Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

W maju bieżącego roku uczniowie klas ósmych i ich rodzice wzięli udział w spotkaniach online związanych ze zbliżającymi się egzaminami ósmoklasisty oraz wyborem szkoły ponadpodstawowej.
Dla ósmoklasistów 4 maja odbyły się warsztaty online „Stres szkolny, stres egzaminacyjny” prowadzone przez panią psycholog dr Beatę Kostrubiec-Wojtachnio z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 1 w Chełmie.
Następnie 10 maja odbyło się spotkanie online, w którym uczestniczyli uczniowie klas ósmych oraz ich rodzice, Dyrektor Szkoły, pani Beata Tomaszczuk, pani psycholog dr Beata Kostrubiec-Wojtachnio, wychowawcy klas, panie: Agata Wojtasiuk, Marlena Wojciechowska-Przysucha, Magdalena Zosiuk, doradca zawodowy, pani Ewa Karpiuk-Koleniec, pedagodzy szkolni, panie: Elżbieta Dąbrowska i Wioletta Mazur. W trakcie spotkania pani dyrektor zapoznała rodziców z organizacją ogólnopolskiego egzaminu ósmoklasisty. Pani psycholog zaprezentowała informacje na temat „Jak wybrać szkołę ponadpodstawową, aby zachować dobrą samoocenę”. Doradca zawodowy omówił kwestie związane z rekrutacją do szkół ponadpodstawowych w naszym regionie. Na zakończenie spotkania pedagodzy szkolni przedstawili, głównie rodzicom, najważniejsze wskazówki, dotyczące wspierania dzieci w wyborze szkoły ponadpodstawowej i dalszej ścieżki edukacyjnej, mając na uwadze perspektywiczny wybór zawodu.

W załączeniu znajduje się relacja z działań realizowanych w klasach ósmych, spotkanie z rodzicami oraz warsztaty o stresie.
https://view.genial.ly/609236434039590d2f0ac06f/vertical-infographic-rekrutacja-w-kilku-krokach
https://view.genial.ly/60923670e6fcdf0d281fc36c/vertical-infographic-timeline-rekrutacja-2021
https://view.genial.ly/6092aaed039f0e0d33c697ee/presentation-jak-rodzice-moga-wspierac-dziecko-przy-wyborze-zawodu

Jednym z zadań międzynarodowego projektu eTwinning „Bee happy” było stworzenie pomysłów do kodowania dla partnerów. Uczniowie klasy 2a opracowali swoje propozycje i wykonali różne zadania przesłane przez partnerów. Zmierzyli się z łamigłówkami z zakresu programowania. Robot Photon otrzymał rolę pszczelarza, który zbierał miód z poszczególnych uli. Była to ciekawa zabawa i nauka.

Photon beekeeper

Uczniowie klasy 2a pod kierunkiem wychowawczyni p. Elżbiety Dras stworzyli animacje o pszczołach w programie Scratch i skomponowali muzykę. Przygotowali kilka scen (Pszczoły w ogrodzie; Pszczółki na łące; Wlot do ula; Wizja świata bez pszczół; Prośba pszczół) i wspólnie z partnerami projektu eTwinning „Bee happy” powstał film animowany z przesłaniem.


Uczniowie klasy 2a pod opieką wychowawczyni p. Elżbiety Dras sukcesem zakończyli międzynarodowy projekt eTwinning „Zakodowani na zabawę (Encoded for fun)". Ich kilkumiesięczna praca została nagrodzona Krajową Odznaką Jakości. W tym trudnym czasie było to duże wyzwanie. To kolejne wyróżnienie dla tej klasy za projekty eTwinning. Brawo! Więcej informacji tutajtutaj.

KOJ PUPIL Zakodowani

1

Każdego roku 8 maja obchodzimy Światowy Dzień Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca. Dzień ten nie został wybrany przypadkowo. Jest to rocznica urodzin (8 maja 1828 r. Genewa) Henry Dunanta, założyciela organizacji.
Wszędzie tam, gdzie jest kryzys, są wolontariusze Czerwonego Krzyża lub Czerwonego Półksiężyca. Są oni gotowi wspierać poszkodowanych i pomagać im w szybszym powrocie do zdrowia czy w zwykłych czynnościach dnia codziennego. Ich zaangażowanie nigdy nie słabnie, a ich współczucie nie ma granic.
W roku 2020 jedna na dwanaście osób na świecie otrzymała wsparcie od Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca. Wolontariusze i pracownicy Czerwonego Krzyża wspierają codziennie ponad 160 milionów potrzebujących na całym świecie, poprzez moc humanitaryzmu ratują ludzkie życie oraz łagodzą cierpienie. Czerwony Krzyż i Czerwony Półksiężyc nigdy nie zostawia nikogo bez pomocy. Nieważne, czy ktoś ucierpiał w wyniku klęski naturalnej, wywołanej przez działania człowieka, czy w trakcie konfliktu zbrojonego.
Członkowie Polskiego Czerwonego Krzyża i wolontariusze w chwili obecnej, gdy cały świat walczy z pandemią koronawirusa, codziennie pomagają seniorom, osobom samotnym, osobom przebywających w izolacji i na kwarantannie.
Wolontariusze to bez wątpienia siła Polskiego Czerwonego Krzyża.

2

W Światowy Dzień Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca oddajemy hołd tym milionom wolontariuszy, członkom i działaczom, którzy codziennie pracują na całym świecie, aby zapobiegać ludzkiemu cierpieniu a gdy ono wystąpi łagodzić je. Ludzie Ci pracują na pierwszej linii każdego kryzysu, często w trudnych warunkach, narażając nawet własne bezpieczeństwo. Zasługują na naszą głęboką wdzięczność, którą pragniemy wyrazić właśnie w tym szczególnym dniu.

 

Kwiecień to bardzo ważny miesiąc w kalendarzu każdego ekologa. Uczniowie klasy 1A wraz z wychowawczynią p. J. Rozwód wiele czasu przeznaczyli na omówienie i poznanie problemów, z jakimi boryka się nasza planeta Ziemia. Przygotowali również „receptę” z radami dla ludzi, aby wiedzieli jak jej pomóc i ratować przed zniszczeniem. Rady przenieśli na plakaty, które w bardzo symboliczny sposób zachęcają nas wszystkich do pomocy naszej planecie. Jeśli tylko zjednoczymy działania, wysiłki najmłodszych Ekologów nie przejdą bez echa. Zachęcamy wszystkich do działania na rzecz ochrony Ziemi.


Uczniom klasy 2a bardzo spodobałosię przygotowywanie przysmaków z miodem. Mając świadomość, że miód jest zdrowy, weszli w role kucharzy i przy wsparciu rodziców urządzili słodką, rodzinną ucztę FILM 1, FILM 2. Było to kolejne wyzwanie podjęte w ramach realizowanego przez drugoklasistów projektu eTwinning „Bee happy”, którego opiekunem jest p. Elżbieta Dras.


Konstytucja 3 Maja

Z okazji zbliżającej się 230. rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja, najważniejszego aktu prawnego w historii Rzeczypospolitej, pierwszego tego typu w Europie i drugiego na świecie (po konstytucji Stanów Zjednoczonych z 1787 roku), Szkoła Podstawowa nr 8 w Chełmie proponuje szereg działań w zakresie edukacji związanych z tym doniosłym jubileuszem. Z tej okazji zapraszamy wszystkich do obejrzenia krótkiego filmu oraz strony internetowej autorstwa p. Marzeny Boćwińskiej.
https://sites.google.com/sp8chelm.pl/konstytucja-3-maja/start



ZAPRASZAMY do włączenia się do akcji #mojaflaga organizowanej z okazji Dnia Flagi Rzeczypospolitej Polskiej 2 maja.
ZACHĘCAMY do sfotografowania swojej flagi i podzielenia się zdjęciem w mediach społecznościowych z oznaczeniem #mojaflaga.
OCZEKUJEMY na zdjęcia również pod adresem mailowym Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Więcej informacji: https://niepodlegla.gov.pl/aktualnosci/2-maja-wywies-flage/



 

akcja St. WERWA

 

Na całym świecie od lat 22 kwietnia celebrujemy Dzień Ziemi. Obchody sąokazją do promowania ekologicznych postaw, ale też uświadamiania problemów, które się wiążą ze zmianą klimatu. Uczniowie klasy VI A oraz harcerze 12 DH 8 WIR postanowili włączyć się do działań na rzecz naszej planety. Zadbali o najbliższe środowisko sprzątając najbliższe otoczenie terenów zielonych.
Harcerki Julka S., Aleksandra Ł. i Kornelia R. z klasy VII B w niedzielę 18 kwietnia wraz z dh. Moniką i dh. Pawłem w ramach akcji Hufca Chełm i Stowarzyszenia WerWA wzięli udział w miejskiej akcji „Czysta rzeka” i posprzątali teren przy Zalewie w Żółtańcach.
Indywidualnie zaangażowały się uczennice klasy VI A Amelka Kogut wraz z siostrą Leną z klasy III C oraz Kinga Zacharczuk. 
Zadbały o najbliższe otoczenie porządkując teren, gdzie mieszkają, czyli okolice ul. Feliksa Nowowiejskiego i al. 3-go Maja za blokiem nr 14.
Denys Sidnichenko z klasy VI A porządkował teren koło biblioteki.
Gratulujemy ekologicznej postawy! Bierzmy przykład z koleżanek i dbajmy o naszą Ziemię cały rok!

harcerz 12 DH 8WIR

Nasza szkoła przystąpiła do konkursu Ekophone. Polega on na zebraniu starych, używanych, niepotrzebnych telefonów komórkowych, bez baterii, w zamian za atrakcyjne nagrody i kupony pieniężne. Telefony po ewentualnej naprawie i usunięciu wszelkich danych mogą trafić np. do krajów rozwijających się w Afryce i Azji, gdzie będą mogły jeszcze przez lata służyć innym dzieciom.
Koordynatorem akcji w szkole jest p. Kamil Kaszak oraz p. Joanna Wicha. Termin zbiórki - do 28 maja b.r.

Zacznijmy porządkowanie i sprzątanie świata od własnego biurka i otoczenia!
DZIĘKUJEMY ZA EKOLOGICZNĄ POSTAWĘ I OCZEKUJEMY WASZEGO WSPARCIA!
PAMIĘTAJ BĄDŹ EKO!

ekophone plakat

Uczniowie na lekcjach historii pod kierunkiem p. Agnieszki Szczepanik uczcili 230. rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Zajęcia, które rozpoczęły się od odśpiewania hymnu państwowego, przybliżyły dzieciom i młodzieży okoliczności zatwierdzenia na Sejmie Wielkim, pierwszej w Europie i drugiej na świecie ustawy zasadniczej, warunkującej ustrój polityczny państwa, uprawnienia władz oraz obowiązki i prawa mieszkańców.
Nasi uczniowie oprócz twórców i postanowień Ustawy rządowej z 3 maja 1791 roku, uchwalonej w czasie nieobecności dużej grupy posłów sprzeciwiających się reformom w Rzeczypospolitej Obojga Narodów, poznali następstwa sesji majowej: konfederację targowicką, konflikt polsko-rosyjski oraz drugi rozbiór Polski.


Klasa IIc pod opieką wychowawczyni, p. Joanny Wichy, wzięła udział w obchodach Międzynarodowego Dnia Wody zorganizowanych przez Polską Akcję Humanitarną. Uczniowie podczas realizacji projektu ekologicznego rozmawiali o tym, jak ważna jest woda i jakie ma znaczenie dla życia na Ziemi. Poznali też metody oszczędzania wody, które teraz mogą wykorzystać w życiu codziennym.

dyplom

Realizacja projektu edukacyjnego z historii pt. Narodziny „Solidarności” stała się dla uczniów klasy VIII b pretekstem, aby pospacerować po naszym urokliwym mieście oraz zwiedzić wystawę w plenerze, zorganizowaną na placu Edwarda Łuczkowskiego „Tu rodziła się Solidarność”. Uczniowie poszukując informacji o genezie organizacji opozycyjnej, obejrzeli ekspozytory przygotowane przez Instytut Pamięci Narodowej. Szczególną uwagę zwrócili na wkład chełmian w tworzenie ruchu społecznego, którego legalizację poprzedziły strajki na Lubelszczyźnie w 1980 roku.
Opiekunem projektu, który zachęcił młodzież do pogłębiania wiedzy historycznej jest pani Agnieszka Szczepanik.

Narodziny Solidarności

 

Podczas lekcji zdalnych wychowania fizycznego uczniowie klas - VIB, VIA i VIIE mieli za zadanie zaplanować trasę i posprzątać ją z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa. Uczniowie bardzo zaangażowali się w zadanie, dzięki czemu wiele zaśmieconych miejsc wnaszym mieście odzyskało wspaniały wygląd.
Lekcje online zorganizowane przez p. Kaję Kiermacz miały na celu zachęcić do aktywności fizycznej na świeżym powietrzu oraz motywować uczniów do zadbania o czystość otoczenia.

collage

 

Prezentacja prac plastycznych uczniów kl. 1a Szkoły Podstawowej nr 8 w Chełmie przygotowanej w ramach Ogólnopolskiego Konkursu Artystyczno - Czytelniczego zorganizowanego przez Księgarnię Tuliszków. Motywem przewodnim konkursu był wiersz Doroty Gellner pt. “Wiosenny czarodziej’’.
Wiersz recytuje Maja Kuśniewska, uczennica klasy 1a, a prace konkursowe różnymi technikami plastycznymi wykonali wszyscy uczniowie tej klasy.
Opiekunem projektu była pani Jolanta Rozwód.


Uczniowie klasy 2a realizując międzynarodowy projekt eTwinning „Bee happy” zostali pszczelimi hotelarzami. Zbudowali domki i przygotowali poidełka dla dzikich zapylaczy FILM. Stworzyli warunki mieszkaniowe do wylęgu i gniazdowania różnych gatunków owadów zapylających. Pszczółki, szczególnie wiosną, kiedy wychowują młode, bardzo potrzebują wody. Opiekunem anglojęzycznego projektu jest wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras.

W czasie zdalnego nauczania i uczenia się uczniowie klasy 2a kreatywne korzystali z klocków Korbo i układali sudoku. Zadaniem dzieci było wypełnienie planszy zębatkami w czterech kolorach tak, by żadnym wierszu i kolumnie kolor się nie powtórzył. Uczniowie doskonalili także technikę układania tangramów przygotowanych przez wychowawczynię klasy p. Elżbietę Dras. Celem zabawy było ułożenie przedstawionych sylwetek zwierząt z części tangramu w taki sposób, aby wykorzystać wszystkie elementy, które muszą do siebie przylegać, ale nie mogą na siebie nachodzić. Dzięki takim łamigłówkom kształtujemy logiczne myślenie, rozwijamy wyobraźnię, poszukujemy nowych, nieszablonowych rozwiązań.

1

Klasa 2a świętowała Dzień Ziemi podczas lekcji online dla uczniów ze szkół partnerskich z Polski, Turcji i Cypru, podczas której utrwalono słownictwo związane z życiem pszczół. Lekcję poprowadzili uczniowie z klasy 4C Szkoły Podstawowej w Rusi z panią Kingą FILM. Ta niecodzienna lekcja była dobrą zabawą podczas nauki języka angielskiego i jedną z bardzo wielu aktywności drugoklasistów w ramach anglojęzycznego projektu eTwinning „Bee happy”, którego opiekunem jest p. Elżbieta Dras.


Z okazji 1055. rocznicy chrztu Polski uczniowie Ósemki upamiętnili na lekcjach historii kluczowe wydarzenie z udziałem władcy państwa polskiego Mieszka I, datowane na rok 966. Siódmoklasiści wykorzystując mapę online, słuchowisko, grę oraz materiał filmowy mogli zastanowić się nad złożonymi motywami, którymi kierował się pierwszy historycznie poświadczony władca Polski uczestnicząc w ceremonii. Uczniowie w oparciu o analizę SWOT zwrócili szczególną uwagę na ogromne następstwa chrztu: podniesienie rangi księcia na arenie międzynarodowej, zacieśnienie więzi ze światem Zachodu, rozwój kultury na ziemiach polskich: piśmiennictwa, sztuki, architektury oraz działania duchownych i Kościoła katolickiego wzmacniające młody organizm państwowy. Uczniowie pracując metodą projektu stworzyli historyjki w wersji elektronicznej na temat początków krzewienia chrześcijaństwa w naszym kraju.
Nauczycielem, który zachęcił uczniów do upamiętnienia rocznicy wydarzenia historycznego jest p. Agnieszka Szczepanik.

1

 

Z okazji Dnia Ziemi uczniowie klasy 2a podjęli szereg różnych aktywności związanych z tym ważnym dniem. Podopieczni p. Elżbiety Dras prawidłowo segregują śmieci, dbają o środowisko, stworzyli kodeks ekologiczny, napisali podziękowania dla Ziemi, oddali hołd naszej planecie i jednemu z najmniejszych, ale najważniejszych zwierząt. Z tej okazji i w ramach projektu eTwinning „Bee happy” powstało wiele plakatów pod hasłem „Ratujmy pszczoły". Niektóre zostały wykonane w programach graficznych. Efekty pracy drugoklasistów można oglądać na załączonych zdjęciach i TUTAJ.
Pszczoły potrzebują naszej pomocy! Nie będzie ich, nie będzie nas...

Światowy Dzień Ziemi obchodzony jest od 1970 r. W dniu Dnia Ziemi - 22 kwietnia - odbywa się wiele akcji promujących dbanie o środowisko, m.in. sprzątanie świata czy dzień bez samochodu. W tym roku Światowy Dzień Ziemi 2021 jest trochę inny z powodu pandemii COVID-19 i odbywa się pod hasłem "Przywróć naszą Ziemię". Choć o planetę powinniśmy troszczyć się przez cały rok, to właśnie w kwietniu mamy ku temu więcej okazji. Nie zapomnieli o nim uczniowie klasy 2b, 3a i 3b, którzy pod kierunkiem p. Wioletty Lewczuk, p. Iwony Molin i p. Marianny Niemczuk przygotowali prace plastyczne. Dzieci oglądały prezentację przygotowaną przez MPGK w Chełmie, filmy o naszej planecie i grożącym jej niebezpieczeństwom, a w pokoju zagadek rozwiązywały wiele ciekawych zadań. Zdobyli miano Przyjaciół Ziemi. Co ważne, do zabaw ekologicznych zaprosili też swoje rodzeństwo. Pamiętajmy, że Ziemia to wspólne dobro łączące ludzi na całym świecie!!! Dbajmy o Naszą Zieloną Planetę!!!

1619111558455766

14 kwietnia 966 r. odbył się chrzest władcy piastowskiego Mieszka I. Było to przełomowe wydarzenie w dziejach państwa i narodu polskiego, które jest uznawane za symboliczny początek polskiej państwowości. Chrzest miał także zasadnicze znaczenie polityczne, kulturowe i tożsamościowe. Przyjęcie chrztu przez Państwo Polskie w obrządku łacińskim, wprowadziło rodzące się wówczas Państwo Polskie w krąg krajów Europy Zachodniej.
Podczas lekcji historii w klasie VI a i VI c został zaprezentowany film o początkach Państwa Polskiego oraz Chrzcie Polski. Uczniowie rozwiązali także quizz dotyczący tematu, uzupełniali diagram, wykonali mapy myśli, debatowali, dlaczego to wydarzenie jest tak ważne dla historii Polski.

Slajd1

Tangram to chińska łamigłówka (układanka), znana od około 3000 lat. Składa się z siedmiu elementów w postaci figur geometrycznych, powstałych przez rozcięcie kwadratu. Celem jest odtworzenie położenia wszystkich siedmiu elementów tangramu w przedstawionym obrazku na podstawie jedynie kształtu jego konturów, a także wymyślanie własnych wzorów. Uczniowie klasy IA poznali zasady układania tangramu na lekcji matematyki, prowadzonej przez p. J. Rozwód. Nie było to łatwe wyzwanie, ale nikt się nie poddał. Po mniejszej lub większej ilości prób okazało się, że łamigłówka dostarcza wielu emocji i jest nie tylko formą nauki, ale również wspaniałą zabawą. Powstały oryginalne i bardzo pomysłowe układanki. Niektóre z wykorzystaniem specjalnych aplikacji inne w wersji papierowej. Wszystkie jednak rozwijają kreatywność, spostrzegawczość, koordynację przestrzenną i wyobraźnię. Zachęcamy wszystkich do spróbowania zabawy z tangramem.


Zakończył się konkurs PHO3NIX ACTIVE SCHOOL. Dziękujemy wszystkim uczniom za każdy wykonany krok! Dzięki aktywnemu udziałowi naszych uczniów Ósemka zajęła w konkursie 22 miejsce na ponad 400 szkół z całej Polski!
Jesteśmy dumni z 5 529 000 kroków wykonanych w ciągu 9 konkursowych dni.

Oto lista najbardziej aktywnych uczniów w szkole i bilans wykonanych kroków:
1)Maja Głąb 6d - 331719, 2)Bartek Łopucki 6b - 293945, 3)Zosia Łopuszyńska 6c - 290433, 4)Paulina Dziaduszyńska 7b - 240037, 5)Dominik Berg 6b - 231406, 6)Aneta Oleszczyńska 6c – 226757, 7)Emilia Stelmaszuk 6c - 209501, 8)Kinga Zacharczuk 6a - 201071, 9)Dawid Zarychta 6b - 196735, 10)Zofia Kozorys 6c - 191849, 11)Julia Rak 8c - 163168, 12)Kamila Łydzińska 7b - 135588, 13)Oliwier Krupa kl. 4c -125418, 14)Wiktoria Kamieniecka 6c -124319, 15)Mateusz Tulikowski 6a – 122967, 16)Olgierd Sędłak 7b - 121244, 17)Miłosz Wiśniewski 4c – 110468, 18)Jan Radzicki 4c – 108483, 19)Laura Kosarska 6b – 98825, 20)Jakub Kowal 6b - 97501, 21)Aleksander Raszczepkin 6b – 96849, 22)Emilia Lachowska 6b - 94965, 23)Szymon Polak 8b – 87496, 24)Maja Niemiec 6e - 83887, 25)Magda Oszust 6b - 83087, 26)Jakub Stadnik 7d – 80025, 27)Mateusz Górnicki 4a - 76232, 28)Karolina Oleszczyńska 8c – 76075, 29)Julia Guz 6d - 74861, 30)Krzysztaof Sajuk 6a – 73373, 31)Jagoda Fic 4c – 68690, 32)Gabrysia Doroszuk 7b – 67478, 33)Martyna Kociubińska 8b – 67107, 34)Klaudia Aponiak 8c - 64571, 35)Wiktoria Nowosad 6d - 62546, 36)Mikołaj Kurpiel 6c - 59468, 37)Szymon Gołębiowski 8b – 58141, 38)Angela Węglińska 6d – 58070, 39)Dominika Wicha 6e – 53700, 40)Zuzanna Stępniewska 8b – 51396, 41)Karolina Ciszak 8b – 51224, 42)Aleksandra Kurdziel 7e – 51096, 43)Nikola Lachowska 4b - 48567, 44)Maciej Raćkowicz 7d – 48421, 45)Dagmara Herda 7d -47408, 46)Aleksandra Grzesiuk 8c – 46501, 47)Zuzanna Szczodrowska 2c - 45251, 48)Hanna Krzywicka 7d - 44140, 49)Dorian Nowak 6b – 43969, 50)Aleksandra Wronka 8b - 42973.

Koordynator konkursu – p. Kaja Kiermacz wykonała 141 509 kroków.
Gratulujemy wszystkim uczestnikom konkursu!
Życzymy dalszych długich spacerów i pięknych wyników.

konkurs na kroki  podsumowanie

Uczniom klasy 2a bardzo przypadło do gustu wirtualne projektowanie i budowanie z wykorzystaniem trójwymiarowych klocków konstrukcyjnych. Propozycja wychowawczyni p. Elżbiety Dras rozwinęła u dzieci kreatywność i umiejętność rozwiązywania problemów.

Klasa 2b p. Wioletty Lewczuk zakończyła cykl zajęć o ptakach. Uczniowie wykonywali wiosenne lapbooki z informacjami o poznanych zwyczajach ptaków. Wyszukiwali i poznawali przysłowia o ptakach. Na zakończenie cyklu przygotowali prace plastyczne o swoim wyobrażeniu „Ptaka Cudaka”.


Uczniowie klasy 2a realizując projekt eTwinning „Bee happy” wykonali ćwiczenia interaktywne w postaci pokoju zagadek. Escape room cechowała ciekawa fabuła dotycząca pszczół, zagadki, gry, rywalizacja, tajemnica, misja, logiczne myślenie, wykorzystanie poznanych wiadomości, działanie i dzięki temu lekcja zamieniła się w przygodę przepełnioną emocjami oraz zabawą. Dopiero rozwiązanie wszystkich zadań doprowadziło drugoklasistów do sukcesu i nagrody. Escape room to rozrywka, która dostarczyła podopiecznym p. Elżbiety Dras wielu emocji i pozwoliła utrwalić poznaną wiedzę.

Kolaż zdjęć przedstawiających dzieci podczas interaktywnych ćwiczeń w formie pokoju zagadek. Zdjęcia urozmaicone grafiką z bajki "Pszczółka Maja".

Klasa 2b rozpoczęła podróże po Polsce. Pierwsze spotkanie poświęcone było ważnemu wydarzeniu w historii naszego kraju - 1054 rocznicy przyjęcia chrztu przez Mieszka I. Uczniowie obejrzeli krótki film i prezentację przygotowaną przez p. Wiolettę Lewczuk.
Odbywając wirtualną podróż do Ostrowa Lednickiego i Gniezna - pierwszej stolicy naszego kraju, uczniowie dowiedzieli się, gdzie książę mieszkał. Potem przypomnieli sobie symbole Polski i wykonali kotylion, który będzie oznaką majowych świąt.

Chrzest Polski.pdf

Zbiór zrzutów ekranu ukazujących uczniów w trakcie lekcji zdalnej oglądających prezentację multimedialną " Historia Polski".

 

Uczniowie klasy II c pod opieką wychowawczyni p. Joanny Wichy upamiętnili na lekcjach rocznicę Chrztu Polski. Dzieci z zainteresowaniem obejrzały film o losach księcia Mieszka I i początkach chrześcijaństwa w naszym kraju. Zapamiętały też 966 rok, w ktorym Mieszko I przyjął chrzest. Na podsumowanie pracy uczniów powstała galeria prac plastycznych.

Rysunki dzieci przedstawiające przyjęcie chrztu przez księcia Mieszka I jako symbol chrztu narodu polskiego.

Klasa IIc zaprojektowała i stworzyła podczas nauki zdalnej kapelusze dla Pani Wrony - bohaterki lektury "Kapelusz Pani Wrony".
Podczas lekcji odbył się wirtualny pokaz mody i prezentacja prac dzieci. Dzieci z ochotą wykonały prace przedstawiające największą dumę naszej bohaterki.
Powstały wspaniałe projekty! Zajęcia przygotowała i przeprowadziła p. Joanna Wicha.

5

Uczniowie klasy IIc (wychowawczyni p. Joanna Wicha) nie próżnują podczas zdalnej nauki. Wykonują wiele ciekawych zadań i nigdy się nie nudzą.
Realizując temat dotyczący wiosennych powrotów ptaków dzieci wykonały ptasie gniazda według własnych pomysłów.
Nowe domki dla ptaków wyszły wspaniale, mamy nadzieję, że znajdą ptasich lokatorów.

Gniazdo (10 kwi 2021 15 24 05)

Omawianie lektur, mimo nauki zdalnej może pobudzić kreatywność uczniów. Uczniowie klas szóstych, z inicjatywy nauczyciela języka polskiego p. Monika Szlagowskiej, mogli prezentując wybranego bohatera omawianej zdalnie lektury obowiązkowej „zaszaleć”.
Wykorzystując wyobraźnię i informacje o bohaterze z książki uczniowie przebrali się w wyjątkowe stroje i ucharakteryzowani przed kamerkami lub z wykorzystaniem swoich zdjęć dokonywali prezentacji postaci. Nie zabrakło Bilbo Bagginsów, Gandalfów, Barda, czy Thranduilna. Takie zajęcia na długo zastają w pamięci, a stworzone kreacje będą wyjątkową pamiątką w albumie rodzinnym. Na uwagę zasługuje też technika wykonywania zdjęć, np. sepia, czy obróbka fotografii w programach komputerowych.

Doria 6b

W związku z przypadającym na 14 kwietnia Świętem Chrztu Polski uczniowie klasy 2a upamiętnili na zajęciach ten dzień. To dzień narodzin Państwa Polskiego z racji przyjęcia chrztu przez Mieszka I. Drugoklasiści poznali historię początku naszego państwa na podstawie obejrzanych filmów. Czytali i omówili komiks oraz ustalili kolejność wydarzeń historycznych. Uzupełniali karty pracy, wyjaśniali nowe słowa i wyrażenia (np. dynastia Piastów, państwo pogańskie, margrabia, chrystianizacja), kolorowali kolorowankę, zapisali najważniejsze informacje o Mieszku I, a na koniec sprawdzili poznaną wiedzę. Była to ciekawa lekcja historii i wychowania patriotycznego przeprowadzona przez wychowawczynię klasy p. Elżbietę Dras.

1

Uczniowie klasy 1A, wychowawczyni p. J. Rozwód, zastanawiali się niedawno „Jak to jest mieć dwie prawe ręce?” Okazało się, że jest to możliwe i wcale nie takie trudne do zrobienia. Początkowo jednak nie wszyscy uczniowie byli tego pewni. Kiedy rozpoczęli pracę i sami spróbowali swoich sił, uznali że czasami wystarczy trochę sznurka, guzików, nakrętek i kilku innych z pozoru niepotrzebnych rzeczy, aby powstały wspaniałe prace godne kreatywnych artystów. Możemy je teraz podziwiać w naszej galerii. Jak widać, każdy może mieć dwie prawe ręce, trzeba tylko chcieć.


Uczniowie klasy 2a realizując międzynarodowy projekt eTwinning „Bee happy” regularnie podejmują różne działania związane z pszczołami. Łączą naukę z zabawą. Ostatnio obejrzeli bajkę, układali interaktywne puzzle, kodowali, rozwiązywali różne łamigłówki, wykreślanki i inne zadania zaproponowane przez partnerów. Z własnej inicjatywy tworzyli pszczoły w aplikacji Blockstar Planet. Jeszcze przed zdalnym nauczaniem prezentowali swoje umiejętności w Minecraft, który łączy siły z WWF i wprowadził do swojego ekosystemu bardzo ważne stworzenia, a są nimi oczywiście nieocenione pszczoły. Drugoklasiści wraz z tymi niezwykle pożytecznymi owadami przenieśli się do wirtualnej pszczelej krainy, w której zagościły także m.in. ule, gniazda, plastry miodu, butelki z miodem KLIK. Dzięki Minecraftowi dzieci przyswoiły wartości edukacyjne w ciekawy sposób i pamiętają, że jak nie będzie pszczół, nie będzie też nas. Opiekunem anglojęzycznego projektu eTwinning jest p. Elżbieta Dras.


W jaki sposób powstaje papier? Dlaczego jest taki potrzebny? Jak należy go oszczędzać? I jak można go wykorzystać? Jakie cuda z niego zrobić? Odpowiedzi na te pytania szukali i poznawali uczniowie kl.1A zainspirowani przez wychowawczynię p. J. Rozwód. W czasach gdy papier jest powszechnie dostępny i niestety często źle wykorzystany, najmłodsi uczniowie naszej szkoły postanowili wykorzystać każdy kawałek papieru i nauczyć się sztuki jego składania – origami, to technika pochodzącej z Chin, a rozwinięta w Japonii. Udowodnili tym samym, że papier można wspaniale wykorzystać do nauki i zabawy. Ta sztuka tak się spodobała uczniom, że powstało wiele wspaniałych prac, a także filmik w którym Amelka, pokazuje swoim koleżankom i kolegom jak wykonać łódeczkę techniką origami. Do tej zabawy włączyli się również Rodzice dzieci, a efekty wspólnej pracy można podziwiać w naszej galerii zdjęć.


Przez trzy zimowe miesiące uczniowie klasy 1A pod opieka wychowawczyni p. J. Rozwód realizowali drugi moduł innowacji pedagogicznej w ramach Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego „Czytam z klasą – lekturki spod chmurki”. Tym razem na podstawie lektury „Zaczarowana zagroda” poznali niezwykłe życie i zwyczaje pingwinów Adeli. Ponieważ projekt ma również na celu rozwijanie świadomości ekologicznej, uczniowie wykonali szereg zadań z tej dziedziny. Szczególnie zainteresowały młodych badaczy zagadnienia dotyczące globalnego ocieplenia. Za swoją pracę i zaangażowanie w ochronę środowiska klasa otrzymała od organizatorów potwierdzenie realizacji Modułu II projektu. Pierwszoklasistom gratulujemy wytrwałości w pracy i życzymy kolejnych ciekawych wyzwań w Module III kończącym projekt.

Dyplom moduł II kl.1a

Uczniowie klasy 2b (wychowawczyni p. Wioletta Lewczuk) przez cały tydzień poznawali życie ptaków. Podczas zajęć śledzili trasy ich wędrówek oraz miejsca, w których zamieszkują w Polsce. Podziwiali także ptasie trele. Obserwowali online gniazdo bocianie. Dowiedzieli się czym zajmuje się ornitolog. Sami także bawili się w obserwatorów ptaków. Dzięki tym zajęciom dowiedzieli się, że ptaki sąwspaniałymi budowniczymi gniazd, a najlepszy architekt to remiz. Uczniowie zafascynowani ptakami próbowali także budować gniazda.


Podczas zajęć pozalekcyjnych uczniowie klasy 2b (wychowawca p. Wioletta Lewczuk) dowiedzieli się jak zbudowany jest wszechświat. Poznali jedną z galaktyk spiralnych - Drogę Mleczną. Wiedzą już jak zbudowany jest Układ Słoneczny i dzięki odkryciom wielkiego Polaka - Mikołaja Kopernika, że to Słońce jest gwiazdą, dzięki której na Ziemi istnieje życie. Poznali też zjawisko ruchu obrotowego i obiegowego, wiedzą dlaczego jest dzień i noc oraz pory roku. Zdobyli medal zdobywcy kosmosu. Przed nimi jeszcze wiele interesujących przygód.
A to ich wizja kosmosu!


Uczniowie klasy 2a zakończyli pracę nad lapbookami o pszczołach. Każdy samodzielnie przez kilka dni tworzył swój lapbook i poznawał kolejne ciekawostki o tych niezwykle użytecznych owadach. Powstały bardzo interesujące i piękne prace. Pszczoły zagościły w domach dzieci. Podczas zdalnych zajęć dodatkowych drugoklasiści nauczyli się współtworzyć prezentacje w czasie rzeczywistym. Współpracowali w chmurze i razem utworzyli album KLIK. Wychowawczyni p. Elżbieta Dras umieściła pracę dzieci na TwinSpace realizowanego przez klasę międzynarodowego projektu eTwinning „Bee happy” KLIK.

Zosia

Uczniowie klasy 2a zafascynowani pracą skrzydlatych architektów, którzy z wielką precyzją wiją swoje gniazdka, postanowili zmierzyć się z tym zadaniem i samodzielnie „uwić” gniazdka. Zainspirowani przez wychowawczynię p. Elżbietę Dras stali się twórcami ptasich gniazd. Prezentujemy niektóre z nich. W swojej pracy wykorzystywali surowce naturalne i korzystali z innych, dostępnych materiałów.

Ptasie gniazda autorstwa Elżbieta Dras

Bardzo smacznie i miło wspominamy smaki świątecznych potraw. Na wielkanocnym stole ważnym elementem są jajka przygotowywane na wiele sposobów. Zadaniem szóstoklasistów w ramach lekcji techniki było stworzenie własnego FOOD ART nawiązującego do Świąt Wielkanocnych oraz wiosennej pory roku.
Tematyka i zastosowanie produktów - dowolne. Zobaczcie jakie ciekawe pomysły mieli uczniowie.
Zdjęcia pokazują efekt pracy zdalnej uczniów klas szóstych.
Relację przygotowała p. Marzena Chrabąszcz.

Fotoram.io(10)

22 marca obchodzony jest Światowy Dzień Wody. Uczniowie naszej szkoły celebrowali ten dzień podczas Szkolnego Tygodnia Wody pod hasłem „Zróbmy szum wokół wody”, w ramach działań organizowanych przez Polską Akcję Humanitarną. Zależało nam na tym, aby szerzyć świadomość o tym, że:

  • dostęp do czystej wody to prawo człowieka,
  • na świecie nie wszyscy mają dostęp do bezpiecznej wody pitnej,
  • warto wdrożyć nawyki mające na celu dbałość o dobro, jakim jest woda,
  • oszczędzanie wody to za mało.

Podnosiliśmy świadomość globalnych wyzwań wodnych na lekcjach przyrody, geografii, chemii, fizyki, informatyki w klasach 4, 5, 6, 7 i 8. Tematyka i forma zajęć zdalnych bardzo spodobały się uczestnikom, którzy aktywnie i z dużym zaangażowaniem wykonywali zadania, dyskutowali, angażowali do wspólnych przedsięwzięć rodzeństwo i rodziców. Zajęcia poszerzyły wiedzę uczniów na temat wody, ale przede wszystkim uświadomiły, jak wielką wagę należy przywiązywać do oszczędzania jej zasobów. Powstały fantastyczne prace promujące dbałość o środowisko i zasoby wody.
Szereg działań podjętych w naszej szkole z okazji Światowego Dnia Wody uświadomiło, że woda jest największym skarbem i każdy z nas powinien ją chronić, szanować i we właściwy sposób wykorzystywać, by nie nastał nigdy taki dzień, w którym nie popłynie ona z naszego kranu. Przecież jeśli jej zabraknie, zabraknie i nas …

Jak oszczędzam wodę!!!.pdf
Moje eko-nawyki.Jak oszczędzam wodę?.pdf
Moje sposoby na oszczędzanie wody.pdf
Jak oszczędzam wodę.pdf
Moje eko-nawyki. Jak oszczędzam wodę?.pdf
Eko-nawyki czyli jak oszczędzam wodę.pdf
Bez wody na ziemi nie będzie życia.pdf
Woda moje eko-nawyki.pdf
Jak oszczędzać wodę?.pdf
Pij wodę - bez nie nie ma życia.pdf


Uczniowie kl.1a w czasie przygotowań do świąt poznawali tradycje i zwyczaje związane z obchodzeniem świąt wielkanocnych. Ponieważ jesteśmy w trakcie nauczania zdalnego, uczniowie odbyli wirtualną wizytę po Muzeum Etnograficznym. Poznali wiele ciekawych metod wykonywania ozdób wielkanocnych, ale również poznali symboliczne znaczenie tych ozdób i wiele ludowych tradycji. Zainspirowani wycieczką wykonali samodzielnie lub z pomocą rodziców piękne ozdoby świąteczne, które umiliły świąteczny czas spędzony w gronie rodzinnym. Prace uczniów można podziwiać w dołączonej prezentacji.

wychowawczyni kl.1a - Jolanta Rozwód


Światowy Dzień Zdrowia obchodzony jest 7 kwietnia – w rocznicę powstania Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). Hasło przewodnie:

Budowanie sprawiedliwszego i zdrowszego świata dla wszystkich

1

Motyw przewodni związany jest z obecną sytuacją epidemiologiczną i działaniami związanymi z zapobieganiem rozprzestrzenianiu się wirusa SARS-Co V-2. Sytuacja epidemiologiczna, podkreśla istotne znaczenie służby zdrowia, dostępu do leczenia a przede wszystkim podkreślenie roli personelu medycznego w czasie pandemii.
W obecnej sytuacji słowa Arthura Schopenhaura ,,Choć zdrowie nie jest na pewno wszystkim, to bez zdrowia wszystko jest niczym” nabierają szczególnego znaczenia. W tym okresie powinniśmy dbać zarówno o swoje zdrowie fizyczne, jak i psychiczne.
Obecna sytuacja epidemiczna oraz związane z tym zmiany w funkcjonowaniu społecznym mogą znacząco wpływać na nasze samopoczucie, wywołując niepokój oraz lęk. W tym okresie powinniśmy dbać zarówno o swoje zdrowie fizyczne, jak i niezwykle ważne zdrowie psychiczne:
1. Nie pozwól, by nadmiar informacji pogorszył Twój nastrój.
2. Dbaj o podtrzymywanie kontaktów społecznych w bezpieczny sposób.
3. Codziennie przez co najmniej 30 min. uprawiaj bezpieczną dla Ciebie i innych aktywność fizyczną.
4. Dbaj o swoje zdrowie fizyczne - odżywiaj się prawidłowo, zadbaj o odpowiednio długi sen.
5. Jeśli przebywasz w domu, zaplanuj jak spędzić czas izolacji.
6. Postaraj się utrzymywać stały plan dnia.
7. Dbaj o bezpieczeństwo w sytuacji kiedy musisz wyjść z domu.
8. Unikaj radzenia sobie ze stresem za pomocą alkoholu i innych używek.
9. Zastanów się, czy komuś z Twoich bliskich lub sąsiadów nie jest potrzebna pomoc.
10. Chorzy i te osoby, które czekają na wyniki badań, czy odbywają kwarantannę wymagają szczególnej troski i opieki.

2

Jak podkreśliła to epidemia COVID-19, niektórzy ludzie są w stanie żyć zdrowiej i mają lepszy dostęp do usług zdrowotnych niż inni - całkowicie ze względu na warunki, w których się rodzą, rosną, żyją, pracują i starzeją się. Na całym świecie niektóre grupy walczą o związanie końca z końcem przy niewielkich dochodach dziennych, mają gorsze warunki mieszkaniowe i wykształcenie, mniejsze możliwości zatrudnienia, doświadczają większej nierówności płci oraz mają ograniczony dostęp do bezpiecznego środowiska, czystej wody i powietrza, bezpieczeństwa żywnościowego i usług zdrowotnych lub nie mają go wcale. Prowadzi to do niepotrzebnego cierpienia, możliwej do uniknięcia choroby i przedwczesnej śmierci. I szkodzi naszym społeczeństwom i gospodarkom.
W tegorocznym Światowym Dniu Zdrowia wzywa się do podjęcia działań w celu wyeliminowania nierówności zdrowotnych w ramach całorocznej globalnej kampanii mającej na celu łączenie ludzi w celu budowania sprawiedliwszego i zdrowszego świata. Kampania podkreśla konstytucyjną zasadę WHO, zgodnie z którą „cieszenie się najwyższym osiągalnym standardem zdrowia jest jednym z podstawowych praw każdego człowieka, bez względu na rasę, religię, przekonania polityczne, warunki ekonomiczne czy społeczne”.

Wielkanoc to jedne z najstarszych i najważniejszych świąt, głęboko osadzonych w kulturze polskiej. Są to święta, z którymi związane są różne zwyczaje i tradycje. Niektóre są wciąż żywo kultywowane, a część coraz bardziej zanika. W dalszym ciągu święcimy pokarmy, dzielimy się jajkiem, malujemy pisanki, zanosimy palemki do kościołów i oblewamy się wodą w Lany Poniedziałek. Do świąt przygotowujemy się nie tylko w domu, ale również w szkole. Uczniowie klas szóstych na lekcjach techniki mieli zajęcia, dzięki którym przypomnieli sobie tradycje i zwyczaje świąteczne oraz przygotowali różnorodne ozdoby. Uczyli się również techniki składania serwet, którymi ozdobią stoły wielkanocne. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć.

Fotoram.io(5)

PHO3NIX ACTIVE SCHOOL to akcja sportowa, która ma na celu zachęcić do aktywności dzieci z całej Polski oraz zaangażować w inicjatywy sportowe.
NASZA SZKOŁA BIERZE UDZIAŁ W KONKURSIE NA NAJWIĘKSZĄ LICZBĘ KROKÓW!
ZACHĘCAMY ÓSEMKOWICZÓW DO UDZIAŁU W AKCJI!!!
Podczas tygodnia sportowych wyzwań - od 6 do 14 kwietnia 2021 r. uczniowie będą zbierać kroki w dedykowanej dla nich aplikacji mobilnej Pho3nix Kids.
Życzymy udanych spacerów i pięknych wyników!!!

BANER DLA SZKÓŁ

 

Uczniowie klasy 2a podczas zajęć dodatkowych bawią się i uczą się programowania w Scratchu. Zdalnie wykonywali animowane kartki na Święta Wielkanocne. Prezentujemy niektóre z nich.


Uczniowie klasy VII b zakończyli realizację ogólnopolskiego projektu "Lekcje z emocjami. Jak dbać o swój nastrój?" przygotowanego przez Fundację Uniwersytet Dzieci, objętego patronatem honorowym przez Ministra Edukacji Narodowej.
Dzięki „Lekcjom z emocjami” zostały zrealizowane cele edukacyjne, zawarte w nowej podstawie programowej dla drugiego etapu edukacyjnego, m.in. wprowadzenie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu czy szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia. Zajęcia służyły kształtowaniu postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość. Stanowiły doskonałą zachętę do samorozwoju i poprawy relacji w grupie rówieśniczej. I najważniejsze: dały możliwość ukierunkowania na poznawanie siebie i świata oraz zdobywanie wiedzy w sposób kreatywny. Nauka przez działanie i zabawę jest skuteczną metodą edukacyjną i wychowawczą.
Metody i formy pracy na zajęciach z wychowawcą dostosowane były do wieku i możliwości uczestników zajęć, w tym lekcji online. Zostały opracowane przez fachowców w dziedzinie psychologii dziecięcej Fundacji Uniwersytet Dzieci.
Uczniowie klasy VII b nabyli umiejętności rozpoznawania własnych emocji, nazywania ich i radzenia sobie z nimi. To z pewnością da im większą pewność siebie, a jednocześnie motywację do działania, co w rezultacie przyniesie wymierne korzyści w dorosłym życiu.
Udział w projekcie stanowił równocześnie promocję szkoły w środowisku lokalnym i ogólnopolskim. Projekt koordynowała i zajęcia z uczniami prowadziła wychowawczyni kl. VII b p. Aneta Kowalewska.

2Klasa 7 b

Uczniowie klasy 2b (wychowawczyni p. Wioletta Lewczuk) przez cały tydzień uczyli się jak dbać o swoje zdrowie. Poznali produkty spożywcze i zawarte w nich składniki pokarmowe, zasady zdrowego odżywiania na podstawie piramidy żywieniowej i wirtualnego spotkania z dietetykiem. Opracowywali menu drugiego śniadania. Przygotowali przepisy i według nich wykonali swoje sałatki i surówki. Wskazywali pozytywne skutki dobrego odżywiania się. Aby lepiej utrwalić wiedzę wykonali prace plastyczne, kolaże i rysunki. Codziennie też pamiętają o ruchu i zabawach na świeżym powietrzu. Przed przejściem na zajęcia zdalne przygotowali w klasie zielony ogródek. Niestety i w tym roku nie udało im się posmakować swoich plonów, dlatego wykorzystywali zdrowe produkty ze swoich domowych zapasów.

Zrealizowaliśmy program profilaktyki przygotowany z inicjatywy Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Zdrowia „Loguj się z głową”. Został on opracowany przez Fundację Poza Schematami. Jego celem jest dostarczenie wiedzy, a także kształtowanie postaw, które sprzyjają bezpiecznemu korzystaniu z Internetu i mediów elektronicznych oraz chronią dzieci i młodzież przed e-uzależnieniami.

Korzystając z zasobów tego programu w naszej szkole odbyły się zajęcia z informatyki w klasach 6 oraz zajęcia z wychowawcą w kl. 7 b.

Na informatyce uczniowie klas 6 przyglądali się takim zagadnieniom, jak nadużywanie mediów cyfrowych i cyberprzemoc, radzenie sobie z emocjami, radzenie sobie ze stresem. Poznali również sposoby na budowanie adekwatnej samooceny. Proponowane, w ramach poruszanej tematyki, zadania mogą stać się pomocne w realizowaniu działań mających na celu zapobieganie przemocy rówieśniczej zarówno online, jaki offline.

Z kolei uczniowie klasy 7b przyjrzeli się własnym wzorcom korzystania z nowych technologii, dowiedzieli się, jakie sygnały mogą wskazywać na problemowe używanie Internetu i gier komputerowych. Zdobyli również wiedzę na temat efektywnego zarządzania własnym czasem
i równoważeniu aktywności online i offline.

Obserwując naszych uczniów jesteśmy zaniepokojeni tym, że nauka zdalna i długie, czasami niekontrolowane przebywanie przed ekranem komputera działa na nich niekorzystnie. Dlatego przystąpiliśmy do realizacji zadań wchodzących w skład tego projektu, wierząc, że uczniowie w czasie realizacji projektu zrozumieją, że nie wszystko co oferuje im wirtualny świat jest korzystne dla ich zdrowia. Program „Loguj się z głową” jest elementem systemu rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego, a realizowany w naszej szkole stanowić będzie sprawdzony model oddziaływań szeroko pojętej profilaktyki, szczególnie w czasie nauki zdalnej.

Program zrealizowała p. Aneta Kowalewska – nauczyciel informatyki i wychowawca kl. VII b oraz p. Elżbieta Kaczyńska – nauczyciel bibliotekarz.


Uczniowie klasy VII c realizujący pod kierunkiem nauczyciela historii innowację pedagogiczną „Edukacyjne peregrynacje przez epoki historyczne”, wykonali projekt edukacyjny, którego celem było upamiętnienie losów i czynów członków podziemia niepodległościowego działającego w latach 1944–1956. Siódmoklasiści projektowali pierwszą stronę gazety informującej o wydarzeniach historycznych związanych z Żołnierzami Niezłomnymi, ich życiem rodzinnym, obywatelskim oraz walką z reżimem totalitarnym. Poszerzając wiedzę historyczną uczniowie klasy udali się do Chełmskiej Biblioteki Publicznej im. Marii Pauliny Orsetti w Chełmie w celu obejrzenia wystawy „Żołnierze Wyklęci. Podziemie niepodległościowe 1944-1963”.
Autorką innowacji historycznej, która zainicjowała działania uczniów w projekcie jest pani Agnieszka Szczepanik.

„Żołnierze Niezłomni   Zapomniani Bohaterowie”

 

Uczniowie klasy VIII c na lekcjach historii odkrywali „ślady przeszłości", które mogły wraz z upływem lat ulec zatarciu w świadomości społecznej. Ósmoklasiści zrealizowali projekt edukacyjny pt. „Historie Żołnierzy Wyklętych z Lubelszczyzny”, który pozwolił im zapoznać się z wydarzeniami lokalnymi oraz biogramami osób walczących z narzuconym Polakom reżimem komunistycznym.
Zachęceni przez opiekuna projektu uczniowie skorzystali z oferty Chełmskiej Biblioteki Publicznej im. Marii Pauliny Orsetti, która zaprezentowała wystawę „Żołnierze Wyklęci. Podziemie niepodległościowe 1944-1963”, przygotowaną przez Biuro Edukacji Narodowej.
Opiekunem projektu, który zainspirował uczniów do zachowania pamięci o bohaterach z Lubelszczyzny jest pani Agnieszka Szczepanik.

„Historie Żołnierzy Wyklętych z Lubelszczyzny”

 

Z okazji nadejścia wiosny w klasach I-III został zorganizowany konkurs plastyczny pt. „Kapelusz Pani Wiosny”. Zadaniem chętnych uczniów było przygotowanie kapelusza dla Pani Wiosny w formie przestrzennej z wykorzystaniem motywów pszczół, uli, kwiatów. Wiosna budzi i kocha pszczoły, a Ósemka jest przyjazna pszczołom. Konkurs stanowi część kampanii społecznej, prowadzonej przez uczniów klasy 2a na rzecz ochrony owadów zapylających, prowadzonej w ramach międzynarodowego projektu eTwinning „Bee happy”. Konkurs jest także reakcją naszej szkoły na kampanię edukacyjno-informacyjną „Lubelskie – wspólnie dla pszczół”. W konkursie wzięło udział 41 uczniów, którzy stworzyli przepiękne, niepowtarzalne, kolorowe, wiosenne nakrycia głowy oddające charakter tej pory roku. Barwne kapelusze były bogate w soczystą zieleń, kolorowe kwiaty, ptaki i owady. Komisja konkursowa w składzie: p. Marianna Niemczuk i p. Elżbieta Dras miały ogromny problem z wyłonieniem zwycięzców, dlatego też każdy uczestnik został nagrodzony. W tych fantastycznych nakryciach głowy uczniowie powitali wiosnę LINK. Została zorganizowana wystawa prac, które ozdabiają szkolny korytarz i choć za oknem jeszcze tego nie widać, w naszej szkole rozgościła się już wiosna LINK. Przechodząc korytarzem wszystkie kapelusze zachwycają! Dziękujemy i gratulujemy kreatywności oraz zaangażowania naszym małym projektantom! Życzymy wielu wiosennych inspiracji i zachowania przyjacielskiej postawy wobec pszczół.
Kapelusze wykonali:
Amelia Basaj, Filip Błaszczuk, Amelia Turzyniecka, Pola Nawojczyk, Maja Kuśniewska, Zuzanna Hamulczuk, Mateusz Seniuk – kl. Ia (p. Jolanta Rozwód)
Ola Nowakowska, Maja Bil, Mateusz Manowiec, Inga Tracichleb, Juliusz Kołodziej - kl. Ib (p. Alicja Wojcieszuk)
Julia Łuć, Filip Tapałaj, Hubert Czapski, Zofia Blicharz, Oskar Rymar, Julia Horyłek, Zuzanna Kobak, Nina Manaj – kl. IIa (p. Elżbieta Dras)
Zuzanna Mazurek, Ksawery Grodzki, Mateusz Sapiaszko, Lilianna Mierzwa, Franciszek Błaszczuk, Szymon Tarnowski, Wiktoria Stelmasiewicz, Natalia Krzewska, Marcel Kłos, Alessandra Blefari – kl. IIb (p. Wioletta Lewczuk)
Wojciech Kania, Natalia Sobczuk – kl. IIc (p. Joanna Wicha)
Bartek Karwat, Martyna Wolanin, Sebastian Oliszkiewicz, Oskar Nowak, Mikołaj Kołodziej, Krzysztof Raszczepkin, Łukasz Czelej – kl. IIIb (p. Iwona Buczek)
Pola Kowalska, Dawid Reszota – kl. IIIc (p. Marianna Niemczuk)


Uczniowie klasy 2a mieli okazję zobaczyć ramki pszczele oraz założyć kombinezon pszczelarski. Wysłuchali baśni o pewnej odważnej pszczole, czytanej przez starszych kolegów z projektu eTwinning „Bee happy". Każda grupa z różnych szkół w Polsce i z zagranicy musi zilustrować jedno wydarzenie tej baśni. Drugoklasistom przypadła scena, jak dzielna pszczółka rozmawia ze swoją królową. Ochoczo zabrali się do pracy, a następnie wybrali jedną ilustrację, którą wychowawczyni klasy umieściła we wspólnej projektowej książce. Podopieczni p. Elżbiety Dras bardzo zainteresowali się życiem pszczół i chętnie realizują kolejne zdania.

Kolaż prac dzieci na temat życia pszczoły.

Uczniowie klasy 2a realizując projekt eTwinning „Bee happy” poznali budowę kwiatu. Wiedzą, jak pszczoła zapyla kwiaty. Wykonali przestrzenne modele kwiatów. Znają sprytne sposoby roślin na wabienie do siebie owadów i wykorzystywanie ich do zapylania odwdzięczając się pokarmem. Dzięki temu my ludzie oraz zwierzęta mamy co jeść, a rośliny mogą się rozmnażać za pomocą nasion. Wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras umieściła naszą szkołę na mapie projektu LINK, co umożliwia poznanie miejsc, z których pochodzą partnerzy. Projekt jest międzynarodowy, więc drugoklasiści krótko przedstawili grupę w języku angielskim LINK. Przed nimi kolejne intersujące i kreatywne zajęcia o pszczołach.

Prezentacja kwiatów z papieru wykonanych przez uczniów klasy 2a.

Uczniowie klasy 2a realizując międzynarodowy projekt eTwinning „Bee happy” pszczoły poznali, pokochali i wykonali kolejne prace plastyczne o tych owadach. W marcu wykonali plastry miodu, projektowali miodowe przestrzenie, łąki pełne kwiatów i pszczół. Sala drugoklasistów stopniowo staje się w pszczelą krainą, a przyroda to dla dzieci ciekawa przygoda.

Wystawa prac uczniów. Pszczoły wykonane przez dzieci różnymi technikami.

Realizowany w drugim semestrze projekt eTwinning „Bee happy” to dla uczniów klasy 2a wielka przygoda z małą pszczołą. Ostatnio dzieci poznały pracę, podstawowe narzędzia pracy i strój pszczelarza. Miały okazję obejrzeć z bliska i założyć pszczelarski kapelusz z siatką. Powstała galeria klasowych pszczelarzy. Drugoklasiści dowiedzieli się, jak powstaje miód i wykonali notatki graficzne z krótkimi tekstami w języku angielskim. Jedna z prac została umieszczona przez opiekuna projektu p. Elżbietę Dras we wspólnej, projektowej Wielkiej Księdze Pszczół. Zajęcia o pszczołach wzbudzają zamiłowanie i szacunek do tych niezwykłych owadów, o których dzieci chcą wiedzieć jeszcze więcej.

Uczniowie klasy 2a w kapeluszu pszczelarza.

Uczniowie kl. 2a realizując projekt eTwinning „Bee happy” skorzystali z genaratora kodów i utworzyli zakodowane rysunki z pszczołami – naszymi bohaterkami. FILM

Uczeń klasy VIII a Karol Muniak został laureatem etapu wojewódzkiego historycznego konkursu przedmiotowego organizowanego przez Lubelskiego Kuratora Oświaty.
Podczas zmagań konkursowych Karol wykazał się rozległą wiedzą historyczną oraz wiedzą z historii sztuki. Tytuł laureata jest nagrodą za jego pracowitość, wytrwałość, pasję, zaangażowanie i współpracę z nauczycielem uczącym.
Karol przygotowywał się do konkursu pod kierunkiem nauczyciela historii - p. Agnieszki Szczepanik.
Serdecznie gratulujemy i życzymy wielu sukcesów!

Uczeń stojący na tle ściany z pucharami.

 

W poniedziałek 8 marca uczniowie klas I-III radośnie obchodzili wyjątkowe święto – Dzień Kobiet.
Z tej okazji chłopcy przygotowali laurki i życzenia dla wszystkich pracujących w szkole pań i koleżanek. Ten dzień był szczególny dla wszystkich wesoły i miły. Teraz czekamy na nadejście upragnionej wiosny. Na pewno przyniesie nam wiele miłych niespodzianek!

Chłopcy wręczający upominki koleżankom i paniom pracującym w szkole.

„Powiedz mi, a zapomnę, pokaż – a zapamiętam, pozwól mi działać – a zrozumiem!” Konfucjusz.

Uczniowie klasy 2b (wychowawca p. Wioletta Lewczuk) lubią robić eksperymenty i doświadczenia. Poprzez te działania stają się kreatywni, poszerzają wiedzę, rozwijają umiejętność myślenia przyczynowo-skutkowego, a przy okazji uczą się planowania własnych działań, samodzielnego myślenia i wyciągania wniosków. Tym razem sprawdzali rozpuszczalność substancji oraz dowiedzieli się, że mama potrafi przygotować w kuchni nie tylko wspaniałe potrawy. Czasem robi też magiczne sztuczki: cukier znika w herbacie, ciasto rośnie, na nitce pojawiają się kryształki, a płyny układają się w kolorowe warstwy. Czy to czary! Nie to nauka dzięki, której dzieci poznają świat i prawa nim rządzące.
Wiosna zbliża się wielkimi krokami. Aby wzmocnić swoje zdrowie uczniowie posadzili cebulkę. Cieszą się, że wkrótce na ich kanapkach zagości szczypiorek. Przygotowują też świąteczną niespodziankę na wielkanocny stół – doniczki z owsem. Owies już kiełkuje!
Czy roślina pije wodę? Aby to sprawdzić przygotowali doświadczenie. Teraz obserwują roślinki, które umieścili w naczynkach z dodatkiem wody i różnokolorowych barwników. Zobaczymy co się stanie? Codziennie sprawdzamy.

Uczniowie przygotowujący klasowy ogródek. Sadzenie roślin.

Podczas zdalnych lekcji wychowania fizycznego uczniowie klas - VIa, VIb, VIc i VIIe mieli za zadanie przygotować prezentację multimedialną na temat „Mój ulubiony sportowiec”. Uczniowie bardzo zaangażowali się w projekty, dzięki którym poznali sylwetki wybitnych ludzi świata sportu, ich drogę do sukcesu i największe osiągnięcia w uprawianych dyscyplinach.
Lekcje online zorganizowane przez p. Kaję Kiermacz mają na celu rozwijać zainteresowania sportem oraz zachęcić do aktywnego spędzania czasu wolnego.

ZZdjęcie ukazuje kolaż składający się ze skanów, który przedstawia prezentacje uczniów na temat znanego sportowca. Wyeksponowano m.in. postacie Adama Małysza, Kamila Stocha, Mariusza Wlazłego ...

Uczniowie klasy 2a bawią się i pracują jak pszczółki. Na zajęciach wychowania fizycznego nie zabrakło zabaw związanych z pszczołami i kwiatami. Podopieczni p. Elżbiety Dras systematycznie wzbogacają swoją wiedzę o tych wyjątkowych owadach w oparciu o ciekawe filmy i różne materiały. Wystukiwali rytm lotu trzmiela KLIK, nauczyli się śpiewać dwie zwrotki piosenki o pszczołach w języku angielskim KLIK, gdyż projekt eTwinning „Bee happy”, który realizują jest międzynarodowy. Partnerzy komunikują się w języku angielskim. Pracowici są także opiekunowie projektu, którzy przygotowują dla dzieci różne ciekawe i autorskie zadania, w tym interaktywne, np. Mnożenie z pszczółkami, Pszczółkowa matematyka , Połącz w pary, Memory. Uczniowie poznają jeszcze wiele tajemnic fascynującego życia pszczół i podejmą kolejne wyzwania.

Uczniowie klasy IIIc mieli okazję wziąć udział w lekcji koleżeńskiej przygotowanej przez p. Mariannę Niemczuk i p. Joannę Wichę. Lekcja dotyczyła nauki kodowania i programowania z użyciem robota Ozobota. Dzieci chętnie poznawały zasady programowania trasy dla sympatycznego robocika, nauczyły się symboliki kodów, a także bezpiecznego użytkowania nowoczesnych technologii robotycznych.

Uczniowie programujący drogę dla robota Ozobota.

8 marca tradycyjnie obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Kobiet. Z tej okazji chłopcy z klasy IIc przygotowali niespodziankę dla swoich koleżanek. Nie obyło się bez kwiatów, upominków, a przede wszystkim szczerych i życzliwych życzeń. Drogie dziewczęta żyjcie nam sto lat!

Grupa dziewcząt z kwiatami i upominkami z okazji Dnia Kobiet.

10 marca przypada 77. rocznica egzekucji mieszkańców Chełma na Targowicy w czasie II wojny światowej.
Harcerze DH „8WIR” oraz zuchy z GZ "Białe Niedźwiadki" upamiętnili tę rocznicę złożeniem wieńca i uczcili pamięć poległych minutą ciszy.

W dniu 6 marca b.r. w Kumowej Dolinie w Chełmie odbyła się trzecia edycja biegów przełajowych Lubelszczyzny "Hardcorowa Kumowa".
Wśród 177 uczestników biegu na dystansie 10 km znalazło się trzech nauczycieli naszej Ósemki: p. Kaja Kiermacz, p. Arkadiusz Borowiec, p. Piotr Sadura.
Wszyscy ukończyli bieg i uzyskali satysfakcjonujące lokaty.
W tych trudnych czasach, kiedy nauka odbywa się zdalnie, to dobry przykład aktywnego spędzania wolnego czasu.
Mamy nadzieję, że uczniowie wezmą przykład z nauczycieli i również zadbają o swoją kondycję fizyczną! Powodzenia!

Dwa zdjęcia nauczycieli, którzy reprezentowali kadrę nauczycielską podczas biegu “Hardkorowa Kumowa” Na pierwszym kobieta wskazuje na swój numer startowy oraz zdobyty medal. Na drugim – dwaj mężczyźni dumnie prezentują medale.

 

Z radością i pełnym zaangażowaniem uczniowie klasy 2a realizują projekt „Bee happy”.
Wspólnie z partnerami wykreowali logo projektu, o którym powstał ARTYKUŁ- KLIK. Wykonując ćwiczenia interaktywne poznali budowę pszczół. Znają części ciała pszczół w języku polskim i w języku angielskim. Kolejne ćwiczenie interaktywne wzbogaciło słownictwo dzieci. Nauczyli się przysłów związanych z pszczołami. Utworzyli nowe animacje, które znalazły się we wspólnym projektowym studio Scratch KLIK. Pracowali zespołowo i wykonali pracę plastyczną KLIK przedstawiającą ul, pszczoły i kwiaty, gdyż pszczoła plus kwiat to piękny świat. Przed drugoklasistami jeszcze wiele ciekawych zadań przygotowywanych przez opiekunów projektu.

Uczniowie klasy 2a bardzo chętnie podejmują wszelkie aktywności w ramach innowacji pedagogicznej i projektu eTwinning „Encoded for fun”, np.: programują roboty (Ozobot, Photon, Mind, Doc), wykazują się kreatywnością układając z puzzli różne zakodowane trasy dla Ozobotów KLIK. 3 marca ostatni raz spotkali się online z projektowymi klasami z Polski. Uczniowie przygotowali ilustracje z zasadami, jako zagadki dla partnerów na temat Dnia Bezpiecznego Internetu. Za współorganizację tegorocznych obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu otrzymaliśmy zaświadczenie. Spotkanie klas poprzedzone zostało spotkaniem nauczycieli tworzących ten bardzo ciekawy dla dzieci projekt.

Międzynarodowy projekt eTwinning „Bee Happy” jest po to, aby uzmysłowić uczniom, że świat bez pszczół nie będzie możliwy. Uczniowie klasy 2a bardzo chętnie realizują kolejne zadania projektowe. W różnych źródłach szukają odpowiedzi na nurtujące ich pytania dotyczące pszczół, zawarte w klasowej mapie myśli. Już znają odpowiedzi na niektóre pytania (np.: Czy wszystkie pszczoły mają żądło? Dlaczego żądlą? Czy mogą użądlić kilka razy? Czy królowa ma męża? Czy warto je denerwować? Co robią trutnie?). Podczas zajęć z programowania prowadzonych przez wychowawczynię p. Elżbietę Dras podjęli wyzwanie i utworzyli ANIMACJE O PSZCZOŁACH (programowanie wizualne Scratch) z własnym podkładem muzycznym.

Klub Wojskowy w Chełmie zorganizował walentynkowy konkurs plastyczny „Najpiękniejsze Walentynki”, który ogłosił na Facebooku. Konkurs był podzielony na cztery kategorie wiekowe i był przeznaczony dla wszystkich chętnych artystów-amatorów. Prace mogły być wykonane w dowolnej technice plastycznej.
Konkurs cieszył się dużą popularnością wśród mieszkańców Chełma. Rozstrzygnięcie nastąpiło 12 lutego 2021 r.
Zdobywczynią pierwsze miejsce w swojej kategorii wiekowej, została uczennica klasy III a – Kinga Buczma. Otrzymała pamiątkowy dyplom i nagrodę rzeczową.
Kindze, życzymy dalszych artystycznych sukcesów.

Uczennica klasy IIIa z dyplomem laureata konkursu " Najpiękniejsze walentynki".

Które dziecko nie marzy o tym, aby mieć szczeniaczka? Spektakl Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego w Radomiu, który obejrzeli uczniowie klasy 2b nawiązywał do tego dziecięcego marzenia. Opowiadał o psim dzieciństwie i dorastaniu. Jego bohaterka, urocza foksterierka Daszeńka, z pasją gania za własnym ogonem, jest smakoszem mleka, uwielbia bajki na dobranoc, rozrabia i psoci, ma przy tym nieprzebrane pokłady wdzięku, zadaje morze pytań i nieustannie dziwi się wszystkiemu. Przedstawienie, które mówiło o uczeniu się świata, pokazało również dzieciom, że wraz z nim uczymy się odpowiedzialności, szczególnie za posiadane zwierzątka. To była pięknie opowiedziana historia, pełna dobrego humoru, efektownej oprawy muzycznej i naprawdę dobrej zabawy.

Uczniowie oglądający spektakl z wykorzystaniem tablicy multimedialnej.

napis czytanie ma moc

Uczniowie 2b biorą udział w programie „Czytanie ma moc”. Klasa Druga to „Warsztaty wyobraźni”, które pokazują siłę ludzkiej kreatywności i uczą dzieci myśleć oraz działać poza schematami.
Co odróżnia dzieło literackie od dzieła filmowego czy dokumentu dźwiękowego? Czym jest adaptacja literacka? Jak ćwiczyć dykcję, czym jest artykulacja głosowa i jak wykorzystać swoje umiejętności komunikacyjne? Tego dowiedzieli się w listopadzie. Stworzyli audiobooki na podstawie książki Magiczne drzewo – Czerwone krzesło Andrzeja Maleszki.
Słowa bywają nieposłuszne. Trudno ich upilnować – czasem mają szemraną przeszłość, przekraczają granice, a nawet zmieniają znaczenie! Michał Rusinek, niestrudzony tropiciel tajemnic naszego języka, pokazał dzieciom świat słów zapożyczonych. Odkrywali sekrety wyrazów, których używamy codziennie, a o których tak mało wiemy! Poszukiwali korzeni wyrazów i tworzyli ich drzewa genealogiczne. Na wyprawę detektywistyczną z Michałem Rusinkiem i jego „Wihajstrem czyli przewodnikiem po słowach zapożyczonych” wyruszyli w grudniu.
Pik i Robi z tajnej organizacji – Ministerstwa Komiksu! Kreska po kresce, dymek po dymku w styczniu nauczyli nas zasad tworzenia komiksu.
Przed nimi jeszcze wiele ciekawych wyzwań na które czekają z niecierpliwością.

Plakat przedstawiający "Warsztat wyobraźni" dla klasy II.

Każdy uczeń klasy 2a chociaż raz w życiu spotkał pszczołę, ale im więcej wie o naszych małych przyjaciołach, tym bardziej może im pomóc w codziennej, ciężkiej pracy. Dzięki zajęciom w ramach międzynarodowego projektu eTwinning „Bee happy” uczniowie nie tylko poszerzą swoją wiedzę o znaczeniu pszczół dla środowiska, ale także ukształtują właściwe postawy wobec tych owadów. Poznali przesłanie królowej pszczół do dzieci i będą dbać o te bardzo pożyteczne zwierzęta. Wykorzystując burzę mózgów utworzyli mapę myśli, w której zawarli pytania, czego chcą dowiedzieć się o pszczołach. Pytań było bardzo dużo, nie zmieściły się na tablicy, gdyż życie pszczół bardzo interesuje drugoklasistów. Powstała też mapa myśli online utworzona przez wychowawczynię klasy p. Elżbietę Dras. Uczniowie wiedzą, jak wygląda pszczoła oraz potrafią odróżnić ją od osy. Obejrzeli film, różne materiały edukacyjne i poznali etapy rozwoju pszczoły. Aby utrwalić wiadomości przygotowali z plasteliny prace plastyczne. Na zajęciach programowania tworzyli animacje pt. „Pszczoły na łące", a to dopiero początek ich podróży do świata pszczół.

Uczniowie klasy II a uczestniczący w lekcji " Odróżniam pszczołę od osy". Dzieci wykonują zadania na tablicy interaktywnej.

W naszej szkole realizowana była VIII edycja programu profilaktycznego „Dziel się uśmiechem”, którego ambasadorka Magdalena Różczka zachęca uczniów do dbania o piękny i zdrowy uśmiech.
Oddział rejonowy Polskiego Czerwonego Krzyża jest koordynatorem programu edukacyjnego, którego celem jest budowanie świadomości prozdrowotnej wśród najmłodszych. Dzieci z klas I-III poznawały zasady prawidłowej higieny jamy ustnej, a także dowiedziały się jak zapobiegać próchnicy zębów, która dotyczy ponad 80% polskich dzieci. W ramach projektu uczniowie uczestniczyli w zajęciach pogłębiających wiedzę na temat zębów i ich funkcji, higieny jamy ustnej, zasad mycia zębów. Szczególną uwagę zwrócono na potrzebę dbania o zęby od najmłodszych lat. W przyswojeniu ważnych wiadomości i utrwalaniu prawidłowych nawyków pomogły dzieciom plansze, rebusy, karty pracy, prezentacja multimedialna, krzyżówka, pogadanka. Dzieci chętnie uczestniczyły w grach i zabawach przygotowanych dla nich w ramach programu.
Uczniowie otrzymali pakiety z przyborami do higieny jamy ustnej: szczoteczkę, pastę do zębów oraz bezcukrową gumę do żucia. W zestawie znalazły się również zeszyty edukacyjne o zdrowym odżywianiu oraz znaczeniu aktywnego stylu życia.
Szkolnym koordynatorem programu jest p. Anna Chochół.

20210218 081044

W kalendarzu niezwykłych świąt 18 lutego widnieje jako Dzień Kota. Uczniowie klasy IIc chętnie włączają się w tego typu święta. Z tej okazji na zajęciach z p. Joanną Wichą dzieci opowiadały o fascynujących kocich zwyczajach. Zakodowały koci obrazek na mini macie do kodowania, ale nie zabrakło też programowania kociej drogi dla Ozobota. Na zakończenie uczniowie wykonali własne koty z plasteliny!

Uczniowie kodują obrazek przedstawiający kota. Przygotowanie trasy dla robota Ozobota.

Uczniowie klasy IIc charakteryzują się ogromną ciekawością świata. Pod opieką swojej wychowawczyni, p. Joanny Wichy, postanowili zbadać genealogię swojej rodziny. Przez cały tydzień zbierali informacje dotyczące pochodzenia swoich najbliższych. Na podstawie rozmów z rodzicami i dziadkami powstały piękne drzewa genealogiczne.

Uczniowie klasy IIc prezentujący swoje własnoręczne wykonane drzewa genealogiczne.

Na przełomie grudnia i stycznia odbył się jednoetapowy Wojewódzki Konkurs Poetycki "MOJE WESTERPLATTE, MÓJ STRUMIEŃ I ŹRÓDŁO dedykowany św. Janowi Pawłowi II w setną rocznicę urodzin, organizowany we współpracy z Lubelskim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Stowarzyszeniem Nauczycieli Polonistów Oddziału Lubelskiego, Fundacją Rozwoju KUL pod patronatem Prezydenta Miasta Lublin, Marszałka Województwa Lubelskiego oraz Lubelskiego Kuratora Oświaty.
Celem konkursu było upamiętnienie osoby św. Jana Pawła II, jego przyjaźni z młodzieżą oraz uwrażliwienie uczniów na nieprzemijające wartości: wiarę, piękno, dobro, relacje z drugim człowiekiem i światem.
Wyjątkowymi zdolnościami i kreatywnością poetycką wykazała się Martna Kociubińska (klasa VIII b), która w konkursie zajęła zaszczytne III miejsce (opiekun p. Agata Wojtasiuk).
Serdecznie gratulujemy uczennicy i życzymy wielu kolejnych sukcesów.

1

Poniżej publikujemy nagrodzony wiersz.

ŹRÓDŁO
Martyna Kociubińska

Źródło, czymże jesteś?
Niektórzy szukają źródła życia, inni źródła miłości.
Zadaję wciąż sobie pytanie: "Co jest źródłem świata?"
Słońce, wiatr, woda, a może trzeba szukać głębiej?
Gdy ludzie słyszą słowo źródło, widzą wodę, naturę,
niektórzy nawet wolność.
Człowiek jest istotą dociekliwą, chce wiedzieć wszystko
i pragnie zrozumieć co niepojęte,
chciałby znać początek i zakończenie.
Tylko po co?
Czy znając źródło wszystkiego, człowiek się nie zawiedzie?
Czy to, co znajdzie, nie rozczaruje go?
Człowiek nie lubi porażek,
uważa je za destruktywne, dąży do niedościgłego ideału.
Szukając źródła, napotkasz wiele przeszkód,
ale nie możesz się poddać.
To, czego szukasz, jest warte wszystkiego.
Każdego dnia życie uchyli ci rąbka tajemnicy,
aż w końcu odnajdziesz ŹRÓDŁO, swój początek.
Wszystko przeminie razem z tobą, a wtedy nadejdzie koniec
i zrozumiesz wszystko.

 

Jeśli z Ziemi zniknie pszczoła, człowiekowi pozostaną tylko cztery lata życia. Nie ma więcej pszczół, nie ma więcej zapylania, nie ma więcej roślin, nie ma więcej zwierząt, nie ma więcej ludzi… Te słowa, których autorstwo przypisuje się Albertowi Einsteinowi, są nadal aktualne. 10 lat. Tyle maksymalnie może przetrwać życie na Ziemi po wyginięciu ostatniej pszczoły. Te owady to obecnie najbardziej potrzebni mieszkańcy naszej planety. Bez nich nie ma roślin, owoców, warzyw, życia. Prawdziwy problem polega jednak na tym, że to życie pszczół coraz częściej jest zagrożone, a ich populacja na świecie zmniejsza się drastycznie z roku na rok. Udział w międzynarodowym projekcie eTwinning „Bee happy" ma pokazać uczniom kl. 2a jak niesamowite i wartościowe są te małe, niepozorne owady. Odbyły się dopiero pierwsze zajęcia projektowe, podczas których drugoklasiści poznali partnerów z Turcji, Cypru i Polski. Rysowali bohaterkę projektu – szczęśliwą pszczołę. Wybrali jedną pracę - pszczółkę, która umieszczona zostanie we wspólnym logo projektu, którego opiekunem jest wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras. Certyfikat

Uczniowie na tle wystawy przedstawiającej pracę plastyczne - pszczoły. Dzieci trzymają w dłoniach różnokolorowe kwiaty z papieru.

Dzieci w dzisiejszych czasach posiadają różne interaktywne roboty zabawki, których sterowanie wymaga odpowiedniej koordynacji ruchowej i wydawania bardziej skomplikowanych poleceń. Uczniowie kl. 2a przynieśli do szkoły swoje zabawki, które np. spacerują, tańczą, wydają dźwięki, co sprawiło wszystkim wiele frajdy podczas przerw w nauce w tzw. bańkach szkolnych. To jeden z wielu sposobów na aktywną i ciekawą przerwę.


Gry planszowe, stolikowe uczą twórczego myślenia, rozwijają wyobraźnię, zmuszają do współdziałania, uczą planowania pracy. Służą do rozwijania u uczniów pewnych cech charakteru bardzo przydatnych w dalszych etapach nauki: wytrwałości, cierpliwości, dociekliwości. Realizują, więc przy okazji, istotne cele wychowawcze. To narzędzie edukacyjne wspomagające rozwój dzieci, dlatego uczniowie klasy 2a (wychowawca p. Elżbieta Dras) przynieśli do szkoły swoje ulubione gry edukacyjne, które bardzo zaangażowały wszystkich. Ta forma nauki jest najbardziej skuteczną i efektywną, dzięki temu, że sprawia dzieciom jednocześnie przyjemność.

Kolaż zdjęć przedstawiających dzieci grających w gry planszowe: dobble, warcaby, chińczyk.

Uczniowie klasy 2a utworzyli minikomiksy w programie komputerowym. Drugoklasiści już drugi rok realizują projekty eTwinning i innowację pedagogiczną, więc znają niebezpieczeństwa, jakie czyhają w sieci, podstawowe przepisy prawa autorskiego oraz zasady bezpiecznego korzystania z Internetu. Wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras zapoznała swoich podopiecznych z aplikacją do tworzenia komiksów. Uczniowie z dużym zaangażowaniem i skupieniem pracowali nad tworzeniem własnych komiksów na temat bezpieczeństwa w Internecie. Komiksy


9 lutego obchodziliśmy Dzień Bezpiecznego Internetu 2021 i z tej okazji uczniowie kl. 2a realizowali kolejne zadania zaplanowane w międzynarodowym projekcie eTwinning „Encoded for fun”. Utworzyli zbiór zasad, wykonali plakaty, głosowali na najciekawsze propozycje. Wybrane prace umieścili we wspólnej projektowej prezentacji. Wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras zarejestrowała inicjatywę z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu 2021. Znajdujemy się na liście inicjatyw Polskiego Centrum Programu Safer Internet pod numerem 20210790 LISTA INICJATYW DBI.

Kolaż fotografii ukazujących dzieci tworzące ilustracje promujące Dzień Bezpiecznego Internetu.

Uczeń klasy VIII a Karol Muniak zajął pierwsze miejsce ex aequo w II etapie rejonowym historycznego konkursu przedmiotowego organizowanego przez Lubelskiego Kuratora Oświaty.
W rywalizacji wzięło udział 465 uczniów z województwa lubelskiego. Uczeń naszej Szkoły zakwalifikował się do etapu wojewódzkiego konkursu.
Karol przygotowywał się do konkursu pod kierunkiem nauczyciela historii - p. Agnieszki Szczepanik.
Serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!

IMG 7117

 

Korzystanie z możliwości Internetu, poruszanie się w wirtualnej bankowości i sklepach, niesie ze sobą ułatwienia dnia codziennego oraz niebezpieczeństwo niewłaściwego wykorzystania naszych danych osobowych. 28 stycznia obchodziliśmy Dzień Ochrony Danych Osobowych. Uczniowie klas I-III włączyli się do obchodów poznając zasady właściwego i bezpiecznego korzystania z sieci. Były pogadanki, rozmowy, dyskusje w klasach i praktyczne zajęcia warsztatowe. Okazało się, że już wiele wiemy na ten temat. Potrzebujemy jeszcze nawyku korzystania z tej wiedzy. Dlatego przygotowywaliśmy plakaty i rysunki z zasadami bezpieczeństwa. Projektowaliśmy również łatwe do codziennego noszenia koszulki z hasłami DODO, maskotki, znaczki, zakładki, magnesiki - które moglibyśmy ustawić przy komputerze. Wszyscy korzystamy z programu Urzędu Ochrony Danych Osobowych „Twoje dane, Twoja sprawa”.
Dbamy o nasze sprawy wspólnie z MSU jego opiekunami p. Iwoną Buczek i p. Wiolettą Lewczuk.
Obejrzyjcie fotorelację z wydarzenia.

Prezentacja prac wykonanych przez uczniów klas młodszych z okazji Dnia Danych Osobowych zorganizowanego przez Mały Samorząd Uczniowski.

Miło nam zakomunikować, że w związku z zakończeniem kampanii EU Code Week 2020 nasza szkoła uzyskała kolejne dwa wyróżnienia: Certyfikat Doskonałości w Zakresie Kodowania oraz Certyfikat Super Organizatora. Wyróżnienia te otrzymują placówki, które spełniły dodatkowe warunki uczestnictwa wykazując szczególne zaangażowanie w Code Week. Uczniowie klasy 2a pod opieką wychowawczyni p. Elżbiety Dras pomyślnie ukończyli wyzwania Code Week 4 All podjęte w ramach realizacji międzynarodowego projektu eTwinning „Encoded for fun”. Otrzymali gratulacje i podziękowania za pomoc w rozwijaniu umiejętności korzystania z technologii cyfrowych w Europie. Tworzenie sojuszy między nauczycielami na arenie międzynarodowej ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia kodowania większej liczbie uczniów. Najbardziej aktywnym krajem UE w zeszłorocznym Code Week była Polska. Nasz kraj zajął pierwsze miejsce na podium, jeśli chodzi o zajęcia organizowane w przeliczeniu na mieszkańca, a my pomogliśmy zbliżyć się do tego celu.

Certyfikaty potwierdzające udział klasy 2 a i pani Elżbiety Dras w Europejskim Tygodniu Kodowania.

 

Uczniowie klasy IIIa po długiej przerwie, w ramach zajęć informatycznych, znów mogli się uczyć programowania robota mBota, który został zakupiony przez rodziców dla klasy. Przede wszystkim przypomnieli sobie podstawowe funkcje jego działania. Sterowali nim za pomocą specjalnej aplikacji zainstalowanej na tablecie, obsługującej programistyczne środowiska graficzne oparte na językach Scratch i Blockly. Weryfikowali jak robot odwzorowuje zaprogramowaną przez nich trasę oraz sprawdzali działanie wyświetlacza LED Matrix, tworząc ciekawe animacje. To była nie tylko świetna lekcja z wykorzystaniem nowych technologii, ale i fajna zabawa.
Zajęcia prowadzą panie: Wioletta Mazur i Iwona Molin.

Kolaż zdjęć, na którym uczniowie klasy trzeciej a programują na tablecie trasę dla robota mBota.

 

Uczniowie klas I–IV mieli okazję uczestniczyć w szkolnym konkursie profilaktycznym „W sieci? Zawsze bezpieczni!”. Przygotowany przez pedagoga szkolnego, panią Wiolettę Mazur, konkurs nawiązywał do tematyki cyberprzemocy, z którą coraz częściej się spotykamy. Najpierw uczniowie zapoznali się z materiałami dotyczącymi uzależnienia od Internetu i cyberprzemocy, następnie wykonali piękne prace, które zostały ocenione przez komisję konkursową:
I miejsce: Marek Szot (kl. IIIb)
II miejsce: Maja Ryszkiewicz (kl. IIb)
III miejsce: Łukasz Czelej (kl. IIIb)
Gratulujemy zwycięzcom, zachęcamy do udziału w kolejnych konkursach.

Zestaw zdjęć prezentujących laureatów konkursu, a także najciekawsze prace konkursowe".