Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Uczniowie naszej szkoły po raz kolejny wzięli udział w Ogólnopolskim Konkursie Orzeł Matematyczny. Test zawierał 21 pytań jednokrotnego wyboru. Skala trudności pytań konkursowych pozwoliła każdemu uczniowi spróbować swoich sił. Prace przed rozdaniem rozpieczętowały Panie Dyrektor Szkoły Beata Tomaszczuk i Anna Chochół oraz życzyły uczniom dobrych wyników i samych sukcesów.

Zdjęcia przedstawiają uczniów w trakcie Ogólnopolskiego Konkursu Orzeł  Matematyczny. Na zdjęciach uczniowie w strojach galowych  siedzący w ławkach oraz Dyrekcja otwierająca zestawy konkursowe, w tle elementy graficzne związane z matematyką - ołówek, długopis, ekierka i kątomierz.

Uczeń klasy VIII a, Maciej Seniuk został Laureatem Konkursu Chemicznego organizowanego przez Lubelskiego Kuratora Oświaty dla uczniów szkół podstawowych w roku szkolnym 2023/2024. Uzyskał imponujący wynik 40/40 pkt. Kuratoryjne konkursy przedmiotowe to jedne z najważniejszych sprawdzianów wiedzy, w jakich mogą startować uczniowie. Udział w nich wymaga zarówno dla ucznia, jak i przygotowującego go nauczyciela, ogromnego zaangażowania oraz wielu godzin pracy. Maciej każdy etap konkursu (szkolny, rejonowy i wojewódzki) traktował jak poważne wyzwanie, z którego wywiązywał się wzorowo, a wielomiesięczny wysiłek zaowocował sukces. Ucznia do konkursu przygotowywała nauczycielka chemii p. Karolina Nadolska-Tatys.

Zdjęcie przedstawia laureata wojewódzkiego konkursu kuratoryjnego z chemii wraz z Panią Dyrektor, w tle tablica patrona szkoły.

17 kwietnia na terenie naszej szkoły została zorganizowana mini gra terenowa poświęcona 1058. rocznicy Chrztu Polski. W zmaganiach rywalizowały trzyosobowe zespoły uczniów reprezentujących klasy czwarte, piąte i szóste. Głównym celem gry było przybliżenie uczniom kluczowego wydarzenia dla naszej Ojczyzny, jakim był Chrzest Polski. Uczestnicy gry rozwiązując poszczególne zadania mogli wykazać się posiadaną wiedzą oraz doskonalić umiejętność pracy w zespole.
Zwycięzcami rywalizacji okazali się uczniowie klasy 5C, miejsce druge zajęła klasa 4C, a miejsce trzecie 6C. Drużyny, które znalazły się na podium zostały uhonorowane pamiątkowymi dyplomami.
W dniu dzisiejszym zostali również nagrodzeni uczniowie klas 1-3, którzy brali udział w konkursie plastycznym „Chrzest Polski w oczach dziecka”. Zwycięzcami w poszczególnych kategoriach zostali:

W kategorii klas I:
1. Aleksandra Mielniczuk klasa 1a
2. Pola Być klasa 1c
3. Victoria Szyszkowska klasa 1a
Wyróżnienie:
Mateusz Kaniewski 1c
Zuzanna Horyłek 1b

W kategorii klas II:
1. Julia Charczuk klasa 2a
2. Natalia Małysz klasa 2d
3. Paulina Szpakowska klasa 2b
Wyróżnienie:
Hanna Suprun 2d
Kamil Worobik 2c

W kategorii klas III:
1. Wiktoria Petruk klasa 3a
2. Bartosz Masłowski klasa 3c
3. Szymon Bedłuszak 3a

Wszyscy zwycięzcy oraz osoby wyróżnione zostały nagrodzone pamiątkowymi dyplomami oraz drobnymi upominkami.

Organizatorami wydarzenia byli p. Marzena Stadnik, p. Eliza Pietruk oraz p. Arkadiusz Borowiec.

Kolaż prac plastycznych oraz zdjęć przedstawiających uczniów podczas zabawy terenowej upamiętniającej Chrzest Polski.

„I tylko pamięć została
Po tej katyńskiej nocy...
Pamięć nie dała się zabić
nie chciała ulec przemocy.
I woła sprawiedliwość
prawdę po świecie niesie…
Prawdę o jeńców tysiącach
Zgładzonych w katyńskim lesie”. 

 

Dnia 16 kwietnia 2024 roku społeczność szkoły pochyliła się z szacunkiem nad mogiłami ofiar zbrodni katyńskiej, uczestnicząc z powagą w akademii ku pamięci ofiar Katynia, Starobielska, Ostaszkowa. Pamięć o tej straszliwej zbrodni sprzed 84 lat przetrwała w sercach młodego pokolenia. Rocznica zbrodni katyńskiej, po raz kolejny, przypomina o tragicznych losach polskich jeńców. Wydarzenia z 1940 r. zapisane na kartach historii Polski krwią i męczeńską śmiercią Polaków należą do najbardziej dramatycznych. Tam, na nieludzkiej ziemi, zabito wiarę, nadzieję i miłość(…)
Uroczystość przygotowali uczniowie klasy 7a pod opieką Pani Moniki Szlagowskiej, oprawa plastyczna Pani Ewy Słomczyńskiej.

Zdjęcia uczniów podczas apelu upamiętniającego 84. rocznicę Zbrodni Katyńskiej.

Popularne farby, kredki, pędzle w różnych rozmiarach, ale także błyszczące koraliki, kolorowe nici, miękki polar, a czasem twarda modelina i gąbka tapicerska. To wszystko i wiele więcej, można znaleźć w pracowni ilustratora. Czym zajmuje się ilustrator? Jak powstają jego prace? Uczniowie klasy 2 c rozpoczęli zajęcia na przekór powiedzeniu i ocenią książkę jedynie po okładce. Wybrali ulubione ilustracje i wspólnie zastanowiali się, jak mogły powstać. W trakcie miniwykładu poznali zaskakujące techniki pracy ilustratorki. Zainspirowani filmowymi wskazówkami artystki, uruchomili wyobraźnię i stworzyli rysunki z pozornie bezkształtnego bazgrołu. Następnie zmierzyli się z samodzielnym ilustrowaniem okładki do „Kroniki przygód Druceli”, którą pisali przez cały rok szkolny...ale o niej już niebawem. Na zajęciach powstała wspólnie wykonana okładka.

Zdjęcia przedstawiające uczniów prezentujących swoje prace w ramach zajęć nt. Kto ilustruje nasze bajki?

Czy portret może być czymś więcej niż tylko przedstawieniem czyjegoś wizerunku? Czy da się połączyć na papierze swoje emocje i odczucia z kolorami, fakturami i ... zapachami? Zapach przywodzi na myśl różne emocje i skojarzenia, do których uczniowie klasy 2c sięgnęli odkrywając tajniki portretowania. 

Lekcję rozpoczęła się analizą dzieł znanych artystów takich, jak Leonadro da Vinci, Stanisław Wyspiański, czy Stanisław Ignacy Witkiewicz. Na ich podstawie uczniowie rozmawiali o emocjach i sposobach ich utrwalania w sztuce. Następnie wąchali olejki eteryczne i przyprawy przywołując emocje oraz skojarzenia z nimi związane. Na podstawie tego doświadczenia, wymieszali farby z wybranymi olejkami i stworzyli pachnące autoportrety.


Jak zamknąć lekturę w pudełku? Wystarczy takie posiadać, a do środka włożyć rekwizyty kojarzące się z treścią podczas czytania książki, co pomaga tę fabułę zapamiętać.
Metoda lekturowego pudełka sprawdziła się w klasie 2 c podczas omawiania książki „Sposób na Elfa” jako forma podsumowania wiadomości o lekturze. Dzieci z wielkim zaangażowaniem prezentowały zebrane przez siebie przedmioty kojarzące się z utworem literackim, w pięknie przyozdobionych pudełkach. Drugoklasiści, dzięki tej metodzie, świetnie zdały egzamin ze znajomości treści. Nie mogły zaglądać do pudełek innych osób, co wzbudzało spore zaciekawienie. W rekwizytach znalazły się bardzo zaskakujące rzeczy, nawiązujące do treści lektury. Dzieci miały bardzo ciekawe pomysły i bardzo różny sposób myślenia. Wykazały się kreatywnością i sprytem. Były ciekawe nawzajem swoich przyniesionych skarbów. Na pewno jeszcze wrócimy do tej metody omawiania lektur.


Klasa 2c wzięła udział w zajęciach pn. „koLEGOwanie w bibliotece”, łączące książkę z konstruowaniem budowli z klocków LEGO.
Lego i wspólnie przeczytane książki były doskonałą inspiracją w tworzeniu ciekawych historii, które powstały tego dnia podczas zajęć. Uczniowie z ogromnym zaangażowaniem pracowali w grupie tworząc wspólne budowle z klocków lego. Na zakończenie powstała jedna piękna historyjka.
Tego dnia dzieci miały jeszcze WIELKĄ niespodziankę! Dzięki odbywającej się w bibliotece tego dnia wystawie 19. Nadbużańskiej Brygady Obrony Terytorialnej chłopcy i dziewczynki wzięli udział w zajęciach z pierwszej pomocy, mogli obejrzeć z bliska wyposażenie żołnierza: broń, kamizelki, hełmy czy maski. To była niezapomniana wizyta w Chełmskiej Bibliotece Publicznej.


W dniu 13 kwietnia 2024 r. odbyła się 84. rocznica Zbrodni Katyńskiej oraz 14. rocznica Tragedii Smoleńskiej. Uroczystość rozpoczęła się mszą świętą w kościele Rozesłania Apostołów. W homilii podczas mszy w intencji ofiar Katynia proboszcz parafii mówił, jak ważna jest pamięć o tych wydarzeniach. Po nabożeństwie uczestnicy uroczystości przeszli na Górę Chełmską. Prezydent Miasta Chełm Jakub Banaszek w swojej wypowiedzi podkreślił, jak ważna jest pamięć o bohaterach, którzy oddali życie broniąc naszej ojczyzny. Oddając hołd ofiarom tych tragicznych wydarzeń, poszczególne delegacje złożyły kwiaty przy Mauzoleum na Górze Chełmskiej W uroczystości wzięli udział przedstawiciele władz miasta, instytucji, służb mundurowych oraz przedstawiciel naszej Szkoły, Pani Wicedyrektor Anna Chochół oraz przedstawiciele Pocztu Sztandarowego.

Kolaż zdjęć przedstawiający szkolne poczty sztandarowe oraz uczestników w czasie uroczystości upamiętniających 84. rocznicę Zbrodni Katyńskiej oraz 14 rocznicę Tragedii Smoleńskiej.

 

11 kwietnia br. uczniowie naszej szkoły po raz kolejny przystąpili do udziału w ogólnopolskim konkursie języka angielskiego The Big Challenge. 39 uczniów z klas IV- VIII zmagało się z zadaniami sprawdzającymi rozumienie wypowiedzi ustnych i pisemnych, formułowanie reakcji językowych oraz zagadnieniami kulturoznawczymi. Trzy sesje na czterech poziomach zaawansowania trwały po 45 minut i odbyły się całkowicie w formule online. Wyniki konkursu zostaną ogłoszone za kilka tygodni. Konkurs przygotował zespół nauczycieli języka angielskiego.

Kolaż zdjęć przedstawiających uczniów ubranych na galowo biorących udział w Ogólnopolskim Konkursie The Big Challenge.

Natura zawsze stanowiła inspirację dla ludzkich osiągnięć. Od ptaka do samolotu to kolejne innowacyjne zadanie uczniów klasy 2a w ramach fascynującego międzynarodowego projektu eTwinning ,,BioKids”. Realizując to zadanie, uczniowie zgłębili wiedzę o ptakach, a następnie przenieśli ją na grunt technologii. Poprzez różnorodne działania, takie jak oglądanie filmów, tworzenie papierowych ptaków, modelowanie ich w narzędziu do projektowania 3D oraz dyskusje z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, dzieci odkrywały podobieństwa i różnice między ptakami a samolotami. Istotnym elementem projektu jest wykorzystanie sztucznej inteligencji, która wspomaga proces twórczy uczniów, pomagając im w wizualizacji swoich koncepcji (samolotów, litery z motywem samolotu) oraz projektowaniu. Uczniowie skonstruowali trójwymiarowe samoloty z różnych materiałów i wraz z partnerami tworzą hasło projektowe z liter nawiązujących do tematyki samolotów, co dodatkowo angażuje ich w proces twórczy i współpracę z innymi.
Projekt ,,BioKids" nie tylko poszerza wiedzę uczniów, ale także rozwija ich umiejętności techniczne, kreatywność oraz zdolność współpracy.

Kolaż zdjęć przedstawiających uczniów podczas prezentowania swoich prac  w ramach międzynarodowego projektu eTwinning BioKids.

7 grudnia 2023 r. odbył się Ogólnopolski Konkurs „Orzeł Edukacji Wczesnoszkolnej”. Test składał się z 21 pytań jednokrotnego wyboru. Skala trudności pytań konkursowych pozwoliła każdemu uczniowi spróbować swoich sił. Uczestnicy tegorocznej edycji wykazali się dużą wiedzą, uzyskując wysokie wyniki. Z tego powodu składamy gratulacje wszystkim uczniom, którzy postanowili wziąć udział w konkursie, wykazując wielkie zaangażowanie.

Tytuł laureata otrzymali:

Anna Pudło klasa 2 b  n-l Justyna Prystupa

Anna Grzywna klasa 2 d  n-l Joanna Wicha

Borys Szwajkowski, Gabriela Dadas klasa 3 c n-l Marianna Niemczuk

 

W imieniu organizatora konkursu, Pani Dyrektor Beata Tomaszczuk wręczyła uczniom dyplomy wraz z gratulacjami i życzeniami kolejnych sukcesów!

 

Zdjęcia przedstawiające laureatów oraz uczestników Ogólnopolskiego Konkursu Orzeł w Edukacji Wczesnoszkolnej na zdjęciu z Panią Dyrektor, w tle puchary.

Zapraszamy uczniów z kl. 8 naszej szkoły na Bal Młodych 2024 „Pójdę w trampkach”. Ta impreza taneczna odbędzie się w naszej sali gimnastycznej 27 kwietnia w godz. 18.00-24.00. Zabawę poprowadzi TAKI WODZIREJ, czyli Piotr Maksymiuk. Jest to gwarancja wspaniałej zabawy i świetnej muzyki. Do udziału w balu zaproszeni są uczniowie klas ósmych, szkół średnich i studenci. Wszystkich uczestników obowiązuje strój wieczorowy oraz trampki.

Zapisy są prowadzone przez formularz internetowy pod linkiem: https://tiny.pl/d7r9s Regulamin wydarzenia znajduje się tutaj: https://docs.google.com/.../1QjPOmPof8jvwowaE.../mobilebasic

Więcej informacji na temat balu dostępnych jest tutaj: https://www.facebook.com/events/263287320160322

Plakat zachęcający do udziału w Balu Młodych,  na zdjęciu grafika przedstawiająca tańczącą parę  oraz trampki i kwiaty w różnych kolorach.

 

12 marca uczniowie z klas 2a i 2b mieli okazję uczestniczyć w niezapomnianej wyprawie do Lublina. Ich przygoda rozpoczęła się od odwiedzenia Teatru im. Hansa Christiana Andersena, gdzie obejrzeli spektakl ,,Idziemy po skarb". Dzieci były zachwycone przedstawieniem, które przypomniało im, że prawdziwe bogactwo tkwi w przyjaźni, domu, rodzinie i prostych radościach życia. Następnie uczniowie odwiedzili Muzeum Wsi Lubelskiej, gdzie zgłębiali tajniki życia wiejskiego i bogactwo kulturowe regionu. Wzięli też udział w warsztatach ,,Tradycje wielkanocne na Lubelszczyźnie", co dało im możliwość bliższego poznania lokalnych zwyczajów i tradycji związanych ze Świętami Wielkanocnymi. Podczas spaceru po urokliwych uliczkach Starego Miasta, uczniowie odkrywali historię Lublina i podziwiali piękno okolic zamku. Na koniec wizyty odwiedzili sklep z pamiątkami, gdzie każdy mógł znaleźć coś dla siebie. To był wspaniały dzień, pełen radości, nauki i nowych doświadczeń. Wrażenia z wycieczki na pewno na długo pozostaną w pamięci dzieci.


Samorząd Uczniowski, Caritas i PCK naszej szkoły w dniach 26 i 27 marca zorganizował kiermasz stroików i dekoracji wielkanocnych. Pozyskane pieniądze przekazane zostaną Stowarzyszeniu Hospicjum Domowe im. ks. kan. Kazimierza Malinowskiego, które niesie pomoc osobom bardzo ciężko chorym oraz na budowę Centrum Wsparcia Hospicyjno- Opiekuńczego w Nowinach.

Przeprowadzenie kiermaszu to jedno z działań, które podjęliśmy w ramach projektu: ,,Pola Nadziei’’. Jest to międzynarodowy program realizowany od wielu lat w różnych miastach Polski. Jego głównym celem jest pozyskiwanie środków dla hospicjów i pomoc ludziom terminalnie chorym.

Serdecznie dziękujemy wszystkim uczniom, nauczycielom, rodzicom i wychowawcom, którzy nie pozostali obojętni i wsparli ten szczytny cel przygotowując wspaniałe stroiki i dekoracje. Jesteśmy również wdzięczni, że cieszyły się one ogromnym zainteresowaniem kupujących.

Kiermasz wielkanocny wsparły następujące klasy wraz z rodzicami i wychowawcami:

I a – wychowawca p. Magdalena Gardzińska

I b – wychowawca p. Wioletta Lewczuk

I c – wychowawca p. Eliza Pietruk

II a – wychowawca p. Elżbieta Dras

II b- wychowawca p. Justyna Prystupa

II c – wychowawca p. Elżbieta Rybak

II d – wychowawca p. Joanna Wicha

III a – wychowawca p. Jolanta Rozwód

III b – wychowawca p. Berenika Zdunek

III c – wychowawca p. Marianna Niemczuk

IV a – wychowawca p. Monika Lenart

IV c – wychowawca p. Anna Gieleta

V b – wychowawca p. Agnieszka Szczepanik

V c – wychowawca p. Karolina Nadolska-Tatys

VI a – wychowawca p. Ewa Skórzewska-Popek

VI b – wychowawca p. Magdalena Zosiuk

VI c – wychowawca p. Agata Wojtasiuk

VII b – wychowawca p. Beata Folusz

VIII a – wychowawca p. Marzena Mazurek

Dziękujemy również za dostarczenie dekoracji pani Monice Szlagowskiej i pani Celinie Skibińskiej.

Grafika przedstawiająca  stylizowane zdjęcia w kształcie zdobionych jaj wielkanocnych, na których są uczniowie i nauczyciele podczas świątecznego kiermaszu szkolnego.

Wielkanoc to jedne z najstarszych i najważniejszych świąt obecnych w polskiej kulturze. To święta, z którymi związana jest największa ilość zwyczajów i tradycji. Wielkanocne przygotowania są również widoczne w klasie 1c.
Dzięki zajęciom tematycznym dzieci poznały bliżej tradycje i zwyczaje świąteczne.
Z wielkim zaangażowaniem przygotowywały ozdoby związane ze świętami wielkanocnymi. Tworzyły piękne prace podczas zajęć informatycznych. Jednak najwięcej radości, przysporzyły dzieciom „Poszukiwania wielkanocnego zajączka”. Zabawa polegała na zebraniu kolorowych jajek do koszyczka, ukrytych na terenie szkolnego placu zabaw. Okazało się, że uczniowie 1c to prawdziwi mistrzowie w tej dziedzinie. Po zebraniu wszystkich jajeczek dzieci miały okazję wykorzystać swoje umiejętności matematyczne i podzielić jajka tak, by każdy miał tyle samo.

Kolaż zdjęć przedstawiających uczniów klasy 1c podczas różnorodnych zajęć poświęconych tematyce świąt wielkanocnych.

Uczniowie naszej szkoły corocznie uczestniczą w świątecznym konkursie plastycznym organizowanym przez Młodzieżowy Dom Kultury w Chełmie. Tegoroczna edycja pt. „Pisanka Wielkanocna” cieszyła się również ogromnym zainteresowaniem. Na konkurs wpłynęło bardzo dużo pięknych prac w różnych kategoriach wiekowych z przedszkoli i szkół z całego regionu. Bardzo nas cieszy fakt, że uczniowie z naszej szkoły zdobyli tak wiele nagród i wyróżnień za wykonanie pięknych pisanek wielkanocnych. Otrzymali następujące nagrody:

Nagrodę Muzeum Ziemi Chełmskiej im. Wiktora Ambroziewicza w Chełmie otrzymała Emilia Majkutewicz uczennica kl. III A – nauczyciel pani Jolanta Rozwód

Nagrodę w kategorii kl. I – III otrzymała Amelia Grabińska uczennica kl. III A - nauczyciel pani Jolanta Rozwód

Wyróżnienia w kategorii kl. I – III otrzymali:

Amelia Lao i Antonina Radzicka kl. I C – nauczyciel pani Eliza Pietruk
Wiktoria Petruk i Szymon Bedłuszak kl. III A - nauczyciel pani Jolanta Rozwód

Nagrodę w kategorii kl. IV – VI otrzymała Weronika Majdan kl. V B – nauczyciel pani Agnieszka Szczepanik

Wyróżnienia w kategorii kl. IV– V otrzymał Paweł Sado kl. VI A – nauczyciel pani Ewa Słomczyńska

Wszystkim nagrodzonym i wyróżnionym uczniom gratulujemy i życzymy kolejnych wspaniałych sukcesów!

Kolaż zdjęć przedstawiających relację z rozdania nagród w konkursie pt. „Pisanka Wielkanocna” oraz  prace konkursowe.

15 marca 2024 roku uczniowie naszej szkoły wzięli udział w XXIII Przeglądzie Pieśni i Poezji Religijnej i Patriotycznej, którego organizatorem było II Liceum Ogólnokształcące im. gen. Gustawa Orlicz-Dreszera w Chełmie. Główne cele konkursu to propagowanie postaw religijnych i patriotycznych wśród młodzieży Chełma i powiatu chełmskiego a także promowanie młodych talentów. Patronat nad przeglądem objął Wydział do Spraw Wychowania Katolickiego Archidiecezji Lubelskiej i Parafia pw. św. Kazimierza w Chełmie.

W grupie wiekowej – klasy IV-VI w kategorii soliści wyróżnienie otrzymał Cyprian Wasyjczuk – uczeń klasy V C a w kategorii recytacja: Maja Kuśniewska z IV C i Julia Łuć z V C. Uczniów wspierali: p. Beata Reps, p. Anna Radziszewska–Smutniak, p. Agata Wojtasiuk i p. Sebastian Krukowski.

Relacja fotograficzna z  XXIII Przeglądu Pieśni i Poezji Religijnej i Patriotycznej, na zdjęciach laureaci konkursu oraz otrzymane przez nich dyplomy.

W ramach przygotowań do Świąt Wielkanocnych, uczniowie z klasy 2a stworzyli imponujące wielkanocne prace. Wśród nich znajdują się zarówno wielkie pisanki wykonane z materiałów dostępnych w sali, jak i wirtualne pisanki stworzone przy użyciu aplikacji genially. Dodatkowo, uczniowie zaprezentowali własne pomysły na to, co może powstać z jajek. Wspólnie pracując w grupach oraz indywidualnie, dzieci rozwijały swoją kreatywność, czerpiąc radość i satysfakcję z procesu tworzenia.

Zdjęcia przedstawiające pozujące grupy uczniów oraz pisanki stworzone przez nich z materiałów dostępnych w klasie.

Uczniowie klasy VIa – wych. P. Ewa Skórzewska-Popek poczuli już wiosenną atmosferę świat wielkanocnych. 26 marca br. uczestniczyli w warsztatach w chełmskim muzeum. Szóstoklasiści poznali pisanki z różnych części Polski oraz wzbogacili swoją wiedzę, jak zdobiło się jajka w różnych częściach świata. Podziwiali wzornictwo ludowe pisanek, które wykonane były różnymi technikami i naturalnymi farbami, a które przeszły już do historii. Każdy uczeń przygotował się twórczo do świąt Wielkiej Nocy i wykonał swoje jajko ,,pisane” woskiem. Warsztaty zmusiły uczestników do artystycznego spojrzenia na świat, przez co rozwinęli swoje zdolności plastyczne i manualne.

Relacja fotograficzna przedstawiająca klasę szóstą podczas wielkanocnych warsztatów w chełmskim muzeum.

Powitanie wiosny to wyjątkowo przyjemne wydarzenie.
Uczniowie 1c z wielkim zaangażowaniem przygotowywali się do obchodów Pierwszego Dnia Wiosny. W ostatnim czasie, uczestniczyli w warsztatach przyrodniczych w Chełmskiej Bibliotece Pedagogicznej, dowiadując się, jak ważne są drzewa i ich ochrona dla człowieka oraz środowiska przyrodniczego. Wypatrując oznak wiosny, wysiewali nasiona owsa i rzeżuchy, prowadząc obserwacje przyrodnicze. Zwieńczeniem tych działań był spacer oraz zabawy na świeżym powietrzu, w promieniach wiosennego słońca. Wszystkie powyższe działania dostarczyły dzieciom wiele radości i satysfakcji.

Zdjęcia przedstawiające uczniów podczas zajęć projektowych oraz spaceru w ramach oczekiwania na pierwszy dzień wiosny.

Dwie grafiki jedna przedstawiająca symbol polskiego czerwonego krzyża a druga to pisanka z podpisem „Wielkanoc z PCK”

Wielkanoc z Polskim Czerwonym Krzyżem to akcja, w którą zaangażowało się wielu uczniów naszej szkoły. Dzięki młodym darczyńcom, wiele osób dla których zakup produktów i przygotowanie wielkanocnych potraw, jest dużym wyzwaniem finansowym, otrzyma pomoc. Paczki żywnościowe dotrą do najbardziej potrzebujących osób.
Dziękujemy zespołom klasowym, które wzięły udział w akcji:
Ic – wych. E. Pietruk
IVa – wych. M. Lenart
Vb – wych. A. Szczepanik
VIa – wych. E. Skórzewska-Popek
VIIIa – wych. M. Mazurek

Dary przyniesione przez uczniów w ramach akcji.

“Walczyli dla nas – zawalczmy dla nich”

VIII Wielkanocna Paczka dla Bohatera
w Ósemce

Plakat stowarzyszenia PACZKA DLA BOHATERA .

Po raz ósmy wolontariusze Szkolnego Koła Caritas zainicjowali ogólnopolską wiosenną akcję „Paczka dla Bohatera”. Przedsięwzięcie to jest inicjatywą społeczną, której głównym celem jest wsparcie obywateli polskich, którzy walczyli o wolność, suwerenność i niepodległość Ojczyzny w formacjach Wojska Polskiego, sojuszniczych armii państw koalicji antyhitlerowskiej, podziemnych organizacjach ruchu oporu, byłych więźniów hitlerowskich obozów koncentracyjnych i stalinowskich łagrów oraz osób represjonowanych przez PRL czy weteranów rannych i poszkodowanych na misjach pokojowych.

Patronat honorowy nad akcją objęli:
Ministerstwo Obrony Narodowej
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Instytut Pamięci Narodowej

W tej wiosennej edycji udział wzięli uczniowie, ich Rodzice i wychowawcy klas:
• klasa VI a – wychowawca p. Ewa Skórzewska-Popek
• klasa VI c – wychowawca p. Agata Wojtasiuk
• klasa V b – wychowawca p. Agnieszka Szczepanik. Indywidualnie akcję wsparła ucz. Zuzanna Kobak.
• klasa IV a – wychowawca p. Monika Lenart

Artykuły żywnościowe przyniesione przez uczniów w ramach akcji.

Zebrane artykuły odebrali żołnierze z 19. Chełmskiego Dywizjonu Artylerii Samobieżnej.

Organizatorkami tegorocznej akcji w naszej szkole były p. Aneta Kowalewskap. Joanna Wicha – opiekunki Szkolnego Koła Caritas.

DZIĘKUJEMY! Uczniom, Rodzicom, Wychowawcom!

Wolontariusze i opiekunowie SK Caritas

Z okazji pierwszego dnia kalendarzowej wiosny Samorząd Uczniowski przygotował wiele atrakcji dla uczniów. Pierwszą z nich był konkurs ,,Kolory wiosny’’. Zadaniem jego uczestników było przygotowanie barwnych strojów zawierających jak najwięcej kolorów. W swoich stylizacjach można było również wykorzystać elementy nawiązujące do wiosny.

Jury przyznało następujące nagrody i wyróżnienia:

I miejsce - Maja Bil

II miejsce - Aleksandra Nowakowska

III miejsce - Miłosz Niemiec

Wyróżnienia: Inga Tracichleb, Maja Kuśniewska, Damaris Łatka.

Największą atrakcją dla uczniów okazało się jednak losowanie upominków ufundowanych przez SU. Od godziny 10.00 uczniowie potwierdzali swoją obecność w szkole wrzucając karteczki ze swoim nazwiskiem do specjalnie przygotowanego pudełka. Podczas długiej przerwy wszyscy liczyli na to, że to właśnie ich nazwisko zostanie wyczytane. 25 szczęśliwców zdobyło nagrody. Podczas przerw uczniowie mieli również możliwość posłuchania swoich ulubionych piosenek, a dzień przebiegał szybko i przyjemnie bez pytania, sprawdzianów i kartkówek.

Relacja fotograficzna z konkursu Kolory Wiosny, uczniowie są ubrani w kolorowe stroje. Losowanie nagród podczas Dnia Samorządności w Ósemce.

Temat kosmosu zachwycił wszystkich uczniów. Dzieci dowiedziały się, kim był słynny Mikołaj Kopernik oraz co takiego odkrył. Wśród różnych rozmiarów, kolorów i kolejności poznawanych planet, każdy znalazł swoją ulubioną. W utrwaleniu wszystkich nazw i kolejności pomogła kosmiczna piosenka. Praca w programie Paint utrwaliła poznane figury geometryczne, z których udało się stworzyć planety, gwiazdy oraz rakiety. Własnoręcznie robione rakiety i modele układu słonecznego usprawniły małą motorykę dzieci. Stworzone włochate breloczki i kosmiczne potworki stały się ulubionymi maskotkami dzieci. Kończąc tematykę kosmosu, wszyscy za pomocą farb wykonali przepiękne i kolorowe obrazki Układu Słonecznego.

Kolaż zdjęć przedstawia uczniów klasy I a podczas zajęć projektowych dotyczących kosmosu. Na fotografiach dzieci wraz z wykonanymi przez siebie pracami.

Przed Wielkanocą uczniowie klasy 2a przeprowadzili ekscytujące eksperymenty z jajkami. Praktyczne doświadczenia nie tylko dostarczyły dzieciom ogromnej radości i wspaniałej zabawy, ale też pozwoliły im poszerzyć swoją wiedzę i zrozumieć świat nauki. Zachęcamy do obejrzenia filmów z nagraniami tych fascynujących eksperymentów oraz ciekawymi komentarzami uczniów na temat ich doświadczeń.
1.Kiedy jajko tonie, a kiedy pływa?, 2.Gumowe piłeczki zrobione z jajek., 3.Co łączy zęby i jajka?, 4.Surowe czy ugotowane?, 5.Jak oddzielić żółtko od białka?


Samotność i niepewność, brak bliskich to uczucia, jakie na co dzień towarzyszą osobom w podeszłym wieku i przebywającym z dala od rodziny.

Uczniowie klas I – III ze Szkoły Podstawowej nr 8 uczęszczający na zajęcia świetlicowe zaangażowali się w przygotowanie świątecznych kartek dla seniorów. Chcąc wywołać w tym wyjątkowym czasie uśmiech na twarzach seniorów, własnoręcznie wykonali kartki wielkanocne, które zostały przekazane do siedziby Stowarzyszenia Tak Niewiele. Dzieci wykazały się dużym zaangażowaniem, kreatywnością oraz talentami plastycznymi. Przygotowały bardzo kolorowe i ciekawie zaprojektowane kartki z wykorzystaniem różnych technik plastycznych, które staną się dla seniorów okazją do uśmiechu, radości i wzruszenia, a także są przejawem otwartości na drugiego człowieka.

Jesteśmy przekonani, że zwykłe gesty życzliwości dodadzą wszystkim obdarowanym mocy i siły oraz wiary w lepsze jutro.

Opiekun: Celina Skibińska

Zdjęcia uczniów podczas wykonywania kartek wielkanocnych dla seniorów w ramach zajęć świetlicowych.

W lutym bieżącego roku odbył się w naszej szkole konkurs plastyczny dla uczniów klas 6-8 na plakat związany z Narodowym Dniem Żołnierzy Wyklętych. Organizatorem tego przedsięwzięcia była pani Ewa Słomczyńska.
Na konkurs wpłynęło 38 prac, z czego komisja wyłoniła laureatów i przyznała wyróżnienia: 

I miejsce – Maja Wójcicka i Zofia Sobczyk z kl. VII C
IImiejsce – Amelia Nowosad i Natalia Nowicka z kl. VI C
III miejsce – Paweł Sado z kl. VIA, Weronika Rejman i Julia Skubiszewska z kl. 7 B

WYRÓŻNIENIA:
Weronika Dynysiuk kl. 7 A
Magdalena Pawelec kl. 7 A
Bartosz Łatka kl. 7 C
David Shutovskyi kl. 7 C
Oliwier Krupa kl. 7 C
Emil Omelko kl. 6 B

Uczniowie zostali nagrodzeni dyplomami. Ich prace zostały wyeksponowane na szkolnej wystawie.

Kolaż zdjęć prac konkursowych  oraz laureatów konkursu plastycznego dla uczniów klas 6-8 na plakat związany z Narodowym Dniem Żołnierzy Wyklętych. Uczniom towarzyszy Pani Dyrektor i zaproszony gość. Zwycięzcy prezentują dyplomy.

Uczniowie bardzo chętnie zdobywają nowe umiejętności. Szczególnie, jeśli dotyczą czegoś, co sprawia im ogromną przyjemność. Tak właśnie było z warsztatami pieczenia pizzy, na które obie klasy wybrały się do restauracji Champion w Chełmskim Parku Wodnym. Dzieci, nie tylko krok po kroku, poznawały tajemnice powstawania przysmaku, ale także uczyły się, jak należy zachowywać się podczas posiłku w restauracji. Pizza wyszła przepyszna! Dzieci szczęśliwe wróciły do szkoły.

Zdjęcia przedstawiają uczniów klasy 2d i 3c podczas warsztatów kulinarnych oraz gry w bilard.

Uczniowie naszej szkoły wzięli udział w Międzyszkolnym Konkursie Plastycznym „KOBIETY W WOJSKU POLSKIM” organizowanym przez Klub Wojskowy w Chełmie. Na konkurs wpłynęło ponad osiemdziesiąt prac w różnych kategoriach wiekowych. Tym razem nagrody i wyróżnienia zdobyły również uczennice naszej szkoły:
Amelia Grabińska, uczennica kl. 3A - II NAGRODA
Kornelia Madejek, uczennica kl. 2B - WYRÓŻNIENIE 

Gratulujemy zdobytych nagród naszym młodym artystkom i życzymy kolejnych sukcesów!

Grafika przedstawiająca prace konkursowe oraz laureatów konkursu KOBIETY W WOJSKU POLSKIM.

Plakat zachęcający do uczestnictwa w przedsięwzięciu Godzina dla Ziemi WWF.

Cokolwiek przydarzy się Ziemi, przydarzy się człowiekowi.

  

Drodzy Rodzice i Uczniowie,
zachęcamy do udziału w akcji, która jest obchodzona na całym świecie pod koniec marca. Jej głównym zamierzeniem jest troska o przyszłość naszej planety – Ziemi. Polega ona na zgaszeniu na jedną godzinę światła w naszych domach. Tegoroczna edycja w Polsce poświęcona jest rzekom, które umierają i potrzebują ludzkiej pomocy.
Bądźmy razem – 23 marca br. o godz. 20.30 zgaśmy na godzinę światło w symbolicznym geście solidarności z ideą ochrony kuli ziemskiej!

                                                                                      Z poważaniem,
                                                                                      Mirosław Proppe
                                                                                      Prezes Zarządu WWF Polska

Plakat zachęcający do uczestnictwa w przedsięwzięciu Godzina dla Ziemi WWF.

W dniu 28.02.2024 r. klasa II b wzięła udział w zajęciach o ekologii w Bibliotece Pedagogicznej w Chełmie. Zajęcia rozpoczęły się od eksperymentów z wodą, co bardzo zaciekawiło dzieci. Później Pani bibliotekarka przedstawiła teatrzyk kamishibai. Historia opowiadała o dziewczynce, która nie miała łatwego dostępu do wody i na co dzień musiała przemierzać bardzo długą drogę, aby ją zdobyć. Ta historia z pewnością uświadomiła dzieciom, że należy oszczędzać wodę, bo dla niektórych jest ona bardzo cennym źródłem do życia. Następnie uczniowie zostali podzieleni na grupy i musieli przenieść butelkę wody z jednego końca sali na drugi. To doświadczenie miało uzmysłowić dzieciom, że ta praca jest bardzo ciężka i wymaga od nich dużego wysiłku. Na koniec zajęć przeprowadzono zajęcia ruchowe przy muzyce o wodzie. Z pewnością dzieci po zajęciach wyciągnęły własne wnioski, które pomogły im zrozumieć, że nie wszyscy ludzie na świecie mają łatwy dostęp do wody i muszą się ciężko napracować, aby tę wodę zdobyć.

Zdjęcia przedstawiające uczniów klasy II b podczas zajęć ekologicznych w Bibliotece Pedagogicznej w Chełmie.

W dniu 10 marca 2024 r. odbyła się 80. rocznica upamiętniająca ofiary egzekucji na Targowicy. W uroczystości wzięli udział przedstawiciele parlamentarzystów, władz miasta, instytucji, służb mundurowych oraz przedstawiciele naszej Szkoły, Pani Dyrektor Beata Tomaszczuk, Pani Wicedyrektor Anna Chochół, harcerze i przedstawiciele Pocztu Sztandarowego. Egzekucja na Targowicy miała miejsce 10 marca 1944 r. , kiedy to Niemcy rozstrzelali 36 Polaków. W większości byli oni członkami oddziału dyspozycyjnego Kierownictwa Dywersji Inspektoratu Rejonowego Armii Krajowej „Chełm”, którzy po dekonspiracji byli przetrzymywani na Zamku Lubelskim. Była to największa publiczna egzekucja w okupowanym Chełmie podczas II wojny światowej. Stanowiła ona niemiecki odwet za zabicie wysokiej rangi oficera SS i jego adiutanta oraz ciężkie zranienie kierowcy niemieckiego samochodu w zasadzce zorganizowanej 7 marca 1944 r. przez polskich partyznatów w Maryninie koło Siedliszcza.

Uroczystości rozpoczęły się Mszą Świętą w parafii pw. Rozesłania św. Apostołów. Po uroczystej Mszy Świętej poszczególne delegacje złożyły wieńce w miejscu straceń przy al. Armii Krajowej. W imieniu chełmskich placówek oświatowych wieniec w miejscu straceń złożyła Dyrektor naszej Szkoły - p. Beata Tomaszczuk.

Relacja fotograficzna z obchodów 80. rocznicy egzekucji na Targowicy, na zdjęciach szkolnych pocztów sztandarowych z chełmskich szkół.

Dzień Kobiet na świecie obchodzony jest w ok. 30 krajach. Nie w każdym z nich obchody przypadają 8 marca. W niektórych krajach świętuje się dłużej niż jeden dzień. W Armenii obchodzi się Miesiąc Kobiet, we Włoszech świętowanie zaczyna się tydzień wcześniej, a panie otrzymują od panów gałązki akacji srebrzystej i nawzajem dają sobie kwiaty w prezencie. W Portugalii i Rumunii kobiety świętują Dzień Kobiet we własnym gronie, organizując sobie „babskie spotkania”. W Wielkiej Brytanii Dzień Kobiet jest dniem, w którym odbywają się wykłady i prelekcje związane z emancypacją kobiet oraz ich historycznymi osiągnięciami. W niektórych częściach świata świętuje się w mniej typowy sposób. W prowincji Guangdong w Chinach mężczyźni organizują wycieczki górskie w makijażu i butach na wysokim obcasie.

Samorząd Uczniowski nie zapomniał o tej ważnej dacie w kalendarzu. 8 marca chłopcy z zarządu SU złożyli życzenia wszystkim koleżankom oraz Paniom pracującym w naszej szkole. Szymon i Dominik w imieniu wszystkich uczniów wręczyli przygotowane wcześniej słodkie upominki.

Plakat przedstawiający dwóch uczniów prezentujących symboliczne upominki z okazji Dnia Kobiet.

Dzień Kobiet był doskonałą okazją do zorganizowania interesujących warsztatów artystycznych w Bibliotece Pedagogicznej w Chełmie. Twórczyni ludowa, pani Irena Iwańczuk zaprezentowała uczniom klasy IV C w jaki sposób wykonać kwiaty z krepiny, które mogą być wspaniałym  prezentem dla pań. Atrakcyjne zajęcia w bibliotece bardzo podobały się uczniom, którzy już nie mogą się doczekać kolejnej wizyty.

Zdjęcia przedstawiające uczniów podczas wykonywania kwiatów w ramach warsztatów artystycznych  z okazji Dnia Kobiet w Bibliotece Pedagogicznej.

Sztuczna inteligencja to aktualnie najważniejsza technologia na rynku. Uczniowie klasy 2a, pracując w projektach eTwinning, korzystali już z kilku narzędzi opartych na sztucznej inteligencji. Ostatnio, realizując projekt BioKids, poznali dwie kolejne aplikacje. Rozmawiali ze sztuczną inteligencją o kwiecie lotosu i byli pod wrażeniem, gdyż kilkuzdaniowe odpowiedzi otrzymywali w parę sekund. Następnie poznali edytor grafiki ze sztuczną inteligencją. Zainspirowani kwiatem lotosu projektowali coś dla siebie. Mieli świetne pomysły, na przykład wodoodporny i odporny na zabrudzenia piórnik, torby, samoczyszczące ubrania, buty. Niektóre pomysły wizualizowali za pomocą sztucznej inteligencji. W aplikacji krótko opisywali swoje zamysły w języku angielskim i błyskawicznie generowali wspaniałe graficzne projekty.

Samoczyszczące powierzchnie, które odpychają brud i wodę, to dziedzina biomimikry, którą obecnie zajmują się uczniowie klasy 2a w projekcie eTwinning BioKids. To projekt STEAM, w którym dzieci dowiadują się, co to jest biomimikra i szukają odpowiedzi na pytania: Czego możemy nauczyć się od natury? Jaka powinna być architektura przyszłości? Drugoklasiści przystąpili do zadania Kwiat lotosu i za nimi dopiero początkowe etapy tego działania. Zdobyli wiedzę na temat kwiatu lotosu, wykonali przestrzenne prace plastyczne i przeprowadzili eksperyment z rozkwitającymi kwiatami. Gdyby nie to, że naukowcy zrozumieli, dlaczego liście i kwiat lotosu zawsze są czyste, chociaż wyrastają z zamulonej wody i dlaczego po każdym deszczu stają się natychmiast suche, nie byłoby dziś samoczyszczących się powierzchni. Ludziom przydaje się biomimikra, ponieważ pozwala budować w bardziej zrównoważony sposób, a efekty są spektakularne.

Uczniowie klasy 2 a prezentujący swoje prace plastyczne w ramach projektu eTwinning Biokids.

Lekcją podsumowującą, ćwiczeniami sprawdzającymi i grą w języku angielskim na platformie Nearpod uczniowie klasy 2a zakończyli działania w projekcie eTwinning Math and Art Together. Drugoklasiści rozwinęli kreatywność i różne umiejętności. Dużo nauczyli się, poznali dzieła W. Kandinskiego, G. Klimta, K. Haringa i T. Makowskiego, a zdobytą wiedzę sprawdzili wykonując różne zadania interaktywne oraz rywalizując z partnerami podczas gry w programie Nearpod, co jest zawsze bardzo angażujące i emocjonujące. To nauka poprzez zabawę. Uczniowie zagrali trzy razy, za każdym razem z lepszym wynikiem i w ten sposób zajęli wszystkie miejsca na podium. Drugoklasiści przez sześć miesięcy współpracowali z trzydziestoma partnerami z Polski, Turcji, Litwy, Gruzji, Grecji, Rumunii, Włoch i Chorwacji. 
Projekt bardzo przypadł uczniom do gustu. Zadania projektowe budziły u dzieci ciekawość i chęć do działania. Powstało wiele produktów końcowych, a jednym z efektów projektu jest kolaż, który utworzono na podstawie rysunków uczniów, powstałych w trakcie trwania projektu.

Plakat złożony z prac plastycznych uczniów wykonanych podczas  projektu eTwinning Math and Art Together.

Uczniowie klas pierwszych uwielbiają eksperymenty i doświadczenia, szczególnie wtedy, gdy wykonują je samodzielnie. Eksperymenty przeprowadzać można nie tylko w laboratoriach, my zrobiliśmy to w naszej sali. I z pewnością nie wymagały one użycia złożonych substancji chemicznych czy roztworów. Dzień eksperymentów zaczęliśmy od przypomnienia o zasadach bezpieczeństwa w trakcie zajęć, ale także ogólnych, czyli np. że nie wszystkie podobne czynności wykonujemy pod opieką dorosłych. Następnie na chwilę zamieniliśmy się w naukowców. Zobaczyliśmy niejedno fascynujące zjawisko i nauczyliśmy się tego i owego. Eksperymenty, jakie wykonaliśmy to: lampa brokatowa lawa, malowanie na mleku, co pływa, co utonie, uciekający pieprz, czyli jak mydło przegania zarazki, tęcza na talerzu, suchy palec, chmura w szklance, czyli jak powstaje deszcz. Zadania zostały przygotowane przez p. Wiolettę Lewczuk dzięki pomocy p. Agnieszki Kaszczuk, której serdecznie dziękujemy.

Kolaż zdjęć przedstawiających uczniów klas 1b i 2c wykonujących doświadczenia chemiczne.

Uczniowie klasy 1b uczestniczyli w zajęciach przyrodniczych zorganizowanych przez Panie z Biblioteki Pedagogicznej w Chełmie. Podczas zajęć wczuwali się w role małego nasionka, z którego wyrosło drzewo, drzewa rosnącego w lesie i leśnych duszków dbających o przyrodę. Słuchając opowieści pt.: Dlaczego zwierzęta mieszkają w bloku Maćka? poznały historię zniszczenia ich domu - Puszczy Białowieskiej. Po obejrzeniu w Teatrzyku Kamishibai przygód rysia Rysia, uczniowie wspólnie zastanawiali się, jak można pomóc zwierzętom w powrocie do domu. Ustalili, jakie czynniki nie sprzyjają, temu by las się rozwijał. Dowiedzieli się, co dzieje się, gdy drzewa są wycinane, ile młodych drzew trzeba posadzić, by zastąpić jedno ścięte (1700) i ile musi upłynąć czasu by dostarczyły nam tyle samo tlenu (10 lat). Zajęcia skłoniły je do refleksji, już wiedzą, jak dbać o drzewa i jak pomagać zwierzętom w lesie. Dziękujemy Paniom za wspaniałą przygodę.

Uczniowie podczas zajęć przyrodniczych zorganizowanych w Bibliotece Pedagogicznej w Chełmie.

Poznanie bohaterów narodowych, postaci legendarnych czy naukowców żyjących w przeszłości, przynosi szereg korzyści, takich jak zrozumienie historiii kraju, wzmocnienie tożsamości narodowej, promowanie jedności i solidarności. Z tych powodów ważne jest, aby poznać ich życie i wkład. Partnerzy projektu eTwinning FUN DAYS AT SCHOOL poznali osoby z przeszłości przybyłe do ich klas wehikułami czasu, które uczniowie sami zbudowali. W klasie 2a pojawił się Izaak Newton. Drugoklasiści przeprowadzili z nim wywiad, a najciekawsze informacje o tym naukowcu umieścili na wirtualnej tablicy. Wszyscy chcieli pisać na dużej klawiaturze i publikować kolorowe karteczki z tekstem. Zadanie projektowe ,,Podróżnicy w czasie” bardzo podobało się uczniom. W tym projekcie uczniowie kolejny raz przekonali się, że nauka może być świetną zabawą.

Uczennice w przebraniach na tle zdjęcia kolegów z klasy.

1 marca spotkali się online partnerzy międzynarodowego projektu eTwinning BioKids. Było to drugie spotkanie projektowe uczniów i dwudziestu ośmiu nauczycieli z Polski, Turcji, Gruzji, Chorwacji i Portugalii. Tym razem każdy z partnerów przeprowadził na żywo eksperyment z rozkwitającymi kwiatami, w których ukryta została wiadomość. Było to udane webinarium, które cechowała ciekawość, zaangażowanie, zabawa i nauka. Projekt realizują uczniowie klasy 2a.

Uczniowie podczas spotkania partnerów projektu eTwinning BioKids. Kwiaty z papieru wykonane przez uczestników projektu.

“Wyjątkowa, jedyna w swoim rodzaju”, “Jesteśmy pod wielkim wrażeniem.” Tak o Ósemce mówiły dzieci i ich rodzice uczestniczący w kolejnym Dniu Otwartym, który odbył się 28 lutego 2024 roku.
Tym razem motywem przewodnim były “Wiosenne tropy niedźwiedziej stopy”. Przybyłe na zajęcia przedszkolaki, pokonując kolejne stacje, brały udział w zajęciach kulinarnych, lingwistycznych i sportowych, poznawały świat w okularach VR. Dzieci miały również okazję spróbować swoich sił, projektując breloczki w technice 3D. Ogromnym zaciekawieniem cieszyły się doświadczenia naukowe oraz zabawy ruchowe do melodii znanych dziecięcych piosenek. Wszystkim dopisywał znakomity humor, ponieważ tego wiosennego popołudnia panowała wyjątkowa atmosfera, a na dziecięcych twarzach gościł tylko uśmiech,
Pełni fantastycznych i niezapomnianych wrażeń pożegnaliśmy się tradycyjnym “Do zobaczenia!” i szczerym zapewnieniem “Spotykamy się we wrześniu!”

Zajęcia otwarte dla przyszłych uczniów klas pierwszych. Zabawy, warsztaty kulinarne, animacje ruchowe z udziałem dzieci i białego niedźwiedzia. Grupa harcerzy na tle dekoracji.

27 lutego 2024 r. Samorząd Uczniowski przygotował apel podsumowujący osiągnięcia uczniów naszej szkoły w pierwszym semestrze bieżącego roku. Cała społeczność ,,Ósemki’’ zebrała się w holu głównym szkoły, aby poznać wyróżniających się uczniów. Podczas apelu zaprezentowano wszystkich, którzy uzyskali wysoką średnią ocen z przedmiotów oraz 100% frekwencję na zajęciach lekcyjnych. Nasi wychowankowie uczestniczyli również w licznych konkursach i zawodach oraz zdobywali wysokie lokaty. Rozwiązano szkolne konkursy, ich laureaci otrzymali dyplomy i nagrody, a Pani Dyrektor, Beata Tomaszczuk pogratulowała uczniom sukcesów. Na zakończenie SU zadedykował uczniom piosenkę. 

Serdecznie dziękujemy wszystkim uczniom, rodzicom, wychowawcom i nauczycielom, którzy aktywnie angażują się w działania SU. Liczymy na dalszą współpracę w drugim semestrze.

Uczniowie podczas wręczenia nagród, podsumowanie osiągnięć uczniów w pierwszym semestrze. Uczniom towarzyszy Pani Dyrektor i nauczyciel wychowania fizycznego.

21 lutego obchodzimy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. Uczniowie klasy V b, VI a i VI b pod kierunkiem P. Ewa Skórzewskiej - Popek przygotowali plakaty o zasadach ortograficznych, poprawności językowej, rodzajach i gatunkach literackich, polonistycznych sentencjach.
W klasach III P. Ewa Skórzewska-Popek przeprowadziła test ortograficzny. Wyniki zmagań konkursowych przedstawiają się następująco:
I miejsce  Marcel Wdowiak (P. Berenika Zdunek)
II miejsce  Borys Szwajkowski (P. Marianna Niemczuk)
III miejsce – Brian Janikowski (P. Marianna Niemczuk)
Wicedyrektor - Anna Chochół pogratulowała uczniom znającym zasady ortograficzne i wręczyła dyplomy oraz nagrody książkowe.
Dziękujemy Radzie Rodziców i zespołowi promocji szkoły za pomoc w organizacji tego przedsięwzięcia.

Nagrodzeni uczestnicy konkursu z okazji Dnia Języka Ojczystego. Wystawa nagrodzonych prac.

20 lutego 2024 r. odbyło się kolejne spotkanie z paniami z Biblioteki Pedagogicznej w Chełmie.
W ramach propagowania czytelnictwa zaprezentowano teatr kamishibai pt „Przygody pingwina Pingo".

Niezwykle ciekawa przygodowa opowieść o pingwinie Pingo - "ekologu", który zwiedza świat. Pingwinek poznaje nowych przyjaciół i trafia do różnych miejsc, w których obserwuje negatywne skutki działalności człowieka na środowisko. Sympatyczny i empatyczny pingwinek zachęca do ratowania i ochrony naszej Ziemi, pomaga zrozumieć potrzebę działań ekologicznych i kształtuje pozytywne nawyki. Pokazuje, że każdy, nawet poprzez proste czynności, może wywierać wpływ na środowisko.

Następnie świetliczaki wykonały prace plastyczną-pingwiny.

Dziękujemy za wspaniałe zajęcia.

Dzieci robiące prace plastyczne - pingwiny z waty. Wystawa wykonanych prac.

Uczniowie klasy 2a zrobili sobie z klocków Korbo termometry. Szkoda, że nie mają większej liczby klocków, ale i tak fantastycznie było widać wskazania termometru powyżej i poniżej 0 stopni. Świetnie wypadło zaznaczanie stopni na termometrze i odczytywanie wskazań. Wizualizacja bardzo pomaga zrozumieć trudne treści.
Czekając na wiosnę, drugoklasiści zrobili sobie także sesję zdjęciową w ramkach zbudowanych według własnych pomysłów. Klocki dają możliwość tworzenia różnych konstrukcji, co pozwala na rozwijanie wyobraźni i kreatywności dzieci.

Uczniowie podczas zabaw konstrukcyjnych z wykorzystaniem klocków Korbo.

19 lutego w naszej szkole odbył się trening z piłkarzami CHKS Chełmianka. Uczniowie, którzy nabyli cegiełki WOŚPowe mogli poczuć smak piłkarskiej przygody. Piłkarze Chełmianki poprowadzili profesjonalny trening oraz rozegrali z uczniami krótki mecz. Bardzo dziękujemy!

film

W piątek 16 lutego br. na wszystkich uczniów klas pierwszych czekała miła niespodzianka. Pani Dyrektor Beata Tomaszczuk, wraz z Panią Wicedyrektor Anną Chochół, wręczyły wszystkim pierwszoklasistom Wyprawki Czytelnicze.  Przygotowane przez Instytut Książki upominki, stanowią element kampanii pod hasłem "Mała książka - wielki człowiek". Powyższa inicjatywa ma na celu promowanie czytelnictwa wśród najmłodszych uczniów. W skład pakietu wchodzą: "Wnuczka antykwariusza" - książka znanej i cenionej pisarki Justyny Bednarek oraz "Kochasz? Czytaj razem z dzieckiem!" - broszura, która jest poradnikiem dla rodziców i opiekunów, mówiącym o korzyściach wynikających ze wspólnego, rodzinnego czytania. Dzięki takim kampaniom, miłość do książek będzie towarzyszyć uczniom na co dzień.

Kolaż zdjęć dzieci podczas zajęć czytelniczych nt. Kampania czytelnicza "Mała książka - wielki człowiek". W spotkaniu bierze udział Pani Dyrektor.

O tym, że praca z lekturą nie musi być nudna, przekonali się uczniowie klasy 2c. W ramach lekcji poświęconych na analizę „Pamiętnik Czarnego Noska”, otrzymali propozycję innego sposobu omówienia lektury. Wykonali książeczki, składające się jak harmonijka. „Leporello” jest to rodzaj składanej książeczki, wypełnionej graficznymi notatkami, które dotyczą życia bohaterów, wydarzeń, zjawisk, wątków, itp. Otwieranie poszczególnych stron i zamykanie ich to, jak odkrywanie kolejnych, nowych tajemnic ukrytych w obrazach i słowach. Dużo radości sprawiło uczniom zapełnianie poszczególnych stron. Dzieciom spodobała się taka forma pracy z lekturą, z dumą prezentowali swoje dzieła na forum klasy.

Dość prostym sposobem jest wykorzystanie narzędzia, które dzieciom dobrze się kojarzy: klocków LEGO (ale nie tylko) - te solidne, plastikowe zabawki mają ogromną wartość edukacyjną. Oprócz oczywistych implikacji twórczych, podczas gdy dzieci bawią się klockami, budują również swoją świadomość przestrzenną i rozwijają intuicję matematyczną. Dla młodszych matematyków tworzenie i rozkładanie liczb jest kluczowym elementem budowania „czucia liczb”, potrzebnego do wykonywania operacji arytmetycznych.
Małe wypustki na klockach, służące ich łączeniu, nazywamy pinami. Uczniowie klasy 2c odkrywanie matematyki w klockach rozpoczęli od dodawania i odejmowania korzystając z klocków o różnej liczbie pinów, z których układali proste równania matematyczne. Później utrwalali mnożenie w zakresie 30. Zabawa bardzo im się podobała. Tworzyli także konstrukcje symetryczne. To był pożytecznie spędzony czas na zabawie.

Matematyka ukryta w klockach - film

Wieczorne kino w szkole w ramach WOŚP już za nami. Uczniowie w prawdziwej kinowej atmosferze oraz z kinowymi przekąskami mogli obejrzeć atrakcyjny film, nowość z 2023 r. Dzięki tej inicjatywie mieli okazję pobyć ze sobą i milutko spędzić czas na oglądaniu filmu. Było bardzo sympatycznie. Tego typu akcje, zbliżają nas do siebie. 

Uczniowie podczas wieczornego seansu filmowego.

14 lutego Samorząd Uczniowski we współpracy ze Szkolnym Kołem PCK przygotował dla uczniów naszej szkoły wiele atrakcji. Największą z nich bez wątpienia okazała się loteria fantowa, w której do zdobycia było ponad 500 nagród. Aby osłodzić ten wyjątkowy czas, nauczyciele i rodzice upiekli przepyszne ciasta, babeczki i muffinki na kiermasz. Przedstawiciele klas 7a, 7c i 8a doskonale poradzili sobie z organizacją tego wydarzenia. Nie mogło również zabraknąć poczty walentynkowej. Uczniowie klasy 6b , odpowiedzialni za to przedsięwzięcie, sortowali, a następnie przekazali uczniom ponad 70 kartek.

Dziękujemy wszystkim rodzicom i nauczycielom, którzy pomogli w przygotowaniu tego niezapomnianego dnia.

Uczniowie podczas radosnych zabaw z okazji walentynek.

23 stycznia br. odbyło się w naszej szkole spotkanie profilaktyczne z funkcjonariuszem policji. 
Sierż. szt. Katarzyna Kaszuba z Wydziału Prewencji Komendy Miejskiej Policji w Chełmie najpierw opowiedziała uczniom klas I-III o tym, jak bezpiecznie spędzić nadchodzące ferie zimowe, następnie rozmawiała z uczniami klas VII na temat konsekwencji popełnionego czynu karalnego. Była mowa m.in. o cyberprzemocy, udostępnianiu wizerunku drugiej osoby bez jej zgody. Pojawiła się też kwestia nękania, wyzywania kolegi/koleżanki i innych nieakceptowanych społecznie zachowań.

Uczniowie klas I - III podczas spotkania z Panią Dzielnicową dotyczącego bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Podczas ferii zimowych uczniowie Szkoły Podstawowej nr 8 w Chełmie uczestniczyli w spotkaniu z Focusem - pieskiem rasy labradoodle. Opiekunką psa jest Katarzyna Wygiera - terapeutka zajęciowa z przygotowaniem pedagogicznym, dogoterapeutka, behawiorystka zwierząt, która zapoznała nas z tajnikami życia psów, ich potrzeb, prawidłowego kontaktu z psem oraz jak właściwie się nimi opiekować. Podczas zajęć pani Katarzyna zapoznała uczniów z bardzo ciekawą serią książek „Pies na medal” obrazującą młodym czytelnikom rolę psich przyjaciół na bazie prawdziwych historii. Tego typu zajęcia pozwalają dzieciom na poszerzanie wiedzy o świecie zwierząt, rozwijają empatię i poczucie odpowiedzialności.

Dziękuję za mile spędzony czas.

Organizator: Celina Skibińska

Kolaż zdjęć uczniów podczas zajęć w Bibliotece Pedagogicznej w Chełmie.

W piątek 12 stycznia br. odbyło się w naszej świetlicy spotkanie z Panią Kasią, która od wielu lat pracuje w chełmskim schronisku dla zwierząt.
Uczniowie przez trzy miesiące zbierali karmę, którą przekazali Pani Kasi. Dzieciom bardzo podobały się zajęcia. Spotkanie przygotowała i poprowadziła Joanna Grzesiak.

Świetliczaki podczas spotkania z panią Kasią pracownicą Chełmskiego Schroniska dla zwierząt.

"Ja wiem, że takie chwile jak te
Nie zdarzają się zbyt często,
Takie chwile jak te
To nasze zwycięstwo"

 

Śpiewając razem z Kamilem Bednarkiem, pragniemy Wam z całego serca podziękować za każdy gest uczyniony dla WOŚP. 

 

Miło nam poinformować, że Szkoła Podstawowa nr 8, po podliczeniu wszystkich akcji w ramach „WOŚP z Ósemką”, uzbierała pokaźną sumę 8201,03 zł.
Wasza hojność i dobroć sprawiły, że razem mogliśmy pokazać, iż jesteśmy ŚWIETNĄ DRUŻYNĄ. Bez Waszej pomocy nie byłoby to możliwe.

Podziękowanie dla SP nr 8 za zebrane przez uczniów pieniądze podczas Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

 

W styczniu br. w naszej bibliotece szkolnej miała miejsce uroczystość - pasowanie na czytelnika. Uczniowie klas pierwszych oficjalnie zostali przyjęci w poczet użytkowników biblioteki. Niektórzy z nich po raz pierwszy odwiedzili bibliotekę. Uroczystość rozpoczęła się zapoznaniem z regulaminem zachowania się w bibliotece szkolnej oraz wypożyczania książek. Pani bibliotekarka odczytała wiersz ,,Skarga” Jana Huszczy , który skłonił dzieci do rozmowy na temat, jak należy postępować z książkami. Następnie uczniowie klas pierwszych zwiedzali bibliotekę i zapoznali się z księgozbiorem. Uczestniczyli w zabawie: Jaka to postać z bajki? Losując zagadki z pantofelka Kopciuszka, odpowiadali na pytania dotyczące bohaterów ulubionych bajek.
Pierwszaki złożyły także uroczyste przyrzeczenie:
Będziemy kochać książki i je szanować
Będziemy korzystać z ich mądrości
Będziemy sumiennie wypełniać obowiązki czytelnika
PRZYRZEKAMY!
Na zakończenie uczniowie klas pierwszych otrzymali symboliczne karty biblioteczne i mogli wypożyczyć samodzielnie wybrane książki.

 Uczniowie klas pierwszych w bibliotece szkolnej podczas pasowania na czytelnika.

Aby uczcić 632. rocznicę obchodów miasta Chełm, w naszej szkole przeprowadzono konkurs plastyczny pt. "Zabytki w naszym mieście”. Celem konkursu było uwrażliwienie dzieci na zabytki najbliższej okolicy oraz zwiększenie zainteresowania naszym miastem i jego historią. Konkurs rozstrzygnięty był w kategoriach wiekowych klas I, II i III. Komisja konkursowa miała nie lada dylemat, ponieważ wszystkie prace były piękne i niepowtarzalne.

Po naradzie jury wyłoniło w kategorii:

Klas I :

I miejsce – Amelia Lao kl. I c

II miejsce – Julia Miazga kl. I c

III miejsce – Pola Być kl. I c

Klas II :

I miejsce – Bartłomiej Łopacki kl. II a

II miejsce – Franciszek Kijańczuk kl. II b

III miejsce – Amelia Bieńkowska kl. II c

III miejsce – Natalia Małysz kl. II d

Klas III:

I miejsce – Zuzanna Kaczor kl. III a

II miejsce – Lena Pawłowska kl. III c

III miejsce – Elena Jasiniak kl. III a

Wyróżnienia :

  1. Julia Mróz kl. I a
  2. Wojciech Piłat kl. I a
  3. Aleksandra Mielniczuk kl. I a
  4. Pola Pieczykolan kl. I a
  5. Maja Walker kl. I c
  6. Martyna Rokicka kl. I c
  7. Katarzyna Kozieł kl. II a
  8. Aleksandra Łopacka kl. II a
  9. Michał Panasiuk kl. II a
  10. Ania Pudło kl. II b
  11. Grzegorz Saputa kl. II c
  12. Lena Szmul kl. II c
  13. Kamil Worobik kl. II c
  14. Zuzanna Smarczewska kl. II d
  15. Aniela Horyłek kl. II d
  16. Karina Prączko kl. III a
  17. Wiktoria Petruk kl. III a
  18. Amelia Grabińska kl. III a

Pani Dyrektor wręczająca dzieciom nagrody za udział w konkursie plastycznym “Zabytki w naszym mieście”.

23.01.2024 r. w naszej szkole odbyły się zawody o Mistrzostwo Rejonowe w koszykówce dziewcząt. Nasze koszykarki, po wcześniejszym Mistrzostwie Chełma, tym razem też pokonały wszystkich przeciwników i nie przegrywając meczu zajęły miejsce. Zwycięstwo to zapewniło Ósemce awans do Mistrzostw Województwa, jednocześnie pozwoliło na reprezentowanie Chełma oraz powiatu w kolejnych szczeblach zawodów.
Skład zwycięskiej drużyny: Jagoda Szajder, Milena Nowosadzka, Amelia Dowalewska, Natalia Nowicka, Helena Okoń, Pola Kowalska, Weronika Woźniak, Gabriela Łopuszyńska, Antonella Morgante, Iga Januszanis, Nikola Żminkowska, Tamara Miszczuk, Zofia Antoniak, Maja Morawska, Kinga Głąb. Trener - P. Artur Rutkowski.
Bardzo dziękujemy za włożony trud i poświęcenie na treningach oraz meczach. Gratulujemy i życzymy dalszych wspaniałych sukcesów sportowych!

Kolaż zdjęć przedstawiających sukces dziewcząt koszykarek - uczennic szkoły. Do kolażu dołączony dyplom.

Parafia Chrystusa Odkupiciela w Chełmie organizuje m.in. dla naszych uczniów: "Warsztaty historyczno-edukacyjne z Błogosławioną Rodziną Ulmów". Są to zajęcia, które skierowane są do dzieci w wieku szkolnym (kl. I-VI szkoła podstawowa) w dniach 5-9 lutego w Chełmie. Może w nich uczestniczyć każde dziecko, które pobierze od organizatorów zgodę na udział w zajęciach i przyniesie ją z powrotem, już podpisaną przez rodziców. Udział w zajęciach jest bezpłatny. Szczegółowy plan zajęć przedstawiony jest poniżej:

5 lutego: g. 9.15: zbiórka przy kościele pw. Chrystusa Odkupiciela, zajęcia: 1. Muzykowanie z orkiestrą; 2. Granie i śpiewanie na wesoło. Koniec g. 12.00

6 lutego: g. 9.15 zbiórka przy kościele pw. Chrystusa Odkupiciela i wyjście o g. 10.00 na zajęcia w Muzeum ul. Lubelska 56a: „Jak błoto zmienić w złoto”, następnie o g. 11.00 Muzeum ul. Lubelska 57: ”Śladami zwierząt”. Powrót na parafię ok g. 12. 45.

7 lutego: g. 9.15 spotkanie z żołnierzem i osobą prezentującą strój regionalny i zajęcia plastyczne / dzieci przynoszą swoje kredki

8 lutego: g. 9.15 zbiórka przy kościele pw. Chrystusa Odkupiciela i wyjście do kościoła pw. Św. Rodziny (os. Słoneczne) i modlitwa przy wizerunku Bł. Rodziny Ulmów, film i zajęcia plastyczne/ dzieci przynoszą swoje kredki

9 lutego: zbiórka przy SP 8 (wejście główne) zajęcia sportowe na Sali (obowiązkowo strój sportowy)

Dzieci we własnym zakresie przynoszą kanapki i wodę do picia.

Warsztaty historyczno-edukacyjne z Błogosławioną Rodziną Ulmów odbędą się pod Honorowym Patronatem Marszałka Województwa Lubelskiego Jarosława Stawiarskiego. Partnerem wydarzenia jest Województwo Lubelskie. Warsztaty historyczno-edukacyjne z Błogosławioną Rodziną Ulmów biorą udział w programie "Warto być Polakiem", którego celem jest pielęgnowanie polskości i wartości patriotycznych przez mieszkańców województwa lubelskiego. Organizatorem programu jest Samorząd Województwa Lubelskiego.

#Lubelskie #WartoByćPolakiem #KierunekLubelskie

Zaproszenie na warsztaty historyczno - edukacyjne z błogosławioną rodziną Ulmów.

"Ja wiem, że takie chwile jak te
Nie zdarzają się zbyt często,
Takie chwile jak te
To nasze zwycięstwo"

Śpiewając razem z Kamilem Bednarkiem pragnę Wam z całego serca podziękować za każdy gest uczyniony dla WOŚP.
Wasza hojność i dobroć sprawiły, że razem mogliśmy pokazać, że jesteśmy ŚWIETNĄ DRUŻYNĄ. Bez Waszej pomocy nie byłoby to możliwe.

Jestem wdzięczna za każdą pomoc i datek. Wasze wsparcie na każdej płaszczyźnie organizacji 32. Finału WOŚP pozwoliło nam osiągnąć cel i pomóc potrzebującym.

Jeszcze raz dziękuję za Wasze WIELKIE SERCA!!!!

Podziękowania w formie plakatu od Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

,,Wszystko, co wielkie, jest wielkie przez serce".
                                C.K.Norwid

Podziękowania dla uczniów, rodziców, nauczycieli oraz pracowników SP nr 8 za wsparcie podczas 32 Finału WOŚP.

W dniach 24-25 stycznia 2024 roku w naszej szkole rozpoczął się 32. Finał WOŚP 2024.
Uczniowie klas I – III wraz ze swoimi rodzicami oraz wychowawcami zorganizowali WOŚPowy Kiermasz ciast dla całej społeczności szkolnej. Cieszył się on ogromnym zainteresowaniem i już pierwszego dnia puszkę musieliśmy wymienić, ponieważ była pełna po brzegi. Każdy kto wrzucił datek do puszki mógł posmakować przepysznych słodkich wypieków oraz otrzymać tradycyjne WOŚPowe serduszko.
W tym samym czasie harcerki 8. Drużyny Harcerskiej „Niewidzialne Dłonie” Maja i Weronika prowadziły warsztaty z tworzenia bransoletek. Uczniowie mogli wykonać surwiwalowe bransoletki ze sznurka lub z kolorowych koralików. Bardzo dziękujemy za Wasze otwarte serca i hojność <3


Uczniowie naszej szkoły chętnie angażują się w projekty wolontariackie i nigdy nie pozostają obojętni na potrzeby innych. W październiku ubiegłego roku nasza szkoła zgłosiła swój udział w ogólnopolskiej akcji ,,Pola Nadziei 2023/2024’’.      
,,Pola Nadziei’’ to międzynarodowy program realizowany od wielu lat w różnych miastach Polski. Jego głównym celem jest pozyskiwanie środków dla hospicjów i pomoc ludziom terminalnie chorym. Rada Rodziców naszej szkoły czynnie włączyła się w tą akcję zakupując cebulki żonkili, które posadzili uczniowie klasy III B pod opieką pani Bereniki Zdunek i pani Joanny Wichy. Wiosną, gdy żonkile zakwitną, Samorząd Uczniowski zorganizuje zbiórkę funduszy na rzecz Stowarzyszenia Hospicjum Domowe im. ks.kan. K.Malinowskiego w Chełmie oraz budowę Centrum Wsparcia Hospicyjno- Opiekuńczego w Nowinach. Żonkil, symbol nadziei, stanie się podziękowaniem dla darczyńców.  
Program ,,Pola Nadziei’’ ma charakter wychowawczy. Rozwija wśród uczniów poczucie wspólnoty i solidarności z osobami potrzebującymi pomocy.  

Uczniowie sadzący rośliny pod opieką nauczyciela.

Z przyjemnością informujemy, iż uczniowie naszej szkoły zakwalifikowali się do etapu wojewódzkiego konkursów organizowanych przez Lubelskiego Kuratora Oświaty:

Julia Skubiszewska – język angielski, nauczyciel P. Anna Gieleta
Maciej Seniuk – chemia, nauczyciel P. Karolina Nadolska – Tatys
Nikita Vezanow – język rosyjski, nauczyciel, P. Beata Folusz.

Gratulujemy! Trzymamy kciuki i życzymy dalszych sukcesów!

 

Plakat Safer Internet Day.

Dzień Bezpiecznego Internetu przypada 6 lutego, w czasie naszych ferii zimowych, więc uczniowie klasy 2a obchodzili go wcześniej. Koordynatorzy realizowanych przez drugoklasistów projektów eTwinning ,,BioKids” i ,,Math and Art Together” spotkali się na początku stycznia i znaleźli kreatywne pomysły na zajęcia w tym temacie. Uczniowie wykonali stosowne karty kolekcjonerskie oraz pocztówki. Zapisali na nich krótkie hasła dotyczące bezpieczeństwa w internecie. Podjęli także inne projektowe aktywności. Wykonali chmury słów, korzystając ze słownictwa związanego z projektem. W Canvie współtworzyli plakat projektu. Czytali elektroniczne książeczki powstałe w grupach międzynarodowych i wymienili się stworzonymi kartami przyjaźni z partnerem z Grecji. 

Kolaż prac uczniów.

Uczniowie klasy 2a poznali twórczość malarza Tadeusza Makowskiego, a w szczególności cykl obrazów przedstawiających dzieci. Po przeanalizowaniu kompozycji wcielili się w rolę malarza i tworzyli kopie wybranych dzieł. Zaprezentowali też żywy obraz - pozowali i grali naśladując słynne dzieło ,,Kapela dziecięca”. Uczniowie odkrywali talenty plastyczne w ramach realizowanego projektu eTwinning ,,Math and Art Together”. Każdy może być artystą!

Uczniowie klasy 2a przebrani za muzykantów.

Uczniowie klasy 2a uzupełnili kody dla ozobotów na karcie pracy z maskami. Następnie sprawdzili, czy robot dobrze odczytuje zaprojektowane kody. Drugoklasiści wspaniale wykonali zadanie i ozobot pokonywał zakodowane trasy.


Dzień Babci i Dziadka to znakomita okazja, aby poznać losy swoich przodków, ich korzeni i często niezwykłych historii życia, ściśle powiązanych z dziejami historii naszej ojczyzny. Aby odtworzyć genealogię swoich rodów, uczniowie klasy 3a  odwiedzili Archiwum Państwowe w Chełmie.  W tym niezwykłym miejscu wszyscy zamieniliśmy się w naukowców. Zachwyciły nas zgromadzone tam dokumenty i zaciekawiła praca archiwisty. Bardzo dziękujemy za wspaniałą atmosferę i lekcję historii. Zapewne niektórzy z nas odwiedzą jeszcze to miejsce ze swoimi bliskimi, aby  odtworzyć dzieje swojej rodziny.

Uczniowie klasy 3a podczas zajęć edukacyjnych w archiwum.

W styczniu odbyło się online karnawałowe spotkanie partnerów międzynarodowego projektu eTwinning ,,Math and Art Together”. Z tej okazji uczniowie klasy 2a przygotowali maski karnawałowe. Większość masek i gadżetów karnawałowych wykonali długopisami 3D. Podczas wirtualnego balu karnawałowego partnerzy podzieleni na grupy bawili się wspólnie przy piosence ,,A ram sam sam”.

Przy powitaniu nowego roku nie mogło zabraknąć rozmów o upływającym czasie. Uczniowie klasy 2a zastanawiali się, jak było kiedyś i jak będzie wyglądał świat w przyszłości. Puścili wodze fantazji i z wielkim zaangażowaniem, z materiałów do recyklingu, zbudowali w grupach różne kapsuły czasu. W czasie przerw znikali - podobno powstałe maszyny przenosiły ich w inne miejsca i epoki. Spotkanie z Izaakiem Newtonem zainspirowało drugoklasistów do eksperymentów grawitacyjnych. Zajęcia przeprowadzono w ramach realizowanego przez klasę projektu eTwinning ,,FUN DAYS AT SCHOOL”.

Szlak kolędniczy skierował naszych misjonarzy do Lublina. Tam uczestniczyli w Sanktuarium Matki Bożej Latyczowskiej w spotkaniu ze swoimi rówieśnikami, którzy chodzili od domu do domu ze śpiewem kolęd i Dobrą Nowiną o narodzinach Jezusa w swoich parafiach na terenie Archidiecezji Lubelskiej. W spotkaniu wzięło udział ponad 300 osób. Cieszymy się, że naszą szkołę reprezentowało 10 uczniów pod opieką ks. Karola Mazura i Pana Arkadiusza Borowca. Dzieci, które przebrały się za swoich rówieśników z Kolumbii, uczestniczyły w procesji, w której zaprezentowały swoje piękne stroje. Organizatorzy spotkania zaprosili do kolędników misjonarza z Wenezueli, który opowiadał o kulturze i zwyczajach panujących w tych krajach Ameryki Płd. Ponadto dzieci uczestniczyły w konkursie na najpiękniejszego motyla. Następnie kolędnicy modlili się podczas Mszy Św. pod przewodnictwem bp-a Adama Baba. Na koniec dzieci zostały zaproszone na słodki poczęstunek. Niespodzianką na koniec była wizyta w ,,Maku''. To nie koniec przygody naszych kolędników z misjami. Po feriach w parafii zaczynają się spotkania grupy misyjnej. Zainteresowanych zapraszamy do naszego katechety ks. Karola Mazura.

Zdjęcie grupowe kolędników misyjnych w Lublinie.

11 stycznia uczeń kl. 6a Janek Litwin pod opieką ks. Karola Mazura reprezentował naszą szkołę w kolędowaniu w Środowiskowym Domu Samopomocy w Chełmie oraz u Arcybiskupa Stanisława Budzika i Kurii Metropolitalnej w Lublinie. Razem z nim kolędowali uczniowie SP 6. Były to niezwykłe spotkania podczas których Janek, który wcielił się w rolę Św. Józefa mógł wraz z innymi kolędnikami wykazać się m.in.: swoimi umiejętnościami muzycznymi, czyli grą na gitarze i pięknym śpiewem. Cieszymy się, że w naszej szkole każdy uczeń może poznawać i rozwijać różne talenty.

Kolędnicy Misyjni u arcybiskupa Budzika.

Celebrując 632. Urodziny Miasta Chełm 12 stycznia 2024 r. uczniowie klasy 5 b wraz z nauczycielem historii p. Agnieszką Szczepanik uczestniczyli w otwarciu wystawy w Chełmskiej Bibliotece Publicznej im. Marii Pauliny Orsetti, poświęconej naszemu urokliwemu miastu. Ekspozycja oglądana przez uczniów zawierała m.in. odpis dokumentu lokacyjnego miasta, wykaz przywilejów miejskich z XVIII wieku, plany Chełma z różnych okresów dziejowych. Szczególną uwagę zwróciły stare pocztówki znajdujące się w zasobach placówki. Podczas spotkania odbyła się projekcja filmu dokumentalnego „Dyrekcja”.

Uroczystość z okazji 632 urodzin Chełma w Chełmskiej Bibliotece Publicznej. Zdjęcie prelegentki na tle prezentacji.

Ogromna radość i zaszczyt - mamy Europejską Odznakę Jakości za projekt eTwinning ,,Math is Art, Art is Math”. Ciężka praca w roku szkolnym 2022/2023 została zauważona i doceniona w Brukseli. Aby otrzymać Europejską Odznakę Jakości, musi być wykazana współpraca, na standardach europejskich. Przedtem większość partnerów musi otrzymać Krajową Odznakę Jakości. To ogromne wyróżnienie dla Szkoły. Projekt zostanie zaprezentowany w specjalnym obszarze Europejskiej Platformy Edukacji Szkolnej. To był fantastyczny projekt, wspaniały międzynarodowy zespół partnerów, wyjątkowy czas dla uczniów obecnej klasy 2a. Dzieci, bawiąc się, uczyły i współpracowały z kolegami z innych szkół w Europie. Koordynatorem projektu była wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras. 

Dyplom eTwinning Quality Label.

Dzięki współpracy naszej szkoły z Parafią Chrystusa Odkupiciela nasi uczniowie uczestniczyli w kolędowaniu w Nowy Rok. Zgodnie z wielowiekową tradycją jest to głoszenie Dobrej Nowiny o narodzinach Bożego Dziecięcia przedstawione w krótkich jasełkach. Wystawione są one podczas odwiedzin poszczególnych wiernych w ich domach. Przygotowania dzieci do kolędowania podjęli się katecheci: pani Beata Reps i ks. Karol Mazur. Dzięki rodzicom uczniowie byli pięknie przebrani za Anioła, Maryję i Józefa, dziecko z Kolumbii oraz dziecko z PDMD. Kolędowanie miało również wymiar charytatywny. Związane to było ze zbiórką ofiar na rzecz dzieci z tego kraju. Uczniowie odwiedzając wiernych przyjmowali od nich datki. Dlatego takie działanie nazwano kolędowaniem misyjnym. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z tej akcji. 

Kolaż kolędników misyjnych podczas kolędowania na terenie Parafii Chrystusa Odkupiciela w Chełmie.

Plakat podsumowujący akcję Szkoły Pełne Talentów.

8 grudnia 2023 r. naszą świetlicę odwiedził Mikołaj, który wręczył prezenty, będące podsumowaniem akcji Szkoły Pełne Talentów. W czasie jej trwania nasi uczniowie, ich rodzice, nauczyciele przekazywali nam Talenciaki, które właśnie teraz wymieniliśmy na wspaniałe nagrody. Otrzymaliśmy gry, zestawy konstrukcyjne, sprzęt do rytmiki i zajęć tanecznych oraz wyposażenie sal. Jeszcze raz dziękujemy wszystkim, którzy wsparli naszą szkołę. Razem uzbieraliśmy 10122 Talenciaków. 

Nagrody uzyskane przez szkołę w akcji Szkoły Pełne Talentów.

Uczniowie klasy 3a przygotowali inscenizację bajki A. Mickiewicza „Lis i Kozieł”. Zaprezentowali ją najpierw swoim kolegom i koleżankom w szkole, a następnie wzięli udział w Powiatowym Konkursie Teatralnym „Inscenizujemy bajki Adama Mickiewicza”. Przygotowane przez Aleksandrę Prus, Emilię Majkutewicz i Szymona Bedłuszaka przedstawienie bardzo spodobało się publiczności oraz komisji oceniającej występy grup teatralnych. Nasi reprezentanci zdobyli I miejsce w swojej kategorii wiekowej. Uczniów do konkursu przygotowała pani Jolanta Rozwód.

Serdecznie gratulujemy naszym młodym aktorom oraz życzymy kolejnych sukcesów!

W grudniu 2023 r. została rozstrzygnięta  IX edycja wojewódzkiego konkursu plastycznego „Kartka Świąteczna – Przyrodą Malowana” organizowana przez Zespół Lubelskich Parków Krajobrazowych. Na tegoroczną edycję konkursu zgłoszono ponad  550 prac konkursowych. Drogą eliminacji wybrano 10 najładniejszych kartek w każdej z trzech kategorii wiekowych. Podlegały one następnie indywidualnej ocenie członków komisji pod względem wartości estetycznych oraz obecności elementów przyrodniczych i krajobrazowych charakterystycznych dla regionu Lubelszczyzny. Naszą szkołę w tym konkursie reprezentowała uczennica klasy IIIA Amelia Grabińska, która zdobyła wyróżnienie w kategorii I.

Gratulacje uczennicy złożyła Pani Dyrektor Beata Tomaszczuk. Amelce serdecznie gratulujemy talentu i życzymy kolejnych wspaniałych sukcesów!

Uczennica prezentująca dyplom - wyróżnienie za udział w konkursie wojewódzkim.

W listopadzie 2023 r. po raz kolejny wychowawcy i uczniowie klas 1-3 przystąpili do akcji BohaterON. Z tego tytułu nasza szkoła otrzymała pamiątkowy dyplom. Dziękujemy wychowawcom i uczniom naszej szkoły za aktywne uczestnictwo w akcji BohaterOn upamiętniającej 79. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego i pielęgnującą pamięć o uczestnikach tego wydarzenia.

Podziękowanie dla szkoły za udział w akcji “BohaterON”.

 

Uczniowie klasy 2a kolejny raz skorzystali ze sztucznej inteligencji. Tym razem poznali narzędzie do tworzenia logo. Sztuczna inteligencja umożliwiła im szybkie i proste generowanie profesjonalnego logo do projektu eTwinning ,,BioKids”.

Sprzęty elektroniczne do korzystania ze sztucznej inteligencji.

Po raz trzeci 18 grudnia odbył się Charytatywny Przegląd Kolęd, Pastorałek i Piosenek Świątecznych. W tym roku celem zbiórki była pomoc bezdomnym oraz schorowanym zwierzakom - pieskom i kotkom. Ponad 50 uczestników zaprezentowało swoje talenty wokalne w sali Chełmskiej Biblioteki Publicznej. Naszą szkołę reprezentował Cyprian Wasyjczuk, który wykonał utwór "Hej kolęda, kolęda". Tym razem Cyprian wyśpiewał pierwsze wyróżnienie w kategorii klas IV-VI, gdzie była najliczniejsza grupa konkurentów. Ucznia przygotowała Pani Anna Radziszewska-Smutniak oraz mama Żaneta.

Uczeń nagrodzony w przeglądzie kolęd i pastorałek z Panią Dyrektor.

 

Coraz bliżej święta… czas więc na pieczenie świątecznych pierników. 19 grudnia uczniowie klasy 3b zgodnie z tradycją upiekli pyszne. Dzieci uczestniczyły w wyrabianiu ciasta i wykrawaniu wybranych kształtów pierników. Najpierw odpowiednio się przygotowały dbając o czyste ręce oraz zakładając fartuszki. Poznały też składniki i sposób wykonania ciasta, potrzebne przybory kuchenne a także zasady bezpieczeństwa.
Następnie słodkie ciasteczka piekły się w kuchni szkolnego „Laboratorium Przyszłości”

Już następnego dnia, podczas klasowej wigilii, dzieci przystąpiły do ich dekorowania swoich wypieków lukowymi pisakami i barwnymi posypkami. Zabawa była doskonała, a pierniczki wyszły przepiękne. Po udekorowaniu dzieci miały okazję skosztować swojego dzieła. Takie działania sprawiły dzieciom wiele miłych i atrakcyjnych przeżyć.


W ramach kolejnej pracy zespołowej w projekcie eTwinning FUN DAYS AT SCHOOL uczniowie kl. 2a wraz z uczniami ze wszystkich szkół partnerskich spotkali się na łączu utworzonym w serwisie Canva i pracowali nad plakatem projektu. Każdy partner dodał ustalony obiekt. W grudniu drugoklasiści napisali życzenia noworoczne w narzędziu WordArt w ojczystym języku i w języku angielskim. Wizualnie uatrakcyjnili życzenia za pomocą różnych czcionek, kolorów i kształtów. Stworzyli kalendarz noworoczny, wprowadzając chmury wyrazowe do wspólnej projektowej przestrzeni roboczej utworzonej w Canvie.

Plakat przedstawiający dzieci wielu narodowości.

W grudniu uczniowie kl. 2a przystąpili do interdyscyplinarnego, międzynarodowego projektu eTwinning BioKids. Koordynatorzy z Polski, Turcji, Gruzji, Chorwacji i Portugali spotkali się online oraz umieścili swoje szkoly na mapie projektu https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1gs_1faMyuGLmW66xhfMamL1X2YvfsQ0&usp=sharing. Nasi drugoklasiści przystąpili do pierwszej pracy zespołowej i wspólnie z partnerami opracowali kalendarz biomimikry na rok 2024. Wykonali rysunki słonecznika i ślimaka, wykorzystując sztuczną inteligencję. Biomimikra oznacza zastosowanie procesów występujących w naturze w różnych obszarach działalności człowieka, m.in. w automatyce, informatyce, elektronice, mechanice i architekturze. To właśnie tą dziedziną wiedzy zajmują się uczniowie w trakcie projektu. W ostatnich dniach grudnia przygotowali i wysłali list oraz kartki z życzeniami noworocznymi dla partnerów projektowych. Wymienili się listami i kartkami z panią Nilüfer Akın i jej uczniami z Turcji.

Kartki świąteczne wykonane przez uczniów.

W grudniu uczniowie kl. 2a szukali matematyki w dziełach W. Kandinskiego. Ten twórca abstrakcji w swojej sztuce wykorzystywał figury geometryczne i linie. Uczniowie zainspirowani malarstwem artysty tworzyli w grupach międzynarodowych abstrakcyjne obrazy w Canvie i samodzielnie stworzyli prace plastyczne - choinki w stylu tego malarza. Drugoklasiści bardzo lubią zajęcia komputerowe, plastykę i muzykę, więc z radością wspólnie kolorowali. Powstała książeczka pt. Malarstwo noworoczne https://read.bookcreator.com/Kel6UoV14BPSimFLF6qiR4if7O02/cTy-4C_2SxyoO15AVr5Pzg/AscSeCvASCCs5lymGofSFA. Tworzyli muzykę abstrakcyjną inspirowaną malarstwem Kandinskiego https://youtu.be/2OAiSiZR4Vw?si=Alg_pmsglo_oCbeq.
Zabawa obrazami i muzyką była bardzo interesującym eksperymentowaniem. Zanurzyli się w świecie pioniera abstrakcji. Poprzez zabawne i wciągające narzędzie „Zagraj w Kandinsky’ego” poznali wyjątkowy dar malarza - „widzenie” muzyki w kolorach. Niewiele osób wie, że rosyjski malarz i teoretyk sztuki W. Kandinski widział muzykę w kolorach, co oznacza, że ​​każdy kolor wiązał z dźwiękiem i odwrotnie (zjawisko to doświadcza jedynie 4% osób). Uczniom bardzo przypadł do gustu muzyczny język kolorów i kształtów https://youtu.be/bktefbwwnsY?si=F3P7XJPt3zuD6pkq. Powyższe działania podjęli w ramach projektu eTwinning Math and Art Together.

Uczniowie pozujący na tle choinki i ozdób bożonarodzeniowych.

Uczniowie klasy 2a uczestniczyli w międzynarodowych konferencjach partnerów projektu eTwinning ,,Matematyka i sztuka razem". Dzieci z Chorwacji, Włoch, Turcji, Gruzji, Litwy, Grecji, Rumunii i Polski miały okazję poznać się, przywitać, pozdrowić, zobaczyć na żywo. Komunikowały się w języku angielskim, zaśpiewały wspólnie piosenkę, prezentowały wykonane wcześniej prace projektowe, a niektórzy (stosownie do piosenki i aktywności projektowych) przebrali się za kotki. Taka lekcja online była dla uczniów wspaniałym doświadczeniem. Koordynatorzy, podczas oddzielnego spotkania nauczycieli, omówili zaplanowane zadania na kolejny miesiąc.

Spotkanie uczestników eTwining “Students Meeting”.

W grudniu uczniowie klasy 2a, w ramach projektu eTwinning Math and Art Together, poznali Wasilija Kandinskiego. Na podstawie wybranych obrazów abstrakcyjnych tego artysty dzieci z nauczycielami, w sześciu grupach projektowych, wspólnie wymyślały i pisały opowiadania. Powstały bardzo ciekawe, twórcze historie związane z poszczególnymi obrazami, a sztuczna inteligencja wygenerowała nam ilustracje. Do stworzenia książki użyliśmy Story Spark. Praca każdego zespołu została dodana do historii Spark i książki zostały opublikowane. Nasi drugoklasiści współtworzyli jedną z nich pod tytułm ,,Przygoda w zaczarowanym lesie” https://storyspark.ai/story/the-enchanted-forest-adventure-676/?fbclid=IwAR2vIithubMQ4gXJKm5RRvzKy-i1wYM7hARt51nlh6ysNWw-ttITfiKTLlE

Kolaż zdjęć przedstawiający dzieci korzystające z tablicy multimedialnej.

 

20 grudnia 2023 r. nastąpiło rozstrzygniecie szkolnego konkursu na kartkę bożonarodzeniową dla klas II i III. Uczniowie wykazali się niezwykłą kreatywnością tworząc swoje prace, dlatego wybór tych najlepszych okazał się niezwykle trudny. Pierwsze miejsce zajęła Karolina Stachira z klasy IIa, drugie miejsce Julia Bojczuk z klasy IIIc, trzecie miejsce zajęła Amelia Grabińska z klasy IIIa.

Gratulujemy laureatkom i dziękujemy wszystkim uczniom biorącym udział w konkursie. Kartki zostały przekazane na Wigilię dla samotnych organizowaną przez MOPR oraz ZHP.  Organizatorkami konkursu były: Anna Marciniak-Marek, Anna Gieleta oraz Magdalena Zosiuk.

Laureaci konkursu na kartkę bożonarodzeniową z dyplomami i nagrodami.

Uczniowie klasy II b, uczęszczający na koło teatralne przed nadchodzącymi Świętami Bożego Narodzenia zainscenizowali mini sztukę pt. ,,Prezenty, prezenty…”. Celem spektaklu było uświadomienie innym, że najlepszym prezentem na gwiazdkę, będą dobre czyny i prezenty wykonane własnoręcznie. Na przedstawienie zaproszone zostały: p. Dyrektor Szkoły Beata Tomaszczuk, Wicedyrektor Anna Chochół, p. Eliza Pietruk, p. Marianna Niemczuk oraz uczniowie klas I c, II c i III c. Podczas wystawienia sztuki, mali aktorzy wykazali się umiejętnościami i doskonałą grą aktorską. Zaproszeni goście z zainteresowaniem i z zaciekawieniem oglądali wystawianą sztukę. Teksty artystów zakończył taniec do piosenki ,,Kochany Panie Mikołaju” M. Jeżowskiej. Całości przedstawienia dopełniła piękna dekoracja oraz oryginalne stroje i rekwizyty. Na koniec były miłe słowa oraz podziękowania za piękny występ skierowane do artystów. Widzowie nagrodzili uczniów gromkimi brawami.

Uczniowie klasy II b podczas przedstawienia “Prezenty, prezenty”.