W klasie 2a, realizującej projekt eTwinning „Kuchcikowo – smacznie, zdrowo, kolorowo”, owoce i warzywa stały się inspiracją do twórczych działań. Uczniowie wykonali kukiełki https://youtu.be/cY2l5D-SPP4 i scenki improwizowane na temat zdrowego odżywiania, wartości odżywczych warzyw i owoców https://youtu.be/OzYhtVTFSlM. Zajęcia dostarczyły dużo pozytywnych wrażeń od wizualnych, poprzez smakowe i emocjonalne – sama radość i uśmiech! A przed nimi kolejne atrakcje. Opiekunem projektu jest wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras.
Code Week, czyli europejskie święto programowania klasa 2a zaczęła świętować już dwa tygodnie temu biorąc udział w wyzwaniu „Cała Polska programuje”. Wyzwanie to jednak nie wszystko. Przez kolejne dwa tygodnie również kodują realizując ogólnopolski program „Uczymy dzieci programować”. Między innymi z okazji Code Week uczniowie rozpoczęli kolejny projekt eTwinning "Encoded for fun" . Wspólnie z kolegami z Polski, Włoch i Turcji przystąpili do międzynarodowych zadań związanych z nauką programowania oraz uczą się, jak bezpiecznie wykorzystywać nowe technologie. Ostatnie ich aktywności pod opieką wychowawczyni klasy p. Elżbiety Dras to: Układanie kolorowego sudoku z cyfr utworzonego na wirtualnej macie; Zabawa „Wędrujący miś” na wirtualnej macie do kodowania; Lightbot – kodowanie tras dla robota w wirtualnej przestrzeni (wspólne przejście kilku poziomów); Wirtualne puzzle, symulator Ozobota i zakodowana trasa dla wirtualnego robota (robot przejechał od pierwszego do ostatniego balonika); Zabawy z symetrią. Drugoklasiści już mają czym się pochwalić – zdobyli kilkanaście certyfikatów, a to jeszcze nie koniec CodeWeek’owych działań.
Uczniowie klasy 2a rozmawiali na temat właściwego odżywiania, wartościach odżywczych warzyw i owoców. Przynoszą do szkoły zdrowe śniadania, chętnie je spożywają i wspaniale się rozwijają. Dzieci ozdobiły jabłko, ożywiły je i przemówiło ono aż sześcioma głosami dziewczynek https://youtu.be/rVvFb8GFymE. W ten sposób zachęcają wszystkich do częstego jedzenia tego owocu. Drugoklasiści z przyniesionych do szkoły warzyw i owoców układali litery. W ciekawy sposób utrwalili alfabet, co sprawiło im dużo radości. Wykonali szaszłyki warzywno – owocowe i urządzili szaszłykową ucztę https://youtu.be/Qu2j8-Mbkkk. Na zajęciach informatycznych rysowali owoce i warzywa z wykorzystaniem Painta. Takie zajęcia dzieci bardzo lubią. To kolejna część aktywności w ramach realizowanego projektu eTwinning „Kuchcikowo – smacznie, zdrowo, kolorowo”. Opiekunem projektu jest wychowawczyni klasy p. Elzbieta Dras
8 października uczniowie klasy 2a, wraz z pięcioma innymi klasami z Polski, uczestniczyli w spotkaniu online z prokuratorem p. Maciejem Jaskulskim z Prokuratury Regionalnej w Rzeszowie. Spotkanie zorganizowano w ramach realizowanego przez klasę projektu eTwinning „Kierunek bezpieczeństwo” i dotyczyło ono bardzo ważnego zagadnienia - bezpieczeństwa dzieci w sieci. Ślicznie dziękujemy za spotkanie, jakże potrzebne.
Światowy Dzień Drzewa obchodzony jest corocznie 10 października. Klasa IA wraz z wychowawczynią panią Jolantą Rozwód przyłączyła się do tego świętowania, wykonując piękne jesienne liście. Na nich został umieszczony tytuł lektury omawianej w związku z realizacją międzynarodowego projektu Czytam z Klasą – lekturki spod chmurki. Klasa jest w trakcie wykonywania zadań Modułu I – „Mała chmurka w krainie drzew”. Uczniowie pięknie ozdobili swoje „Lekturniki”, podpisali je i uzupełnili. Wspólnie czytają lekturę „Kapelusz Pani Wrony”. Z pięknie ozdobionych jesiennych liści powstało „żywe” klasowe DRZEWO CZYTELNICZE. Ważnym aspektem projektu jest dbanie o otaczające środowisko. Pierwszoklasiści wiedzą już jak ważne są drzewa i dlaczego musimy się o nie troszczyć. Wspólnie możemy więcej – czytamy i uczymy się chronić środowisko. To jest świetna zabawa i nauka.
Uczniowie klasy 2a wykonali ostatnie zadania w ramach wyzwania „Cała Polska Programuje”. Realizując zadanie 8., dotyczące bezpieczeństwa w sieci, dzieci rysowały sieci komputerowe (przecinające się linie) i na końcu każdej linii (jakaś osoba w sieci) wstawiały kod dla Ozobota „zawróć na końcu linii”. Obserwowały, jak poruszał się robot, do kogo zajechał na początku, kogo odwiedził w dalszej kolejności https://youtu.be/RjoyS3544Yk. To była wspaniała okazja, by ponownie uzmysłowić sobie, że w sieci nie wszystko jest takie, jak wygląda na pierwszy rzut oka. Zadanie 9. to pętle, czyli szukaliśmy powtórzeń w życiu. W zadaniu 10. debugowaliśmy. To niezwykle ciekawe i życiowe zadanie. Wyszukiwaliśmy błędy w kodach i naprawialiśmy je.
Wyzwanie realizowane było w ramach ogólnopolskiego programu Uczymy Dzieci Programować. Wydarzenie objęło całą Polskę i odbywało się przez 10 dni, od 28 września do 9 października 2020 r. Klasa 2a pod kierunkiem wychowawczyni p. Elżbiety Dras włączyła się do ogólnopolskiej akcji, aby świadomie, merytoryczne i metodyczne wprowadzać elementy programowania i robotyki do zajęć dydaktycznych. To była ciekawa przygoda, intensywne 2 tygodnie, ale nasze kodowanie nie kończy się.
Co oznacza jedna pomarańczowa sznurówka? Powinni ją nosić wszyscy uczniowie.
Ósemka przeciwko hejtowi w sieci.
Uczniowie naszej szkoły dołączyli do ogólnopolskiej kampanii społecznej Fundacji Orange. Akcja #jestnaswiecej pokazuje, że kulturalni internauci stanowią większość i że warto uczyć młodych reagowania na hejt, by powstrzymać to zjawisko. Jej symbolem jest jedna pomarańczowa sznurówka wpleciona w but w geście sprzeciwu wobec hejtu oraz w solidarności z ofiarami negatywnych zjawisk w internecie.
Wyniki badań wskazują, iż co trzeci nastolatek spotyka się w sieci z nienawistnymi lub poniżającymi treściami kierowanymi do innych internautów (EU Kids Online 2018), w tym aż 50% osób w wieku 15-16.
Czy hejt to tylko obraźliwa wiadomość?
Najczęściej tak, ale przybiera też formę grafiki, filmu, a nawet utworu muzycznego. Nie musi być wulgarna, aby wyśmiewać czy upokarzać inną osobę. Zjawisko to dotyczy wszystkich, ale to najmłodszym najtrudniej jest poradzić sobie z atakiem. W obliczu niepokojących sytuacji w internecie młodzież często wycofuje się z komunikacji. Zignorowanie kwestii (56,7%) i zamknięcie okna w przeglądarce lub aplikacji (61,8%) to powszechne reakcje. Jak podkreślają organizatorzy kampanii #jestnaswiecej, hejterzy i trolle są w mniejszości. Do wysyłania poniżającej treści przyznało się 5,9% badanej młodzieży w wieku 11-17 lat, a ci, którzy celowo szukali nienawistnych komentarzy, to tylko 8,7%. Działania ich są powodowane chęcią wyrażenia opinii, zdenerwowaniem, w reakcji na obrażanie innych (Global Dignity, 2016).
Nasi uczniowie wiedzą, czym jest hejt i jak na niego reagować. Przeciwstawiają mu się razem! Nie boją się stanąć w obronie tych, którzy są atakowani w sieci.
Ambasadorami ogólnopolskiej akcji są muzycy Tomson i Baron z zespołu Afromental. Partnerem kampanii jest Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę oraz Ministerstwo Cyfryzacji.
Więcej informacji znajduje się na stronie https://jestnaswiecej.pl/
Akcję zorganizowała p. Aneta Kowalewska.
Uczniowie klasy II c pod opieką wychowawczyni p. Joanny Wichy już drugi tydzień biorą udział w projekcie Cała Polska Programuje. Dzieci z entuzjazmem wykonują każdego dnia zadania konkursowe. Dzięki temu doskonalą swoje umiejętności jako koderzy, a także nabywają nową wiedzę w tej dziedzinie. Zakodowały już m.in. gry planszowe, gesty i symbole, kody muzyczne, a także swoje marzenia. Wykonywanie zadań przynosi wiele radości. Przed nami ostatnie dni konkursu.
Miło nam poinformować, że uczniowie klasy 2a zostali nagrodzeni za realizację projektu eTwinning „Łącz kropki!”. Krajowe Biuro eTwinning rozpatrzyło wniosek napisany przez wychowawcę i przyznało klasie Krajową Odznakę Jakości. To dla nas ogromne wyróżnienie https://etwinning.pl/wojewodztwo-lubelskie/, https://etwinning.pl/odznaki-jakosci/. Bardzo się cieszymy i gratulujemy uczniom oraz wychowawczyni klasy p. Elżbiecie Dras.
W klasie 2a dzień 6. w ramach wyzwania „Cała Polska Programuje” to zakodowane gry planszowe, które okazały się bardzo ekscytujące. Uczniowie grali w grupach, w większym i mniejszym formacie - przy stolikach i na macie z krążkami. Różne planszówki uwielbiają i chętnie w nie grają, a podane propozycje wg własnych pomysłów zmieniali, czyli sami reguły gry ustalali (jak im najlepiej odpowiadały, każda grupa inaczej): https://youtu.be/0ShmktddoHM. Dzień 7. to gesty, symbole, bloczki – programy na różne sposoby utworzone. W kodowaniu komendy można wydawać na różne sposoby, jednym z nich są symbole graficzne. Dzieci wykonały zakodowane tańce według własnych kodów: https://youtu.be/SQd0b_-fH6U. Drugoklasiści pod kierunkiem wychowawczyni p. Elżbiety Dras realizują innowację pedagogiczną „Zaprogramowani na przygodę” już drugi rok, więc wiedzą, że programować można na różne sposoby i z niecierpliwością czekają na kolejne zadnia.
„Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa,
jaką sobie ludzkość wymyśliła.” Wisława Szymborska
29 września 2020 r. uczniowie klas VII i VIII, dyrekcja szkoły, nauczyciele i przewodniczący Rady Rodziców pan Marek Skubiszewski po raz dziewiąty włączyli się aktywnie do ogólnopolskiej akcji Narodowe Czytanie, tradycyjnie objętej patronatem Pary Prezydenckiej. W tym roku czytaliśmy dramat Juliusza Słowackiego „Balladyna”. Twórczość wieszcza narodowego epoki romantyzmu została również przedstawiona w formie prezentacji multimedialnej.
Szkolne Narodowe Czytanie było okazją do propagowania czytelnictwa oraz uwrażliwiania na piękno języka polskiego. Ponadto stanowiło doskonałą promocję jednego z najważniejszych utworów polskiej literatury romantycznej, który powstał w ważnym momencie dziejowym naszej historii, gdy Polacy za wszelką cenę pragnęli zrzucić pęta zaborcze i odzyskać utraconą po III rozbiorze Polski tożsamość narodową. Nietuzinkowa, osadzona w baśniowej scenerii opowieść o dwóch siostrach – Alinie i Balladynie – stała się bardzo popularna i wywarła inspirujący wpływ na muzykę, malarstwo i rzeźbę, a przede wszystkim przyczyniła się do powstania licznych inscenizacji scenicznych.
Wspólna lektura klasyki polskiej literatury sprawiła nam wiele czytelniczej satysfakcji, bo czyż „istnieje lepszy statek do dalekich podróży, niż dobra książka”?
Organizatorem spotkania był zespół ds. promocji szkoły i zespół nauczycieli przedmiotów humanistycznych.
Uczniowie klasy IV c wraz z wychowawcą, p. Anną Chochół, uczestniczyli 29 września br. w warsztatach profilaktycznych „Negatywne emocje - jak sobie z nimi radzić”, prowadzonych przez instruktorów Młodzieżowego Domu Kultury w Chełmie.
Zajęcia pomogły dzieciom przyjrzeć się emocjom własnym oraz innych. Były okazją do przeżywania, ale i rozmowy o odczuciach, które pojawiają się w różnych sytuacjach. Uczestnicy warsztatów przekonali się, że emocje można wyrażać w różny sposoby. To był dzień pełen emocji: rozwiązywanie szyfrów, zabawy z chustą Klanzy, bitwa na papierowe kule, przygotowanie mapy myśli, robienie gniotków i wykonywanie wielu ciekawych zadań!
Klasa 2a rozpoczęła realizację trzeciego w tym roku projektu eTwinning „KUCHCIKOWO - smacznie, zdrowo, kolorowo”, który zakłada podniesienie świadomości w zakresie zdrowego odżywiania. Realizacja projektu będzie odbywała się w obrębie wszystkich obszarów edukacji poprzez rozmaite aktywności uczniów. Drugoklasiści pod kierunkiem wychowawczyni p. Elżbiety Dras poznali nowe narzędzie TIK i w ciekawy sposób utrwalali alfabet, układali litery, sylaby, wyrazy z ilustracji owoców i warzyw. Dbając o bezpieczeństwo i higienę pracy rozwijali wyobraźnię i aktywność twórczą. Powstały warzywno – owocowe cudeńka talerzykowe: https://youtu.be/c2FuHh017jc. Przed nimi jeszcze wiele ciekawych działań we współpracy partnerskich szkół. Certyfikat:
Ozoboty to edukacyjne roboty, które bardzo lubią kolory, więc uczniowie klasy 2a w ramach wyzwania Cała Polska Programuje stworzyli kolorową, wspólną trasę marzeń dla robotów https://youtu.be/1W6RU7Xe6T8. Zaprojektowali i umiejscowili na trasie znak drogowy: Droga tylko dla Ozobotów. Kolejne zrealizowane zadanie to aktywność offline z wykorzystaniem kubeczków. Dzieci uwielbiają wszelkie aktywności kubeczkowe. Tym razem po jednym kubeczku z jednej wieży na drugą przekładali, aż powstało pięć jednokolorowych wież w każdej grupie. Połowa zadań konkursowych zrealizowana z radością pod kierunkiem wychowawczyni klasy p. Elżbiety Dras.
Uczniowie kl. 2a zrealizowali kolejne zadania w ramach wyzwania Cała Polska Programuje. Pod kierunkiem wychowawczyni p. Elżbiety Dras stworzyli zaprogramowany zespół muzyczny. Zamiast nut wykorzystane zostały symbole graficzne, a zamiast instrumentów - kubeczki. Drugoklasiści zaprogramowali swoje kody muzyczne i grali na kubeczkach. Trenowali w ławkach i na podłodze. Nie jest to taka prosta sprawa, ale udało się https://youtu.be/O85mUnkMYgw. Wynalazki Leonarda da Vinci uczniowie poznali przy pomocy puzzli AR i aplikacji Puzzle AR. Następnie przemienili się w wielkich wizjonerów, projektantów oraz wykonawców swojego projektu. Z kartonów, naklejek, kreatywnych drucików, butelek i innych materiałów plastycznych wykonali samodzielnie, w parach lub w większych grupach swoje ciekawe projekty, szukając kompromisów i optymalnych rozwiązań. Uczniowie kl. 2a już drugi rok realizują innowację pedagogiczną „Zaprogramowani na przygodę” i takie zajęcia bardzo lubią.
Uczniowie klas czwartych Szkoły Podstawowej nr 8 w ramach Programu Powszechnej Nauki Pływania „Umiem pływać" uczestniczyli w zajęciach pływania w Miejskim Parku Wodnym w Chełmie. Zajęcia koordynowane przez Chełmskie Towarzystwo Krzewienia Kultury Fizycznej mają na celu upowszechnienie nauki pływania wśród uczniów, promowanie zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej. Dzieci nabyły podstawowe umiejętności pływackie pod okiem trenerów, p. Anny Chochół, p. Mariusza Koniuszewskiego i p. Piotra Sadury oraz opiekuna grupy p. Jolanty Rozwód.
W dniu 25 września br. uczniowie klasy VI a i VI b uczestniczyli w wycieczce edukacyjnej do gospodarstwa pasiecznego Państwa Kozińskich w Krynicy k/Krasnegostawu.
Organizatorem wycieczki był Nadbużański Związek Pszczelarzy w Chełmie. Młodzież miała okazję zobaczyć pasiekę i poznać zwyczaje pszczół, a także podpatrzeć pracę pszczelarzy i sposoby pozyskiwania miodu. Ponadto uczestnicy dowiedzieli się, jak ważne są pszczoły dla życia człowieka i świata roślin. Miłym podsumowaniem wyjazdu była degustacja miodu i otrzymanie upominków.
Dziękujemy organizatorowi za wspaniałą lekcję o pszczołach!
Opiekunami uczestników wycieczki byli: p. Kaja Kiermacz, p. Monika Szlagowska, p. Dariusz Waleńciuk i p. Kamil Kaszak.
W klasie III b, zachęcani przez naszą Panią Iwonę Buczek, często podejmujemy różne wyzwania ekologiczne. Jak wszyscy koledzy z klas I-III uczestniczyliśmy w akcji „Sprzątania Świata”, w klasie zbieramy nakrętki, baterie. Jednak chcieliśmy zrobić dla środowiska coś więcej! Coś, co pozwoli nam stale chronić naszą Ziemię i przyrodę. Postanowiliśmy po raz kolejny wykorzystać raz już użyte przedmioty i materiały. Każdy sam wybierał materiały do projektu i projektował swoją pracę. W szkole na zajęciach wykonaliśmy nowe przedmioty: ozdoby, zabawki, przedmioty codziennego użytku z materiałów, które kiedyś wyrzucilibyśmy do kosza. Prace wyszły świetnie, aż się nie chce wierzyć, że mogły wylądować po prostu w koszu. Zachęcamy Was do podejmowania takich akcji nie tylko podczas zajęć szkolnych. Obejrzyjcie nasze projekty.
Uczniowie klasy III b
Ziemię mamy tylko jedną, dlatego staramy się dbać o czystość naszego środowiska, aby kolejne pokolenia mogły podziwiać jej piękno. Dlatego tak jak co roku - wzięliśmy udział w akcji „Sprzątania Świata”.
18 września 2020 r. uczniowie klas I-III pod opieką pań wychowawczyń, opiekunów Małego Samorządu i Samorządu Uczniowskiego włączyli się w akcję miejską porządkując teren wokół naszej szkoły i w jej najbliższej okolicy.
Staraliśmy się bardzo! I udało się! Segregując śmieci zgodnie z dostarczonymi workami, dbając o zachowanie zasad bezpieczeństwa i higieny, uporządkowaliśmy nasz plac zabaw oraz boisko i przyległe do szkoły tereny Parku XXX-lecia.
Zdążyliśmy przygotować Ziemię na przyjście kalendarzowej jesieni. I powitaliśmy ją kolorowo akcją MSU już 23 września.
Opiekunowie MSU: p. Iwona Buczek, p. Wioletta Lewczuk
Klasa 2a bierze udział w wyzwaniu „Cała Polska Programuje” realizowanym w ramach Code Week z Uczymy Dzieci Programować. Uczniowie pracowali w trzech grupach i zrealizowali pierwsze zadanie „Zaprogramuj zdrowie”. Stworzyli kody, w których kolejnymi komendami były aktywności pozytywnie wpływające na zdrowie. „Zaprogramowali” nasz organizm na zdrowie, porównywali swoje programy i zastanawiali się, który z nich najlepiej „zaprogramuje zdrowy dzień”. Przed nimi kolejne zadania, więc najbliższe dni to będzie wyjątkowo pozytywnie zaprogramowany czas.
Uczniowie klasy IIc pod opieką wychowawczyni p. Joanny Wichy biorą udział w konkursie "Cała Polska Programuje" zorganizowanym przez EduSense w ramach światowej akcji Code Week. Akcja ma na celu promowanie kodowania i programowania wśród dzieci. Drugoklasiści w ramach projektu będą realizować 10 wydarzeń, dwa zadania już zostały wykonane: uczniowie zaprogramowali zdrowie i stworzyli własną zakodowaną orkiestrę. Przed dziećmi jeszcze wiele wyzwań i radość poznawania nowych aktywności. Liczymy na ciekawe nagrody wygrane przez naszą klasę w konkursie!
Uczniowie klasy I a wraz z wychowawczynią p. Jolantą Rozwód od 23 września br. przystąpili do realizacji innowacji pedagogicznej w formie międzynarodowego projektu edukacyjnego „Czytam z Klasą - lekturki spod chmurki”. Jest to druga edycja przedsięwzięcia wspierającego rozwój czytelnictwa wśród uczniów klas I-III w Polsce i w szkołach polonijnych. Poprzez czytanie lektur uczniowie włączą się w aktywną działalność edukacyjną. W czasie zajęć poruszana będzie ważna tematyka ekologiczna, która wzmocni więź uczniów ze środowiskiem przyrodniczym, a także rozwinie w dzieciach poczucie troski i odpowiedzialności za bliższe i dalsze otoczenie. Projekt podzielony jest na trzy moduły związane z porami roku. W roku szkolnym 2020/2021 postacią przewodnią w projekcie jest chmurka Tosia, która ukaże dzieciom nurtujące ją problemy, związane z zanieczyszczeniem środowiska oraz zachęci do rozwiązania bardzo ważnych problemów natury ekologicznej. Uczniowie klasy I a do pierwszego modułu wybrali lekturę „Kapelusz Pani Wrony”. Wykonali także swoje chmurki, plastelinowe „Czytusie” i piękne jesienne kompozycje. Otrzymali również „Lekturniki”. Lekturę będą czytali wspólnie podczas zajęć. W ten sposób uczniowie rozbudzą swoją wyobraźnię literacką i rozwiną aktywność czytelniczą. Takie zajęcia sprawiają, że lektury kojarzą się z czymś ciekawym i wcale nie są nudne.
Uczniowie klasy 2a wraz z opiekunem projektu p. Elżbietą Dras zakończyli projekt eTwinning „Łącz kropki”. Oto nasze kolejne aktywności w projekcie: Kropkowa kolekcja ubrań i wspólna prezentacja o zaprojektowanych ubraniach w kropki ; Kropka na talerzu, czyli smaczne i zdrowe kropki warzywno-owocowe oraz wspólna książeczka „Warzywno – owocowe talerzyki kropkowe” ; Szkoła w kropce – wspólnie z partnerami ; Kartki do kropkowego kalendarza klasowego; Stemplowane, łączenie kropek – abstrakcja; Kropkowy alfabet i plastelinowe obrazy pełne kropek; Kropkowe stworki; Nauka z kropką – gry interaktywne; Ewaluacja projektu. Ślicznie dziękujemy partnerom za wspaniałą współpracę. Kropka kolejny rok pokazała, jaką ma moc. Pamiętajmy o przesłaniu, jakie niesie historia Vashti przez cały rok.
10 Gromada Zuchowa "Białe Niedźwiadki" z entuzjazmem rozpoczęła nowy rok szkolny. Dzięki pięknej pogodzie dwie pierwsze zbiórki udało się zorganizować na świeżym powietrzu. Zuchy wraz z druhnami rozpoczęły starania o zdobycie sprawności "Robin Hood". Żeby zdobyć odznakę należy wiedzieć w jaki sposób dbać o przyrodę i aktywnie działać na rzecz środowiska naturalnego. Zuchy nigdy się nie nudzą, na zbiórkach śpiewają piosenki harcerskie, pląsają, słuchają gawęd, rozszyfrowują tajemne kody. Szczególną radość sprawia im majsterka oraz tworzenie wspólnych prac plastycznych. Gromadę zuchową prowadzą: druhna Wioletta Mazur i druhna Joanna Wicha.
Dla uczniów kl. 2a to już drugi Dzień Kropki. W tym roku także wspólnie świętują ten dzień z partnerami projektu eTwinnig „Łącz kropki!”. Drugoklasiści historię Vashti znają, ale chętnie i w tym roku film o niej oglądali. Rozmawiali o swoich talentach, pasjach, zainteresowaniach, marzeniach, które umieścili w kropkach. Powstała wspólna książka o talentach partnerów projektu: . Czytali wiersz "W Kropkowicach", wykonali rysunek do wybranych wersów i są współautorami książeczki o tej niezwykłej krainie . Malowali kropki na ekranie. Kodowali i odkodowywali różne zadania z kropką w roli głównej. Uczestniczyli w spotkaniu klas online i wspólnej zabawie w zagadki z kropką. Wspaniałe dni kreatywności, radości i dobrej zabawy jeszcze trwają. Wkrótce kolejna relacja z działań projektowych pod opieką wychowawczyni klasy. Certyfikat:
Od kilku lat 15 września obchodzi się International Dot Day, czyli Międzynarodowy Dzień Kropki. Jest to święto kreatywności, odwagi i zabawy. Uczniowie, nauczyciele, pracownicy instytucji kultury na całym świecie, organizują tego dnia wiele działań, które pomagają dzieciom odkryć talenty, poznać ich mocne strony i je zaprezentować.
Mnóstwo kolorowych krop, kropek, kropeczek zagościło w salach i na szkolnych korytarzach klas I-III. Każdy tego dnia mógł ubrać rzeczy w kropki lub przynieść jakiś przedmiot w kropki. Można także było kropki wydrukować lub wykonać z papieru i nakleić na ubranie. Najmłodsi uczniowie od samego rana cieszyli się tym dniem! W niektórych z klas odbyła się pogadanka na temat książki The Dot, którą napisał Peter Reynolds (opowiada ona o kropce, która zmieniła świat małej Vashti i dziewczynka uwierzyła w siebie). Kropka była też inspiracją do prac twórczych nie tylko plastycznych. Uczniowie wspólnie bawili się przy muzyce, tańczyli, odczytywali tajemnicze napisy za pomocą alfabetu Braila, sami ukrywali informacje za pomocą kropek, wykonywali kropkowane prace plastyczne, ozdabiali kropki.
W tym dniu nie chodziło tylko o kropki, a o KREATYWNE DZIAŁANIA. To był wspaniały i niezapomniany dzień!
Uczniowie klas I-III wzięli udział w konkursie i zarazem akcji charytatywnej NAKRĘCAMY SZKOŁY zorganizowanym przez MPGK Chełm przy współpracy z Urzędem Miasta Chełm oraz Stowarzyszeniem Towarzystwo Przyjaciół Chełma.
Celem zbiórki była edukacja w zakresie recyklingu, propagowanie zachowań proekologicznych i wprowadzenie nawyku selektywnego zbierania odpadów oraz uwrażliwienie na potrzebę wsparcia i pomocy potrzebującym.
Uczniom przyświecało hasło tegorocznej akcji Sprzątanie Świata „Plastik? Rezygnuję. Redukuję. Segreguję”. Mino krótkiego czasu trwania akcji (od 10 do 17.09.2020 r.) udało się najmłodszym uczniom zebrać 7 worków nakrętek. Akcję koordynowała p. Wioletta Lewczuk przy współpracy wychowawczyń klas I-III.
15 września obchodzimy każdego roku "Dzień kropki". Z tej okazji uczniowie klasy IIc poznali historię Vashtii - dziewczynki, która dzięki temu, że namalowała zwyczajną kropkę, odkryła jak wielki ma talent i jak dużo jest warta jako osoba. Dzieci, idąc za przykładem Vashtii, stworzyły własne dzieła sztuki - pięknie udekorowane kropki oraz wystawę swoich prac. Na zakończenie zajęć uczniowie dostali pamiątkowe dyplomy za aktywny udział w "Dniu kropki". Zajęcia przygotowała p. Joanna Wicha.
W klasie 2a przygoda z projektem eTwinning trwa. Uczniowie pracowali z mapą Google Earth. Zaglądali do partnerskich szkół (np. widzieli motylki w oknach świetlicy w SP 6 w Gnieźnie). Spacerowali ulicami miejscowości, w których mieszkają nasi partnerzy. Oglądali też inne ciekawe miejsca na Ziemi, swoje domy, bloki. Emocje ogromne, wycieczki wspaniałe! Rysowali naszą szkołę, w której czują się bezpiecznie i rozpoczęli realizację zadań związanych z ruchem drogowym. Rozwiązywali ćwiczenia interaktywne, np. porządkowali obrazki ilustrujące prawidłowe przechodzenie przez ulicę. Był interaktywny quiz z zagadkami przygotowany przez wychowawczynię . Uczniowie grali w 3 grupach, z niespodziankami i dużymi emocjami. Dzieci poznały wiele znaków drogowych, grupowały je, segregowały, dużo się nauczyły i świetnie sobie radziły. Drugoklasiści podczas spaceru utrwalili zasady ruchu drogowego, przechodzenie przez ulicę i rozpoznawanie znaków drogowych. Przed nimi jeszcze wiele interesujących zadań w projekcie „Kierunek bezpieczeństwo”, którego opiekunem jest wychowawczyni klasy.
Klasa 2a rozpoczęła realizuję projektu eTwinning „Kierunek bezpieczeństwo”, który zakłada podniesienie świadomości uczniów w zakresie bezpieczeństwa w drodze do szkoły, ze szkoły do domu oraz w szkole. Drugoklasiści zaczęli działania od obejrzenia filmu wprowadzającego i rozmawiali o tym, jak można pomóc bohaterom opowieści. Poznali miejscowości, w których mieszkają projektowi partnerzy. Bardzo podobała się im podróż po Polsce z animowaną mapą: . Układając zdania z rozsypanek sylabowych i wyrazowych utrwalili zasady higieny i bezpieczeństwa w klasie oraz szkole. Oglądając film o bezpieczeństwie w szkole w czasie pandemii omówili zasady pandemiczne. To dopiero początek projektowej przygody. Certyfikat:
Kiedy się śmieje dziecko, śmieje się cały świat.
(Janusz Korczak)
Drogie Dzieci,
z okazji Waszego Święta życzymy Wam uśmiechu, radości, wielu serdecznych przyjaciół oraz sukcesów w szkole. Niech każdy dzień będzie dla Was wspaniałą przygodą i nauką. Rozwijajcie swoje pasje i talenty. Bądźcie otwarte na to, co piękne i dobre. Życzymy Wam, aby Wasze dzieciństwo trwało jak najdłużej i aby spełniły się Wasze najskrytsze marzenia.
Społeczność szkolna Ósemki
Życzenia Prezydenta Miasta Chełm z okazji Dnia Dziecka
Ptaki wokół nas
Ani pandemia, ani związane z nią ograniczenia nie powstrzymują naszych uczniów od rozwijania swoich przyrodniczych pasji i zainteresowań.
Przykładem tego są szóstoklasiści, którzy, w ramach zdalnych lekcji biologii, zrealizowali projekt “Ptaki wokół nas”. Zachowując zasady bezpieczeństwa (przez okno, z balkonu, podczas spaceru z rodzicem) wybrali się na fotograficzne łowy ptaków występujących w naszej najbliższej okolicy. Następnie, wykorzystując dostępne źródła, określili, jaki to rodzaj i gatunek.
Efekty ich pracy, wymagającej dużej cierpliwości oraz zaangażowania, możecie obejrzeć w poniższej prezentacji. Przekonajcie się sami, jak wiele gatunków ptaków występuje wokół nas.
Na terenie naszej szkoły znajduje się pomnik poświęcony ofiarom obozu jenieckiego Stalag 319.
W 76. rocznicę jego likwidacji pamięć poległych uczcili Przedstawiciele Urzędu Miasta Chełm, Konsulatu Ukrainy w Chełmie, Stowarzyszenia Rocznik Chełmski, Chełmskiej Jednostki Wojskowej, Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie oraz Szkoły Podstawowej nr 8 w Chełmie.
Nasza szkoła dołączyła do programu “Szkoła z Gigantami”organizowanego przez szkołę @Giganci Programowania. Projekt został objęty honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Cyfryzacji.
Wszystkich naszych uczniów zapraszamy do zapisów na darmowe warsztaty z programowania. Młodsi uczniowie (9 - 12 lat) mogą wziąć udział w zajęciach z podstaw programowania w Scratch oraz tworzeniu aplikacji w App Inventorze.
Starsi uczniowie natomiast będą mieli okazję do rozpoczęcia przygody z programowaniem w języku Python.
Warsztaty są całkowicie bezpłatne i podzielone są na 2 grupy wiekowe (9-12 lat oraz 13-18 lat), dla których program został specjalnie dopasowany. Warsztaty będą prowadzone w formie webinaru. Każde spotkanie trwa 2 godziny lekcyjne (1,5 h).
Zapisów można dokonywać poprzez link:
https://giganciprogramowaniaformularz.edu.pl/app/SzkolaZGigantami
Serdecznie zapraszamy również Rodziców naszych uczniów do udziału w bezpłatnym webinarze “Bezpieczny Internet Online”. Będą to darmowe warsztaty adresowane specjalnie do rodziców. Podczas warsztatów nasi trenerzy edukują m.in. o tym, czym jest dark web oraz jak bronić się przed atakami hakerskimi. Webinar odbędzie się 21.05.2020 r.
Zachęcamy do rejestracji poprzez stronę:
https://giganciprogramowaniaformularz.edu.pl/app/BezpiecznyInternet
Projekty można realizować również poprzez zdalne nauczanie. W związku ze świętami majowymi klasa 1a realizuje klasowy projekt „Polska – mój kraj". Każdy uczeń wykonuje chociaż jedno z proponowanych zadań, np.: śpiewa piosenkę „Jestem Polakiem", recytuje wiersz patriotyczny, rysuje flagę Polski w programie graficznym Paint, przygotowuje kartkę dla Polski, wykonuje dowolną pracę plastyczną, techniczną zgodną z tematyką projektu, rozwiązuje zadania i ćwiczenia interaktywne (np. puzzle), prezentuje modę patriotyczną, przygotowuje potrawę o barwach narodowych oraz realizuje własne pomysły. Pierwszoklasiści pracują w chmurze, stosują różne narzędzia cyfrowe i powstaje prezentacja podsumowująca. Chcieć, to znaczy móc! Miłego oglądania.
Czy lubisz jeść owoce i warzywa? Na pewno tak? Owoce i warzywa są bardzo zdrowe. Ale, czy wiesz, że można z nich również przygotować owocowe i warzywne stworki oraz „namalować” obrazy?
Dokonali tego uczniowie klasy IVa realizując w ramach zdalnej nauki języka angielskiego projekt Food Art. Umyli potrzebne warzywa i owoce, poprosili dorosłą osobę o ich pokrojenie, a następnie ułożyli tworząc swojego stworka, postać lub obraz. W słowniku języka angielskiego sprawdzili i przedstawili nazwy produktów, których użyli, aby stworzyć swój projekt. Praca wymagała niemałej wyobraźni i kreatywności, o czym możecie się przekonać oglądając poniższą prezentację.
A jaki jest Twój pomysł na Food Art?
Uczniowie klasy 1a codziennie pracują wytrwale. Chętnie wykonują różne zadania. Jedną z wielu aktywności było zilustrowanie wysłuchanej bajki matematyczną. Prezentujemy ich prace, treści bajki nie zdradzamy, ale inspirujemy oraz zachęcamy do ułożenia swojej opowieści. Pozdrawiamy wszystkich uczniów i nauczycieli pracujących zdalnie.
Zdrowe odżywianie to temat do zrealizowania w każdym domu. Warto teraz, w okresie gdy jesteśmy długo w domu i mamy więcej czasu, zadbać o naszą dietę i wzmocnić tym samym swoją odporność. Uczniowie klasy 1a eksperymentują z uprawą roślin. Założyli swoje małe, domowe ogródki. Praca wymaga cierpliwości, ale pozwala na prowadzenie obserwacji przyrodniczych. Pierwsze niewielkie efekty już są. Pierwszoklasiści czekają na rozwój roślin i spożycie ich, gdyż są źródłem witamin i składników mineralnych. Pozwolą im zadbać o dobrą kondycję. Mali uczniowie zaprojektowali też talerze zdrowych produktów oraz słoiki z różnymi przetworami. To tylko ułamek ich wspaniałej pracy i nauki w domu podczas pandemii koronawirusa.
Rocznica uchwalenia pierwszej w Europie, a drugiej na świecie konstytucji, do którego doszło 3 maja 1791 r. na Zamku Królewskim w Warszawie, to jedno z najważniejszy świąt dla Polaków.
Uchwalona na Sejmie Czteroletnim ustawa regulująca ustrój prawny Rzeczypospolitej Obojga Narodów wprowadzała ustrój monarchii konstytucyjnej – zachowywała stanową strukturę społeczeństwa, ale otwierała perspektywy dalszych przekształceń systemu państwowego. Na jej podstawie przyjęto monteskiuszowski podział władzy na prawodawczą, wykonawczą i sądowniczą, a także zniesiono m.in. liberum veto, konfederacje i wolną elekcję.
Choć Konstytucja 3 Maja obowiązywała jedynie przez 14 miesięcy, była wielkim osiągnięciem narodu polskiego chcącego zachować niezależność państwową oraz zapewnić możliwość rozwoju gospodarczego i politycznego kraju.
Dopiero 30 kwietnia 1990 roku Sejm przywrócił Święto Narodowe Trzeciego Maja. W ten sposób tradycja sięgająca roku 1791 wróciła.
Odezwa Komitetu Honorowego Obchodów Święta Narodowego Trzeciego Maja w Województwie Lubelskim
22 kwietnia obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Ziemi, największe proekologiczne święto świata.
W tym roku przypada 50-rocznica obchodów, ale ze względu ma wyjątkową sytuację – większość inicjatyw i wydarzeń realizowana jest online. Motywem przewodnim i hasłem obchodów Światowego Dnia Ziemi 2020 jest „Działanie na rzecz ochrony klimatu”. Tegoroczne hasło skupia się na ogromnym wyzwaniu, jakim jest ochrona zasobów Naszej Planety. Problem ten jest szczególnie widoczny w tym roku w Polsce poprzez panującą suszę i związane z nią pożary lasów. Chcielibyśmy przy tej okazji przypomnieć o tym, że każdy z nas może mieć wpływ na ochronę naturalnych zasobów.
My, mieszkańcy Błękitnej Planety, powinniśmy najlepiej rozumieć jej problemy i działać na rzecz Ziemi i środowiska. Zachęcajmy swoim zachowaniem do ekologicznych postaw, jak oszczędzanie wody, segregacja śmieci, zamiana plastikowych toreb na te przyjazne środowisku i wiele innych. Zastanów się czego Ty życzyłabyś/życzyłbyś Ziemi z okazji jej święta?
Zapraszamy do udziału w konkursie plastycznym Prezydenta Miasta Chełm pn. "Legenda o białym niedźwiedziu - interpretacje". Organizatorem konkursu jest Urząd Miasta Chełm.
Konkurs ma na celu upamiętnienie zmarłego niedawno pisarza i poety, Longina Jana Okonia, popularyzację jego twórczości oraz promocję historii Miasta Chełm.
W konkursie mogą wziąć udział: dzieci w wieku przedszkolnym, uczniowie klas I-III szkół podstawowych, uczniowie klas IV-VIII szkół podstawowych oraz osoby dorosłe.
Praca konkursowa, będąca interpretacją wybranego fragmentu lub treści legendy "Biały niedźwiedź ze zbioru "Opowieści Niedźwiedziego Grodu" autorstwa Longina Jana Okonia (do obejrzenia na kanale YouTube Miasto Chełm), może mieć formę dowolną.
Może być to tradycyjna forma plastyczna, czyli rysunek, grafika, obraz, kolaż lub praca wykonana w formie multimedialnej, czyli np. krótka animacja. Liczy się kreatywność.
Prace należy przesyłać w formie wyraźnego zdjęcia lub skanu na adres e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. wpisując w tytule wiadomości hasło "Biały niedźwiedź".
Opiekunowie ustawowi osób niepełnoletnich, które wezmą udział w konkursie, wraz z pracą dziecka/ podopiecznego muszą przesłać wyrażenie zgody na jej udział w konkursie w formie wyraźnego skanu lub zdjęcia (formularz dostępny na dole artykułu).
Wszyscy uczestnicy konkursu, zarówno niepełnoletni, jak i dorośli, wysyłając pracę muszą dołączyć do niej również, w formie wyraźnego skanu lub zdjęcia, oświadczenie o nieodpłatnym przeniesieniu praw autorskich na organizatora konkursu (formularz dostępny na dole artykułu).
Zapraszamy do udziału w konkursie!
Więcej informacji w poniższym Regulaminie.
REGULAMIN KONKURSU "LEGENDA O BIAŁYM NIEDŹWIEDZIU - INTERPRETACJE"
WYRAŻENIE ZGODY NA UDZIAŁ OSOBY NIEPEŁNOLETNIEJ W KONKURSIE - POBIERZ
OŚWIADCZENIE O NIEODPŁATNYM PRZENIESIENIU PRAW AUTORSKICH - POBIERZ
Zbliża się Wielkanoc. Wielu z nas chciałoby przesłać najbliższym, przyjaciołom i znajomym świąteczne życzenia. Tradycja forma wysyłania życzeń nie wchodzi w grę, zatem pierwszoklasiści najpierw samodzielnie wykonali pisanki oraz inne ozdoby wielkanocne, potem wykorzystano cyfrowe narzędzia i powstały wirtualne kartki do wysłania najbliższym. Zdrowych i radosnych Świąt!

Kilka dni temu ogłoszono ogólnopolską akcję edukacyjną „Kartka dla medyka", która miała polegać na umieszczeniu prac dzieci z różnych szkół na przeznaczonym do tego padlecie. Uczniowie klasy 1a zabrali się do pracy, ale zasięg akcji zaskoczył wszystkich. Padlet nie pomieścił nadsyłanych plików. W ramach akcji uczniowie stworzyli kartki z podziękowaniami i życzeniami dla medyków. To nasze podziękowanie dla pracowników służby zdrowia za ich trudną pracę oraz znak, że doceniamy i jesteśmy im bardzo wdzięczni za to, co robią. Życzymy wszystkim dużo zdrowia!
Uczniowie klasy 1a pełnym sukcesem zakończyli kolejny projekt eTwinning. Krajowe Biuro eTwinning nagrodziło klasę i wychowawczynię p. Elżbietę Dras Krajową Odznaką Jakości za międzynarodowy projekt „Little seekers". Więcej na stronach: https://etwinning.pl/odznaki-jakosci/, https://etwinning.pl/wojewodztwo-lubelskie/. Cieszymy się z tego wyróżnienia i gratulujemy sukcesu.
Dzisiaj 4 marca uczniów klasy IB odwiedziły 6-latki z Przedszkola Miejskiego nr 13. Wspólnie z nimi poszukiwały oznak wiosny. Zajęcia rozpoczęli wędrówką ze słońcem przez zwiastuny wiosny. Bawili się w ogrodników przy muzyce P. Czajkowskiego „Walc kwiatów”. Potem rozpoznawali kwiaty korzystając z maty do kodowania. Na koniec sami zakodowali tańczące tulipany. Pierwszoklasiści przygotowali gościom miłą niespodziankę na koniec – zakładki do kolorowania. Sami otrzymali od nich baloniki w wiosennych kolorach. Zajęcia wzbudziły zachwyt i radość zarówno w przedszkolakach, jak i w pierwszakach. Dzieciaki z chęcią odwiedzą nas jeszcze. Wspólne spotkanie przygotowała p. Wioletta Lewczuk.
Przystąpiliśmy do Ogólnopolskiego programu edukacji stomatologicznej Instytutu Blend-a-med Oral-B „Niesamowity Świat Higieny Jamy Ustnej”. Wiek 7-8 lat to najlepszy czas, aby pomóc dzieciom wykształcić towarzyszące im już przez całe życie pozytywne nawyki dbania o higienę. Do programu przystąpili uczniowie z klas IA, IB i IC. Wychowawczynie zorganizowały zajęcia, podczas których zdobywali niezbędną wiedzę na temat higieny jamy ustnej, dbania o zęby, sposobów i częstotliwości prawidłowego szczotkowania zębów oraz przełamania bariery regularnych wizyt stomatologicznych. Dzieci dowiedziały się, jak ważne jest dbanie o stan zębów już od najmłodszych lat. Pomagał im w tym film, ciekawe pomoce i karty pracy. W nagrodę za zaangażowanie, zdobytą wiedzę i umiejętności otrzymały kolorowe naklejki i dyplomy. Na koniec wezmą również udział w konkursie plastycznym zorganizowanym przez Instytutu Blend-a-med Oral-B. Szkolnym koordynatorem programu jest p. Wioletta Lewczuk przy współpracy zp. Elżbietą Dras i p. Joanną Wicha.
Uczniowie klasy 1a zakończyli projekt eTwinning pełnym sukcesem. Krajowe Biuro eTwinning nagrodziło klasę i wychowawczynię p. Elżbietę Dras za kolejny projekt "Znajdźmy wspólny język... ojczysty". Więcej na stronach: https://etwinning.pl/odznaki-jakosci/, https://etwinning.pl/wojewodztwo-lubelskie/. Brawo!
W piątek uczniów klasy IIc czekała miła niespodzianka przygotowana przez wychowawcę klasy, p. Mariannę Niemczuk. Uczniowie mogli uczestniczyć w zajęciach z mBotem i Ozobotem Evo. Poznali zasady sterowania mBota nie tylko przy użyciu pilota, ale i specjalnej aplikacji tabletowej. Mogli zagrać wybraną przez siebie melodię oraz stworzyć grafikę, która była widoczna na wyświetlaczu LED Matrix. Zbudowali tor z przeszkodami dla robota. Mieli również okazję dowiedzieć się na czym polega programowanie robota Ozobot Evo, dzięki specjalnym puzzlom z kodami programistycznymi. Zajęcia bardzo się uczniom podobały, ale czas nie pozwolił poznać wszystkich funkcji robotów.
Lekcje koleżeńską z robotami poprowadziła p. Wioletta Mazur.
Uczniowie klasy IIa na zajęciach dodatkowych mieli okazję poznać nowego robota, który dzięki wsparciu rodziców został zakupiony dla klasy. mBot jest zaawansowanym robotem edukacyjnym, który nie tylko bawi, ale i uczy programowania. Do jego sterowania wykorzystuje się programistyczne środowiska graficzne oparte na językach Scratch i Blockly. Dzięki sterownikowi zgodnemu z Arduino, może być również stosowany do nauki programowania w językach kodowanych tekstowo, opartych na C/C++.
Na pierwszych zajęciach uczniowie poznali podstawowe funkcje robota. Sterowali nim za pomocą pilota dołączonego do zestawu oraz aplikacją zainstalowaną na tablet. Robot posiada czujniki, więc dzieci sprawdzały, jak radzi sobie z omijaniem przeszkód. Odbył się także plebiscyt na najlepsze imię dla robota – wygrał „Zbychu”. Uczniowie sprawdzali, czy robot zna tabliczkę mnożenia. Chyba dobrze się spisał, bo udzielił prawidłowej odpowiedzi, którą można było zobaczyć na wyświetlaczu LED Matrix.
Zajęcia prowadzi pani Wioletta Mazur przy współpracy z panią Iwoną Molin.
Uczniowie klasy VI c oraz VII b uczestniczyli 3 marca br. w zajęciach edukacyjnych w Chełmskiej Bibliotece Publicznej im. Marii Pauliny Orsetti w Chełmie, upamiętniających Żołnierzy Wyklętych, bohaterów antykomunistycznego i niepodległościowego podziemia. Zaproszony na spotkanie z uczniami dr Eugeniusz Wilkowski, nakreślił bogatą w treści opowieść o żołnierzach zaangażowanych w podziemną konspirację, którzy nie pogodzili się z utratą suwerenności Polski po 1945 roku i nie złożyli broni wraz z zakończeniem II wojny światowej. Podczas prelekcji zaprezentowano sylwetki Żołnierzy Wyklętych, stawiających opór sowietyzacji Polski i podporządkowaniu jej ZSRR. Uczniowie zwiedzili wystawę, która uwzględniała plakaty – biogramy Żołnierzy Niezłomnych związanych z naszym regionem. Uzupełnieniem ekspozycji były książki i czasopisma ze zbiorów biblioteki poświęcone walecznym żołnierzom ruchu partyzanckiego.
Inicjatorką zajęć edukacyjnych była p. Agnieszka Szczepanik oraz p. Małgorzata Chmielewska, kierownik Działu Zbiorów Regionalnych i Czytelni BP.
Uczniowie klasy 1a zmagali się z łamańcami językowymi – ćwiczyli czytanie, poprawną wymowę i pamięć. To wspaniała gimnastyka buzi i języka. Takie ciekawe zadania wykonują pierwszoklasiści pod opieką wychowawczyni p. Elżbiety Dras, realizując projekt eTwinning „Znajdźmy wspólny język… ojczysty”. Do tekstów dzieci utworzyły awatary i animacje. Zapraszamy do ćwiczenia dobrej dykcji: , . Świetna zabawa nie tylko dla dzieci!
Nasza szkoła wzięła udział w ogólnopolskiej akcji edukacyjnej Dzielmy Się Uśmiechem, przygotowanej przez Polski Czerwony Krzyż wspólnie z firmą Mars Polska, producentem gumy do żucia „Orbit” oraz we współpracy z Polskim Towarzystwem Stomatologicznym i Polskim Towarzystwem Stomatologii Dziecięcej.
Celem programu jest kształtowanie pozytywnych nawyków dbania o higienę jamy ustnej od najmłodszych lat oraz budowanie świadomości prozdrowotnej wśród najmłodszych i zmniejszenie liczby dzieci z próchnicą w Polsce.
W ramach tego projektu przygotowane i przeprowadzone zostały zajęcia w kasach I-VI, których celem było przekazanie wiedzy na temat zębów i ich funkcji, higieny jamy ustnej, zasad mycia zębów i regularnego przestrzegania zasad dbania o zęby.
Uczniowie otrzymali pakiety z przyborami niezbędnymi do higieny jamy ustnej: szczoteczką, pastą do zębów oraz bezcukrową gumą do żucia. W zestawie znalazły się również zeszyty edukacyjne przekazujące rzeczowe informacje o higienie jamy ustnej, zdrowym odżywianiu oraz znaczeniu aktywnego stylu życia. Dzieci chętnie uczestniczyły w grach i zabawach przygotowanych dla nich w ramach programu.
Zajęcia uświadomiły dzieciom, że zdrowymi zębami możemy cieszyć się przez całe życie, jeżeli będziemy o nie sumiennie dbali każdego dnia!
Koordynatorem programu była p. Anna Chochół.
Grupa uczniów i nauczycieli ukończyła „mini dzieło" literacko – filmowe. W skład zespołu wchodzili uczniowie klasy 1a z wychowawczynią p. Elżbietą Dras. Najpierw dzieci wymyślały opowieść. Każda klasa dopisywała jedno zdanie oraz przygotowywała element rysunku. Byliśmy odważni i zaczęliśmy opowieść - nasze zdanie jest pierwsze. Zadnie zostało nagrane. Nagrała je Maja. Powstała książeczka „Niesamowita opowieść". Opowieść była tak niesamowita, że doczekała się adaptacji filmowej. Zapraszamy do oglądania wyników pracy zespołu - filmu z cyklu „Bajki na dobranoc". Jest to jeden z wielu efektów projektu eTwinning „Znajdźmy wspólny język… ojczysty” realizowanego przez pierwszoklasistów.
Uczniowie klasy Vc na lekcjach języka polskiego (nauczyciel: p. Ewa Skórzewska-Popek) omawiali mity greckie. Poznali kulturę starożytnej Grecji.
Poznaną wiedzę wykorzystali do zbudowania tratwy, którą płynął Odys do swej ukochanej żony Penelopy. Umiejętności praktyczne zostały zintegrowane z kształceniem językowym – redagowali twórcze opowiadanie o podróży bohatera Itaki.
Na zakończenie cyklu zajęć poświęconych mitom odbył się klasowy bal u Zeusa. Piątoklasiści wcielili się w dowolną postać mityczną i w narracji pierwszoosobowej przedstawiali greckiego bohatera. Przygotowali rekwizyty, piękne stroje.
Przed nami klasowy konkurs literacki, który wyłoni znawcę mitologii.
Uczniowie klasy 1a realizując projekt eTwinning „Znajdźmy wspólny język… ojczysty” podjęli kolejne wyzwania. Podczas dwóch spotkań online z partnerami uczyli się od siebie języków regionalnych. Spotkali się z klasami z Tarnobrzega, Rostarzewa, Słupska oraz Bolesławca. Dzieci wymieniały i porównywały słowa używane w ich regionie oraz czytały teksty w gwarach regionalnych. Partnerzy utworzyli słownik języków regionalnych „U nas - u was". Pierwszoklasiści spotkali się po raz drugi z klasami z Koźmina Wlkp., Rostarzewa oraz Bogatyni i usłyszeli wiele nowych słów. Gwara wielkopolska bardzo zaskoczyła dzieci. Wykorzystując kolorowanki uczniowie poznali kolejne polskie przysłowia i wspólnie z kolegami z trzech miast (Tarnobrzeg, Piotrków Trybunalski, Sosnowiec) utworzyli „Zbiór przysłów" . Oglądali ilustracje partnerów do znanych polskich przysłów i dopisywali do nich odpowiednie treści, a swoją wiedzę sprawdzili podczas lekcji online. Po wielu różnych ćwiczeniach nie mieli problemów z odgadywaniem przysłów w formie rysunkowych zagadek od partnerów z Tarnobrzega i Bolesławca. Takie zajęcia to ciekawe lekcje języka polskiego. Opiekunem projektu jest p. Elżbieta Dras.
Uczniowie kl. VI b włączyli się w obchody Narodowego Dnia Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”. Wspólnie z wychowawcą klasy p. Anetą odwiedzili miejsca związane z miejscami upamiętniającymi historyczne wydarzenia. Zapalili znicze przy pomniku poświęconym żołnierzom 27 Wołyńskiej Dywizji Piechoty i Inspektoratu Chełm Armii Krajowej, na grobach żołnierzy i patrona SP nr 8 B. Z. Wirskiego (cmentarz przy ul. Lwowskiej).
To kolejne potkanie uczniów z historią, pamięcią narodową i wartościami.
1 marca to Narodowy Dzień Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”. Święto zostało ustanowione przez Sejm RP w 2011 roku, aby upamiętnić tych, którzy po II wojnie światowej z bronią w ręku przeciwstawili się narzuconej siłą władzy komunistycznej.
Powojenna konspiracja niepodległościowa była najliczniejszą formą zorganizowanego oporu polskiego społeczeństwa wobec reżimu komunistycznego. W zbrojnym podziemiu działało nawet 200 tys. osób zgrupowanych w oddziałach o różnej orientacji. Kolejnych 20 tys. walczyło w partyzantce. Kilkaset tysięcy osób zapewniało łączność, aprowizację, wywiad i schronienie. Przeciwko władzy występowali także uczniowie zrzeszeni w podziemnych organizacji młodzieżowych – łącznie ok. 20 tys. młodych ludzi. Oddziały zbrojne o antykomunistycznym charakterze walczyły z Urzędem Bezpieczeństwa, Korpusem Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Milicją Obywatelską. Podziemie niepodległościowe działało także na Kresach Wschodnich – ziemi grodzieńskiej, nowogródzkiej i wileńskiej.
Źródło informacji: Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Uczniowie klasy 1a poznali wiele polskich przysłów i powiedzeń w oparciu o trzy gry interaktywne przygotowane przez wychowawczynię klasy p. Elżbietę Dras: https://www.classtools.net/z-a/202002_Jakie-to-przysowie-gra-w-skojarzenia-T52Cad, https://www.baamboozle.com/game/54335, https://learningapps.org/display?v=p1bsqeo6j20. Grali także w gry opracowane przez partnerów. Wspaniale przygotowali się do kolejnego spotkania na żywo z projektowymi kolegami i zagrali z przysłowiami w interaktywną planszówkę z czterema klasami: 1 c SP nr 3 z Koźmina Wlkp., 3 c SP nr 111 z Krakowa, 3 b SP nr 5 z Bolesławca i 3 b SP z Rostarzewa. Tym razem pierwszakom udało się wygrać wielką grę na ekranie. Było to wspaniałe, emocjonujące spotkanie.
Uczniowie klasy 1a wraz z wychowawczynią przez dłuższy czas świętują Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego i wykonują kolejne zadania w ramach projektu eTwinning „Znajdźmy wspólny język… ojczysty”. Pierwszoklasiści poznali znaczenie wielu związków frazeologicznych i zilustrowali wybrane powiedzenia. W ten sposób przygotowali materiały do wspólnej e-książeczki https://www.storyjumper.com/book/index/77656855/5e298af2b5ff4, którą jeszcze współtworzą niektórzy projektowi partnerzy.
Uczniowie klasy 1a urządzili „wyścigi konne” - rozwiązywali quiz o przysłowiach z partnerami projektu eTwinning „Znajdźmy wspólny język… ojczysty”. Grali z trzema partnerskimi klasami: 1c SP nr 3 z Koźmina Wlkp., 3b SP z Rostarzewa i 3a SP 1 z Bogatyni. Kolejnym zawodnikiem był komputer😊 Z wrażenia popełnili pomyłkę i uplasowali się na drugim miejscu, ale (jak stwierdzili uczniowie) nie liczy się wygrana, tylko dobra zabawa i nauka. Bardzo dziękujemy naszym partnerom za niesamowite doświadczenie, wielką grę na ekranie, wspaniałe i emocjonujące spotkanie. Opiekunem projektu jest wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras.
Uczniowie klasy Ic, IIa, IIb, IIc wzięli udział w multimedialnej lekcji w kinie, prowadzonej przez aktora z Centrum Edukacji Filmowej.
Podczas lekcji uczniowie dowiedzieli się, jak wygląda dzień na planie filmowym, poznali podstawowe ćwiczenia aktorskie, zobaczyli, jak tworzy się scenografię, odkryli do czego służy klaps filmowy, zobaczyli, jak powstaje śnieg na planie filmowym, dowiedzieli się, kto krzyczy: “Kamera! Akcja!”, przekonali się, jak długo trwa praca nad filmem.
Po lekcji dzieci obejrzały film pt. „Paddington 2”, którego główny bohater miś, uczył dzieci, że człowiek, który jest dobry dla innych, zawsze da sobie radę. Bohater zjednuje sobie ludzi na każdym kroku, stosując zasady savoir-vivre. Bogatsi o nową wiedzę i doświadczenia, zadowoleni wróciliśmy do szkoły. Wyjście zorganizowały p. Joanna Wicha, p. Iwona Molin, p. Iwona Buczek i p. Marianna Niemczuk.
Uczniowie klasy Ib, Ic, IIc mieli okazję gościć miłych, nietypowych gości. Były to dwa roboty Dash i Dot oraz panie z Biblioteki Pedagogicznej, które się nimi opiekują. Dzieci miały okazję poznać zasady działania tych przesympatycznych robotów. Programowały także samodzielnie poprzez aplikację ich działanie. Fascynujący świat robotów bardzo spodobał się uczniom i czekają teraz na następne spotkanie z Dashem i Dotem. Spotkanie przygotowały p. Wioletta Lewczuk, p. Marianna Niemczuk i p. Joanna Wicha.
Uczniowie klasy Ic (wychowawca p. Joanna Wicha) uwielbiają nietypowe formy pracy. Ulubioną aktywnością dzieci jest kodowanie i programowanie. Z okazji święta kota kodowały postać tego przemiłego zwierzątka, a także ułożyły jego postać z kubeczków. Z okazji tłustego czwartku uczniowie programowali drogę dla ozobota w kształcie pączka. To była świetna nauka poprzez zabawę!
Uczniowie klasy Ic pod kierunkiem wychowawczyni p. Joanny Wichy aktywnie działają w Klubie Młodego Odkrywcy "Badacze z Ic". Dzieci co tydzień wykonują nowe eksperymenty i w ten sposób poznają świat przyrody oraz prawa fizyki. Ostatnio tworzyły kosmos w słoiku. Zabawa była niesamowita! Niedawno badały także wpływ detergentu na napięcie powierzchniowe i odpychanie małych cząsteczek. Nauka przez doświadczenia to ulubiona aktywność "Badaczy z Ic".
Zuchy z Gromady Zuchowej "Białe Niedźwiadki" wzięły udział w najważniejszym święcie harcerskim, czyli w Dniu Myśli Braterskiej. Dzieci z tej okazji przygotowały okolicznościowe plakaty. Starsze zuchy uczestniczyły w biwaku w Wierzbicy, gdzie świętowały z drużynami harcerskimi i zuchowymi z Chełma i okolic. Szczególnie zaprzyjaźniły się z gromadą Wilkokotki. Wspomnienia ze wspólnego świętowania pozostaną na pewno długo w pamięci naszych zuszków.
„Akademia Bezpiecznego Puchatka” to ogólnopolski program edukacyjny, który wpisuje się w inicjatywę poprawienia bezpieczeństwa najmłodszych uczniów szkół podstawowych. Już od kilku lat, również i w tym roku, nasi pierwszoklasiści uczestniczyli w Akademii. Uczniowie poszerzali swoją wiedzę dotyczącą bezpieczeństwa wypełniając ciekawe karty pracy, układając puzzle, tworząc plakaty, rozwiązując zagadki, biorąc udział w zabawach ruchowych i dydaktycznych, malując, a także słuchając i śpiewając piosenki związane z bezpiecznym poruszaniem się po ulicach.
Podsumowaniem uczestnictwa w programie Akademia Bezpiecznego Puchatka był udział w Ogólnopolskim Teście Bezpieczeństwa rozwiązywanym on-line. Składał się on z 10 pytań z zakresu: bezpieczeństwa w domu, w szkole i w drodze do szkoły, bezpieczeństwa w Internecie oraz pierwszej pomocy. Przygotowany został w formie obrazkowej. Do testu przystąpiło 74 pierwszaków. Dzieci wykazały się dużą wiedzą w tej tematyce! W nagrodę otrzymały dyplomy i Certyfikat.
Szkolnym koordynatorem programu była p. Wioletta Lewczuk przy wsparciu wychowawczyń klas pierwszych p. Elżbiety Dras i p. Joanny Wichy.
Uczniom klasy 1a pomógł w nauce kodowania mówiący robot edukacyjny DOC, którego przyniosła do szkoły uczennica. Podczas zajęć dodatkowych (prowadzonych przez wychowawczynię klasy w ramach innowacji „Zaprogramowani na przygodę”) pierwszoklasiści programowali robota tak, aby wędrował dowolnie lub według poleceń na kartach. Przybliżył dzieciom aspekty robotyki w przyjemny i twórczy sposób. Łączył zabawę z praktyczną nauką, a nauka przez zabawę jest najskuteczniejsza.
Na zajęciach pozalekcyjnych uczniowie klasy 1a uczyli się matematyki i programowania z interaktywnym robotem edukacyjnym Mind, którego przyniósł do szkoły uczeń. Od dzieci też można się uczyć. Zajęcia w ramach innowacji „Zaprogramowani na przygodę” prowadzi wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras. Rozpaliła iskrę, a teraz zbiera żniwo. Funkcjonalność poszczególnych przycisków dzieci chwytały w lot, nie sprawiało im to najmniejszych trudności. Wszyscy nauczyli się programować robota ręcznie. Zostali skutecznie zachęceni do rozwiązywania zadań i rozwijania umiejętności logicznego myślenia.
18 lutego uczniowie klasy 6 a wraz z nauczycielem matematyki, panią Alicją Puczyńska, udali się na zajęcia do sklepu INSPIRA. Lekcja dotyczyła obliczania pola powierzchni prostokątów i kwadratów w praktyce. Zadaniem uczniów było obliczenie, ile płytek zmieści się na danej powierzchni. Uczniowie w ten sposób utrwalali sposób obliczania pola powierzchni figur płaskich oraz układali różne wzory z płytek. Najtrudniejszym zadaniem dla uczniów jest zamiana jednostek, a jak się okazało - w praktyce nie mieli żadnych problemów ani z tą umiejętnością, jak i obliczaniem pól czworokątów. Dziękujemy kierownictwu i pracownikom sklepu za pomoc w realizacji tematu oraz za słodki poczęstunek.
Izabela Lenart – uczennica kl. VIII c została laureatką Konkursu Polonistycznego organizowanego przez Lubelskiego Kuratora Oświaty.
Ósmoklasistka jest zwolniona z egzaminu z języka polskiego oraz otrzyma celującą ocenę z tego przedmiotu.
Iza przyniosła chlubę nie tylko naszej szkole, ale i miastu, ponieważ jako jedyna chełmianka zdobyła tak zaszczytny tytuł.
Uczennica pracowała pod kierunkiem nauczycielki języka polskiego – p. Ewy Skórzewskiej-Popek.
Uczniowie klas I – III brali udział w sesji jesiennej Ogólnopolskiego Konkursu Przedmiotowego LEON i po raz kolejny odnieśli sukcesy z matematyki, sprawności zintegrowanych oraz z języka angielskiego.
MATEMATYKA
Maja Morawska (kl. I a - p. Elżbieta Dras)
Aleksander Weremczuk (kl. II a - p. Iwona Molin)
Gabriel Krawiec, Magda Pawelec, Szymon Woźniak, Jonatan Klajnert (kl. III a - p. Bożena Dziewulska)
ZINTEGROWANE SPRAWNOŚCI
Julia Pomian (kl. I a - p. Elżbieta Dras)
Gabriela Łopuszyńska (kl. I c - p. Joanna Wicha)
Aleksander Weremczuk, Tomasz Oleszczyński (kl. II a - p. Iwona Molin)
Amelia Nowosad (kl. II c - p. Marianna Niemczuk)
JĘZYK ANGIELSKI
Oliwia Wójcicka (kl. I a - p. Anna Marciniak-Marek)
Aleksander Weremczuk (kl. II a - p. Barbara Kister)
Serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!
Zima nas nie rozpieszcza. Jednak na naszej karnawałowej zabawie nie było widać smutku z powodu braku śniegu i ślizgawek. Królewny, super bohaterowie, wojownicy gwiezdnych wojen, policjanci, kucharze, clowni, a tak naprawdę uczniowie klas I-III bawili się na balu zorganizowanym przez MSU. Humory dopisały, muzyka była super, słodkości w klasach dodawały potrzebnej energii, więc trudno było zakończyć wspólne tańce i zabawy. Nie martwimy się jednak, przed nami jeszcze wiele szkolnych imprez.
Uczniowie klasy 1a zrealizowali kolejne zadanie w projekcie eTwinning „Little seekers”. Z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu przygotowali animacje:
https://youtu.be/V39ETLMHghI,
https://youtu.be/WFN2k8-mIKQ,
https://youtu.be/yd2nCgUEUCo,
https://youtu.be/WigAtfA7B8o.
Zachęcają wszystkich do współtworzenia twórczego oraz bezpiecznego środowiska online. Lepszy Internet zależy od nas.
11 lutego 2020 r. obchodziliśmy kolejną edycję Dnia Bezpiecznego Internetu. DBI 2020 odbywa się pod hasłem „Dzień Bezpiecznego Internetu: Działajmy razem!”. Dzieci zaczynają korzystać samodzielnie z Internetu już w wieku siedmiu lat, dlatego tak istotne jest to, aby najbliższe otoczenie wskazywało im, na jakie niebezpieczeństwa mogą tam natrafić, zanim będą umiały ocenić to same. Uczniowie klasy 1a podjęli różne działania uświadamiające konieczność przestrzegania zasad dotyczących bezpieczeństwa w Internecie. Oglądali filmy edukacyjne, rozwiązywali ćwiczenia interaktywne, wykonali plakaty promujące bezpieczne zachowania w sieci oraz ułożyli krótkie hasła zachęcające do zachowywania zasad netykiety. Bądźmy z dziećmi w świecie cyfrowym – nie tylko od święta.
10 lutego br. uczniowie klasy 1a z wychowawczynią spotkali się kolejny raz na żywo i po lekcjach z partnerskimi szkołami realizującymi projekt eTwinning „Little seekers”. Połączyli się z partnerami z Tarnobrzega i z Aten. Pierwszoklasiści byli podekscytowani. Pomocny okazał się nauczyciel języka angielskiego ze szkoły w Tarnobrzegu. Dziękujemy partnerom za filmik ze spotkania. Z przyjemnością spotkamy się ponownie. Było to bardzo miłe spotkanie i jednocześnie kolejny dowód dla uczniów na to, że trzeba uczyć się języka angielskiego.
Za oknem aura prawie wiosenna. Mimo że mamy jeszcze luty, to śniegu, jak nie było, tak nie ma. Nasze Świetliczaki wspólnie z paniami Wiolettą Mazur i Małgorzatą Kosmalą w ramach działającego Klubu Młodego Odkrywcy postanowiły stworzyć śnieg. W końcu raz do roku bałwana ulepić trzeba. Eksperyment nam się udał, wystarczyło trochę mydła i mąki ziemniaczanej i efekt murowany – a raczej bałwan ze sztucznego śniegu zrobiony. Uczniowie byli nie lada zdziwieni, że można tak łatwo zrobić tak fajną masę przypominającą śnieg. Aż ciężko było wracać do domu, bo w świetlicy tyle śnieżnej zabawy, a i prawdziwa zima nam nie potrzebna…
Uczniowie klasy 1a podjęli kolejne wyzwania w ramach realizacji projektu eTwinning „Znajdźmy wspólny język… ojczysty”. Od września są w pierwszej klasie i chcą ujrzeć piękno języka polskiego w pełnej krasie. Opiekunem projektu jest wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras.
21 lutego obchodzimy Dzień Języka Ojczystego. Uczniowie klasy 1a pod kierunkiem wychowawczyni p. Elżbiety Dras już świętują ten dzień biorąc udział w dużym projekcie eTwinning „Znajdźmy wspólny język… ojczysty”, który skierowany jest do uczniów różnych typów szkół. Pierwszoklasiści poznają litery, stąd ich działania to zabawy z językiem polskim, z literami. Projekt jest ciekawy i najmłodsi uczniowie z uśmiechem zaczęli go realizować, a nauka toczy się sama. Doskonalą technikę czytania, rozwijają uważność, umiejętność pisania i pracy w grupie, zespole. Do obchodów Dnia Języka Ojczystego zachęcamy wszystkich, którym piękno polszczyzny leży na sercu i w duszy gra. Zorganizujmy święto w szkole. „A niechaj narodowie wżdy postronni znają, iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają."(M. Rej)
Certyfikat eTwinning: https://live.etwinning.net/files/desktop/pdf/certificate/project/etw_certificate_213561_pl.pdf
Mapa uczestników projektu: http://tiny.cc/57hriz
Uczniowie klasy Ic pod opieką p. Joanny Wichy działają w Klubie Młodego Odkrywcy. Podczas ostatniego spotkania dzieci poznawały właściwości zębów badając skorupkę jajka. Poddawały skorupkę działaniu różnych substancji takich, jak np. ocet czy napoje gazowane typu cola, smarowały pastą do zębów z fluorem i obserwowały, jak pasta chroni powierzchnię przed uszkodzeniem. Nauka poprzez doświadczenia to jest to, co "Badacze z Ic" lubią najbardziej!
Klasa Ic powróciła do szkoły po okresie ferii zimowych zmotywowana do działania. Dużym zaskoczeniem dla dzieci był zakupiony dzięki pomocy rodziców fantastyczny zestaw do "Kodowania na dywanie". Kolorowa pomoc dydaktyczna z mnóstwem dodatków wywołała ogromne zainteresowanie wśród dzieci. Dzięki pracy na macie z wykorzystaniem kubeczków i krążków nauka będzie jeszcze łatwiejsza i przyjemniejsza. Uczniowie klasy Ic uwielbiają także programowanie z użyciem Ozobotów. Rysowanie drogi dla robocika nie sprawia im żadnej trudności, gdyż uczniowie doskonale orientują się w kodach, jakie trzeba użyć. Klasa Ic pod opieką wychowawczyni, p. Joanny Wichy, bierze udział w ogólnopolskim programie "Uczymy dzieci programować".
Gromada zuchowa "Białe Niedźwiadki" działająca przy Szkole Podstawowej nr 8 pod opieką drużynowych: p. Wioletty Mazur i p. Joanny Wichy, zakończyła okres próbny. Podczas zbiórek zuchy nabyły wiele nowych umiejętności i sprawności. Poprzez zabawę, działanie, gawędy i pląsy poznawały czym jest bycie prawdziwym zuchem. Również druhny drużynowe uczestniczyły w szkoleniach dla instruktorów ZHP. Przed nami jeszcze wiele ciekawych doświadczeń. Czuwaj!
Uczniowie klasy 1a w ramach innowacji „Zaprogramowani na przygodę” poznali ciekawy program, który posiada tryb nauki tańca i zachęca wszystkich do tańczenia oraz uczy programowania. To świetna zabawa, która ćwiczy pamięć, w której zadaniem jest zaprogramowanie tańca. Najpierw elfy pokazują jakie ruchy będą wykonywane, a następnie należy je zaprogramować tak, aby powtórzyć wcześniej pokazane ruchy. W klasie 1a wesoły karnawał trwa!
Jurek Owsiak, pomysłodawca i organizator corocznego Finału WOŚP, w roku 2020 został nominowany na laureata Pokojowej Nagrody Nobla. Nasi uczniowie - wolontariusze, poprzez swój udział w kwestowaniu na rzecz WOŚP również pośrednio przyczynili się do tej nominacji.
Jak co roku zaangażowanie naszych uczniów daje wymierne efekty. W roku ubiegłym zebraliśmy 2700 zł. Natomiast 12 stycznia 2020 r. ustanowiliśmy nowy rekord i zebraliśmy 4900 zł. W tym roku zbiórka pieniędzy odbyła się na diagnostykę i leczenie w dziecięcej medycynie zabiegowej.
Wolontariusze z naszej szkoły zbierali pieniądze do puszek zarówno na terenie szkoły oraz na terenie Chełma. Za ich wielkie zaangażowanie, serce i chęć niesienia pomocy potrzebującym bardzo dziękujemy i liczymy na nich w kolejnym roku!
Za nami kolejne spotkanie Klubu Młodego Odkrywcy. Tym razem w miniony piątek, 31 stycznia, kluby z całego miasta gościły w Szkole Podstawowej nr 7 w Chełmie. Wszyscy uczestnicy imprezy – dzieci i młodzież z chełmskich przedszkoli i szkół – wspólnie się bawili i wykonali różnorodne eksperymenty karnawałowe, a hasło przewodnie tego spotkania brzmiało „Nowy rok – nowe wyzwania”. Nasi uczniowie świetnie się zaprezentowali, wykonując oryginalne doświadczenia, które zaciekawiły innych uczestników pokazów. Wykonaliśmy następujące eksperymenty: „Skaczące robaczki”, „Dzwon nurkowy” oraz „Jak nadmuchać balon?”. Udział w spotkaniu był dla naszych uczniów kolejnym cennym doświadczeniem, wynieśliśmy z niego dużo pozytywnej energii, nowej wiedzy oraz inspiracji do dalszych badań. Opiekunami Klubu Młodego Odkrywcy w naszej szkole są p. Joanna Wicha, p. Wioletta Mazur oraz p. Małgorzata Kosmala.
Na zajęciach w klasie 1a kolejny raz pojawiały się kolorowe kubeczki i znów wywołały uśmiech na dziecięcych buziach. Kubeczki służą nie tylko do układania różnych budowli, mogą też być liczbami. Na początku wychowawczyni klasy wyjaśniła zabawę na podstawie kilku kubków, którym przepisano konkretne wartości. Dzieci otrzymały karty pracy i przeliczały kropki na kubeczkach, ich liczba wskazywała kolor kubeczka. Następnie budowano wieże według wskazanych schematów. Na kolejnych kartach pracy uczniowie musieli najpierw dokonać obliczeń, ustalić, w którym przedziale mieści się wynik i odtworzyć układ kubków według podanego kodu. Pierwszakom bardzo podobała się taka zakodowana, kubeczkowa matematyka i z zapałem pracowali w grupach. Dzieci uwielbiają uczyć się poprzez praktyczne działanie, ruch, manipulacje, a kubeczki im to zapewniają.
Zabawy uczniów klasy 1a w kodowanie podczas karnawału to różne „tańce kodowańce”. Pierwszoklasiści zakodowali tańce robotów, później wyświetlili je na tablicy interaktywnej i wspólnie tańczyli. Zajęcia z programowania prowadzi wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras.
Uczniowie klasy 1a stworzyli algorytm, zaprogramowali robota i wspólnie z nim zatańczyli fragment utworu Fryderyka Chopina. Doskonała muzyka, wyjątkowy kompozytor i wspaniała zabawa. Zajęcia pozalekcyjne z programowania prowadzi wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras.
Uczniowie kl. 1a pod kierunkiem wychowawczyni p. Elżbiety Dras zakończyli realizację IV edycji ogólnopolskiego programu Uczymy Dzieci Programować. Przez pół roku w każdym tygodniu wykonywali jedno z przygotowanych w programie zadań ucząc się podstaw programowania. Na zajęciach wykorzystywali roboty, matę do kodowania, multimedialną matę do kodowania i wiele innych narzędzi. Koordynatorzy programu przygotowali certyfikat dla nauczyciela i dyplomy dla uczniów. Są one potwierdzeniem uczestnictwa i jednocześnie podziękowaniem za udział w programie. Z Uczymy Dzieci Programować wykonaliśmy pond 10 zadań w wyzwaniu Code Week 2019 i od zespołu EduSense otrzymaliśmy nagrodę – drewniane puzzle AR. Wydarzenia zrealizowaliśmy wspólnie z wieloma uczestnikami programu i od organizatorów Code Week otrzymaliśmy specjalny certyfikat doskonałości w zakresie umiejętności kodowania. Od 1 lutego 2020 przystępujemy do V edycji programu!
Z przyjemnością informujemy, że uczniowie klasy 1a pod opieką wychowawczyni p. Elżbiety Dras pomyślnie ukończyli wyzwanie Code Week 4 All podjęte w ramach realizacji międzynarodowego projektu eTwinning „Little Seekers”. Otrzymali Certyfikat Doskonałości Code Week, gratulacje i podziękowania za pomoc w rozwijaniu umiejętności korzystania z technologii cyfrowych w Europie. Tworzenie sojuszy między nauczycielami na arenie międzynarodowej ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia kodowania większej liczbie uczniów, a my pomogliśmy zbliżyć się do tego celu.
1 września 1939 roku wojska niemieckie bez wypowiedzenia wojny przekroczyły o świcie granice Rzeczypospolitej, rozpoczynając tym II wojnę światową. W ślad za wybuchem wojny rozpoczęta okupacja niemiecka i sowiecka wpisała tragedie w losy niemalże każdej polskiej rodziny. Chociaż początek tego roku wcale nie zapowiadał zbliżającego się nieszczęścia... W tym roku mija 80 lat od roku 1939 - roku pokoju roku wojny.
Wyrazem pamięci o tamtych wydarzeniach był zaprezentowany uczniom klas VIII montaż słowno-muzyczny pod takim właśnie tytułem.
Uczniowie mogli prześledzić rozwój wypadków w tym szczególnym roku słuchając przede wszystkim relacji naocznych świadków – wspomnień utrwalonych na piśmie, w formie nagrań audio i nagrań filmowych. Mogli zobaczyć, jak decyzje natury politycznej wpływały na życie codzienne zwykłych ludzi.
Ósmoklasiści mieli okazję posłuchać oryginalnych komunikatów radiowych, zobaczyć zdjęcia dokumentujące rozgrywające się wydarzenia, ale i usłyszeć utwory muzyczne puszczane wówczas w radio – od wesołego Lambeth Walk po marszowe, patriotyczne, wojenne...
Przygotowany program, a w szczególności wspomnienia osób, które doświadczyły wojny jako dzieci, uświadomił uczniom jakie tragedie niesie ze sobą wojna.
Oby to dziejowe doświadczenie skłaniało każde pokolenie, również to dorastające, do zabiegania o pokój.
We wrześniu i w październiku 2019 r. uczniowie naszej szkoły po raz kolejny zaangażowali się w ogólnopolską akcję BohaterON – włącz historię. Akcja ma na celu uhonorowanie żyjących uczestników Powstania Warszawskiego. Wyjątkowość przedsięwzięcia w tym roku, w związku z 75 rocznicą Powstania Warszawskiego, polegała na własnoręcznym przygotowaniu kart, laurek czy też napisaniu listów do wybranych bohaterów.
Nasi uczniowie przygotowali ponad 100 kart z podziękowaniami i wyrazami uznania za odwagę, wolną Polskę, patriotyczną postawę...
Niektóre z prac zobaczycie oglądając film.
Z okazji zbliżającego się Dnia Babci i Dziadka uczniowie klasy 1a wykonywali zadania okolicznościowe z wykorzystaniem robotów. Pierwsze z nich to ,,Słoik z konfiturą i dobrymi życzeniami”. Najpierw dzieci opowiadały jakie ,,słodkie życzenia” wrzucają dla dziadków do tego słoika. Następnie omówiły w jaki sposób zakodować trasę, żeby robot przemieścił się po niej bez problemu. W miejsca przeznaczone na kody pierwszoklasiści wstawili sekwencję kolorów, w taki sposób, żeby Ozobot z miejsca startu wjechał na słoik, następnie objechał go bez wjeżdżania na zakrętkę. Ostatni kod uzupełniły w sposób, który wprowadził ruch robota w ,,pętlę zawsze”. Druga trasa dla robotów to ,,Filiżanka”. Zadanie polegało na takim uzupełnieniu kodów, żeby robot przejechał od startu na spodek filiżanki, następnie wjechał na jej ucho, a na jego końcu zatańczył. Zadania zostały wykonane i przetestowane. Programując Ozoboty uczniowie są w stanie od razu zaobserwować efekty swojej pracy, co stwarza im przyjazne warunki do przyswajania wiedzy na dodatkowych zajęciach z programowania, prowadzonych przez wychowawczynię klasy.
W dniach 11-13 grudnia 2019 roku w SP 8 realizowano rekomendowany program profilaktyczny "Archipelag Skarbów". Beneficjentami programu byli uczniowie klas ósmych, nauczyciele i rodzice. Uczniowie uczestniczyli w warsztatach interaktywnych i zajęciach z profilaktyki uzależnień, podczas których obejrzeli filmy edukacyjne "Narkomania - mówię wam nie warto" oraz "Dziękuję nie biorę". Warsztaty dla uczniów, nauczycieli i rodziców prowadził profesjonalny trener.
Program dla młodzieży realizowany był w formie dwóch mityngów trwających po 3,5 godziny.
Mityng 1 - poświęcony był zagadnieniom dotyczącym rozumienia siebie, własnych emocji i relacji z innymi osobami, a także tematyce zagrożeń wieku dorastania - sięganiu po alkohol, narkotyki, dopalacze.
Mityng 2 - dotykał problemów związanych z seksualnością człowieka i nastoletni uczestnicy programu zachęcani byli do wstrzemięźliwości seksualnej aż do pełnoletniości.
Podczas realizacji programu poruszane były również tematy presji rówieśniczej i sposoby radzenia sobie z nią, zachowań agresywnych i zachowań o uprzedmiotawiającym charakterze, zwłaszcza w relacjach chłopcy - dziewczęta.
Scenariusz programu dostarczył młodzieży rzeczową wiedzę i stworzył możliwość do aktywności, prezentowania swojej pomysłowości i twórczości literackiej.