objętych stałą opieką w świetlicy, w liczbie nie więcej niż 25 uczniów na jednego wychowawcę.
- Świetlica zapewnia również opiekę dzieciom niezapisanym, które potrzebują jej okazjonalnie.
III Ewidencja obecności
1. Nauczyciel świetlicy zobowiązany jest do odnotowania obecności uczniów w elektronicznym dzienniku świetlicy.
IV Prawa i obowiązki wychowanków świetlicy:
1. Uczeń przebywający w świetlicy szkolnej ma prawo do:
- udziału w zajęciach prowadzonych przez wychowawców świetlicy lub zajęć indywidualnych
- życzliwego traktowania przez wychowawców oraz inne dzieci
- ochrony przed przemocą psychiczną i fizyczną
- wyboru zajęć zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
- korzystania z zasobów świetlicy – gier, zabawek, sprzętu.
2. Uczeń przebywający w świetlicy zobowiązany jest do ;
- zgłoszenia swojej obecności
- nieopuszczania świetlicy bez uprzedniego zgłoszenia wychowawcy
- wykonywania poleceń wychowawcy
- dbania o porządek i wystrój sal
- szanowania wyposażenia i sprzętu znajdującego się w świetlicy
- szanowania własności własności innych
- kulturalnego zachowywania się podczas pobytu w świetlicy.
3. Dzieci uczęszczające do świetlicy powinny być odbierane przez rodziców/prawnych opiekunów osobiście lub przez osoby upoważnione.
W przypadku złożenia przez rodziców stosownego oświadczenia, zezwala się na samodzielny powrót do domu.
Cele i zadania świetlicy szkolnej
Głównym celem działalności świetlicy szkolnej jest zapewnienie uczniom zorganizowanej opieki wychowawczej oraz stworzenie warunków do nauki własnej, zabawy i rekreacji.
Zadania świetlicy szkolnej:
- Organizowanie pomocy w nauce, tworzenie odpowiednich warunków do nauki własnej, zabawy i rekreacji.
- Rozwijanie zainteresowań i zamiłowań dzieci, wdrażanie do korzystania z dóbr kultury, rozwijanie wielostronnej aktywności twórczej.
- Kształtowanie postaw społecznych podczas kontaktów między uczestnikami zajęć i w czasie świadomie tworzonych sytuacji sprzyjających współdziałaniu, nabywaniu umiejętności koleżeńskiego współżycia i kierowania się ważnymi dla zbiorowości normami postępowania.
- Rozwijanie samodzielności oraz aktywności społecznej.
- Upowszechnianie zasad kultury osobistej.
- Zapoznawanie z możliwościami zdrowego i pożytecznego organizowania czasu wolnego, przyswajanie dobrych nawyków w tym zakresie.
- Wspomaganie rozwoju fizycznego poprzez organizowanie gier i zabaw ruchowych.
- Współdziałanie z rodzicami, nauczycielami, pedagogiem, psychologiem oraz szkolnym rzecznikiem praw dziecka.
Dzieci rozwijają zainteresowania uczestnicząc w:
- zajęciach plastycznych (rysowanie, malowanie, lepienie z plasteliny, wyklejanie),
- zajęciach o tematyce turystyczno-krajoznawczo-przyrodniczej,
- zajęciach z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej,
- wycieczkach, konkursach, spotkaniach z ciekawymi ludźmi,
- zajęciach integracyjnych,
- grach i zabawach świetlicowych,
- zajęciach umuzykalniających,
- zajęciach czytelniczych,
- zajęciach sportowych (gry i zabawy na świeżym powietrzu).